Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Raymond Knops moet uit Den Haag worden geweerd

  •  
31-01-2023
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
11617 keer bekeken
  •  
ANP-442184234

Raymond Knops is overgelopen naar de commercie. Hij wordt betaald om zijn vrienden en vriendinnen van weleer te lijmen.

Het CDA is een zinkend schip. Je kunt er maar beter niet mee geassocieerd worden als de zee zich eenmaal boven het wrak heeft gesloten. Onder meer dat moet parlementariër Raymond Knops hebben overwogen toen hij besloot de Kamer halverwege de rit te verlaten.

Hij krijgt een mooie functie: directeur van de Stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid. Knops is een beroepsofficier die ook een academische studie Bestuurskunde achter de rug heeft. Met die achtergrond diende hij een tijd als luitenant-kolonel bij de Nederlandse troepen in Irak. Tijdens Rutte III was hij staatssecretaris Binnenlandse Zaken en Koninkrijkszaken. Tussendoor toonde hij zich een actief Kamerlid van het soort dat regelmatig wordt uitgenodigd bij Goedemorgen Nederland, het rechtse agitatieprogramma van WNL waarmee NPO 1 de dag pleegt aan te vangen.

Ongetwijfeld dankt Knops zijn nieuwe functie aan het voor de defensie-industrie buitengewoon relevante netwerk dat hij tijdens zijn militaire en politieke carrière heeft opgebouwd. Hij weet wie de grijze eminenties op de achtergrond zijn. Hij kent de plekken waar de beslissingen worden voorgekookt. Precies iemand die ze nodig hebben bij een stichting die over zichzelf schrijft: "De NIDV is de strategische partner van de overheid op het gebied van defensie en veiligheid en spil in de samenwerking in de gouden driehoek overheid, kennisinstellingen en bedrijfsleven". 

Het is een heel merkwaardige club, die in 1984 is opgericht door de ministeries van Economische Zaken, Buitenlandse Zaken, Defensie en de industrie. Dit soort samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven werd in de wederopbouwtijd heel normaal gevonden. In deze tijden van vrije concurrentie, privatisering en neoliberalisme past dat niet meer. Je kunt dat aan het bestuur merken. Daarin is de overheid niet vertegenwoordigd. Op de site van de NiVD staat nog wel met grote letters ¨Opgericht door de overheid¨ Op 23 april 2021 zijn de statuten van gewijzigd en helemaal bij de tijd gebracht. Die maken de NiVD tot een loepzuivere lobbyclub. Dat de overheid ooit bij de oprichting was betrokken, speelt geen rol meer, althans hoort geen rol meer te spelen.

Voorzitter van de stichting is Hans Hillen, ook CDA en minister van Defensie in Rutte 1. De overige bestuursleden zitten op één meneer van TNO na allemaal in de top van bedrijven met wapens in de aanbieding. 

"Kling klang, knisper, knisper" doen de euro's. Gouden driehoek, inderdaad!

U denkt misschien dat de oorlogsindustrie in Nederland weinig voorstelt. We zijn immers een land des vredes met naïeve politici als minister Hennis (VVD), die onze tanks bijna voor de oud ijzerprijs aan Finland verkocht. Dat is een misvatting. Het Stockholm International Peace Research Institute schat bij monde van medewerker Pieter Wezeman de waarde op vijf miljard per jaar.

Je zult soldaten niet gauw met wapens van Nederlandse makelij zien optreden. De kans dat er hier gefabriceerde onderdelen in zitten is wel groot. Volgens Wezeman is Nederland een bekend leverancier van onderdelen voor van alles en nog wat. En van radarsystemen. Bekende namen in de sector zijn Broshuis (onder meer tankopleggers) en Thales Nederland. Nog twee voorbeelden Delft Dynamics, bekend om zijn dronevanger en Robin Radar Systems.

Nee mensen, vlak ons kikkerlandje niet uit. Er valt momenteel goud te verdienen met de defensie-industrie. De Russische dreiging noopt vrijwel alle lidstaten van de NAVO tot een aanzienlijke verhoging van hun militaire uitgaven. Dan staan de fabrikanten overal klaar met hun aanbiedingen en hun forse prijskaartjes want goedkoop is hun moordtuig niet. Voor goedkoop moet je in Peshawar en omgeving zijn waar ambachtelijke Kalasnikovs worden vervaardigd, die door huisvlijt worden aangevuld met explosieven en bermbommen waarmee je een peperdure Humvee voorgoed uitschakelt. Wat je met zulke middelen kunt bereiken hebben de Taliban laten zien. Wellicht heeft de spoorslagse vlucht van de westerse strijdkrachten uit Afghanistan Poetin mede tot de overtuiging gebracht dat hij zijn gok met Oekraïne wel kon wagen. 

Van de Nederlandse hightech defensie-industrie wordt Raymond Knops nu de grote lobbyist. Daarom dient hij uit Den Haag te worden geweerd. Na twee decennia zware verwaarlozing onder de kabinetten Balkenende en Rutte moet Nederland inderdaad herbewapenen. Ons land dient met zijn bondgenoten effectief weerstand te bieden als vijanden van buiten zich aandienen. Dat wordt een kwestie van miljarden en nog eens miljarden. De dreiging is zo groot dat elke euro zo effectief mogelijk besteed moet worden en wel aan het soort spullen dat onze jongens en meisjes écht nodig hebben.

De wapenindustrie kent een eeuwenoude traditie van profiteursgedrag: voor hoge prijzen niet de beste producten leveren, door omkoping van overheidspersonen aan leuke orders komen, enzovoorts. Dat is er vast nog niet uit. Juist in deze sector moeten inkopers van de overheid oppassen voor lobbyisten en verleiders. In het bijzonder voormalige collega's  zoals oud-ministers, voormalige topambtenaren en politici in ruste zijn gevaarlijk. 

Raymond Knops is overgelopen naar de commercie. Hij wordt betaald om zijn vrienden en vriendinnen van weleer te lijmen. Als het gaat om de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit is hij qualitate qua een onbetrouwbare raadgever. Alle deuren in Den Haag dienen in zijn gezicht te worden dicht geslagen.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.

Beluister Het Geheugenpaleis, de wekelijkse podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis. Ditmaal: staan de vrijheden van meningsuiting en demonstratie onder druk?

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (8)

Pater
Pater
1 feb. 2023 - 16:18
Oud-ministers die op hun oude vakgebied, af daaraan nauw grenzend, een lobbyfunctie aanvaarden, dat is onaanvaardbaar. Eisen dat oud-kamerleden annex oud-ministers geen lobbyfunctie aanvaarden die niks met hun oude vakgebied te maken heeft is een stap verder. Er valt wel iets voor te zeggen, maar mij lijkt een wachttijd van bijv. twee jaar meer op z'n plaats. Regulering van lobbyisten moet zich denk ik vooral richten op tegengaan van belangenverstrengeling. Trouwens een flauwe opmerking dat Knops het zinkende CDA-schip verlaat. Knops is waarschijnlijk gewoon boos op en gefrustreerd over de CDA-leiding omdat hij niet terugkeerde in het nieuwe kabinet.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
1 feb. 2023 - 14:27
Ik zei het toch ( onder een ander draadje)! Altijd hetzelfde liedje. De helft van wat in de politiek zit/zat wordt lobbyist. Soms komen ze ook weer terug zoals Edith Schippers, was zij ook geen lobbyiste? Je wipt gewoon van de ene stoel op de andere en weer terug kan ook nog.
1 Reactie
LaBou
LaBou 1 feb. 2023 - 17:30
Lobyist voor de tabaksindustrie toch?
Rechtse   Bal
Rechtse Bal
1 feb. 2023 - 12:04
Beangstigende invloeden; wellicht een soort ant-lobbyisten clausule opnemen in de politici contracten.
Joop  den Uil
Joop den Uil
1 feb. 2023 - 9:54
grens tussen politiek en commercie is zeer vaag, en de ''pakkans'' is nihil (ref: sywert en de ''verdwenen'' 5 miljard, de bouwwereld etc). Lucratief ook vanwege het zwarte circuit. Ik heb begrepen dat ex-politici nog gewoon hun 2eKamer toegangpasje mogen/kunnen gebruiken (incl kantine?). Maar vlak het lobbycircuit Brussel/Straatsburg niet uit. Daar is den haag een kleine jongen bij vergeleken. (ref: ALLE ex-voorzitters, kroes etc , met opnieuw nihile pakkans).
1 Reactie
Jozias2
Jozias21 feb. 2023 - 14:50
@joop U bent voorstander van wachtgeld voor ex politici?
Van Tax
Van Tax
1 feb. 2023 - 8:53
Eh, Han NIDV is juist door ministeries opgericht als een soort omgekeerde lobbyclub.
1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst1 feb. 2023 - 10:28
Zeker, in 1984 toen de EU-regels dit soort dingen nog niet in de weg stonden. Maar tegenwoordig is het een zuivere lobbyclub. Lees de nieuwe statuten er maar op na. Ik zal die even in het opiniestuk vlechten.
LaBou
LaBou
31 jan. 2023 - 22:26
Is Knops echt overgelopen naar de commercie zoals HvdH stelt? Of is hij stiekem altijd altijd al onderdeel van die commercie geweest. Eerlijk gezegd denk ik het laatste.
7 Reacties
Panthera
Panthera1 feb. 2023 - 9:12
Beste Labou, Ongetwijfeld heeft hij altijd al contact gehad met veel van de mensen die ook werkzaam binnen deze stichting zijn. Maar welke diensten hij toen 'onbetaald' voor hun heeft verricht, daar kunnen wij alleen maar naar gissen, want dat gaan ze meestal zelf niet aan de grote klok hangen.
Zandb
Zandb1 feb. 2023 - 10:42
LaBou Als ie nou net zo onnozel bezig zou zijn geweest als De Mos, dan zouden er nog iets aan kunnen doen ook!
LaBou
LaBou 1 feb. 2023 - 11:29
Heren, het is mijn persoonlijke mening maar. Ik weet ook wel dat e.e.a. hoogstwaarschijnlijk zodanig is ingericht dat het nog net binnen de grenzen van wat mag valt.
Nivel
Nivel1 feb. 2023 - 12:33
Boula, wat is er commercieel aan werken bij een stichting zonder winstoogmerk en die ook geen winst maakt. Ook mag de stichting geen gelden uitkeren. Commercieel is gericht op het maken van winst. Dat is nou net het enige dat bij de stichting ontbreekt.
LaBou
LaBou 1 feb. 2023 - 17:35
Die wieookalweer leert het nooit. Nog steeds weet hij geen zinnig commentaar te plaatsen, zelfs niet als het hem door een van zijn andere favorieten op een presenteerblaadje wordt aangereikt: Hanvander Horst om 1 feb. 2023 - 11:29.
Nivel
Nivel1 feb. 2023 - 18:25
Boula, commercieel betekent het streven naar winst. De stichting maakt geen winst. Ze wil geen winst. En ze mag überhaupt geen winst uitkeren. Ook vakbonden en fnv zijn bijvoorbeeld een lobbyclub. Dat heeft niets met commercieel van doen.
LaBou
LaBou 1 feb. 2023 - 22:12
Beste wieookalweer, iets herhalen maakt het niet waar.
Nivel
Nivel
31 jan. 2023 - 22:09
Commercie? De stichting heeft geen winstoogmerk. Het nagenoeg een “overheidsorganisatie” en krijgt wat contributie.
5 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst1 feb. 2023 - 10:29
Het is geen overheidsorganisatie maar een lobbyclub met een stevig budget. Lees de statuten erop na.
Nivel
Nivel1 feb. 2023 - 11:57
Ze zijn opgericht door de overheid. Mogen geen geld uitkeren. Hebben geen winstoogmerk. zullen het ook niet maken. Dikke prima.
Hanvander Horst
Hanvander Horst1 feb. 2023 - 13:37
Het is een lobbyclub. Knops stapt van de politiek rechtstreek over naar een lobbyclub. Dikke prima als je van vriendjespolitiek en bevoordeling houdt, dat moet ik je nageven.
Nivel
Nivel1 feb. 2023 - 18:22
Wat is er commercieel aan de stichting. Helemaal niets. Ze maken geen winst. Ze willen geen winst maken. Ze mogen geen winst maken.
Petfles
Petfles2 feb. 2023 - 14:08
Die winst maken ze zelf niet, die maken de bedrijven waarvoor gelobbyd wordt
Jozias2
Jozias2
31 jan. 2023 - 21:20
“Raymond Knops is overgelopen naar de commercie. Hij wordt betaald om zijn vrienden en vriendinnen van weleer te lijmen. Als het gaat om de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit is hij qualitate qua een onbetrouwbare raadgever. “ Hij is natuurlijk geen raadgever voor de kopende partij. Dat is geen enkele vertegenwoordiger van een commerciële partij.
5 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst1 feb. 2023 - 10:30
Nee, maar ze stellen zich wel vaak zo op natuurlijk. Lullen ove win win situatie in allerlei varianten.
Jozias2
Jozias21 feb. 2023 - 14:50
@han Natuurlijk. Dat is hun werk, dat zal elke verkoper doen. En het is de taak van een professionele inkoper en een goede aanbestedingsprocedure om daar doorheen te prikken.
Hanvander Horst
Hanvander Horst1 feb. 2023 - 16:01
En dus hoort hij types als Raymond Knops op grote afstand te houden.
Jozias2
Jozias21 feb. 2023 - 17:08
@han Waarom, je kent zijn belang toch? Zijn belang is niet anders dan een willekeurig andere voorzitter van deze club of elke andere belangenvereniging.
Hanvander Horst
Hanvander Horst1 feb. 2023 - 18:12
Aan jou valt wel een stofzuiger in de huis aan huis verkoop te slijten.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor