Meer dan de helft van alle meisjes en jonge vrouwen tussen de 15 en 25 jaar krijgt te maken met online intimidatie. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Plan International , uitgevoerd in aanloop naar Wereldmeisjesdag op 11 oktober. Plan heeft social mediabedrijven opgeroepen serieus werk te maken van het aanpakken van online intimidatie.
Voor het onderzoek werden 14.071 meisjes en jonge vrouwen ondervraagd, afkomstig uit 32 landen waaronder Australië, Brazilië, Benin, Indonesië, Sudan, de Verenigde Staten en India. In Nederland deden duizend meisjes en jonge vrouwen mee, waarvan ook 58 procent ervaring heeft met online intimidatie. De ervaringen van slachtoffers lopen uiteen van denigrerende opmerkingen tot het dreigen met verkrachting.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste meisjes tussen de 14 en 16 jaar oud zijn wanneer ze voor het eerst slachtoffer worden van online intimidatie. De intimidatie neemt toe op het moment dat de meisjes en vrouwen zich uitspreken over vrouwenrechten, politieke kwesties of feminisme. Dat gebeurt het meest op Facebook (39 procent), gevolgd door Instagram (23 procent). Als gevolg daarvan stopt 13 procent van de meisjes met het delen van hun mening op social media, 12 procent past de manier waarop ze zich uitten op social media aan en 8 procent stopt helemaal met het social mediaplatform waar de online intimidatie plaatsvond.
Over de schadelijke gevolgen van deze vormen van intimidatie schrijft Plan:
"Online intimidatie heeft een blijvend effect op meisjes en is zeker niet onschuldig; het schaadt het zelfvertrouwen van meisjes, geeft ze een gevoel van onveiligheid en bij sommigen leidt het tot mentale en fysieke klachten zoals stress en slapeloosheid. Bijna een kwart van de meisjes wereldwijd voelt zich door online intimidatie fysiek onveilig. Ruim 40 procent geeft aan dat het hun zelfrespect verlaagt en mentale en emotionele stress veroorzaakt. Nagenoeg 1 op de 5 meisjes zegt dat de online intimidatie problemen op school veroorzaakt. Bovendien worden meisjes voorzichtiger met wat zij delen. Het remt meisjes om van zich te laten horen, om hun mening te delen."
Plan heeft sociale mediabedrijven zoals Facebook en Instagram nu opgeroepen om specifiek gegevens over gevallen van online intimidatie bij meisjes en jonge vrouwen te verzamelen, om zo speciffieke rapportagemechanismen te ontwikkelen die gericht zijn op het signaleren van gendergerelateerd geweld.