Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Nestlé bedreigt schildpadden om fleswater te kunnen verkopen

  •  
26-08-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
253 keer bekeken
  •  
schildpaddensantafe

© Cc-foto: Anoldent

Nestlé, bekend van onder meer KitKat en Nespresso, wil dagelijks ruim 4 miljoen liter water wegpompen uit de natuurlijke waterbronnen van Ginnie Springs in de Amerikaanse staat Florida. Dat kan grote gevolgen hebben voor de schildpadden die rond de Santa Fe-rivier leven, waarschuwen natuurbeschermers.
Merrillee Malwitz-Jipson van de organisatie Our Santa Fe River vertelt in The Guardian dat er vijftien verschillende soorten schildpadden in de omgeving van de rivier en de bronnen leven. De dieren gedijen het beste bij een hoge rivierstand en krachtige waterstroom. “Het is onmogelijk om zonder gevolgen elke dag miljoenen liters water weg te halen.”
Malwitz-Jipson maakt zich grote zorgen:
"“Er zijn maar weinig plaatsen op aarde waar zoveel verschillende schildpadsoorten naast elkaar leven. Ongeveer een kwart van alle Noord-Amerikaanse zoetwaterschildpadsoorten woont in dit kleine gebied. De achteruitgang van hun leefgebied, die zal plaatsvinden als de hoeveelheid water afneemt, betekent een grote bedreiging voor de diversiteit aan soorten die er nu is.”"
Nestlé, dat ook Nuts en Nesquick op de markt brengt, wil het water uit Ginnie Springs in flesjes op de markt brengen. In afwachting van een vergunning heeft het voedingsmiddelenconcern, dat je behalve van Maggi wellicht ook kent van Nestlé Dreumesvla, al miljoenen geïnvesteerd in een fabriek in de buurt om het water te bottelen.
Cc-foto: Anoldent
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor