Meer dan vijftig actiegroepen, organisaties en politieke partijen gaan op 12 september en 17 oktober in Amsterdam en Rotterdam demonstreren tegen het woningtekort in Nederland. De Woonbond, FNV, PvdA, GroenLinks, SP, BIJ1 en bewoners- en huurdersplatforms uit grote steden hebben zich aangesloten bij Het Woonprotest. Zij schrijven:
" Wonen wordt voor steeds meer mensen steeds moeilijker te betalen en de crisis maakt elke dag meer slachtoffers. Honderdduizenden mensen staan op jarenlange wachtlijsten, huizenprijzen schieten als een raket omhoog en het aantal daklozen is in tien jaar verdubbeld."
De groepen achter Het Woonprotest spreken zich onder meer uit tegen vastgoedbeleggers (‘parasitaire beleggers’) die ongehinderd woningen opkopen om ze voor veel geld te verhuren. Door de stijgende huizenprijzen levert zelfs leegstand geld op. Het Woonprotest wil daarom een leegstandsheffing en een verbod op de verkoop van corporatiewoningen aan beleggers.
Ook moeten er meer regels komen voor de vrije huursector. “Goed verhuurderschap moet afgedwongen worden door het invoeren van een verhuurdersvergunning en het beboeten van misstanden.”
Schaf verhuurdersheffing voor wooncorporaties af en zet de max voor de vrije sector op 12,= per 2m voor alle huisjesmelkers, belast het hogere bedrag per 2m met 70%.
Blackstone een grote uiteraard Amerikaanse belegger zit hier al met hoge investering en betaald geen belasting.
Gezien de grote vraag en het lage aanbod moet hier worden ingegrepen en ik roep ook iedereen op niet op partijen te stemmen waar alle huisjesmiljardairs zitten
De overheid heeft zich in 1995 teruggetrokken uit de corporaties die zich sindsdien op de vastgoedmarkt bewegen alsof zij het kapitaal dat die woningen vertegenwoordigen zelf bij elkaar hebben gesprokkeld. Had het splitsen van woningen in de jaren ’80 nog veel voeten in de aarde, sinds de liberalisatie van de woningmarkt onder Kok I is dat steeds eenvoudiger geworden. Daar moeten ook de voordelen voor gemeenten een rol in hebben gespeeld. Woningen die niet langer "aan de eisen van de tijd" voldoen worden afgebroken en wat er voor in de plaats komt wordt verhuurd net onder de sociale huurgrens, en daar is het toeslagensysteem niet voor bedoeld; koren op de molen voor tegenstanders van gesubsidieerde woningbouw. De kredietcrisis droeg bij aan het instorten van de woningmarkt. De toenmalige minister Blok van Wonen nodigde buitenlandse beleggers uit om in Nederlandse woningen te investeren. Ouders kunnen belastingvrij een som geld schenken aan hun kinderen voor de aanschaf van een woning en banken hebben een generatiehypotheek bedacht die het (groot)ouders mogelijke maakt (klein)kinderen financieel bij te springen door de overwaarde te gebruiken voor het verhogen van de hypotheek. In reclameblokken wordt het investeren in verhuurd vastgoed nog steeds aangeprezen. Waar het woonhuizen betreft kan dit in conflict komen met het recht op huisvesting, artikel 22, tweede lid, van de Grondwet. Dit vraagt om passende maatregelen waarbij het waarborgen van rechten voorop staat.
Door het enorme tekort aan huizen is er van alles scheef aan het groeien. De prijzen schieten omhoog. Dat beleggers daar dan gebruik van maken is natuurlijk volstrekt logisch. Dat kan je ze dus eigenlijk niet kwalijk nemen.
Wie zijn die beleggers eigenlijk? Naast de Bernhards van deze wereld zijn het ook vaak mensen die op de bank hun spaargeld zien verdampen. Zijn dat parasieten? Ach kom.
Als we het probleem van de veel te hoge huizenprijzen aan willen pakken dan moeten we niet de gevolgen verketteren, maar de oorzaken wegnemen. Een hele belangrijke oorzaak is bijvoorbeeld de snellere groei van de vraag ten opzichte van het aanbod. Doe daar dan iets aan! Oplossingen zijn bijvoorbeeld de bevolkingsgroei afremmen of sneller huizen bijbouwen of leegstaande kantoorpanden verbouwen tot huizen of recreatiewoningen permanent laten bewonen of wellicht zijn er nog andere briljante opties. Niet elke oplossing zal (politiek) haalbaar zijn, maar doe dan de rest wel!
De genoemde ideetjes zijn bijna kolderiek. Een verhuurdersvergunning is natuurlijk geen oplossing, maar is extra bureaucratie. Beboeten van misstanden? Gaan we de schaarse capaciteit van politie en justitie hiervoor inzetten? Wat is dan precies wel of niet een misstand?
Leuk zo’n protest, maar zijn de meeste protesteerders niet al die jaren medeverantwoordelijk geweest? Bijvoorbeeld door in regering of gemeenteraad niet te zorgen voor meer huizen, de juiste bestemmingsplannen of genoeg bouwvergunningen? Was het bijvoorbeeld niet de mederegeerder in Rutte2 die medeverantwoordelijk was voor die rare verhuurdersheffing die ervoor zorgde dat corporaties veel minder gingen bouwen?
We leven onder de EU vrije markt regels en die vinden nu eenmaal dat te veel staatssteun voor sociale woningbouw niet meer goed is. Weg mat dat middeleeuwse sociale model. Op naar het neoliberalisme Langzaam beetje bij beetje brokkelt het af. En dat vind de VVD en de schurken waarvoor ze dienst doen prima.
Bevolkingspolitiek kan eenvoudig zijn. Kinderbijslag en kinderopvangtoeslag afschaffen en het aantal kinderen gaat sowieso dalen. Dan ontstaat ook voldoende ruimte om vluchtelingen op te vangen die hier een toekomst willen opbouwen en deelnemen aan de samenleving. Sowieso een maximaal 2 kind politiek. Grote gezinnen leiden tot stagnatie of het nu christelijk of islamitische gezinnen betreft.
Dan beleid voeren op krimpgebieden. Geen maatregelen om nieuwe bewoners aan te trekken maar saneren. Alleen investeren in woonruimte in regio's waar ook werkgelegenheid is. Geen rijksdiensten naar buitengebieden zoals die compensatie voor de mariniers naar Zeeland.
Grootschalig boeren onteigenen en er ontstaat voldoende ruimte voor woningbouw, ruimte voor bedrijven, natuur en andere functies.
@ Griezel in post-gezellig Nederland
Jij schrijft: ah jij hebt geen kinderen – zo werkt kinderen krijgen namelijk niet
Als ik geen kinderen heb weet ik blijkbaar beter dan jou hoe je bevolkingskrimp moet aan pakken
@ DanielleDefoe
Met een beetje goede wil kunnen verstandige mensen betere oplossingen verzinnen. Maar dat is nou net het probleem. Het zijn niet de goedwillende verstandige mensen die de koers bepalen.
Het verwerven van bouwgrond in vnl relevant rond een beperkt aantal grote steden. Elders kan inkrimping van de agrarische sector, met name de veeteelt beter gebruikt worden om dat vee meer ruimte te geven. De mantra "bouwen bouwen bouwen" staat ook het in stand houden resp aanleggen van vitale aaneengesloten natuur in de weg als dat wordt overgelaten aan regionale besturen. Die constateren ook nog wel eens een schrijnende behoefte aan vrijstaande villas's in het groen, golfvelden, bungalowparken of zelfs natuurbegraafplaatsen, allemaal manieren om publieke ruimte te "privatiseren" en er ten overvloede infrastructuur aan te leggen. Onteigenen als laatste redmiddel bij kwetsbare natuur in de buurt.
@ DanielleDefoe
In denk dat er veel beter gekeken moet worden naar het type woningen waaraan behoefte is, beter gekeken moet worden naar de werking van de markt, die werkt namelijk niet. Logisch zou zijn dat mensen van 20, van 30 van 50 en van 70 een totaal andere verwachting hebben van hun woning. Echter verhuizen om je woning aan te passen aan je behoefte werkt niet. de markt is volstrekt ineffectief. Er is een tekort aan kleinere woningen voor jongeren en in sommige grootstedelijke regio's een klein overschot aan woningen voor 55 plus meestal in flats. Dat is eigenlijk maf want beide groepen zijn op zoek naar een vergelijkbaar type woning. Er zijn allerlei zaken die maken dat mensen niet krijgen wat ze zoeken.
Ook denk ik dat niet iedereen rondom de grote steden moet wonen, lang niet iedereen wil dat. En ik denk dat er een soort kern steden aangewezen moeten worden buiten de G20. Steden waar wel nieuwbouw moet plaatsvinden en waar alle voorzieningen zoals winkels, onderwijs en zorg op peil gehouden moeten worden. Een soort perifere woonkernen. En gebieden die inderdaad leeglopen.
En tenslotte denk ik dat een groot deel van de agrarische grond onteigend moet worden voor talloze doelen. Van natuurbestemming tot recreatie. Het huidige grondgebruik sluit niet meer aan bij de behoeftes van de Nederlandse bevolking. Je kan niet de noodzakelijke grond voor samenleving in het bezit laten van een kleine boeren elite.
Volgens mij is er zat te doen. Jammer genoeg staan er nogal wat heilige huisjes in de weg die voorkomen dat de problemen opgelost kunnen worden.
@Daan: een beleid van max 2 kinderen? Hoe zie je dat dan gebeuren? De grondwet zou dan fors verbouwd moeten worden. In ieder geval de artikelen 10 en 11 moeten op de schop en wellicht ook 6 en 1.
Wel zouden grotere gezinnen hooguit ontmoedigd kunnen worden door belastingmaatregelen of kortingen op toeslagen.
Er wordt vaak beweerd dat het woningtekort aan de markt ligt, maar dat is natuurlijk onzin. Aannemers willen wel bouwen, als het moet 125.000 huizen per jaar. Het probleem zit vooral bij de afgeven van vergunningen. De provincies bepaalden tot nu toe dat er vooral in stedelijk gebied gebouwd moest worden. Dat moet veranderen. Buiten de steden moeten zo snel mogelijk grote bouwlocaties ontwikkeld worden.
Aannemers willen voornamelijk voor het midden en hoge segment bouwen. Niet voor het lage segment.
En juist in dat lage segment zijn door overheidsbeleid vele woningen verkocht. Verkocht aan speculanten en investeringsmaatschappijen.
Woningen zijn essentieel voor een samenleving, net zoals onderwijs en gezondheidszorg. Dat moet je niet aan de markt overlaten.
Beste EenMening,
Als de problemen alleen bij het afgeven van bouwvergunningen zou liggen, dan zou de stremming in de sociale huursector bij de doorstroming van klein naar groter er echt heel anders uitgezien hebben, want juist de grotere sociale huurwoningen die daarvoor werden gebruikt zijn massaal verkocht door de woningcorporaties, en uit alle gegevens blijkt dat die voormalige grotere sociale doorstroomwoningen nu een eenpersoonshuishoudens kent. (63%)
Voor het neoliberale trucje van scheefhuren was er een overschot van vrije sectorwoningen.(9%)
En dan heb ik het nog niet eens over onze bevolkingskrimp, waardoor er normaliter meer ruimte op onze woningmarkt zou gaan ontstaan voor starters en doorstromers, maar krimp en daardoor een gezonde balans voor milieu en onze economische activiteiten, daar gruwelen onze 'neoliberalen' bestuurders van, omdat ze die hun kleine vermogende groep die zo gul doneert in de partijkas, tevreden willen blijven houden.
"Aannemers willen voornamelijk voor het midden en hoge segment bouwen. Niet voor het lage segment."
Het zijn uiteindelijk gemeenten en provincies die, in samenspraak met woningcorporaties en projectontwikkelaars, bepalen welk type huizen er gebouwd worden. Daarbij zit vaak een contingent sociale huur. Aannemers bouwen die woningen, zo'n 75.000 per jaar.
Zie bijvoorbeeld de nieuwbouwprojecten van woningcorporatie Arcade in en rond Den Haag met veel sociale huur:
https://www.arcadewonen.nl/onze-projecten/alle-nieuwbouwprojecten/
Het eigenwoningbezit bedraagt nu 56%, dat zou veel en veel hoger moeten zijn, zo rond de 75%. In het verleden was er de premie-A woning met anti-speculatiebeding, iets dergelijks zou weer ingevoerd moeten worden. Een eigen huis is een manier om vermogen op te bouwen en maakt je minder afhankelijk van de staat en woningcorporaties.
Rente omhoog? Als dat gebeurt dan loopt bijna de hele wereld tegen betalingsproblemen aan. Landen en bedrijven en burgers die schulden hebben zien aan de uitgavenkant de bedragen omhoog schieten.
Nee, de lage rente is een groot probleem, maar een hogere rente maakt de problemen niet kleiner.
En ook daar mag Prins Bril zijn gang gaan net als met zijn F1-speeltjes: https://www.parool.nl/nieuws/vastgoedbezit-prins-bernhard-is-nog-groter~ba9eec17/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Henk Kamp ging in de andere Europese landen op woningbeurzen de beleggers vertellen dat er nog heel veel 'goedkope' Nederlandse sociale huurwoningen waren als 'verleidelijk' beleggingsproject.
En zo geschiedde!
Mooi protest!
Echter, deze 4 politieke partijen, die steeds opnieuw dezelfde inzichten blijken te hebben, moeten zich realiseren dat ze samen sterker staan. De marktwerking breek je niet met spandoeken
Laat je niet uit elkaar spelen.
Fuseer en regeer!
Grijsje: misschien wel de belangrijkste oorzaak van de problemen op de huizenmarkt is de verhuurdersheffing die bedacht is door… juist ja!
Regeren was altijd ook vooruitzien. Het lijkt alsof dat steeds minder gebeurt. Zo’n heffing die door de PvdA bedacht is had natuurlijk nooit moeten worden doorgevoerd. Wooncorporaties werden voor miljarden geplunderd en konden daardoor veel minder bouwen dan nodig was.
Sommige beleggers zijn wel echt huisjesmelkers en economisch parasitair. Het onttrekt welvaart de middel en onderlaag en brengt het naar de top. Aan de andere kant zijn veel beleggers ook onze eigen pensioenen. Door het ECB beleid is er geen rente en is de woningmarkt het enige wat rendament oplevert. De ECB heeft dit toegegeven maar zal haar beleid niet aanpassen omdat bij hogere renten Zuid-Europa en voornamelijk Italië bijna direct failliet zijn.
Daarnaast mogen rechts en links zich goed aankijken want ze hebben ze het samen verkloot. Het privatiseren van rechts en de antipathie naar de sociale woningbouw, de stomme verhuurdersheffing. De verstikkende stikstofregels van links en andere klimaat en millieu eisen. Tot slot natuurlijk de aanhoudende bevolkingsgroei en krimp van huishoudensgrootte.
@rvb: Zowel onder Lubbers als onder Kok als onder Balkenende als onder Rutte heeft zowel D66 als de PvdA toch echt vrij regelmatig mee aan de touwtjes getrokken. Daarnaast zit hier ook een flink stuk gemeentebeleid bij waar steeds vaker ook Groen Links als zelfs de SP meebeslissen. Dit is dus geen goede stelling.
We zitten echter NU met een probleem. Er zijn te weinig huizen en door diverse rare maatregelen mag er op veel plaatsen helemaal niet gebouwd worden. Zowel de locaties zijn probleem als veel benodigde grondstoffen. Zo is er een probleem met de aanvoer van zand als met de door idioterie als Biomassa een steeds groter tekort aan hout.
Keihard aanpakken deze verraders van ons volk, vooral onze jongeren. Daarnaast zijn verspreid over Nederland veel tweede woningen die slechts een deel van het jaar bewoond worden. Daar moet ook iets mee te doen zijn als er zoveel schaarste is.
Een verbod op speculeren met eerste levensbehoeften mag van mij in de grondwet.
@Griezel: het bezit is niet het probleem hier. Als een huis normaal bewoond wordt dan wordt het ook niet onttrokken aan de woonvoorraad.
Je zou wel kunnen verplichten dat er minstens één persoon permanent ingeschreven moet staan. Bij een te lange periode van het ontbreken van een ingeschrevene zou dan de gemeente een leegstandsheffing moeten kunnen opleggen en na een bepaalde tijd (bijvoorbeeld twee of drie jaar) moeten kunnen overgaan op invordering of onteigening.
Verder heb ik nog een oplossing bedacht - die oorspronkelijk komt van Koot & Bie
Schaf de straffen voor samenleven af - mensen die een huis delen en een sociale uitkering ontvangen dienen een volledige uitkering te krijgen, zelfs wanneer ze partners zijn.
Dan kunnen meer mensen samen wonen en dan hoeven ze ook niet naar de voedselbank.
Wel oppassen dat Rutte niet een propbeleid gaat invoeren met op elke kamer een gezin want daar zie ik hem zeker voor aan.
Zeker! Goed plan.
Ik ben alleen bang, dat de mensen in nood al zo vaak hebben moeten merken, dat regelingen worden aangepast of ingevoerd en zij er de dupe van worden.
Stel, je gaat weer in een huis wonen en de lasten worden toch weer verhoogd….
Gezien de woningnood zit je dan vervolgens nog meer klem in een uitzichtloze positie.
Ja Grijsje
dat is ook zeker het risico - je zou dat ongeveer de grondwet moeten wijzigen om die mensen dan echt te beschermen
Het is net als met dat gezinnen wasmachines en stofzuigers kregen opdat er meer tijd was voor de kinderen omdat een partner minder tijd kwijt was aan het huishouden
dat ging lekker niet door nu moeten beide ouders werken om rond te kunnen komen
Goede gedachte Griezel. Ik ken er genoeg met een LAT relatie alleen maar om een uitkering op te kunnen strijken die vervalt zodra er wordt samengewoond. Wat te denken van de korting op de AOW bij samenwonen?
Het zijn natuurlijk slechts druppels op een gloeiende plaat als dit zou kunnen worden verholpen, maar alle beetjes helpen.
De drukte op de woningmarkt is zoals iedereen weet voor een belangrijk deel te wijten aan een stijgend aantal mensen op zoek naar een woning en niet door een afname van het woningaanbod.
Eveneens is het zo dat de bevolkingstoename niet een gevolg is van nettotoename dankzij het kindertal van de Nederlanders. Daar is al langere tijd sprake van een nulgroei of zelfs afname.
De gestegen vraag naar woningen is enerzijds een tijdelijk gevolg van de gestegen levensverwachting maar die invloed zal logischerwijs snel afvlakken tot een evenwicht met het lagere kindertal van de huidige generaties.
De sterkste invloed naar de toename van de vraag naar woningen is te danken aan immigratie en zal wordt met het daarbij meekomende hogere kindertal nog versterkt.
De Nederlandse bevolking groeide in 2019 met 132.000 mensen. Dat is in één jaar een nieuwe stad ter grootte van Zwolle erbij. Immigratie is de voornaamste oorzaak van de groei: in 2019 kwamen er 272.000 mensen naar ons land, het aantal mensen dat vertrok was met 158.000 veel lager, een plus van 114.000 mensen dus.
Het aantal nieuwkomers stijgt al sinds 2005. Wie de cijfers bij elkaar optelt, ziet dat er sinds dat jaar zo’n 2,6 miljoen immigranten naar Nederland zijn gekomen; er vertrokken iets meer dan 2 miljoen mensen. Nederland groeide in die periode dankzij immigratie per saldo dus met hetzelfde aantal inwoners als de stad Den Haag.
Volgens het CBS telt Nederland door de toenemende immigratie in 2024 18 miljoen inwoners, en in 2039 19 miljoen. ,,Maar die cijfers zijn met onzekerheden omgeven”, aldus de cijferaars van het CBS. De samenstelling van de bevolking zal veranderen. Volgens prognoses zal het aantal mensen met een Nederlandse achtergrond afnemen van 13,2 miljoen nu naar 11,9 miljoen in 2060. Het aandeel inwoners met een migratieachtergrond stijgt van 4,2 miljoen nu naar 7,6 miljoen in 2060.
Het gaat hierbij overigens in een verwaarloosbaar deel om asielimmigranten.
Het gaat vooral om arbeidsmigranten en met deze nakomende personen.
De zorg van veel Nederlanders is daarom gerechtvaardigd. Deze zorg is er niet alleen een van autochtonen wel te verstaan.
Het is een zorg dat ons land overbelast raakt, dichtgroeit door teveel mensen en te weinig ruimte, waarbij niet alleen de persoonlijke ruimte en beschikbaarheid van zaken (zoals dus b.v. woningen) speelt, maar ook het belang van natuur en milieu.
Jaja, dat zal allemaal wel waar zijn, maar in Den Haag kennen ze die getallen ook.
Er zijn dus domweg willens en wetens te weinig woningen gebouwd. Daar past maar een verklaring: Rutte&co ziet graag mensen met (veel) geld op een makkelijke manier (nog) rijker worden.
Hebben we dan nu de bizarre situatie gecreëerd dat de gastvrijheid en sociale instelling van de groep mensen die vóór opener grenzen is de inkomens van rijke beleggers spekt?
Lijkt op ‘de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen’.
@Durk
[De drukte op de woningmarkt is zoals iedereen weet voor een belangrijk deel te wijten aan een stijgend aantal mensen op zoek naar een woning en niet door een afname van het woningaanbod]
Dat is nog maar de vraag. Als je naar aantallen woningen kijkt, en je houdt geen rekening met de regionale spreiding van de vraag, noch met de prijsstijgingen in het aanbod dan lijkt je stelling waar. Maar kijk je wel naar die factoren, dan is er wel degelijk sprake van een selectieve afname van het woningaanbod in specifieke prijssegmenten (de goedkopere woningen). En dat effect treedt dan met name op in specifieke regio's ('De Randstad', Arnhem/Nijmegen, e.d.). Het gevolg is dat er dus een selectieve woningnood is die veroorzaakt wordt door met name vastgoedbeleggers, waaronder steeds meer buitenlandse beleggers, hiertoe van harte uitgenodigd door de verkooppraatjes van onder meer Stef Blok.
Een ander struikelblok blijken de hoge grondprijzen. Juist in gebieden met een groot gebrek aan woonruimte is de grond schaars – en duur. Deze schaarste leidt tot getouwtrek tussen woningcorporaties (die bouwen voor mensen die zijn aangewezen op een sociale huurwoning) en projectontwikkelaars die bouwen voor de vrije sector.
Interessant gegeven hierbij is dat de Nederlandse bodem maar voor 10% is ingevuld met woningen en industriële infra, en voor 70% met landbouw- en veeteelt. Welke laatste maar voor een beperkt deel nodig is voor onze voedselvoorziening en vooral gericht is op export.
[Het gaat vooral om arbeidsmigranten en met deze nakomende personen]
Er zijn in Nederland nogal wat werknemers uit andere EU-landen. Dat willen we. We hebben hen nodig, vinden we, voor de groei. Ze maken ons rijk. Die arbeiders moeten natuurlijk wel ergens wonen. Dé belangrijke aanname onder het verwachte woningtekort is dat dit positieve migratiesaldo aanhoudt. Maar dat is me er nogal een. Economen van ABN Amro verwachten iets heel anders. Zij denken dat door de snel stijgende welvaart in een land als Polen mensen snel terugkeren naar hun vaderland.
Dat doet ernstig af aan het verwachte tekort. Voor immigranten wordt hun eigen land hopelijk aantrekkelijker. Dat betekent hier: minder Polen, Bulgaren, Roemenen, en dus minder vraag naar woningen.
Maar evengoed is dat immigratiesaldo een keuze. Als we daarvoor kiezen, moeten we tegelijkertijd kiezen voor maatregelen om de woningen te bieden aan arbeidsmigranten.
Willen we dat niet, dan moeten we bijvoorbeeld ze langer gaan werken, werk oppakken waar we eigenlijk geen zin in hebben. Of meer robotiseren en automatiseren om minder arbeidskrachten nodig te hebben.
Concluderend:
Wonen is een nutsfunctie. We hebben er in een markt-optimistisch verleden in toenemende mate een beleggingsfunctie aan gekoppeld. Deze beleggingsfunctie maakt inmiddels de woningmarkt (huren en kopen) onbereikbaar voor specifieke groepen, zoals starters en lage inkomensgroepen. Dit effect verschilt per regio. Onder meer door de mogelijkheden die thuiswerken biedt zie je een gedeeltelijke verplaatsing van het probleem naar regio's buiten de Randstad, bijvoorbeeld in de regio Arnhem/Nijmegen.
Er is geen reden om aan te nemen dat ons land dichtgroeit door te weinig ruimte. Dit is een keuze tussen meer of minder grond bestemd voor exporterende landbouwers versus meer of minder grond voor bewoning. Wanneer er te veel mensen in een land wonen, is moeilijk objectief vast te stellen. Dat ons land overbelast kan raken ben ik volmondig met je eens, maar dat heeft dan weer te maken met de ruimte die we geven aan niet-duurzame oplossingen in onze productieketens en in onze transportoplossingen.
Geweldig. Dat je de ontplofte woningmarkt in de schoenen van de immigranten hebt kunnen schuiven. Dat migratie bijdraagt aan de vraag naar woningen, is logisch. Maar die onfatsoenlijk hoge huurprijzen en prijzen van koopwoningen, die kun je hen toch echt niet kwalijknemen.(jammer toch). Dat is gewoon puur liberaal kapitalistische graaierij ten koste van woningzoekenden. En die los je niet op met een stop op immigratie.
Geachte professor, Morrees, Durk
Mijn complimenten, dat u naast klimatologie ook op planologie zeer deskundig bent, en daar een zeer goed doordachte visie neer zet, op dit progressief intellectueel platvorm, wat wordt ondersteund door een linkse omroep.
Over het onderwerp klimaatverandering had ik u een aantal vragen gesteld.
Op mijn gestelde vragen aan u, heb ik nog geen concreet antwoord op gekregen.
Dat komt natuurlijk dat u het ook druk heeft, met het beknopt kunnen beantwoorden van vragen van uw andere studenten.
En dat u op vele andere gebieden ook uw deskundigheid op dit links platform natuurlijk graag wilt ventileren.
In uw vorige reactie over het onderwerp klimaat schreef u o.a. :
Daar waar de natuur zelf een apocalyptisch scenario in petto heeft waar wij geen oorzaak van zijn en dan ook niets tegen kunnen doen kan ik u verzekeren dat er een dergelijk scenario vroeg of laat zal plaatsvinden.
Vraag 1:
Is uw bovenstaande stelling subjectief of objectief ?
Vraag 2:
Meer dan 90% van de klimaatwetenschappers, beweren dat de klimaatverandering nu door het menselijk handelen wordt veroorzaakt, i.p.v. door een natuurlijk proces, vergeleken met het tijdperk voor de industriële revolutie.
Deelt u de stelling van deze wetenschappers ?
Vraag 3:
Krijgt u ook een vergoeding van onze nationale trots, de groene koninklijke Shell ?
Vraag 4:
Wat betekent eco-socialisme ?
Vraag 5
Kunt u aantonen waarom volgens u mevrouw Klein met haar stelling verkeerd zat ?
( Dat was een vraag die mijn kamergenoot Joe Speedboot aan u had gesteld)
Met vriendelijke groet,
Hans Welbedagt
2e ma Meteorologie
En dat de woningmarkt dankzij desastreus slecht regeringsbeleid de afgelopen 10 jaar volkomen is verkracht is niet erg? Nee Lego draait zijn grijsgedraaide immigratieplaatje nog maar eens af.
@Joe De feiten die ik aanvoer m.b.t. deze context qua oorzaak en gevolg hier zijn onmiskenbaar en hebben dan ook niets te maken met een of ander door jou verondersteld plaatje mijnerzijds.
Dat de woningvoorraad gestaag is gestegen de laatste decennia is een feit.
Dat de vraag naar woningen harder is gestegen eveneens.
Er zijn twee belangrijke oorzaken van die toename.
Het geboortecijfer van de Nederlandse bevolking is sterk afgenomen tot rondom nul maar vergrijzing i.c.m. met een langere levensverwachting resulteert in een tijdelijke grotere vraag naar woningen. Er zal m.b.t. die invloed logischerwijs snel een evenwicht ontstaan.
De belangrijkste en meer structurele invloed van de toegenomen vraag is migratie naar Nederland.
Dan is het de gerechtvaardigde zorg van de Nederlandse bevolking of een steeds verder dichtgroeien van Nederland met de resulterende belasting in ruimte en zaken buiten natuur en milieu niet groter is.
Helaas is bevolkingsbeleid onbespreekbaar in Nederland. De weigering een bevolkingsbeleid in te voeren in combinatie met de stikstofregels vind ik absoluut crimineel. Maarja de mensen aan de top hebben er geen last van want die verdienen genoeg om te blijven kopen.
@vdebemt
Natuurlijk heeft immigratie een rol. De prijzen stijgen de pan uit omdat vraag en aanbod scheef lopen. In een goed functionerende markt zou de prijs moeten dalen als er teveel aanbod is. Is er krapte dan stijgt de prijs.
Immigratie doet de vraag naar woningen groeien. Volgens de cijfers van 2020 hadden vorig jaar voor het eerst een negatieve natuurlijke groei (geboorten - sterften). Deels door de oversterfte van covid en ook omdat het aantal geboorten gewoon laag is. Natuurlijke groei is al jaren minimaal in Nederland.
Dit betekent dat immigratie percentueel een erg groot deels is van de bevolkingsgroei (vorig jaar zelfs 100%). Dus natuurlijk is immigratie een belangrijke factor. Zonder immigratie zou de vraag naar woningen niet of nauwelijks groeien waardoor de krapte minder wordt en mensen een betere positie krijgen op de woningmarkt.
Op zich hoeft dit geen groot probleem te zijn alleen omdat we al een erg vol land zijn en momeneel erg veel klimaat en millieu regels hebben is het wel een groot probleem geworden. Bevolking groeit, nieuwbouw stagneert = groeiende krapte = meer wanhopige situaties op de woningmarkt.
Is geen rocket science.
Lego schrijft nog steeds kwakels. En ook nog steeds probeert hij ons verbanden tussen feiten aan te smeren waarvan allang aangetoond is dat ze niet bestaan.
'Dat de woningvoorraad gestaag is gestegen de laatste decennia is een feit.'
Dat die veel te weinig stijgt is ook al jaren feit. Dat enorme woningtekort is niet gisteren ontstaan. Allemaal al jaren bekend in Den Haag.
'Dat de vraag naar woningen harder is gestegen eveneens.'
Ook al jaren bekend.
'Er zijn twee belangrijke oorzaken van die toename.'
Je vervalt in herhaling en je vergeet wederom een belangrijke oorzaak: een waarde stijging van 10% per jaar werkt als een magneet voor beleggers. Rutte en co hebben dat beleggen in de Nederlandse woningmarkt zelfs actief gepromoot in het buitenland. Mede daardoor zijn de prijzen enorm gestegen waardoor de markt totaal overhoop is gegooid met als lachende derde het grote geld.
volkomen uit de klauwen gelopen en is de markt totaal verziekt.
@Rechtdoorzee "In een goed functionerende markt zou de prijs moeten dalen als er teveel aanbod is. Is er krapte dan stijgt de prijs."
Precies. Zo werkt de markt. En dat laat zien dat je huisvesting niet door de markt moet laten regelen. Want die hoge prijzen die zijn hartstikke lekker voor de vastgoedontwikkelaars en bouwers, enz. Die hebben helemaal geen reden om veel te bouwen.
Huisvesting is er niet primair om een kleine groep rijk te laten worden. Huisvesting is er om passend en betaalbaar te voldoen aan het recht van wonen voor iedereen.
Verder vergeet jij, net als Durk Morrees een belangrijke factor in de grote vraag naar woningen: de toename van eenpersoonshuishoudens. Ook zonder bevolkingsgroei is dit een factor die de vraag vergroot.
Le Chat Botte,
“Wanneer er te veel mensen in een land wonen, is moeilijk objectief vast te stellen” (??)
Voor een beperkt aantal mensen als u misschien, met kennelijk vooral in dit opzicht bedenkelijke - om niet te zeggen ergerlijke - ideologisch bepaalde motieven en voorzien van idem oogkleppen. Maar voor beleidsmakers niet – en dat al ca. 65 jaar geleden! – en ook niet voor iedereen die maar een greintje gezond verstand en gevoel heeft voor de menselijke maat: Omdat daarvoor dus allang nauwkeurige en geaccepteerde - dus objectieve - maatstaven bestaan, m.n. het aantal inwoners/ Km2 dat in Nederland ca. 420 is. Dat is een van de hoogste bevolkingsdichtheden ter wereld en de hoogste van de EU.
Dat alleen al is ruim voldoende voor de prangende vaststelling dat Nederland niet alleen alarmerend overbevolkt is maar ook en temeer als gevolg daarvan, volgepropt met woningen en allerlei ruimtevretende infrastructuur (en dat is veel meer dan die 10% waarover u het hebt).
Dat kon ik eens te meer vaststellen tijdens een bezoekje aan de maasdijken tijdens de recente hoogwaterstanden: horden wandelaars verdrongen zich tussen vele fietsers en gemotoriseerde tweewielers.
@Hans Ik heb je vragen inmiddels bij de bijbehorende draad beantwoord.
Voor het overige.
Ik noem niets anders dan feiten over de verhouding tussen woningvoorraad die toegenomen is en zeker niet afgenomen, de oorzaak naar de toegenomen vraag, deels door een langere levensverwachting maar door het laag gemiddeld kindertal tijdelijk, maar vooral door immigratie waarvan de cijfers spreken.
Dit is biedt een legitiem ervaren zorg voor de Nederlandse bevolking, dat is inclusief die met een migrantenachtergrond al langer leven en heeft ook niets te maken met huidskleur of etniciteit o.i.d. Wie dat meent ontleent iets aan mijn info waar ik niet verantwoordelijk voor ben. Bovendien gaat het bij die zorg niet alleen om een oplopend tekort aan nodige zaken, ruimte, en een overbelasting als gevolg, maar ook een zorg voor natuur en milieu.
Misschien helpt het te weten dat de grootste minderheid in Nederland, en dat is die met een Turkse identiteit, nog meer dan autochtonen kritisch is over de mate van migratie naar Nederland en dat onder ander minderheden deze zorg ook groot is.
"Joe Speedboot 14 augustus 2021 at 08:32
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Lego inmiddels onder meerdere namen meedoet"
Je bedoelt dat hij met zichzelf in discussie gaat om zo steun voor zijn verhalen te suggereren? Dat gevoel heb ik bij meer reageerders hier.
@zekerniet
Hoe zeer je ook uithaalt en je emoties het woord laat doen, heb je niet aannemelijk gemaakt dat het eenvoudig is om objectief vast te stellen wanneer er te veel mensen in een land zouden wonen. Het aantal inwoners per vierkante kilometer is weliswaar een objectieve maatstaf om landen onderling te vergelijken, maar deze maatstaf zegt verder niets over 'te veel'.
Illustratief is ook je voorbeeld: een volstrekt subjectieve duiding van wanneer jij ervaart wanneer er te veel mensen in een gebied zijn.
Maar ga gerust door met anderen ideologische labels aan te hangen en te beschrijven hoe makkelijk je je ergert. Om dat vervolgens ook nog eens de schijn van een argument te geven. Van mij mag je jezelf belachelijk maken. Tot onsterfelijke proportie, zo je wilt.
@Hans Welbedagt even komend op die 90% van de wetenschappers.... U weet ook dat 100% van de wetenschappers weet dat we veel te weinig van het klimaat weten om daar goede uitspraken over kunnen doen en dat de 90% die aangeven dat de mens de reden voor de klimaatveranderingen zijn, hebben gemeld dat met de kennis van nu, die zeer gering is, lijkt het erop dat de mens de oorzaak is....
Dat dit voor en door simpele zielen vertaalt is naar 90% van de wetenschappers zijn van mening dat......
Le Chat Botte, 14 augustus 2021 at 11:30
HET probleem met mensen als u is dat ze, indien gewezen op de fundamentele onjuistheid van hun opvattingen, nooit gas terugnemen maar deze telkens zonder meer terugkaatsen.
In uw geval en nogmaals: het is absurd om een algemeen - dus objectief - gehanteerde maat voor de vaststelling hoe dicht een land is bevolkt, ‘gewoon’ te ontkennen omdat die u, vanwege hoofdzakelijk subjectieve gedachten, ideologie en gevoelens, niet bevalt.
Overigens staat u daarin niet alleen, dit is toenemend een van de hoofdoorzaken van zo langzamerhand volslagen maatschappelijke verwarring als gevolg van negeren en zelfs ontkennen - zoals u dus doet - van evidente feiten en zelfs wetenschap en logica.
Deze ‘logica’ van u en geestverwanten kan er toe leiden
1)dat er nooit een hoogstnoodzakelijke immigratiestop komt
2)dat honderdduizenden woningen en bijbehorende infrastructuur worden bijgebouwd, terwijl over hoogstens 10 jaar, als het merendeel van de eerste naoorlogse geboortegolf is overleden ook honderdduizenden huizen vrijkomen die dan weer… een verdere immigratiegolf ‘rechtvaardigen’.
3)Tenslotte en meer algemeen: zulke kromme logica is rampzalig voor het juist beoordelen van vele wereldwijde probleem die nu tegelijkertijd bestaan of op ons af komen op het gebied van geldstelsel en economie, milieu, klimaat en zeker niet het minst, levensbeschouwelijke en religieuze verdieping.
Jeetje, Freddy, 100% van de wetenschappers (en jijzelf natuurlijk) weten dit? Niet 1 enkele wetenschapper in de hele wereld weet dit niet? Alle wetenschappers zijn het hierover 100% eens? Dan hebben ze dat vast ook al heel vaak vastgelegd. En jij weet waar!
'Je bedoelt dat hij met zichzelf in discussie gaat om zo steun voor zijn verhalen te suggereren?'
Yep. Lego, Durk Morres, zekernietjoops, allemaal loten van dezelfde stam. Of hij de enige is betwijfel ik ook. Hij is wel de meest doorzichtige. Niet discussiëren, alleen maar zenden.
Nederland is al een sterk verstedelijkt land. Een groot deel van de Nederlanders woont in steden of in de suburbane kernen daar rondom. Het klassieke platteland bestaat al haast niet meer.
@zekerniet again
[het is absurd om een algemeen – dus objectief – gehanteerde maat voor de vaststelling hoe dicht een land is bevolkt, ‘gewoon’ te ontkennen]
Helaas voor jou: weer sla je de plank volslagen mis. Ik bevestig de maat voor bevolkingsdichtheid. Én ik geef aan dat deze NIETS zegt over of een land overbevolkt is.
En jij slaagt er niet in om hierop tegenargumenten in te brengen.
Je slaagt er wel in om een discussie op argumenten te vervuilen met allerlei persoonsgerichte pejoratieven. Je blijft dit ook doen, terwijl ik je er toch duidelijk op gewezen heb.
Een en ander leidt tot mijn conclusie dat het niet de moeite waard is voor mij om nog verder op je te reageren. Je bent immers niet uit op een dialoog. Je bent niet nieuwsgierig naar argumenten en je lijkt niet in staat om eenvoudige teksten juist te interpreteren. Verder bedien je je van vileine insinuaties die zo mogelijk nog minder basis in de realiteit hebben dan je pogingen tot wetenschappelijke argumentatie.
Ik denk daarom dat een songtekst van Ricky Lee Jones in deze situatie uitstekend van pas komt:
It's more trouble than it's worth
Le Chat botte,
U, meneer/mevrouw - of persoon die dwingend alleen wil worden geëtiketteerd met behulp van de almaar voller wordende letterbak van de 'gender'verdwazing -
hebt, nogmaals, dus overduidelijk geen boodschap aan algemeen aanvaarde - want voor werkelijk houtsnijdende discussie, wetenschap en gezond verstand aanvaarde - standaarden en normen...en mensen als ik die daar wel aan hechten, zijn aldus "vilein".
In het 'licht' van uw blikveldverruimende optiek moet ik me dus ook herbezinnen op bijv. de mogelijke aggregatietoestanden van water: kan dat dan nog wel nat zijn....of zullen we, indien nodig, daarover stemmen ...?? Hoewel stemmen: ook overbodig, want definities en standaarden worden door u en geestverwanten dwingend bepaald en opgelegd...desnoods, als het niet anders kan, aan de hand van expert en geleerde Ricky Lee Jones met diens "It’s more trouble than it’s worth".
correctie: "want voor werkelijk houtsnijdende discussie, wetenschap en gezond verstand aanvaarde" moet zijn: want voor werkelijk houtsnijdende discussie, wetenschap en gezond verstand noodzakelijke
De afgelopen tien jaar trokken achtereenvolgende regeringen de handen juist af van het woon- en leefbaarheidsbeleid in de steden. Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) verdween, achter het grotestedenbeleid en de Vogelaarwijken werd een punt gezet.
Ineens verdween een heel ministerie
Links was jarenlang te dominant bij de inrichting van Nederland, vindt rechts. Bij de kabinetsformatie werd daar met een pennenstreek een einde aan gemaakt.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ineens-verdween-een-heel-ministerie~ba87d388/
Ze hebben hun handen er helemaal niet afgtrokken. Op een vrije markt zou het aantal nieuwbouwprojecten niet te tellen zijn bij de huidige (prijs) ontwikkelingen.
Nieuwbouw is keihard tegengewerkt. Alleen binnenstedelijk worden vergunningen verleend met alle beperkingen waardoor nieuwbouw veel te duur is geworden.
''Wonen wordt voor steeds meer mensen steeds moeilijker te betalen en de crisis maakt elke dag meer slachtoffers.''
Dat is natuurlijk maar de helft van het verhaal.
Die andere helft van Nederland (de rijke) profiteert elke dag en staat met steeds lagere woonlasten door absurd lage EU rente en andere villasubsidies elke dag weer te juichen.
Rijke stinkers sluiten maximale hypotheken af voor 30 jaar met absurd lage rente. Niks aflossen, gewoon laten verdampen die hypotheekschuld met torenhoge inflatie en lage rente die de verplichte arbeiderspensioenen compleet uitholt voor de arbeiders die nu met pensioen zijn.
En dan hebben we het nog maar niet over de vermogenswinsten die met de stijgende villaprijzen worden gemaakt, zonder dat daar 1 cent belasting over hoeft te worden betaald.
Anderzijds heb je inderdaad een groep paupers die het moet doen met een onbetaalbare huurwoning. Niet omdat ze lage woonlasten hebben maar omdat ze geen villa met subsidie gefinancierd kunnen krijgen.
De arme helft van Nederland dus die het mag doen met aldoor stijgende woonlasten door inflatie die paradoxaal genoeg voor een groot deel ook nog eens veroorzaakt wordt door stijgende huren zelf.
Voor de pauper geen lage rentes op hypotheekschulden. De pauper mag wel via de verhuurder van een sociale woning elk jaar weer 2 miljard euro villahypotheekcrisisverhuurbelasting afdragen aan de schatkist.
Voor de pauper ook geen onbelaste vermogenswinst omdat de prijs van zijn huurwoning stijgt. Nee, de pauper mag extra miljarden huur dokken want de a-sociale woningcorporatie moet miljarden winstbelasting afdragen aan de schatkist.
Met dank aan VVD en alle andere partijen die rechts graaigedrag steunen/gedogen als D66, PvdA, GL, CU, CDA.
Ik snap dit rijtje niet zo goed bij 'rechts graaigedrag steunen/gedogen". De PvdA heeft inderdaad 4 jaar 'vrolijk' rechts meegedraaid. Maar is daarna onder Asscher, en nu met Ploumen, op de meer sociale schreden teruggekeerd. Maar GRL heeft toch alleen maar in de oppositie gezeten?
Naar dit rijtje gekeken, wat blijft er dan voor jou over. Voor jou een weet. SP? Dat is in ieder geval sociaal, geen rechts graaigedrag. Volt?
Toch geen PVV, FvD of JA1 ???????
@vdBemt: is Groen Links niet juist in veel grote steden een onderdeel van het stadsbestuur? Het aanwijzen van gebieden waar binnen een stad gebouwd mag worden is niet aan de regering, maar aan de gemeente.
Overigens is graaigedrag iets wat niet rechts of links is. Het is een min of meer logisch gevolg van jarenlang fout beleid. Het hebben van een leuk bedrag op je spaarrekening is ook niet voorbestemd aan rechtse graaiers. Als dan de rente naar nul gaat en je er wel rendementsheffing over moet betalen dan ga je zoeken waar je nog wel rendement kan scoren. Nou dan kan je je geld het beste stoppen in grond of stenen.
Het recht op huisvesting is een grondrecht, en ook een mensenrecht.
Maar daar heeft de VVD schijt aan. Het ministerie van Volkshuisvesting onder Rutte werd afgeschaft en moest alles overgelaten worden aan de markt.
Zoals zovele ‘sociale’ rampen, ontstaan onder 10 jaar Rutte, is dit er één van.
Ik wil zelfs stellen dat Rutte een van de grootste sociale rampen is die ons land na de oorlog getroffen heeft .
Maar goed een groepje kiezers houdt hem in het zadel. En die gaan dan krijsen over meer blauw op straat als ze in hun buurt daklozen en verwarde mensen tegenkomen .
@Merel: welk artikel in onze grondwet bepaalt dat er recht is op huisvesting?
Ik zou het graag hier met je eens zijn, maar wonen is geen recht helaas. Ik kan het niet terugvinden als grondrecht. In artikel 22 van de grondwet staat dat de overheid als zorgtaak heeft het bevorderen van voldoende woongelegenheid. Er is dus geen recht van de burger, maar hooguit een inspanningsverplichting van de overheid.
Dat Rutte geen zegen voor ons land is ben ik ook met je eens, maar een tekort aan woningen is er overigens al veel langer. Het opheffen van het ministerie was olie olie oliedom. Zoals wel meer van zijn maatregelen.
Nog steeds is iedereen welkom om mee te schrijven aan het Rode Woonboek van de SP. Dat hebben al velen gedaan. Met dank voor alle bijdragen, want daarmee worden verhalen ook cijfers en feiten.
Dit jaar hebben de huurders in Nederland geen huurverhoging gehad, door de inzet van de SP in de Eerste en Tweede Kamer, maar vooral door de strijd en solidariteit van huurders met en voor elkaar. Dat succes willen we volgend jaar ook weer, dus laat je horen of zien en kom naar Het Woonprotest: https://woonprotest.nl/
Beste Petra: geen woorden maar daden zou ik zeggen. Laat de SP niet meer langs de zijlijn roepen dat het allemaal fout is, maar spreek uit dat je bereid bent om regeringsverantwoordelijkheid te dragen.
Ik ben het erg vaak eens met de SP en heb er in het verleden ook (lokaal) op gestemd, maar de partij levert niet. Het is de eigen keuze natuurlijk, maar als je iets wil veranderen zal je de handen uit de mouwen moeten steken. Op deze wijze gebeurt het niet.
Naast de ziekelijke vastgoedhandel aanpakken zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijke oplossingen.
Door het individualisme zijn er veel meer 1-persoonshuishoudens dan ooit te voren. Ouderen moeten zo lang mogelijk thuis blijven wonen en samenwonen/leven wordt enorm afgestraft door de fiscus.
Verder moeten we door met zo veel als mogelijk thuiswerken en dan hebben we enorm veel kantoorpanden die met een kleine aanpassing geschikt gemaakt kunnen worden voor bewoning.
Daarna kunnen we kijken of we ook echte woningnood hebben.
De parasitaire belegger is maar één onderdeel van het probleem. GL en PvdA zijn ook niet onschuldig.
De woningmarkt is momenteel het voorbeeld van een kapitalistische markt met een verstoorde vraag en aanbod balans.
Sociale woningbouw is gestopt, door privatisering woningcooperaties etc en de verplichte afdracht aan het rijk.
Door allerlei strenge milieunormen denk aan pfas en stikstof kan er niet stevig doorgebouwd worden
Potentiele Vinex locaties mogen niet ontwikkeld worden, want geschikt voor windmolens (Utrecht 30.000 woningen)
Binnenstedelijk bouwen is duur en kleinschalig
Strenge milieu eisen maken de bouw van eenvoudige tussenwoning zeer kostbaar (van het gas af verhoogt alleen al de bouwprijs met ongeveer 60.000,- )
Door het bijdrukken (dmv opkopen Zuid Europese staatschuld) van de Euro (momenteel is er 2000 miljard bijgedrukt) ontstaat er vroeg of laat (enorme) inflatie. Zelfs het Nibud adviseert om niet teveel spaargeld te hebben ivm het inflatiespook.
Inflatie betekent dat men o.a. gaat investeren in stenen. Het geld moet ergens heen en op de bank zetten is geld weggooien.
Inflatie betekent ook dat bouwmaterialen erg duur worden als het er al is.
De woningmarkt is gewoon de dupe van:
Rechtse bezuinigingen op sociale woningbouw
Linkse milieuwensen
Europees monetair beleid
Ik deel een aantal conclusies. Maar de meest voor de hand liggende is dat de ruimte verkeerd is verdeeld. Op13% oppervlakte van NL wonen / verplaatsen 16 miljoen mensen. Er lopen buiten een paar miljoen schapen en koeien op het veelvoudige van dat oppervlakte. (50-60%)
Er is plek zat maar de verdeling klopt niet.
Boeren uitkopen, veestapel waarvan ca 72% voor de export is, decimeren waarmee je gelijktijdig een stikstof- en stankprobleem etc. oplost en bouwen maar.
Ik ben benieuwd waar jij je gegevens vandaan hebt. Ik kan je in elk geval vertellen dat het prijsverschil tussen huis op het gas en huis niet op het gas niet wordt veroorzaakt door het niet op het gas zien. Zo duur is een fijne warmtewisselaar niet. Maar het verschil zit hem in de stijgende prijzen van de projectontwikkelaars. De huizenprijzen, inclusief nieuwbouw, zijn gewoon bizar gestegen de afgelopen jaren. Dus een nieuw huis, dat sinds een paar jaar niet meer op het gas mag zijn aangesloten, is gewoon bizar veel duurder dan een vergelijkbaar huis dat tien jaar geleden werd gebouwd - compleet met gas aansluiting.
De inflatie waar u het over heeft meneer Dat is de opzet van de ECB. Maar dat lukt als maar niet, Het aanjagen van de inflatie kun je beter aan de Venezolanen over laten. Daar is hyoperinflatie. Daarom is de bolivar dan ook vervangen door de dollar.
Ik vermoed dat we nog heel lang met lage inflatie procent zitten. En dat is heel goed en de ECB heeft dat goed gezien.
EnKlaas Knot is een een kundig bestuurder en helemaal niet links vermoed ik.
En als u vindt dat er te weinig woningen gbouwd worden, niet gaan demonstreren, dat is blaffen tegen de maan.
Beter is het toch maar die boterham met te vredenheid in dankbaarheid te prefereren.
Denk je wel eens aan al die Afghaanse mensen die nu aan de filistrijnen zijn overgeleverd?
Wer nie sein Brot in Tränen asz
Dat is Goethe en Schubert. Kunst, en rap is een kunstje. En voor kleinkunst kun je beter terecht bij Annie MG dan bij zure Freek.
Willem D,
De oorzaken van de problemen op de woning markt zijn voor mij duidelijk.
Ook u onderbouwt de oorzaken van de problemen op de woning markt naar mijn mening redelijk .
Ter aanvulling, lees follow de money:
https://www.ftm.nl/artikelen/dure-bouwgrond-hindert-aanpak-woningnood?
Het oplossen van de problemen op de woningmarkt is zeer complex en heeft veel tijd nodig.
Alleen kunt u mij uitleggen waarom GL en de PvdA ook schuldig aan zijn, van de problemen die op de woningmarkt zijn ontstaan ?
"Op13% oppervlakte van NL wonen / verplaatsen 16 miljoen mensen."
Ja, klopt, die mensen willen allemaal op een kluitje wonen.
Het gaat dus niet helpen als de boeren in Surhuisterveen stoppen en hun weiland bouwgrond wordt.
Je zult gewoon de randstad ramvol moeten bouwen om de woningzoekenden te vriend te houden.
@Bouwman
De reële inflatie is inmiddels begonnen.
Bouwmaterialen, energie, voedsel, het is het afgelopen jaar allemaal enorm gestegen. Alleen is de mix waarvan het CBS de inflatie berekend anders samengesteld.
@Badgast
van het gas af heb ik van een familielid die de calculatie doet voor een aannemer. Voorheen was de stelpost voor installatiewerk 25.000, momenteel rekenen ze voor nieuwbouw 85.000
Wat ik nog niet vermeldde is dat het papierwerk wat aangeleverd moet worden voor een nieuwbouwwoning enorm is. Toen ik 15 jaar geleden een woning liet bouwen kon het af met een eenvoudig mapje. Tegenwoordig moeten er ongeveer 3 ordners worden aangeleverd bij de gemeente.
@Hans
De afgelopen kabinetten waren vaak afhankelijk van de oppositie. Volgens mij is de sociale woningbouw afgebroken met de PvdA in het kabinet en moest men ook milieuvoorstellen van GL overnemen om hen niet voor het hoofd te stoten.
Congressen kopen geen vliegtuigen en demonstraties bouwen geen huizen.
Asl je wilt bouwen moet je grond hebben, en die is schaars. En bouwvakkers met een goed loon.
Maar ieder stukje grond is natuur, ook al is het een grasveld. En bouwen komt neer op de natuur verkrachten. Dan is er wel een zeldzame plant en een bijna uitgestorven dier dat de gemoederen opzweept.Ja mensen, de partij van de dieren is goed voor de dieren en planten en heeft het beste voor met het klimaat.
Maar als je nog bij je ouders woont heb je daar niet meteen iets aan. Dan moet je wachten tot die ouwe vrouw eindelijk bereid is ond
ergronds te gaan. Maar dat kan nog wel even aanlopen.
Ik had net een tekst bij Willem D geplaatst maar dat kost nu veel minder tijd.
De ruimte verkeerd is verdeeld. Op13% oppervlakte van NL wonen / verplaatsen 16 miljoen mensen. Er lopen buiten een paar miljoen schapen en koeien op het veelvoudige van dat oppervlakte. (50-60%)
Er is plek zat maar de verdeling klopt niet.
Boeren uitkopen, veestapel waarvan ca 72% voor de export is, decimeren waarmee je gelijktijdig een stikstof- en stankprobleem etc. oplost en bouwen maar.
Beste Bouwman,
"Maar ieder stukje grond is natuur, ook al is het een grasveld."
Wel vreemd dat die linkse milieupartijen die het in Amsterdam dan voor het zeggen hebben, juist bij ieder stukje groen met een boom er mensen met een kettingzaag naar toe blijven sturen, en bij de herplanting genoegen kunnen nemen met een fractie van het aantal gekaapte bomen.
https://www.parool.nl/amsterdam/ruim-2000-bomen-moeten-wijken-voor-nieuwe-wijk-elzenhagen-zuid~b8335a63/
https://amsterdamnoord.groenlinks.nl/nieuws/jenneke-van-pijpen-over-het-bomenbeleid-van-amsterdam
"Dan is er wel een zeldzame plant en een bijna uitgestorven dier dat de gemoederen opzweept."
Maar dan spelen er andere belangen zoals een vrienden- of familiedienst door onze bestuurders, zoals je ooit op 'het Stenen Hoofd' in onze Hoofdstad kon waarnemen, toen kon er wel drie ton voor een zeldzame varenplanten worden uitgetrokken, zodat het broertje van een bestuurder daar wel zijn evenementen kon blijven houden, en zijn tent gewoon bovenop die beschermde planten kon zetten, maar er geen geld gevonden kon worden om een speeltuin aan de andere kant van de straat op te gaan knappen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stenen_Hoofd
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/287731/eindelijk-hulp-voor-laatste-zandwolfsmelk-amsterdam-moet-plantje-beschermen
alle parkeerplaatsen en snelwegen weg - moet je eens opletten hoeveel ruimte we dan hebben en wat een milieubesparing dat oplevert - en heel veel geld als je al die wegen niet hoeft te onderhouden .
'en demonstraties bouwen geen huizen. '
Het kan wel degelijk helpen. Bijv veel kraakacties in Amsterdam zijn achteraf gezien helemaal niet slecht geweest voor de stad. Daar zijn de meeste stedenbouwkundigen het inmiddels wel over eens.
'En bouwen komt neer op de natuur verkrachten'
Goede architecten en stedenbouwkundigen kunnen prima bouwen met respect voor de natuur. Het probleem is eerder dat politici en ontwikkelaars in dit land vaak zo goedkoop mogelijk willen en vervolgens liever een goedkoop 'neefje' dan een fatsoenlijke architect inhuren. Vandaar dat Nederland voor een groot deel vol staat met fantasieloze wijken, dito huizen en heel veel smakeloze goedkope dozen.
Frankie , dank je wel Maar je weet wat Jan Scháfer altijd zei: In gelul kun je niet wonen. Let wel; ik vind dat niet op u slaan, maar wel op wat gezegd wordt over de kraakbeweging, dat die respect verdient. Als je iemand iets aftroggelt, het geeft niet wat of wie dat is, het kan een huis zijn, een kind of een partner, verdient dat respect?
Ik krijk wel eens naar voetbal, en ik heb respect voor de vaardigheden die listige balletjes van de mannen die ze tonen. Maar als er iemand vreselijk wordt neergehaald pal onder het bord met "RESPECT"erop. ga ik me snel en impulsief afzonderen.
Respect is pas respect als het geautoriseerd is en het nhil obstat keurmerk heeft verworven.
De vraag is enkel wie het gezag heeft tot autoriseren en keurmerken verlenen.
Laat de echte WC eend opstaan.
'De vraag is enkel wie het gezag heeft tot autoriseren en keurmerken verlenen. '
Als jij het aan je hart krijgt, bel je dan een cardioloog of een loodgieter?
Volgens de Rijksbouwmeester zijn veel eensgezinswoningen bezet door ouderen. Een stel of alleenstaand.
Wanneer 5 procent van die woningen op de markt zouden komen is er geen woningnood meer.
Kijk ik bij mijn schoonouders in de straat dan is meer dan de helft weduwnaar en alleen wonend in woningen van zo’n 160m2. De rest zijn jonge gezinnen met kinderen. Bij ons in de straat precies hetzelfde.
Probleem is dat die ouderen geen goed alternatief hebben. Ze willen er op vooruit gaan of iig niet inleveren en blijven daarom zitten.
In plaats van alles maar vol bouwen of om investeerders de brandstapel op te jagen is het dus veel verstandiger om goed te kijken wat we de ouderen kunnen bieden zodat ze hun te grote woning verlaten.
Vind het best schokkend te lezen dat de algemene gedachte is dat we vooral veel moeten gaan bouwen.
Eindelijk iemand die het ziet. Huizenbouwen is zo niet nodig om de woningnood te bestrijden.
Hulde voor jouw inzicht.
Het is mij ook al jaren een doorn in mijn oog dat de bejaarden de woningmarkt stagneren door gewoonweg niet te willen sterven. Scherp opgemerkt.
Tevens en dat zie je ook goed, is het inderdaad schandalig dat de vrouw het recht heeft om echtscheiding aan te vragen en nadat ze de man in de misère en kosten heeft getrapt in haar eentje een woning te bezitten.
Correct. Het vorige kabinet Rutte heeft een eind gemaakt aan de verzorgingshuizen in Nederland. En daarmee de zorg een stuk duurder gemaakt en tegelijk de huizenprijzen verhoogd, omdat er gewoon te weinig huizen vrijkomen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de ouderen dankzij deze opzet vereenzamen.
Ik vind het nogal schokkend dat anderen gaan besluiten dat ouderen die hun hele leven in hun huis, hun THUIS hebben gewoond nu moeten opzouten om plaats te maken.
Mogen die mensen dat zelf weten?
Zelf al meerdere malen meegemaakt dat een wijk plat gaat, de oudjes weg moeten met terugkeer garantie. Vervolgens worden de woningen gesloopt, wordt er een nieuwe wijk teruggebouwd. Wel eerst de dure woningen waar het meest op verdient wordt. De woningen die dan weer voor de originele bewoners waren bedoelt worden als laatste gebouwd.
Een gat van 10 jaar tussen sloop en nieuwe woning. Terugkeer garantie, laat me niet lachen.
Nee, de oorzaak zit hem in privatiseren en niet bij bouwen.
Stop met de bewoners de schuld geven. Een thuis is een recht, een thuis is belangrijk.
Stop dan ook met anderen uit hun woning te forceren.
Passend woonrecht wordt in de praktijk al toegepast bij mensen die in aanmerking voor een sociale huurwoning komen.
Alleen blijft het een vreemd gegeven dat deze dwangvorm wel bij burgers toegepast kan worden die afhankelijk zijn van een sociale huurwoning, en niet bij burgers die in de vrije- of koopsector een woning kunnen zoeken.
Dus mijn vraag aan RonVa, over welke woningen hebt u het nou exact, die uw hier als voorbeeld gaat opvoeren?
Nu ben ik ook van mening dat dit type beleggen verboden zou moeten worden, maar het betreft ook een omdraaien van oorzaak en gevolg.
De laatste 10 jr is prutswerk geleverd door de politiek mbt de woningmarkt. Dat wordt dus een interessante business case gecreëerd voor beleggers. Dezelfde beleggers die al bulken van het geld door de prachtige neo-liberale politiek en centen die ze al indirect van een belastingbetaler/ spaarder en pensionado ontvangen hebben.
We worden allemaal ouder, zelfstandig wonen tot op hoge leeftijd wordt gestimuleerd en een bevolkingstiename van 70k per jaar, wat kan er dan nog fout gaan?!?
Hebben we het nog niet over een mogelijke toename van klimaatvluchtelingen en migratie elders, bijv een Afganistan.
Behalve héél véél bouwen op korte termijn, ook toestaan dat ouderen mogen samen wonen zonder dat ze gekort worden op bijv een AOW. Ook bewoning van recreatiewoningen toestaan en terugkeer van bejaardenhuizen voor wie het wil. Nu zitten er 90-plussers in een eengezinswoning terwijl ze wellicht best willen bingo'en met de buuv.
Gezien het feit dat we vakantie belangrijker vinden, we een 'functie elders' niet echt kwalijk vinden, kan ik wel de garantie geven dat dit finaal uit de handen gaat lopen.
Behalve dan voor degene die er over gaan. Met 140k aan salaris valt er nog wel wat te kopen.
Gewoon als een malle gaan bouwen. De lage rentestand is mede debet maar dat is in de handen van de EU cemtrale bank.
En ja dan moet je tijdelijk die belachelijke stikstofeisen even laten varen, want op deze manier kan bijvoorbeeld in de regio Arnhem niet gebouwd worden (vanwege uitstoot bouwverkeer).
Vraagt alleen van de linkse elite, die er doorgaans lekker bijzit in NL of in hun tweede huizen in het buitenland, om tijdelijk wat minder principieel te zijn, de rest van NL wil nl. ook graag lekker wonen.
Als je die "belachelijke" stikstofeisen laat vallen creëer je op de lange termijn een gigantisch probleem dat zich bepaald niet makkelijk laat herstellen. Bomen vallen bij bosjes om en insecten uit de lucht, om maar wat te noemen.
Ik neem aan dat je groot fan bent van onze agrarische sector; de gewassenteelt kun je dan wel op je buik schrijven.
Bovendien is het geen speeltje van de "linkse elite" om jou te pesten dumb ass, er zijn EU-regels waar we ons aan hebben te houden - doen we toch al niet al te best, er zullen ongetwijfeld sancties komen als we helemaal los gaan.
Je bent echt goed geïndoctrineerd door slechtse praatjesmakers. Alsof de "linkse elite" het voor het zeggen heeft in dit land. FvD-stemmer zeker? Domrechts in elk geval
Ja je moet toch ergens heen met je vermogen, dat stuk is makkelijk. De aanbod kant van de woningmarkt is totaal verstoord en erg ziek. Het hangt van kleine en grote belangen aan elkaar en is zo bureaucratisch dat het effectief wetteloos is.
Maar goed, woongenot zou niet ondergeschikt moeten zijn aan de markt. Kennelijk werkt de markt niet. Ultimo kun je dan simpelweg onteigenen. Elke woning die niet aan de bewoner toebehoort vervalt aan de staat. Maar ook dat lost het tekort niet perse op. Wat echt nodig is is extreem veel woningbouw in weinig tijd. Dat vraagt nationale wetgeving en kaltstellen van provinciale locale en individuele planologische belangen en rechten. Daarnaast zou het helpen om naast het bestaande bouwbesluit ook een paar Duitse bouwbesluiten te omarmen zodat bouwcapaciteit ruimer beschikbaar is. Bovendien zijn bouwkosten daar fors goedkoper.
In Denemarken moet je daggik gewoon wonen in het huis dat je gekocht hebt. Geen melkerij en speculatie zolang er woningnood is. Mij ergert in het bijzonder zo'n Bernard van Oranje, die door z'n contacten zich een weg baant naar woekerwinsten maken over de rug van woningnoodruftigen, en... ook nog overheden zo ver krijgt dat ze opdraaien voor de kosten gemoeid met het nieuwe Zandvoort circuit. SCHANDE!
@ Ton
Je kunt ook beide doen: je hart volgen én Duits leren. Bij de oosterburen is het Rijnlands model níét volstrekt dood. Emigreren was een van de beste beslissingen van mijn leven.
De partijen die huisvesting hoog in het verkiezingsprogramma hadden staan, zijn allemaal afgeserveerd tijdens de verkiezingen.
Aboutaleb gaf dan ook aan dat hij navraag heeft gedaan bij rotterdammers over belangrijke thema’s. Huisvesting kwam niet aan bod en hij adviseert dan ook om dit thema niet meer prominent naar voren te brengen bij de pvda. Dit om verdere nederlagen te voorkomen bij komende verkiezingen
Nederland telt inmiddels 8.000.000 woningen voor 17,6 miljoen inwoners. Dat is 1 woning per 2,2 inwoners. Toch is er een tekort. Dat heeft mede te maken met het grote aantal eenpersoonshuishoudens (3.000.000). Het is de bedoeling dat er tot 2030 ca 1.000.000 woningen bijkomen maar dat is nog geen garantie dat dat voldoende is.
Het huidige woningtekort bedraagt ca 280.000, dat is 3,5% van het totaal. De meeste mensen hebben er dus geen last van.
u dacht echt dat de PvdA verkiezingen verloor wegens hun ideeën over huisvesting?
Nee de PvdA verliest omdat ze hun kiezers keer op keer genaaid hebben .
@EenMening: dat tekort loopt de komende tien jaar op tot 900.000 woningen. In feite raakt dat iedereen die een woning zoekt.
@RaRa: eigenlijk was huisvesting zo ongeveer het enige onderwerp waar nagenoeg alle partijen het wel over eens waren.
@Griezel: de PvdA heeft vooral geen winst gepakt door de meest suffe campagne ooit. Ik heb ze eigenlijk nooit zo timide en stilletjes in de debatten gezien.
Wordt een hoop op 1 hoop geveegd.
- staan er nu heel veel huizen leeg?
- zijn de huurprijzen in de vrije sector te hoog?
- is het aanbod koop/ huur niet passend?
- hoe ver kun/ wil je reizen?
- zouden de daklozen wel een woning huren als deze geen eigendom waren van vastgoedinvesteerders?
Er zijn geen betaalbare huurwoningen meer in Nederland voor starters. En als je er al één vindt dan is het een tijdelijke jongerenwoning en ben je na 5 jaar alsnog dakloos, Zo simpel is het!
Alleen deze reactie. Meer krijg je er niet
"– staan er nu heel veel huizen leeg?"
Wat denk je zelf? Er is woningNOOD
"– zijn de huurprijzen in de vrije sector te hoog?"
je leest geen kranten, luistert geen radio, kijkt geen tv.
Het antwoord is: ja.
"– is het aanbod koop/ huur niet passend?" Ja. Als je het nieuws goed volgt, weet je het antwoord en stel je deze vraag niet.
"– hoe ver kun/ wil je reizen?"
Hoe relevant is dit? Voor de normale inkomens is er geen huis te krijgen. Of ben jij net als Onno Ruding geruime tijd geleden: werken in Rotterdam en wonen in Groningen, daar moet je niet over zeuren.
"– zouden de daklozen wel een woning huren als deze geen eigendom waren van vastgoedinvesteerders?"
Die kans is aanzienlijk groter omdat dan de huren lager zullen zijn.
@marc en ve bemt
Mijn punt is dat er meerdere problemen/ onderwerpen zijn die hier op 1 hoop gegooid worden met 1 schuldige: de vastgoedbelegger.
De vraag is of dat terecht is. Een vastgoedbelegger die huizen koopt die te koop worden aangeboden en deze vervolgens te huur aanbied staat los van het tekort aan woonruimte. Deze vastgoedbelegger laat immers geen woningen leeg staan. De oplossing daarvoor is volgens mij meer huizen bouwen.
De vastgoedbelegger die huizen koopt, koopt alleen die huizen die door de verkoper worden aangeboden. Als een woningbouwvereniging huurwoningen gaat verkopen terwijl er een tekort is aan sociale huurwoningen dan is misschien een oplossing om deze huurwoningen niet te verkopen aan vastgoedbeleggers maar deze tegen een redelijke huur te verhuren. En als dat onder de marktwaarde moet zijn dan moet je dat niet aan de markt overlaten.
En daklozen richten zich meestal niet op de huizen in de vrije sector. Dus een vastgoedbelegger die in de vrije sector opereert lost het probleem van de daklozen niet op noch is er de oorzaak van.
En ten slotte kunnen de mensen die op zoek zijn naar een betaalbare woning ook bij zichzelf te rade gaan. Natuurlijk hoef je niet vanuit Amsterdam naar Groningen te verhuizen. Maar wellicht is Purmerend, Almere of Lelystad wel een optie met een redelijke reistijd. In Londen en Parijs wonen de mensen vaak ook de omliggende gebieden. En nu thuiswerken nog meer opkomt en mensen 1 a 2 keer per week naar kantoor komen is verder weg wonen voor sommige beroepen nu wel een optie.
@vdbemt
Als er woningnood is dan zijn er dus geen, of te weinig, woningen beschikbaar. Dus een huurverlaging zou de woningnood niet oplossen, eerder nog verergeren.
' die hier op 1 hoop gegooid worden met 1 schuldige: de vastgoedbelegger. '
Dat maak jij ervan. Er staat dat ze zich onder meer uitspreken tegen vastgoedbeleggers. 'Onder meer' implicereert dat er dus meerdere schuldigen zijn..
@joe
Zou zeggen, lees de kop en kijk naar de voorgestelde maatregelen, allemaal gericht tegen de belegger.
Je zou ook kunnen voorstellen om sociale huurwoningen te verhuren aan meerdere individuen en andere woonvormen of wat verder van je werk te gaan wonen.
Het is toch wel duidelijk dat de markt totaal verziekt is, o.a. door parasitaire beleggers (zoals Blackstone) en huisjesmelkers. Die maken misbruik van de regels rond sociale huurwoningen en drijven de koopprijzen op. Maar je moet wel onderscheid maken met bijv. pensioenfondsen die ook veel vastgoed in hun portefeuille hebben, ik heb me er niet in verdiept maar volgens mij gaat daar niet zoveel mis.
Huisvesting moet gewoon weer een eigen ministerie krijgen, het staat nota bene in de grondwet dat de overheid verantwoordelijk is voor fatsoenlijke huisvesting
'Je zou ook kunnen voorstellen om sociale huurwoningen te verhuren aan meerdere individuen'
Strak plan! Terug naar drie hoog achter. Zou jij je leven lang op 20 vierkante meter willen wonen?
'Het is toch wel duidelijk dat de markt totaal verziekt is, o.a. door parasitaire beleggers (zoals Blackstone) en huisjesmelkers.'
Precis. Dat is ondermeer te danken aan meneer Blok en zijn VVD die een aantal jaren geleden op het idiote idee kwamen de Nederlandse woningmarkt in het buitenland te gaan promoten als ideale beleggingsmarkt.
@Hallahan. Alleen de huur verlagen lost de woningnood niet op. Maar stel nou dat het lukt om voldoende woningen (om)gebouwd te krijgen. (bij ombouwen denk ik aan kantoren e.d waar woningen van gemaakt worden). Als ze onbetaalbaar blijven voor de gewone man hebben we nog steeds een woningmarktprobleem.
Er moeten meer woningen beschikbaar komen. EN de prijzen moeten omlaag. Huisvesting is niet primair iets om een kleine groep vastgoedbeleggers rijk te maken. Huisvesting is primair om iedereen een passende en betaalbare woning beschikbaar te geven.
@joe
Wie heeft het over drie hoog achter.
De vraag is of er geen woonvormen denkbaar zijn waarbij individuen (alleenstaande starters, alleenstaande ouderen en/ of anderen die zich geen woning kunnen veroorloven in de vrije sector of niet kunnen kopen) gaan samenwonen met deels ook gezamenlijke voorzieningen. Dat is relatief snel te bouwen en goedkoop. Daarmee zou je de woningnood grotendeels kunnen oplossen.
De stijging van de huizenprijzen komt grotendeels door vraag en aanbod. Door dit te realiseren zal het aanbod toenemen en de vraag afnemen. Dan zal je zien dat ook de prijzen en rendementen normaliseren.
[Zou jij je leven lang op 20 vierkante meter willen wonen?] Dat hangt van heel veel verschillende dingen af. Het dubbele voor dezelfde prijs is natuurlijk wel leuker. Nederland is demografisch enorm veranderd vooral de laatste 50 jaar. Daar houdt de woningbouw niet of nauwelijks rekening mee.
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/26/honderd-jaar-alleenstaanden
'Wie heeft het over drie hoog achter.'
Dat is waar je op uitkomt als je sociale woningen in steden zoals Amsterdam gaat splitsen. Die woningen zijn nu al klein, Jozias wil ze nog halveren..
'en/ of anderen die zich geen woning kunnen veroorloven in de vrije sector of niet kunnen kopen'
Dat is na 10 jaar Rutte inmiddels half Nederland. Ik heb een veel beter idee: zorgen dat woningen weer betaalbaar worden. Oa door een woonverplichting in te stellen voor kopers, inkomsten uit bestaande beleggingen te belasten als inkomen, en pas mogen verkopen na bijv minimaal 2 jaar.
Je hebt mijn vraag trouwens nog steeds niet beantwoord. Nogmaals: zou jij op 20 vierkante meter willen wonen?
@joe
Je moet geen dingen invullen die ik niet zeg.
Ik heb het niet over het opsplitsen van bestaande sociale huurwoningen. Ik heb het over nieuwe woonvormen.
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/publicaties/2016/03/01/nieuwe-woonvormen-voor-de-ouderwordende-samenleving/bzk-nieuwe-woonvormen-maart-2016.pdf
Of:
https://www.wbvg.nl/wp-content/uploads/2021/04/Volkskrant-artikel.pdf
Of:
https://www.talis.nl/ik-ben-op-zoek/sociale-huurwoning/bijzondere-woonvormen/
En waarom moet iedereen in Amsterdam wonen?
@joe
Ja als ik anders dakloos zou zijn dan zou ik heel blij zijn met een woning van 20m2 zeker als er daarnaast gedeelde centrale voorzieningen zijn. Als het voor studenten goed genoeg is, voor militairen, voor ouderen in verzorgingstehuizen.
'Je moet geen dingen invullen die ik niet zeg. '
'Je zou ook kunnen voorstellen om sociale huurwoningen te verhuren aan meerdere individuen'
Het is niet gek dat ik dat lees als dat je sociale huurwoningen wilt opsplitsen. Dat je het over nieuwe woonvormen hebt, schreef je aanvankelijk niet.
'als ik anders dakloos zou zijn dan zou ik heel blij zijn met een woning van 20m2'
Als ik straatarm zou zijn ook. De hedendaagse werkelijkheid is dat zelfs mensen die modaal verdienen nauwelijks aan een betaalbare woning kunnen komen. Dat dankzij jarenlang slecht woningbeleid van de politiek.