Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Populistische politici buiten rellen rond Israëlische vootbalhooligans uit

  •  
08-11-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
22278 keer bekeken
  •  
Scherm­afbeelding 2024-11-08 om 08.25.04

Donderdag is het in Amsterdam tot rellen gekomen tussen supporters van de Israëlische voetbalclub Maccabi Tel Aviv en pro-Palestina supporters. De Israëliërs waren in de stad voor het Europa League-duel tegen Ajax. Op sociale media is te zien hoe de Maccabi-fans zich schuldig maakten aan vandalisme en racisme, maar ook hoe ze later op straat worden opgejaagd en mishandeld. Zowel in Israël als binnen de Nederlandse coalitiepartijen wordt met woede op alleen dat laatste gereageerd, zij spreken van "jodenhaat".

Het was al onrustig in Amsterdam sinds woensdag, de dag voor de wedstrijd. Burgemeester Femke Halsema verbood in aanloop naar de wedstrijd pro-Palestina-demonstraties in het centrum van de stad en de politie trad op tegen groepen die getooid in pro-Palestina-symbolen toch die kant op wilden gaan. Daarbij kwam het al tot enkele aanvaringen en ook volgden er meerdere aanhoudingen.

Op sociale media worden er beelden gedeeld van de onrust. Zo is te zien hoe een groep Maccabi-supporters die voor een woning stilhouden waar een Palestijnse vlag aan de gevel hangt. Terwijl ze anti-Palestijnen-leuzen scanderen klimmen een paar Israëliërs op de gevel en halen de vlag naar beneden. Op andere beelden is te zien hoe een groep Maccabi-supporters massaal scandeert dat "Israël de Arabieren zal verslaan". Ook wordt melding gemaakt dat de supporters luidruchtig een herdenkingsmoment voor de slachtoffers van de Spaanse overstromingen verstoren. De spreekkoren van de Maccabi-supporters luidden onder meer ook "er zijn geen scholen in Gaza omdat er geen kinderen meer zijn".

In Israël zelf staat de harde kern van Maccabi Tel Aviv, de Maccabi Fanatics, bekend als een extreemrechtse club hooligans. In eigen land vallen ze onder meer anti-Netanyahu-demonstranten aan waarbij leuzen worden gescandeerd als "dood aan alle Arabieren".

De beelden van na de wedstrijd die ook rondgaan op sociale media zijn eveneens heftig. Daarop is te zien hoe groepjes Israëliërs worden achtervolgd en opgejaagd, sommigen worden daarbij geslagen en geschopt. De belagers roepen "Free Palestine" en in een aantal gevallen dwingen ze hun slachtoffers dat ook te roepen. Ook is een video waarop te zien is hoe een Maccabi-supporter zich midden in de gracht bevindt. Vanaf de kant wordt hem toegeroepen dat zijn belagers zullen vertrekken zodra hij "Free Palestine" zegt, wat hij vervolgens ook doet. Op weer andere foto's is te zien dat er ook paspoorten van Maccabi-fans zijn gestolen.

Nederlandse politici hebben gereageerd op het geweld, maar beperken zich in hun afschuw tot de daden uit het pro-Palestina-kamp. Zo spreekt premier Schoof van "antisemitische aanvallen op Israëliërs" die hij "volstrekt onacceptabel" noemt. Ook heeft Schoof telefonisch contact gehad met zijn Israëlische collega Netanyahu. Ook VVD-leider Dilan Yesilgöz sprak van antisemitisme, een woord dat ze zelf nogal snel in de mond neemt. Dat deed ze bijvoorbeeld ook als reactie op pro-Palestijnse sit-ins op NS-stations, waarbij ze tegelijkertijd de NS beschuldigde van het faciliteren van antisemitisme. Woorden die ze daarna weer moest inslikken. Ook Eric van der Burg (VVD) en Geert Wilders (PVV) vergeleken de rellen in Amsterdam met pogroms uit de Tweede Wereldoorlog. Diezelfde woorden gebruikte ook de Israëlische president Isaac Herzog op X.

Vannacht maakte Netanyahu bekend dat hij twee vliegtuigen naar Nederland stuurt om na "een serieus incident" in Amsterdam de supporters in veiligheid te brengen. Over welk incident hij het specifiek heeft, is niet bekend. Schiphol laat ondertussen weten dat er behalve de reguliere, geplande lijnvluchten niets bekend is over twee extra vliegtuigen.

Israëlische media als The Jerusalem Post en The Times of Israel melden op basis van het ministerie van Buitenlandse Zaken dat drie Israëliërs in Nederland vermist zijn na de onrustige nacht in Amsterdam. Er zouden tien mensen gewond zijn geraakt. Ook burgemeester van Amsterdam Femke Halsema meldt in een bericht op Instagram dat Israëlische supporters gewond zijn geraakt.

"Deze uitbarsting van geweld richting Israëlische supporters gaat alle grenzen te buiten en is op geen enkele manier te verdedigen. Er is geen enkel excuus voor antisemitisch gedrag dat vannacht is vertoond door relschoppers die actief op zoek zijn gegaan naar Israëlische supporters om hen aan te vallen en te mishandelen", aldus de Amsterdamse driehoek van de burgemeester, de hoofdofficier van justitie en de politiechef in een verklaring.

Ajax won de wedstrijd in de Johan Cruijff Arena met 5-0.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (38)

E. van Velzen
E. van Velzen
10 nov. 2024 - 19:50

Gelukkig op deze site een genuanceerder beeld van de gebeurtenissen. Ieder geweld is zinloos, dus zeker wat in Amsterdam is gebeurd. Er blijven echter veel vragen onbeantwoord, zoals:

- Waarom wilde Netanyahu de voetbalfans zo snel met eigen vliegtuigen ophalen?

- Welke gesprekken heeft Wilders gevoerd met het Israëlische regime?

- Waarom heeft de politie niet ingegrepen bij de vernielingen en racistische spreekkoren door de Maccabi-aanhangers?

- Waarom konden deze voetbalsupporters vrijelijk Israël verlaten, terwijl hun Palestijnse landgenoten als ratten in de val zitten en onschuldig worden gedood door de regering van Israël?

- Beseffen de aangevallen Israëliërs dat hetgeen ze hebben meegemaakt al jaren dagelijkse realiteit is op de bezette Westelijke Jordaanoever: Palestijnse burgers worden daar door illegale Israëliërs bedreigd en verjaagd uit hun huizen, gesteund door Israelische soldaten.

- Gaat de 2e kamer de Nederlandse regering ter verantwoording roepen over de desinformatie die wordt verspreid en de inmenging van Israël in ons democratisch binnenlands bestuur?

- Gaan de Joodse belangenorganisaties duidelijk maken dat hier geen sprake was van antisemitisme, en zeker niet van een pogrom? Misbruik van deze begrippen zorgt er namelijk voor dat jarenlange inspanningen om het besef over de gevaren van antisemitisme en jodenhaat te duiden in een klap teniet worden gedaan.

Jammer genoeg is dit maar een klein deel van de vragen, dus ik hoop dat media en politiek hun werk doen.

Wilweetje
Wilweetje
10 nov. 2024 - 4:54

'Ajax won de wedstrijd in de Johan Cruijff Arena met 5-0.'

En de scheidsrechter hield de rode kaart op zak, ondanks ernstige overtredingen

JaapBo
JaapBo
9 nov. 2024 - 9:21

Met antisemitisme heeft het geweld niks te maken.

Vijandigheid tegen racistische Israëlische voetbalhooligans is heel wat anders dan vijandigheid tegen onschuldige Nederlandse Joden.

Alleen de steun voor het omvolkingsproject Israel verklaart de beschuldigingen van antisemitisme: ze willen hun eigen racisme verbergen

1 Reactie
Soesie
Soesie9 nov. 2024 - 11:21

vandaag als een voetnoot in een NOS berichtje..70 procent van de doden in Palestina is een onschuldige vrouw of kind. Echt...dit is allemaal waanzin

Zandb
Zandb
9 nov. 2024 - 8:44

Iedereen die hier iets meer dan geweld om het geweld in wil zien, die geeft de daders te veel eer.

Soesie
Soesie
9 nov. 2024 - 6:21

Play stupid games..win stupid prizes

Misschien eens luisteren naar de stem van eer en geweten ,die spreekt voor de rechten van Gaza en Libanon.

Letterlijk roepende in de woestijn. En dat maakt moe,boos en gefrustreerd..

De bewoners van "Israël" kwamen, verjaagd door de westerse fascisten, als nieuwe bewoners in Palestina en verjagen en vermoorden de oorspronkelijke bewoners al 75 jaar. Het heeft met geloof.,jood,moslim,niks te maken. Maar met landroof en macht. Apartheid is het.

Die voetbalhooligans waren te gast in Mokum.

Amsterdam heeft het recht zich te verdedigen!

Net als Palestina.

Net als Libanon.

Rick de Man
Rick de Man
9 nov. 2024 - 0:26

Al decennialang zijn er maandelijks soms wekelijks vergelijkbare en vaak veel ernstigere toestanden in en rondom het voetbal maar wordt maar mondjesmaat over gerept ook onze geert houd daar wijselijk zijn bek over want daar zit vooreen groot deel zijn achterban ,hypocriete populisten retoriek terwijl iedere zondag de belastingbetaler (ook als je niets met voetbal te maken wil hebben)moet aftikken om de honderden politie agenten en matrieel en schade te compenseren.Geen sport ter wereld waar zoveel barbarij bij plaatsvindt en de hedendaagse politiek geeft deze barbarij alle ruimte om te bestaan maar bezuinigt volop op cultuur kunst en bibliotheken waar in vergelijk met voetbal helemaal nooit iets kwalijks gebeurd.

Rick de Man

Andreas4
Andreas4
8 nov. 2024 - 20:37

De schuldigen aan dit geweld zijn natuurlijk Israël, zionistenlikkend Nederland, de stad Amsterdam (Halsema?) en de KNVB die het onzalige besluit hebben genomen om een dergelijke "vriendschappelijke" wedstrijd met een club uit een terreurstaat, die al vele duizenden doden, vooral vrouwen en kinderen, op zijn geweten heeft, toe te staan. En dan achteraf lopen blèren dat het schandelijk is wat er gebeurd is...

5 Reacties
Markzelluf
Markzelluf8 nov. 2024 - 21:14

Het was dus gewoon een officiële wedstrijd in een Europese competitie.

Jozias2
Jozias28 nov. 2024 - 23:04

@andreas

Dit was een Europa league wedstrijd georganiseerd door de uefa. KNVB heeft daar niet zozeer een rol in. Wedstrijd was ook niet vriendschappelijk.

Zandb
Zandb9 nov. 2024 - 8:30

Andreas

Hou het simpel: De daders zijn diegenen die zich hier hebben misdragen.

Mensen die, wat er gebeurde willen misbruiken voor wat dan ook maar, dat zijn andere 'daders'.

MG1968-2
MG1968-29 nov. 2024 - 13:39

@jozias

“Wedstrijd was ook niet vriendschappelijk. ”

Als het ‘ergens’ over gaat maakt dat voetbal nog steeds geen oorlog.

Bescheidenmening
Bescheidenmening9 nov. 2024 - 13:42

Andreas, en het scootertuig? Gaat vrijuit in jouw ogen?

Markzelluf
Markzelluf
8 nov. 2024 - 19:56

Populistische politici? Tja, die Biden is me er eentje….

Kees Flipsen
Kees Flipsen
8 nov. 2024 - 19:42

Geweld is onontkoombaar. Is menselijk in dergelijke situaties. ik heb dus geen zin om het scherp te veroordelen zoals sommige pro Palestijnse reageerders hier al deden. Vele zijn bovendien medeverantwoordelijk voor dat geweld. De politiek in eerste instantie. Ook die uit Israël hebben zich vreselijk misdragen. Ze hebben er om gevraagd. Natuurlijk vind ik het jammer dat dit gebeurd is.

1 Reactie
Zandb
Zandb9 nov. 2024 - 8:36

Kees

Te voorkomen of niet, daders blijven verantwoordelijk voort en dus schuldig, aan hun daden. Dus moet u dit geweld scherp veroordelen, zin of niet.

Ik geloof niet dat te bewijzen valt dat iemand tot dit geweld opgeroepen heeft maar als dat wel zo is, dan is die medeplichtig. Als mensen dit geweld voorkomen zouden kunnen hebben en ze hebben er voor gekozen om dat niet te doen, idem.

Maar we moeten deze verantwoordelijkheid, dit schuld hebben aan, wel goed van elkaar scheiden.

HansKuypers
HansKuypers
8 nov. 2024 - 16:21

Er is dus kennelijk over en weer lichamelijk en verbaal geweld gebruikt. Mij lijkt dat er ten spoedigste een diepgaand onderzoek moet worden in gesteld om een goed beeld te krijgen van wat er waar precies gebeurd en gezegd is. Tot die tijd zou ik er voor pleiten om niet te stellig te zijn in uitspraken die door ministers, politici en andere ambtsdragers worden gedaan. En al zeker geen termen als 'pogroms' te bezigen. Dat doet geeen recht aan diegenen die in die duistere tijden opgejaagd en belaagd werden.Het is toch te zot voor woorden dat mp Scholz van Duitsland hierover ook uitspraken doet. Dat doen onze politieke leiders toch ook niet als er etnisch geweld is door leden van de AFD.

Laten we dus vooral.het hoofd koel houden en de resultaten van een officieel onderzoek afwachten.

Ramon147
Ramon147
8 nov. 2024 - 16:12

Wellicht was het  een goed idee geweest om d wedstrijd ergens anders ( andere land zoals Hongarije bv ) te spelen om eventuele conflicten en chaos te voorkomen . !!

2 Reacties
Zandb
Zandb9 nov. 2024 - 8:37

Ramon

'Niet spelen' vindt u geen optie?

Hank Nozemans
Hank Nozemans9 nov. 2024 - 10:06

Waarom kan het in Hongarije wel en in Nederland niet . Waar ligt dat aan? Wat doet Nederland fout en Hongarije goed?

Olav Meijer
Olav Meijer
8 nov. 2024 - 15:56

Natuurlijk is het gebruik van geweld tegen de Israëlische voetbalsupporters c.q. hooligans (!) niet te rechtvaardigen. De berichten over "hit and run"-acties en medewerking van taxichauffeurs zijn angstwekkend. Maar termen als "pogroms", "een tweede Kristallnacht" en "een tweede 7 oktober" zijn buiten alle proporties.

Sowieso is niet waarschijnlijk dat puur antisemitisme de boventoon heeft gevoerd, maar woede over de Israëlische genocidale oorlogvoering in de Palestijnse gebieden en Libanon. Voor een deel kan het ook een vermenging van beide zijn.

Het is verder opvallend dat de provocatieve acties van Maccabi-supporters in de publiciteit nauwelijks worden vermeld, terwijl die zeker een grote rol hebben gespeeld bij de volgende geweldsuitbarsting tegen hen. De bittere conclusie is dat het hele gebeuren koren op de molen is van de ultra-rechtse diehard supporters van Netanyahu en zijn medeplichtigen, zowel in als buiten Nederland.

3 Reacties
Andreas4
Andreas48 nov. 2024 - 20:24

"De bittere conclusie is dat het hele gebeuren koren op de molen is van de ultra-rechtse diehard supporters van Netanyahu en zijn medeplichtigen"

Ook koren op de molen van die ellendige Wilders en zijn jaknikkers, ben ik bang.

Olav Meijer
Olav Meijer9 nov. 2024 - 0:47

@ Andreas:

Inderdaad. Daarom eindig ik ook met: "zowel in als buiten Nederland."

Soesie
Soesie9 nov. 2024 - 6:10

De taxichauffeurs reageren op het aftuigen van een collega chauffeur door dit zionistisch tuig. Het vernielen van zijn taxi doordat er een sticker met een Palestijnse vlag erop op zijn wagen zat. Heel naar allemaal . Maar als je NOOIT gaat luisteren naar de stem van Palestina en mensen die daar hart voor hebben is dit wat je krijgt. Iets met boontje.. die komt om zijn loontje. Of.. play stupid games, win stupid prizes. En oooo.. even in ogenschouw nemend. Mijn dochter woont in de geweldadige zone en was getuige van de Maccabi spreekkoren en de vlaggenroof. Het is gebeurd. Niet nep.

Van tuil
Van tuil
8 nov. 2024 - 14:11
Deze reactie is verwijderd
8 Reacties
Vuurrood
Vuurrood8 nov. 2024 - 14:42

Ik hoorde net dat 95% van de mensen in een ziekenhuis geen Israëliërs zijn.

r v b
r v b8 nov. 2024 - 17:12

Ik hoorde net van meer dan 45.000 doden. Allemaal Palestijnen.

Van tuil
Van tuil8 nov. 2024 - 18:16
Deze reactie is verwijderd
Andreas4
Andreas48 nov. 2024 - 20:27

Klopt, allemaal zionistische terroristen die hier niks te zoeken hebben, behalve mot.

Van tuil
Van tuil9 nov. 2024 - 0:17
Deze reactie is verwijderd
Soesie
Soesie9 nov. 2024 - 6:12

Ik hoor al anderhalf jaar dat in Gaza ziekenhuizen met mensen erin gebombardeerd en kapotgeschoten worden. Kankerpatiënten, vrouwen die moeten bevallen. Iedereen kan de ziekte krijgen. Je hoort het één,je hoort het ander en denkt er eens wat van.

Zandb
Zandb9 nov. 2024 - 8:43

Van Tuil

Ik geloof niet dat u enige idee hebt van hoe 'hooligans' denken en handelen. Het 'niet van dezelfde club zijn' of het feit dat iets bus of trein of vliegtuig is of dat de route je langs iets of iemand voert, of je kan het zo gek niet bedenken, is al voldoende excuus om tot geweld te gebruiken.

Van tuil
Van tuil9 nov. 2024 - 9:05
Deze reactie is verwijderd
Ewout Pool
Ewout Pool
8 nov. 2024 - 13:52

Ik geloof onmiddellijk dat Maccabi-Hooligans zich misdragen hebben. Daar zijn het immers Hooligans voor. De F-side zijn ook geen lieverdjes. Echter, net als dat niet iedere Ajax-supporter tot de harde kern behoort, zal ook niet iedere Maccabi-supporter dat doen. De nietsontziende "Jodenjacht" (niet mijn woorden, maar afkomstig uit een appgroep van "Palestinasupporters") gaat dan ook veel en veel te ver, en doet inderdaad denken aan een donkere tijd.

5 Reacties
Lopez
Lopez8 nov. 2024 - 16:32

@Ewout Pool

[De nietsontziende "Jodenjacht" (niet mijn woorden, maar afkomstig uit een appgroep van "Palestinasupporters")]

Kunt u ons de link naar dat bericht of eventueel naar de betreffende appgroep geven? Ik geloof er namelijk geen bal van dat 'Palestinasupporters' dat schreven.

Ik heb veel beelden van knokpartijen van afgelopen nacht gezien. De Nederlanders die Israëli's sloegen en schopten riepen dingen als 'Zo voelt het als Palestijn in Gaza' en 'Free Palestine'. Nergens iets in de trant van 'Jodenjacht'. De Israëli's riepen dingen als 'Laat de IDF winnen en de Arabieren neuken' en 'Er zijn geen scholen meer in Gaza, want er zijn geen kinderen meer over, olé, olé, olé'.

Red Stripe
Red Stripe8 nov. 2024 - 16:52

Staat gewoon in hun app groep. Google even... Er wordt letterlijk over Jodenjacht gesproken. Je kan ook je vingers in je oren stoppen en lalalala roepen. Dan heb je je eigen waarheid.

Lopez
Lopez9 nov. 2024 - 15:16

@Red Stripe

Merkwaardig dat Ewout Pool niet zelf antwoordt. Bent u zijn secretaresse?

Ik heb op uw aanraden gegoogeld en wat blijkt: er bestaat geen appgroep 'Palestinasupporters'.

Opvallend is dat mevrouw of meneer 'Nou ja, kijk' hieronder ook niet in staat blijkt een link te geven naar de berichten die zij/hij kennelijk heeft gezien.

Het zal voor u een makkie zijn een paar links naar 'We gaan op Jodenjacht'-berichten te geven, neem ik aan.

Ewout Pool
Ewout Pool10 nov. 2024 - 7:45

Beste Lopez,

Ik heb getwijfeld om u de link te sturen. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik niet de illusie had dat dit uw standpunt zou doen veranderen. Overigens stond het “Palestinasupporters” niet voor de naam van de appgroep, maar voor het twijfelachtige nut dat deze lieden hebben voor de Palestijnse zaak. Vandaar de aanhalingstekens.

Lopez
Lopez11 nov. 2024 - 3:12

@Ewout Pool

Neem me niet kwalijk, maar dit is wel een heel mager argument. Mijn mening was juist gebaseerd op het feit dat allerlei activisten, politici en ook media de mond vol hadden van 'antisemitisme' en een georganiseerde 'pogrom' en 'Jodenjacht', maar niemand daar desgevraagd een concrete aanwijzing voor kon geven. Niemand.

Het dichtst in de buurt kwam de Volkskrant, die schreef dat de website Cestmocro zich antisemitisch had uitgelaten. Ik heb die site bekeken en trof daar juist een voorbeeldig overzicht van de ontwikkelingen voor en na de wedstrijd, waar de vaderlandse pers een puntje aan kon zuigen. Als dit antisemitisme moet voorstellen zijn we nog verder van huis dan ik al vreesde.

Ik heb de afgelopen dagen intensief verder gezocht en zowaar in een appgroep genaamd Buurthuis één berichtje gevonden waarin iemand in krukkig Nederlands meldde op 'Joden Jacht' te willen gaan. Of de persoon in kwestie dat letterlijk bedoelde (of eigenlijk Israëli's bedoelde) betwijfel ik enigszins, maar het stond er.

Ik heb geen enkele moeite dit op te schrijven, maar mijn bevindingen bevestigen mijn indruk dat er van een 'pogrom' absoluut geen sprake is geweest, zoals dat ook geldt voor het feit dat gevestigde Joodse (en Israëlische) instellingen ongemoeid zijn gelaten; je zou verwachten dat een 'Jodenjacht' zich allereerst daarop zou richten.

Sachs
Sachs
8 nov. 2024 - 13:01

Ik lees dat de Israëlische minister van Buitenlandse Zaken op weg is naar NL (of al geland). Hopelijk wordt die direct opgepakt en uitgeleverd aan het ICC.

2 Reacties
M. Grootendorst
M. Grootendorst8 nov. 2024 - 15:58

Denk het niet: Wilders haalt hem op van Schiphol. Nooit geweten dat deze meneer een regeringsfunctie had. Je ziet dus nu gelijk wie de baas is in deze regering.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 nov. 2024 - 16:30

Sachs

Anders ik wel!

Frits Jansen
Frits Jansen
8 nov. 2024 - 11:55

Halsema, Schoof en Wilders roepen allemaal dat het antisemitisme is. Dat is echter de opvatting dat Joden een minderwaardig "ras" zijn. Meer voor de hand ligt dat het publiek de manier waarop de Israëlische regering de Palestijnen behandelt verfoeit, al haast ik me te zeggen dat de Palestijnen ook niet allemaal lieverdjes zijn.

Maar het is ook denkbaar dat hier Russische agitatoren aan het werk zijn, al werd het hun moeilijk gemaakt door een verbod op gezichtsbedekking (waarom wordt dat apart verboden? Dat was toch al verboden?)

a.doorgeest
a.doorgeest
8 nov. 2024 - 11:43

Las op teletekst dat uitgerekend de IDF van plan was twee vliegtuigen naar Amsterdam te sturen, dat zullen wel bommenwerpers zijn, dacht ik want met weerstand tegen Israëlisch wanbeleid in het buitenland wordt het laatste jaar wel erg hard afgerekend.

Eén en ander viel mee, mensenvriend Netanyahu had kennelijk (vooralsnog) meer een tweetal evacuatievluchten in zijn hoofd, sympathiek en menslievend als de man doorgaans - net niet altijd - is.

Dat het meest recente dood- en verderfoffensief van Israël in Gaza en Libanon wereldwijd niet zonder gevolgen t.a.v. joodse burgers zou blijven, was te voorzien.

Als Israël zelf een stuk verstandiger, proportioneler en met in achtneming van het internationale oorlogsrecht in vooral Gaza had opgetreden, zouden dit soort inderdaad niet te tolereren wantoestanden wellicht een stuk milder zijn verlopen of minder in aantal zijn geweest.

1 Reactie
Soesie
Soesie9 nov. 2024 - 6:21

inderdaad..dit

Karingin
Karingin
8 nov. 2024 - 11:18

Leuk man, potje voetbal 😳 😵‍💫

4 Reacties
Volrin
Volrin8 nov. 2024 - 11:32

Het mag wat kosten, zowel qua geld als mensenlees....

Volrin
Volrin8 nov. 2024 - 11:32

Mensenleed*

Ranonkel2
Ranonkel28 nov. 2024 - 13:33
Deze reactie is verwijderd
Red Stripe
Red Stripe8 nov. 2024 - 18:50

Dit heeft niks met voetbal te maken. Wake up.

geronimo3
geronimo3
8 nov. 2024 - 10:24

in mijn vrije tijd schrijf ik voor Amnesty Vlaanderen, al jaren, mijn grootste voorbeeld om als mens te leven is Nelson Mandela.

Ik zie dat ons Westen een genocide steunt, het apartheidsregime uit Jeruzalem hoeft zich aan geen enkele Internationale wet of regel te houden en ook dus nu ondanks alles wat zij nu flikken, mogen zij nu gewoon actief zijn in het Europese voetbal of met een WK, het songfestival is ook geen probleem.

Ik doe wat ik kan als mens maar mijn boosheid is zo groot, geen woorden voor en ons Westen moet zich NOOIT meer uitlaten over andere landen,volkeren of regimes want de dubbele standaarden ook in onze media is zo stuitend, we hebben regels voor iedereen of geen, ik constateer dus we hebben er geen, netter kan ik het niet formuleren!

1 Reactie
Andreas4
Andreas48 nov. 2024 - 20:53

Heel erg mee eens... De walgelijke 'vriendschappelijkheid' (vaak vanuit puur handelsbelang) van Westerse landen voor onderdrukkende en discriminerende regimes gaat regelrecht in tegen het gevecht voor vrede en mensenrechten. Ik denk ook dat de schuld voor het laatste geweld in Amsterdam geheel ligt bij de lokale en landelijke overheid die de onzalige beslissing van deze wedstrijd hebben goedgekeurd. Boter op hun hoofd...

Theo Dijkstra
Theo Dijkstra
8 nov. 2024 - 10:15

En wat zegt Femke Halsema hierover, de Amsterdamse burgemeester? Ik citeer even uit het NRC.

Halsema veroordeelt het geweld dat „alle grenzen te buiten” gaat en „op geen enkele manier te verdedigen” is. „Er is geen enkel excuus voor antisemitisch gedrag dat vannacht is vertoond.” De burgemeester meldt ook dat de komende dagen extra politie op de been is in de hoofdstad en dat er „extra aandacht” is voor de „extra beveiliging” van Joodse instellingen en objecten.

5 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist8 nov. 2024 - 11:12
Deze reactie is verwijderd
Frits Jansen
Frits Jansen8 nov. 2024 - 12:01

Bij antisemitisme denk ik aan de rassenleer die Hitler omarmde maar zelfs al ouder is: de opvatting dat Joden een minderwaardig "ras" zijn.

wat hier gebeurde was geen antisemitisme maar een actie tegen de Israëli, en dan speciaal de boevenbende van Netanyahu. Nog waarschijnlijker is dat deze rellen komen door dezelfde Russische agenten die eerder de universiteitsbibliotheek in Amsterdam afbraken. Poetin wil chaos. En Wilders is medeplichtig.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 nov. 2024 - 13:57

[Russische agenten die eerder de universiteitsbibliotheek in Amsterdam afbraken.] Lijkt me een conspiratietheorie.

JasDon
JasDon8 nov. 2024 - 14:00

"Nog waarschijnlijker is dat deze rellen komen door dezelfde Russische agenten die eerder de universiteitsbibliotheek in Amsterdam afbraken. Poetin wil chaos. En Wilders is medeplichtig."

Ik vind dat je voor dit soort commentaar de gouden medaille wegkijken hoort te ontvangen.

Andreas4
Andreas48 nov. 2024 - 20:55

Misschien had Wilders toch een heel klein beetje gelijk toen hij opperde om Halsema ook maar de grens over te zetten (om de verkeerde reden, maar toch...)

Kees Flipsen
Kees Flipsen
8 nov. 2024 - 9:55

Net als met Zuid Afrika moet Israel het voelen. Dus boycot van sportclubs en cultuur wat hier op wil treden.

Het moet stoppen en dat doe je niet met wegkijken en wapens leveren! Het conflict besmet heel de wereld. Het hart boven belangen!!!!!!

1 Reactie
Andreas4
Andreas48 nov. 2024 - 20:59

Zeer waar, echter roepende in een morele woestijn die steeds groter wordt.

cojasan
cojasan
8 nov. 2024 - 9:47

medelijden met provocerende voetbalhooligans,… het moet niet gekker worden. Ondertussen was het een rustige vreedzame dag op de Gazastrook,… NOT!

3 Reacties
Mirzas
Mirzas8 nov. 2024 - 10:09

Nou, als het beeld van het aanrijden van een persoon echt bij deze rellen hoort past toch stevige veroordeling. Al onderschrijf ik je afsluitende zinnen van harte.

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...8 nov. 2024 - 10:53

@ cojasan

Kennelijk ontgaat het u waar het echt om gaat, georganiseerd Joden opjagen en fysiek belagen.

App-groepen laten weinig aan de verbeeding over.

DaanOuwens
DaanOuwens8 nov. 2024 - 15:02

@ Nou ja, kijk...

Jij schrijft: georganiseerd Joden opjagen en fysiek belagen.

App-groepen laten weinig aan de verbeeding over.

Blijkbaar is jouw verbeelding het probleem. Want niet de joden maar de Israëli werden opgejaagd en fysiek belaagd. Dat is het verschil tussen wel of niet antisemitisme.

Redskibeat
Redskibeat
8 nov. 2024 - 9:23

De Nederlandse regering is medeverantwoordelijk voor de toename van het antisemitisme vanwege de houding t.a.v. Gaza, het accepteren van de volkerenmoord die daar plaatsvindt.

Het geweld gisteren is verschrikkelijk, net als elk geweld.

Het ergste is dat het weer afleidt van de verschrikkingen in Gaza.

2 Reacties
Kees Flipsen
Kees Flipsen8 nov. 2024 - 9:58

Het leidt af, ja altijd weer.

Andreas4
Andreas48 nov. 2024 - 21:04

"Het ergste is dat het weer afleidt van de verschrikkingen in Gaza."

Dat klopt helaas helemaal. Zelfs in het NRC (en andere media) worden de berichtjes over de slachting in Gaza steeds kleiner en marginaler. Alsof ze vooral de schijnheilige Wilders niet voor het peroxidehoofd willen stoten.

migrant
migrant
8 nov. 2024 - 9:08

"Zo spreekt premier Schoof van "antisemitische aanvallen op Israëliërs" die hij "volstrekt onacceptabel" noemt."

En weer wordt er een fout gemaakt. Schoof zal bedoelen antizionistische aanvallen.

9 Reacties
Bescheidenmening
Bescheidenmening8 nov. 2024 - 9:44

lekker belangrijk, blijkbaar is het geoorloofd om Israëlische burger aan te vallen?

Kees Flipsen
Kees Flipsen8 nov. 2024 - 9:55

Zo is dat!

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...8 nov. 2024 - 10:56

Aanvallers hebben het in App-groepen toch echt over Joden...

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 nov. 2024 - 11:22

Off topic

De autoloze zondagen uit 1973 waren een belevenis. Ze zouden per omgaande opnieuw moeten worden ingevoerd.

https://www.kijkmagazine.nl/vandaag-in/1973-autoloze-zondag/#:~:text=Op%204%20november%201973%20organiseerde,in%20het%20Westen%20tot%20gevolg.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 nov. 2024 - 11:24

sorry reactie op 1 etage lager

migrant
migrant8 nov. 2024 - 14:15

@Bescheidenmening,

Het is zeker belangrijk. Het gaat over zionisten, en niet over joden in het algemeen. Meen moet de beesten wel bij hun naam noemen.

Lopez
Lopez8 nov. 2024 - 16:45

@Nou ja, kijk...

[Aanvallers hebben het in App-groepen toch echt over Joden...]

Zelfde vraag als aan Ewout Poot hierboven: geef ons even de links naar die berichten, want ik geloof er geen mallemoer van.

Lopez
Lopez8 nov. 2024 - 16:49

@Bescheidenmening

[lekker belangrijk, blijkbaar is het geoorloofd om Israëlische burger aan te vallen?]

Net zo geoorloofd als het voor Israëli's is om in Amsterdam Nederlandse burgers aan te vallen. Of voor Maccabi-supporters om, zoals eerder dit jaar, in Athene op straat burgers in elkaar te slaan.

Zandb
Zandb8 nov. 2024 - 16:57

mening

Op jodenjacht gaan is vreselijk maar dat Israël doet alsof alle inwoners (waaronder kinderen) van Gaza geslachtofferd mogen worden in deze strijd, dat vind ik minstens even erg.

Blijkbaar is het ook geoorloofd iedereen die niet als jood in Gaza is, aan te vallen!

Laten we de appels dus maar niet al te ver van de boom laten vallen.

Joop  den Uil
Joop den Uil
8 nov. 2024 - 9:01

Ik zou zeggen:

iedere Israelier die zich bedreigd voelde cq gemolesteerd/bestolen werd dient een aanklacht in met de eis op een flinke compensatie.

Advocaten genoeg die hen willen bijstaan en de NL overheid is maar wat blij er vanaf te komen met wat geld te schuiven.

1 Reactie
Andreas4
Andreas48 nov. 2024 - 21:09

Klopt hoor, er zijn genoeg Zuidas advocaten die geen moraal hebben en hun Russische zaakjes toch al afgehandeld hebben. Ze staan te springen.

Kees Flipsen
Kees Flipsen
8 nov. 2024 - 8:55

Het geweld van beide kanten is fout. Ik snap de frustraties van de mensen die voor de Palestijnen actie voerden donders goed. Hier (in Amsterdam) stond het onrecht zien en voelen en daar verandering in verlangen tegenover het onrecht met een enorme macht achter zich. Die macht dat zijn bijna alle westerse landen plus Israël zelf natuurlijk. Westerse landen die bovendien wapens leveren aan Israël met als gevolg zeker al 50 duizend doden, bijna altijd onschuldige Palestijnse burgers. De wortel van het kwaad is het gedrag van Israël, omdat dit land steeds meer Palestijns grondgebied inpikt. Dit is al aan de gang vanaf de stichting van Israël in 1948. Bezetting roept geweld op en de Internationale gemeenschap doet niets om de bezetter te corrigeren. Israel heeft vanaf het begin kunnen profiteren van westerse schuldgevoelens en van westerse (geo)politieke belangen in het gebied. Ook misbruiken Israël en harteloze Nederlandse politici termen als antisemitisme te pas en te onpas om tegenstanders mee om de oren te slaan. Begrijpen deze niet dat als je het kwaad/onrecht niet aanpakt het juist steeds erger word. Wilders wil dit juist die verdere verrotting. Om dit alles ben ik boos, verdrietig en zeer teleurgesteld in de mensheid.

3 Reacties
Bart van de Berg
Bart van de Berg8 nov. 2024 - 18:33

Geloof niet dat de misdrijven gisteren ook maar iets bijdragen aan een oplossing van het conflict daar.

Het enige wat er bereikt is dat het ook hier een stuk grimmiger en gevaarlijker is geworden.

Chapeau...

Bart van de Berg
Bart van de Berg8 nov. 2024 - 18:33

Geloof niet dat de misdrijven gisteren ook maar iets bijdragen aan een oplossing van het conflict daar.

Het enige wat er bereikt is dat het ook hier een stuk grimmiger en gevaarlijker is geworden.

Chapeau...

Soesie
Soesie9 nov. 2024 - 6:26

Wat een goede reactie. Mij uit het hart gegrepen. Dankjewel.

Joop1961
Joop1961
8 nov. 2024 - 8:47

De reactie is te verwachten zeker als t weer om voetbal gaat.

Deze wedstrijd is weer het bewijs dat het beter was geweest om deze zonder publiek te laten spelen om de onrust in dit politiek debacle niet op straat te laten escaleren.

De raddraaiers zijn er aan beide kanten dat is mijn overtuiging dus beide fout in dit geval .

Dit is mijn oordeel en daar zullen jullie het mee moeten doen .

IkHelpJeWelEven
IkHelpJeWelEven
8 nov. 2024 - 8:38

Frans Timmermans in Bar Laat (gisteren). Vanaf 02.00: fragmentje speech Joop den Uyl, in zw/wit.

Jeroen Pauw: "Wanneer was dit?"

Frans Timmermans: "Bij de 6-daagse oorlog, toen NL zich heel solidair met Israel betoonde en daarvoor gestraft werd. Ik ben oud genoeg om me nog de autoloze zondagen te herinneren".

Beste Frans. De '6-daagse' oorlog, die Israel begon, was in 1967. De olieboycot & de autoloze zondagen waren in 1973, na de yom kippoer oorlog. Je zit er 6 jaar en een hele oorlog naast.

5 Reacties
Kees Flipsen
Kees Flipsen8 nov. 2024 - 10:44

Mislukte socialist die Frans. Ik ben blij dat ik ben overgestapt naar de S.P.

Volrin
Volrin8 nov. 2024 - 11:43

@ikhelpjeweleven

Voordat u andere mensen op hoge toon de les probeert te lezen zou u ook de minimale moeite kunnen doen om te googlen:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Autovrije_dag

:Autoloze zondagen in Nederland en België waren van kracht na de Suezcrisis in 1956. In Nederland liep het zondagsrijverbod van 25 november 1956 tot en met 20 januari 1957. "

https://en.m.wikipedia.org/wiki/1967_Oil_Embargo

Ik kan inderdaad geen autoloze zondag voor 1967 vinden, maar er was degelijk een oliecrisis in dat jaar en al daarvoor een autoloze zondag vanwege Israëlische oorlog.

IkHelpJeWelEven
IkHelpJeWelEven8 nov. 2024 - 12:29

Volrin zegt: "Ik kan inderdaad geen autoloze zondag voor 1967 vinden". Wat nu?

Sachs
Sachs8 nov. 2024 - 12:58

@ IkHelp

Klopt. 1973-74.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 nov. 2024 - 13:58

Fietsen en voetballen op de snelwegen las ik. Dat waren nog eens tijden!

frankie48
frankie48
8 nov. 2024 - 8:35

Je kunt alleen maar iets uitbuiten, als er ook daadwerkelijk iets aan de hand schijnt te zijn.

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel.

Zo gingen zij die nu allemaal in de politiek zo verontwaardigd zijn over wat er in ons Amsterdam gebeurd is, de bezorgde burgers ook jarenlang bespelen als het om het halen en uitbuiten van arbeidsmigranten door foute ondernemers ging, door het als (lobbyist) een klein probleem te lopen opvoeren voor onze samenleving.

Dat is ook vanaf de eerste dag een leugen geweest, en daar kunnen wij het optreden voor van gebruiken van D66-politicus L. J. Brinkhorst in onze Tweede Kamer, toen dat aan orde kwam.

1 Reactie
LaBou
LaBou 8 nov. 2024 - 11:59

Wat bazel je nou?

Volrin
Volrin
8 nov. 2024 - 8:34

Achterlijke acties. Zowel van die supporters met hun leuzen en vandalisme, als de idioten die de supporters belaagden en intimideerden.

IkHelpJeWelEven
IkHelpJeWelEven
8 nov. 2024 - 8:22

De Israelische vlag en de leuzen maken dit een politieke demonstratie

1 Reactie
Andreas4
Andreas48 nov. 2024 - 21:15

En dus moet je vanuit overheidswege niet zeuren dat het zo uit de hand loopt... dat bedoel je hopelijk toch?

r v b
r v b
8 nov. 2024 - 8:19

Waarom zijn de racistische leuzen roepende genocidefans niet opgepakt? Deze wedstrijd had nooit gespeeld mogen worden, Israel moet geboycot worden, net als Rusland.

5 Reacties
KM2
KM28 nov. 2024 - 9:08

Israel is niet de agressor net als Oekraine dat niet is. Israel verdedigd zich tegen de Iraanse terroristen (en leverancier van wapens aan Rusland) die samen met AL-Nusra, Hezbollah, Hamas, Houthi's en vele andere partijen het historische land van de joden over willen nemen en helemaal niets op, maar tegen hebben met onze westerse cultuur. Ik snap werkelijk waar niet dat men de kant van Iran kiest...

Het gaat niet lang meer duren:

https://funker530.com/video/major-us-military-operation-suspected-in-syria

Local reports coming out of eastern Syria suggest that a possibly major US Military operation is on the horizon.

Reports indicate that at least six C-130 and C-17 US Military cargo planes have landed and offloaded troops and equipment at the Kharab al-Jir Airbase and the Rumalyn Landing Zone (US bases in eastern Syria) within the last two days.

The delivered equipment is said to be air defense systems and other weapons.

The US may also be bolstering air defense capabilities of their local bases in preparation for a possible Iranian strike against Israeli and American targets in the region.

frankie48
frankie488 nov. 2024 - 9:10

Beste r v b,

Je zou normaal gesproken alle landen waar mensenrechten worden geschonden moeten uitsluiten.

Maar kunt u mij dan één land in deze wereld kunnen opnoemen waar dat niet zou gebeuren, of is bijv. de toeslagenaffaire en de onderdrukking en uitbuiting in ons land van arbeidsmigranten niet ernstig genoeg om dat middel in te gaan zetten?

DaanOuwens
DaanOuwens8 nov. 2024 - 14:47

@ KM2

Jij schrijft: onze westerse cultuur. Ik snap werkelijk waar niet dat men de kant van Iran kiest...

Er is geen onze westerse cultuur. Jouw cultuur is niet de Nederlandse cultuur. Dat blijkt uit deze tekst van je. Bovendien is er vrijwel niemand die de kant van Iran kiest. Dat idee komt slechts voort uit jouw eigen merkwaardige gedachtegoed.

DaanOuwens
DaanOuwens8 nov. 2024 - 14:50

@ frankie48

Jij schrijft: of is bijv. de toeslagenaffaire en de onderdrukking en uitbuiting in ons land van arbeidsmigranten niet ernstig genoeg om dat middel in te gaan zetten?

Jij vindt dat hetzelfde als 45.000 mensen, volwassenen en kinderen doden, hun huizen en ziekenhuizen platbombarderen en leefomgeving vernietigen. Dezelfde rechten zijn volgens jou in het geding. Zo'n Palestijns leven is voor jou blijkbaar van geen enkele waarde.

Andreas4
Andreas48 nov. 2024 - 21:17

@KM2: "Ik snap werkelijk waar niet dat men de kant van Iran kiest..."

Ik snap werkelijk waar niet dat jij zo'n enorme plaat voor je kop hebt.

JohnVKR
JohnVKR
8 nov. 2024 - 8:16

Er zijn ook berichten dat Maccabi-fans woensdag een Marokkaanse taxichauffeur hebben gemolesteerd. Los van het geweld tegen Maccabi-fans moet dus ook het eerdere Maccabi-geweld goed in kaart worden gebracht. Overigens dacht ik dat het oproepen type genocide strafbaar is in Nederland. Als dat zo is, dan horen tientallen zo niet honderden Maccabi-fans strafrechtelijk te worden vervolgd.

Mirzas
Mirzas
8 nov. 2024 - 8:09

Het is overduidelijk tuig dat deze aanvallen uitvoert. Jonge hormoongeladen haatstuiterballen die de woede over Palestina vertalen naar excessen. Kan niet, mag niet, is afschuwelijk, misdadig, moet berecht en bestraft

Dit Jodenhaat noemen is vele bruggen te ver. Meebewegen met de Israëlische propaganda. En hoewel ik de neiging begrijp, want dit is misdaad, is een koel hoofd hier meer op zijn plek. Die vliegtuigen van Netanyahu zijn verder zo te lezen gewone passagiersvliegtuigen. Dus wellicht dat ook dat meer opruitaal dan actie is

Dit verder opblazen - wat ongetwijfeld gaat gebeuren - dient niemand.

Ik vind het verder onbegrijpelijk dat hier onvoldoende op is geanticipeerd.

--

Er is geen nacht oneindig en geen stilte stil. Lang leve Palestina

Vasalis, Nasr

1 Reactie
Andreas4
Andreas48 nov. 2024 - 21:22

"Kan niet, mag niet, is afschuwelijk, misdadig, moet berecht en bestraft"

Als je dit al afschuwelijk en misdadig noemt... hoe erg vind je dan de (semi-)genocide die de zionistische staat voorstaat?

Noord010
Noord010
8 nov. 2024 - 7:51
Deze reactie is verwijderd
6 Reacties
Willem D2
Willem D28 nov. 2024 - 8:52

de ongemakkelijke waarheid helaas.

Gaitj
Gaitj8 nov. 2024 - 9:28

inderdaad bizar dat dit kan gebeuren in Amsterdam!

Kees Flipsen
Kees Flipsen8 nov. 2024 - 11:04

Om moedeloos van te worden.

Daarom snap ik dat mensen steeds heftiger reageren op dit grote onrecht wat nu al bijna 80 jaar aan de gang is.

Niets tegen het bestaan van Israël maar wel tegen hun vreselijk gedrag.

LaBou
LaBou 8 nov. 2024 - 12:02

Pas echt bizar is dat oorlogsverheerlijkende criminelen hier als helden worden gevierd door bepaalde figuren.

Hank Nozemans
Hank Nozemans8 nov. 2024 - 13:30

Het wordt hier breed uitgemeten in de franse media. Ik schaam me ervoor Nederlander te zijn op dit moment.

Andreas4
Andreas48 nov. 2024 - 21:27

Blijkbaar kunnen landen die neigen naar extreemrechts zo hun wapenleveranties aan terreurstaten vergoelijken, inclusief de slachting van een heel volk.

BerendIsWeerTerug
BerendIsWeerTerug
8 nov. 2024 - 7:50

”Daarnaast zegt Wilders dat de autoriteiten verantwoordelijk zullen worden gehouden voor het niet-beschermen van Israëlische burgers.” Je kan van Wilders zeggen wat je wel maar zelf reflectie heeft hij. Ben benieuwd welke consequenties hij zichzelf op gaat leggen.

2 Reacties
Joop1961
Joop19618 nov. 2024 - 8:49

wilders is n moslim racist en in deze niet neutraal dus zijn mening doet er niet toe .

Mirzas
Mirzas8 nov. 2024 - 10:06

Een Twitterverbod van een week

DaanOuwens
DaanOuwens
8 nov. 2024 - 7:43

Goed artikel. Goed dat ook het handelen van de Israelische supporters wordt beschreven. Lijkt mij verstandig als dit ook de manier van communiceren van linkse politici is. Hou het beeld compleet. Schoof heeft inmiddels weer laten zien dat hij niet de minister president van alle Nederlanders is. Hij blaat slechts Wilders na.

Eigenlijk zou dit de opmaat moeten zijn naar het uitsluiten van Israelische sporters bij Europese evenementen. Tenslotte gebeurt dat ook ten aanzien van de Russen. En terecht ook. Het als land vermoorden van grote aantallen burgers en het bombarderen van woongebieden moet consequenties hebben. Dat Maccabi wel kan deelnemen is nogal raar.

4 Reacties
Kees Flipsen
Kees Flipsen8 nov. 2024 - 10:02

Wilders wil verrotting. De duivel ook dacht ik.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 nov. 2024 - 11:33

Voor mij "hoort" Israël ook helemaal niet bij Europa. Het is MO. Niet meer uitnodigen prima. Laat onverlet dat het voetbalgeweld beschamend is.

Willem D2
Willem D28 nov. 2024 - 14:29

Danielle,

Sinds de oprichting hoort Israël bij de Uefa. De AFC laat hen immers niet toe en de FIFA is er voor verantwoordelijk dat ieder land zich kan aansluiten bij een overkoepelende organisatie.

DanielleDefoe
DanielleDefoe9 nov. 2024 - 11:24

Wat mij betreft kunnen ze uit de Uefa worden gezet.

Morbidangel
Morbidangel
8 nov. 2024 - 7:39

Typisch dat sommige politici dit erger vinden dan dat wat er daar gebeurt.

2 Reacties
Willem D2
Willem D28 nov. 2024 - 8:53

Dit valt echter rechtstreeks binnen de invloedssfeer van onze politici.

LaBou
LaBou 8 nov. 2024 - 12:04

Dat andere ook maar dat willen jij én die politici niet zien. BDS!!!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor