De wijze waarop de politiek in de gemeente Nuenen vasthoudt aan het bouwen van een drietal distributiecentra (DC) in de drukke regio Eindhoven kan een interessante casestudy zijn om te onderzoeken hoe het lokale bestuur soms de plank flink misslaat.
Wat is aan de hand? Een paar jaar gelden verkocht het gemeentebestuur van Nuenen een stuk grond in de weilanden tussen Geldrop en Mierlo aan een projectontwikkelaar zonder aan de ontwikkeling ervan deugdelijke eisen te stellen. De projectontwikkelaar besloot op het weiland een drietal distributiecentra neer te gaan zetten in opdracht van een kapitaalkrachtige opdrachtgever uit het Verre Oosten. Toen de plannen bekend waren, kwamen de andere regiobestuurders en vooral de bewoners van de gemeenten Geldrop en Nuenen in opstand.
Maar wat is er mis met distributiecentra? Indien de bouw doorgaat, zal het desastreuze gevolgen hebben voor de regio Eindhoven. Het DC beslaat uit 30 hectare en creëert werk voor 1200 laaggeschoolde werknemers, een groep die niet lokaal beschikbaar is. Er zullen ca. 6800 verkeersbewegingen per dag plaatsvinden, waaronder bijna 1400 met zware vrachtwagens. Dit leidt tot ernstige verkeersopstoppingen niet alleen in Nuenen en Geldrop maar bij alle omliggende gemeentes. Er bestaat verhoogd risico op ongevallen, mogelijk incidenten met gevaarlijke stoffen, geluidsoverlast, trillingen en milieuvervuiling. Het Anna Ziekenhuis in Geldrop zal vaak niet bereikbaarheid zijn. Het bouwen van een kolossaal gebouw met 14 meter hoge hallen zal een enorm vervuiling in de weilanden veroorzaken en ten koste gaan van flora en fauna.
Bovenal hebben de distributiecentra weinig economische waarde. Het inzetten van geïmporteerde laag geschoolde arbeidskrachten zal alleen winst opleveren voor de [malafide] uitzendbureaus en enorme druk leggen op de schaarse woningen.
De bewoners van Geldrop, het belangrijkste slachtoffer van dit absurde plan, maar ook van Nuenen en de omliggende gemeenten zijn tegen dit project massaal in verzet gekomen. Naast veel demonstraties, (opinie-)artikelen, oproepen van deskundigen en regiobestuurders zijn er meer dan 2000 bezwaarschriften tegen dit plan ingediend. Er zijn pogingen gedaan tot bemiddeling en schadeloosstelling van bouwers. Niets heeft het gemeentebestuur tot andere gedachten gebracht. Nuenen houdt onverminderd vast aan een plan waar de eigen bewoners tegen zijn en verschuilt zich achter juridische/ financiële excuses.
De vraag blijft hoe het mogelijk is dat financiële belangen van Nuenen de overhand krijgen over welzijn, gezondheid en veiligheid van de eigen bewoners en die van alle omliggende gemeenten. Deze aspecten hebben blijkbaar niet voldoende waarde voor de gemeenteraad en het bestuur van Nuenen. Is dit hoe lokale democratie werkt? Slechts de financiële en juridische aspecten in de gaten houden, ongeacht de consequenties voor bewoners? Dit nog los van enorme financiële inzet die in de toekomst nodig zal zijn om de nadelige effecten van dit plan goed te maken. Denk daarbij onder andere aan de gezondheidsschade, het milieu en bouwkundige schade aan de huizen langs de lange route in Geldrop als gevolg van trillingen. En moet zo’n projectontwikkelaar geen rekening houden met de schade die ze de maatschappij toebrengen?
Indien dit project doorgaat zullen de vrachtwagens van de gebruikers van de distributiecentra dag in dag uit in de file staan en het normale leven van de bewoners van Geldrop en een deel van Nuenen decennialang worden gedwarsboomd.
Moet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat niet ingrijpen? Want met de komst van zo’n 1400 extra zware vrachtwagens per dag zullen er bij de snelwegen A67 en A270 enorme files gaan ontstaan bij de in- en uitritten. Moet bij de Nederlandse spoorwegen geen lichtje gaan branden omdat de route twee spoorovergangen kruist? Wat doet de provincie Noord-Brabant intussen? En grote bedrijven zoals ASML, Daf en VDL? Hebben ze nu al niet heel veel problemen met het verkeer rondom Eindhoven?
Voorkomen is beter dan genezen. Alle betrokkenen moeten stappen ondernemen om Nuenen te bewegen om dit absurd, onnodig en onnuttig project te stoppen. Zoveel acute en directe gevaren zoals verkeersongevallen en eventuele doden door het niet bereikbaar zijn van het ziekenhuis en de hulpdiensten alsmede de lange termijn-schade aan het welzijn en de gezondheid van bewoners en schade aan flora en fauna maken het noodzakelijk dat alle (in)direct betrokkenen in actie komen om een fatsoenlijk besluit hierover te nemen.
Ing Ehsan Kermani
publicist, tolk/vertaler
Meer over:
nuenen, distributiecentra, arbeidsmigratie, economie, leefbaarheid, veiligheid, opinie, lokale overheidMeld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.