Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Pepsi misbruikt protest in onfrisse commercial

  •  
05-04-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
112 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2017-04-05 om 12.07.05
Het antwoord op structureel racisme en politiegeweld? Dat is Kendall Jenner met een blikje cola! Volgens de nieuwe reclame van Pepsi dan. Hun nieuwe reclamespotje, dat refereert aan recente maatschappelijke onrust in Amerika, slaat de plank volledig mis en kan rekenen op hoon en kritiek van hun doelgroep.
In de reclame is het model uit de reality televisieserie ‘Keeping up with the Kardashians’ te zien, die een fotoshoot onderbreekt om deel te nemen aan een niet nader gedefinieerd politiek protest. Even dreigt er een confrontatie te komen met de politie. Maar in de climax van het filmpje geeft Jenner een blikje frisdrank aan een politieagent, waarna alles natuurlijk weer goed komt met de wereld.
De advertentie wordt massaal bekritiseerd omdat het misbruik maakt van politieke bewegingen zoals de Women’s March en Black Lives Matter. In het spotje wordt een duidelijke visuele referentie gemaakt aan politiegeweld en confrontaties tussen activisten en politie, naar aanleiding van de moord op verscheidene ongewapende zwarte Amerikaanse mannen. Maar in plaats van recht te doen aan de urgente politieke noodzaak van de protesten, laat de reclame alleen glimlachende jongeren zien met peace-tekens die gezellig muziek maken. Want politiek engagement is in het spotje vooral bedoeld om er fotogeniek en hip uit te zien.
Als toppunt wordt er in de toondove reclame een knipoog gemaakt naar de iconische foto van een vrouw in Baton Rouge bij een Black Lives Matter protest  bij het overhandigen van het blikje cola:
Maar in de wereld van Pepsi zou de politie er natuurlijk niet van dromen om Kendall aan te houden, te slaan of te peppersprayen. De sympathieke politieman neemt een slokje cola en de vrede is hersteld. Iedereen juicht en de moslima’s en de donkere jongens en meisjes kijken vol hoop en inspiratie naar de heroïsche actie van het witte supermodel uit een gezin van miljonairs.
Gelukkig maar. We kunnen weer rustig gaan slapen.
Update: Pepsi heeft de reclame inmiddels teruggetrokken. In een statement op de eigen website schrijft de frisdrankfabrikant: ‘Pepsi heeft geprobeerd een wereldwijde boodschap over te brengen van eenheid, vrede en begrip. Het is duidelijk dat we ons doel compleet voorbij zijn geschoten en daarvoor bieden wij onze excuses aan.’
De clip zelf is al van het officiële YouTube-kanaal van Pepsi verwijderd.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor