Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Patiënten verdwalen in regelwoud commerciële verzekeraars, moeten nota's plots zelf betalen

  •  
12-06-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2740 keer bekeken
  •  
45393021562_d3f36ebc5e_k

© cc-foto: Jernej Furman

Patiënten worden zeer regelmatig geconfronteerd met hoge rekeningen voor zorg die ze zelf moeten betalen omdat de verzekeraar de behandeling niet vergoed. De zieke moet, volgens de huidige regelgeving, eerst zelf controleren of de benodigde zorg wel vergoed wordt maar veel mensen doen dat niet of blijken daar niet toe in staat. Commerciële zorgverleners wijzen patiënten niet vooraf op de financiële gevolgen en starten gewoon met de behandeling. De rekening komt als het al te laat is.

De Patiëntenfederatie Nederland hield een enquête onder meer dan 12.000 deelnemers:

“Het is voor veel patiënten een black box om tot de juiste informatie te komen, met soms onverwachte zorgkosten tot gevolg. Voorbeelden daarvan zijn er inmiddels eindeloos,” aldus Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland. Veel mensen zijn niet op de hoogte dat hun verzekeraar geen contract heeft met hun zorgverlener, blijkt uit het onderzoek. Zo geldt dit voor bijna de helft (49%) van de respondenten die de afgelopen jaren naar een niet-gecontracteerde medisch specialist, wijkverpleegkundige of zorgverlener binnen de GGZ ging. 44% van hen kreeg dit pas te horen toen de zorg al bezig was, 35% toen de zorg al was afgerond. Een aanzienlijk deel van hen zou een andere keuze gemaakt hebben als ze dit van te voren wel hadden geweten: “Maar als je niet weet dat dit risico er is en je het dus zelf niet checkt bij je verzekeraar, start de aanbieder de behandeling vaak gewoon,” aldus Veldman. “Achteraf kunnen patiënten dan onverwacht een rekening op de deurmat krijgen. Dat is niet hoe dit systeem zou moeten werken.”

Het merendeel van de patiënten moest tussen de 100 en 500 euro betalen, een deel zelfs meer. Een reden voor het onrustbarend aantal gevallen is dat, vanwege de crisis en gestegen kosten voor levensonderhoud, mensen vaker zijn overgestapt op zogeheten budgetpolissen die goedkoper zijn maar ook heel veel behandelingen niet vergoeden. De burgers, die volgens Haagse beleidsmakers zogenaamd zelfredzaam zouden zijn, blijken daar vaak niet van op de hoogte.

De Patiëntenfederatie stelt dat zowel verzekeraars als zorgverleners verplicht moeten worden duidelijker informatie te geven.

Om deze onbedoelde en onverwachte rekeningen te voorkomen, moet de informatie hierover voor verzekerden veel duidelijker worden. Zowel op het moment dat Nederlanders een geschikte verzekering zoeken, als op het moment dat een zorgtraject van start gaat: “Patiënten moeten het op dit moment bijna helemaal alleen uitzoeken. Zorgaanbieders en zorgverzekeraars moeten hier daarom veel meer verantwoordelijkheid in nemen,” aldus Veldman. “Als een behandeling door een bepaalde zorgaanbieder niet of maar deels wordt vergoed vanuit de zorgpolis van een patiënt, dan moet die aanbieder nog voordat de behandeling start daar altijd duidelijk voor waarschuwen. Een vermelding van deze informatie ergens weggestopt op de website is absoluut niet voldoende.”

cc-foto: Jernej Furman 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (12)

Backtobasics
Backtobasics
14 jun. 2023 - 6:22
Zorgverzekeraars hebben ook geen belang bij duidelijkheid, vooral de kleine lettertjes en onnodig complex taalgbruik zorgt ervoor dat sommige mensen op het verkeerde been worden gezet. Dat is het verdienmodel van die gluiperige types. Heel treurig dat we er nu afhankelijk van zijn geworden .
Max_Konijn
Max_Konijn
13 jun. 2023 - 18:51
Tja, even de voorwaarden lezen of even bellen is ook wel heel moeilijk… nooit de schuld bij jezelf zoeken.. maakt het leven wel heel overzichtelijk..
gravin2
gravin2
12 jun. 2023 - 14:41
Ligt het aan mij of is dit artikel zonder enige controle geplaatst? Het leest lastig door alle fouten. Reactie redactie: gecorrigeerd, dank
 (Bewerkt door redactie)
Pater
Pater
12 jun. 2023 - 13:04
Accepteer dat de 'concurrentie' tussen de zorgverzekeraars niet leidt tot lagere kosten en wel tot onbegrijpelijke verschillen, tenzij je daar een paar uurtjes voor gaat zitten. De logische stap: stoppen met concurrentie voor de hele zorg. Geen buitenlandse investeerders. Weg met een enorme bureaucratie. Tijd voor patiënten.
1 Reactie
Gabapentine
Gabapentine13 jun. 2023 - 9:58
Naar mijn weten zijn de basispakketten restitutie en natura bij alle zorgverzekeraars inhoudelijk hetzelfde?! Alleen in de aanvullende verzekeringen is concurrentie van toepassing. Daar zie dan ook pas de verschillen in dekking, eigen bijdrage etc Voor een basisverzekering hoef je dus ook niet echt bang te zijn wat dekking betreft. Zoals gezegd wordt het anders bij aanvullende verzekeringen
JaapBo
JaapBo
12 jun. 2023 - 12:59
Wat is dit toch allemaal een zinloze ellende en bureaucratie! In de zorg moet je marktwerking op zijn minst veel meer beperken
zeeman aan wal
zeeman aan wal
12 jun. 2023 - 12:52
Dus daarom als patient altijd eerst checken of je behandeling vergoed wordt. dit kun je doen bij de zorgverlener of bij je zorgverzekeraar zelf. Is niet zo moeilijk.
5 Reacties
LaBou
LaBou 12 jun. 2023 - 16:43
Dat zou je nog wel eens heel vies kunnen tegenvallen. Niet alles wordt vergoed, behandelingen worden heel summier wn onduidelijk beschreven en als klap op de vuurpijl mag, of liever moet de "cliënt" bijbetalen als de zorgverlener meer declareert dan de verzekeraar wenst te vergoeden. En een bindende offerte is een hier niet bestaand fenomeen.
Gabapentine
Gabapentine13 jun. 2023 - 10:02
@LaBou 12 jun. 2023 - 18:43 ##Dat zou je nog wel eens heel vies kunnen tegenvallen. Niet alles wordt vergoed, behandelingen worden heel summier ....### Dat neemt toch niet weg dat je voordat je de behandeling ondergaat gewoon even kan informeren bij de verzekeraar wat er wordt gedekt en bij welke zorgverlener je moet zijn. 100% dekking, waar er een bijdrage van toepassing is etc..! Dat voorkomt verrassingen en de verzekeraars kunnen je precies vertellen waar je aan toe bent
LaBou
LaBou 13 jun. 2023 - 21:26
Je leest niet wat ik stel gabapentine. Juist die informatieverstrekking is summier, onsamenhangend en zegt nog helemaal niets over de uiteindelijke kosten. Maar daar kom je vanzelf nog wel een keer achter.
Leker Hor
Leker Hor14 jun. 2023 - 9:25
Deze reactie is verwijderd
LaBou
LaBou 14 jun. 2023 - 17:17
"Of het onsamenhangend is, hangt van het begrip Af van de verzekerde. Je kan gewoon van te voren bellen of het volledig gedekt is of anders gewoon een aanvullende verzekering nemen" Ach kijk aan: spuit elf. Ga jij nou maar eens antwoorden verzinnen op gestelde vragen. Want die wou je zo graag beantwoorden.
