Voor enkele zakelijke besognes reis ik daags na 11/11, het Oeteldonks startsein voor het Carnavalsseizoen, naar het Zuiden. Als gebruikelijk heeft men het hier groots gevierd. De geest van de rood/wit/gele carnavalsvlag heerst nog in de hele stad die het aanzicht heeft van de-dag-na-Koningsdag. Overal wordt druk geboend, gespoten en gekrabd. Hele schoonmaakcolonnes trekken in polonaise door de straten en de nog resterende confetti en straatpizza's vinden hun weg richting zak en bak. Nijvere neringdoenden staan in alle vroegte alweer wafels en Quukskes te bakken. Een visstal richt zich in met zilver glanzende dorades, spekbokking en ander zilt zee-snoepgoed. Zelfs op een natte dag als deze trekt nog een eenzame nikkelen Nelisdoor de straten. Melancholiek klinkt een jazzversie van Roger en Hammerstein's "My favorite things". Nakaterende Bosschenaren en kooplustig publiek mengen zich naarmate de middag vordert. Indachtig de nieuwe citymarketing met boegbeeld (ex-New Kid) Tim Haars: "Kom niet naar Den Bosch, daar is het altijd feest", blijkt maar weer. In het Zuiden is het eigenlijk altíjd een beetje carnaval.
Dan valt mijn oog op een wonderlijke, knalroze constructie. Een attractie? Heb ik de laatste Barbie blow-up van Jeff Koons gemist? Barbapappa's carnavalfranchise? Niets van dat alles. Het blijkt een 'Dameskrul' (Opgelet redactie van Dale, nieuw woord in aantocht.)
Een heus dames-urinoir uitgevoerd in kunststof, gekruld als ware het een love-seat. De constructie is half open en biedt twee nette zit-pleetjes. Zouden de dames hier daadwerkelijk gebruik van maken? Men zit weliswaar enigszins beschut maar toch nog altijd vanaf de schouders zichtbaar. Wellicht bied een nors kijkende eega hier soelaas; 'Wegwezen. Hier wordt geplast!'. Wat een vrolijke vondst, ik zou het wel weten als hippe stadsmarketeer. Meteen overal plaatsen die dingen en geef dan gelijk die lelijke grijze mannen-pisbakken/krullen een vrolijk verfje.
Misschien is Barbapappa nog niet eens zo'n gekke inspiratiebron. Die buigzame familie bestond immers uit negen figuren, uitgevoerd in de meest uiteenlopende regenboogkleuren.
De in het oog springende oversteekplaats bij het Centraal Station hebben ze al. Misschien kan die gemeente zich wel profileren als koploper met overal vrolijke Barbapappa-opstellingen voor de hele familie in de vorm van openbare toiletten voor groot en klein, openbare game-consoles, telefooncellen (leuk, terug in het straatbeeld die dingen!), straatmeubilair, enfin zomaar wat voorzetjes. Die bij voorbaat geslaagde campagne kan daarna direct landelijk uitgerold, het succes van de reeds bestaande lachende glasbakken zal erbij verbleken. Werk aan de winkel dames en heren citymarketeers!
Peukenprikkers, borstelwagens, als ik 's avonds de stad weer verlaat is men nog altijd bezig de markt schoon te blazen. Propere jongens daar in het Brabantse!