Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Rabbae, staak het proces tegen Geert Wilders!

  •  
18-11-2010
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
76 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
Rabbae wil de polarisatie in Nederland en de daaruit voortvloeiende negatieve houding ten opzichte van moslims doven. Een loffelijk streven maar mijns inziens tot mislukken gedoemd
Beste, Vorige week verklaarde Mohammed Rabbae dat hij ook na een eventuele vrijspraak van Wilders tegen de PVV – leider zal blijven procederen. Rabbae voert dit proces namens het Landelijk Beraad Marokkanen, een organisatie die in naam en missie suggereert voor alle Marokkaanse Nederlanders te spreken. Dit is jammer, want het ontkent de diversiteit binnen de Marokkaanse gemeenschap, waar heel verschillend over dit proces wordt gedacht en waar niet iedereen overtuigd is van het nut van een rechterlijke vervolging. Daarom onderstaande brief, opgesteld door Abdelkader Benali en mij, waarin wij Mohammed Rabbae verzoeken om het proces te staken. Voel je je hierdoor aangesproken, en ben je het eens met de strekking van het stuk, dan vragen Abdelkader en ik of je bereid bent om het op persoonlijke titel te ondertekenen.
“Mohammed Rabbae is een van de voormannen die hebben gestreden voor de emancipatie van migranten in Nederland. Zijn rol daarin is van onschatbare waarde. De derde generatie migranten kan iets leren van de onverzettelijkheid en scherpzinnigheid van deze Rabbae. Maar er is ook een andere kant van Mohammed Rabbae waar meer op af te dingen valt. Hij bevecht de ideeën van PVV-leider Geert Wilders via de rechtbank omdat het volgens hem een van de manieren is om het maatschappelijke debat over migratie en Islam te voeren. Hij wordt daarbij gesteund door het Landelijk Beraad Marokkanen. Met deze procesgang wil Rabbae de polarisatie in Nederland en de daaruit voortvloeiende negatieve houding ten opzichte van moslims doven. Een loffelijk streven maar mijns inziens tot mislukken gedoemd. Hoe vaak Mohammed Rabbae ook herhaalt dat hij op persoonlijke titel spreekt, dus niet als de vertegenwoordiger van de Marokkanen in Nederland of als lid van GroenLinks, toch wekt zijn opstelling en taalgebruik de suggestie dat hij het opneemt voor de grote groep Marokkanen. Hiermee wordt ook, of Rabbae het wil of niet, het eenzijdige beeld gewekt dat er maar een Marokkaanse stem is.
Het Landelijk Beraad Marokkanen kenden wij niet voordat deze procesgang bestond, haar functie is onduidelijk. Haar doelstellingen zijn op z’n minst problematisch – zij verdedigt de oude gedachte dat minderheden altijd slachtoffer zullen zijn van uitlatingen uit de main stream cultuur. Migranten moeten ten koste van alles gespaard worden. Waarom? Dit beleid van pappen en nathouden heeft de afgelopen dertig jaar voor migranten niets substantieels opgeleverd. Het heeft ze alleen maar kwetsbaarder gemaakt voor aanvallen van Wilders en cs. De emancipatie van migranten zal sneller verlopen als er niet de hele tijd door migrantenorganisaties – gevuld met goede idealisten en hardwerkende professionals, maar ook met schaamteloze opportunisten, veredelde taxichauffeurs en gehaaide baantjesjagers – voor ze wordt opgekomen.
De vrijheid van meningsuiting voor het gerecht brengen zal de maatschappelijke spanningen niet oplossen. Daarnaast voltrekt het maatschappelijk debat zich, veel meer dan in de tijd toen Rabbae politiek actief was, volop in de samenleving. Op schoolpleinen, in krantenfora, op websites als Maroc.nl, Maghreb.nl, op Facebook en in de reguliere media. Er is een krachtenveld van organisaties en individuen ontstaan die het idee dat er een Marokkaanse gemeenschap zou zijn die altijd maar met een stem spreekt krachtig weerlegt. Anders dan in de tijd van Rabbae zijn er veel hooggeschoolde, welbespraakte Nederlandse allochtonen met een niet-Westerse achtergrond die uitstekend onder woorden brengen wat ze niet zint aan de politieke stemmingmakerij van Geert Wilders. En anders dan Rabbae proberen zij juist elke vorm van juridisering te voorkomen, juist omdat ze weten dat het de discussie rond Islam, integratie en migratie geen steek verder helpt.
Dat Rabbae ondanks het ruim aanwezig zijn van stemmen in het maatschappelijk debat zijn Don Quichoterie in de rechtbank toch wil verder voeren geeft zijn solistische actie iets treurigs. Sowieso straalt zijn gevecht tegen de uitspraken van Wilders iets negatiefs uit. De samenleving zou meer gebaat zijn bij initiatieven van Marokkaanse voormannen die eens een keer iets verdedigen waarmee ze midden in de samenleving staan in plaats van elke keer reactief te reageren. Het voorspelbare karakter ervan ondermijnt zijn geloofwaardigheid terdege en de geloofwaardigheid van Rabbae heeft al een keer averij opgelopen.
Hij was tenslotte ook de politicus die voorstelde om de Duivelsverzen van Salman Rushdie te verbieden vanwege haar vermeende blasfemische karakter. Ook toen droop de gekwetstheid van trots, de paternalistische zucht om recht te doen en het negativisme er vanaf. Rabbae sprak toen ook voor een gemeente waarvan de leden de roman niet hadden gelezen, of er weet van hadden. HIj verdedigde hun standpunt zonder dat zij een standpunt hadden. Hetzelfde lijkt nu nog een keer te gebeuren. Volgens Marx voltrekken de zaken zich eerst als tragedie, voordat ze zich als komedie herhalen. We zijn inmiddels met alle verwikkelingen in alsmaar koddigere debat rond Wilders terechtgekomen op het terrein van de scherts. Rabbae kan deze scherstvertoning als de gentleman die hij is op een hoffelijke wijze tot een eind brengen door zijn aanklacht uit naam van de Marokkanen in Nederland te staken.”
Abdelkader Benali en Hassan Bahara
De brief ondertekenen kan hier

Meer over:

politiek, opinie
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (25)

doeidoei
doeidoei
18 nov. 2010 - 9:10
Het zou jammer zijn indien de heer Rabbae zijn actie staakt. Laat de rechter een oordeel vellen. Het rechterlijk oordeel telt zwaar in NL. We weten meteen waar we aan toe zijn. Dat is beter dan nog jaren te moeten horen dat de heer Rabbae onder druk geen gebruik heeft kunnen maken van zijn democratische rechten, hoe kansloos ik die ook acht.
hannogroen
hannogroen
18 nov. 2010 - 9:10
Prima stuk!
Dragon2
Dragon2
18 nov. 2010 - 9:10
Prima stuk! Rabbae heeft veel overeenkomsten met Wilders: een onverdraagzame boekverbieder die met one-issue schreeuwerij vrijwel uitsluitend negativiteit projecteert. Types als Rabbae (en Danen) doen de anti Wilders zaak geen goed, integendeel. Derhalve, nogmaals: prima stuk!
TheoJ2
TheoJ2
18 nov. 2010 - 9:10
Prima. Van types als Rabbae en Damen met het bijbehorende advocatencircus kan je beter afstand nemen.
lente2
lente2
18 nov. 2010 - 9:10
Het kwartje begint godzijdank te vallen. Een prima signaal en eindelijk eens een opbouwend geluid uit de Marokkaanse gemeenschap. Verder wil ik hieraan toevoegen, dat de marokkaanse gemeenschap haar energie hard nodig zal hebben om haar eigen kinderen beter op te voeden en beter in te burgeren
JohnnySack
JohnnySack
18 nov. 2010 - 9:10
Hulde voor Abdelkader Benali en Hassan Bahara. Beter kan het niet geformuleerd worden. Een zeer hoopgevend initiatief. Ik hoop dat het veel aandacht krijgt en wordt doorgezet. Deze benadering is tevens een extra zetje naar het begin van het eind van de PVV.
Habermas
Habermas
18 nov. 2010 - 9:10
Prima stuk, waar kan ik tekenen?
lente2
lente2
18 nov. 2010 - 9:10
Volgens mij is het eerder gezichtsverlies van Rabae en consorten en alle andere roepers in de woestijn
Alila
Alila
18 nov. 2010 - 9:10
De link klopt niet, die verwijst naar de FaceBook pagina van Abdelkader Benali. Graag een update.
robheus2
robheus2
18 nov. 2010 - 9:10
Wat Rabbae doet is verder niks mis mee. De rechtsstaat maakt het mogelijk dat je iemand voor de rechter brengt wegen zaken als groepsbeledigen, discriminatie en haatzaaien. Of de rechter dat uiteindelijk veroordeeld is nog een tweede. Op voorhand is dat niet te zeggen. Een andere vraag is: is dit ook tactisch gezien de beste manier om Wilders te bestrijden. Velen zijn van mening dat dat niet zo is. Ik kan daar zelf deels in meegaan, het is tactisch gezien niet de beste zet. Maar dat hoeft voor Rabbae nog niet te betekenen dat ie het proces zou moeten staken. Je kunt ook vinden dat je Wilders nu nog voor een rechter kan brengen, maar als het aan Wilders zelf ligt en hij daarvoor de politieke macht zou krijgen, zou dat niet eens meer kunnen.
Kraker
Kraker
18 nov. 2010 - 9:10
De gangbare linkse gedachte is dat alle Marokkanen moslim zijn. Eén moslim spreekt dus voor alle moslims. Een typisch westers denkfout, dunkt mij. Vele Marokkanen die ik ken noemen zich weliswaar moslim maar geloven niet in een god, integendeel. Zij spreken meer in de trant van moslimcultuur als verwijzing naar hun afkomst en gebruiken in het thuisland van hun verre voorouders. De groep "geloofsgekwetsten" is wellicht een fractie van het geheel en zal er aan moeten wennen dat ook geloof in ons land een onderwerp van spot kan zijn. Als het je niet bevalt lijkt migratie naar een land met de juiste moslimcultuur aangewezen. Rabbae als eerste?
Simmillion2
Simmillion2
18 nov. 2010 - 9:10
Goed stuk! "En anders dan Rabbae proberen zij juist elke vorm van juridisering te voorkomen, juist omdat ze weten dat het de discussie rond Islam, integratie en migratie geen steek verder helpt."
JackDaniels2
JackDaniels2
18 nov. 2010 - 9:10
Goed stuk heren! 't Wordt tijd dat types als Mohammed Rabbae en Rene Danen beseffen dat ze met hun pogingen zogenaamde discriminatie/rascisme tegen te gaan het tegendeel bereiken en juist de tegenstellingen tussen de bevolkingsgroepen vergroten.
PietPaaltjes
PietPaaltjes
18 nov. 2010 - 9:10
Een duidelijk en goed artikel. Mijn complimenten meneer Benali. Waren er maar meer mensen zoals U die duidelijk nuancering aanbrengen in de manier waarop een bevolkingsgroep in de belangstelling staat.
Alila
Alila
18 nov. 2010 - 9:10
Prima verhaal! Ik mag hopen dat Rabbae zich iets van de kritiek aantrekt. Hij doet met zijn "Don Quichoterie" (mooi begrip trouwens) mijns inziens inderdaad meer kwaad dan goed.
Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa
18 nov. 2010 - 9:10
Nederlanders over 60 jaar tegen de moslims: ''Sorry mensen, wij hadden het niet kunnen en willen weten, wij waren Wilders-junckies en verslaafd aan het onbegrip, sorry mensen'' Ik ga dat niet warderen, over 60 jaar, maar wel ga ik diegenen die gaan dat roepen uitlachen.
1 Reactie
Alila
Alila18 nov. 2010 - 9:10
Hoe oud denk je te worden?
Ewout2
Ewout2
18 nov. 2010 - 9:10
Boeiend stuk. Heb helaas geen Marokkaanse naam, anders zou ik mijn handtekening er misschien ook wel onder zetten. ;-)
1 Reactie
lente2
lente218 nov. 2010 - 9:10
het was sterker geweest als jij dit in tegenstelling tot mijn topics zelf had geschreven. Politiek was bovenstaand eerst heel incorrect en nu zie je de nodige linkse opportunisten die dit ineens omarmen.
TheGreenMachine
TheGreenMachine
18 nov. 2010 - 9:10
Wat een goed stuk! Kan niet anders, want Benali is een formidabel schrijver die ik al geruime tijd met veel belangstelling volg. Opvallend verder dat een geruime hoeveelheid vaste Jopers zich ineens muisstil houden in dit topic.
2 Reacties
Alila
Alila18 nov. 2010 - 9:10
Dat was me ook al opgevallen. Jammer, ik ben benieuwd naar hun mening over dit stuk.
adriaanzicht
adriaanzicht18 nov. 2010 - 9:10
Viel me ook al op van die vaste Jopers. Terwijl dit een van de meest zinnige artikelen op Joop ooit is. Vreemd.... Waar zijn ze? Iemand een verklaring? (ik mis ze toch stiekem wel een beetje.... :-)
Lozerech
Lozerech
18 nov. 2010 - 9:10
Dat "Landelijk Beraad Marrokanen" waarvoor Rabbae zegt te spreken, is op zichzelf een interessant fenomeen. Het laat goed de dubieuze werkwijze van Rabbae zien. Al in 2008 stond hij ermee in de Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2788/Geert-Wilders/article/detail/885488/2008/01/24/Marokkanen-willen-dat-justitie-Wilders-vervolgt.dhtml), en verkondigde daar namens wel 200 organisaties te spreken. In werkelijkheid bestond het LBM toen nog helemaal niet, laat staan dat men iemand formeel vertegenwoordigde. Het LBM is pas 8 februari 2010 opgericht. Als stichting. Men kan dus geen lid worden. Het "beraad" van de LBM beperkt zich tot de discussie tussen de enige twee mensen die het LBM werkelijk vertegenwoordigt: voorzitter Rabbae en secretaris-penningmeester Brahim Bourzik. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Landelijk_Beraad_Marokkanen Verder is het natuurlijk wonderlijk dat men het over Marokkanen heeft, in plaats van over (Marokkaanse) Nederlanders.
1 Reactie
TheoJ2
TheoJ218 nov. 2010 - 9:10
[Het "beraad" van de LBM beperkt zich tot de discussie tussen de enige twee mensen die het LBM werkelijk vertegenwoordigt: voorzitter Rabbae en secretaris-penningmeester Brahim Bourzik.] Naast dit LBM waren er nog een stuk of zeven organisaties die de aanklacht steunden. Maar die blijken allemaal slechts één of twee personen te vertegenwoordigen. Ik ben er niet zo tevreden over dat een klein groepje mensen zoveel beroering kan veroorzaken.
bv-user-84072
bv-user-84072
18 nov. 2010 - 9:10
Die vijfde colonne kom je ook overal tegen.
1 Reactie
Alila
Alila18 nov. 2010 - 9:10
Hoe bedoel je?
darkisland
darkisland
18 nov. 2010 - 9:10
Eindelijk een gezond geluid op Joop. Dit idee verkondig ik al maanden
1 Reactie
Pjotrs
Pjotrs18 nov. 2010 - 9:10
"Dit idee verkondig ik al maanden" En dan heb je anderen nodig om er een gezond geluid van te maken...
Bouwman2
Bouwman2
18 nov. 2010 - 9:10
Daar is dan eindelijk het langverwachte stuk van Abdelkader Benali. En wat betoogt de schrijver: het gevecht dat Rabbae c.s. voeren tegen onze meneer Wilders straalt iets triests uit, iets negatiefs dus moet je maar stoppen want anders word je maar ongeloofwaardig. Je kunt beter iets opwekkends doen, iets waar je midden mee in de samenleving staat. Ik denk dan meteen aan al die Marokkanse vrouwen die niet alleen midden in de samenleving staan, maar van wie sommigen ook de top (voor wat die waard is) bereikt hebben. Het Wildersproces gaat over de grenzen van de vrijheid van meningsuiting. Waar die liggen kun je beter laten bepalen door de onafhankelijke rechter dan door de straat. Blijkbaar kiest Benali bij gebrek aan een beter idee voor de laatste optie, het zij hem gegund. Maar waarom trapt Benali even na met inderdaad een ogenschijnlijk faux pas van Rabbae? Me dunkt dat we nu leven in een tijdperk waarin juist de mildheid haar herintrede doet. Dat Rabbae De Duivelsverzen wil verbieden doet overigens meneer Wilders toch ook als hij zegt de Koran terug te willen brengen tot enkel de kaft? Als ik Rabbea mag raden: bied uw excuses aan voor uw openhartigheid en ga door met wat alle andere Nederlanders ook mogen: gewoon naar de rechter gaan om uw zaak te bepleiten.
3 Reacties
Bagus
Bagus18 nov. 2010 - 9:10
Hear, hear !
HDoorn
HDoorn18 nov. 2010 - 9:10
"Waarom zou over moslims wél gezegd mogen worden wat over joden niet gezegd mag worden?" Waaruit leidt u af dat het over joden niet gezegd mag worden?
HDoorn
HDoorn18 nov. 2010 - 9:10
"Dat Rabbae De Duivelsverzen wil verbieden doet overigens meneer Wilders toch ook als hij zegt de Koran terug te willen brengen tot enkel de kaft? " Gaat u Benali en Bahara nu aanspreken op de woorden van Wilders?
Paul K.
Paul K.
18 nov. 2010 - 9:10
STEMMINGMAKERIJ Dit artikel is een betreurenswaardig stukje stemmingmakerij. Zonder enig werkelijk argument wordt er zelfs gesproken van "Don Quichoterie". Harry de Winter heeft indertijd in de door hem geplaatste advertentie volkomen terecht vastgesteld: Als Wilders dezelfde dingen over joden gezegd had die hij over moslims gezegd heeft was hij al lang veroordeeld. Waarom zou over moslims wél gezegd mogen worden wat over joden niet gezegd mag worden? Er zijn mensen die Wilders fysiek bedreigen, zodat hij constante beveiliging nodig heeft. Dat is de verkeerde methode. De juiste methode is: doe een beroep op de rechter. Ga dan niet zeveren als Rabbae c.s. die juiste weg bewandelen. Ga zo door, Rabbae!
3 Reacties
lente2
lente218 nov. 2010 - 9:10
Beste Paul Kuiper. Je beticht bovenstaande schrijvers van stemmingmakerij ? Het moet niet veel gekker worden. Alles wat qua gedachte of qua woord dus enigszins afwijkt van de Inquisitie tegen Wilders wordt dus als een verwerpelijke mening, als stemmingmakerij beschouwd. Een denkbeeld wat het ware ondemocratische, demagogische en populistische gezicht toont van de Wilders bashers. je gaat hier ongelooflijk nat en schiet in je eigen voet
lente2
lente218 nov. 2010 - 9:10
Wilders wint altijd: Als je het door laat gaan zal er vrijspraak volgen en spint Wilders hier garen bij. Als je het stopt is dat ook een overwinning voor Wilders. Echter: Als de klagers hun aanklacht intrekken kan het debat daar plaatsvinden waar het hoort en dat is in de Tweede kamer. Dan wint de democratie. Vorspelling is echter, dat Wilders graag wil dat het proces doorgaat, omdat dan juridsich het bewijs wordt geleverd dat Wilders altijd de waarheid heeft gesproken.
JustMatthias
JustMatthias18 nov. 2010 - 9:10
Helemaal mee eens. En bovendien is zowel Rabbae als Nederland bekent Kleur niet de enige benadeelden in dit proces. Ik ben er een voorstander van dat alle partijen doorgaan zodat er duidelijkheid wordt gegeven wat je nu allemaal wel of niet mag zeggen in dit land. Benali's verzoek ondersteun ik dan ook voor geen meter.
Pjotrs
Pjotrs
18 nov. 2010 - 9:10
Prima stuk. Toch lijken de auteurs er deels in te trappen. Het Landelijk Beraad Marokkanen vertegenwoordigt namelijk niets en niemand. De februari dit jaar opgerichte stichting (dit was pas na de eerste regiezitting in het proces tegen Wilders) dient geen ander doel dan Rabbae en zijn bondgenoot Bourzik van een virtuele achterban te voorzien. Logisch dus dat zij het niet kenden voordat de procesgang bestond.
2 Reacties
BillDuin
BillDuin18 nov. 2010 - 9:10
"De februari dit jaar opgerichte stichting (dit was pas na de eerste regiezitting in het proces tegen Wilders) dient geen ander doel dan Rabbae en zijn bondgenoot Bourzik van een virtuele achterban te voorzien' ============================================== Ook een manier natuurlijk om een achterban te creëren, hij had er gewoon op persoonlijke titel moeten gaan staan.
Bagus
Bagus18 nov. 2010 - 9:10
Weet u wie de hoge proceskosten van de door u genoemde "tweegangers" betaalt. Het lijkt mij nogal een duur initiatief en zijn beide heren, Rabbae en Bourzik, zog. "rijke gozers" ?
Sjiekismigdat
Sjiekismigdat
18 nov. 2010 - 9:10
Eerst was ik voor dat proces maar ik ben van mening veranderd.
2 Reacties
Bagus
Bagus18 nov. 2010 - 9:10
Ik ben erg benieuwd naar uw redenen. Wilt u die hier op Joop geven ? Bvd !
elgringo2
elgringo218 nov. 2010 - 9:10
Ik ben ook voor het proces, maar vooral omdat ik de advocaten van de 'slachtoffers' graag aan het werk zie. Er hoort eigenlijk nog een Benny Hill muziekje onder.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor