De invloed van nepnieuws en desinformatiecampagnes door buitenlandse mogendheden op het publieke debat valt tot nu toe erg mee, dat concludeert het Rathenau Instituut in haar nieuwe rapport ‘ Digitalisering van het nieuws ‘. Dat Nederlanders tot nu toe redelijk bestand zijn gebleken tegen nepnieuws is deels te danken aan de toegankelijkheid van betrouwbare en onafhankelijke nieuwsmedia als kranten en omroepen, al dan niet online. Daarnaast is het nepnieuws dat wel verspreid wordt vooral commercieel van aard (clickbait).
Toch waarschuwt het instituut voor de toenemende mate waarin de technische mogelijkheden voor mediamanipulatie worden uitgebuit en de achterblijvende mediawijsheid van burgers. Sociale media en zoekmachines personaliseren de toegang tot nieuwsberichten, waardoor mensen minder snel in aanraking komen met informatie die hun bestaande aannames kan ontkrachten. Daarnaast komen er steeds meer en betere technieken om nieuws te vervalsen door manipulatie van beeld en geluid, of door het inzetten van ‘social bots’. Politieke manipulatie en inmenging vanuit het buitenland wordt hierdoor steeds makkelijker. Daarop moet Nederland zich voorbereiden, aldus het Rathenau Instituut.