Een meerderheid van de gemeenteraad in Rotterdam vindt het huidige aantal vluchten van en naar Rotterdam The Hague Airport, in totaal ruim 53.000, meer dan genoeg. De overlast voor omwonenden is te groot, vindt CDA-raadslid René Segers. De Rotterdamse wethouder van Mobiliteit, Judith Bokhove van GroenLinks, is het hier mee eens. “Ik zie geen reden om verder uit te breiden,” zei ze tegen RTV Rijnmond. Denk en de VVD zijn als enige partijen voor uitbreiding van de luchthaven.
Het grootste bezwaar bij bewoners die in de omgeving van de luchthaven leven, is de herrie. Die wordt in de eerste plaats veroorzaakt door het geluid van de vliegtuigen, maar wordt nog eens versterkt doordat steeds lager wordt gevlogen en er regelmatig wordt uitgeweken over woonwijken. Met name de wijk Hillegersberg ondervindt hier veel hinder van. Of de routes kunnen worden aangepast is niet duidelijk. Segers riep Bokhove vorig jaar al eens op om in Den Haag te pleiten voor andere vluchtroutes in het luchtruim, maar die is daar niet van overtuigd. “Het krimpscenario zal ik ook bespreken met de minister,” zegt Bokhove.
Schiphol, dat bijna net zoveel vluchten per maand afhandelt als Rotterdam The Hague Airport in een jaar, groeit vooralsnog stug door. Overleg met betrokken partijen over de vraag hoe verdere groei en leefbaarheid in de omgeving zich tot elkaar verhouden liep in de afgelopen maanden op niets uit.
Het is belachelijk hoe ongebreideld de luchtvaart in Nederland mag groeien. Het is zonder meer de meest overlastgevende en vervuilende industrie van Nederland en biedt in verhouding tot die overlast helemaal niet zoveel banen. Vooral in een dichtbevolkt land als Nederland zou er helemaal geen plaats voor moeten zijn.
Dat juist zo'n industrie zo goed als geheel vrijgesteld is van belastingen en ondanks de massale CO2-uitstoot niet wordt meegenomen in de discussie is gerust bizar te noemen.
Beperk de Nederlands luchtvaart tot de vluchten die vanuit hier genomen worden. Verliezen wij wat overstappers aan een ander, minder dichtbevolkt, land, moeten we daar alleen maar blij om zijn. Voor die paar kopjes koffie en dat gesleep met koffers hoeven wij Nederland niet te laten terroriseren met lawaai.
RTV Oost maakte een mooie reeks korte documentaires over het wangedrag van de Staat en de Schipholgroep in dit dossier. Vandaar dat de Gemeenteraad het meer dan zat is! De serie is op 22-23-24 2019 januari uitgezonden
Deel 1
https://www.btv-rotterdam.nl/607-luchtvaartafspraken-worden-niet-nagekomen
Deel 2
https://www.btv-rotterdam.nl/608-je-hebt-als-overheid-afspraken-met-de-burgers-gemaakt-hou-je-daar-dan-aan
Deel 3
https://www.btv-rotterdam.nl/609-manier-waarop-den-haag-burgers-laat-meepraten-is-niet-goed
Zie juist alleen maar het tegenovergestelde gebeuren,Schiphol en Lelystad,best bijzonder van Zestienhoven want anders zal ik dit vliegveld nooit noemen,moedig van de Raad in Rotterdam!
Eens met vdbemt en voor Rotterdam zeker een opvallende beslissing.
Rotterdam de stad van aanpakken geeft nu aan dat genoeg ook genoeg moet zijn.
Een dergelijke aanpak zou Schiphol niet misstaan.
Ook zonder KLM te beperken was een bescheiden groei van Schiphol goed mogelijk.
Het aantrekken van low cost carriers heeft alle ruimte opgesoupeerd.
Dan komt het moment dat groei niet langer mogelijk is.
Dat valt de vorige CEO van Schiphol te verwijten.
prima zaak; maak van zestienhoven een niche voor europa vluchten en private planes.
Zorg vooreen goede verbinding Rdam met Flevo airport voor de vacantievluchten.
altijd een feest via zestiehoven te vliegen ivm parkeren, inchecken en sfeer.
Eindelijk eens een gemeenteraad, die niet uitsluitend gaat voor economisch gewin. Maar die ook rekening houdt met de vervelende bij-effecten (herrie, klimaataantasting)
@Starter. Daar heb ik geen kennis van. Maar het zal toch niet zo zijn dat ze bij de aan- en afvliegroutes gaan zitten kijken: waar zullen we ze overheen laten vliegen. Dan heb je te maken met een geografisch voor- of nadeel.
@Starter. Oh, daar twijfel ik niet aan. Maar een start/landingsbaan ligt waar die ligt. Die kun je niet vanaf iedere kant gebruiken. Misschien heeft die wijk dan hier gewoon mazzel? Ik kan niet beoordelen of ze er de hand in kunnen hebben.