Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Palestina, een juridisch geval van dekolonisatie en de kwalijke tweet van Beatrice de Graaf

  •  
29-10-2023
  •  
leestijd 8 minuten
  •  
6419 keer bekeken
  •  
53265898340_5a33682665_k

© cc-foto: Alisdare Hickson

Beatrice de Graaf deelde een artikel op Twitter en invloedrijke intellectuelen hebben met instemming geretweet. Dat artikel beweert dat we in het geval van Palestina niet van ‘dekolonisatie’ kunnen spreken.

Beatrice de Graaf is een geliefde pundit in de media. Zij heeft verstand van geschiedenis, buitenlandse betrekkingen en terrorisme. Maar zij heeft geen verstand van volkenrecht. Ook de schrijver in haar artikel (Simon Sebag Montefiore) is een historicus zonder verstand van volkenrecht.

Ik zal met twee citaten beginnen. Deze citaten zal ik juridisch uitleggen en zodanig zullen alle puzzelstukje op hun plek vallen, waarom Palestina wel een dekolonisatiegeval is.

Het eerste is een citaat van mijn professor mensenrechten bij Universiteit van Utrecht, een gerespecteerde jurist: Gentian Zyberi. Hij schreef een artikel over hoe het Internationaal Gerechtshof het zelfbeschikkingsrecht heeft behandeld. Hij zegt op een bepaald moment: “The Palestinian case can be seen as an interrupted case of decolonization, where the armed conflict and occupation by Israel and subsequent events have resulted in a denial of the right to self-determination to the Palestinian people.” Hij vat hier samen hoe het Internationaal Gerechtshof naar de Palestijnse bezette Gebieden heeft gekeken. Dit is dus de juridische mening van de 15 vooraanstaande rechters van het Internationaal Gerechtshof.

Het tweede citaat is van het Irish Center for Human Rights dat recentelijk een rapport schreef voor het Committee on the Exercise of the Inalienable Rights of the Palestinian People. Dit is een comité van de VN. De conclusies van het rapport zijn als volgt:

“The study outlines that there are international consequences for Israel’s illegal occupation and its breaches of peremptory norms of international law, and Third States and the international community are obliged to bring the unlawful administration of occupied territory to an end. In doing so, this study underscores the requirements for the full de-occupation and decolonization of the Palestinian territory, starting with the immediate, unconditional and total withdrawal of Israeli occupying forces and the dismantling of the military administration. Critically, withdrawal, as the termination of an internationally wrongful act, cannot be made the subject of negotiation. Full sanctions and countermeasures, including economic restrictions, arms embargoes and the cutting of diplomatic and consular relations, should be implemented immediately, as an erga omnes response of Third States and the international community to Israel’s serious violations of peremptory norms of international law. The international community must take immediate steps towards the realization of the collective rights of the Palestinian people, including refugees and exiles in the diaspora, starting with a plebiscite convened under United Nations supervision, to undertake the completion of decolonization.”

Dekolonisatierecht

Het ‘dekolonisatierecht’ (juridische regels over dekolonisatie) bepaalt dat alle ‘koloniale volkeren’ het recht op zelfbeschikking hebben. Echter dit recht is beperkt tot een aantal gebieden. Het gaat over de volgende soorten gebieden die beschouwd worden als koloniaal aan het einde van de Eerste Wereldoorlog:

  • De westerse overzeese kolonies.
  • De Ottomaanse en de Duitse kolonies die bezet waren door de overwinnaars van WWI.

Over deze gebieden zegt men dat ze aan de blauwe- of zoutwatertest voldoen: ze zijn gescheiden van de metropool via een water en ze verschillen aanzienlijk qua cultuur, taal, religie etc. van de metropool.

De volkeren in deze gebieden hebben het zelfbeschikkingsrecht. Dit recht houdt in dat zij de eigenaar zijn van het territorium waar ze leven en daardoor ook het recht hebben op een onafhankelijke staat.

Het volkenrecht verplicht staten om deze gebieden te dekoloniseren. Het zelfbeschikkingsrecht is een recht ‘erga omnes’(een recht dat aanspraak maakt op hulp van alle andere landen). Dus alle landen hebben een juridische plicht om koloniale volkeren te bevrijden.

Maar het dekolonisatierecht geldt niet voor gebieden die al onafhankelijke staten zijn geworden, zoals de VS, Canada, Australië, New-Zeeland, Israël etc. Dus het volkenrecht vereist geen dekolonisatie van reeds bestaande staten.

Ook gebieden die hun grenzen voor 1900 hebben veroverd, hebben niet het recht om onafhankelijke staten te worden. Pas na 1900 werd verovering illegaal. Volkeren onder bezetting hebben zelfbeschikkingsrecht.

Dus wanneer de Israël-supporters roepen: “Ja maar Baskenland en andere veroverde gebieden dan? Waarom zegt niemand iets over deze kolonies?” Of soms roepen ze: “De meeste islamitische landen zijn islamitische kolonies, waarom moeten die niet gedekoloniseerd worden?” De mensen die deze whatabtoutismes gebruiken, hebben geen verstand van volkenrecht.

De mandaatgebieden

De overwinnaars van de WWI wilden de bezette gebieden (Ottomaanse en Duitse kolonies) annexeren en in eigen kolonies veranderen. De VS verzette zich, om verschillende redenen, zowel idealistisch als egoïstisch, bijvoorbeeld omdat Amerikaans kapitaal niet in kolonies was toegestaan.

Het compromis was dat de bezetters de ‘bevrijde’ gebieden als mandaten zouden beheren, totdat ze onafhankelijk zouden worden. Welnu, Frankrijk en Groot-Brittannië zagen de mandaten slechts als tijdelijke trucs en ze waren van plan om deze gebieden later in kolonies te veranderen.

Er waren drie types mandaten. A, B en C, aan de hand van hun ‘ontwikkeling.’ De A-mandaten werden al als onafhankelijke staten beschouwd, die een beetje medebestuurd zouden worden door de mandataris. Palestina was zo’n A-mandaat en het werd door Groot-Brittannië ‘bestuurd.’

De mandaten werden in het belang van de lokale volkeren bestuurd, die het recht zouden hebben om de toekomst ervan te beslissen. Alleen voor Palestina hebben de koloniale machten een uitzondering gemaakt (wat juristen al raar vonden). In Palestina zouden de Joden een nationaal tehuis mogen hebben.

Twee dingen zijn heel belangrijk. Volgens de gebruikte taal zou het tehuis alleen ‘binnen’ Palestina zijn en het was niet de bedoeling om heel Palestina in een tehuis voor Joden te veranderen. Daarna heeft men de term ‘tehuis’ gebruikt, dat geen enkele juridische betekenis had. In volkenrecht bestaan staten, kolonies, en andere soorten gebieden, maar geen tehuizen. Er is veel debat geweest wat ‘tehuis’ zou betekenen, maar in het hoofd van Balfour was het een soort protectoraat, een veredelde kolonie.

Er migreerden steeds meer Joden naar Palestina. Hun aantal groeide van rond 4% in 1850 tot 32% in 1948 tegen de wil van de lokale Arabieren en het conflict werd steeds erger.

De oorlog van 1948

In 1947 hebben de VN een partitieplan voor Palestina in resolutie 181 geadopteerd. Een resolutie die alleen voldoende stemmen kreeg door de stemmen van de staten die zich onthielden van de stemming te negeren (in tegenstelling met andere soortgelijke resoluties).

Dit plan zou Palestina in twee onafhankelijke staten verdelen. De Joodse staat zou de belangrijkste economische zones krijgen en het zou 56% van Palestina zijn, terwijl de Joden alleen een derde van de bevolking waren. Jeruzalem zou neutraal gebied zijn en de Arabieren zouden 45% van het territorium krijgen.

De Arabische landen probeerden herhaaldelijk om het conflict door het Internationaal Gerechtshof te laten beslissen, via een adviesopinie. Adviesopinies zijn niet bindend maar Arabieren wilden deze opinie als bindend erkennen. Zij wilden verschillende vragen stellen: Waren de Balfour-verklaring en het mandaat legaal? Of was het mandaat in strijd met de eerdere Britse belofte op een onafhankelijke Arabische staat? Was de VN bevoegd om Palestina te verdelen? Moest niet de lokale bevolking het lot van Palestina beslissen, volgens het principe van zelfbeschikking?

In 1948 wilden Arabieren nieuwe vragen stellen: Was de Israëlische onafhankelijkheidsverklaring legaal? Wie had de soevereiniteit over Palestina toen Groot-Brittannië vertrok? Waren de Arabieren of de Israëli’s de agressors.

De Joden daarentegen hebben de juridische weg afgewimpeld en kozen voor lobby en oorlog. Zij accepteerden het partitieplan, maar leiders zoals Ben-Gurion zeiden dat dit alleen tijdelijk was en dat ze later meer zouden veroveren. “Onze beweging is maximalistisch,” schreef hij, “zelfs heel Palestina is niet ons einddoel.” De Arabieren weigerden om Palestina met de nieuwkomers te verdelen.

De burgeroorlog groeide in Palestina gestaag. Op het moment dat er al rond 400.000 Arabische vluchtelingen waren en de zionisten meer territorium veroverden dan er in het Partitieplan stond, mengden de Arabische landen zich ook in de oorlog. Hun doel was vooral om het territorium van de Palestijnen onderling te verdelen. Jordanië maakte zelfs een deal met Golda Meir dat Jordanië de Westbank zou veroveren en de Joden de rest zouden behouden. Jordanië stopte bij de afgesproken grens.

Israël is volgens James Crawford, één van de grote juristen van de vorige eeuw, een staat geworden van een succesvolle secessie van het mandaat.

Israël is een koloniaal project

Het is waar dat 2000 jaar geleden Joden een territorium in Palestina hebben gehad, maar het volkenrecht kent historische rechten alleen toe aan volkeren die een territorium continu en vreedzaam beheren. Hoe langer dat is, hoe sterker het recht. Hoe langer een volk weg is, hoe kleiner de rechten. Nederland was als eerste op Mauritius en Frankrijk heeft het ook leeg gevonden. Desondanks hebben noch wij, noch de Fransen enig recht op dat land. Als alle oude volkeren het recht op de huidige staten zouden hebben, zouden veel landen etnisch gezuiverd worden. Daarom is Israël inderdaad een koloniaal project.

Egypte bezette Gaza, Jordanië de Westbank. In de oorlog van 1967 veroverde Israël ook deze gebieden, met de leugen dat de Arabische landen haar eerst hebben aangevallen. Later zei Israël dat het een preventieve oorlog was.

Tussenconclusie

Daarmee kunnen we de eerste twee citaten verklaren. Gaza en de Westbank zijn territoria die onder het dekolonisatierecht zouden vallen als ze het normale traject zouden hebben gevolgd, zoals de andere mandaten. Ze zijn ook geen onderdeel van de staat Israël geworden. Dus Gaza en Westbank moeten nu gedekoloniseerd worden.

Kolonisatie van bezette gebieden

We kunnen over de Westbank op een tweede manier van kolonisatie spreken. Neem het studiemateriaal van Universiteit Leiden, een boek van het Rode Kruis (ICRC). ICRC wordt gezien als een van de meest gerespecteerde duiders van oorlogsrecht (International humanitarian law). Het citaat is als volgt:

“Prohibition of colonization

[International humanitarian law] also absolutely prohibits the deportation or transfer of parts of the occupying powers own civilian population into the occupied territory. This prohibition is intended to prevent the colonization of occupied territories by nationals of the occupying power, and the gradual establishment of ‘facts on the ground’ that may eventually result in a de facto annexation of the territory in question. A well-known case in point is the longstanding Israeli policy of establishing settlements for parts of its own population inside the occupied Palestinian territory. The ICRC has consistently taken the position that this policy is in clear violation of IHL and has had grave humanitarian consequences for decades.”

Hieruit volgt dat we van een tweede manier van kolonisatie kunnen spreken: kolonisatie van een bezet gebied.

De beste interpretatie van de situatie

De beste manier om naar het conflict te kijken is dat de Palestijnen een koloniaal volk zijn, dat het recht heeft om gedekoloniseerd te worden, maar nu opnieuw gekoloniseerd wordt.

Dus de staat Israël valt niet onder het dekolonisatierecht, want het is al een onafhankelijke staat, maar de bezette Palestijnse gebieden moeten nog gedekoloniseerd worden. De Palestijnen hebben het recht op zelfbeschikking en op een onafhankelijke staat in Gaza en de Westbank.

Het is ook belangrijk om Israël als een koloniaal project te zien, omdat veel Israël-supporters roepen dat de Israëli’s en de Palestijnen moeten onderhandelen. Israël-supporters begrijpen daarmee dat de bezette gebieden tussen Israël en de Palestijnen nog verdeeld moeten worden. Echter als Israël al 78% van Palestina heeft gekoloniseerd, dan hebben de Palestijnen het recht op de resterende 22% en ze hebben geen enkele plicht om nog meer territorium weg te geven.

Waarom is het belangrijk?

Alle landen hebben een aantal juridische plichten, om te zorgen dat Israël oorlogsrecht respecteert (bijvoorbeeld geen nederzettingen bouwt) en dat de Palestijnen een onafhankelijke staat stichten. Maar alleen westerse landen kunnen Israël dwingen om de Palestijnen vrij te laten. En de westerse landen handelen alleen als er publieke druk is op de regeringen. Het is daarom kwalijk dat pundits zoals Beatrice de Graaf bullshit verspreiden en dat journalisten en andere intelligentsia met invloed op het publiek, de bullshit retweeten.

cc-foto: Alisdare Hickson 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (16)

Paul Spijkers
Paul Spijkers
30 okt. 2023 - 21:29
Deze reactie is verwijderd
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout
30 okt. 2023 - 16:03
Dank Mihai. Martin Buber en de leden van Brit Shalom draaien zich overigens om in hun graf bij dit stuk geschiedvervalsing van Simon Sebag Montefiore. Dat komt er nog bij. Wederom tracht ik in deze reactie de aard van het mentale concentratiekamp rondom uitlatingen over Israël te testen die zich in Europa langzaam verspreidt. Dat doe ik door een kleine aanpassing in het artikel: Peace in the israel-palestine conflict had already been difficult to achieve before Hamas’s barbarous October 7 attack and Israel’s military response ... since Benjamin Netanyahu wrote his “Fighting Terrorism: How Democracies Can Defeat Domestic and International Terrorists” in 1996, a book that modelled the whole Arabic World as a menace to the West and especially to Israel. Dat vormde mede de elementen van de officiële punten in de Israëlische defensie-strategie: 1. The Arab world is fundamentally hostile toward Israel. It would attempt to destroy the Jewish state given the right chance. 2. Fundamental asymmetries exist between Israel and the Arab world. 3. The international community is an unreliable ally. 4. Israel's geography is a major constraint on its ability to fight. 5. The Iron Wall offers the long-term hope for the Jewish state, zoals opgesomd door Ze'ev Maoz, voormalig directeur opleidingen Militaire Academie in Israël. Met DIT Israël is geen vrede mogelijk. Je correcte uitleg, Mihai, is slechts van belang voor het oude discours in Nederland over een faux pas van Beatrice de Graaf.
Spel Checker
Spel Checker
30 okt. 2023 - 13:02
Dankjewel, een boeiende juridische analyse. Nu las ik in De NAKBA van Ilan Pappe dat resolutie 181 ook stipuleerde dat de belangen van non-jews in het Joodse deel van Palestina moesten worden gerespecteerd. Het probleem was voor Ben Goerion dat hij een etnisch gezuiverd Israel wilde maar dat de Palestijnen na het uitroepen van de staat Israel 'gewoon' relatief vreedzaam verder leefden in hun steden en dorpen. Goerion had weerstand nodig om onder het mom van vechten om te overleven de Palestijnen uit het Joodse gebied te verdrijven. De zionistische militaire groepen zijn zelf begonnen met het aanvallen van Palestijnse dorpen, met het standrechtelijk vermoorden de activitische Palestijnen daar, het verdrijven van de rest van de bevolking en - om terugkeer te voorkomen - werden de huizen opgeblazen. Dit lot was bijna 600 Palestijnse dorpen beschoren. Totaal werden duizenden Palestijnen vermoord en 700.000 verdreven door de - ook toen al - superieur getrainde en uitgeruste zionistische gevechtseenheden en met hulp van de ook toen al superieure Joodse inlichtingendiensten. Heeft die clausule van het beschermen van belangen van non-jews in resolutie 181 nog feitelijke invloed op jouw juridische analyse. Dat recht op terugkeer is toch ook Internationaal Recht? Zou je daar nog eens wat over kunnen uitweiden?
linksert
linksert
30 okt. 2023 - 12:04
Gimli: "zeer waarschijnlijk is het niet meer dan een niet inhoudelijke of onderbouwde mening, die als feit gebracht wordt" Heb je het nu over jezelf?
5 Reacties
Gimli1955
Gimli195530 okt. 2023 - 14:08
Neen
linksert
linksert30 okt. 2023 - 17:07
Deze reactie is verwijderd
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout30 okt. 2023 - 18:35
Per definitie zoals in de argumentatieleer "zeer waarschijnlijk wel.''
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout30 okt. 2023 - 18:39
Deze dus: Post Hoc or Doubtful Cause: Post hoc, ergo prompter hoc means, "after this, therefore because of this." The arguer infers that because one event follows another, the first event must be the cause of the second event. Proximity of events or conditions does not guarantee a causal relationship.
tinekea2
tinekea231 okt. 2023 - 14:49
beste Arjan, Of op zijn Nederlands: erna, dus erdoor
GareRaap
GareRaap
30 okt. 2023 - 10:13
We kunnen kort en lang filosoferen over het (juridische) recht van Palestijnen en de Palestijnse Hamas op (de) kolonisatie. Om de tweedeling nog eens een extra zetje te geven in plaats van een pragmatische oplossing te zoeken. Maar wat kopen de slachtoffers daarvoor? Feit is dat in bepaalde milieus het Palestijnse Hamasterrorisme wordt aangegrepen om weer wereldwijd van West tot Oost weer eens ouderwets los te gaan met antisemitisme. Alsof het nooit gebeurd is dat de moefti bij H. te B. op de thee ging. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/antisemitische-menigte-bestormt-russische-luchthaven-dagestan-na-landing-israelisch-toestel~b61151f2/
Joop  den Uil
Joop den Uil
30 okt. 2023 - 9:45
Ik denk niet dat Israel veel geeft hoe ze genoemd worden en voor wel gerecht ze allemaal gesleept kunnen worden, zolang Hamas maar 100% uitgeschakeld wordt. En daar ben ik het mee eens.
2 Reacties
Gimli1955
Gimli195530 okt. 2023 - 14:16
Daar kan iedereen het wel mee eens zijn, echter wat is de grootte van het collateral damage? Als je uitgaat dat Hamas een ziekte is, en dat stel ik niet, dan is het ziekte genezen maar patiënt overleden. Wat is de proportionaliteit, daar hoor ik niemand over. De verhouding slachtoffers tussen de Israëlieten en Palestijnen is negatief richting Palestijnen, en dat al heel wat jaartjes. Macht corrumpeert en langdurige macht zorgt voor misbruik en met de Grote Broer aan de andere kant van de oceaan, kun je je afvragen of het totaal platbombarderen dit grote en langdurige probleem op gaat lossen. De aanslag uiteraard ook niet, mogelijk willen beide partijen ook niet dat het opgelost wordt. Ze zijn allebei afhankelijk van het laten escaleren om de macht te behouden.
Beisser
Beisser30 okt. 2023 - 16:14
Hamas uitschakelen is totaal zinloos. Zolang Israël de Palestijnen blijft onderdrukken en ontmenselijken en zolang er nog Palestijnen leven zal er verzet zijn. Voor elke Palestijnse verzetstrijder die vermoord wordt staan et tien klaar om hem te vervangen. Maar daar is Israël helemaal niet mee bezig. Israël wil maar één ding: Alle Palestijnen verdreven of –liever– dood en Palestina een exclusief Joodse theocratie. "Het Beloofde Land" voor "Het Uitverkoren Volk". Ze hebben hun kans afgewacht. Die kwam op 7 oktober en nu grijpen ze hem.
android1984
android1984
30 okt. 2023 - 6:44
ik kan het fout hebben. Maar Gaza is al sinds 2005 gedekoloniseerd. Alle nederzettingen van Israeli's zijn letterlijk door Israel daar afgebroken onder militair toezicht. De bevolking in Gaza heeft toen een stemronde gehad en hun huidige PLO president gekozen. 25 January 2006, won Hamas beslissend de wetgevende macht. Tussen 2007 en 2018 hebben EU-landen meer dan twee miljard dollar uitgegeven aan de Palestijnse Autoriteit en de opbouw van Palestijnse instellingen.
2 Reacties
onyxcumulus
onyxcumulus30 okt. 2023 - 10:24
Nu alleen nog een Palestijnse staat en het probleem is opgelost
android1984
android198430 okt. 2023 - 11:19
is er een "het probleem" daar?
Jan Man
Jan Man
29 okt. 2023 - 15:04
"Dus de staat Israël valt niet onder het dekolonisatierecht, want het is al een onafhankelijke staat, maar de bezette Palestijnse gebieden moeten nog gedekoloniseerd worden. De Palestijnen hebben het recht op zelfbeschikking en op een onafhankelijke staat in Gaza en de Westbank." Volgens mij wordt er in het door de Graaf gedeelde artikel hetzelfde beweerd, dus ik snap niet wat er nou zo kwalijk is aan de tweet.
2 Reacties
Zandb
Zandb30 okt. 2023 - 8:03
Jan Er is te veel in dit artikel dat ik niet begrijp om er een gefundeerd oordeel over te hebben. Maar mijn, hoop ik 'gezonde verstand' zegt wel dat wat u zegt niet klopt. Want, of er is gekoloniseerd is en dan zal gedekoloniseerd moeten worden, of men zal moeten betogen dat er geen sprake kan zijn van kolonisatie. Dan hebben we een ander probleem. Hoe dan ook, in geen geval beweert het zo bezien artikel van Ticu hetzelfde als wat in het artikel dat De Graaf aanhaalt, beweert.
Gimli1955
Gimli195530 okt. 2023 - 9:24
Ben het met je eens, Zandb. Er worden vaak zaken gesteld als feit, zonder dat het onderbouwd is. Een mening is geen feit en dient niet als feit gepresenteerd en herhaald te worden. Ik zie deze truc vaker, zoals met het klimaat debat of het wel of niet fascistisch zijn van bepaalde partijen. Die mening wordt zo vaak herhaald, waarbij de eerste keer al geen onderbouwing werd gegeven, zodat het als feit aanvaard wordt door de aanhangers. Dan wordt er gewezen op het feit dat het al vaker uitgelegd is en dus nu een feit is geworden.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen
29 okt. 2023 - 14:55
Simon Sebag Montefiore, ik heb zijn geschiedenis van Jeruzalem gelezen, dat was wel onderhoudend. Zijn stuk in de Atlantic waar Beatrice de Graaf naar verwijst vind ik bij vlagen wel goed, maar uiteindelijk is het niet overtuigend. Overigens, als Ticu schrijft: "Dus de staat Israël valt niet onder het dekolonisatierecht" dan denk ik dat hij en Montefiori het op dat punt eens zijn.
Hans Meijers 1948
Hans Meijers 1948
29 okt. 2023 - 13:41
Willem Schinkel opinie artikel in NRC. https://www.nrc.nl/nieuws/2023/10/27/voor-het-westen-is-israel-een-vooruitgeschoven-post-a4178830?utm_source=pocket_saves
2 Reacties
linksert
linksert29 okt. 2023 - 22:24
Uitstekend artikel.
onyxcumulus
onyxcumulus30 okt. 2023 - 10:26
Dat klopt. Israel is het vooruitgeschoven enige beschaafde uithangbord van westerse beschaving in het MO. Zo gedragen ze zich ook.
JaapBo
JaapBo
29 okt. 2023 - 12:33
Goed, verhelderend artikel!
Beisser
Beisser
29 okt. 2023 - 12:32
Wat hier gaande is heeft niets met dekolonisatie te maken. Dat is een drogreden om de aandacht af te leiden van wat hier wérkelijk gaande is: Een genocide op de Palestijnen. Met als uitgangspunt: het oudtestamentische "Wij (joden) zin het uitverkoren volk en Palestina is het aan ons beloofde land" En Beatrice de Graaf is christen dus per definitie immoreel en hypocriet. Het geloof –ALLE geloofsstromingen, groot en klein– zijn inherent immoreel en hypocriet. Dat komt door het uitgangspunt: gehoorzaamheid aan een "alziende; alwetende; almachtige" externe autoriteit dat zij verwarren met de échte, aangeboren meselijke moraal: medemenselijkheid, betrokkenheid, saamhorigheid hulpvaardigheid, verdraagzaamheid, empathie. Komt nog bij het eeuwenoude christelijke haatcomplex (we noemen dat 'antisemitisme') tegen de Joden oder het motto: "De Joden hebben onze Christus vermoord" en de daaruit voortvloeiende holocaust. Die moet nu, 80 jaar na het einde van WO II nog steeds (over)gecompenseerd worden met een buitensporige tolerantie tegenover de grootschalige misdaden die Israël nu al decennialang pleegt tegenover hun Arabische (ook Semitische) broedervolkeren en die nu uitloopt op een regelrechte genocide op de Palestijnen.
16 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew29 okt. 2023 - 13:15
@Beisser: En Beatrice de Graaf is christen dus per definitie immoreel en hypocriet. -------------------------- Zo, dat weten we dan ook weer.
EricDonkaew
EricDonkaew29 okt. 2023 - 13:15
@Beisser: En Beatrice de Graaf is christen dus per definitie immoreel en hypocriet. -------------------------- Zo, dat weten we dan ook weer.
Nicolay2
Nicolay229 okt. 2023 - 14:30
Beisser 29 okt. 2023 - 13:32 Ik ben het volkomen met je eens, alleen ben ik bang dat als grote Arabische landen zich met deze genocide gaan bemoeien zoals de Amerikanen nu doen zitten we midden in de WO3 met alle gevolgen van dien.
Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands29 okt. 2023 - 14:50
Hier weer het woord genocide. Genocide is wat ISIS heeft gedaan met de Yezidi's en waar Hamas op 7 oktober mee is begonnen. Israel daarentegen is op terroristen jacht en waarschuwt de bevolking igg nog. Als je niet begrijpt wat een woord betekent moet je het misschien niet gebruiken.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen29 okt. 2023 - 15:30
"Het geloof –ALLE geloofsstromingen, groot en klein– zijn inherent immoreel en hypocriet. Dat komt door het uitgangspunt: gehoorzaamheid aan een "alziende; alwetende; almachtige" externe autoriteit dat zij verwarren met de échte, aangeboren meselijke moraal: medemenselijkheid, betrokkenheid, saamhorigheid hulpvaardigheid, verdraagzaamheid, empathie." Nog afgezien dat niet alle godsdiensten één enkele externe autoriteit erkennen (je laat bijvoorbeeld non-theïstische religies buiten beschouwing in je generaliserende betoog), gelovigen zullen inderdaad vaak (het karakter van) God als de bron van de moraal aanwijzen, maar ze zullen de bron van de moraal niet snel verwarren met de moraal zelf. Die verwarring lijkt meer bij jou te zitten, of misschien is het een kwestie van zorgvuldiger formuleren.
LaBou
LaBou 29 okt. 2023 - 17:19
"enocide is wat ISIS heeft gedaan met de Yezidi's en waar Hamas op 7 oktober mee is begonnen. Israel daarentegen is op terroristen jacht en waarschuwt de bevolking igg nog. " Als het één genocide is is het ander dat ook. Of ze zijn het geen van allen. Hieronder onderscheid maken slaat nergens op en is alleen bedoeld om één partij (ten onrechte) de hand boven het hoofd te houden. En die waarschuwing betreft de beruchte "knock on the roof", vaak binnen enk3le minuten gevolgd door de bom resp. granaat of raket. Dat is dus geen waarschuwing, dat is schijnheiligheid.
Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands29 okt. 2023 - 18:33
@LaBou "Als het één genocide is is het ander dat ook" Prima joh, allemaal hetzelfde, alles genocide IS die Yezidi's uitroeinen? Genocide VS die IS uitschakelen? Genocide Landing bij Normandie? Genocide Slag om Berlijn? Genocide Waarom eigenlijk niet meteen holocaust? En waarom slechts van toepassing op oorlog? Geweld tegen krakers toch eigenlijk ook genocide? En wat te denken van micro-agressies? Duidelijk genocide In uw gedachten zal het wel allemaal kloppen.
Beisser
Beisser29 okt. 2023 - 19:59
@ Nicolay2 [' alleen ben ik bang dat als grote Arabische landen zich met deze genocide gaan bemoeien zoals de Amerikanen nu doen zitten we midden in de WO3 met alle gevolgen van dien.'] Ik ook.
Beisser
Beisser29 okt. 2023 - 20:31
@ Schenkerdesvaderlands Een ander woord voor genocide: volkerenmoord, het planmatig uitroeien van volkeren of etnische of religieuze groepen. Dat wat de blanke immigranten in de 17e, 18e, 19e eeuw in de Amerika's deden. En in Australië. En in Nieuw Zeeland. En in Zuid Afrika. En in Azië. Dat wat de Turken tussen 1915 en 1923 met de Armeniërs deden Dat wat de Nazi's in WO II met de Joden, de Roma en de Sinti deden. Dat wat de Hutu's in 1994 met de Tutsi's deden. Dat wat IS in 2014 met de Yezidi's deed. Dat wat de Judeeërs 3500 jaar geleden in Kanaän deden en wat de Israëlische kolonisten en religieuze fanatici nu bezig zijn af te maken. Dat wat Hamas op 7 oktober deed kwam in de verste verte niet in de buurt van genocide. Het is zelfs niet een terreurdaad te noemen. Het was een daad van wanhoop. Als de schop tegen z'n kloten die de zwakke vrouw haar veel sterkere overweldiger probeert te geven. Het was een schreeuw om gerechtigheid na decennia van onderdrukking, vernedering, uitsluiting, ontmenselijking, verkapte genocide. En de wereld stond (staat) erbij en keek (kijkt) ernaar.
Beisser
Beisser29 okt. 2023 - 21:27
@Kees van Bemmelen [‘Nog afgezien dat niet alle godsdiensten één enkele externe autoriteit erkennen’] het woord zegt het al GODsdiensten “GOD”. Je mag hem ook Allah noemen. Of Yahweh, of Zeus of Wodan voor mijn part. De “alziende, alwetende, almachtige externe autoriteit. Dat is waar ik het over heb. [‘ (je laat bijvoorbeeld non-theïstische religies buiten beschouwing in je generaliserende betoog).’] Oké bij deze levensbeschouwingen is er geen sprake van een persoonlijk externe autoriteit zoals “god” of “allah” of “yahweh”, maar wel van een (ook in een ver verleden door mensen geschreven) principe dat als leidraad voor het leven dient en gehoorzaamd moet worden. Weer die gehoorzaamheid! Maar mijn betoog is niet generaliserend. Ben je generaliserend bezig als je zegt: “Alle auto”s, van welk merk ook, groot en klein zijn milieuverbuilende machines” (Dat geldt overigens ook voor elektrische auto’s, full electric of hybride, maakt niet uit, alleen in mindere mate.
Olav Meijer
Olav Meijer29 okt. 2023 - 21:34
@ Schenkerdesvaderlands: Je zou een hoop kunnen leren van Marieke de Hoon, universitair docent strafrecht (UvA), gespecialiseerd in internationaal strafrecht en mensenrechten, die vanavond in het TV-programma Nieuwsuur werd geïnterviewd. Dan ga je snappen dat wat Israël nu in Gaza uitvoert in elk geval oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid zijn, en op z'n minst "raken aan" genocide (haar terminologie, die nog voorzichtig is). Jouw gedoe over deze term is futiel in het licht van wat feitelijk gaande is in Gaza.
Beisser
Beisser29 okt. 2023 - 21:34
Vervolg [‘gelovigen zullen inderdaad vaak (het karakter van) God als de bron van de moraal aanwijzen, maar ze zullen de bron van de moraal niet snel verwarren met de moraal zelf. Die verwarring lijkt meer bij jou te zitten, of misschien is het een kwestie van zorgvuldiger formuleren.’] Ik vrees dat de verwarring toch bij jou zit. De bron van de menselijke moraal zit in de mens zelf. In zijn medemenselijkheid, zijn integriteit, zijn verdraagzaamheid, hulpvaardigeheid, betrokkenheid en –vooral– zijn empatische vermogens. Niet in blinde gehoorzaamheid aan een externe autoriteit, een bovenmenselijke entiteit, de voorouders of een principe. Het is een aangeboren vermogen. Net als het loopvermogen of het taalvermogen. Maar het moet ontwikkeld worden en hier schiet de opvoeding bij gelovigen tekort. Zij indoctrineren blinde gehoorzaamheid aan de wetten en leefregels van een externe autoriteit zoals die door hun geloofsleider worden geïnterpreteerd en noemen dat moraal. Dat leidt onherroepelijk tot immoreel gedrag en hypocrisie, zoals mevrouw De Graaf in haar tweet aantoont.
Paul Spijkers
Paul Spijkers29 okt. 2023 - 21:49
Deze reactie is verwijderd
LaBou
LaBou 29 okt. 2023 - 22:24
"Prima joh, allemaal hetzelfde, alles genocide" Natuurlijk kan deze reaguurder heel verontwaardigd gaan doen als op zijn stommiteiten wordt gewezen maar dan nog: het blijven stommiteiten en gewoon onzin wat hij schrijft.
Gimli1955
Gimli195530 okt. 2023 - 9:29
De bekende en voorspelbare bewering waar geen weerwoord op mogelijk is, derhalve wordt de discussie op die manier doodgeslagen en is een debat niet meer mogelijk. Iedereen graaft zich in en blijft overtuigt van het eigen gelijk. Lost het iets op? Neen, helemaal niets. Heeft de persoon gelijk, zeer waarschijnlijk is het niet meer dan een niet inhoudelijke of onderbouwde mening, die als feit gebracht wordt. Dat is een foute manier van discussiëren. Diversiteit wordt door "links" wel gepredikt, alleen als het dezelfde eenzijdige mening inhoudt. Afwijkende meningen worden op de bekende beschuldigende manier buitengesloten en aangepakt.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen31 okt. 2023 - 16:13
Beisser, De verwarring die ik noem is die tussen de bron van de moraal en de moraal zelf. De equivalente verwarring met 'God is de moraal' zou zijn 'de mens is de moraal'. Maar dat is klein bier, belangrijker is de vraag waarom 'blinde gehoorzaamheid' aan een externe autoriteit erger zijn dan blinde gehoorzaamheid aan een interne autoriteit? Vergelijk deze twee dingen die je schrijft: "maar wel van een (ook in een ver verleden door mensen geschreven) principe dat als leidraad voor het leven dient en gehoorzaamd moet worden. Weer die gehoorzaamheid!" en: "In zijn medemenselijkheid, zijn integriteit, zijn verdraagzaamheid, hulpvaardigeheid, betrokkenheid en –vooral– zijn empatische vermogens." In het tweede citaat noem je ook gewoon 'principes die als leidraad voor het leven moeten dienen'. En ook die principes zijn in een ver verleden wel eens door mensen opgeschreven. Zelfs in wat sommige mensen heilige boeken noemen! Het verschil is de inhoud van de principes. Empathie, hulpvaardigheid etc. bevallen jou, dus als je je daarnaar gedraagt noem jij dat ineens geen 'blinde gehoorzaamheid' meer en waan je jezelf verheven boven de christen. Zowel jij als Bikker leven naar een aantal principes. Zij meent dat die van buiten komen, jij niet. Dat is interessant vanuit het perspectief van de moraalfilosofie, maar meer niet. Het enige verschil dat ik verder zie is de inhoud van de principes en dan bevallen die van jou mij beter dan die van Bikker, maar dat is het dan ook.
Nachtwaker
Nachtwaker
29 okt. 2023 - 12:23
De Utrechtse professor zegt het al: "The Palestinian case can be seen as..." Het kan als kolonialisme worden opgevat, maar dat hoeft (dus) niet, ook niet wat mij betreft . Het koloniale frame voegt eigenlijk niets toe behalve weer andere, makkelijk te behappen etitketten: het onderdrukkers-onderdrukten frame; het legitieme zelfverdediging frame; het (al dan niet terechte) schuldgevoel van de westerse oud-kolonisator frame (die het koloniale trucje in 1948 aan de Middellandse Zee herhaalde). Kritiek op de Israëlische nederzettingepolitiek is ondertussen meer dan terecht.
Geer1
Geer1
29 okt. 2023 - 12:20
Selectieve verontwaardiging en hypocrisie worden onmiddellijk zichtbaar indien een schrijver het woord "whataboutism" gebruikt.
2 Reacties
linksert
linksert29 okt. 2023 - 14:57
whataboutisme zijn een favoriet wapen van verdedigers van het genocidale beleid van de moordende Israëlische bezetters en landdieven.
Willem van der Decken
Willem van der Decken29 okt. 2023 - 17:41
@linksert whataboutisme zijn een favoriet wapen van verdedigers van de genocidale pogrom van de moordende terreurgroep hamas. De ‘ja, maar’ roepers die het verkrachten en vermoorden van tienermeisjes en het van deur-tot-deur gaan om dorpen uit te roeien, door gewapende moordcommando’s graag van rechtvaardigende context willen voorzien.
Rick Hofland
Rick Hofland
29 okt. 2023 - 11:46
Het Ottomaanse rijk was koloniaal, het relatief korte bestuur van Engeland was koloniaal, je zou zelfs kunnen zeggen dat de verspreiding van de islam koloniaal verliep. Wat ik alleen niet begrijp is waarom er nog voordat de staat Israël werd uitgeroepen er al extreem protest vanuit de Arabieren was tegen de aanwezigheid van Joden in de streek Palestina terwijl er nagenoeg geen protesten waren toen Egypte Gaza toegeëigend had en Jordanië de Westbank. Het lijkt erop dat het dus meer ligt aan wie er met de scepter zwaait en dat dit heel moeilijk valt bij de Arabieren als het succesvolle Joden betreft.
1 Reactie
hgroen2
hgroen229 okt. 2023 - 13:59
Omdat de zionisten van begin af aan, aanvallen uitvoerde jegens de Palestijnen en zelfs tegen de Engelsen die in begin nog aanwezig waren. De zionisten namen ook steeds gebied in beslag door palestijnen met geweld uit hun huizen te drijven. Niet zo massaal als nu gebeurd, maar het landje pik door Israel gebeurd al vanaf het begin. Daar waren de protesten tegen. Ook protesteerde de palestijnen tegen het feit dat veel meer Joden immigreerde naar Palestina dan was afgesproken. Ze zagen de bui al hangen en gelijk hadden ze.
Johan Smeets
Johan Smeets
29 okt. 2023 - 11:45
Deze reactie is verwijderd
2 Reacties
mihai2
mihai229 okt. 2023 - 12:21
Blijkbaar heeft Simon Schama geen verstand van volkenrecht.
JaapBo
JaapBo29 okt. 2023 - 12:32
Heb je ooit gepleit voor volledige gelijkwaardigheid van Joden en Palestijnen? Heb je ooit gepleit voor universele waarden als uitgangspunt? Neem bijvoorbeeld de universele waarde uit het VN handvest, het principe van ‘gelijke rechten en zelfbeschikking van volkeren’, wat inhoudt dat elke staat de staat is van iedereen die op haar grondgebied thuis hoort. Vraag je eens af of Israël zo’n staat is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor