Laat ProRail en NS onder één leiding komen van een concerndirectie
VVD Tweede Kamerlid Aptroot liet deze week opnieuw van zich horen en wil dat spoorbeheerder ProRail opgaat in Rijkswaterstaat, een dienst van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dit zou er toe moeten leiden dat de minister meer zeggenschap krijgt op de prestaties en bedrijfsvoering van de spoorbeheerder. Het is een rare gewaarwording om de VVD voorstellen te zien doen voor meer staatsbemoeienis. Is dit een verandering van denken van deze toonaangevende marktdenkpartij in een aanstaande coalitie met de SP?
En dan zou de oplossing moeten zijn om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat. Een zeer ambtelijke organisatie die werkt aan: ‘droge voeten, voldoende en schoon water, vlot en veilig verkeer over weg en water’. Deze dienst zou dan (alle) taken van ProRail over moeten nemen. Ook een permanente onderhoudsorganisatie die 7 maal 24 uur beschikbaar moet zijn met zeer specialistische kennis wat wezenlijk anders is dan wegen repareren. Dat kan volgens mij niet goed komen en deze wijziging zal de komende jaren leiden tot een enorme reorganisatie die de spoorsector volstrekt niet kan hebben. Het is bovendien op geen enkele wijze een oplossing voor het probleem. Het probleem is de spoorstructuur waarvoor de politiek indertijd heeft gekozen. Wij zien namelijk keer op keer dat het bij grote verstoringen helemaal misgaat tussen Prorail en NS. Dan ontstaan er afstemmingsproblemen. ProRail en NS hebben een vreemde relatie; een soort huwelijk maar dan gescheiden van tafel en bed. Dat gaat echt nooit wat worden!
Daarom moet juist nu de politiek andere keuzes maken:
Op de eerste plaats moet ProRail en NS onder één leiding komen van een concerndirectie die de taak en bevoegdheid krijgt om een gezamenlijke lange termijn visie te ontwikkelen en direct in kan grijpen bij verstoringen en calamiteiten.
Op de tweede plaats vinden wij dat de markwerking in het spooronderhoud een ‘pas op de plaats’ moet maken en dat de gezamenlijke partijen een duurzaam onderhoudsmodel gaan uitwerken.
Op de derde plaats willen wij dat de minister op korte termijn een investering doet om alle seinen uit te rusten met het zogenaamde veiligheidsysteem Automatische Trein Beïnvloeding- Verbeterde versie om treinbotsingen te voorkomen.
Op de vierde plaats dient het besluit definitief genomen te worden om het hoofdrailnet van 2015 tot 2025 ongedeeld aan NS te gunnen. Dit besluit mag niet controversieel verklaard worden.