Succesvolle mensen moeten tegenwoordig kapot.
Ik vond het altijd heerlijk om vaderlandse sterren op de voet te volgen. In mijn meest depressieve periodes hield ik mezelf overeind met afleveringen van SBS Shownieuws. Neem bijvoorbeeld de zomer van 2005, toen je nog gewoon lineair televisie keek. Omdat mijn afstuderen niet vlotte en ik geen geld had, keek ik elke avond reikhalzend uit naar het tijdstip van kwart voor elf, het begin van de late editie van Shownieuws na Hart van Nederland.
Zanger Albert West beleefde in die dagen, na jaren van tegenslag, een comeback in de hitlijsten met het nummer ‘Amarillo’. Beelden van een geëmotioneerde Albert bij de uitreiking van een gouden plaat sterkten mij in het idee dat het ook met mijn carrière goed zou komen. Dit kwam het niet, stel ik achttien jaar later vast, en dat is een zegen. Succesvolle mensen moeten tegenwoordig kapot, een geluk bij een ongeluk dat de inmiddels overleden Albert West zo’n lot bespaard bleef.
Linda de Mol kreeg het daarentegen op haar bord, zij is momenteel het favoriete doelwit van millennial-mannen met een babyface achter de desk van RTL Boulevard. Niet gehinderd door wezenlijke levenservaring roepen ze dingen als ‘Nou meid, dat is allemaal weer lekker negatief’ wanneer de presentatrice een bozige column in haar blad plaatst. Komt het bij de Boulevard-knullen ooit op dat die vrouw getraumatiseerd is door de gebeurtenissen van een jaar terug?
Vanwege zulke gevoelsarme presentatoren is kijken naar showrubrieken voor mij tegenwoordig een zwaardere opgave dan het leven zelf, dit kan niet de bedoeling zijn. 2023 wordt bovendien een nog lastiger jaar voor de sterren: publiekslieveling na publiekslieveling zal geofferd worden op het altaar van de middelmaat. Als de goede oude TROS nog bestond, rolden waarschijnlijk koppen van het kaliber André van Duin figuurlijk over de keien tijdens een Muziekfeest op het Plein.