De treinreiziger wordt de dupe van de stikstofmaatregelen die het kabinet vorige week aankondigde. Het kabinet heeft uitbreiding van het spoor op de lange baan geschoven, terwijl de aanleg van nieuwe wegen wel gewoon doorgaat, schrijft NRC Handelsblad. Zo bezien is de automobilist de grote winnaar van de stikstofcrisis.
"De maximumsnelheid wordt overdag weliswaar teruggebracht van 130 kilometer naar 100 kilometer per uur om ‘stikstofruimte’ te creëren die voornamelijk voor de woningbouw kan worden ingezet, maar Van Nieuwenhuizen regelde als uitruil dat ook een aantal infrastructurele projecten van die regeling gebruik kan maken. Van de zeven grote MIRT-projecten die zo alsnog snel gebouwd kunnen worden, gaat het in alle gevallen om extra asfalt. Spoor werd overgeslagen."
De broodnodige uitbreiding van het spoor zal daardoor nog langer op zich laten wachten. Dat heeft onder meer gevolgen voor de plannen met ‘spoorboekloos’ reizen. Het idee daarachter is om op sommige trajecten zo vaak treinen te laten rijden dat reizigers nooit lang hoeven te wachten op het station. Dat moet het aantrekkelijker maken om de auto in te ruilen voor de trein.
Na de presentatie van de noodmaatregelen waarschuwde Milieudefensie al dat het kabinet weer voor meer asfalt kiest. “Dat is slecht voor de natuur en daar wordt het verkeer ook niet duurzamer, veiliger, gezonder en goedkoper van”, aldus de organisatie.