Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Rechtse Kamermeerderheid wil dat pensioenfondsen geen rekening meer houden met mens en milieu

  •  
04-06-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
8207 keer bekeken
  •  
thierryaartsen

Een rechtse meerderheid in de Tweede Kamer wil dat het kabinet maatregelen neemt tegen pensioenfondsen die bijvoorbeeld niet meer in fossiele bedrijven willen beleggen. PVV, NSC, VVD, BBB, CDA, CU, SGP, FvD en JA21 stemden voor een motie van VVD-Kamerlid Thierry Aartsen die zich keerde tegen “activistisch beleggingsbeleid”.

Aartsen ergert zich aan pensioenfondsen als het ABP, die hun fossiele aandelen verkopen. Dat het ABP onder druk van de eigen deelnemers heeft besloten om te stoppen met beleggingen in bedrijven als Shell en Total boeit de VVD’er niet. Volgens Aartsen moet het rendement voorop staan. “Groene beleggingen die rendement maken zijn mooi, maar als activisme een doel op zich wordt, moeten de toezichthouders ingrijpen”, verklaart hij tegenover partijkrant De Telegraaf. Hoge rendementen moeten “op plek 1, 2 en 3 staan, niet activisme”, vindt Aartsen.

“Pensioenfondsen moeten zorgen voor een goede oude dag”, aldus de VVD’er, die blijkbaar niet denkt dat een ‘goede oude dag’ en het verbranden van grote hoeveelheden fossiele brandstoffen op gespannen voet met elkaar staan.

De vraag is welke aandelen de komende decennia de hoogste rendementen zullen opleveren. Als de recente geschiedenis ons iets leert, is het wel dat dat niet per se beleggingen in olie- en gasproducenten zijn. Werd de lijst van de grootste bedrijven begin jaren negentig nog gedomineerd door fossiele bedrijven, inmiddels dichten beleggers tech-ondernemingen veel meer waarde toe.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (70)

dirk den boer
dirk den boer
23 jan. 2025 - 13:40

Nog iets trouwens: de Hitlergroet kan slaan op de groet voor, of de groet van Hitler himself. Die was anders, een knik, de onderarrm bleef tegen het lijf gedrukt, de hand kwam nauwelijks boven de kin uit. Ja, als je Fuhrer bent, hoef je zelf niet tot het uiterste te gaan met armgebaren, dan kun je het simpeltjes houden, geen uitsloverij dus....

MeindeinseinWein
MeindeinseinWein
22 jan. 2025 - 14:43

Musk ouders waren lid van nazi partij in Canada volgens een kritische deskundige en emigreerden naar Zuid Afrika waar Elon geboren is en kon gedijen in de Apartheid. Toen Apartheid werd afgeschaft in Zuid Afrika gingen de Musks naar Amerika om daar en in andere landen blijkbaar Apartheid wederom te promoten en te stuwen. Mars was een van de afgoden in het oude Rome en symboliseert verovering en/ of 'oorlogsgod'. Het draait uiteindelijk allemaal om verafgoding en verering van Apollo de afgod die Trump in Trumps Tower heeft staan. Ook is het witte huis een oud Romeinse replica wellicht dat daar het woord republikein vandaan komt. Replicerend het oude Rome de oude draak of beest.

Aadjoh
Aadjoh
22 jan. 2025 - 9:24
Deze reactie is verwijderd
Volrin
Volrin
22 jan. 2025 - 7:30

Voor de mensen die het nog steeds betwijfelen/ontkennen:

https://x.com/SergioRek/status/1881550039119745271?mx=2

randomjooperd2
randomjooperd2
22 jan. 2025 - 7:07

nu dat Musk doet het is er terechte ophef in de 'progressieve' media.

Het zou geloofwaardiger zijn geweest als dezelfde ophef ook was geweest met de normalisatie van andere nazi dingetejes, zoals het opheffen van bepaalde brigades van Oekraïne tot helden status met bezoekjes aan parlementen in Europa, het uitzenden van wolfsangel symbolen op het journaal met opnames van die gasten, etc.

Nu is het normaal geworden. Geen geld terug.

5 Reacties
randomjooperd2
randomjooperd222 jan. 2025 - 8:08

of de zogenaamd 'victims of communism' site, dan ga je kijken en zie je, oh, maar die was een nazi, en die ook, en die ook, en die ook.

Het normaliseren van het fascisme is al heel lang aan de gang, we vonden het ok totdat Musk opeens dit dee.

Lopez
Lopez22 jan. 2025 - 11:41

@randomjooperd2

[Het normaliseren van het fascisme is al heel lang aan de gang, we vonden het ok totdat Musk opeens dit dee.]

.

'We' vinden 'het normaliseren van het fascisme' helemaal niet 'OK'. Sterker, ik durf erop te vertrouwen dat de meeste mensen nog altijd helemaal niets van fascisme moeten hebben.

.

Ik vind het eigenaardig dat u kennelijk geen verschil ziet tussen aandacht voor de mij onbekende 'victims of communism'-website en de ophef over een schijnbare Hitlergroet door de rijkste man ter wereld tijdens de inauguratie van de machtigste president ter wereld, in wiens regering hij een machtige functie krijgt.

.

Zelfs als het niet Musks bedoeling zou zijn geweest een nazigroet te brengen, laat je het wel uit je hoofd een gebaar te maken waarvan je weet dat er wereldwijd gigantische aanstoot aan zal worden genomen. Het feit dat Musk denkt dat hij dat niettemin kan maken is tekenend voor het gezelschap van gevaarlijke brekebenen dat Trump rond zich heeft verzameld - met Trump zelf in de rol van opperbrekebeen.

Gajes
Gajes22 jan. 2025 - 12:29

randomjooperd2

Maar daar gaat dit artikel niet over. Het artikel gaat over de Hitlergroet van Musk.

Dus je kunt er nu van alles bij halen om ons van het onderwerp af te leiden, maar ga eerst maar eens inhoudelijk in op de Hitlergroet van Musk.

En misschien zijn nazi symbolen normaal voor jou geworden, maar ik zie altijd reacties tegen nazi symbolen, waarschijnlijk omdat ik wel naar media ga die daartegen ageert. Dus geen media zoals de Telegraaf..

a.doorgeest
a.doorgeest25 jan. 2025 - 23:08

@ rj2 - Zo, onze huisheraut van Moskou ook weer in de lucht om een nogal onfrisse draai aan het wangedrag van Musk te geven? Als je het hebt over het Azov-battaljon met weerzinwekkende en wanstaltige rechts extreme elementen, dan beslaan die troepen niet meer dan 1 à 2 procent van het Oekraïense leger. Wat u Oekraïne in deze (en professioneel) aanwrijft, is grotendeels dus onjuist en heel erg relatief.

Maar goed: u bent propagandist: de wandaden van Moskou - ruim 20.000 vermoedelijke oorlogsmisdaden begaan op Oekraïense bodem en uiterst stuitend internationaal wangedrag van de Wagnergroep moeten vebloemd en vergoelijkt worden. U tracht hier de zgn denazificatiemythe omtrent Oekraïne nieuw leven in te blazen en faalt daar in; je verdaait moedwillig en bedient slechts je vermoedelijke Russische broodheren. In Mariupol heeft Azov trouwens wel zeldzaam heldhaftig geopereerd - mag je best voor uitkomen en aplaudiseren. Heeft uw Russische idolen daar lang massaal vast weten te houden. Knap, knap, knap !

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 jan. 2025 - 12:18

De capriolen van de invloedrijke en alom bekende Musk zijn toch wat anders dan het per abuis applaus voor een relatief onbekende 98-jarige Nazi-veteraan. Anthony Rota heeft zijn excuses heeft aangeboden.

https://www.ad.nl/buitenland/nazi-veteraan-98-krijgt-staande-ovatie-in-canadees-parlement-voorzitter-door-het-stof~a5d71102/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Pater
Pater
22 jan. 2025 - 2:10

Ik zie Musk er best op aan dat hij inderdaad de Hitlergroet bedoelde, maar deze beelden kunnen ook als een overwinningsgebaar worden uitgelegd.

5 Reacties
Gajes
Gajes22 jan. 2025 - 12:34

Tuurlijk of omdat die ff 3x hallo zegt tegen iemand achterin de zaal of een lastige vlieg probeert weg te slaan, alles kan.

Maar als we ff terugdenken aan zijn Europese steun aan xtreemrechtse partijen in Europa wo de nazi partij AfD, zijn steun aan Trump, ook xtreemrechts , het feit dat Musk niets aan het toeval zal overlaten als heel de wereld kijkt, wat denk jij dat het meest waarschijnlijk is ?

dirk den boer
dirk den boer22 jan. 2025 - 16:43

Ja, en dan kom je terecht bij het Sieg Heil van onze oosterburen. Natuurlijk, als je de oorlog begonnen bent, trots op je land, fier en strijdlustig, dan gedraag je je zo. naderhand, in onze tijd, waarin we van de Holocaust weten, ligt dat anders natuurlijk. Maar om je als overwinnaar te presenteren? In kinderlijk enthousiaste zin? In Romeinse zin?? Zelfs in onze wereld van VN vergaderingen en statuten en stemmingsuitslagen? Misschien zou ik zelf in zo'n situatie zelfde armgebaar gemaakt hebben....wie niet hier? Ja, Volrin, dat weten we nu wel.....

Volrin
Volrin23 jan. 2025 - 11:44

@dirk

"Ja, en dan kom je terecht bij het Sieg Heil van onze oosterburen. Natuurlijk, als je de oorlog begonnen bent, trots op je land, fier en strijdlustig, dan gedraag je je zo. naderhand, in onze tijd, waarin we van de Holocaust weten, ligt dat anders natuurlijk. Maar om je als overwinnaar te presenteren? In kinderlijk enthousiaste zin? In Romeinse zin?? Zelfs in onze wereld van VN vergaderingen en statuten en stemmingsuitslagen? Misschien zou ik zelf in zo'n situatie zelfde armgebaar gemaakt hebben....wie niet hier? Ja, Volrin, dat weten we nu wel....."

----

Waarom noemt u mij in vredesnaam?

dirk den boer
dirk den boer23 jan. 2025 - 12:09

Nu je het zegt, lees ik het ook ineens anders. Wat ik bedoelde: ja, Volrin kennende, weten we dat hij dat nooit en te nimmer zou dan, maar van anderen betwijfel ik het. Ik was wat te optimistisch over die anderen, dat ze (net zoals ik ) bij kinderlijk enthousiasme de handen omhoog zouden steken (Hoera, hoera, er is er een jarig Hoezee), maar denk nu toch dat, na lezing hier en elders, een meerderheid er idd een verdachte instelling/affiniteit achter vermoeden.....alleen vraag ik me af of dat in de USA (waar de Bellamy groet lang opgeld deed) net zo heftig is als in het Europa van 5 jr Hitler bezetting, en de jaren voorspel.

dirk den boer
dirk den boer23 jan. 2025 - 12:11

-dan- moet zijn - zou doen-.

Olav Meijer
Olav Meijer
21 jan. 2025 - 22:53

Elon Musk reageert via X op de beschuldiging dat hij tijdens zijn toespraak na de inauguratie van Trump de Hitlergroet zou hebben gebracht.

Die beschuldiging noemt hij een afgezaagde “dirty trick” Maar het gaat overduidelijk wel degelijk om een Hitlergroep. Het was niet alleen maar een “hondenfluitje”, maar een krachtig en gedecideerd signaal. De extreem rechtsen in de VS reageerden dan ook opgetogen. En Musk promoot N.B. de neo-nazi’s van AFD in Duitsland. En zou niet weten hoe een Hitlergroet eruit ziet?

