Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Oprichter wetenschappelijk bureau NSC kan PVV-ministers en racistisch getreiter Wilders niet langer verdragen

  •  
28-06-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
8572 keer bekeken
  •  
omtzigt

NSC’er Ronald Voorn vertrekt bij het door hem opgerichte wetenschappelijk bureau van de partij van Pieter Omtzigt. Op X en LinkedIn schrijft hij:

Per 30 juni leg ik mijn taken als kwartiermaker van het wetenschappelijk bureau voor Nieuw Sociaal Contract neer. De reden hiervoor is dat het gedrag van een aantal kandidaat bewindspersonen in het verleden direct strijdig is met de waarden en het democratisch ethos waar ik voor wil staan.

Eerder deze week sprak Voorn ook al op X zijn afschuw uit over Wilders. Nadat de PVV-leider op X schreef dat hij in de plaats van Martin Bosma naar Keti Koti wilde afreizen, schreef Voorn: “Deze man heeft echt hulp nodig. Niet normaal dit.”

Omtzigt vindt het racistische gedachtegoed van Wilders en de PVV-ministers nog altijd geen onoverkomelijk probleem. De NSC-leider zwaait Voorn via X uit: “Jammer Ronald. Met respect voor je besluit, danken NSC en ik je voor de prettige samenwerking en de ontwikkeling van ideeën voor Nederland.”

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (23)

Soesie
Soesie
29 jun. 2024 - 13:01
GOEDZO. Rechte rug. En verder de afgrond in met extreem rechts!
Wilweetje
Wilweetje
29 jun. 2024 - 10:08
Binnekort: Omtzigt functie elders
Wilweetje
Wilweetje
29 jun. 2024 - 6:44
Jammer Ronald. Met respect voor je besluit, danken NSC en ik je voor de prettige samenwerking en de ontwikkeling van ideeën voor Nederland.” Wat een achterbakse hypocriet is die Omtzigt. Het idee om met PVV in zee te gaan komt niet van v Voor.
Barns
Barns
28 jun. 2024 - 17:59
Meneer Omtzigt weet duidelijk niet het verschil tussen racisme en discriminatie!
moush1
moush1
28 jun. 2024 - 16:27
Wie volgt? Jammer Omtzigt, door het ijs gezakt wat mij betreft.
D. Maat
D. Maat
28 jun. 2024 - 14:32
“Per 30 juni leg ik mijn taken als kwartiermaker van het wetenschappelijk bureau voor Nieuw Sociaal Contract neer. De reden hiervoor is dat het gedrag van een aantal kandidaat bewindspersonen in het verleden direct strijdig is met de waarden en het democratisch ethos waar ik voor wil staan.” Op 6 april 2024 kon Omtzigt nog bekend maken dat Ronald Voorn het NSC wetenschappelijk bureau op poten gaat zetten. Wat een sneu figuur ben je dan als je een paar maanden later al afdruipt. Dit soort draaikont intriganten kun je natuurlijk missen als kiespijn in een jonge organisatie in ontwikkeling. Maar helaas niet te vermijden dat er kommedianten tussendoor glippen. Zaak is de ogen op de NSC bal te houden en snel verder gaan. Super belangrijk om de eigen partijvisie/ideologie nader uit te werken. Als tweespalt zaaien daar geen onderdeel van is kun je types als Vroon missen als kiespijn. Nog een advies aan studenten die ''wetenschapper'' Voorn hebben als begeleider voor afstuderen: vergeet de wetenschap en praat Voorn vooral naar de mond.
3 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens28 jun. 2024 - 21:28
@Kees Je moet je toch eens inleven in het gedachtegoed van anderen. Omvolken kan voor jou wel een heel normaal idee zijn, maar anderen vinden het een reden niet meer met je mee te doen. En aangezien de PVV-ers zelf nui moeite hebben met het woord, is het niet onlogisch dat Voorn dat ook vindt.
Zandb
Zandb29 jun. 2024 - 6:26
Maat Natuurlijk, als zonder zonde zijnde komt u het recht toe de eerste steen te gooien. Maar toch een 'kleinigheidje': Toen, in april, toen waren die bewindslieden er nog niet.
Vuurrood
Vuurrood29 jun. 2024 - 9:46
Maat: Jij schrijft: Op 6 april 2024 kon Omtzigt nog bekend maken dat Ronald Voorn het NSC wetenschappelijk bureau op poten gaat zetten. Wat een sneu figuur ben je dan als je een paar maanden later al afdruipt. Hoe sneu ben je als D.Maat als je niet weet dat er toen nog geen sprake was van de deelname van overduidelijke racistische/fascistische ministers en staatsecretarissen aan dit kneuzenkabinet! Enig idee wat de ideologie van de PVV en haar handlangers is?
agnar123
agnar123
28 jun. 2024 - 14:20
Eergisteren op joop.nl: Wilders haalt walgelijke islamhaat weer uit de ijskast, week voor zijn kabinet op het bordes staat https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/wilders-haalt-walgelijke-islamhaat-weer-uit-de-ijskast-week-voor-zijn-kabinet-op-het-bordes-staat Artikel 1 van de grondwet: We maken geen onderscheid op welke grond dan ook. Omtzigt zou de rechtstatelijkheid bewaken. We mogen van de aanvoerder van de grootste regeringspartij respect voor de grondwet verwachten. Wilders laat zien, dat artikel 1 vd grondwet de prullenbak in kan. En Omtzigt met zijn rechtstatelijkheid? Prullenbak? Functie elders? Het schijnt in Timboektoe heel mooi wonen te zijn. Misschien kan hij ambassadeur in Mali worden. En misschien kan het ambassadeurschap een duo-baan worden. Kan hij samen met van der Plas naar Timboektoe. LOL. Heel misschien neemt Omtzigt het weekend voor zelfreflectie. Dan komt hij tot het inzicht, dat hij dit het land niet kan aandoen. Dan kan hij maandag met een uiterst rechtstatelijk gezicht zeggen, dat hij Wilders niet aardig genoeg vindt. Dan gaat er een zuch van opluchting door geheel Europa. Na de tweet van Wilders en de hilarische ontkenning van de hongersnood in Gaza van PVV-kamerlid Dennis Ram is dit kabinet niet meer acceptabel. VVD en NSC kunnen later niet zeggen: "Wir haben es nicht gewußt".
misterzuinig
misterzuinig
28 jun. 2024 - 13:05
Nog een bom onder dit nieuwe kabinet?
2 Reacties
adriek
adriek29 jun. 2024 - 14:35
Ik denk fat er geen bommen onder het te vormen kabinet liggen maar dst het gebouwd is of drijfzand - met geluk, of een dun laagje ijs. Het zou alleen wel jammer zijn om weer naar de stembus te moeten (mogen): dan gebeurt er nog minimaal een jaar niks aan de problemen in Nederland, en er komen er waarschijnlijk nog wel een paar bij.
Gerygrr
Gerygrr29 jun. 2024 - 14:54
Adriek Leuk, ijs uit die ijskast gelekt. Fleur Agema: als minister ga ik niet waarmaken wat ik als kamerlid wilde. Ik heb geen budget. Nibud: de koopkracht gaat ietsje stijgen, doordat de toeslagen stijgen. Maar daar moeten we nu juist vanaf…. Ze gaan hun beloften nooit waarmaken.
Koolblom
Koolblom
28 jun. 2024 - 12:14
Goed zo Ronald! Je moet niet normaal maken wat niet normaal is.
Eric Minnens
Eric Minnens
28 jun. 2024 - 11:56
▪︎Deze man heeft echt hulp nodig. Niet normaal dit▪︎ Is het wel zeker dat Voorn hiermee Wilders bedoelde en niet Pieter Omtzigt?
agnar123
agnar123
28 jun. 2024 - 11:54
Het zou fijn zijn, als een paar kamerleden van NSC en VVD hun moed bij elkaar zouden rapen en heel hard 'NEEN!' tegen dit kabinet zouden zeggen.
1 Reactie
Koolblom
Koolblom28 jun. 2024 - 13:15
Helemaal mee eens @agnar123! De stekker er uit voordat de bordesfoto is gemaakt.
Armoedegrens
Armoedegrens
28 jun. 2024 - 11:41
Dat weglopen als het niet meer bevalt heb ik altijd zo'n liberale slapheid gevonden. Blijf zitten en zet je macht in tegen de acties van je economisch-gristelijke partijleider, laat ze hun best doen je te ontslaan tenminste. Zorg dat Omtzigt van binnenuit vuile handen moet maken. Bijt een paar jaar door de zure appel heen. Je hebt eerst legitimiteit gegeven aan die partij en nu stap je onder wat druk de deur uit, en kan Omtzigt schone sier blijven maken en blijft de warrigheid in zijn hoofd onbelicht.
3 Reacties
Zandb
Zandb28 jun. 2024 - 13:04
Armoedegrens Wat een onnozel frame: "Weglopen als het niet meer bevalt". We hebben het over iets als 'de vooravond van een dictatuur'. En dan is voor je geweten kiezen een hele goede, integere mogelijkheid. U zou een andere keuze maken. Niets op tegen. Maar wat zou u er mee doen, als ik zou beweren dat van een enorme slapheid getuigt? Zou u zich daar iets van aantrekken?
Gajes
Gajes28 jun. 2024 - 13:04
"Bijt een paar jaar door de zure appel heen." Voel eens ff aan je hoofd gast, alsof we die luxe van een paar jaar freubelen kunnen veroorloven. Dat worden dan een paar jaar van grenzeloze propaganda zoals ook gebeurde in de hoorzitting en waar links compleet weggeblazen werd. En het aanpakken van vergiftigd millieu en klimaatadaptie urgentie waar we al 60 jaar te laat mee zijn. En nee, die paar jaar kunnen er echt niet meer bij. Voorn doet wat Omtzigt al lang had moeten doen, uit dit kabinet gaan, sterker nog , nooit met dit kabinet moeten beginnen. Maar de carrière van Omtzigt is voorbij en hij weet het, zijn partij wordt met de grond gelijk gemaakt in de volgende verkiezingen, als die er ooit nog komen en bij het CDA zal hij niet meer welkom terug zijn. Omtzigt is verantwoordelijk voor Omtzigt zelf, dus die verantwoordelijkheid niet op Voorn leggen. Voorn heeft zijn verantwoordelijkheid genomen en daarmee al een flinke dreun richting Omtzigt uitgedeeld. Goed zo !
Wilweetje
Wilweetje29 jun. 2024 - 6:39
@Armoedegrens Jij zou erbij staan te juichen als het eerste transport met moslims vertrekt. Waar zit je verstand?
W.Knudde
W.Knudde
28 jun. 2024 - 11:18
''De reden hiervoor is dat het gedrag van een aantal kandidaat bewindspersonen in het verleden direct strijdig is met de waarden en het democratisch ethos waar ik voor wil staan.'' Goed dat de ''wetenschapper'' hier niet publiekelijk laat weten voor welke waarden en het democratisch ethos hij dan wel niet staat. Want dan zouden we het daar misschien ook over moeten hebben. Ronald Voorn is blijkbaar het soort compromisloze hardliner die niet kan verkroppen dat in een democratie die ander normen en waarden/mening kan en mag hebben die haaks staan op die van hem zelf. Dat mag. Prima dat je in dat geval (zelf of op aangeven) beseft dat het lastig is om een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de politiek. De politiek die om tot democratische besluitvorming te kunnen komen toch uitgaat van mogelijke samenwerking tussen partijen. Daarbij past geen cancellen, die ander uitsluiten, kartelvorming etc. De democratische politicus zal proberen die ander te overtuigen, het goede voorbeeld geven. Niet vervallen in activistische dwingelandij of zich al roeptoeterend onaanraakbaar verschansen in de eigen ivoren toren.
4 Reacties
Zandb
Zandb28 jun. 2024 - 13:18
Knudde Serieus? U wilt weten voor welke waarden hij wel staat, want dat kunt u niet bedenken nu hij niet langer wil meewerken aan deze coalitie? Wordt het eens niet tijd dat u onder die steen vandaan komt? U beschuldigt Voorn er van een ander niet ergens 'anders over mag denken'. Onzin. Ten eerste is het hier niet alleen een kwestie van 'ergens anders over denken' maar gaat het om denkbeelden, die niet stroken met art. 1 van de grondwet. En ten tweede gaat het hier om de vraag, of je aan iets mee wilt/kunt werken, waar je het niet mee eens bent. Als je het als medewerker niet eens ben met het beleid van je baas, dan heb je de keus: je werk te doen of te laten. Wanneer je het laat, omdat je geweten je dat ingeeft, dan impliceert dat niet dat je daarmee je baas verbiedt om er het beleid op na te houden, dat hij wil. Dat is een heel domme en in dit geval ook nog eens kwaadaardige beschuldiging die u doet. Maar zoals u bij punt 1 al ziet: De grondwet spreekt ook een ferm woordje mee.
Vuurrood
Vuurrood28 jun. 2024 - 13:21
Jij vind het een goed idee om samen te werken met een racistische/fascistische vereniging? Daarbij het risico nemend te verzanden in een nazistische regering? En dat vind jij een aanvaardbaar gevolg van democratische besluitvorming? Waaruit bestaat de democratische besluitvorming binnen de PVV dan eigenlijk?
Gajes
Gajes28 jun. 2024 - 13:26
Over ivoren toren gesproken... Geen enkele NSC kiezer heeft voor een PVV beleid gekozen, er is werkelijk 0 overeenkomst tussen PVV en NSC dan dat ze eventueel samen die ambassade richting Jeruzalem gaan duwen op een tractor. En daar houdt iedere vergelijking dan op. Wat voor zinnig beleid kan daar nu uit voortkomen, een " samenwerking " met een ondemocratische eenmanspartij en zijn buikspreekpoppen. Dit is geen normale democratische situatie want NSC en VVD zijn de toneelgordijnen die voor een Nationaal Socialistische regime met nazi ideologie, hangen. Dus kom zelf uit die ivoren toren en begrijp dat we hier een code rood hebben.
Wilweetje
Wilweetje30 jun. 2024 - 6:35
Knudde (is that your middel name?)
Volrin
Volrin
28 jun. 2024 - 11:09
Maar hij blijft wel lid van de partij?
Volrin
Volrin
28 jun. 2024 - 11:09
Maar hij blijft wel lid van de partij?
JongMHF
JongMHF
28 jun. 2024 - 10:55
Omtzigt is waarschijnlijk nog verder van het padje af dan Wilders. Hoe komt iemand zo achterlijk. Ik heb zijn boek nog eens gelezen en het leest als een satire over hoe hij alles in de wereld zal rechtbreien. De onbuigzame rechtschapenheid, de kille analyse waaruit geen enkele affiniteit en empathie spreekt, de beklagenswaardige helderheid om precies datgene voor te stellen wat hij nu niet kan en wil verwerkelijken. En daar trapt de kiezer nog steeds in. Want sint pieter is onkreukbaar.
Ben  Liberaal
Ben Liberaal
28 jun. 2024 - 10:51
Voorn zou toch moeten weten dat ''politiek'' hard kan zijn ? En dat een democratie er niet is om iedereen maar 100% tevreden te maken ?
4 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen28 jun. 2024 - 11:01
Weet hij dat niet dan?
adriek
adriek28 jun. 2024 - 11:05
Dat weet hij. Maar als hij zijn werk niet meer met zijn geweten vreest te kunnen verenigen rest hem de keuze om zichzelf te verloochenen of zijn baan op te zeggen.
Karingin
Karingin28 jun. 2024 - 12:01
🙄 Dat jij een moraal van lik-me-reet heb maak je eens temeer duidelijk Glibberaal
Zandb
Zandb28 jun. 2024 - 13:20
Ben Maar denk nou eens na, man: Welke keuze moet Voorn nu maken dan, zou hij uw denkwijze willen toepassen.......
Frits Jansen
Frits Jansen
28 jun. 2024 - 10:42
Ik vind de actie van die man prematuur nu het Kabinet nog niet eens beëdigd is. Bij de hearings hebben de aanstaande PVV bewindslieden zich keurig beheerst. Dat was ook niet zo moeilijk want er hoefde nog niets beslist te worden. NSC zal een wetenschappelijk bureau hard nodig hebben, om de soms doortrapte onzin van Wilders te ontzenuwen. Aagje Agema wil iets aan de bureaucratie in de zorg doen - tegen de PVV partijlijn in die migranten van alles de schuld geeft. Dat geeft hoop. Appelreinet Bumberklever zal nog wel leren dat ontwikkelingshulp geen altruïsme is maar zeer egoïstische belangen kan dienen.
3 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen28 jun. 2024 - 11:03
Als bepaald gedachtegoed in strijd is met je waarden, dan hoef je niet te wachten tot het in de praktijk gebracht wordt.
adriek
adriek28 jun. 2024 - 11:08
Wilders en Plas hebben niet zo veel met (wetenschappelijke) feiten, maar laten zich door hun onderbuikgevoel, portemonnee of andere 'idealen' leiden. Daar kunnen wetenschappers niet tegenop; het is doodeenvoudig om tien meningen tegenover één wetenschappelijk rapport te zetten en als men het verschil tussen de twee niet erkent is er geen houden meer aan.
LaBou
LaBou 29 jun. 2024 - 9:54
"Ik vind de actie van die man prematuur nu het Kabinet nog niet eens beëdigd is. Bij de hearings hebben de aanstaande PVV bewindslieden zich keurig beheerst. " Duidelijk: frits jansen is een enthousiast supporter van dit komende horrorkabinet.
bv-user-84900
bv-user-84900
28 jun. 2024 - 10:37
Alle integere mensen zullen vertrekken. Dit is heel slecht voor Nl. Dank aan de PVV stemmers.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
28 jun. 2024 - 10:17
Respect!
Ruud 135
Ruud 135
28 jun. 2024 - 9:52
Ach, de Heer Omtzigt denkende alles afgebakend te hebben met een hoofdlijnenakkoord en afspraken over de rechtstaat, werkt samen met een wolf in schaapskleren die bewindslieden levert met een gespleten persoonlijkheid. Voor mij geldt, voor zowel VVD als NSC, wie zwijgt en samenwerkt met de PVV stemt toe met het gedachtengoed van Wilders en consorten.
6 Reacties
adriek
adriek28 jun. 2024 - 10:19
Omtzigt had moeten eisen dat de ideologie van Wilders in plaats van in een (denkbeeldige) koelkast, door een (ook denkbeeldige) papierversnipperaar gehaald zouden worden. Publiek Ritueel Verbranden had ook gekund.
Mathijsco
Mathijsco28 jun. 2024 - 10:24
Wie zwijgt en samenwerkt met Rutte, stemt in met Ruttiaans gedachtegoed. Zo bezien is Omtzigt eigenlijk een beetje de 'Diederick Samson' van Wilders 1: al verkoopt hij niet ál zijn principes uit.
JongMHF
JongMHF28 jun. 2024 - 10:57
@Mathijsco, het zal niet waar zijn. Links, met name PvdA blijft de oorzaak van alle ellende. En geeft het een fijn gevoel, aldoor deze riedel te herhalen?
Gajes
Gajes28 jun. 2024 - 11:06
De wolf in schaapskleren blijkt Omtzigt te zijn want de hoektanden van Wilders waren allang duidelijk te zien.
DaanOuwens
DaanOuwens28 jun. 2024 - 12:26
@ Mathijsco Jij schrijft: Wie zwijgt en samenwerkt met Rutte, stemt in met Ruttiaans gedachtegoed. Dat is onzin. Partijen hebben in iedere coalitie het eigen gedachtengoed overeind te houden. Bovendien als jij je eigen stelling consequent zou toepassen zou je nu kritiek hebben op de de fascistische en racistische NSC, VVD en BBB. En vanwege hun samenwerking met de VVD op de PVV. Dat doe je allemaal niet. De conclusie is dan ook dat je meer problemen met met de PvdA dan met racistische politiek. En omdat de PvdA nadrukkelijk stelling neemt tegen extreem rechts zit daar vooral de pijn voor jou. Kritiek op extreem rechtse denkbeelden vindt jij erg onprettig. Dan komt het te dicht bij.
adriek
adriek28 jun. 2024 - 13:09
Wilders heeft dan ook de grootste partij gebaseerd op de leugen dat de linkse oppositie de schuld van alle problemen is. Mathijsco wordt waarschijnlijk betaalt om dit frame op elk denkbaar platform net zo lang te herhalen tot iedereen het gelooft. Als hij er niet (flink) voor betaald wordt begrijp ik niet goed waarom hij het blijft doen: geen verstandig mens geeft de oppositie de schuld van het regeringsbeleid, toch?
adriek
adriek
28 jun. 2024 - 9:49
Het gedachtegoed (waarom zit er nog steeds 'goed' in fat woord? gedachtekwaad ziu hier een betere term zijn) van de pvv en bbb zijn in rechtstreekse tegenspraak met de naam en (hopelijk) de inhoud van elk wetenschappelijk bureau.
DeltaNL
DeltaNL
28 jun. 2024 - 9:48
Correct om je waarden en democratisch ethos te laten meewegen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor