Niet eerder sinds de start van de telling in 1996, kwamen er zo veel fietsers om het leven in het verkeer. De allergrootste stijging is te zien onder 75-plussers. Hoewel dit niet expliciet terugkomt in de cijfers, hebben de onderzoekers wel een vermoeden wat er de oorzaak van is dat juist in deze leeftijdscategorie zoveel dodelijke ongelukken te betreuren zijn: de elektrische fiets.
De afgelopen twintig jaar bleef het aantal dodelijke ongelukken onder fietsers stabiel rond de 200, vorig jaar waren dat er maar liefst 291. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers nam ook een vlucht en steeg met een kwart naar 737.
Onder de 291 fietsdoden, waren er maar liefst 150 ouder dan 75 jaar. Een jaar eerder waren dat er nog 94. CBS-onderzoeker Ruben van Gaalen zegt tegen de Volkskrant:
‘Op basis van onze informatie kunnen we geen onderscheid maken tussen slachtoffers op e-bikes en gewone fietsen. Binnen de groep waarvan we wel weten dat ze op e-bikes fietsen, zien we een stijging van het aantal doden, en vooral in de oudere leeftijdsgroep waar veel mensen op e-bikes rijden.’
Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond, bestrijdt het gevaar van de elektrische fiets. Volgens haar blijkt uit eerdere onderzoeken dat er geen groter gevaar schuilt in het gebruik van e-bikes dan gewone fietsen. Van Garderen wijt het aan de vergrijzing, er zijn nu eenmaal meer ouderen dan ooit. Ouderen die langer gezond blijven omdat ze veel fietsen en veel kilometers maken.
Overigens kwam “slechts” een kwart van de fietsdoden om na een eenzijdig ongeluk. Meer dan de helft kwam in aanvaring met een motorvoertuig.