Beisser
Beisser
12 jun. 2023 - 10:34
Tja, Er zijn nou eenmaal van die maatschappelijke en publieke diensten die je niet kunt overlaten aan de geldwolven van de vrije markt. Die behoren tot de kerntaken van de overheid. Zorg in de breedste zin van het woord is zo'n dienst. Net als veiligheid, onderwijs en mobiliteit.
bv-user-58837
bv-user-58837
12 jun. 2023 - 9:55
Met dank aan Hoogervorst en de VVD
Joop  den Uil
Joop den Uil
12 jun. 2023 - 9:47
Over plots hoge kosten heb ik ook enkele horrorstories gehoord. Gewoon niet betalen; er is al genoeg ongelijkheid in de wereld.
1 Reactie
LaBou
LaBou 12 jun. 2023 - 16:44
Die uil. Komt zomaar met een komieke opmerking. Want serieus kan dat niet zijn.
RuuDW
RuuDW
12 jun. 2023 - 9:37
Is er ook onderzoek gedaan naar welke polis deze mensen hebben, naturapolis of restitutiepolis.
3 Reacties
LaBou
LaBou 12 jun. 2023 - 16:45
Heeft daar niets mee te maken.
Jeromba2
Jeromba213 jun. 2023 - 10:32
'Heeft daar niets mee te maken.' In principe helemaal niets. Maar in de praktijk wel want die polis geeft een vrije arts keuze en dan loopt de patiënt het risico een niet gecontracteerde behandelaar te kiezen. Bij een natura polis krijg je een keuze uit behandelaars waar de verzekeraar een contract mee heeft. Daar mag je van af wijken maar dan betaal je een eigen bijdrage. De kans op verassingen achteraf is dan kleiner.
LaBou
LaBou 14 jun. 2023 - 10:47
Die kans op verrassingen blijft hoe dan ook bestaan. Noch zorgverlener noch zorgverkeraar is bereid zich vast te leggen op harde uitspraken. En de patient heeft financieel uiteindelijk geen poot om op te staan en mag de knip trekken. En ook jeromba gaat dat op een of ander moment merken.
TheunT
TheunT
12 jun. 2023 - 9:19
En als aangegeven word dat er niet vergoed word maar wachten tot het volgende jaar en de nieuwe polis?
3 Reacties
jantje
jantje12 jun. 2023 - 10:35
Ik denk dat als er van te voren wel aangegeven wordt dat je een behandeling zelf moet betalen, er veel mensen geen gebruik van die behandeling gaan maken. Tenzij je het wel gemakkelijk zelf kunt betalen. Alleen al de tandarts kosten zijn voor veel mensen niet te doen. Het zit verpakt in de aanvullende verzekeringen, maar hoeveel mensen met een laag inkomen kunnen dat betalen?
Gerygrr
Gerygrr12 jun. 2023 - 11:21
Er staat juist, dat er niets wordt aangegeven. Mensen moeten zelf informeren of ze wel voor vergoeding in aanmerking gaan komen. Trouwens, aanvullende verzekeringen zijn vaak voor een zeker percentage van de rekening en je betaalt deels zelf.
TheunT
TheunT12 jun. 2023 - 14:09
@grr Mijn reactie is de hypothetische situatie van verbeterde voorlichting.
jantje
jantje
12 jun. 2023 - 8:53
Dat is mij ook een keer overkomen, jaren geleden nog voor de crisis en de corona. Ik werd doorgestuurd naar een logopedist. Ik vond zelf dat de behandeling wel afgerond kon worden.. Daarna kreeg ik een rekening van 300 euro. Er was mij niet verteld dat het niet vergoed werd door de verzekering. Terwijl wij ook nog aanvullend verzekerd zijn.
2 Reacties
Gabapentine
Gabapentine12 jun. 2023 - 16:18
De bedoeling is volgens mij dat je polissen en voorwaarden zelf doorneemt. Dan had je het kunnen weten. Verder kan je ook vragen aan je verzekeraar of en in hoeverre de vergoeding zal zijn. Daar zitten ze gewoon voor
Minoes&tuin
Minoes&tuin13 jun. 2023 - 10:00
Het kan zelfs ook nog voorkomen dat je de ene logopedist wel vergoed krijgt en de andere niet!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor