Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

PvdA, GroenLinks en COC roepen op tot boycot Voetbal Inside

  •  
04-02-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
216 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2018-02-03 om 09.36.58
RTL gaat in gesprek met de gezichten van Voetbal Inside na de transfobe “grap” van Van der Gijp. Een woordvoerder van RTL stelt dat de mannen alle ruimte krijgen om hun mening te geven, maar dat ze niet van alles moeten proberen een grap te maken.
Van der Gijp probeerde afgelopen vrijdag “in te haken” op het nieuws dat de Vlaamse VTM-journalist Boudewijn van Spilbeeck voortaan als vrouw door het leven gaat, door met een blonde pruik op aan tafel te verschijnen. Diverse belangenorganisaties reageerder verbolgen.
“Kwetsende, smakeloze en trieste transfusie”, aldus Transgender Netwerk Nederland en COC. De organisaties vroegen Heineken, Gillette en Toto om de samenwerking met VI op te zeggen. De PvdA en GroenLinks steunen die oproep.
Het is niet de eerste keer dat de heren van VI zo over de schreef gaan. Eerder riep documentairemaakster Sunny Bergman de adverteerders al op afstand te nemen van het programma vanwege de homofobie. Zij schreef destijds:
Voetbal Inside laat zich al jaren van zijn meest seksistische en racistische kant zien. En deze week moesten homo’s het weer eens ontgelden. René van der Gijp walgt van homoseks (‘heel ranzig’) én van het idee om twee mannen te zien trouwen. Wat moet het verschrikkelijk zijn dit te aan te horen wanneer je ouders tv kijken en je zelf nog uit de kast wil komen. Treurig genoeg is het geen verrassing van de man die homofobie in de topsport al eerder normaliseerde- door dingen te zeggen als ’14-jarige homo’s stoppen met voetbal, die gaan in een kapperszaak werken’ en ‘15 potten vaseline gingen er doorheen nadat ik al die homo’s over me heen kreeg’. Johan Derksen noemt Gay Pride, het feest en protest voor LHBTI-emancipatie, ‘een bloemencorso’ van ‘heren met een veer in hun reet.’ Voetbal Inside wordt mede mogelijk gemaakt door Amstel Bier, Gillete en Toto. Willen deze merken ook homofobie mede mogelijk maken? Zo nee: waarom sponsoren deze merken Voetbal Inside dan nog?
Destijds besloten zowel Heineken als Gillette zich niet terug te trekken. Heineken meende de opmerkingen ‘niet oké’ te vinden en Gillette vond dat geen enkele boodschap die mensen raakt vanwege huidskleur, gender, denkbeelden of seksuele oriëntatie goedgekeurd kan worden. De hoop leek op verbetering bij Voetbal Inside. Tevergeefse hoop, aldus TNN-voorzitter Brand Berghouwer en COC-voorzitter Tanja Ineke:
Blijkbaar zijn ze met hun ideeën over transgenderpersonen en homo’s diep in de vorige eeuw blijven hangen en na het zoveelste incident krijg je de indruk dat dat ook niet meer gaat veranderen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.