Het werd gepresenteerd als een oplossing tegen de drukte in de steden: online shoppen. Maar in de praktijk vergroot het de drukte alleen maar. Duizenden en duizenden bezorgers razen door de binnensteden om bestellers in hun luie stoel spullen en maaltijden te brengen. Eerder wees Veilig Verkeer al op de gevaarlijke gevolgen van die ontwikkeling nu zijn het de winkeliers die protesteren.
",,Het is niet normaal om een spijkerbroek, koptelefoon of inktpatronen voor je printer in een grote doos te laten afgeven aan je voordeur, terwijl het overige verkeer wordt gehinderd,” zegt Guido Frankfurther van MKB Amsterdam. Na ‘vliegschaamte’ introduceren Amsterdamse winkeliers een nieuw woord: ‘bezorgschaamte’. ,,Als ik zie hoeveel pakjes er alleen al in mijn appartementencomplex dagelijks worden afgegeven… Het zou goed zijn als mensen zich gaan schamen als online gekochte producten thuis worden afgeleverd.” Om een tsunami aan bezorgbusjes, bakfietsen en e-bikes te voorkomen, moeten consumenten hun bestelling daarom afhalen bij de Albert Heijn, Primera of ander pakketpunt. Of nog beter: ze gaan gewoon weer naar een fysieke winkel. ,,Het zelf uitzoeken en aanschaffen van producten in de winkel is een positieve belevenis en vermindert het retourneren,” meent Frankfurther."
Het ligt voor de hand om te denken dat Frankfurther het alleen te doen is om de toekomst van de winkels die zwaar lijden onder de online verslaving van consument maar bij bezweert dat er ook andere zaken spelen. De binnenstad dreigt onbereikbaar te worden door de tsunami aan bezorgers in auto’s, op brommers, fietsen of bakfietsen. De oplossing is volgens Frankfurther dat kopers korting krijgen als ze hun bestellingen afhalen op speciale afleverpunten.
De online branche ziet niets in het voorstel thuisbezorgen extra te belasten. Webwinkels zouden met hun bestelgemak de consumenten juist ontzorgen, stelt een woordvoerder.