Paul Römer stopt per 1 maart als directeur van publieke omroep NTR, bekend van tv-programma’s als Het Klokhuis, Het Sinterklaasjournaal en Podium Witteman. Römer zou uit eigen beweging vertrekken omdat hij toe is aan een nieuwe uitdaging. Dat meldt het AD.
Römer was regelmatig in het nieuws vanwege zijn plannen om de NPO te hervormen. Een van zijn plannen was het afschaffen van STER-reclame en in plaats daarvan marktpartijen als Ziggo en YouTube direct te laten betalen voor content afkomstig van de publieke omroep. Vorig jaar lanceerde hij een plan om de omroepen om te vormen tot productiehuizen zonder recht op zendtijd. Alleen programma’s die door de overkoepelende NPO besteld worden zouden dan nog zendtijd krijgen. Het plan maakte veel weerstand en discussie los.
De NTR-directeur, die verantwoordelijk was voor het Sinterklaasjournaal en de leidende rol die het programma speelt in de vertolking van de traditie, haalde ook de media met zijn starre houding ten aanzien van veranderingen in het uiterlijk van de racistische karikatuur Zwarte Piet.