Hij heeft in zijn euforie laten blijken wat in zijn brein kennelijk rondspookt. Zoals de atoombomontwerper (Peter Sellers) in de film dr. Strangelove (1964).

JoostJK
JoostJK
21 jan. 2025 - 22:45

In een ideale liberale democratie heerst het kapitaal, maar het regeert niet

______

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2025/01/21/waarom-we-de-hitlergroet-van-elon-musk-maar-beter-niet-kapotrelativeren/

ikdoemaarwat
ikdoemaarwat
21 jan. 2025 - 21:04

Ik denk niet dat het heel veel gaat helpen om alles en iedereen uit te maken voor nazi en fascist. We hebben een inwoner van Moskou die ook bezig is met een kruistocht tegen nazi's en fascisten in Oekraïne.

1 Reactie
Volrin
Volrin22 jan. 2025 - 17:36

U doet uw gebruikersnaam weer eer aan.

Lopez
Lopez
21 jan. 2025 - 21:01

Mooie cartoon van Jip van Toorn over Elon Musks gebaar voor de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/cartoons/jip-van-den-toorn~bbe9994c/

En deze van Eli Valley voor het onvolprezen Jewish Currents:

https://x.com/elivalley/status/1881751026866512088

Kreupel
Kreupel
21 jan. 2025 - 20:22

Had er wellicht beter aan gedaan zijn LINKERarm uit te strekken...

stokkickhuysen
stokkickhuysen
21 jan. 2025 - 18:25

Forbes: 'Musk has only alluded to the controversy in posts on X: He has not explained what he meant by the gesture, but accused Democrats of playing "dirty tricks” and said “the ‘everyone is Hitler’ attack is sooo tired,” while slamming Scholz as “Oaf Schitz” and stating Ocasio-Cortez “100% lost her marbles.”'

Ik geloof niet dat er een 'everyboy is Hitler' attack aan de gang is.

Mark Huysman
Mark Huysman
21 jan. 2025 - 17:14

“Het was een foutje. Hij is autistisch!!”

.

https://x.com/esjesjesj/status/1881716580876497257

18 Reacties
Molly Veenstra
Molly Veenstra21 jan. 2025 - 17:54

Erg veel scheelde het niet. Kamela Harris had de verkiezingen kunnen winnen.

Dat stelletje nazi's dat nu de baas is in het machtigste land ter wereld mogen wel een bedankbriefje schrijven aan al die Amerkaanse stemgerechtigden, die het niet konden opbrengen te stemmen op het enige alternatief voor Trump.

Mark Huysman
Mark Huysman21 jan. 2025 - 18:17

Harris was geen alternatief. Zij was medeschuldig aan een genocide. Een fatsoenlijk mens stemt niet op een genocidair. De Democraten hebben de weg geopend voor Trump en Musk.

Molly Veenstra
Molly Veenstra21 jan. 2025 - 20:07

Een verstandig mens stemt niet op Trump en zorgt er ook niet voor dat Trump aan de macht kan komen. Hiermee is er ruimte geschapen voor een genocide. Vergeet niet: dit keer gaan we te maken krijgen met échte nazi's die een échte genocide gaan uitvoeren, dan wel mogelijk maken.

'Het is hun oorlog' heeft Trump gezegd. Met andere woorden: ga je gang maar, Netanyahu.

Nu kan het. De rem is er af.

Mark Huysman
Mark Huysman21 jan. 2025 - 20:24

[Hiermee is er ruimte geschapen voor een genocide.]

.

Die genocide is al 15 maanden aan de gang. Ik heb geen enkele illusie in Trump en zijn miljardairs-vrienden maar ook niet in Biden of Harris. De Democraten hebben niks maar dan ook helemaal niks ondernomen om Israël te stoppen. Integendeel, ze hebben meer wapens dan ooit naar de apartheidsstaat gestuurd zodat de Israëli’s ongestoord elke dag opnieuw Palestijnse kinderen, vrouwen, mannen, ouderen en invaliden konden afmaken.

.

[Nu kan het. De rem is er af.]

.

Welke rem?

sAt0Ri...
sAt0Ri...21 jan. 2025 - 20:46

@ Huysman

Heerlijk hè? De boel omdraaien? Maar wie gewoon een beetje het nieuw heeft gevolgd of zich een beetje gaat verdiepen ziet al snel dat je uit je darmen loopt te lullen.

Lopez
Lopez21 jan. 2025 - 21:36

@sAt0Ri...

[Maar wie gewoon een beetje het nieuw heeft gevolgd of zich een beetje gaat verdiepen ziet al snel dat je uit je darmen loopt te lullen.]

.

Gelukkig hebben we u en uw beschaafde analyse.

.

Natuurlijk is alles beter dan Trump. Maar Mark Huysman heeft gelijk dat Biden en Harris Israël geen strobreed in de weg hebben gelegd. Zij hebben Israël op ongekende schaal van wapens voorzien en volgens Israëlische media circa 70 procent van het Israëlische geweld in Gaza en Libanon gefinancierd (Duitsland financierde het voornaamste deel van de resterende 30 procent). De zeldzame rode lijnen van Biden (Rafah) zijn door Israël fluitend overschreden zonder dat het Witte Huis in actie kwam. En in de Veiligheidsraad blokkeerde de VS precies twee maanden geleden een resolutie voor een 'immediate, unconditional and permanent ceasefire' met een veto, waar de overige 14 leden voor stemden. Dat was in een jaar tijd al de vierde resolutie van deze strekking die Biden blokkeerde.

.

Ik vraag me af of ú het nieuws wel heeft gevolgd.

Molly Veenstra
Molly Veenstra22 jan. 2025 - 1:28

@Mark -

De club misdadigers die nu in Israël aan de macht is, was graag veel verder gegaan dan ze tot nu toe hebben kunnen doen. Het is waar dat Biden niet genoeg heeft gedaan om Israël te stoppen, maar dat heeft nu eenmaal te maken met de politieke realiteit. Wie een serieuze kans wil maken om president te worden van de VS, kan niet anders dan Israël steunen, zeker niet na de gruwelijke aanslagen van Hamas. Daardoor hadden Biden/Harris nog minder armslag dan ze al hadden. Zeker, Israël wordt bestuurd door een bende misdadigers. Zeker, de VS hebben de morele plicht om dit te stoppen. Wat me echter opvalt is dat je consequent de rol van Hamas negeert, zoals je ook Trump volledig verkeerd inschat. Terwijl het toch echt die aanslagen zijn die bewust de Israëlische reactie hebben uitgelokt en wellicht ook bewust Biden in een zeer ongemakkelijke positie hebben gedwongen. Nu krijgen de Palestijnen te maken met een president die zich helemaal niet ongemakkelijk voelt met de militaire steun aan Israël, integendeel. Goed gedaan, Hamas, bravo. Een echte genocide, waarbij de volledige bevolking van Gaza, en gelijk maar even van de Westbank als we toch bezig zijn, kompleet wordt uitgeroeid, mag rekenen op de warme bijval van de nieuwe Amerikaanse president, die je zelf in het zadel hebt geholpen.

Pater
Pater22 jan. 2025 - 2:12

@Huysman

Dus, beter Trump dan Harris?

Pater
Pater22 jan. 2025 - 2:18

@Molly

Harris haalde inderdaad maar een ruime 2 mln stemmen minder dan Trump; een schijntje vergeleken met de 7 mln stemmen méér van Biden indertijd. Maar Trump won wel alle staten waar het er om spande, en won ook stemmen in Democr. bolwerken.

Lange3
Lange322 jan. 2025 - 6:51

Mark, een van de eerste dingen die Trump deed was het weer toestaan van export van vliegtuigbommen van 2000kg naar Netanyahu. Zelf Rusland gebruik geen 2000kg bommen aan het front. Biden werd gegijzeld door een Republikeinse meerderheid in het congress.

Ella WW
Ella WW22 jan. 2025 - 8:18

@Mark Huysman

"Harris was geen alternatief. Zij was medeschuldig aan een genocide. Een fatsoenlijk mens stemt niet op een genocidair. De Democraten hebben de weg geopend voor Trump en Musk."

Uw obsessie met Israël gaat zover dat volgens u fatsoenlijke mensen beter op Trump kunnen stemmen.

Lopez
Lopez22 jan. 2025 - 10:14

@Lange3

[Mark, een van de eerste dingen die Trump deed was het weer toestaan van export van vliegtuigbommen van 2000kg naar Netanyahu.]

.

Biden heeft in mei vorig jaar naar verluidt één partij van 1.800 bommen van 2.000 pound (geen kilo) tegengehouden, nadat hij Israël er in het half jaar daarvoor al meer dan 14 duizend had geleverd, genoeg om gedurende de 15 maanden van genocidaal geweld zeker 30 van die bommen per dag op Gaza te gooien. Israël beweerde meteen dat het door de regering-Biden werd geboycot.

.

Trump heeft de levering nog niet hervat, maar verwacht wordt dat hij dat snel doel. Die maatregel zou deel uitmaken van de Amerikaanse concessies aan Netanyahu om het staakt-het-vuren en de uitwisseling van gevangenen mogelijk te maken. Andere concessies waren het treffen van sancties tegen het Internationaal Strafhof door Trump (is inmiddels gebeurd) en het opheffen van de Amerikaanse sancties tegen 17 extremistische kolonisten en 16 van hun buitenposten en bedrijven (is ook gebeurd). Tenslotte kreeg Netanyahu de toezegging dat hij het geweld mag hervatten als Hamas de voortgang van onderhandelingen belemmert, een gevaarlijk criterium in handen van een geweldsbeluste idioot als Netanyahu.

Mark Huysman
Mark Huysman22 jan. 2025 - 10:58

@Molly

.

[Het is waar dat Biden niet genoeg heeft gedaan om Israël te stoppen, maar dat heeft nu eenmaal te maken met de politieke realiteit.]

.

Flauwekul. Eerdere presidenten hebben op zeker moment wel ingegrepen. Zelfs Reagan heeft Menachem Begin in 1982 opdracht gegeven te stoppen met de aanvallen op Beiroet die hij ‘een holocaust’ noemde. En Begin gehoorzaamde onmiddellijk.

.

[Wie een serieuze kans wil maken om president te worden van de VS, kan niet anders dan Israël steunen]

.

Ook flauwekul. Uit opiniepeilingen bleek telkens dat een meerderheid van de Amerikaanse kiezers vond dat er een ceasefire moest komen en dat er geen wapens meer naar Israël moesten. Harris had kunnen winnen als ze zich tegen de genocide had uitgesproken en vrede had beloofd. Kennelijk was de steun aan de genocide belangrijker dan de verkiezingen winnen.

.

@Pater

.

[@Huysman

Dus, beter Trump dan Harris?]

.

Nee, dat zeg ik helemaal niet. Ze zijn allebei verschrikkelijk. Harris is medeverantwoordelijk voor een genocide. Trump is ook een Israël-supporter en zal Israël waarschijnlijk steunen mocht het de genocide in Gaza hervatten of de Westoever annexeren.

Molly Veenstra
Molly Veenstra23 jan. 2025 - 10:22

@Mark - 'Reagan heeft(...)'

.

Niet elke Amerikaanse president heeft te maken met dezelfde politieke realiteit. Reagan had veel meer macht dan Biden, die consequent werd gesaboteerd door de Republikeinen. Bovendien heeft Reagan onder druk van Israëlische lobbygroepen de wapensteun een jaar later weer hersteld.

.

-'Uit opiniepeilingen bleek telkens dat een meerderheid van de Amerikaanse kiezers vond dat er een ceasefire moest komen en dat er geen wapens meer naar Israël moesten.'

.

De opiniepeilingen die ik ken, geven geen eenduidig antwoord op de vraag of de wapenleveranties moesten worden stopgezet. Vooral vanwege de bloeddorstige aanslagen van Hamas was daar weinig animo voor. Een wapenstilstand is een andere kwestie, waarop de VS indirect invloed hadden kunnen uitoefenen, maar dan had de dreiging om de wapenleveranties stop te zetten, wel serieus moeten worden genomen door Netanyahu.

Bovendien vergeet je de invloed van Amerikaanse pro-israëlische lobbygroepen. Onderschat die niet. De Democraten denken, en volgens mij terecht, dat ze het zich op de lange termijn niet kunnen permitteren om het imago te krijgen dat ze de Israël niet meer steunen. Op dat gebied laten de opiniepeilingen geen enkel misverstand toe. Een meerderheid van de Amerikanen, wil Israël blijven steunen.

.

Goed idee om een . in plaats van een witregel te plaatsen! Ga ik ook doen, voortaan.

Mark Huysman
Mark Huysman23 jan. 2025 - 15:30

@Molly

.

[Reagan had veel meer macht dan Biden, die consequent werd gesaboteerd door de Republikeinen.]

.

Smoesjes. Het Witte Huis bepaalt de buitenlandpolitiek en dat was in handen van de Democraten. De Secretary of State is verplicht om te overleggen met de Senaat maar die was ook in handen van de Democraten vanwege de doorslaggevende stem van de VP. De Biden-administratie koos er bewust voor om Israël in de genocide te steunen. Dat was ook de reden waarom diverse hoge ambtenaren ontslag hebben genomen. Voor de bühne had Biden het af en toe over ‘red lines’ maar iedereen weet dat dat totaal niet serieus was.

.

[De opiniepeilingen die ik ken, geven geen eenduidig antwoord op de vraag of de wapenleveranties moesten worden stopgezet.]

.

Lees dan dit:

.

https://theintercept.com/2024/09/10/polls-arms-embargo-israel-weapons-gaza/

.

Ik snap werkelijk niet waarom je probeert het Biden-regime uit de wind te houden. Het heeft 15 maanden lang alle wapens en munitie verschaft waarmee heel Gaza vernietigd is en tienduizenden (mogelijk honderdduizenden) Palestijnen vermoord zijn. Het heeft keer op keer zijn veto gebruikt om een staakt-het-vuren in de Veiligheidsraad tegen te houden.

.

Biden is een fanatieke zionist die meer dan eens gezegd heeft dat als Israël niet zou bestaan het uitgevonden zou moeten worden.

Molly Veenstra
Molly Veenstra24 jan. 2025 - 9:30

Het gaat mij er niet om Biden 'uit de wind te houden'. Biden/Harris was het enige alternatief voor Trump. Wat er nu op ons af komt is niet alleen voor de Palestijenen een ramp, het gaat een ramp worden van mondiale omvang. Er is een aanzienlijke kans dat de democratische structuren zoals wij die nu kennen tot het verleden gaan behoren. Er is een groot verschil tussen de neoliberale Biden of Harris, en Trump en zijn nazivriendjes. Dat blijft niet bij een symbolische Hitlergroet...

Molly Veenstra
Molly Veenstra26 jan. 2025 - 10:20

https://x.com/Acyn/status/1883381066171601167

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jan. 2025 - 12:08

Natuurlijk is alles beter dan Trump.

Halfmoon
Halfmoon
21 jan. 2025 - 16:11

Bijzonder om de reacties te lezen, het is duidelijk dat Musk als een rode lap werkt voor de stieren hier. Ik heb wel de moeite genomen om het fragment terug te kijken... dat vlak voor dit handgebaar laat zien dat Musk zegt: "i give you my heart". In de beeldvorming past deze nazi framing wel goed natuurlijk. Ik ben ook geen fan van Musk, maar dit is teveel eer voor deze man. Kunnen we ons nu weer gaan bezighouden met de problemen in NL en EU? Dat lijkt me veel zinniger.

3 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman21 jan. 2025 - 17:16

[….Musk zegt: "i give you my heart”]

.

Ja dat zegt die en daarna maakt die de nazigroet. Wat wil je eigenlijk zeggen?

LaBou
LaBou 21 jan. 2025 - 21:10

Jon Stewart ziet dat ietwat anders: https://www.youtube.com/watch?v=SZGeVj3DL1E

Volrin
Volrin22 jan. 2025 - 6:56

Bijzonder om te zien wat voor staaltjes mentale gymnastiek u uithaalt om te ontkennen dat Musk de Nazi groet deed.

Bert3
Bert3
21 jan. 2025 - 16:05

Dit gebaar wordt behoorlijk gebagatelliseerd. In zijn opwinding komt er uit wat er in zit. Als je de Musk filosofie er bij haalt en zijn warme gevoelens voor de Duitse nazi partij die hij wellicht ook met geld faciliteert dan is deze geste niet vreemd. Het is wat je ziet en hoort bij hem en hij draait er niet omheen zoals Trump. Ik vraag me af hoe lang Trump hem in zijn clubje tolereert. Wordt niet groter dan je baasje Elon. Hoewel zijn geldbuidel welkom blijft dus hij heeft nogal wat credits. Overigens vind ik deze gozer nog vreemder dan Trump zelf.

Zandb
Zandb
21 jan. 2025 - 15:05

Het was natuurlijk geen Hitlergroet en als het er wel een was, dan niet gemeend.

.

Je zal de mensen die vanwege minder kwalijke 'uitingen', die dan toevallig de islam betreffen en die daarom 'als mogelijk terrorist' zonder enig proces worden gevangen gehouden, de kost moeten geven.

2 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer21 jan. 2025 - 22:58

@ Zandb:

[Het was natuurlijk geen Hitlergroet en als het er wel een was, dan niet gemeend.]

Ik neem aan, dat dit ironie is.

Volrin
Volrin22 jan. 2025 - 6:57

@Olav

Zie de rest van zijn reactie.

henk-alexander
henk-alexander
21 jan. 2025 - 13:38

Musk is gesocialiseerd in het giftige milieu van de Apartheid wat zijn fascistische 'gebarentaal' enigszins kan verklaren. Maar hoe zit het met de gebalde vuist (symbool van internationale solidariteit en revolutionaire strijd) die Trump steeds bij zijn onsmakelijk optreden meent te moeten heffen?

1 Reactie
Olav Meijer
Olav Meijer21 jan. 2025 - 23:01

@ henk-alexander:

[Maar hoe zit het met de gebalde vuist (symbool van internationale solidariteit en revolutionaire strijd) die Trump steeds bij zijn onsmakelijk optreden meent te moeten heffen?]

False flag.

Hij wil zich het symbool van linkse strijd en solidariteit toeëigenen en daarmee ontkrachten.

JoostJK
JoostJK
21 jan. 2025 - 13:35

https://www.youtube.com/watch?v=xXF94rIS9ZI

James O'Brien heeft het door

1 Reactie
Mohawk2
Mohawk221 jan. 2025 - 13:49

Joost 👍🏻

Gerygrr
Gerygrr
21 jan. 2025 - 13:29

Reageren op een historisch beladen uiting….

Moeten we elkaar daar nu over becommentariëren?

Serieus?

Het gaat om de destructieve nieuwe koers van de miljardairs.

We gaan weer geregeerd worden door superrijken, zonder empathie.

Uitzuigers, die liever hun miljarden in de lucht schieten en daar uit elkaar laten spatten!

De regering van weinigen, de oligarchen uit onze eigen geschiedenis, de regenten in depruikentijd….

Zoek eens op en besef, dat we helemaal niets meer weten.

1 Reactie
Gerygrr
Gerygrr21 jan. 2025 - 14:27

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/IJzeren_wet_van_de_oligarchie

Onvermijdelijk gevolg van…..

Bert vd Neut
Bert vd Neut
21 jan. 2025 - 13:28

Je ziet er in, wat je er in wil zien. De één vindt het een Hitler groet de ander ziet er onschuldig handgebaar in.

Feit is dat de halve westerse wereld dit enorm belangrijk vindt. Dit in tegenstelling tot de rest die het zal jeuken.

Het lijkt mij belangrijker de daden te beoordelen in plaats van de handgebaren.

Inmiddels duiken er overal foto's op met hetzelfde handgebaar van allerlei vooraanstaande democraten. 0 ophef over geweest.

7 Reacties
Zandb
Zandb21 jan. 2025 - 15:15

Bert

U kunt niet gedachtenlezen. Dus u weet ook niet waarom Musk dit - blijkbaar heel bewust - deed. (Ja, u leest het goed: Het was een DAAD !)

Wat u er in wilt zien, daar bent u vrij in. Maar u iets beter afvragen waarom u daar geen kwaad in wilt zien, dat zou - zeker gezien de context en uw verantwoordelijkheid jegens de samenleving - geen kwaad kunnen.

.

P.s.

Foto's zijn nog minder betrouwbaar dan wanneer iets op beeld staat.

Bert vd Neut
Bert vd Neut21 jan. 2025 - 16:27

Zandb, je leest weer eens iets wat er niet staat. Blijkbaar laat jij de fantasie bij de reactie de vrije loop. Helemaal prima.

Ps. zoek even op deep fake.

Minstens5
Minstens521 jan. 2025 - 16:29

@Neut

.

Wat het is is hoe het bedoeld is.

En hij is te slim om niet te weten hoe het opgevat wordt en dus is dat de bedoeling.

Het was ook geen 'oepsie' maar door de herhaling een 'bewussie'.

.

Maar zelfs als het een oepsie was. Dan staat het vinkje voor ongeschikt. Mensen in die positie dienen niet die fouten te maken waarvan jij bang bent dat je ze in die positie zou maken.

En die fouten maken ze ook niet. Want dan waren ze niet in die positie.

.

Kortom. Bewust.

.

"Inmiddels duiken er overal foto's op met hetzelfde handgebaar van allerlei vooraanstaande democraten. "

.

Als ik met mijn vinger bij mijn nek een handgebaar maak van links naar rechts heeft dat andere implicaties en bedoelingen dan als Taghi dat doet. Een Taghi weet dat. Een Musk ook.

.

Je moet wel heel erg ziende blind zijn dat het gedachtegoed wat hij hier in gebaar toont allang in woord en handelen ondersteunt en dus past in zijn wijze van opereren. Dat kun je alleen isoleren als je daar belang bij hebt en een overlap hebt in het denken wat je met de mantel der liefde probeert te bedekken. En niet voor het eerst.

.

Jij hebt het niet alleen geweten. Maar naar toe gestuurd.

Bert vd Neut
Bert vd Neut21 jan. 2025 - 17:53

Minstens5, jij weet blijkbaar dingen, of je verzint ze. In beide gevallen is het onzin wat je schrijft.

Nogmaals, beoordeel de de daden en niet het gebaar. Maar dat zal wel te lastig zijn.

JohnVKR
JohnVKR21 jan. 2025 - 22:50

@Bert vd Neut

"Je ziet er in, wat je er in wil zien. De één vindt het een Hitler groet de ander ziet er onschuldig handgebaar in."

Het is de Hitlergroet. En ja, die lijkt op de Roman Salute. Maar dat maakt niet uit. Hij maakte de Hitler-groet. Wat zijn intentie daarmee was weten we niet.

Olav Meijer
Olav Meijer21 jan. 2025 - 23:04

@ Bert vd Newut:

Bij Elon Musk was het geen "deep fake": het was live te zien, en werd naderhand door Fox News weggecensureerd.

Minstens5
Minstens522 jan. 2025 - 6:18

@neut

.

"

Nogmaals, beoordeel de de daden en niet het gebaar."

.

En in welke zin zijn musks daden in tegenspraak met de nazi-duiding?

.

Ze zijn een onderateuning daarvan.

Gajes
Gajes
21 jan. 2025 - 12:27

Ben ff op NU gaan kijken hoe het volk deze groet interpreteert, en de (zelf) ontkenning is uiteraard weer enorm, van Romeinse tot Bellamygroet tot enthousiaste man , tot op de kast jagen van de democraten, en dat echoot dan hersenloos rond.

Alles om maar niet Hitlergroet te hoeven zeggen. Laf volk dus.

In mijn ogen lijkt het verdomd veel op een Hitlergroet en dan tel ik AfD en meer van die ranzigheid daarbij op, ik zie de eerste zondebokken al klaar staan en nee, nog geen joodse mensen maar zoals bij iedere xtreemrechtse partij zijn dat mensen met een kleurtje en transgender mensen.

En maar volhouden dat xtreemrechts zo onschuldig is en waarom ? Omdat die zondebokken xtreemrechts bijzonder goed bevallen.

5 Reacties
Frans Akkermans3
Frans Akkermans321 jan. 2025 - 12:55

"Hand op het hart en dan met uitgestrekte arm groeten is de Bellamygroet. Tot 1942 de officiële nationalevlaggroet van de VS. Afgeschaft om voor de hand liggende redenen.

Misschien handig als je een jeweetwelgroet wil brengen en toch wil ontkennen dat je gejeweetweld hebt."

(Jan Jaap Pepertraten op twitter).

En met zijn provocatie wijst hij zijn tegenstanders er nog eens op dat ze hun vaderlandse geschiedenis niet kennen. Over geschiedenis gesproken, op 20 januari 1942 vond ook de Wannseeconferentie plaats waar afspraken werden gemaakt hoe de definitieve oplossing voor het Jodenvraagstuk er uit moest zien. Aan de hand van een inventarisatielijst met elf miljoen joden.

Op de TV gisteravond vond men de lichaamstaal van Trump en zijn vrouw wel reden om daarbij stil te staan.

Minstens5
Minstens521 jan. 2025 - 16:37

@Frans

.

Hieronder (Frans Akkermans3 21 jan. 2025 - 11:01) toon je je welwillend ten opzichte van nazis en haar uitingen. Aldaar krijg je commentaar er op door niet woordelijk maar wel inhoudelijk je goedkeuring van de uiting die bewust bedoeld was als opgevat te worden als nazigroet goed te praten. In de wetenschap dat uiteindelijk iedereen zal stoppen je commentaar te geven op je naziondersteuning.

.

"En met zijn provocatie wijst hij zijn tegenstanders er nog eens op dat ze hun vaderlandse geschiedenis niet kennen"

.

Maar jij bent wel de laatste die zich kan beroepen op die geschiedenis en de lessen die daaruit te leren vallen. Hier in dit onderwerp toon je je waardering voor naziretoriek (en daarmee met de holocaust) en in je stellingnames wat betreft gaza bleek dat je ook niet vies was en bent van hedendaagse genocide.

.

En ook nog eens zo van het neerzetten van dat destructieve narratief dat je niet ingaat op commentaar wat je krijgt en het door jou gestelde domweg opnieuw bovenaan herhaalt.

.

In twee reacties jezelf gediskwalificeerd als mens en als gesprekspartner.

.

En ik herhaal: je hebt het allemaal geweten. Allemaal jou keuze.

Minstens5
Minstens521 jan. 2025 - 16:42

@Akkermans

.

En vertel nu eens. Wat maakt dat jij zo warm loopt voor deze hedendaagse nazi's aan de overkant van de plas? Ik kan mij echt niet van de indruk onttrekken dat dat rechtstreeks verband houd met de positie die jij inneemt wat betreft het gaza-conflict en met deze personen deelt dat de Palestijnen uitgeroeid mogen. En ze de overname van de westbank en de 'lebensraum'-uitbreiding vanaf de golanhoogte syrie in gaan ondersteunen.

.

Maar vertel.

Olav Meijer
Olav Meijer21 jan. 2025 - 23:11

@ Frans Akkermans:

[En met zijn provocatie wijst hij zijn tegenstanders er nog eens op dat ze hun vaderlandse geschiedenis niet kennen.]

Wat een doorzichtige goedpraterij.

Juist OMDAT de Bellamygroet na de Tweede Wereldoorlog is afgeschaft VANWEGE de nazigroet, is het duidelijk dat je, door die oude groet uit te brengen, bewust de associatie met nazi's oproept!

Gajes
Gajes22 jan. 2025 - 12:48

Akkermans

Het woord is Hitlergroet, en het andere woord afgeschaft.

Ga nu eens kijken waarom die groet is afgeschaft. Dus waarom zou Musk een daad doen waar de hele wereld naar kijkt die zoveel op een Hitlergroet lijkt ? Die groet die ook een associatie met de holocaust heeft. Waar hij daarnaast een nazi partij als AfD met miljoenen steunt, waar hij contacten legt met meerdere xtreemrechtse partijen.

En jij wauwelt over geschiedenis niet kennen, lijkt me eerder dat jij aardig wat geschiedenis aan het ontkennen bent.

Mark Huysman
Mark Huysman
21 jan. 2025 - 12:12

De Trump-crowd probeert zich te redden door op X allerlei plaatjes te plaatsen waarop andere (Democratische) politici ook met een gestrekte arm te zien zijn. Maar er is een verschil wat je ziet als je bewegend beeld vergelijkt. Andere politici gebruiken hun handen terwijl ze speechen en dan kan het gebeuren dat de rechterarm op zeker moment uitgestrekt is. Dat is iets anders dan wat Musk doet. Hij maakt overduidelijk de nazi-groet. Twee keer zelfs.

.

Natuurlijk gaat hij de beschuldiging vervolgens weer belachelijk maken. Maar ondertussen weten nazi’s over de hele wereld waar hij staat en vieren ze feest op Musk’s platform.

1 Reactie
Frans Akkermans3
Frans Akkermans321 jan. 2025 - 16:35

Een nazi-hand is gauw gevuld.

ArendJan2
ArendJan2
21 jan. 2025 - 12:04

Schandalige vertoning van Musk natuurlijk.

Als het echt zijn bedoeling is de nazigroet te brengen dan mag hij eerst wel eens oefenen.

https://www.youtube.com/watch?v=C8iujof6IL8

stokkickhuysen
stokkickhuysen
21 jan. 2025 - 12:00

Ik ben altijd zo bang wat er in de achterkamertjes gebeurt als dit soort fratsen op het grote podium wordt gebracht.

JoostJK
JoostJK
21 jan. 2025 - 11:53

Jon Stewart legt uit

https://www.youtube.com/watch?v=GMG-ZEG_VU4

1 Reactie
JoostJK
JoostJK21 jan. 2025 - 12:01

Did Elon Musk Make a Fascist Salute? Fascists Think So.

_________

https://www.youtube.com/watch?v=C4ZLsP-x3AE&t=116s

Vuurrood
Vuurrood
21 jan. 2025 - 11:06
Deze reactie is verwijderd
Marcel6888
Marcel6888
21 jan. 2025 - 10:52
Deze reactie is verwijderd
Cruise
Cruise
21 jan. 2025 - 10:39

Het schijnt de groet te zijn die de Romeinen brachten aan hun keizer Ceasar . Ook op een foto van een jeugdiger Musk deed hij dat als eens eerder op die manier . Hij ziet Trump dus blijkbaar als een nieuwe keizer die gaat regeren over zijn keizerrijk wat natuurlijk ook vreemd is gezien het feit dat keizers niet door het volk werden gekozen zoals bij Trump wel het geval.

7 Reacties
Gajes
Gajes21 jan. 2025 - 12:14

De Hitlergroet komt van de Romeinse groet. Wat zou meer logisch zijn denk jij ? Een xtreemrechts figuur die een nazi partij zoals AfD omhoog wil kopen desnoods, of een vaag verhaal dat Musk opeens geschiedkundig is geworden.

Maar Hitlergroet of niet, de eerste zondebokken staan al klaar, zij met een kleurtje en transgender mensen, en dat is nu typisch iets voor de Romeinen, toch ?

Volrin
Volrin21 jan. 2025 - 12:43

Er is geen bewijs voor een daadwerkelijke Romeinse saluut in deze vorm:

"According to an apocryphal legend, the fascist gesture was based on a customary greeting which was allegedly used in ancient Rome.[1] However, no Roman text describes such a gesture, and the Roman works of art that display salutational gestures bear little resemblance to the modern so-called "Roman" salute.[1]"

-

https://en.wikipedia.org/wiki/Roman_salute

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 jan. 2025 - 13:00

Het gebaar van de uitgestrekte hand bij begroeting bestond wel bij de Romeinen maar dat zag er heel anders uit. Het had ook een andere betekenis nl. "geen wapen".

jandebakker
jandebakker21 jan. 2025 - 13:01

ahh dat maakt de boel duidelijker. Musk deed dat gebaar niet omdat hij een fascist is maar omdat hij de Amerikaanse republiek wil vervangen door een ondemocratisch keizerrijk.

klinkt wel een stuk logischer, want fascisten doen tenminste nog alsof ze geven om de belangen van het gewone volk

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 jan. 2025 - 13:05

Saluting Gestures in Roman Art and Literature

https://muse.jhu.edu/pub/30/oa_monograph/chapter/1145297

sAt0Ri...
sAt0Ri...21 jan. 2025 - 13:36

@ Cruise

Dit is gewoon een ordinaire regelrechte Hitlergroet!

Niets meer en niets minder!

Molly Veenstra
Molly Veenstra21 jan. 2025 - 22:13

De Romeinse groet, of hoe die door moderne fascisten wordt geïnterpreteerd, is uiteindelijk minstens zo bedenkelijk als de Hitlergroet. Hitler zag het Romeinse Rijk als een voorbeeld voor het Derde Rijk. Het Romeinse rijk was uiteindelijk, een expansieve militaire dictatuur en daarvan was Hitler een groot voorstander. Ook in de architectuur van het Derde Rijk kun je duidelijke Romeinse elementen terugzien. De Hitlergroet hebben de nazi's overgenomen van de Italiaanse fascisten, die hem baseerden op hoe (volgens de fascisten) de Romeinse groet er uit zou moeten hebben gezien. Waar Hitler minder van was gedient is de open blik naar buiten, van de Romeinen. Het Romeinse Rijk was namelijk ook een smeltkroes van beschavingen. 'Vermenging met vreemde rassen' was, volgens Hitler, de reden dat het Romeinse Rijk ten onder is gegaan.

Lark V
Lark V
21 jan. 2025 - 10:02

Dit geeft aan Musk nog veel dieper in het Nazi-netwerk zit dan al gedacht werd. Zijn strategie komt namelijk regelrecht uit het propagandaboek van de huidige nazi's, van hoe het gedachtegoed weer mainstream te maken. Drop het gedachtegoed of delen ervan in het publieke domein, en ga dat vervolgens ontkennen en het slachtoffer spelen. Dit geldt ook voor symbolen. En je hebt je doel al bereikt.

Een groter publiek domein dan de inauguratie van de president van de VS bestaat bijna niet. Doe daar iets wat op de nazigroet lijkt, en als dusdanig door iedere nazi zal worden herkend, en ga vervolgens ontkennen en dat je groet slechts stomtoevallig overeenkomsten had. In Nederland kwamen zulke stomtoevalligheden voor bij Baudet, ook stomtoevallig iemand met een gedachtegoed dat stomtoevallig vele overkomsten had met het gedachtegoed van de groet.

Even de feiten, de eigenaar van het grootste nazi-promotor netwerk wereldwijd zou dus puur toevallig tijdens de inauguratie van de president van de VS een groet hebben gebracht die puur toevallig leek op die van de nazi's. Vreemd want er zijn al tienduizenden gasten geweest op die feesten en nooit bracht iemand een groet die op die van de nazi's leek.

3 Reacties
JohnVKR
JohnVKR21 jan. 2025 - 11:07

En hij heeft de groet niet één keer gebracht maar drie keer. Tel daarbij op de wens van Trump om Groenland, Canada en het Panamakanaal bij de VS in te lijven en de overeenkomst met de Lebensraum-ideologie van Nazi-Duitsland is helder.

Frits Jansen
Frits Jansen21 jan. 2025 - 12:04

Gelukkig zijn er grote verschillen met een eeuw geleden toen Hitler de macht greep. Het belangrijkste is dat Duitsland er toen ellendig aan toe was na de Eerste Wereldoorlog, terwijl het ons nu nog best redelijk gaat, wat de populisten ons ook wijsmaken. Verder haakte Hitler in op bestaande Jodenhaat. Moslimhaat is niet hetzelfde want moslims zijn niet zo succesvol als de Joden ooit waren.

sAt0Ri...
sAt0Ri...21 jan. 2025 - 13:37

@ Frits

Ok, gelukkig, dan kunnen we allemaal gerust gaan slapen.

Weltrusten Frits 😮‍💨

Frans Akkermans3
Frans Akkermans3
21 jan. 2025 - 10:01

Hij jaagt het anti-Trumpkamp op de kast met de zogenoemde

Bellamygroet. Tot 1942 in gebruik op Amerikaanse scholen als 'flag salute'. Afgeschaft omdat dit gebaar zo leek op de fascisten en nazi-groet. (https://en.wikipedia.org/wiki/Bellamy_salute).

11 Reacties
Vuurrood
Vuurrood21 jan. 2025 - 11:03

Frans: Lees even wat Gentleman hier onder schrijft.

Lark V
Lark V21 jan. 2025 - 11:04

Dadelijk ga je nog beweren dat het hakenkruis eerbetoon is aan een Mongoolse schilder uit de 12de eeuw.

Minstens5
Minstens521 jan. 2025 - 11:28

@frans

.

Als je een groet bewust gebruikt omdat die zoveel lijkt op een andere groetbreng je dus bewust die andere groet.

.

Het is ongelooflijk dat jij dat niet schijnt te beseffen want juist bij jou argumentatie is er sprake van een bewuste nazigroet.

.

En toon jij hiermee aan dat je niets hebt tegen nazigroeten. Wat dan weer niet zo ongelooflijk is.

JoostJK
JoostJK21 jan. 2025 - 11:42

En dit zijn Amerikaanse padvinders, die hun akela groeten.

1939.

_____

https://www.youtube.com/watch?v=0gU9op16rjQ

JoostJK
JoostJK21 jan. 2025 - 11:46

@Akkermans

leestips :

Philip Roth - Het Complot Tegen Amerika

Philip K. Dick - De Man In Het Hoge Kasteel

stokkickhuysen
stokkickhuysen21 jan. 2025 - 11:59

@Joost

Vrij zeker dat Akkermans niet leest.

Robbin_T
Robbin_T21 jan. 2025 - 12:24

En dit zijn Oostenrijkse kinderen na een ski klasje. Allemaal nazis natuurlijk.

.

https://www.youtube.com/watch?v=3zO4yUI-t5Y

Minstens5
Minstens521 jan. 2025 - 12:59

@robbin

.

Wat anderen zijn blijft ongewis. Integenstelling tot degene die een nazigroet brengen of bewust een groet brengen die met een nazigroet geassocieerd wordt vawege dit effect (en dus een nazigroet brengen).

.

Dat zijn namelijk mensen die zich openlijk op nazisme laten voorstaan. De manier waarop @frans en jij opereren.

.

Bewust. En met kennis van zaken.

Minstens5
Minstens521 jan. 2025 - 13:00

@robbin

.

Met het goedpraten van nazisme trek je nou eenmaal die jas aan.

JoostJK
JoostJK21 jan. 2025 - 13:26

“Be careful when a democracy is sick; fascism comes to its bedside, but it is not to inquire about its health.”

Albert Camus

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 jan. 2025 - 19:40

Inclusief Amerikaanse scholieren die de Pledge of Allegiance uitbrachten die steeds meer omstreden raakte.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/01/21/musk-stak-zijn-rechterarm-in-de-lucht-was-het-een-hitlergroet-a4880327

Gentleman
Gentleman
21 jan. 2025 - 9:38

Het is wel leuk om te lezen dat de rechtse reageerders er alles aan doen om dit te bagatelliseren.

Momo160
Momo160
21 jan. 2025 - 9:30

Ik wil de reactie bedanken, omdat het als een van de weinige Nederlandse nieuwsplatforms het beestje bij de naam noemt. Dit is een nazigroet. Musk deed hem ook drie keer, dus het was niet "per ongeluk". Kijk de video waarop hij hem doet. De groet kwam van diep

JoostJK
JoostJK
21 jan. 2025 - 9:30

https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/elon-musk-geeft-hitlergroet-op-inauguratie-trump

Ben  Liberaal
Ben Liberaal
21 jan. 2025 - 9:24
Deze reactie is verwijderd
Backtobasics
Backtobasics
21 jan. 2025 - 9:17

Dit soort autistische nerds zijn vaak supergoed in technische en cijfermatige praktische oplossingen bedenken, maar je moet ze natuurlijk nooit laten beslissen over belangrijke zaken als democratie, geestelijke gezondheid en eerste levensbehoeftes van mensen.

De laaste decennia hebben dit soort types sluipenderwijze al heel veel macht naar zich toe getrokken omdat ze ook veelal werkzaam zijn in finance waar ze al jarenlang bezig zijn om de rijken steeds rijker te maken voornamelijk door ingewikkelde constucties te bedenken, en zo de overheden uit te zuigen............................ ik noem maar weer even de Zuid As.

Mensen word eens wakker!!!!

1 Reactie
sAt0Ri...
sAt0Ri...21 jan. 2025 - 13:40

Dit is niet sluipende wijs gebeurd, gewoon open en bloot. Het wordt goed geluld, ontkent of genegeerd. En dan is dit het resultaat.

Simon Pers
Simon Pers
21 jan. 2025 - 9:01

De toekomstige gekke president van de Verenigde Staten. Let maar op!

5 Reacties
Vejetalyen
Vejetalyen21 jan. 2025 - 10:57

Kan niet. Hij is Zuid-Afrikaan. Je kan volgens de Amerikaanse wet geen president worden als je geen geboren Amerikaan bent.

JohnVKR
JohnVKR21 jan. 2025 - 11:00

Hij is niet in de VS geboren dus hij mag er nooit president worden.

TheunT
TheunT21 jan. 2025 - 12:29

Die wet ongedaan maken is misschien wel te koop...

sAt0Ri...
sAt0Ri...21 jan. 2025 - 13:41

Ze zijn alles al van alles aan het wijzigen, dus dan zal dit ook wel gewijzigd worden.

Olav Meijer
Olav Meijer22 jan. 2025 - 0:22

@ sAt0Ri...:

Het is grondwettelijk geregeld. Een kandidaat-president moet van geboorte af Amerikaans staatsburger zijn.

Amendementen op de Grondwet hebben een tweederdemeerderheid in beide huizen van het Amerikaanse Congres nodig. Vervolgens moeten de parlementen van driekwart van de aangesloten staten ermee instemmen.

Overigens was Martin (officieel: Maarten) van Buren -van Nederlandse afkomst- de eerste president (van 1837 tot 1841) die als Amerikaans staatsburger werd geboren. (Hij was ook de enige president voor wie Engels een tweede taal was).

JohnVKR
JohnVKR
21 jan. 2025 - 8:57

Hij blijkt 12 kinderen bij 3 verschillende vrouwen te hebben en heeft van zijn vaders kant ook Afrikaander/Nederlandse wortels. Een van zijn kinderen is transgender en wil niets meer met hem te maken hebben.

Ewout Pool
Ewout Pool
21 jan. 2025 - 8:40

Ik weet niet hoe je deze bewegingingen (zeker in combinatie met de hand op het hart) anders kan zien dan een fascistische/nazistische groet. Wat een idioot.

Lark V
Lark V
21 jan. 2025 - 8:26

In zijn enthousiasme bracht hij gewoon een natuurlijke beweging, die ontstaat na veel oefenen, waarschijnlijk voor spiegel, om zijn vreugde te uiten dat hij nu deel uitmaakt van Vierde Rijk voor miljardairsociopaten.

Er er was wat te vieren.

174 daders van vaak zeer ernstige vormen van mishandeling van politieagenten kregen hun pardons

Terroristische moordenaars werden in ere herstelt. En omdat te vieren probeerden ze meteen politieagenten neer te knallen. Kolonisten die de Israëlische politie aanvallen, en je dacht, terecht mogelijk, dat Biden erg was.

Deportatieplannen op basis van ras en etniciteit, laten we het beestje bij de naam noemen. Trump is niet voor niets de meest geliefde leider bij de neonazi's.

Plan om de Aarde zo snel mogelijk te vernietigen en dan een vluchtroute naar Mars te openen, tenminste als je minstens een miljard hebt en geen last hebt van een geweten.

De droom voor iedere sociopaat in het bezit van een miljard of meer kwam uit.

Vuurrood
Vuurrood
21 jan. 2025 - 8:20

Musk, vertel eens, zijn al die jonge Amerikanen nu voor niets gesneuveld in hun strijd tegen het nazisme?

Mirzas
Mirzas
21 jan. 2025 - 8:07

ik heb een bloedhekel aan Musk en zie hem ook als eng rechts, maar denk niet dat hij een nazigroet bedoelde te brengen. Voor mij ziet het er meer uit als een overweldigde autist die zijn emoties probeert over te brengen naar de menigte. Maar who knows.

22 Reacties
Volrin
Volrin21 jan. 2025 - 8:56

Als hij het niet zo bedoeld had, had hij dat al lang duidelijk kunnen maken.

Dat heeft hij echter niet gedaan.

Lark V
Lark V21 jan. 2025 - 9:07

Als hij daar met een hakenkruis zou staan, zou je er waarschijnlijk een kunstuiting inzien. Dit was een bewuste nazigroet, twee maal achterelkaar gebracht, en duidelijk ingestudeerd.

Wat een lulkoek van dat autisten hun emoties overbrengen via nazigroeten.

WillemdeGroot
WillemdeGroot21 jan. 2025 - 9:11

Oh, nee, Mirzas? Per ongeluk of met andere bedoeling dan het artikel aangeeft?

Of heeft hij ook 'per ongeluk' zijn steun uitgesproken voor de AfD?

Het past in een bijna wereldwijde tendens.

Oerconservatieven en even oer-nationalisten weten 'het volk' in hun ban te krijgen, evenals bijna 100 jaar geleden de nazi's en fascisten dat lukte.

Je hoeft geen 'hoogopgeleide' te zijn om dat te kunnen zien.

Over oorzaak en gevolg wordt al alom gesproken en geschreven.

Maar 'we' worden nog steeds niet wakker!

Gomer
Gomer21 jan. 2025 - 9:18

Met het feit dat hij deze exacte beweging 2x achter elkaar maakt, het op X (Musks platform), zonder tegenhouden word gevierd door Neo-nazi groepen, en Trump, Musk's handlanger, die gratie verzorgd aan neo-nazi's die met vlaggen en shirts met "Work brings Freedom" (Arbeit macht Frei) er op rond lopen, is het excuus van een "overweldigde autist" niet meer afdoende.

Het is tijd dat men de oogkleppen af doet en dit ziet voor wat het is, een neo-nazi die neo-nazi's groet.

Robbin_T
Robbin_T21 jan. 2025 - 9:23

@Volrin

Je hoeft je natuurlijk niet stante pede online te verantwoorden omdat het internet iets van je vindt. En daarnaast zou jij hem toch niet geloven als hij zou zeggen dat het geen hitlergroet was.

Robbin_T
Robbin_T21 jan. 2025 - 9:38

@Volrin

Excuses, ik had beter moeten weten, Musk twittert zich natuurlijk een slag in de rondte.

https://x.com/elonmusk/status/1881536518206218445

Case65
Case6521 jan. 2025 - 9:47

Kijk even verder dan je neus lang is Volrin

chillipepper
chillipepper21 jan. 2025 - 10:32

@Volrin, misschien vindt hij de aantijging zo bespottelijk dat hij geen zin heeft om te reageren. Ik sluit mij aan bij Mirzas en ga er verder niet meer achter zoeken.

JoepJos
JoepJos21 jan. 2025 - 10:32

@Volrin: Op zijn eigen kanaal heeft hij dit inmiddels aangekaart.

Volrin
Volrin21 jan. 2025 - 11:02

@Robbin_T

"@Volrin

Je hoeft je natuurlijk niet stante pede online te verantwoorden omdat het internet iets van je vindt."

-----

Als je wilt voorkomen dat mensen jouw Hitler groet voor Hitler groet aanzien, moet je dat wel degelijk verantwoorden.

----

" En daarnaast zou jij hem toch niet geloven als hij zou zeggen dat het geen hitlergroet was. "

------

Houdt op uw achterwerk als bron van informatie te zien.

Volrin
Volrin21 jan. 2025 - 11:03

@Robbin_T

"Excuses, ik had beter moeten weten, Musk twittert zich natuurlijk een slag in de rondte.

https://x.com/elonmusk/status/1881536518206218445"

---

Hij ontkent niks he. Hij maakt bezwaar dat mensen hem er op aanspreken.

Volrin
Volrin21 jan. 2025 - 11:03

@Case

Ik zie graag een bron waarin Musk duidelijk maakt wat hij wel bedoelde.

Mirzas
Mirzas21 jan. 2025 - 11:14

Lark V, wat een woede. En wat een volstrekt misplaatste vergelijking.

-

Er is meer dan voldoende om Musk en Trump op te bekritiseren. Dit is voor mij niet de juiste keuze. Dit ziet er meer uit als een uiting van eigen onmacht en frustratie en de behoefte om "zie je nou wel" te roepen naar mensen die toch niet naar je luisteren, dan dat het bijdraagt aan verminderde aantrekkingskracht.

-

Of je het leuk vindt of niet, er zijn meerdere interpretaties mogelijk. Dus lijkt het mij strategischer om kritiek te richten op zaken waar geen meerdere interpretaties over mogelijk zijn.

Konings2
Konings221 jan. 2025 - 11:57

@ Mirzas

"Dus lijkt het mij strategischer om kritiek te richten op zaken waar geen meerdere interpretaties over mogelijk zijn."

.

Hier moet je behoorlijk voorzichtig mee zijn, want zo kan je behoorlijk om de tuin worden geleid. Luister eens naar het beruchte interview met Lee Atwater. Daaruit komt duidelijk het soort tactiek naar voren dat vaak wordt gebruikt in de politiek. Je zegt en doet niet iets wat zonder twijfel zal worden afgewezen door een groot deel van het publiek. Dat zorgt voor protest, zelfs van je medestanders. In plaats daarvan gebruik je dubbelzinnigheid. Je kan altijd ontkennen en verdraaien. Het is een krachtig wapen want het zaait niet alleen twijfel, maar het veroorzaakt ook paranoia.

Molly Veenstra
Molly Veenstra21 jan. 2025 - 12:05

@Volrin @Mirzas- 'Ik zie graag een bron waarin Musk duidelijk maakt wat hij wel bedoelde.'

Musk heeft niet verteld wat hij eigenlijk bedoelde, maar heeft wel een tegenstrijdig signaal afgegeven door deze opname niet te verwerken in het videoverslag dat hij heeft gemaakt van zijn eigen toespraak. Ondertussen zeggen zijn volgelingen dat hij eigenlijk dit bedoelde: 'My heart goes out to you'.

Hiervan krijgt Musk een enorm dikke piemel, hij komt weg met iets waar niemand anders mee weg zou komen. Dan zullen we de video terug zien komen op twitter.

Het zou goed kunnen dat Musk hierdoor alleen maar populairder wordt in de extreem-rechtse beweging en dat Trump de Hitlergroet, (die dus volgens extreem rechts iets heel anders betekent) gaat overnemen. En dat al hun volgelingen het ook gaan doen.

Dat het oorspronkelijk, mogelijk was wat Mirzas bedoelde, is daarmee irrelevant geworden. Want als stadions vol met enthousiaste Trump/Musk aanhangers deze Hitlergroet gaan brengen, (die dus eigenlijk zogenaamd iets anders betekend) dan is het precies geworden wat het lijkt.

Een blijk van totale onderwerping aan de grote leider.

Een Hitlergroet.

stokkickhuysen
stokkickhuysen21 jan. 2025 - 12:07

wow, de slangenkoning krijgt 12 duimpjes

Mirzas
Mirzas21 jan. 2025 - 12:52

Slangenkoningin dan nog altijd Stock.

En 14, inmiddels.

Ook mijn commentaar wordt weer links en rechts ingezet voor eigen doeleinden, zie ik. Eigenaardig.

Mirzas
Mirzas21 jan. 2025 - 13:00

@Molly, in een niet bewerkte versie (althans, voor zover je beelden en informatie nog kan geloven dezer dagen) zegt hij ook daadwerkelijk "my heart goes out to you".l voor hij dat gebaar maakt.

Als het als Hitlergroet was bedoeld was het in elk geval een zeer nerveuze en haastige variant ervan. Ik zag het niet. Maar zoals ik eerder zei: who knows.

Lopez
Lopez21 jan. 2025 - 14:10

Kom op, mensen, Mirzas heeft recht op haar eigen mening, laten we elkaar met enig respect behandelen.

.

Musk is hoe dan ook een onvoorstelbaar rund om het gewraakte gebaar te maken, nota bene tijdens de inauguratie van een nieuwe president en als belangrijke functionaris in diens regering. Iedereen met ook maar een schilfertje historisch besef weet hoe dat in uiteenlopende kringen zal worden opgevat, zeker door neonazi’s en aanverwant gespuis, en als je daar niet mee wilt worden geassocieerd en geen opschudding wilt veroorzaken laat je het wel uit je hoofd zo’n provocerend gebaar te maken.

.

De hier aangevoerde ‘excuses’ (het was niet als Hitlergroet bedoeld; het was onnadenkend; de man is een autist) vind ik bedroevend. Iemand die voor het oog van de wereld ‘per ongeluk’ een (soort) Hitlergroet brengt is per definitie ongeschikt voor een regeringsfunctie en hoort niet op een inauguratiepodium thuis.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 jan. 2025 - 17:23

Mirzas

21 jan. 2025 - 13:52

Beschouw het maar als een geuzennaam. Wat Musk bedoeld heeft met dit slecht gekozen gebaar weten we voorlopig niet. Hij heeft wel al eerder ongebruikelijke manieren om te "communiceren" laten zien. Of dat iets te maken heeft met zijn zelfverklaarde autisme weet ik niet.

Lark V
Lark V22 jan. 2025 - 5:29

Mirzas. Of je komt hier mensen de maat nemen terwijl je geen enkele interesse hebt in het begrijpen van het probleem. Of je bent bewust nazi-symbolen aan het bagatelliseren. Om vast te stellen of dit de nazigroet is, is natuurlijk de eerste vereiste dat je weet wat de nazigroet is. Nou, dat weet je blijkbaar al niet. Dus waarom bemoei je je met deze discussie? Zal het even uitleggen. De nazigroet is zo ontworpen dat de nazi's met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid konden vaststellen dat je daarmee loyaliteit aan Hitler toonde. De rechterarm gestrekt vooruit, de handpalm naar beneden houden en de vingers elkaar laten aanraken waarbij ze wat over elkaar vallen. Dit is een volstrekt onnatuurlijke beweging en wordt niet per toeval uitgevoerd. Als iemand 2 maal die groet achterelkaar brengt, kun je echt wel het toeval uitsluiten. Musk bracht de nazigroet 2 maal. Perfect uitgevoerd.

Mirzas
Mirzas22 jan. 2025 - 8:37

Lark, volgens mij hebben mensen het recht om te zeggen wat ze denken. Ik zie iets anders dan jij. En benoem dat. Waarbij ik ook aangeef het niet helemaal zeker te weten. Wat ik wel zeker weet is dat ik het verspilling van energie vind om allemaal over elkaar heen te buitelen om te laten merken dat wij precies weten hoe het hoort en hoe het zit en wat een ander wel of niet mag zien of zeggen. Het lucht niet eens op, het bedient mensen als Trump en Musk juist. Al die gratis aandacht. Ze voeden zich ermee en doen er hun voordeel mee.

-

Van mij mag je het daar allemaal niet mee eens zijn. De agressie waarmee je dat brengt ben ik echter niet van gediend. En het gemak waarmee je me afserveert vanwege een andere observatie vind ik - frankly - een beetje gemakzuchtig, dom en gênant.

Zandb
Zandb
21 jan. 2025 - 8:01

't Is dat die zo rijk is, anders zou Trump hem natuurlijk een schop onder z'n kont geven.

Mohawk2
Mohawk2
21 jan. 2025 - 7:43

Voor de wegkijkers en apologeten hier: voor de internationale NAZI-biosfeer zelf was het glashelder.

"Did Elon Musk Make a Fascist Salute? Fascists Think So" https://www.youtube.com/watch?v=C4ZLsP-x3AE&list=TLPQMjEwMTIwMjWvmNE2OPSDaw&index=5

4 Reacties
Mirzas
Mirzas21 jan. 2025 - 8:42

Ook dit is weer een belangengroep die iemand probeert in te lijven voor eigen gewin.

Er valt genoeg te bashen zonder dit soort gedoe. Persoonlijk denk ik namelijk dat dit type hijgerig erop springen eerder averechts werkt dan dat het mensen iets laat inzien.

stokkickhuysen
stokkickhuysen21 jan. 2025 - 12:20

Heb je het tegen Mohawk of de Nazis?

Mirzas
Mirzas21 jan. 2025 - 12:54

ik heb het over de fascisten tegen Mohawk Stok (deze keer zonder c)

Lark V
Lark V22 jan. 2025 - 4:53

Mirzas. Je weet blijkbaar nog niets eens hoe de nazigroet eruit ziet. En waarom die zou ontworpen is dat je niet toevallig je loyaliteit aan Hitler kon tonen. De rechterarm gestrekt vooruit, de handpalm naar beneden houden en vingers elkaar laten aanraken, die vallen dan wat over elkaar heen. Musk voert dat precies uit, twee maal. Dit is de nazi-groet en bewust gebracht. Je bespottelijke lulkoek om nazisymbolen te legaliseren is in het beste geval totale onwetendheid en in het slechtste geval ontken je bewust de werkelijkheid.

E w T
E w T
21 jan. 2025 - 7:20

Het Suid Afrikaans crapuul is onder ez'n tegel vandaan gekropen en schijt op de graven van Amerikanen die de Nazi's versloegen. En een ieder die nu nog in een Tesla blijft rijden of op X blijft steunt deze schooier. Het is nu 21 januari. Het X logo staat nog de tussen de socials bij Joop.

1 Reactie
jandebakker
jandebakker21 jan. 2025 - 9:03

X staat niet langer bij het kopje "Wil je op de hoogte blijven van Joop? Volg ons dan op onze socials!".

De links naar X (zoals op de bodem van de pagina) die je nog ziet lijken mij onderdeel van het generieke VARA design. Dus ik denk niet dan het aan Joop is om die aan te passen.

Phantom3
Phantom3
21 jan. 2025 - 6:59

Allemaal je Tesla wegdoen.

4 Reacties
Jozias2
Jozias221 jan. 2025 - 8:19

@phantom

En dan? Een Chinese auto of een Volkswagen?

Robbin_T
Robbin_T21 jan. 2025 - 9:18

Voor een kleine vergoeding help ik ieder graag van zijn of haar schaamte af.

Backtobasics
Backtobasics21 jan. 2025 - 11:03

Veel Teslas worden allang niet meer bereden door milieu bewuste mensen.

Voornamelijk nog door fiscaal gedreven kantoortypes en taxichauffeurs.

stokkickhuysen
stokkickhuysen21 jan. 2025 - 12:22

'En dan? Een Chinese auto of een Volkswagen? '

Niet per se.

moush1
moush1
21 jan. 2025 - 6:00

Nu maar hopen dat er over 4 jaar nog verkiezingen zijn. Migrantennazaten tegen migranten met nazi-praktijken waar de honden geen brood van lusten. Wat een debiliteit in het westen tegenwoordig.

AndyP
AndyP
21 jan. 2025 - 5:42

Ik weet wel dat we het graag willen zien, maar dit is niet de Hitlergroet. De Hitlergroet bestaat uit 3 componenten.

De armbeweging waarbij de arm recht naar voren of iets omghoog geplaatst wordt met open hand.

De houding. Strak en borst voluit wat een assertieve en formele indruk gaf.

En dan nog het stukje tekst wat ik weiger te schrijven.

De armbeweging van Musk is niet naar voren en de houding is ook niet formeel en uit de foto kan ik het niet halen, maar volgens mij uitte hij de tekst ook niet.

Je zou wel kunnen stellen dat de groet van Trump uit de foto Joop Artikel de antwoord groet van Hitler was, maar dat zou dan voor iedereen gelden die een eed aflegt.

10 Reacties
Morbidangel
Morbidangel21 jan. 2025 - 8:36

Het is geen Hitlergroet, want het voldoet niet aan technische vereiste.

Dit soort reacties zijn om te janken.

Volrin
Volrin21 jan. 2025 - 8:57

Uw beschrijving van de Hitler groet is alleen van toepassing op een formele situatie.

Informeel is dit echt wel overeenkomstig hoe Nazi's in de haast de Hitlergroet brachten.

Lark V
Lark V21 jan. 2025 - 9:29

Enige wat waar is in je reactie is dat je die groet graag ziet. Daar had je moeten stoppen.

JoepJos
JoepJos21 jan. 2025 - 10:01

@AndyP: U heeft uiteraard gelijk, echter men gelooft liever dat het wel een hitlergroet is, omdat het beter in het verhaal past.

Konings2
Konings221 jan. 2025 - 10:16

Fantastisch nieuws voor de Communisten. Als ze gewoon simpelweg de hamer en sikkel veranderen in een zeis en sikkel, dan kunnen ze net doen alsof ze geen Communisten zijn. Iedereen weet natuurlijk dat het symbool van het Communisme een hamer en sikkel is, maar met dit nieuwe symbool kunnen ze doodweg geen Communisten zijn omdat het niet exact hetzelfde is! Fantastisch!

.

Ook al wordt de groet niet precies gebracht zoals het hoort, weet je nog altijd donders goed dat dit zeer zeker als een nazi groet bedoeld was. Daarnaast zou nooit iemand zomaar beweren dat Trump de groet brengt bij zijn inauguratie omdat we weten dat dit niet de snelle opgestoken hand naast de schouder is. Viel het trouwens nog iemand op dat deze super-Christen zijn hand niet op de bijbel plaatste tijdens het afleggen van de eed?

.

Maar ach, Musk is een super edgy meme-lord en deed dit enkel omdat hij zenuwachtig was /opgewonden was / de Liberals de kast op wilde krijgen, nietwaar?

geronimo3
geronimo321 jan. 2025 - 10:44

AndyP,

Ik had een keertje een reactie gegeven op Uw post, ik zie nu Uw ware gezicht, dan scheiden hiernu onze wegen,doei!

Volrin
Volrin21 jan. 2025 - 11:05

@JoepJos

Onzin.

stokkickhuysen
stokkickhuysen21 jan. 2025 - 12:24

Oh man, Andy, thanks!!

Olav Meijer
Olav Meijer21 jan. 2025 - 23:42

@ Andy P:

[De houding. Strak en borst voluit wat een assertieve en formele indruk gaf.]

Dat heeft Musk nog niet echt onder de knie gekregen. Hij oefent intussen vast wel.

[En dan nog het stukje tekst wat ik weiger te schrijven.]

Het kan ook zonder. En "salvation to Trump" is wat sullig.

Maar in de toekomst wellicht: "salve(te) Trump"?

stokkickhuysen
stokkickhuysen22 jan. 2025 - 10:30

goeie analyse: Musk is net zo goed in het brengen van de Hitlergroet als hij is in dat videospelletje.

pahan
pahan
21 jan. 2025 - 5:26

Dat is dan toch het voordeel van X, daar kon je de hele speech zien.

Hij zou ook de proceskosten voor Tommy Robinson op zich hebben genomen, hoewel niet duidelijk is welk proces nu precies.

1 Reactie
Olav Meijer
Olav Meijer21 jan. 2025 - 23:34

De extreemrechtse opruier "Tommy Robinson" (Stephen Yaxley-Lennon) zit op dit moment -hij heeft talloze eerdere straffen gehad- nog steeds een gevangenisstraf van 1,5 jaar uit wegens het overtreden van een gerechtelijk bevel uit 2021 (een verbod om lasterlijke uitlatingen tegen een Syrische vluchteling te herhalen).

Robbin_T
Robbin_T
21 jan. 2025 - 5:02

Echt jongens wordt dit het frame?

Mocht er nog iemand zijn die wel aan de goede kant staat maar nu echt denkt van zijn Tesla af te moeten, dm me en we maken een deal.

7 Reacties
Vuurrood
Vuurrood21 jan. 2025 - 8:25

Het maakt jouw niets uit als er maar een voordeeltje te behalen valt.

Volrin
Volrin21 jan. 2025 - 8:58

Echt jongen, geen inhoudelijk weerwoord?

Robbin_T
Robbin_T21 jan. 2025 - 9:21

@Volrin

Welk inhoudelijk weerwoord wil je hebben? Heb je de hele video gezien? Heb je Musk gezien in Auschwitz vorig jaar? Is er echt een reden om aan te nemen dat deze man een nazi is anders dan dat je hem om andere redenen niet mag?

Backtobasics
Backtobasics21 jan. 2025 - 10:24

Kijk........ nog zon "dealmaker", die net als Trump denkt dat je "alles" kan kopen.

Volrin
Volrin21 jan. 2025 - 11:10

@Robbin_T

"@Volrin

Welk inhoudelijk weerwoord wil je hebben?"

----

Ik ga je werk niet voor je doen.

-----

"Heb je de hele video gezien?"

-----

Er is niks in de hele speech dat veranderd dat hij een Nazi groet bracht.

-----

"Heb je Musk gezien in Auschwitz vorig jaar?"

------

Heb ik de persoon, die openlijk racistische account volgt, die neo-nazi accounts verifieerd op zijn platform, bij Auschwitz gezien vorig jaar? Nee.

-----

"Is er echt een reden om aan te nemen dat deze man een nazi is anders dan dat je hem om andere redenen niet mag? "

-------

Beetje hypocriet om mij van loze aannames te beschuldigen door zelf een loze aanname over mij te maken.

Daarnaast heb ik hierboven twee redenen om aan te namen dat Musk het (neo)nazi gedachtengoed steunt.

Robbin_T
Robbin_T21 jan. 2025 - 11:17

@Volrin

Het zullen vier zware jaren gaan worden.

Olav Meijer
Olav Meijer21 jan. 2025 - 23:24

@ Robbin_T:

[Is er echt een reden om aan te nemen dat deze man een nazi is.....?]

Ja dus.

-

(Zie verder boven).

geronimo3
geronimo3
21 jan. 2025 - 4:50

Musk, komt las ik uit Zuid-Afrika, wie weet hoe hij vroeger dacht natuurlijk, heb ik nooit iets over gelezen, verbaast zijn ben ik dus niet, ook hier mis ik de goede journalisten die daarin diep duiken of mag dat niet naar buiten komen?

1 Reactie
Enver63
Enver6321 jan. 2025 - 8:58

Musk is rijk geworden dankzij zijn vader, die rijk is geworden dankzij het Zuid-Afrikaanse apartheidsregime. Dit is al lang bekend, maar voor wie het nog eens wil zien: https://youtu.be/nST5BggdfUs?si=DrbBXbFl6RJI7gOg

geronimo3
geronimo3
21 jan. 2025 - 4:47

Ik herinner mij ineens door die bizarre Musk, tijdje geleden dat er in het Canadese parlement een oude veteraan was uitgenodigd, ze vonden hem geweldig en klapten de handen eraf, hij had gevochten tegen de Russen, hij was gewoon een nazi geweest maar was de eregast, het kwam naar buiten en toen deden ze net alsof niemand het wist, hoe benoemen we dit mensen, geloven de mensen nou echt dat Canada dit niet wist, als je tegen de Russen hebt gevochten dan krijg je applaus, dit is de echte wereld, ik was er wel effe stil van, maar vooral boos!

Lopez
Lopez
21 jan. 2025 - 4:35

Voorzover we nog niet wisten met wie de Amerikanen (en zij niet alleen) de komende jaren te maken hebben. Hoe was het ook weer? O ja: Make America Great Again.

PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
21 jan. 2025 - 0:40

Wat een zak. Dat land is veel te groot en veel te libertair politiek economisch voor ontwikkelde vrijheid op menselijke maat met sociale gelijkheid. Veel verliezers. Grote winnaars die olicharchen worden. Die gore superijkaards daar zuigen alle zuurstof op.

. .

De EU is ook te groot en ook te libertair aan het worden.

. .

Liberalisme zonder socialisme baart fascisme. Tijd dat de voormalige linkse nu VVD lite partijen wakker worden en weer sociaal worden.

Wereldburger
Wereldburger
21 jan. 2025 - 0:32

en hopla weer middenpunt van de aandacht, dat werkt van 2 zijden nl

Vejetalyen
Vejetalyen
21 jan. 2025 - 0:02

Gevaarlijke gast. Jammer dat we 4 jaar moeten wachten voordat hij voor het Internationale strafhof kan worden geleid.

1 Reactie
Olav Meijer
Olav Meijer21 jan. 2025 - 23:20

@ Vejetalyen:

Nee hoor, dat geldt voor Trump, niet voor Musk.

Frits Jansen
Frits Jansen
20 jan. 2025 - 23:59

Het wordt nog een ingewikkelde vraag hoe buitenlandse politici zich moeten verhouden tot de Trump-junta. In eerste instantie zou je denken dat Trump en Musk een wat ingeslapen politieke elite wakker zou kunnen schudden, maar zo'n provocatie kan niets positiefs opleveren.

Populistische extremisten komen allemaal met een "vol = vol" narratief, alsof het afgesproken is. Ja, Ter Apel is vol, wat overigens meer komt door slechte planning dan doordat de aantallen werkelijk zo groot zijn. Maar voormalig Oost-Duitsland is uitgesproken dun bevolkt, en grote delen van de VS zijn dat ook. In West Europa komen veel vluchtelingen, maar in de VS zijn de "hispanics" vooral arbeidsmigranten.

Gaan die miljardairs rond Trump de VS innoveren? Ik heb er een hard hoofd in. Die hebben allemaal een kunstje uitgehaald dat niet zo gauw te herhalen zal zijn. Het is ook maar zeer de vraag of de overheid innovatie kan bevorderen.

Innovatie is vooral gebaat bij politieke rust - maar Musk creëert juist onrust en dat zal niet helpen.

Thuiszitter
Thuiszitter
20 jan. 2025 - 23:42

onbedoelde beweging zegt de media , nou ik kan er niks anders van maken dan een verboden groet , tot 2x toe. hij gaat dat niet toegeven met een big smile, zo waren de bruinhemden ook. eng zooitje daar.

DaanOuwens
DaanOuwens
20 jan. 2025 - 23:14

Waarschijnlijk een gebaar dat binnenskamers normaal is, maar nu een slip of the arm.

2 Reacties
Mohawk2
Mohawk221 jan. 2025 - 13:46

Haha, slip of the arm... ik moest meteen aan Peter Sellers denken in Kubricks Dr. Strangelove.

"Mein Führer, I can walk!" https://youtu.be/A9ihKq34Ozc?si=q0yLiV-jx2eHBwgt

Minstens5
Minstens521 jan. 2025 - 16:47

"slip"

.

Geloof ik niet. Hij voelde zich godalmachtig en deed dit bewust.

.

Maar sowieso niet relevant. Hij bevind zich in een positie dat dat wat hij doet of wilt te doen niet uitmaakt omdat hij in zijn positie het onderscheid had kunnen maar vooral moeten maken.

.

Dat er incapabele mensen op belangrijke posities zitten is evident (en niet alleen daar maar ook alhier) en waar we voor moeten uitkijken is dat we die onkunde als verzachtende omstandigheid gaan zien: in die positie is dit gebaar bedoeld. Punt. Indien niet bedoeld dan ongeschikt en trek dan de conclusies. Je blijft: bedoeld.

Frits Jansen
Frits Jansen
20 jan. 2025 - 23:11

In Duitsland is het brengen van de nazigroet strafbaar, maar Must houdt van provoceren dus zal dat gegarandeerd uitproberen als hij dat land een keer bezoekt. Dan moet de Duitse politie hem ook maar arresteren.

1 Reactie
Frits Jansen
Frits Jansen20 jan. 2025 - 23:12

Musk

Sand dunes
Sand dunes
20 jan. 2025 - 23:00

Karingin kijkt iedergeval twee keer voor wat schrijft.

Sand dunes
Sand dunes
20 jan. 2025 - 22:58

Hoewel....ik heb het nog eens een paar keer bekeken maar dit ziet er inderdaad wel wat anders uit. Sorry en excuses.

MarcusLucas
MarcusLucas
20 jan. 2025 - 22:58

De echte wegkijkers zitten op rechts.

2 Reacties
Koffiecup
Koffiecup21 jan. 2025 - 4:28

Nee hoor, dit is een nazi saluut. Overduidelijk. Die gek stond stijf van de drugs en kon zijn nazi fantasieën niet langer onderdrukken.

Iedereen buiten de Republikeinse bubbel ziet dat de USA een groot probleem heeft.

Volrin
Volrin21 jan. 2025 - 9:04

@Koffiecup

Er zijn anders al meerdere reageerders die het proberen te ontkennen.

Sand dunes
Sand dunes
20 jan. 2025 - 22:53

Dat was geen Nazigroet....het was een spread your heart groet. Komt vrij vaak voor in Amerika vooral in het zuiden. Zie het als de mannelijke versie van een kushandje.

Chris Rampage
Chris Rampage
20 jan. 2025 - 22:40

Goed dat Joop hier zo snel aandacht aan besteedt wat mij betreft. Hij deed het echt ja, niet één keer maar twee keer. Doodeng.

Karingin
Karingin
20 jan. 2025 - 22:09

Ik moest 2x kijken, maar hij deed 't echt!

8 Reacties
dirk den boer
dirk den boer20 jan. 2025 - 23:00

Maar ik denk niet dat de nazis hier een correcte nazi groet in gezien zouden hebben, wel een Drei Liter misschien....het is maar wat je wil zien in een en ander....

TB2
TB221 jan. 2025 - 6:21

het is een teken van “we are going to the moon”

“Take off”

“Sky is the limit”

Maar goed je ziet wat je wilt zien

E w T
E w T21 jan. 2025 - 7:28

Karingin.Tuurlijk deed ie het echt . Heute Amerika , morgen Deutschland übermorgen die ganze welt.. Toekomstig gauleiter Geert staat z'n bruine hempie al te strijken. Oostenrijk is ook weer aan de beurt.

Volrin
Volrin21 jan. 2025 - 9:04

@TB2

Geloof je het zelf?

DEMSiRi
DEMSiRi21 jan. 2025 - 9:15

@TB2: Aha, het was dus gewoon een slecht uitgevoerde 'Vulcan Salut'...

Dif-tor heh smusma

Gomer
Gomer21 jan. 2025 - 9:21

@TB2

Met het feit dat hij deze exacte beweging 2x achter elkaar maakt, het op X (Musks platform), zonder tegenhouden word gevierd door Neo-nazi groepen, en Trump, Musk's handlanger, die gratie verzorgd aan neo-nazi's die met vlaggen en shirts met "Work brings Freedom" (Arbeit macht Frei) er op rond lopen, is zo'n excuus als "het is een ander teken" wel echt afdoende.

Het is tijd dat men de oogkleppen af doet en dit ziet voor wat het is, een neo-nazi die neo-nazi's groet.

Marcel6888
Marcel688821 jan. 2025 - 10:59
Deze reactie is verwijderd
Karingin
Karingin21 jan. 2025 - 13:01

TB2: Ik ben er beslist niet gerust op dat de maan in goede handen zou zijn bij die rat! Dat type "move fast and break things" in de ruimte kan zomaar het einde van de wereld betekenen mafkees!

Alucard666
Alucard666
20 jan. 2025 - 22:05

Oh kom op. Hij brengt zijn hand naar zijn hart, roept thank you, en reikt in zijn uitzinnigheid zijn arm uit naar het publiek, met zijn hand naar boven gebogen vanaf zijn pols (terwijl bij een Hitler groet juist je hand lichtjes naar beneden buigt: teken van onderdrukking)

Maar goed, als je om politieke redenen graag het frame Musk=Nazi wil hanteren, ja dan kan je dat erin zien. Vraag me alleen af of dit de route is die je als journalistiek wil volgen.

1 Reactie
Volrin
Volrin21 jan. 2025 - 11:12

"terwijl bij een Hitler groet juist je hand lichtjes naar beneden buigt"

---

Hoe komt u daarbij?

https://c8.alamy.com/comp/2NBDBXT/l-r-ernst-kundt-chief-deputy-of-the-sudetic-german-party-konrad-henlein-and-adolf-hitler-smiling-as-he-gives-the-nazi-salute-during-the-huge-march-at-the-german-sport-meeting-in-which-sudetic-germans-participated-in-breslau-poland-on-july-31-1938-ap-photo-2NBDBXT.jpg

-

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2b/N%C3%BCrnberg_Reichsparteitag_Hitler_retouched_%28teapot-cropped%29.jpg/200px-N%C3%BCrnberg_Reichsparteitag_Hitler_retouched_%28teapot-cropped%29.jpg

daniel.c.plainview
daniel.c.plainview
20 jan. 2025 - 21:59

Musk is iemand met asperger en hij is gewoon ongemakkelijk in zo`n situaties. Hij zegt "my heart goes out to you". Dit is wel heel ver gezocht.

2 Reacties
Nejras
Nejras21 jan. 2025 - 11:02

nee. Z’n laatste woorden voor dat Musk het eerste gebaar maakt zijn:

“ Thank you! Thank you for making this happen!”

* maakt een dubieuze arm beweging, draait zich om naar Amerikaanse vlag en maakt dezelfde beweging nog een keer *

Dat maakt de context net anders dan wanneer hij de zaal had toegeroepen dat z’n hart uitging naar de toehoorders.

Zelf geloof ik niet dat hij een nazi pur sang is.

Musk is wel een megalomaan persoon die erg veel moeite doet om het grootkapitaal ongeremde vrijheden te geven. Ten koste van de eigen bevolking en de Amerikaanse democratie.

Met het steunen van gewelddadige oplossingen voor politieke problemen (trump heeft gezegd dat ie alle bendes zal ‘uitroeien’ en beloofd om méér in te zetten op de doodstraf) is de man, net als velen in die republikeinse kliek, wel een moderne fascist.

daniel.c.plainview
daniel.c.plainview21 jan. 2025 - 18:33

"Musk is wel een megalomaan persoon die erg veel moeite doet om het grootkapitaal ongeremde vrijheden te geven. "

Musk zijn zoontje zei ook dat ze mars willen omdat er geen wetten zijn. Zegt genoeg toch.

Robbin_T
Robbin_T
20 jan. 2025 - 21:48

Echt? Is dit het niveau waarop de de komende vier jaar een discours moeten gaan vormen?

Kees Flipsen
Kees Flipsen
20 jan. 2025 - 21:34

Met Hitler vergelijken in not done, maar hij vraagt er om. Velen denken dat het wel mee zal vallen. Wat naïef om te denken dat zoiets boosaardigs als wat in de vorige eeuw in Europa gebeurd is niet opnieuw kan plaatsvinden Zeker met dat internet dat mensen tegen elkaar opzet is die kans vergroot.

H.Witte
H.Witte
20 jan. 2025 - 21:25

MUSK gaat zijn kaart overspelen. Kwestie van tijd.

1 Reactie
JoostJK
JoostJK21 jan. 2025 - 16:45

Het lijkt me niet ondenkbaar dat Musk op een goede dag een "ongeluk" krijgt.

Ergens in de ruimte, of nóg verder weg.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor