De Nederlandse Spoorwegen behoren tot de slechtste van Europa in een maandag gepubliceerde studie van de ngo Transport & Environment (T&E). De NS behoort ook tot de duurste van de 27 onderzochte bedrijven. De onderzoekers rangschikten de spoorwegen op basis van acht criteria, van prijzen en betrouwbaarheid tot de klantervaring bij het aanschaffen van een ticket. Ook qua reiservaring bungelt de NS onderaan, net boven Griekenland. Alleen op het gebied van betrouwbaarheid scoort de NS in vergelijking met andere landen goed, wat voor veel reizigers toch nog een verrassing zal zijn. Maar slechts 1 van de onderzochte maatschappijen, de Zwitserse SBB, voldoet aan de eis van 80 procent punctualiteit.
De Italiaanse spoorwegmaatschappij Trenitalia, de Zwitserse operator SBB en de Tsjechische maatschappij RegioJet zijn volgens de onderzoekers de beste. De allerslechtste is Eurostar. De Belgische NMBS presenteert gemiddeld.
Uit de bevindingen van T&E blijkt dat de spoorwegdiensten in Europa over het algemeen niet aan de verwachtingen voldoen en dat dure ticketprijzen niet noodzakelijk leiden tot een hogere kwaliteit van de dienstverlening. De operatoren, de lidstaten en de Europese Commissie moeten de betrouwbaarheid, betaalbaarheid en boekingservaring verbeteren, aldus T&E. (...) De resultaten onderstrepen voor T&E de nood aan hervormingen in de hele sector om de Europese treindiensten op een hoger niveau te tillen.
De onderzoekers baseren de resultaten op opgenbare gegevens, voornamelijk van jaarverslagen en websites van de spoorwegmaatschappijen en van overheidsinstellingen.