Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Ontneem KLM de K van Koninklijk

  •  
16-07-2023
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
3655 keer bekeken
  •  
ANP-471211762

Er zijn van die titels die heel veel vertrouwen uitstralen en die ondernemingen graag op bij hun bedrijfslogo’s plakken. Zo heb je de titel “hofleverancier”, maar ook het prestigieuze “Koninklijk”. Daar zijn strenge voorwaarden aan verbonden, maar worden die wel gecontroleerd en gehandhaafd? Ik denk in het geval van de KLM in ieder geval niet.

KLM kreeg al kort na de oprichting het predicaat ‘koninklijk’ opgespeld, zo blijkt uit het boek De blauwe fabel van onderzoeksjournalist Ties Joosten. Aan zo’n titel zijn strikte voorwaarden verbonden, maar KLM voldoet daar al heel lange tijd niet meer aan.

Een van de belangrijkste voorwaarden is de financiële gezondheid van een bedrijf. Daar schort het bij KLM fors aan – het eigen vermogen is bij de jongste publicatie van de jaarcijfers nog steeds negatief. Financieel analisten noemen bedrijven met een negatief eigen vermogen ‘technisch failliet’.

Moederbedrijf Air France-KLM wordt al sinds de start van de coronapandemie geplaagd door een negatief eigen vermogen. Eind 2020 was dit 12,70 euro per aandeel - met een waarde van het aandeel van toen nog geen 5 euro, eind 2021 was het minus 6,60 euro (waarde aandeel 2,50 euro) en op het jongste peilmoment eind fiscaal 2022 was het minus 1,17 euro per aandeel. Ondanks de miljardeninjecties door zowel de Franse als de Nederlandse overheid. Kijk ook maar eens naar wat beursanalisten zeggen. EIX geeft een dringend verkoopadvies op haar site en heeft als koersdoel € 0,90 per aandeel. Dat is niet alleen slechts de prijs van een halfje volkoren bij de budgetsupermarkt, maar ook slechts 7% van de oorspronkelijk prijs van een paar jaar geleden.

Iedere 10 jaar staatssteun
De financiële problemen bij KLM zijn bovendien structureel van aard. Uit het boek van journalist Joosten blijkt dat het bedrijf gemiddeld eens per tien jaar zo zwaar in de problemen komt dat overheidssteun op enige wijze nodig is om te overleven. Maar er zijn meer voorwaarden, zo valt te lezen op de site van het Koninklijk Huis. “De onderneming moet wat betreft aard, omvang en betrouwbaarheid aanzien hebben.” Recentelijk bleek klip en klaar uit de voorlopig laatste rapportage van staatsagent Jeroen Kremers dat het met die betrouwbaarheid behoorlijk tegenvalt.

Kremers meldde in zijn verslag dat KLM zich niet aan afspraken houdt en dat het gepresenteerde jaarverslag op punten “misleidend” is. Ook uit de staatsagent grote zorgen over de financiële continuïteit van de KLM.

Onberispelijke bedrijfsvoering vereist
Een andere voorwaarde die koning Willem-Alexander stelt aan bedrijven die het predicaat ‘Koninklijk’ voeren is dat zij een “onberispelijke bedrijfsvoering” hebben. Daarvan is bij KLM geen sprake, zo blijkt keer op keer uit het nieuws. Het bedrijf komt aantoonbaar afspraken niet na, weet al minstens vijftien jaar lang dat het medewerkers in de kankerverwekkende uitlaatgassen laat werken en veroorzaakt enorme herrie en vervuiling die weliswaar jarenlang gedoogd is, maar volgens de wet- en regelgeving ronduit illegaal is, zo bevestigde de rechter begin vorige week nog. Met de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen – zoals lood door de KLM vliegschool op Eelde – vormt het een risico voor de gezondheid van mensen die wonen rond en werken op vliegvelden.

Koninklijke ondernemingen dienen van ‘onbesproken gedrag’ te zijn, zo vermeldt de site. Zegt u het zelf maar, als u in ogenschouw neemt de overtredingen, de niet nagekomen afspraken, de bijna hysterische reacties op politieke ontwikkelingen, de rechtszaken tegen democratische besluiten, de veroordeling wegens misleiding door de Reclame Code Commissie. Is KLM dan van ‘onbesproken gedrag’? De vraag stellen is ‘m beantwoorden.

Filiaal van buitenlandse multinational
En dan komen we terecht bij een laatste voorwaarde waar KLM buiten de lijntjes kleurt. Toen olieproducent Shell verhuisde naar het Verenigd Koninkrijk, verloor het prompt zijn predicaat. Maar KLM is al twintig jaar geleden onderdeel geworden van de Franse firma Air France-KLM en voert desondanks nog steeds Koninklijk in de naam. De site van de koning meldt dat “vestigingen van buitenlandse multinationals” nimmer het predicaat kunnen voeren.

KLM voldoet dus in meerdere opzichten niet meer aan de voorwaarden die gelden voor het predicaat. Door het bedrijf toe te staan het zegel te blijven voeren, wordt de waarde ervan ondermijnd. Dat heeft een negatieve uitstraling op bedrijven die wél voldoen aan de voorwaarden en schaadt het imago van het Koninklijk Huis zelf. Dat is een onwenselijke situatie die eenvoudig kan worden beëindigd.

Een officieel verzoek om KLM het predicaat ‘koninklijk’ te ontnemen wordt intussen door SchipholWatch samen met bewonersvereniging BTV-Rotterdam, Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE), de Alliantie pleinAir Maastricht en bewonersgroep SOS Zaanstreekgestuurd aan het Koninklijk Huis en de Eerste en Tweede Kamer.

Meer over:

opinie, klm
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (14)

onyxcumulus
onyxcumulus
17 jul. 2023 - 16:46
Ach, formeel heeft dHr Blokhuizen natuurlijk volkomen gelijk. Maar dat zal zeker niets afdoen aan het koninklijke als ik de trots van Nederland zijn pootjes hier weer zie optrekken na vertrek van de polderbaan 18L. Verder zal het mij de broek zeker niet van bollen. Dhr Blokhuizen staat het uiteraard vrij om zijn queste tegen de K van KLM gewoon door te zetten..suck6 zou ik zeggen
1 Reactie
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen5 aug. 2023 - 9:59
Is het u ontgaan dat KLM amper 8% Nederlands is? Bent u feitelijk trots op een Frans-Amerikaans-Chinees bedrijf? Dat kan ik nooit zo volgen, die trots..... KLM is meerdere malen bijna op de fles gegaan, totdat de Fransen het overnamen. Lees het boek De Blauwe Fabel van Ties Joosten. Wellicht kunt u uw mening daarna wat bijstellen: https://www.ftm.nl/boekenpagina-de-blauwe-fabel
Ewout Pool
Ewout Pool
17 jul. 2023 - 4:42
Geachte heer Blokhuizen, Formeel heeft u volkomen gelijk. KLM voldoet niet (meer) aan de voorwaarden voor het predicaat “Koninklijk”. Maar ik vind het pleiten voor het afnemen van dit predicaat enigszins kinderachtig. De “LM” zal er geen kilometer minder om vliegen.
2 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen17 jul. 2023 - 9:32
Even voor de helderheid. U vindt dat regels niet meer behoeven te worden gehandhaafd? U vindt het kinderachtig als een bedrijf, die de regels ernstig overtreedt niet behoeft te worden gesanctioneerd? Is het u opgevallen dat de column niet gaat over vliegkilometers, maar slechts over het verzoek de regels te handhaven? Zeker als een bedrijf een titel gebruikt als marketingargument? Het niet handhaven leidt tot erosie voor andere bedrijven die wel keurig de regels respecteren.
R.Plasterk
R.Plasterk17 jul. 2023 - 14:20
Eens Ewout, ik denk dat dit artikel van de heer Blokhuizen goed aangeeft waar het probleem van de huidige politiek momenteel zit. Mensen maken zich druk om de vorm ipv de inhoud. Stel dat de heer Nieuwenhuizen het voor elkaar krijgt om de K er af te krijgen dan kost dat op z’n eerste plaatst heel veel geld ivm rebranding, consultants etc en het probleem wordt niet opgelost want inderdaad geen km minder wordt er gevlogen. Sterker nog een potje voor R&D voor minder vervuilende motoren zal met speels gemak geleegd worden om de verliezen weer op te vangen. Het is dus enkel politiek voor de bühne.
Zakenpief
Zakenpief
17 jul. 2023 - 0:40
Aangezien de KLM het predicaat 'koninklijk' al meer dan 100 jaar mag voeren, zijn de voorwaarden voor de aanvraag die de auteur aanvoert (zoals financiele resultaten), in principe niet van belang. De twijfel van de Staatsagent over de financiële toekomst is dan ook niet terzake doende totdat er daadwerkelijk sprake is faillissement of surceance van betaling, maar dat is bij KLM niet het geval geweest. Over de mate van zelfstandigheid van de KLM tegenover de AirFrance-KLM holding is er het een of ander te zeggen. De onderneming wordt redelijk zelfstandig geleid, met een eigen CEO, beloningsbeleid, eigen landingsrechten etc. Blijft staan de milieuschade die KLM veroorzaakt. Uit de brief van de Staatsagent blijkt dat KLM ogv duurzaamheid haar doelstellingen tot CO2 reductie ruimschoots heeft behaald. Is er dan sprake van reputatieschade? De website van het Koninklijk Huis meldt: "Het niet-bestendigen of zelfs het intrekken van het predicaat is een voor het betreffende bedrijf of vereniging ingrijpend middel, waarvoor voldoende grond moet zijn en dat proportioneel moet zijn met het oog op de feitelijke situatie." Proportionaliteit lijkt mij een subjectief begrip. Het is mij onbekend wie er over het Predicaat gaat, is dat de Koning zelf of is die beslissing aan Algemene Zaken? Gezien de politieke wind die momenteel waait en het vliegbrevet van de Koning, geef ik de auteur weinig kans van slagen. Maar niet getreurd: in 2044 is er weer een toetsmoment, dan bestaat deKLM 125 jaar.
2 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen17 jul. 2023 - 9:35
Wilt u nog even de bijlage met voorwaarden goed lezen? Hoe komt het dat u er zaken bijhaalt die er niet toe doen?
Zakenpief
Zakenpief17 jul. 2023 - 10:57
Uiteraard heb ik de voorwaarden voor het voeren van het predicaat gelezen. En u bent juist degene die er zaken bijhaalt die er niet toe doen, zoals de huidige financiële gezondheid en zelfs de beurskoers van het bedrijf wordt aangehaald. Een bedrijf moet slechts aan een aantal financiële eisen voldoen bij de aanvraag. Alleen bij een later faillissement komt het predicaat in gevaar.
EricDonkaew
EricDonkaew
16 jul. 2023 - 14:41
Ontneem KLM de K van Koninklijk ---------------------------- Waarom? Omdat de KLM een concurrent is van jouw touringcarbedrijf? Zie eerder artikel van jou. https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/anvr-de-handpop-van-de-vliegindustrie
11 Reacties
oproerkraaier
oproerkraaier16 jul. 2023 - 15:41
Deze reactie is verwijderd
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen16 jul. 2023 - 15:42
@EricDonkaew Is het een optie voor u om de column te lezen? Is het ook een optie om u te verdiepen in uw opponent? En nu u toch refereert aan een column van me, waarvoor dank overigens, breng ik deze even bij u onder de aandacht: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/de-oneindige-overvloed-aan-domme-onwetendheid-op-sociale-media
JasDon
JasDon16 jul. 2023 - 18:21
Eric, een beetje makkelijk, ben het niet vaak met Alfred eens, maar kom dan gewoon met argumenten. Ik ben overigens veel vlieger, ik vind het geen enkel probleem als bv. de overheid slimme regelingen faciliteert, zoals extra vrije dagen voor extra reistijd als gevolg van keuze groener vervoer. Ook vind ik dat de overheid weekendjes weg met het vliegtuig in EU verband direct dient te verbieden. Begin met een minimale verplichting van twee weken op vakantie, zodat de geesten gereed worden gemaakt voor minder vliegen.
Mathijsco
Mathijsco16 jul. 2023 - 19:27
"Is het een optie om u te verdiepen in uw opponent?" Dit is toch wel de hooghartigheid voorbij zeg. Man, man, man. Ik moest net even terugdenken aan de grap over de automobilist die op de radio hoort dat er een spookrijder gesignaleerd is. En dan opmerkt dat het er 'minstens 100' zijn.
oproerkraaier
oproerkraaier17 jul. 2023 - 0:10
Deze reactie is verwijderd
EricDonkaew
EricDonkaew17 jul. 2023 - 5:32
Ik heb de desbetreffende column zelfs een paar keer gelezen. Mij viel op de reclamepraat, concurrentiepraat en zelfs concurrentiehaat. Herkenbaar in de harde, commerciële wereld. De column was voor mij een eyeopener. Ineens was mij alles, nou ja veel, duidelijk. Alles viel ineens op zijn plaats.
Goossen2
Goossen217 jul. 2023 - 5:52
Hilarisch!
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen17 jul. 2023 - 9:43
@Mathijsco Hoppa en weer vol op de persoon. Zo ken ik u weer. Ach ja, vooral niet verdiepen in je opponent. Ook goed. Gewoon maar dingen roepen waarvan je kunt weten dat ze de plank volkomen misslaan. Als zelfs een profieltje lezen al teveel is, voor iemand die anoniem reageert...... Maar wel weer dank voor uw aarde oordeel, zonder inhoudelijke weerlegging/onderbouwing etc. @EricDonkaew U zit er volkomen naast. Als u zich had verdiept in de schrijver en de stukken had u dat kunnen weten. Lees dit nog maar eens na. https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/de-oneindige-overvloed-aan-domme-onwetendheid-op-sociale-media
EricDonkaew
EricDonkaew17 jul. 2023 - 10:06
@Lees dit nog maar eens na. https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/de-oneindige-overvloed-aan-domme-onwetendheid-op-sociale-media -------------------------- Bedankt voor het terughalen van deze link. Ik raad iedere reaguurder aan om dit artikel maar vooral de reacties te lezen. Een leuk tijdverdrijf.
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen17 jul. 2023 - 10:15
aarde oordeel moet waarde oordeel zijn.
Mathijsco
Mathijsco17 jul. 2023 - 10:31
@Eric, Auteur zend en het publiek hoort aan. Dat is de stelregel van auteur. Naar eigen zeggen is auteur eigenaar geweest van een radiostation: dat lijkt mij persoonlijk in dit geval een goede keuze om zijn onmisbare opinies en briljante beredeneringen op een passende manier met de natie te delen. Delen. Delen .... En anders kan Joop wellicht een aanpassing maken en de comments uitschakelen als auteur aan het woord is.
EenMening3
EenMening3
16 jul. 2023 - 14:20
Onze geografische ligging binnen Europa én in de wereld heeft tot gevolg dat Nederland een zeer belangrijk vervoersknooppunt is, een transport node. Binnen een straal van 500 km van Amsterdam wonen ca 100 miljoen mensen, die voor een flink deel bevoorraad worden via Nederland. Dat is de reden dat Nederland de eerste en vijfde haven van Europa én het derde drukste vliegveld van Europa binnen zijn grenzen heeft. Maar ook het drukst bevaren kanaal van de wereld en het systeem van waterwegen dat aangeduid wordt als de Grote Rivieren. Er komen ook een aantal belangrijke internetkabels aan land, wat weer aantrekkelijk is voor de data centers van techreuzen. Vanwege deze gunstige geografische ligging is Nederland als sinds de vroege Middeleeuwen een handels- en transportland, we waren en zijn de vrachtvaarders van Europa. De ligging is een gegeven maar het zijn wel overheid en bedrijven geweest die de ontwikkelingen in een bepaalde richting gestuurd hebben. De huidige situatie is uiteindelijk het resultaat van beleidskeuzes en beslist niet onomkeerbaar. We hebben deze infrastructuur niet voor ons zelf nodig, maar bedienen daarmee een groot Duits achterland en vormen een ook hub voor tientallen miljoenen passagiers die via Schiphol van en naar de VS vliegen. Omdat we toch ergens ons brood mee moeten verdienen en Nederland te klein is voor grootschalige landbouw en industrie, ligt het voor de hand om op een *verantwoorde manier* gebruik te maken van onze gunstige ligging.
1 Reactie
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen16 jul. 2023 - 16:22
Heeft u de column wel gelezen? Is het u opgevallen dat de column niet gaat over wat u ter berde brengt? ? Hoe komt het dan dat u deze verhandeling doet? Hij doet namelijk helemaal niet ter zake. Het gaat om de legitimiteit van het label. U heeft het zelfs over een heel ander bedrijf. Wel zonde van al uw schrijfwerk! Want ja het is helemaal naast het punt dat wordt gemaakt!
Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands
16 jul. 2023 - 14:00
Staatsteun hoeft niet per se een probleem te zijn. KLM is vanwege hun netwerk zeer belangrijk voor het bedrijfsleven en daarmee ook voor het geld wat NL kan uitgeven aan bijv. sociale uitkeringen. Grootste probleem is de vervuiling door het vliegen zelf. Is het geen idee dat de auteur daar dan eerst actie tegen voert? (bij voorkeur in zijn eigen partij aangezien daar het meest wordt gevlogen: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/kiezers-van-d66-vvd-en-groenlinks-vliegen-het-vaakst)
1 Reactie
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen16 jul. 2023 - 16:01
@Schenkerdesvaderlands U had me een mooier geschenk kunnen brengen door op de column in te gaan. Dat is namelijk een juridisch verhaal. U bent nu aan het afleiden van waar het over gaat. Het gaat niet over het belang van het bedrijf. Kortom uw mening doet niet ter zake bij deze column. Jammer!
Geiger
Geiger
16 jul. 2023 - 12:57
Deze reactie is verwijderd
2 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen16 jul. 2023 - 15:57
@Geiger Heeft u de column en de bijlagen wel gelezen? Ik ga niet alles weerleggen wat u schrijft, want het staat allemaal al in de column en de bijlagen. Wellicht kunt u de moeite nemen om die even door te nemen. Kortom: mijn punt staat, u heeft dat juist niet ontkracht, integendeel zelfs.
Jozias2
Jozias216 jul. 2023 - 17:29
@geiger Mooi is dat. Bij sommige auteurs heeft iedereen het artikel verkeerd gelezen en begrepen ;)
Mathijsco
Mathijsco
16 jul. 2023 - 12:23
Koninklijke titels zeggen niet zoveel meer. De bakker die een keer een taart levert bij een bezoek van Willem en Maxima is bij wijze van spreken al bij Koninklijke beschikking hofleverancier. Lintjes worden per tranche geregeld en niet zelden als ‘relatiegeschenken’ door het Ministerie uitgedeeld aan vrindjes van het regime. Dat gezegd hebbende, KLM is een zeer waardevol bedrijf. Of bedrijfsonderdeel, zo je wilt. Niet vanwege die ‘malle’ operationele winst, maar omdat ze unieke -en enorme aantallen- vliegconcessies bezit op internationale (vlieg)bestemmingen. Dat is belangrijk voor de infrastructuur van een land: voor Nederland als logistiek doorvoerland, logistieke HUB en ergens ook nog Schiphol. Voor Frankrijk weer voor het toerisme: het houdt onder meer Parijs Charles de Gaulle de grootste luchthaven van Europa . De grootste aandeelhouders in KLM-Air France zijn de Franse en Nederlandse staat: door hun participatie blijft het aandeel redelijk stabiel en dat maakt het dan weer tot een redelijk solide belegging.
12 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen16 jul. 2023 - 13:06
Laat daar deze column helemaal niet over gaan. Het gaat om de titel Koninklijk. Is het voor u een optie om het bij onderwerp te houden? Ander wordt een discussie wel heel ingewikkeld. Feitelijk bent u aan het afleiden van waar het hier om gaat. Ik schreef daarover al eens een stuk proza op deze site. Die gaat hier o.a. over: We gaan het over een ander boeg gooien en over iets anders beginnen. U bkunt vast begrijpen dat ik graag met u in discussie ga, maar het wel belangrijk dat we het bij het punt houden. De "K" Past niet meer bij de KLM. Ze houden zich niet aan de regels die zijn gesteld. https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/de-oneindige-overvloed-aan-domme-onwetendheid-op-sociale-media
Mathijsco
Mathijsco16 jul. 2023 - 13:27
Prima hoor. Ik wou de teneur van uw column niet verstoren. Laten we het erop houden dat we wat andere accenten leggen: u bent blijkbaar zéér gesteld op de KLM en ons Koninklijk Huis. Nederlandse instituten van weleer als ze daar zijn. Ik, wou u alleen maar even uit de droom helpen door te zeggen dat KLM al heel erg lang geleden verjubeld is aan semi-privaat. Met een hoofdrol voor de staat.
Stheno
Stheno16 jul. 2023 - 13:47
Alfred Blokhuizen, Een aparte reactie van je. De reactie van Mathijsco is in deze zeker relevant. Hij geeft enkele redenen aan waarom de titel zou moeten blijven. Dat jij het daar misschien niet mee eens bent doet niet ter zake. Ik zie dat enkelen de KLM de K-titel misgunnen en daar allerlei redenen voor bedenken. Zoals onberispelijkheid, intrinsieke waarde enz. Alsof het koningshuis zo onberispelijk is en van financiele waarde is. Ik geloof het allemaal wel en voorspel dat de titel blijft en wel (o.a.) om een duidelijk voor de hand liggende reden: Koning Willem-Alexander is er piloot. Dat is genoeg reden voor een Koninklijke luchtvaartmaatschappij, want koninklijker dan dat gaat t echt niet worden.
oproerkraaier
oproerkraaier16 jul. 2023 - 15:48
Stheno, kunt u een argument voor behoud van de K in de reactie van Mathijs aanwijzen? Alfred heeft gewoon gelijk. Het is een domme of topic reactie.
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen16 jul. 2023 - 15:49
@Stheno Vindt u het goed dat ik zelf ga over de bedoeling en de strekking van de column? Wat u doet is proberen de discussie te verleggen naar het bedrijfsbelangenverhaal. Ga ik niet in mee. Het staat u vrij daar zelf een verhaal over te schrijven. Maar als u beiden de column goed hadden gelezen staat juist hetgeen wordt aangehaald door u in het verhaal. En wat se staatsagent en de beleggers vinden staat dan weer haaks op het aangehaalde verhaal. Heeft u ook kennis genomen van de bepalingen van de titel? Linkje staat gewoon in het artikel. Kortom, ik ga niet in discussie over verhalen waar de column niet over gaat. Dat is afleiden.
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen16 jul. 2023 - 15:53
@Mathijsco Vindt u het goed dat ik over mijn eigen gedachte ga en opinies. Het is wel zo prettig als u uw opponent geen meningen en woorden in de mond legt. Ik begrijp die behoefte niet om dat steeds te doen. Mijn punt staat en de onderbouwing ook.
Mathijsco
Mathijsco16 jul. 2023 - 16:29
Heer Blokhuizen, Uw standpunt (u bent om allerlei uw moverende redenen geen fan van KLM) is een respectabel standpunt, al ben ik het daar niet op alle terreinen mee eens. U zoekt echter bouwstenen voor uw betoog op allerlei exotische terreinen: ook op terreinen waar u niet helemaal thuis bent. En dan gaat het mis. Als ik dan hierboven even inhaak op uw verhaal over omzetcijfers en het feit dat KLM volgens u onderdeel is van een buitenlandse multinational, krijg ik van u de wind van voren. Gooit u mij een andere column van u over iets met domme meningen op sociale media voor de voeten. Jammer
Stheno
Stheno16 jul. 2023 - 17:18
AB: "Vindt u het goed dat ik zelf ga over de bedoeling en de strekking van de column?" Nee, dat vind ik niet goed want dat is juist aan diegenen die reageren. De geposte tekst staat en daar kan eenieder op reageren. "Wat u doet is proberen de discussie te verleggen naar het bedrijfsbelangenverhaal." Wie leest er nu niet goed, beste scribent. Het gaat om het wel/niet 'verdienen'(/ontnemen) van de titel koninklijk. Ik geef slechts aan waarom je aangedragen argumenten in mijn ogen minder zwaar wegen voor het dragen van een koninklijke titel dan de door mij geponeerde stelling: er vliegt een koninklijk lid mee in de cockpit van de klm. Maar er zijn meer argumenten. En ik herhaal het nog even voor de duidelijkheid: ik verleg het dus juist niet naar 'bedrijfsbelangenverhaal' maar naar (o.a.) het simpele feit dat er een koninklijk lid vliegt in de cockpit van de klm. "Maar als u beiden de column goed hadden gelezen staat juist hetgeen wordt aangehaald door u in het verhaal." Een variant op een vaak toegepaste politieke discussietruc: we moeten het beter uitleggen. Dat is niet gelukt. "Kortom, ik ga niet in discussie over verhalen waar de column niet over gaat. Dat is afleiden." Je bent al in discussie gegaan, al was het maar door het laten plaatsen van de column. Ik zie helaas geen inhoudelijke tegenargumenten. Het valt op dat in de reacties tot nu toe (zeg tot 19:00u geplaatst) eenieder die hier reageert die het niet met je eens is de opmerking krijgt dat men beter moet lezen.
oproerkraaier
oproerkraaier16 jul. 2023 - 19:55
Stheno, je blijft maar bazelen. Het feit dat een koning daar zijn brevet heeft gehaald is geen kriterium voor het predikaat koninklijk, op geen enkele manier. Rechts en feiten...
Gio Servas
Gio Servas17 jul. 2023 - 5:11
@Alfred Blokhuizen, ik denk wel dat u gelijk heeft m.b.t. de regels, maar ik ben er ook wel van overtuigd dat Mathijsco een punt heeft. Aan de ene kant worden de regels overtreden, aan de andere kant is het belang van het bedrijf en de daarbij behorende naam van dien aard dat de K in de naam voor vele belangrijk genoeg is om aan te houden. Gaat het om een klein bedrijfje zonder belang, dan is het snel bekeken, maar van de grote jongens wordt natuurlijk wel veel meer gepikt. Daarom is de opmerking van Mathijsco toch wel van belang voor de discussie.
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen17 jul. 2023 - 9:53
@Gio Servas Dank voor uw reactie. Eindelijk weer eens een reactie die niet op de persoon is gericht, maar op de inhoud. In mijn column staat alles wat van belang is bij de beoordeling of een bedrijf het kroontje mag dragen. Weet u, ik kan overal wel op ingaan, maar dat is feitelijk alleen maar afleiding van waar het om gaat. Daar ga ik niet in mee. Dat is ook een debattrucje. Dan gaan we het over iets anders hebben. Overigens ga ik, in tegenstelling tot enkele andere columnisten, in discussie op deze site. Dan bevalt het me allerminst dat men op de persoon speelt of overduidelijk laat zien dan men gewoonweg niet het hele verhaal hebben gelezen, in dit geval ook nog met een reeks bijlagen. Dan komt een reactie neer op een beetje "afzeiken". Ook goed, maar dan moet dat maar worden gezegd, in nette bewoordingen. Ik schreef daar ook al eens iets over op deze mooie site en het AD. https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/de-oneindige-overvloed-aan-domme-onwetendheid-op-sociale-media Wat op geen enkel moment wordt weerlegd met bewijzen is de stelling dat het bedrijf langjarig niet meer voldoet aan de regels. Dat is van belang. Niets meer, niets minder.
Jozias2
Jozias217 jul. 2023 - 20:19
@alfred U speelt ook op de ‘man’. U heeft iets tegen vliegen, schiphol en klm. Dat is de reden voor deze aanval op het predicaat ‘Koninklijk’ en niets anders. Als dezelfde zaken zouden spelen rondom een fabrikant van baby luiers of fietsen dan had u er geen punt van gemaakt.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
16 jul. 2023 - 12:02
Koninklijk of hofleverancier, alsof dat iets uitmaakt voor de reiziger. Verander de naam in Kiloknaller Luchtvaart Maatschappij en de Nederlander blijft net zo veel vliegen.
De Denker
De Denker
16 jul. 2023 - 11:34
Inmiddels is er ook een petitie die hiertoe oproept: https://klmnietkoninklijk.petities.nl/
JAvanGaanderen
JAvanGaanderen
16 jul. 2023 - 11:23
geven = geeft
Frits Jansen
Frits Jansen
16 jul. 2023 - 11:21
Nog steeds wordt de KLM aks "nationale trots" beschouwd. Zelfs als dat terecht is is dat uit de tijd: we moeten het bedrijf zakelijk benaderen als leverancier van transportdiensten.
JAvanGaanderen
JAvanGaanderen
16 jul. 2023 - 11:18
Onderstaande 3 blokken overgenomen van de website van het KH. De aldaar geëtaleerde belangen-verstrengeling tussen WA en de KLM geven de verklaring voor het gewraakte exceptionalisme. "De Koning heeft grote interesse in de luchtvaart. In 1985 behaalde hij het brevet Privévlieger tweede klasse en in 1987 het vliegbewijs B-3. Gedurende zijn studententijd haalde hij zijn theoretisch B1/B2. Een en ander stelde hem in staat om enige tijd in Kenia als vrijwilliger te vliegen voor de medische hulporganisatie African Medical Research & Education Foundation (AMREF) en de Kenya Wildlife Service. In 1989 behaalde Koning Willem-Alexander de aantekening op het beroepsbrevet die noodzakelijk is om een zwaar meermotorig vliegtuig te mogen vliegen. Ook beschikt hij over het groot militair vliegbrevet, dat hem in 1994 door Prins Bernhard werd uitgereikt. Sinds 2001 is hij in het bezit van het Airline Transport Pilot License (ATPL). Om zijn vlieguren bij te houden vliegt hij als gastvlieger bij KLM, wat een onbezoldigde functie is. Dit kon tot medio 2017 zowel op het Regeringsvliegtuig PH-KBX alsook op een Fokker 70 uit de reguliere vloot zijn. De Koning heeft zich medio 2017 om laten scholen naar de B737 en dit brevet in juni 2017 behaald. Door het behalen van dit brevet kon hij zijn gastvliegerschap bij KLM voortzetten. Het besluit tot omscholen werd reeds genomen voordat de aanbestedingsprocedure voor de vervanging van het regeringsvliegtuig PH-KBX van start ging en stond hier los van."
r v b
r v b
16 jul. 2023 - 10:56
Niet alleen de K moet de KLM afgenomen worden, ook de L van luchtvaart mag KLM kwijtraken. Ga maar samen met de NS, want met de vele subsidies die naar KLM gaan kunnen we het spoornet verbeteren.
5 Reacties
itsme3
itsme316 jul. 2023 - 11:12
Vergeleken bij de subsidies die naar het spoor gaan zijn de subsidies naar de KLM kleingeld.
Frits Jansen
Frits Jansen16 jul. 2023 - 11:18
Het spoornet is niet van de NS maar van Prorail.
bv-user-56957
bv-user-5695716 jul. 2023 - 11:20
Wat mij betreft ook de Marine en de Marechaussee.
TheunT
TheunT16 jul. 2023 - 12:09
En de maatschappij dat zijn wij...
Jozias2
Jozias216 jul. 2023 - 12:32
@rvb Welke subsidies geeft de staat niet meer uit als klm er mee stopt en de vluchten worden overgenomen door een maatschappij uit China, Qatar of Emiraten? Overigens gaat er al miljarden aan subsidie naar de ns. Nu doet extra subsidie niets voor het spoornet. Dan zul je toch echt subsidie moeten geven aan ProRail (wat ook miljarden subsidie krijgt). Maar dan nog, op welke manier zou het Nederlandse spoornet een vervanger kunnen zijn van de vluchten uitgevoerd door klm? En denkt u dat ook maar iemand de trein neemt ipv het vliegtuig als klm wordt vervangen door een andere maatschappij?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor