Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Rapport: racisme is een gevaar voor de democratie

  •  
11-01-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2831 keer bekeken
  •  
reem

“Racisme is een groot gevaar voor de democratie. Racisme is een aanval op mensen en op de menselijke waardigheid die in de grondwet verankerd is.” Dat zei Reem Alabali-Radovan, de nieuwe Duitse commissaris voor antiracisme, woensdag bij de presentatie van haar eerste rapport over racisme.

Alabali-Radovan, het eerste Bondsdaglid met een Iraakse achtergrond, onderbouwde haar stelling met statistieken. Twee derde van de meer dan duizend politiek gemotiveerde gewelddadige misdaden vorig jaar was racistisch.

Extreemrechts geweld is een groot probleem in Duitsland. In het begin van deze eeuw pleegde een neonazistische terreurgroep zeker tien moorden, waaronder acht op mensen met een Turkse achtergrond. In 2019 kwam de CDU-politicus Walter Lübcke om het leven bij een extreemrechtse aanslag.

Volgens Alabali-Radovan is er te weinig aandacht voor alledaags racisme in Duitsland. Uit onderzoek dat zij liet uitvoeren, blijkt dat 20 procent van de Duitsers racisme aan den lijve heeft ondervonden. Alabali-Radovan wees erop dat etnische minderheden vaker het slachtoffer zijn van politiegeweld en discriminatie in het onderwijs of in de zorg.

De groepen die het meest te lijden hebben onder openlijke haat, zijn Roma en Sinti. “Gelet op de genocide op Sinti en Roma tijdens de Holocaust is dat uiterst zorgwekkend”, aldus het rapport. Ook Duitsers met een Aziatische achtergrond hadden de afgelopen jaren te maken met veel discriminatie, onder meer van racistische dwaallichten die hen de schuld voor de coronapandemie in de schoenen schoven.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (21)

RaymondenJoop
RaymondenJoop
13 jan. 2023 - 12:36
Racisme is niet de oorzaak. Dat is het uithollende meer, meer, meer. Oftewel het neoliberaal gedachtengoed. Dat de politiek de mensen indirect tegen elkaar uit speelt door bijv woningen verplicht toe te wijzen aan statushouders. De oorzaak ligt niet hij die woningzoekende die boos is dat ie tot z'n 35e bij pa en ma moet wonen maar bij het doorgeslagen vrije marktdenken. Dat zelf de PvdA de weg hier kwijt is, zien we nu bijv in Rotterdam. Klimaat idem dito. Het is zo makkelijk om iedere keer de racisme kaart te trekken, zelfs dit (ook hier) indirect te stimuleren door subsidie groepjes te ondersteunen die ook niet verder kijken dan hun eigen bestaansrecht. Pak de oorzaak aan. Als je dat niet kan of wil, moet je met je kont vh pluche af. Heb je ook, of in ieder geval veel minder, racisme
1 Reactie
Satya
Satya13 jan. 2023 - 18:23
"Dat de politiek de mensen indirect tegen elkaar uit speelt door bijv woningen verplicht toe te wijzen aan statushouders. De oorzaak ligt niet hij die woningzoekende die boos is dat ie tot z'n 35e bij pa en ma moet wonen maar bij het doorgeslagen vrije marktdenken. " Dit is onzin. Als die woningzoekende met racisme reageert ligt dat 100% aan die woningzoekende. Deze mensen zijn over het algemeen bij vol verstand en gewoon verantwoordelijk voor hun acties. Ik vind het jou aan te rekenen dat je dit soort excuses bedenkt, vertel die woningzoekende dat hij zijn woede moet richten op degene die het probleem veroorzaakt ipv naar beneden trappen. Het zijn opeenvolgende kabinetten sinds de jaren 80 die hebben genegeerd dat de gezinssamenstelling veranderd. Richt daar je woede op. Er is een boek met bijbehorende podcast u wordt door niemand verwacht over teruggekeerde joden uit kampen en hun bejegening door de Nederlandse bevolking luister er eens naar. Veel statushouders hebben dezelfde ontmenselijking meegemaakt en jouw woningzoekende moet zijn ogen uit zijn kop schamen dat hij niet de schuldigen aanspreekt. Jouw excuses zijn echt een misser. De neoliberale markt is juist over gereguleerd om monopolie te creëren.
Abdu
Abdu
13 jan. 2023 - 9:06
Niet het racisme maar de raciale/racistische discriminatie is een gevaar, voor welke samenleving dan ook. Ik kan me niet voorstellen dat het denken en de meningen gevaarlijk kunnen zijn, want dan verliezen de vrijheid en vooruitgang al hun betekenis. De mensen zijn vrij om te mogen denken en vinden wat hen overtuigt, het ligt aan de samenleving met de overheid als haar wetgever en uitvoerder om te voorkomen dat mensen opengesteld worden aan discriminatie die de (asociale) gedachten kunnen verrichten.
Beisser
Beisser
12 jan. 2023 - 23:27
De Duitse situatie is volgens mij niet één op één vergelijkbaar met de Nederlandse. Daar waart de geest van Hitler nog rond in de orm van neo-nazistische knokploegen en terreur- en andere groepen diehet nazistische gedachtegoed in stand houden en verspreiden en daarbij niet te beroerd zijn om te liegen, te ontkennen en grof geweld te gebruiken. Als deze observatie klopt is dat inderdaad een groot probleem en een gevaar voor de samenleving en de democratie, maar in onze samenleving niet of nauwelijks aan de orde. We hebben ene Constant Kusters met een handjevol volgelingen, maar dat zijn randfiguren. Gevaarlijker is het FvD dat dit soortextremisten de kans geeft politiek actief te zijn en het gedachtegoed ‘salonfähig’ te maken.De groep is nog klein, maar het gevaar ervan wordt onderschat –denk ik. Tegelijkertijd maakt het rapport de standaardfout die ook hier in Nederland gemaakt wordt door racisme, het echte, van de neo-nazis en, wat ik noem, “racisme” op één hoop te gooien, maar dit zijn echt twee heel verschillende gedragsvormen die op heel verschillende manieren aangepakt moeten worden.
4 Reacties
Satya
Satya13 jan. 2023 - 15:49
Jij verwart tribalisme en racisme. Hier op Joop werd laatst wetenschappelijk racisme de ruimte gegeven. Pseudowetenschap. Zelf toen ik aantoonde dat de gedane beweringen niet klopten bleef men volhouden. Wetenschappelijk racisme is jammer genoeg steeds groter aan het worden. Het denken van Jared Taylor is gewoon racistisch, geregeld bij de kkk te vinden en ook steeds meer mainstream te horen.
Beisser
Beisser13 jan. 2023 - 20:32
Satya, ['Jij verwart tribalisme en racisme.'] Juist niet. Tribalisme is geen racisme. Het is de meest basale vorm van groepsdenken. Wij-zijdenken. Argwaan, afwijzen, uitsluiten, discrimineren van "de Ander". Vijanddenken. Instinctief, evolutionair zo ontwikkeld. Het is "racisme"
Satya
Satya13 jan. 2023 - 22:06
Wat jij "racisme" noemt is tribalisme. Hier is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, evolutionair was het ooit nuttig. Zit in ons brein ingekapseld. Racisme, stagediscriminatie bv is geen tribalisme. Het is geen vijandsdenken, geen wij-zij, het is beoordelen op genetisch samenstelling. Ik kan het artikel jammer genoeg niet terug vinden, denk dat je het interessant had gevonden. Mijn roots liggen in misschien wel het meest tribale land van de wereld en wat ik racisme noem in Nederland is geen tribalisme. Waar je in Nederland tribalisme ziet is nationalisme, echt woke, moslim haat. Als ik vieze zwarte word genoemd praat er een racist tegen mij en geen tribalist, de tribalist zal mij accepteren als ik de stam gedienstig ben en zijn regels volg. Racisme en tribalisme kunnen wel hand in hand gaan.
Beisser
Beisser14 jan. 2023 - 10:21
Beste Satya, Als je jouw en mijn stukjes nog eens leest zul je ontdekken dat we precies hetzelfde denken over racisme en "racisme.
Beisser
Beisser
12 jan. 2023 - 23:26
Het echte racisme is een door mensen bewust ontwikkelde, verderfelijke leerstelling die de menselijke soort hiërarchisch naar huidskleur in 5 “rassen” indeelt met het “blanke ras” bovenaan en het “zwarte ras” in de afvalgoot. Het echte racisme geeft grootschalige uitbuiting, extreem geweld en moord en doodslag een schijn van legitimiteit. Racisme parasiteert op andere etniciteiten, roeit hele volkeren uit en vernietigt culturen. Voorbeelden te over, wereldwijd. Dit racisme is een structureel deel van de identiteit van de racist en als het geïnstitutionaliseerd wordt, wordt het deel van het beleid van instituties en overheden. Dan worden kolonialisme, slavernij, Apartheid en genocide geaccepteerde manieren van politiek bedrijven “Racisme” is een evolutionair ontwikkelde reflex, in de prille jeugd van de menselijke soort noodzakelijk voor het overleven van de groep en het individu en daarom van de hele menselijke soort. “Racisme” gaat over individuen. Discrimineert personen, houdt ‘de Ander’ buiten de groep. Veroorzaakt leed en schade in het persoonlijke vlak. “Racisme” is kwalijk, kwetsend, vernederend, contra-inclusief, maar geen gevaar voor de samenleving. En, zoals kanker en steenpuisten verschillende kwalen zijn en verschillende therapiën vereisen om te genezen, zo moeten ook racisme en “racisme” verschillend aangepakt worden.
2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen13 jan. 2023 - 11:09
Als je wil zeggen dat zwarte piet leuk vinden iets anders is dan volkerenmoord, doe dat dan, maar de scheiding die jij hier probeert te trekken is onzin. Dat "racisme" geen gevaar voor de samenleving zou zijn is klinkklare onzin.
Beisser
Beisser14 jan. 2023 - 0:13
Stok, Waar goochel je Zwarte Piet nou zo opeens vandaan? Daar heb ik het helemaal niet over. Dat was een heel andere discussie. Ik wil zeggen dat racisme bewust beleid is/was van overheden en particuliere commerciële organisaties, schijnbaar gelegitimeerd door een verderfelijke leerstelling, ontwikkeld door een boreale blanke christelijke Europeaan met een meerderwaardigheidscomplex. Racisme is/was altijd geïnstitutionaliseerd, structureel en grootschalig. Racisme is een Westers christelijk probleem. “Racisme” is een reflex. Instinctief, een onderbuikreactie, onvoorbedacht en incidenteel. Tegen minderheden gericht, zowel individueel als groepsgewijs. "racisme" is een wereldwijd probleem. Twee verschillende mechanismen die op twee verschillende manieren aangepakt moeten worden.
Tuck'R
Tuck'R
12 jan. 2023 - 21:25
Als er iets echt de democratie in gevaar brengt zijn het fanatici en bendes van allerlei pluimage die er voor zorgen dat democratische gekozen bestuurders hun werk niet in vrijheid kunnen doen en dat journalisten alleen met beveiliging over straat kunnen.
Deugkeizer
Deugkeizer
12 jan. 2023 - 21:02
Racisme heeft twee kanten. Je hebt de als je "niet voor ons bent, dan ben je tegen ons" racisten en je hebt de "je kan niet bij ons horen" racisten. Het is allebei even rechts denk ik hoewel het eerste soms als een linkse reflex wordt gezien. De gehele rechtse politiek is een gevaar voor de democratie, het zorgt er namelijk voor dat iedereen zijn eigen klasse gaat vormen, wat weer resulteert in uitsluitingsgolf na uitsluitingsgolf. Want morgen zijn het alle buitenlanders het land uit, daarna alle zeeuwen, daarna alle roodharigen, daar alle gehandicapten, daarna rode ogen, enzenzenz. Racisme gaat niet eens om de mensen zelf maar om de gedachte erachter die we moeten bestrijden. Laten zien dat het nooit een oplossing is.
Supernice
Supernice
12 jan. 2023 - 16:39
Deze reactie is verwijderd
6 Reacties
Zandb
Zandb13 jan. 2023 - 7:29
Supernice Vervelend voor u. Ik ben benieuwd welke mouw u daar aan gepast heeft.
r v b
r v b13 jan. 2023 - 10:54
Elke samenleving is multicultureel, een multiculturele samenleving is als nat water, het kan niet anders.
stokkickhuysen
stokkickhuysen13 jan. 2023 - 11:15
' andere culturen waarbij macho gedrag en "respect" belangrijk zijn' Wel een aardig voorbeeld voor Beisser waar zijn racisme en "racisme" in elkaar gaan overlopen.
Satya
Satya13 jan. 2023 - 11:47
Deze reactie is verwijderd
Beisser
Beisser13 jan. 2023 - 16:17
Stok, Machismo en "respect" zijn niet cultuurgebonden. Het is kenmerkend voor "racisme" om dat wel in andere culturen te herkennen en niet in de eigen.
stokkickhuysen
stokkickhuysen15 jan. 2023 - 15:53
@Beisser Ik denk dat je het tegen Supernice hebt?
Rechtse   Bal
Rechtse Bal
12 jan. 2023 - 13:35
''racisme is een gevaar voor de democratie''' deze uitspraak is eigenlijk in tegenspraak met zichzelve ... ' democratie is ''meeste stemmen gelden '' Lijkt me dat dat hier niet bedoeld wordt.
2 Reacties
MG1968-2
MG1968-212 jan. 2023 - 14:43
@RechtseBal "democratie is ''meeste stemmen gelden '' Nee, dat geld voor de uitkomst van verkiezingen. Democratie omvat meer dan de uitkomst van verkiezingen.
Zandb
Zandb13 jan. 2023 - 7:31
Bal Als u niet kunt begrijpen, dat het kenmerkende van wat we hier met racisten bedoelen is, dat die nou juist mensen willen uitsluiten van de democratie, dan is het niet best.
KritischKijken
KritischKijken
12 jan. 2023 - 13:00
We kunnen wel steeds terecht inzoomen op racisme, maar telkens eigen rechter spelen zoals door activistisch links in Du Luetzerath is geen bedreiging ?
2 Reacties
oproerkraaier
oproerkraaier12 jan. 2023 - 16:48
Deze reactie is verwijderd
Zandb
Zandb13 jan. 2023 - 7:36
Kijken Zeker is zoiets ook een bedreiging. Een minder ernstige weliswaar maar zeker een bedreiging. (Dat u daarbij dat 'telkens eigen rechter spelen' als activistisch links voorstelt, dat vergeef ik u. We kunnen niet van iemand die objectief wil zijn verwachten dat die objectief is, natuurlijk!)
omaoeverloos
omaoeverloos
12 jan. 2023 - 10:32
Democratie is juist de oorzaak van racisme, de meerderheid kan in een democratie legitiem minderheden onderdrukken.
4 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa12 jan. 2023 - 15:00
Mee eens. Democratie en racisme sluiten elkaar helemaal niet uit, per se. Als de meerderheid vind dat racisme een goed beleid is, dan wordt het racistische beleid uitgevoerd, in de democratie. Aan democratie zitten ook haken en ogen
RaymondenJoop
RaymondenJoop13 jan. 2023 - 12:39
Inderdaad, democratie stelt 'leiders' in staat een beleid te ontwikkelen, dat op termijn niet anders kan dan verkeerd uitpakken.
Satya
Satya13 jan. 2023 - 15:38
Jullie vergeten de rechtsstaat. Daarom moet Wilders ook voor haatzaaien vervolgd worden ipv groepsbelediging. Juridische blunder van jewelste.
Beisser
Beisser13 jan. 2023 - 16:33
Niet mee eens. Zowel racisme als "racisme" staan los van welke politieke stroming dan ook. Racisme is een door mensen op basis van huidskleur (en godsdienst) ontwikkelde leerstelling die gewetenloze opportunisten de kans geeft het recht van de sterkste straffeloos op de meest gewelddadige manier tot in uiterste consequentie door te voeren. Landen leeg te roven, andersgekleurde medemensen te ontmenselijken, culturen te vernietigen en hele volkeren uit te roeien. "Racisme" is een reflex, 'getriggerd' door wij-zijdenken, de instinctieve argwaan die in ieder mens zit m.b.t. het vreemde, inclusief de vreemdeling en de eveneens instinctieve behoefte te generaliseren, te rubriceren en te etiketteren.
Grijs gebied
Grijs gebied
12 jan. 2023 - 10:05
Wellicht eens de moeite waard om kritisch te kijken wat nu de oorzaak is van het toenemende racisme. Probeer daar iets aan de toen zou k zeggen. Mensen wegzetten heeft nog nooit gewerkt en zal ook nooit werken.
6 Reacties
oproerkraaier
oproerkraaier12 jan. 2023 - 16:49
Het racisme neemt niet toe. Internet maakt het meer zichtbaar en versterkt het ook.
Satya
Satya12 jan. 2023 - 20:48
"Het racisme neemt niet toe. " Het neemt wel toe. Doordat mensen er excuses voor bedenken.
Grijs gebied
Grijs gebied13 jan. 2023 - 10:39
@Satya Racisme neemt toe omdat de wereld 'kleiner' wordt. Verschillende culturen, geloven en opvattingen botsen nu eenmaal vaak. Hier in Europa, in Azië, in Afrika, in Amerika. Overal zien we dit. Blijkbaar hebben mensen wereldwijd toch moeite om vredig naast elkaar te leven en elkaars gebruiken en opvattingen te respecteren. En inderdaad, tegenwoordig is alles zichtbaar en kan iedereen zijn of haar mening laten horen. Hoe extreem deze ook zijn. Ik kom tegenwoordig via het internet meningen en opvattingen tegen van mensen, die ik in het dagelijkse leven nooit zou tegenkomen. Van extreem rechts, tot extremistisch links en alles wat daar tussenzin. Als je alles volgt, denk je inderdaad dat iedereen gek is geworden. Gelukkig zijn de mensen die ik in levende lijven spreek en zie een stuk gematigder over alle onderwerpen. Merk dan ook amper iets van racisme. (en nee, ik omring me niet enkel met witte CIS mannen/vrouwen)
Gerygrr
Gerygrr13 jan. 2023 - 11:59
Satya, Excuses? Voor misdaden zijn geen excuses. Verzachtende omstandigheden aanvoeren mag zelfs in de rechtbank. Geschiedenislessen zijn van het grootste belang. De objectieve feiten. De naoorlogse Nederlandse bevolking, de arme kant, de boerenkant is het zwaarst getroffen. De bombardementen op Rotterdam, de hongerwinter in Amsterdam die slachtoffers kennen we naast de jodenvervolging. De jongens, die Hitler liet inzetten in zijn fabrieken en zijn legers, de slavenarbeiders die het leven lieten in concentratiekampen…. De zwijgende ouders kregen kinderen, die het beklemmende zwijgen voelden. De blanke regering onderdrukte de blanke inwoners. Achterstelling, minachting en proletariaat, dat verheven moest worden… de terminologie moet je kennen. De grote armoede werd eigen schuld. Nieuwkomers moest men wel helpen, repatriëren van de voormalige koloniale ambtenaren en hun gezinnen. De voormalige KNIL soldaten. Wat werd verzwegen is nooit uigelegd voor wat het was. Nieuwkomers kregen simpelweg dezelfde “opvoeding” en rechten als de eigen bevolking. De klagers vertelden hoe slecht dat was. De aanhoorders durfden niet te zeggen, dat zijzelf net zo behandeld zijn. Maar ja, je weet nu, dat dat komt omdat je je bevoorrechte positie als “witte” mensen niet hebt gepakt. Ik ben niet wit, dan ben ik arm uit eigen schuld. Ik ben geen dader. Je huidskleur maakt niets uit. De naoorlogse “black is beautiful” beweging was voor ons een inspiratie.
Satya
Satya13 jan. 2023 - 15:43
"Verschillende culturen, geloven en opvattingen botsen nu eenmaal vaak. " Dat is eerder tribalisme. Het racisme neemt toe door mensen die er excuses voor bedenken en mensen als Wilders niet hard aan de kant schuiven.
Satya
Satya13 jan. 2023 - 15:46
Gerygrr Ik begrijp niet wat je wilt zeggen. Ik ben niet een taalwonder dus verwijt het jezelf niet. Ik kan geen begin of einde in je tekst vinden alleen wat losse zaken die ik niet kan verbinden. Sorry want ik ben wel nieuwsgierig.
Vervatte
Vervatte
12 jan. 2023 - 3:45
Alle extremismen zijn mi een gevaar voor de democratie, zo ook dus racisme en rechts extremisme.
1 Reactie
Zandb
Zandb12 jan. 2023 - 11:39
Vervatte Is dat niet een heel extreem standpunt en dus schadelijk voor de democratie?
Andreas4
Andreas4
12 jan. 2023 - 2:46
Racisme stopt helaas alleen als de bevolkingsgroepen zich genetisch (en vrijwillig) zodanig hebben vermengd dat er geen onderscheid meer is te maken in 'rassen'. Maar dat is verre toekomstmuziek.
5 Reacties
Zandb
Zandb12 jan. 2023 - 11:41
Andreas Als er geen rassen zijn om mensen op te be- of veroordelen, dan is er wel een seksuele voorkeur, een geslacht, een afkomst, een religie, een politieke opvatting........
Gerygrr
Gerygrr12 jan. 2023 - 12:56
Dat “mengen” vind ik een gevaarlijke term. Het veronderstelt dus de verdeling van mensen in rassen. Dat ís racisme. Wij zijn allen mensen met meer of minder pigment! Last je niet verdelen en opstoken tegen elkaar!
Gerygrr
Gerygrr12 jan. 2023 - 14:03
Een link: https://www.tropenmuseum.nl/nl/zien-en-doen/tentoonstellingen/onze-koloniale-erfenis/racisme-bestaat-ras-niet
Beisser
Beisser13 jan. 2023 - 16:53
[‘Dat “mengen” vind ik een gevaarlijke term. Het veronderstelt dus de verdeling van mensen in rassen.’] Je vergist je. Dit mengen gaat niet over rassen, maar over (leden van) verschillende etnische groepen en culturen. Rassen bestaan trouwens helemaal niet. De mens is één homogene soort met kleurvarianten en evolutionair en cultureel ontwikkelde aanpassingen aan de habitat. Mijn vader was zo’n ‘mengsel (aemeens-javaans). Mijn moeder ook (een onontwarbaar mengsel van Europese en Aziatische groepen) Ikzelf ben dus het resultaat van vele mengsels van mengsels, zowel lichamelijk als cultureel. En er zijn er velen zoals ik. Heeft niets met rassen te maken. Helaas zal hiermee het “racisme” niet verdwijnen. De mens is en blijft een in groepen levend, wij-zijdenkend kuddedier en blijft “de Ander met argwaan tegemoet treden totdat die bewezen heeft ongevaarlijk te zijn: ‘Alle moslims zijn terroristen, maar Mo en Naïma van hiernaast zijn aardige mensen, vriendelijk, betrouwbaar, altijd vrolijk en nooit te beroerd om een handje te helpen”.
Beisser
Beisser13 jan. 2023 - 23:52
['...dan is er wel een seksuele voorkeur, een geslacht, een afkomst, een religie, een politieke opvatting........'] …een brilletje, rood haar, te dik, te dun de verkeerde merkkleding… Er is altijd wel iets waardoor iemand buiten de groep valt en gediscrimineerd/gepest/achtergesteld/vernederd wordt. En rassen bestaan sowieso al niet.
oproerkraaier
oproerkraaier
12 jan. 2023 - 0:06
Does a beer shit in the woods?
3 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine12 jan. 2023 - 10:48
@oproerkraaier, no ;-)
LaBou
LaBou 12 jan. 2023 - 11:09
Ik heb bier nog nooit zien schijten. Een beer (bear) overigens ook niet maar het klinkt,wel logischer dan bier (beer).
oproerkraaier
oproerkraaier12 jan. 2023 - 16:50
Labou: touché :)
JohnVKR
JohnVKR
11 jan. 2023 - 23:55
En van overheidswege anti-Palestijns racisme is inmiddels ook een groot probleem in Duitsland.
dirk den boer
dirk den boer
11 jan. 2023 - 22:51
Als 20% vd Duitsers racisme aan den lijve heeft ondervonden, betekent dat dat er meer racisme bestaat van gekleurden (of allochthonen) naar witten toe dan andersom.
Olav Meijer
Olav Meijer
11 jan. 2023 - 22:19
Helaas geen verrassende, maar wel een heel zorgwekkende inhoud van dit rapport.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
11 jan. 2023 - 22:11
ik vind dit racistisch naar al die racisten toe ! Zij kunnen er ook niets aan doen, dat ze zo zijn !
3 Reacties
Zandb
Zandb12 jan. 2023 - 11:46
Baloemparoempaloempa Dus er bestaat een bepaald ras mensen dat als onveranderlijk kenmerk heeft, dat het racistisch is? En er bestaat een bepaald ras mensen dat dat kenmerk niet heeft? Hoe ziet u dat precies voor zich?
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa12 jan. 2023 - 15:01
Ik ben niet serieus, Zandb
Satya
Satya12 jan. 2023 - 20:49
Jij geeft ze her excuus wel
Boning
Boning
11 jan. 2023 - 22:03
Racisme = geestelijke ziekte!
3 Reacties
bv-user-56417
bv-user-5641712 jan. 2023 - 10:47
@Boning 11 Jan. 2023 - 23:03 Dat is bepaald geen handige opmerking en al helemaal geen gezonde uitgangspunt. Maar het is de laatste jaren een groeiende trend om onder andere allerlei politiek gemotiveerde keuzes en gedrag toe te schrijven aan een of andere geestesziekte, de meest populaire woordjes zijn narcist en psychopaat. En anders kan er ook altijd nog worden gegrabbeld in het tonnetje ontwikkelingsstoirnissen, welke in zwang gekomen is door het breed gedragen neurocentrisme.
Ewout Pool
Ewout Pool12 jan. 2023 - 16:16
Als racisme een geestelijke ziekte is zou dat betekenen dat racisten verminderd toerekeningsvatbaar zijn. Dat lijkt me niet de bedoeling. Bovendien is deze opmerking kwetsend voor geestelijk zieken en validistisch. Dat is ook een vorm van discriminatie. Net zo goed als schelden met N*g*r geeft ook dit geen pas. Racisme is een afkeurenswaardige opvatting die aangrijpt op onze primitiefste gevoelens. Zoogdieren zijn genetisch geprogrammeerd om “anderen” te wantrouwen. Hetzij voor gevaar, hetzij voor concurrentie. Maar de mens heeft hogere hersenfuncties om dit te kunnen overrulen. Maar dat kost wel moeite.
Beisser
Beisser13 jan. 2023 - 21:37
Ewout Pool [‘Zoogdieren zijn genetisch geprogrammeerd om “anderen” te wantrouwen. Hetzij voor gevaar, hetzij voor concurrentie.’] Exact!. Al spreek ik liever van kuddedieren of groepsdieren, want deze genetische programmering komt ook voor bij vogels en vissen. Dit is wat ik “racisme” tussen aanhalingstekens noem. Dit uit zich door generaliseren, vooroordeel, uitsluiting, discriminatie… enfin de hele rataplan aan incidenten waar op dit moment zoveel gedoe om is. Racisme, het echte, zonder aanhalingstekens kun je een opvatting noemen. Of een leerstelling. Jij noemt die afkeurenswaardig. Volgens mij is het erger: verderfelijk. Het is een theorie, in de 19e eeuw ontwikkeld om de boreale, christelijke Europeaan een excuus te geven andere volkeren te exploiteren, te beroven, te ontmenselijke, hun culturen te vernietigen en hen uiteindelijk uit te moorden als dat zo te pas kwam. Maar inderdaad, deze theorie is wel ontwikkeld op het fundament van het aloude instinctieve wij-zijdenken. [‘Maar de mens heeft hogere hersenfuncties om dit te kunnen overrulen. Maar dat kost wel moeite.’] Klopt en zolang we het verschil tussen mechanismen die enerzijds tot racisme en anderzijds tot “racisme” leiden niet onderkennen lukt het helemaal niet.
Onne Smeets
Onne Smeets
11 jan. 2023 - 21:36
Racisme treft in divers samengestelde samenlevingen, die je daarbij belangrijk te weten vooral in westerse vormen ziet, vooral etnische of door huidskleur bepaalde minderheden, zonder dat een gevolg is van een hogere mate van racisme onder de meerderheidsgroep. Racisme komt onder de diverse groepen inclusief de meerderheidsgroep, zoals iedere willekeurige eigenschap, niet meer voor tenzij wetenschappelijk onderzoek anders bewijst. En dat is met racisme dus ook zo. Iedereen die anders beweert doet hetzelfde als iemand die bijvoorbeeld stelt dat zwarte mensen vaker lui zijn of licht getinte mensen vaker crimineel zijn etc. Dat is in ieder geval een racistische opvatting dus ook als je stelt dat b.v. de blanke meerderheidsgroep in hogere mate racistisch is. Dat leden van minderheden desondanks vaker te maken krijgen met racisme in een samenleving met een blanke meerderheid is eenvoudig het gevolg van bevolkingsaantallen en kwantitatieve verhoudingen tussen groepen. De juiste weg is dat je racisme koppelt aan de daders en in geen geval aan dadergroepen met een bepaalde huidskleur, en dus ook niet aan de blanke. Maar dat is in gevallen van slechts zelfverklaarde antiracisten dovemansoren besteed. Dat zijn zonder dat ze het weten zelf racisten zoals voor de meeste andere racisten doorgaans ook geldt.
3 Reacties
Zandb
Zandb12 jan. 2023 - 11:53
Onne Zoals u duizenden keren uitgelegd: Daar gaat het hier niet om. Nog eenmaal dan: Die ene mens die op grond van zijn kleur gediscrimineerd wordt is misschien zelfs nog wel veel racistischer dan die hem discrimineren. Alleen is het voor die ene onbetekenende mens zo lastig om effectief te discrimineren.
Abdu
Abdu13 jan. 2023 - 9:41
@Onne “Dat is in ieder geval een racistische opvatting dus ook als je stelt dat b.v. de blanke meerderheidsgroep in hogere mate racistisch is.” Helaas de werkelijkheid spreekt u tegen! Waar meer dan 20% van de stemmen naar openlijk racistisch politieke partijen gaat en de rest van stemmers er geen moeite mee hebben, dan praat je degelijk over een algemeen heersende opvatting. Het racisme is (ideologisch en cultureel) met en ten gunste van blanke kolonialisme tot stand gekomen en nog steeds dient het het institutioneel bestaan van de huidige kapitalisme. Dus met de spelletjes van meerderheid/minderheid kan men het niet onder tapijt schuiven.
Beisser
Beisser13 jan. 2023 - 23:41
Racisme is een Westers probleem. "Racisme" is wereldwijd een probleem. Racisme is een door boreale christelijke Europeanen bedachte ideologie om hun agressieve heb- en heerszucht te legitimeren. het resultaat is kolonialisme, slavernij, ontmenselijking, het leegplunderen van landen, genocide en de vernietiging van culturen. Racisme is structureel grootschalig. Het is beleid van blanke overheden en/of particuliere commerciële organisaties. "Racisme" is het discrimineren, buitensluiten of vernederen van minderheden, individueel en groepsgewijs. Overal ter wereld. Het is instinctief, een reflex, onderbuikreactie en altijd incidenteel.
Greendutch
Greendutch
11 jan. 2023 - 20:19
ten tijde van de DDR speelde dat ook al, bv ten opzichte van arbeiders uit noord Korea die daar waren en gekleurde mensen die zogezegde hun werk afpakte terwijl de regering afspraken gemaakt had maar dat was niet bekend bij de bevolking. snapte er niks van, ik dacht dat de armoede en afhankelijkheid juist loyaliteit teweeg zou brengen
6 Reacties
Kapitein_Haddoque
Kapitein_Haddoque11 jan. 2023 - 22:22
Its a Dog eat Dog world.
oproerkraaier
oproerkraaier12 jan. 2023 - 0:08
1 woord: Amerika
Andreas4
Andreas412 jan. 2023 - 2:41
"ik dacht dat de armoede en afhankelijkheid juist loyaliteit teweeg zou brengen" Dacht je dat echt?? Misschien moet je de menselijke psychologie maar 's bestuderen, er zijn genoeg boeken over geschreven lijkt me.
EenMening3
EenMening312 jan. 2023 - 20:06
@Greendutch Toch voelde veel extreemlinkse mensen zich aangetrokken tot de DDR. Sommigen gingen zelfs zover dat ze Freiwillige Mitarbeiter der Stasi werden. Verklikkers zogezegd.
oproerkraaier
oproerkraaier13 jan. 2023 - 2:33
mening: oh jah joh? Is dat echt gebeurd joh? Ongelooflijk!
Beisser
Beisser13 jan. 2023 - 23:23
[' ik dacht dat de armoede en afhankelijkheid juist loyaliteit teweeg zou brengen'] Alleen binnen de eigen groep.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor