Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Oud-ministers eisen dat Schoof opstaat tegen genocidale terreurstaat Israël

  •  
25-03-2025
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
5412 keer bekeken
  •  
ANP-514057411

Meerdere vooraanstaande oud-ministers en oud-diplomaten hebben premier Dick Schoof in een scherpe brandbrief opgeroepen om stelling te nemen tegen de vernietigingsoorlog door Israël in Gaza. In de brief, ondertekend door prominente politici zoals Jan Pronk (PvdA), Jozias van Aartsen (VVD) en Bernard Bot (CDA), en gepubliceerd in Trouw, wordt de Nederlandse regering verweten geen duidelijk standpunt in te nemen tegen wat zij beschouwen als mogelijke genocide.

De oud-politici stellen dat Nederland door zijn huidige houding 'de internationale rechtsorde ondermijnt' en zich schuldig maakt aan het niet-voorkomen van ernstige mensenrechtenschendingen. Zij wijzen op concrete voorbeelden zoals de levering van F-35-onderdelen aan Israël, het afbouwen van steun aan VN-hulporganisatie Unrwa en het voorgenomen defensieverdrag met Israël.

In de brief wordt premier Schoof direct uitgedaagd om zijn beleid te heroverwegen. De auteurs refereren aan uitspraken van het Internationaal Gerechtshof en wijzen op de dagelijkse slachtoffers onder Palestijnse burgers, met name kinderen. Zij roepen de premier op om net zoals bij de steun aan Oekraïne, ook nu daadkrachtig op te treden tegen wat zij zien als oorlogsmisdaden.

De oud-ministers sluiten af met een dringende oproep: Nederland moet Nederlandse bedrijven in bezette gebieden aanspreken, afzien van het defensieverdrag en zelfs proberen het EU-handelsverdrag met Israël te blokkeren. "De kans verglijdt om aan de goede kant van de geschiedenis te gaan staan", zo waarschuwen zij.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (28)

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai
28 mrt. 2025 - 12:22

Hamas gebruikt de bevolking om hun wapens te beschermen Israel de wapens om de bevolking te beschermen Voor de rest zijn beide enge clubjes gevoed door religie. Waar ik helemaal maar dan ook helemaal niets mee heb Hoop op vrede zowel in Gaza als Israel zijn de mensen het zat. Dit nodeloos wapengekletter.

1 Reactie
Mark Huysman
Mark Huysman28 mrt. 2025 - 13:12

[Hamas gebruikt de bevolking om hun wapens te beschermen]

.

Flauwekul. Hamas vecht tegen bezetting, kolonialisme en etnische zuiveringen. De propaganda rond ‘menselijke schilden’ is al diverse malen doorgeprikt. De enigen die Palestijnen als menselijke schilden gebruiken zijn de Israeli. Daar zijn in de huidige genocide opnieuw talloze voorbeelden van.

.

[Israel de wapens om de bevolking te beschermen]

.

Nee om de bevolking uit te moorden. De Palestijnse bevolking wel te verstaan. Of daarmee de Israëlische bevolking beschermd wordt is natuurlijk zeer de vraag. Als je de Palestijnen onderdrukt , koloniseert, verjaagt en uitmoordt dan gaan die Palestijnen terugvechten uiteraard. En dat maakt het ook voor Israeli niet veiliger. Het is denk ik niet voor niks dat sinds Israël zijn genocidale aanval gestart heeft honderdduizenden Israeli het land verlaten hebben.

RaymondenJoop
RaymondenJoop
27 mrt. 2025 - 20:01

Alsof alleen het pro Palestina kamp weet wat de goede kant vd lijn in houd. Daar in de gaza weten ze het ondertussen ook niet meer, behalve dat een anti hamas houding ws betekent dat je gevierendeeld wordt door dezelfde hamas. Best moedig die protesten, maar ook dwaas tegelijk. Of je nu palestijn bent of niet, dat is daar niet toegestaan.

Als hamas ophoud te bestaan, dan hebben deze oude heren uit NL het grootste gelijk. Tot die tijd is er geen oplossing.

agnar123
agnar123
27 mrt. 2025 - 15:42

Onder druk van Clinton sloten Arafat en Rabin vrede. Zionistische terroristen vermoorden Rabin en gaven Ariel Sharon opdracht om alle redelijke palestijnse leiders op te ruimen en Arafat te vermoorden.

.

Israel heeft de twee-staten oplossing afgewezen.

Er is dus maar één staat.

In deze staat zijn de Palestijnen untermenschen of in de woorden van zionisten: "Kakkerlakken die moeten worden uigeroeid."

.

Aangezien er maar één staat is, is Israel verantwoordelijk voor alles wat er daar gebeurd. Israel stimuleert Hamas om de gewone Palestijnen te onderdrukken en straft de Palestijnen als groep om wat een kleine groep radicalen doet.

.

Vertaald naar de situatie in de USA rond 1970: Stel je eens voor, dat de USA hele zwarte wijken had vernietigd omdat daar 'Black panters' wonen.

.

Ik wil graag, dat de Europese leiders gaan luisteren naar de vertegenwoordigers van de Joodse vredesbeweging. En dat de politici van Israel totaal geboycot worden.

1 Reactie
agnar123
agnar12327 mrt. 2025 - 15:44

Netanyahu en co zijn naar mijn mening niet veel beter dan Hitler en Himler. En Nationaal Zionisme is net zo erg als Nationaal Socialisme.

.

Of om een beetje te provoceren:

De Nationaal Socialisten spraken over Untermenschen of half-mensen. De Nationaal Zionisten noemen de Palestijnen 'kakkerlakken'. Dat is nog een graadje erger.

MaartenvdP123
MaartenvdP123
27 mrt. 2025 - 10:07

Het is heel goed om te zien dat de Palestijnen (mondjesmaat) in opstand durven te komen tegen de vreselijke Hamas. Wellicht is dat een begin om voorzichtig over een soort van 'vrede' te praten.

2 Reacties
Broodjeapoep
Broodjeapoep27 mrt. 2025 - 12:04

Als Hamas vreselijk is, is Israel onmenselijk.

Mark Huysman
Mark Huysman27 mrt. 2025 - 12:34

Het is Israël dat de Palestijnen bombardeert en uithongert, niet Hamas. Wat betreft de demonstraties: er zijn altijd mensen in Gaza geweest die het niet met Hamas eens zijn, de Palestijnen vormen geen monolitische samenleving. En aangezien Israël stelt dat er geen verschil is tussen Hamas en de Palestijnen en dat ze iedereen dood willen maken dan wel deporteren is het logisch dat er mensen zijn die oproepen dat Hamas de macht uit handen geef. De hoop is dat Israël dan geen voorwendsel meer heeft om iedereen dood te maken. Mensen zijn wanhopig.

.

Verder wijzen diverse media erop dat de Fatah-factie van Muhammed Dahlan probeert invloed te krijgen over de protesten. Dahlan, gesteund door de VS en Israël, leidde een in 2007 verijdelde coup tegen Hamas nadat deze de verkiezingen gewonnen had.

.

Zie voor een uitgebreidere beoordeling:

.

https://x.com/muhammadshehad2/status/1905012789011485091

moush1
moush1
27 mrt. 2025 - 8:13

het is niet te geloven dat de terreur jegens Palestijnen maar Jan blijven doorgaan. En niemand zegt er iets van. Gruwelen van deze eeuw can de “beschaafde” westerse wereld.

Lopez
Lopez
27 mrt. 2025 - 1:53

Argos, 26 maart:

.

‘Ambtenaren worstelen tussen eed op grondwet en loyaliteit aan ministerie’

Oud-medewerkers van Buitenlandse Zaken over Israël-beleid

.

https://argos.vpro.nl/artikelen/ambtenaren-worstelen-tussen-eed-op-grondwet-en-loyaliteit-aan-ministerie

TwoTone
TwoTone
26 mrt. 2025 - 20:15

Iedereen die het handvest van Hamas heeft gelezen begrijpt dat de werkelijkheid anders ligt dan de theoretische blik van een deel van de Nederlanders.

5 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman27 mrt. 2025 - 8:54

Inderdaad, in het handvest staat dat de Palestijnen tegen het zionisme en kolonialisme vechten en niet tegen de joodse religie. Een deel van de Nederlanders heeft dat nog steeds niet door of negeert dat bewust omdat men Hamas als antisemitische organisatie wil afschilderen.

Frits Jansen
Frits Jansen27 mrt. 2025 - 10:48

Zeg het dan maar hardop: de Palestijnen zijn ook niet allemaal lieverdjes, zeker niet voor zover ze Hamas aanhangen.

JoostJK
JoostJK27 mrt. 2025 - 11:27

Vooruit, beschrijf ons die andere werkelijkheid , zonder theorie

Benieuwd hoever je komt, voordat wij theoretici door je lulpraat heenprikken.

TwoTone
TwoTone27 mrt. 2025 - 17:21

Jullie hebben het niet over het handvest maar General Principles and Politics van Hamas uit 2017.

Daar staat zoiets als: “Onder de schaduw van de islam kunnen leden van de drie godsdiensten islam, christendom en jodendom in vrede en harmonie samenleven. Deze vrede en harmonie is alleen mogelijk onder de schaduw van de islam.”

Verschillende mensen zullen dit verschillend uitleggen.

Mark Huysman
Mark Huysman27 mrt. 2025 - 19:29

@TwoTone

.

Het oude handvest is in 2017 vervangen door de nieuwe beginselverklaring. Het is buitengewoon misleidend om naar dat oude handvest te blijven verwijzen. En over misleiding gesproken: het citaat wat je nu aanhaalt over ‘de schaduw van de Islam’ komt uit dat oude handvest. Maar jij suggereert dat het uit de nieuwe beginselverklaring komt.

.

Zoals wel meer pro-Israël reageerders hoop je door misleiding en verwarring de aandacht af te leiden van de genocidale misdaden die Israël al anderhalf jaar dag in dag uit pleegt.

Oldhabbits
Oldhabbits
26 mrt. 2025 - 14:23

Lijkt me dat die oproep samen zou moeten gaan met de oproep om de Hamas terreur te stoppen en alle gijzelaars vrij te laten

8 Reacties
yitsan
yitsan26 mrt. 2025 - 15:33

Lijkt me dat er niets is wat genocide rechtvaardigt.

Mark Huysman
Mark Huysman26 mrt. 2025 - 15:35

[Lijkt me dat die oproep samen zou moeten gaan met de oproep om de Hamas terreur te stoppen en alle gijzelaars vrij te laten]

.

Schoof hoeft daar niet toe opgeroepen te worden want dat doet hij al bij elke gelegenheid hij die krijgt. Tegelijk steunt hij de Israëlische genocide op de Palestijnse burgerbevolking. Logisch dus dat de oud-politici hem oproepen daar mee te stoppen. Dat moet toch niet zo heel moeilijk zijn om te snappen?

Zandb
Zandb26 mrt. 2025 - 16:14

Oude gewoontes

Bent u nou werkelijk zo onnozel, dat u niet begrijpt dat Palestijnen niet automatisch schuldig zijn als lid van de Hamas of als mensen die Hamas steunen?

U ziet geen Palestijnen maar Hamasleden. Maar waaraan ziet u dat dan in godsnaam? Hoe kunt u dat met zekerheid weten?

.

Korto. U vindt:

Hamas IS een terreurbeweging (en dat ben ik met u eens) en daarom is alles toegestaan - zelfs dezelfde blinde terreur - om die te bestrijden (en dat ben ik niet met u eens).

JoostJK
JoostJK26 mrt. 2025 - 19:14

https://www.frontaalnaakt.nl/archives/dont-mention-the-genocide.html

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen26 mrt. 2025 - 19:53

@Zandb,

Ik denk dat Oldhabbits de hamasleden herkent aan de couveuse die er omheen zit.

Lopez
Lopez27 mrt. 2025 - 1:38

@Oldhabbits

[Lijkt me dat die oproep samen zou moeten gaan met de oproep om de Hamas terreur te stoppen en alle gijzelaars vrij te laten]

.

Waarom? Laat het kabinet het op dat punt soms ook afweten? Nee, het kabinet roept daar te pas en te onpas toe op. Tegelijkertijd steunt het de permanente terreur en het genocidale geweld van Israël.

.

En over gijzelaars gesproken: het is hoog tijd dat het kabinet Israël maant tot het vrijlaten van de vele duizenden Palestijnse gegijzelden. Iedereen weet dat duizenden Palestijnen worden vastgehouden in administratieve detentie - zonder aanklacht en recht op een proces - of zelfs in martelcentra als Sde Teiman.

.

Voorbeeld: eergisteren werd de detentie van Dr. Hussam Abu Safiya, de bekende directeur van het Kamal Adwan-ziekenhuis in Gaza, met zes maanden verlengd. Niemand weet waarom hij (samen met een aantal artsen) is opgepakt nadat Israël het ziekenhuis in puin had geschoten, en evenmin op grond waarvan hij al maanden wordt vastgehouden; er is geen aanklacht tegen hem geformuleerd. Lang wist niemand waar hij was, ook zijn vrouw niet. Onlangs kwamen voor het eerst beelden naar buiten van hem, gekleed in een donkerbruin gevangeniskloffie en geboeid aan handen en voeten schuifelend door een duistere, ronduit lugubere gevangenis, omgeven door een stuk of acht zwaarbewapende militairen. Te krankzinnig voor woorden.

Jos Scholte
Jos Scholte27 mrt. 2025 - 5:56

Zijn de Hamas gijzelaars gelijk aan, erger dan of minder erg dat de vele Palestijnse gevangen in Israëlische gevangenissen? Of zijn die laatste eigenlijk ook gijzelaars? Maakt de Hamas terreur meer, minder of evenveel slachtoffers als de “gerechtvaardigde acties” van het Israëlische leger en de Israëlische kolonisten? Of zijn de laatste eigenlijk ook terreur?

moush1
moush127 mrt. 2025 - 8:16

oldhabits. Whataboutism. “Lijkt me dat het dan ook moet gaan over 75 jaar uitroeibeleid . Van oerconservatief extreemrechtse haviken. Waarom schrijf je dat niet?

willem van lunteren
willem van lunteren
26 mrt. 2025 - 13:07

Vergoed Israël, in Gaza de kosten die Nederland gemaakt heeft ,om tijdens de bezetting, de Palestijnse bevolking een klein beetje bestaan recht te geven? Een klein beetje basis behoefte zoals water, stroom en voedsel.Of staat Nederland garant voor een geslaagde genocide?

Gerygrr
Gerygrr
26 mrt. 2025 - 11:56

Prima hoor, die oproep.

Maken ze ook duidelijk, hoe het staat met onze veiligheid?

Levering van onderdelen door de VS voor onze vliegtuigen wordt ook bedreigd.

Wat moet Europa doen?

Trump laat ons barsten.

Israël krijgt de steun van Trump.

Oud ministers hebben ons die vliegtuigen laten kopen.

Ondanks waarschuwingen.

Steek eerst eens de handen in eigen boezems….

8 Reacties
Gerygrr
Gerygrr26 mrt. 2025 - 12:56

https://nos.nl/l/548178

Het verhaal van de JSF.

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen26 mrt. 2025 - 13:14

Zoiets als: Zwijg als u zelf niet volstrekt foutloos was en nog immer bent? Wordt dan wel erg stil in Nederland .

vdbemt
vdbemt26 mrt. 2025 - 14:30

Je vindt het wel goed als er daarna opgestaan wordt tegen de genocide. Wat zou je ervan vinden om dat dan maar tegelijk te doen? Of toch maar eerst proberen dat uitmoorden te stoppen en ietsje later eventueel een excuus van 'onze' kant. Dat laatste bestaat alleen maar uit woorden. Het eerste uit moorden.

Gerygrr
Gerygrr26 mrt. 2025 - 14:55

Wat nou “ik”?

Nee, prima schop Trump tegen de schenen, dat helpt….

Zie wat Rutte zegt.

Ik overzie een politiek toneel van toen naar nu.

Dezelfde politici, die alles deden wat de VS vroeg.

We hadden zelf sterk kunnen staan, als we de Europese alternatieven hadden gekozen.

Dan hadden we sterk gestaan ook in het geval van de Israëlische misdaden.

Gerygrr
Gerygrr26 mrt. 2025 - 15:01

Dezelfde oud ministers hadden beter kunnen kiezen.

We hebben ons afhankelijk gemaakt van de VS hun toestellen gekocht in plaats van de Europese alternatieven.

Dus zijn we machteloos.

Trump haat ons al.

Ga hem niet tegen de schenen trappen.

Het is niet wat “ ik” wil.

Gerygrr
Gerygrr26 mrt. 2025 - 15:14

Elke moordpartij op volkeren al dan niet met eigen land op de wereld wijs ik uiteraard af.

Waar komt die selectieve verontwaardiging vandaan?

Kent u net als ik slachtoffers van volkerenmoorden in het verleden? Of kwam het voor in je eigen familiegeschiedenis?

En ik doel niet op de Holocaust.

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen26 mrt. 2025 - 17:49

"Dezelfde politici, die alles deden wat de VS vroeg.

We hadden zelf sterk kunnen staan, als we de Europese alternatieven hadden gekozen.

Dan hadden we sterk gestaan ook in het geval van de Israëlische misdaden."

.

Het punt is Gerygrr dat ze destijds de Europese alternatieven niet kozen en dat we ons nu kunnen laten verlammen door die keuzes en ons kunnen wentelen in woede en verwijten of ons alsnog uitspreken. Laat, te laat. En misschien helpt het niet, maar niets doen helpt zeker niets.

Gerygrr
Gerygrr27 mrt. 2025 - 11:33

Adrienne,

Zeker is dat fout gegaan.

Ik zag bij van Roosmalen en Groenteman een opgewekte Beatrice de Graaf onze terrorismedeskundige.

Zij zag al jaren de problemen ontstaan en de ontkenning daarvan.

Gelukkig is er nu in Europa het besef, dat er als de wiedeweerga geïnvesteerd moet worden in onze veiligheid.

Als Schoof, of wie dan ook gaat vertellen wat Europa ergens van vindt, gaat Trumps woede ervaren.

Dat helpt niemand.

We moeten zorgen, dat we weer kaarten in handen krijgen.

Als Europa.

Alle dictators gaan hun gang.

korheiden
korheiden
26 mrt. 2025 - 11:05

Nederland kan zich uitspreken, demonstreren tot men een ons weegt en boycots uitvoeren. Het maakt niets uit. Trump staat achter Israël, Poetin kijkt naar zijn eigen belangen en landen als Saoedi-Arabië en de Golfstaten tellen hun knopen. Hamas zou de nog in leven zijnde gijzelaars (als die er nog zijn tenminste) kunnen teruggeven en hopen dat de bombardementen dan zullen stoppen. Maar ik denk dat Israël in feite carte blanche heeft om Gaza met de grond gelijk te maken en Hamas voorgoed uit te schakelen. Al krijg je hun gedachtegoed nooit uitgeroeid.

5 Reacties
Ramon147
Ramon14726 mrt. 2025 - 14:14

@[ Trump staat achter Israël, ]

VS staat aachter sraël, !! Biden ,Trump , Obama ....maakt niks uit hoor ,

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen26 mrt. 2025 - 14:47

@Ramon147,

"[ Trump staat achter Israël, ]

VS staat aachter sraël, !! Biden ,Trump , Obama ....maakt niks uit hoor ,"

.

Niets doen helpt evenmin

Ramon147
Ramon14726 mrt. 2025 - 15:11

@Adrienne

Ik heb ook nooit gezegd dat je niets mag doen . Nederland is een klein landje en kan niet zonder VS . veel beslissingen/uitlatingen binnen de politiek zijn politiek-overwogen .

Dat gezegd , ik heb persoonlijk absoluut niks tegen protesten - brand brieven of ............. . Niets doen helpt evenmin idd . Daar heb jij gelijk in .

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen26 mrt. 2025 - 17:54

Ramon147, de vraag is niet of wij zonder de VS kunnen en zelfs niet of wij zonder de VS willen. Het is, gegeven de huidige president, niet uitgesloten dat we zonder de VS moeten.

Lopez
Lopez27 mrt. 2025 - 1:05

@korheiden

[Nederland kan zich uitspreken, demonstreren tot men een ons weegt en boycots uitvoeren. Het maakt niets uit.]

.

Het maakt wel degelijk uit als landen als Nederland, die zeggen dat het internationaal recht en de universele mensenrechten leidend dienen te zijn, consequent zijn en Israël boycotten. Het punt is dat die landen nog altijd een uitzondering maken voor Israël en het land politiek, economisch en zelfs militair blijven steunen.

.

Ja, Trump en zijn spookrijders steunen Israël onvoorwaardelijk en zijn zelfs bereid gezochte verdachten van oorlogsmisdaden als Netanyahu en Gallant te ontvangen. Maar als de EU zich eindelijk van Israël zou afkeren zoals het dat van bijvoorbeeld Rusland heeft gedaan zou dat in Tel Aviv wel degelijk pijn doen, al is het maar omdat de EU verreweg Israëls grootste handelspartner is, maar ook omdat veel Israëli's meer ophebben met Europa dan met ongeleide projectielen als Trump, Rubio, Hegseth en Musk.

Wilma3
Wilma3
26 mrt. 2025 - 10:16

Goede actie, zal alleen niets uithalen ben ik bang. Ik erger me al tijden wezenloos aan hoe het kabinet reageert op de genocide die Israël uitvoert.

.

Als Jan Pronk nog minister was geweest dan had hij zich allang uitgesproken en zich hard gemaakt voor maatregelen om Israël te laten weten dat NL het niet eens is met wat daar gebeurt.

.

Volgens mij is hetgeen het kabinet zegt niet in overeenstemming met de mening van de meeste Nederlanders. Voor mij heeft Israël voor de rest van mijn leven 'afgedaan'.

PVDB2
PVDB2
26 mrt. 2025 - 10:09

Een andere oud minister, Uri Rosenthal, vind juist dat Israel te kort word gedaan. 50.000 doden is blijkbaar niet genoeg.

Waaronder 15.000 kinderen. Antisemitisme uiteraard als je dit vermeld.

+

Gelukkig hoef ik binnenkort niet naar de VS, want detentie lijkt me niets, nu ik dit heb geschreven.

+

En zal ik me voorbereiden op de hoon van Geert "Johnnie" Wilders die, zoals zijn broer niet naar tennisdames zit te kijken, maar naar de bombardementen van Israel op Gaza. Met ook de zware bommen door vriend Trump geleverd.

bensjoel
bensjoel
26 mrt. 2025 - 9:39

Enkele vervelende vragen.

a. Waar zijn de meer dan 10.000 zionisten, die generaties lang hebben gewoond in Judea en Samaria totdat Jordanie het gebied met veel geweld in 1949 heeft veroverd?

b. Het gebied wordt "bezet"genoemd. Dat betekent,dat het tot een ander land behoort. Welk? En op grond van wat?

c. Het gebied is verboden voor joden. Hoe zit dat met racisme?

d. Als de personen , die aldaar dorpen en steden bouwen,kolonisten worden genoemd, dan geldt dat ook voor de inwoners van Almere en Lelystad.

e. Nooit gehoord van de Oslo-akkoorden? En de reactie van Arafat e.c ?

9 Reacties
Broodjeapoep
Broodjeapoep26 mrt. 2025 - 10:15

A. Die zionisten die in 1948 het gebied met geweld hebben veroverd?

B. Palestina

C. Feitelijk onwaar. En laten we maar niet beginnen over de behandeling van Palestijnen wiens gebied wordt gestolen en bezet.

D. Almere en Lelystad zijn niet gesticht op gestolen land.

E. Ziet er naar uit dat jij degene bent die de Oslo akkoorden niet kent. Dat Israël delen van de bezette Westelijke Jordaanoever bestuurt, betekent niet dat ze het gebied mogen koloniseren. Dat is in strijd met de Oslo akkoorden en al het relevante internationaal recht, dat stelt dat een land wel gebieden mag bezetten, maar niet mag koloniseren.

Bruce Stone
Bruce Stone26 mrt. 2025 - 10:55

Dit zijn geen vragen, maar politieke standpunten die elke weer een hetzelfde ''debat'' oproepen ter afleiding van de consequenties van een 57 jarige bezetting. Dit laatste volgens de Hoge Raad - en niet de Hoge Raad alleen in juridische kringen - in Israël en het ICJ die de bouw van de muur in 2004 illegaal verklaarde wat natuurlijk onzin zou zijn als de muur op de grens van Israël zou zijn gebouwd.

Wat de grens van Israël is, is ook al een debat zoals het ooit een debat was waar de grens van de VS ligt wat op zichzelf al de definitie van kolonisme is om uit te monden in ontologische vragen wat Israël de facto nu eigenlijk is.

stokkickhuysen
stokkickhuysen26 mrt. 2025 - 10:57

Vervelende vragen inderdaad, vooral in de context van de huidige discussie over genocide. Dan lijkt het alsof de vragen vooral bedoeld zijn ter afleiding. Het voelt alsof 'abstract racisme' hier wordt vergeleken met de systematische aanval op het Palestijnse volk.

Dat 'bezet'' betekent dat het tot en ander land behoort is onzin? Als er 1 land is dat een land niet kan bezetten dan is het zichzelf. Je kunt niet stelen van jezelf.

@c. welk gebied en bron graag.

De Oslo akkoorden en Arafat's reactie zijn hier herhaaldelijk, en aanzienlijk duidelijker dan jouw vraag naar bekendheid ermee, besproken.

Lopez
Lopez26 mrt. 2025 - 11:30

@bensjoel

.

Wat hebben uw vragen met de bovenstaande brief van Pronk c.s. te maken?

.

a. Die hebben woningen in West-Jeruzalem toegewezen gekregen waaruit de Palestijnse bewoners waren verjaagd. Tegenover uw ’10 duizend zionisten’ staan 750 duizend Palestijnse verdrevenen, weet u nog?

.

b. U bent abuis. Lees bijvoorbeeld de rapporten van het Internationaal Gerechtshof over de betekenis van ‘bezetting’.

.

c. Het enige deel van de Westoever dat verboden is voor Israëli’s (en zeker níet voor Joden) zijn Area A en B; dat verbod is ingesteld door Israël, niet door de PA – zie de rode borden langs de toegangswegen. U kunt in Israël navragen ‘hoe het met racisme zit’, maar dat weet u vast wel. (Overigens trekken veel Israëli’s zich niets van het verbod aan, maar dat wist ook vast ook al.)

.

d. Israël noemt de Israëli’s die zich in de illegale ‘nederzettingen’ in bezet Palestijns gebied vestigen van meet af aan ‘kolonisten’. Te uwer informatie: Almere en Lelystad zijn geen illegale nederzettingen en liggen niet in bezet gebied.

.

e. Ja, ik heb weleens van de Oslo-akkoorden gehoord.

Enver63
Enver6326 mrt. 2025 - 11:46

Duidelijke en feitelijke reacties van Broodjeapoep, Bruce Stone, stokkickhuysen en Lopez.

Je zou daar nog resolutie 242 van de VN Veiligheidsraad aan kunnen toevoegen Die is destijds unaniem aangenomen en stelselmatig door Israel geschonden.

.

Met de huidige Israelische regering is er alleen vrede mogelijk als de staat Israel ontbonden wordt. Wat er dan met de Israeliers zou gebeuren kan mij inmiddels helemaal niets meer schelen. De overgrote meerderheid steunt hun corrupte illiberale palingenetisch-ultranationalistische regime.

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen26 mrt. 2025 - 11:50

Vertel eens over die Oslo-akkoorden! En ook over de reactie van Arafat e.c.. Ben razend nieuwsgierig naar de Oslo-akkoorden vanuit Israëlisch perspectief!

Lopez
Lopez26 mrt. 2025 - 13:50

@bensjoel

.

U weet toch dat Israël door de VN is gemaand om vóór 18 september aanstaande al zijn militairen en kolonisten uit bezet gebied terug naar Israël te halen, hè? Lees dit artikel van 18 maart:

.

Israël heeft nog zes maanden om zich uit Palestina terug te trekken

https://rightsforum.org/israel-heeft-nog-zes-maanden-om-zich-uit-palestina-terug-te-trekken/

Jos Scholte
Jos Scholte27 mrt. 2025 - 6:01

Misschien Bensjoel, moet je je eerst echt verdiepen in de geschiedenis van de regio. Alleen iemand die dat nooit gedaan heeft zal van jouw vragen onder de indruk zijn. Ze zijn zo eenvoudig te weerleggen dat ik niet eens de moeite neem om er op te reageren.

Lopez
Lopez28 mrt. 2025 - 14:22

Bensjoel gaat zoals gewoonlijk niet in op de mensen die de moeite nemen hem te antwoorden en hem op hun beurt vragen stellen. Stel je voor dat je moet debatteren, dat durven brievenbuspissers als bensjoel niet.

DEMSiRi
DEMSiRi
26 mrt. 2025 - 9:34

Afgelopen maandag heeft het Israëlische bezettingsleger wederom twee journalisten vermoord. Één bij een droneaanval op zijn auto, de ander bij een aanval op zijn huis waarbij ook zijn vrouw en kind het leven lieten. Volgens het IOF was één journalist zgn. een sluipschutter in dienst van Hamas, die zich zou voordoen als journalist voor alJazeera! Een beschuldiging die ze in Oktober ook al o.a. tegen deze persoon en 5 andere hadden gedaan, maar waar volgens 'Reporters Sans Frontières (RSF)' geen bewijs voor was geleverd na betreffende documenten te hebben ingezien.

https://www.nu.nl/media/6350455/israelisch-leger-doodt-twee-journalisten-persorganisaties-reageren-geschokt.html

https://rsf.org/en/gaza-rsf-alarmed-israeli-armys-serious-accusations-against-six-al-jazeera-journalists-and-calls

1 Reactie
Lopez
Lopez26 mrt. 2025 - 13:46

@DEMSiRi

[Afgelopen maandag heeft het Israëlische bezettingsleger wederom twee journalisten vermoord.]

.

Klopt, en het is nog erger: in maart zijn tot dusver zeven journalisten door Israël vermoord.

.

'The Palestinian Journalists’ Syndicate (PJS) stated that, “these attacks are part of a systematic policy against Palestinian journalists, who have become direct targets as they fulfil their duty of reporting the truth.” Since the beginning of the escalation, more than 206 journalists, media professionals and media workers, including 27 female journalists, have been killed, according to PJS.'

.

Afgelopen week zijn bovendien acht humanitair hulpverleners vermoord.

.

'In total, since 7 October 2023, at least 399 aid workers, including 289 UN staff, 34 Palestine Red Crescent Society (PRCS) staff and at least 76 other NGO staff have been killed in Gaza.'

.

Zie https://www.ochaopt.org/content/humanitarian-situation-update-275-gaza-strip

badgast
badgast
26 mrt. 2025 - 8:01

In een democratie heeft een oud-minister geen spaan meer in de melk te brokkelen dan u en ik.

En we weten dat als dit kabinet de steun van de Grote Blonde Leider wil houden, het zich onthoudt van kritiek op Israël, Likud of "Bibi".

Dus ik zie Schoof voorlopig geen kritiek op Israël uiten.

2 Reacties
Enver63
Enver6326 mrt. 2025 - 11:48

Dus door de GBL is dit kabinet medeplichtig aan genocide. Dat zou kunnen betekenen dat evenredige maatregelen tegen dit kabinet gerechtvaardigd zijn.

Jos Scholte
Jos Scholte27 mrt. 2025 - 6:04

Het is Grote Geblondeerde Leider.

HamasIseenDoodsCultus
HamasIseenDoodsCultus
26 mrt. 2025 - 7:29

Deze oud-ministers zijn geen knip voor de neus waard. Het is wel erg eenzijdig als je verwacht van Schoof, dat hij opstaat tegen Israël. Nu duidelijk wordt dat de inwoners van Gaza eindelijk in grote getallen in opstand durven te komen tegen Hamas en haar schrikbewind. Alleen past dat volgens vele niet in het juiste narratief dat Hamas wegzet als verzetsstrijders.

9 Reacties
migrant
migrant26 mrt. 2025 - 8:08

@HamasIseenDoodsCultus,

Ook Israelies komen zo langzaam in opstand tegen de regering van Netanyahu..

DaanOuwens
DaanOuwens26 mrt. 2025 - 8:29

@ sympathisant van genocide.

Jij schrijft: Alleen past dat volgens vele niet in het juiste narratief dat Hamas wegzet als verzetsstrijders.

Hamas is een verzetsbeweging die terreur als geweldsinstrument inzet, andere middelen hebben ze niet. Israël is een terreurstaat die genocide als geweldsinstrument inzet, er zijn zat andere middelen voorhanden. En de mensen in Gaza hebben meer lef dan hun tegenhangers in Israël. Daar zijn slechts enkelingen bereid tot dienstweigeren en die worden vervolgens aangevallen door hun medeburgers. Dat maakt al met al dat ondanks de dood en de honger de beschaving binnen Gaza wat verder is gevorderd dan in de staat Israël. En gezien jouw tekst en naam ook wat verder dan bij jou.

Stellingwerver
Stellingwerver26 mrt. 2025 - 8:38

@DaanOuwens Hamas heeft altijd andere middelen kunnen gebruiken, maar het gebruik van geweld staat in hun handvest. Dus het is dikke onzin om te beweren dat ze niks anders hebben. Overigens zijn er in Israël ook genoeg inwoners die genoeg hebben van het geweld. Dus dat jij alle daden van Hamas goedkeurt omdat ze niks anders kunnen, verlaag jezelf tot het niveau Netanyahu.

stokkickhuysen
stokkickhuysen26 mrt. 2025 - 10:59

'Dus het is dikke onzin om te beweren dat ze niks anders hebben. '

Diplomatie?? Wat hebben ze dan allemaal waar ze geen gebrui van maken om meteen naar de wapens te grijpen?

DEMSiRi
DEMSiRi26 mrt. 2025 - 11:03

@IsraëlIseenGenocidaalFascistischApartheidsRegime... Feitenvrij gewauwel!

Bruce Stone
Bruce Stone26 mrt. 2025 - 12:07

In ''What Gazans want" van Foreign Affairs 14 feb. 2025 werd de vraag "Which leadership options do Gazans see as best representing Palestinians?" die in jan. '25 werd gesteld vlak voor het zgn. "Staakt het vuren" als volgt beantwoord:

- 21% Hamas

- 18% Marwan Barghouti

- 14% PLO

- 13% PLFP ... en ....

- 32% None of these options

Kunt u verder aangeven wie die velen zijn die Hamas slechts zien als verzetsstrijders? Op deze site moet ik die nog ontdekken. Volgens mij zit u hier op uw eigen narratief bevestigd te zien en heeft het weinig met de hel in Gaza te maken. In een zelftest in Haaretz ooit kwam naar voren die iemand de juiste antwoorden gaf op de hoogte was van het feit dat er geen verschil zit tussen het optreden van Likud en dat van Hamas.

Mark Huysman
Mark Huysman26 mrt. 2025 - 12:13

@Stellingwerver

.

[Hamas heeft altijd andere middelen kunnen gebruiken]

.

In 2018 hielden de Palestijnen wekelijkse demonstraties tegen de bezetting en voor het recht op terugkeer bij het hek wat om kamp Gaza geplaatst is. Deze vreedzame demonstraties werden gesteund door Hamas. Reactie Israël: het schoot elke week opnieuw ongewapende demonstranten neer. Waaronder medisch personeel, invaliden en kinderen. Reactie wereld: de andere kant opkijken.

.

Verder heeft Hamas aangegeven zich achter het Arabisch vredesvoorstel op te stellen wat neerkomt op twee staten langs de lijnen van het internationaal recht. Reactie Israël: negeren.

.

Dus vertel eens, welke andere middelen heeft Hamas nog meer?

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen26 mrt. 2025 - 12:14

Dus u weet dat Hamas in Gaza een schrikbewind voerde en voert? Mooi! En als u dat al weet, dat weet de Israëlische regering dat zeker (al was het maar omdat Israël zelf Hamas in het zadel hielp), evenals de Nederlandse regering. De Israëlische regering heeft er dus, in de wetenschap dat Hamas een schrikbewind voert voor gekozen om tegen de bevolking die onder dat (door die Israëlische regering in het zadel geholpen) schrikbewind moet leven ook nog eens "genocidale daden" te plegen, de Nederlandse regering heeft er, in de wetenschap dat die burgerbevolking onder een (door de Israëlische regering in het zadel geholpen) schrikbewind leven voor gekozen om die "genocidale daden" door wegkijken en wapenleveranties mede mogelijk te maken en u kiest er, in de wetenschap dat die bevolking onder een schrikbewind leeft voor om die "genocidale daden" te vergoelijken.

.

Verder ken ik hier geen voorstanders van Hamas.

Jos Scholte
Jos Scholte27 mrt. 2025 - 6:07

In Grote getallen (hoeveel van de 2 miljoen?) nadat hun hele leefgebied in puin is geschoten, 50.000 inwoners zijn vermoord en Israel aangeeft er gewoon mee door te gaan. Dat klinkt meer als een groep wanhopige slachtoffers die het niet meer aankunnen om schietschijf te zijn. Trouwens, in Israel wordt al langer in Grote getallen gedemonstreerd tegen Bibi.

A.Groot
A.Groot
26 mrt. 2025 - 6:09

Het zou tijd worden voor zo'n oproep. Ik schaam me al jaren voor de Nederlandse steun aan de Israëlische politiek.

Kees Flipsen
Kees Flipsen
25 mrt. 2025 - 21:10

De kans verglijdt om aan de goede kant van de geschiedenis te staan. Lijkt mij niet echt mogelijk meer, dit om al 77 jaar onvoorwaardelijke steun door Nederland en andere westerse landen aan roof, verdrijf en onderdrukkingsland Israel! Misschien wel meer dan 100.000 dodelijke slachtoffers aan Palestijnse en aan Israëlische kant hadden voorkomen kunnen worden als men had gedaan wat gedaan en niet gedaan had moeten worden. Zij hebben van Israël een monster gemaakt door niet te sanctioneren vanwege alle schendingen van het internationaal recht maar dit land te blijven steunen met woord en daad.

JaapBo
JaapBo
25 mrt. 2025 - 20:42

Goede oproep!

Olav Meijer
Olav Meijer
25 mrt. 2025 - 19:43

Het is een enorme schande voor Nederland. Met Den Haag zogenaamd als de hoofdstad van het internationale recht! Het kabinet maakt het land feitelijk medeplichtig aan oorlogsmisdaden en zelfs genocide -de relativerende toevoeging "mogelijke" is inmiddels al lang volledig achterhaald gezien de harde feiten- en verandert daar geen millimeter aan. Schoof gedraagt zich als slap dienstknechtje van Trump en Netanyahu. Dit kabinet heeft deze schande op zichzelf en de bevolking geladen, en die zal nooit meer vergeten worden.

geronimo3
geronimo3
25 mrt. 2025 - 19:30

Deze 3 oud politici en ministers daar heb ik zo en zo respect voor, het is iets, maar ik durf te schrijven dat ons Westen met zijn grote mond, de oude koloniale Europese landen samen met de hegemoon uit de VS die deze genocide van de zeloten van het apartheidsregime uit Jeruzalem steunen, die Trump nog een Joodse hoofdstad maakte tegen alle internationale afspraken in en zijn Amerikaanse ambassade daar vestigde, zij hebben zoveel krediet verspeelt en landen sluiten zich massaal aan bij die nieuwe alliantie, zien we nou echt die puzzels niet, we worden uitgekotst geloof me, een lange geschiedenis van dood en verderf door ons continent en de overzeese vriend (niet de mijne), we pretenderen nog steeds zoveel terwijl we geen eens meer diplomatie kunnen bedrijven, niet de VS en ook niet de EU, dit moest ik even schrijven want ik ben hier zo BOOS om, en ik hou mij nog in!

RonalddeVries
RonalddeVries
25 mrt. 2025 - 19:21

Oud-ministers zijn aan het verkeerde adres. Ze moeten zich wenden tot het Parlement. Uitvoerende functionarissen moeten zich onthouden van politieke standpunten.

6 Reacties
Broodjeapoep
Broodjeapoep25 mrt. 2025 - 22:49

"Uitvoerende functionarissen moeten zich onthouden van politieke standpunten"

Dit is net zo'n onzin als "journalisten moeten objectief en neutraal zijn". Journalisten moeten transparant zijn in hun standpunten, zodat de lezer dit zelf kan meenemen in hun overwegingen. Een journalist die zichzelf "objectief en neutraal" noemt, heeft ofwel slechte intenties, of is zich niet bewust van hun eigen vooroordelen.

Een politicus die zich onthoudt van het innemen van een standpunt is niet objectief of neutraal. Een politicus die dit doet is een laffe zak óf verbergt zijn werkelijke agenda.

En hoezo, "moeten zich onthouden van politieke standpunten"? Heeft Schoof onlangs niet zijn onvoorwaardelijke steun aan Oekraïne uitgesproken? Is dat niet een politiek standpunt? Of is het alleen een politiek standpunt als we het er niet mee eens zijn?

RonalddeVries
RonalddeVries26 mrt. 2025 - 9:06

@Broodjeapoep

Uitvoerende ambtenaren kun je niet vergelijken met journalisten. De leer v.d. scheiding der machten verbiedt hun zich politiek te profileren. Anders wordt de wetgevende macht waarop het Parlement het monopolie heeft, uitgehold en dat is slecht voor de democratie.

Broodjeapoep
Broodjeapoep26 mrt. 2025 - 10:19

@Ronald

"De leer v.d. scheiding der machten verbiedt hun zich politiek te profileren."

Heeft Schoof onlangs niet zijn onvoorwaardelijke steun aan Oekraïne uitgesproken? Is dat niet een politiek standpunt? Of is het alleen een politiek standpunt als we het er niet mee eens zijn?

Wat een klinkklare onzin roeptoeter je. De scheiding van machten zegt niets over het "politiek profileren". Het kabinet maakt het beleid en het Parlement controleert dat beleid en stemt daarover. Het kabinet doet inherent politieke profilering. Het kabinet neemt inherent politieke standpunten in.

RonalddeVries
RonalddeVries26 mrt. 2025 - 14:59

@Broodjeapoep

De scheiding der machten betekent dat alleen het Parlement wetten vaststelt wat ik 'politiek profileren' noem en dat de regering die wetten uitvoert, niet meer en niet minder.

Broodjeapoep
Broodjeapoep27 mrt. 2025 - 15:49

@Ronald

Oh, dus je opmerking is niet alleen complete onzin, het is ook nog eens niet relevant aan het artikel. Of je verplaatst de doelpalen nu gewoon, wat in en in triest zou zijn.

Het kabinet formuleert geen wetten? Sinds wanneer? Het kabinet maakt het beleid dat het wil uitvoeren gappie. Het parlement controleert dat. Parlementsleden kunnen óók wetsvoorstellen indienen, maar dat betekent niet dat ministers geen beleid maken. Letterlijke politieke profilering in elke vorm. Of ga je nou echt claimen dat minister Faber niet al een jaar bezig is met het formuleren van een asielwet?

Gast, je hebt écht een plank voor je kop.

Broodjeapoep
Broodjeapoep27 mrt. 2025 - 15:55

@Ronald

Je claim was "Uitvoerende functionarissen moeten zich onthouden van politieke standpunten", wat ik al helemaal heb weerlegd. Nu maak je er allerlei andere onzin van, wat óók nergens op slaat. Die oorspronkelijke claim gaat helemaal niet over wetten maken. Die oorspronkelijke claim gaat over politieke STANDPUNTEN. Dat zijn geen wetten gast. En hoe moet het kabinet ooit hun beleid verdedigen tegenover het parlement als ze geen standpunten in mogen nemen? Dat is letterlijk de basis van het beleid dat ze vormen. Beleid dat tot wetgeving leidt, wetgeving die gecontroleerd en goed- of afgekeurd wordt door het parlement. Wetten zijn geen politiek standpunt meer.

Mijn god, je bent het levende bewijs dat bezuinigen op onderwijs uitermate onverstandig is.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
25 mrt. 2025 - 19:14

NSB Schoof

1 Reactie
Gerygrr
Gerygrr26 mrt. 2025 - 12:07

Schoof heeft dan weer weldoor, hoe urgent het is, dat wij ons beter digitaal beveiligen.

Laat de vijand ons niet bestoken met on line nepnieuws.

Laat ons niet digitaal aanvallen en systemen platleggen.

Zoals we nu weten, de universiteiten, de zorginstituties, alles van belang is al succesvol aangevallen.

Laten de Russen niet zien, hoe dom wij zijn geworden?

Zijn dat niet de nieuwe NSB ers?

De vijand helpen door hun nepnieuws ongegeneerd door te sturen?

Jonge boze mannen, die verrechtsen, omdat ze hun erfenis kwijt zijn.

Jonge mensen, die Boomers als het kwaad zien?

Ja Trump, Netanyahoe, Poetin, Netanyahoe, Erdogan.

Zij zijn oude boze mannen, die aan het eind van hun leven wraak nemen voor het missen van hun erfenis, de eeuwige glorie, hun land weer groot maken…

Joshua45
Joshua45
25 mrt. 2025 - 17:13

Lees een stukje mee:

SCHOOF

Daar doe ik geen uitspraak over. Ik ben het wel met haar eens dat aanvallen proportioneel moeten zijn, maar ik doe er geen uitspraak over.

BREMER

Waarom niet?

SCHOOF

Omdat ik daar geen militair advies over heb gekregen.

BREMER

Frankrijk heeft die aanvallen veroordeeld. Er is aan u gevraagd in de Tweede Kamer vorige week of u dat wilde. U zei: dat wil ik niet, maar ik wil wel mijn zorg uitspreken. Wat is het verschil daartussen?

Enz

Enz

pahan
pahan
25 mrt. 2025 - 17:07

Dat is blaffen tegen de verkeerde boom. Minister van Buitenlandse zaken bepaalt dat, niet Schoof.

7 Reacties
migrant
migrant25 mrt. 2025 - 17:29

@pahan,

Schoof is het "hoofd" van de regering. Dus weldegelijk aan de juiste persoon geschreven.

Van de rest van de regerende partijen zul je geen kritiek op Israel krijgen.

Sachs
Sachs25 mrt. 2025 - 17:45

Maar Schoof is degene die zijn kabinet aan de spelregels dient te houden. Terecht dat hij wordt aangesproken. Zijn antwoord in de Tweede Kamer was vorige week dat de 'kabinetslijn' een veroordeling van Israël niet toestaat. Dan resteert ontslag.

.

Zie ook: https://rightsforum.org/schoofs-reactie-op-israels-barbarij-in-gaza-laat-de-hel-maar-losbarsten/

vdbemt
vdbemt25 mrt. 2025 - 19:00

Jij blaft zonder goed te kijken waar je om blaft. Jij denkt beter te weten dan oud-MINISTERS dat het richten van deze oproep aan de minister president niet aan het goede adres is?????

Olav Meijer
Olav Meijer25 mrt. 2025 - 19:46

@ pahan:

-

Nonsens. Wat nu gebeurt gaat het hele kabinet aan, en hiermee wordt indirect een smet geworpen op het Nederlandse volk.

pahan
pahan26 mrt. 2025 - 5:32

Schoof kan leiding geven aan het proces dat leidt tot een ander standpunt maar meer ook niet.

En dat standpunt is van jou en mij, dus we kunnen net zo goed (en zinloos) elkaar daar op aan haan vallen.

vdbemt
vdbemt26 mrt. 2025 - 14:37

@pahan. "Schoof kan leiding geven aan het proces dat leidt tot een ander standpunt maar meer ook niet. " Een ander standpunt is precies wat deze oud-ministers graag zien. Dus TOCH wel ge9de geadresseerd, deze brief aan Schoof.

Schoof leidt niet alleen dat proces. Hij brengt OOK dat (andere) standpunt in de EU naar voren.

Ik weet niet of je het door hebt: maar je bent van gedachte verandert.

vdbemt
vdbemt26 mrt. 2025 - 14:38

correctie: goed geadresseerd

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen
25 mrt. 2025 - 16:54

Wat begrijpen die oud-ministers niet aan dat standpunt? Mij is het verdomd duidelijk: Alle Palestijnen mogen dood en iedereen,( inclusief de Joodse organisaties die niet achter Israël staan) die daar anders over denkt is een vuile antisemiet.

1 Reactie
Sachs
Sachs25 mrt. 2025 - 17:50

Volgens mij begrijpen ze het heel goed en willen ze dat het verandert. Verder met je eens.

Jos Scholte
Jos Scholte
25 mrt. 2025 - 16:21

volgens mij neemt Nederland wel een duidelijk standpunt in. Het standpunt dat van reserve uberRabijn Wilders geen afkeuring getoond mag worden t.o.v. zijn vrinden

2 Reacties
Joshua45
Joshua4525 mrt. 2025 - 17:14

hihi helemaal eens.

vdbemt
vdbemt25 mrt. 2025 - 19:05

Nee. Want Schoof heeft de nieuwe daden van Netanyahu toch omschreven als 'zorgelijk', of iets in die strekking. Dat heeft een heel klein beetje van 'niet zo netjes' en toch een heel klein beetje tegen wat Wilders ervan vindt. Niet duidelijk dus. Slap, dat wel. Daarom deze goede oproep.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor