Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Nadat racisten hotel Kijkduin bezetten, gaat Wilders langs voor ‘hart onder de riem’

  •  
28-11-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
17627 keer bekeken
  •  
wilders

De wegens groepsbelediging veroordeelde racist Geert Wilders heeft op X aangekondigd dat hij dinsdagavond aanwezig zal zijn bij een inloopavond over de asielopvang in het NH Atlantic Hotel in Kijkduin.

Zondagavond werd dat hotel kortstondig bezet door agressieve racisten – naar eigen zeggen “buurtbewoners”. De bezetters intimideerden het hotelpersoneel, gooiden met spullen en zeiden dat ze niet meer “aapjes” in hun stad wilden hebben, zo blijkt uit een verslag van NRC. Wilders wil “de bewoners die zich verzetten tegen de komst van asielzoekers een hart onder de riem te steken”, schrijft hij op X.

In het hotel in Kijkduin worden tussen de 100 en 200 asielzoekers opgevangen, omdat de autoriteiten vreesden dat ze anders buiten zouden moeten slapen in Ter Apel. De problemen met de asielopvang zijn veroorzaakt door jaren wanbeleid van de VVD. De kabinetten-Rutte bezuinigden op het aantal opvangplekken zodra het aantal asielzoekers afnam. Bij een toename van het aantal vluchtelingen zorgt dit beleid direct voor problemen. De asielzoekers moeten dan worden opgevangen in veel duurdere crisisnoodopvang, bijvoorbeeld in hotels.

Verantwoordelijk staatssecretaris Eric van der Burg staat naar eigen zeggen met de rug tegen de muur. “De opvang zit helemaal vol”, verklaart hij in De Telegraaf. Hij pleit voor een snelle formatie, zodat er nieuw asielbeleid kan komen. De formatie heeft vertraging opgelopen, omdat Wilders een van fraude beschuldigde partijgenoot naar voren schoof als verkenner.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (27)

Frits Jansen
Frits Jansen
29 nov. 2023 - 7:44
Nu wacht ik op een slimme journalist die er achter komt dat die "verontruste burgers" door Wilders zelf bij elkaar zijn getrommeld, en helemaal niet uit Kijkduin komen. Wilders vertrok ook al na een kwartier, zogenaamd omdat hij niet veilig was. Wat een slechte smoes! Wilders is toch nooit veilig? Als Wilders de overheid verwijt geen geld voor de armen te hebben door verspilling van geld aan vluchtelingen (en aan het wachtgeld voor Timmermans) dan mag ook wel eens gezegd worden dat Wilders zo gehaat wordt dat hij een kostbare 24-uurs beveiliging nodig heeft. Wat je ook van Rutte vindt, hij was in elk geval zo weinig gehaat dat hij op de fiets naar zijn werk kon.
2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe29 nov. 2023 - 11:16
Ook als beveiliging niet zichtbaar is, kuner van worden uitgegaan dat Rutte goed in de gaten wordt gehouden. Misschien wel door meefietsende beveiligers.
DanielleDefoe
DanielleDefoe29 nov. 2023 - 11:17
kan er
pahan
pahan
29 nov. 2023 - 6:28
Na alle ophef was het bezoek redelijk underwhelming. Heerlijke hypocrisie op tv, de ondernemers zouden als ze het eerder geweten hadden van alles gedaan hebben?? Hou nou toch op. Ja, ze zouden alle kamers afgehuurd hebben.
Inzicht
Inzicht
28 nov. 2023 - 21:06
Wilders is een culturist, geen racist, zo lang hij zelf niet anders beweert. En hij laat zien dat hij niet geschikt is voor (of geen zin heeft in) het landsbestuur doordat hij lokale autoriteiten voor de voeten loopt op het moment dat de verkenning van start gaat.
Kwartje59
Kwartje59
28 nov. 2023 - 18:06
Niet mijn premier
Molly Veenstra
Molly Veenstra
28 nov. 2023 - 16:54
Milders wordt weer wild. Kennelijk zit hij toch liever in de oppositie, want zijn enige coalitiepartner vindt het waarschijnlijk helemaal niks dat hij een bende racisten komt steunen. Hij kan ook niet regeren, want hij heeft geen bekwame kandidaat-ministers, die ook nog eens van onbesproken gedrag zijn en die ook nog eens precies doen wat hij wil. Dit soort onbezonnen provocaties kunnen we de komende tijd dus vaker verwachten. Hij gaat alles doen om onder regeringsverantwoordelijkheid uit te kruipen.
hansdetorenkraai
hansdetorenkraai
28 nov. 2023 - 16:49
Geeft enkel duidelijk aan dat "we" het niet meer aan kunnen en laat Wilders er maar weg blijven, heeft werkelijk geen enkele zin en is enkel olie op het vuur!! Het zijn wel heel dure plekjes. Het COA meld dat de opvang is opgelopen naar zo'n 1.5 miljard en de kosten van een asielzoeker zijn 27.000 euro per jaar. In gevallen van opvang in hotels en cruise schepen loopt dat plaatje op tot 53.000 per asielzoeker. Dat kan toch niet of moeten we zo doorgaan?
9 Reacties
adriek
adriek28 nov. 2023 - 18:24
Dat 'we het niet meer aan kunnen' is een politieke keuze. In plaats van deze mensen te omarmen en een plek in onze maatschappij te geven worden ze eerst jaren aan het lijntje gehouden en gepamperd. Er zijn daadwerkelijk mensen die menen dat Nederland niet in staat is om één statushouder op elke vierhonderd Nederlanders op te nemen. Iedereen snapt dat dat veel meer te maken heeft met een gebrek aan wilskracht dan met iets anders. En nu hebben we een racistische en dictatoriale xenofoob gekozen om ons door deze zelfgemaakte crisis te leiden. Geert zal de crisis verergeren, daar heeft zijn soort namelijk baat bij. Wees maar blij met je (zes of) zeven vinkjes: als je die niet hebt ga je een moeilijke periode tegemoet.
hansdetorenkraai
hansdetorenkraai28 nov. 2023 - 19:01
@adriek, wat een agressie geachte adriek, Geef aan dat de heer Wilders het beste kan wegblijven, en dat de kosten voor onze samenleving best hoog zijn. En ja heb zeker kritiek naar onze overheid die dingen volledig uit de hand hebben laten lopen en de laatste die ik de schuld wil geven zijn de mensen die om wat voor rede ook een beter leven zoeken. Neemt niet weg dat we met uw redenatie straks het er veel meer zijn dan 1 op 400 zoals u beweerd. U moet zich realiseren dat wil je draagvlak houden je wel zeker moet zorgen dat er open en eerlijk naar het probleem gekeken moet worden. En stoere taal die u bezigt is zeker niet ten gunste van een probleemoplossing of begrip. Namelijk het bagataliseren of ontkennen van het probleem.
Oki Doki
Oki Doki28 nov. 2023 - 19:10
De kosten zijn wel relatief. Een groot deel van het geld blijft gewoon in de Nederlandse economie rondcirculeren, het geld blijft namelijk in Nederland en wordt uitgegeven aan noodzakelijke dingen. Dat is dus beter dan wanneer je het geld in benzine en kerosine steekt, want dan weet je wel waar het naar toe gaat, juist, naar Qatar en Saudi Arabië. Het is niet dat ik hun geen geld en rijkdom gun, maar zij hebben eigenlijk al genoeg en het zou mooi zijn als de vluchtelingen eens voor zouden gaan.
BrotherV
BrotherV28 nov. 2023 - 20:28
Volgens het COA is dit puur een product van het afbraak beleid van de afgelopen jaren.
Molly Veenstra
Molly Veenstra28 nov. 2023 - 23:30
@Hans - 'In gevallen van opvang in hotels en cruise schepen loopt dat plaatje op tot 53.000 per asielzoeker. Dat kan toch niet of moeten we zo doorgaan?' Dat had ook nooit hoeven gebeuren als nog niet zo lang geleden onze overheid onder aanvoering van de VVD in haar oneindige wijsheid had besloten om overal in Nederland AZC's te sluiten. Een bezuinigingsmaatregel. Dat leek toen goedkoper, maar uiteindelijk blijkt goedkoop, duurkoop te zijn.
Molly Veenstra
Molly Veenstra28 nov. 2023 - 23:48
@Brother- 'Volgens het COA is dit puur een product van het afbraak beleid van de afgelopen jaren. ' Klopt. Hier een artikel over AZC's die werden gesloten in 2018. Gemeenten waren helemaal niet blij met de sluiting van AZC's binnen hun gemeentegrenzen. De AZC's zorgen voor veel werkgelegenheid. De opvang was prima geregeld en uiteindelijk veel goedkoper dan de opvang in hotels. https://nos.nl/artikel/2225020-sluiting-azc-s-jammer-van-de-banen-sneu-voor-de-asielzoekers
Mardya
Mardya29 nov. 2023 - 11:35
"Hier een artikel over AZC's die werden gesloten in 2018. Gemeenten waren helemaal niet blij met de sluiting van AZC's binnen hun gemeentegrenzen." Toch wel bijzonder dat Ter-Apel nu moet smeken bij de gemeentes voor hulp. Je zou denken dat, als dit werkelijk zo rooskleurig was als daar werd voorgesteld, dat de gemeenten zouden staan dringen om de AZC's weer te mogen openen. Het tegendeel is waar. Er moest een spreidingswet aan te pas komen om gemeenten tot hulp te dwingen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe29 nov. 2023 - 11:46
De opvang van een persoon, in een noodopvang kost 53.400 euro. In een azc kost het gemiddeld 27.100 euro per jaar volgens de becijfering van het COA aan huisvesting, gezondheidszorg, levensonderhoud en personele kosten. Over de eventuele vervolgkosten van statushouders als ze eenmaal zijn opgenomen in de maatschappij valt weinig te zeggen. Goede statistische data zijn niet beschikbaar. Deskundigen op het terrein van migratie zijn het oneens. https://pointer.kro-ncrv.nl/kost-immigratie-en-asiel-ons-echt-20-miljard-euro-per-jaar
DanielleDefoe
DanielleDefoe29 nov. 2023 - 13:10
Over de voordelen voor de gemeente van een AZC zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/voordelen-gemeenten-opvang-asielzoekers
Mostafa
Mostafa
28 nov. 2023 - 16:39
Wie zegt nog dat praatjes in Nederland geen gaatjes vullen is gek. Wilders bijvoorbeeld heeft zijn carrière opgebouwd door praatjes over de rug van een kleine zwakke gemeenschap. Hoe knap ben je dan ?!!
2 Reacties
adriek
adriek28 nov. 2023 - 18:28
Al jaren, en wereldwijd, kiezen mensen voor degenen die hard schreeuwen, veel beloven en vooral kans zien hun tegenstanders creatief te beledigen. Blijkbaar willen we dit soort mensen aan de macht. Dictators, leugenaars, racisten, homohaters en andere 'mooie' karakters. Het zal niet het einde der mensheid zijn, maar het worden 'interessante tijden'.
Mostafa
Mostafa29 nov. 2023 - 3:55
Beste Adriek, goed gezien en de hele handel geboetseerd tot een Kort en krachttig mooie verhaal. Het leven is niet zo eerlijk verdeeld : de ene wilt in rust en vrede door het leven de andere dag in nacht hard aan het toeteren zijn als dagelijks sport voor kaken. Doe ik ook thuis, maar 1 keer in 2 jaren, liefde is ook heel erg af en toe toeteren hhhh
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen
28 nov. 2023 - 14:39
Met deze move van Wilders lijkt het me voor NSC (lees je mee Pieter?) onmogelijk om met de PVV in een kabinet te gaan zitten.
Vim Schuurmans
Vim Schuurmans
28 nov. 2023 - 14:20
Nog nooit een vriendelijke PVVer gezien. Zijn altijd agressieve hatelijke types die hun onvrede en frustraties op ''anderen'' projecteren, liefst mensen die ze makkelijk kunnen hebben.
2 Reacties
adriek
adriek28 nov. 2023 - 18:30
En dat soort gespuis willen we blijkbaar als leider. Wereldwijd zien we steeds meer van dit soort dictatortjes verschijnen.
Oki Doki
Oki Doki28 nov. 2023 - 19:14
Inderdaad, ik heb wel PVV stemmers in de familie, maar die hebben ook echt een hekel aan iedereen en hebben ook ruzie met iedereen.
bv-user-62580
bv-user-62580
28 nov. 2023 - 13:42
Ter Apel verlichten zal als iedereen weigert mee te werken/denken, nog een zware dobber worden. Ook een beetje egoïstisch en hypocriet!
Gerygrr
Gerygrr
28 nov. 2023 - 12:47
Kijkduin, onder de rook van het zeer vervuilende Tata steel? En de waarde van woningen is gedaald? Denk even verder door…..
4 Reacties
omaoeverloos
omaoeverloos28 nov. 2023 - 15:00
Kijkduin ligt bij Den Haag, je bent in de war met Wijk aan Zee denk ik.
Apabellon Apagopolis
Apabellon Apagopolis28 nov. 2023 - 15:24
Even op de landkaart kijken voor je reageert, gaarne.
Bert van der Neut
Bert van der Neut28 nov. 2023 - 15:28
Daar zit wel wat afstand tussen hoor.
DanielleDefoe
DanielleDefoe29 nov. 2023 - 13:45
Kijkduin, is dat ook niet een badplaats met veel tweede en derde woningen?
bv-user-58837
bv-user-58837
28 nov. 2023 - 12:38
Deze mensen voelen zich nu gesteund door pvv als grootste partij. De remmen gaan los, dit is nog maar het begin. In de VS is racistisch geweld ook fors toegenomen onder Trump. Nl gefeliciteerd.
1 Reactie
adriek
adriek28 nov. 2023 - 18:31
En het beschaafde deel van Nederland laat het gewoon gaan, want wij zijn nu eenmaal (te) tolerant.
Pedas
Pedas
28 nov. 2023 - 11:02
Met de opvangplekken gaat het telkens hetzelfde. Veel mensen willen goede opvang, maar heel veel krijgen het benauwd als de opvang in hun dorp komt. De bewoners willen dan weten of, en hoeveel, overlast er komt. Het coa heeft dat wel cijfers over. Welke programma’s zijn er, zodat de personen die worden opgevangen niet op straat hoeven te hangen, etc.
PaLaveraar
PaLaveraar
28 nov. 2023 - 10:35
De in aanbouw zijnde luxe appartementen rondom hotel Kijkduin zijn nog niet af en nu al gehalveerd in prijs. Kijk (duin), zo kan het natuurlijk ook. Koopwoningen weer betaalbaar maken voor woningzoekenden simpelweg door asielzoekers in luxe wijken te huisvesten. En zo tevens draagvlak creëren voor mindering van immigratie. De bekende protesten zijn zo voorspelbaar. https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20230405_42388135?utm_source=www.geenstijl.nl&utm_medium=referral&utm_content=%2F&_sl=1 https://www.nhnieuws.nl/nieuws/321779/asbest-mogelijke-azc-locatie-in-zandvoort-tijdelijk-afgesloten https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/statushouders-welkom-in-oegstgeest-zolang-ze-uit-zicht-van-villabewoners-blijven https://www.trouw.nl/home/rijke-vughtenaren-kopen-voor-asielzoekers-bestemd-buurpand~b3b30f92/ https://www.dagelijksestandaard.nl/nieuws/brabantse-buurtbewoners-kopen-stuk-grond-om-azc-te-verhinderen
Ewout Pool
Ewout Pool
28 nov. 2023 - 10:32
Vooropgesteld dat de uitspraken over "aapjes" écht niet door de beugel kunnen. Dat is ten zeerste af te keuren. Echter: Denkt u eens in dat uw gemeente zonder dit in de gemeenteraad in te brengen hiertoe besluit. U moet dit besluit bovendien uit de media vernemen. En de toezegging dat het voornamelijk gezinnen zijn blijkt ook niet waar. Ik snap dat de nood hoog is, maar dit verdient geen schoonheidsprijs.
7 Reacties
Dehnus
Dehnus28 nov. 2023 - 12:52
En hoe wou je dit anders te weten komen? Moet de burgemeester persoonlijk bij iedereen langs? Dat soort dingen gaan altijd via de media. Om een of andere reden denken rechtse zeloten dat alles persoonlijk aan hun gevraagd dient te worden in plaats van te lezen. Maar goed op Joop heeft het PVVee hun accountje weer gevonden het is de laatste tijd een ellende, dus tijd om vakantie weg van Joop te vieren.
Zandb
Zandb28 nov. 2023 - 13:02
Ewout U mist het punt: Het gaar er niet om dat die mensen "aapjes" genoemd worden. Het gaat er om dat mensen werkelijk vinden dat deze mensen aapjes zijn en dat het daarom acceptabel moet zijn, dat we ze niet accepteren. En als de PVV even in het magazijn kijkt, dan is daar vast wel een 'koudgesteld' principe bij te vinden, die het Wilders, als toekomstig premier, mogelijk maakt dit soort mensen te steunen. Om het nog duidelijker te maken: De gemeenteraad heeft er dan ook niet toe besloten * dat er "aapjes" worden gehuisvest in dat hotel. * U suggereert dat de gemeenteraad met bewoners moet overleggen. En/of dat bewoners hierin een stem hebben. Dat is onjuist: Wie in de gemeenteraad zit is volksvertegenwoordiger naar eer en geweten, naar eigen goeddunken. Zo is dat wettelijk geregeld.
Vuurrood
Vuurrood28 nov. 2023 - 14:09
P_Het is een hotel! Een hotel waarvan een gedeelte van de gasten door de overheid gehuisvest wordt. Sinds wanneer moet een hoteleigenaar aan dorp of stedelingen uit gaan leggen welke gasten hij/zij ontvangt? Gaan we binnenkort beleven dat een hotelketen voor aanvang van het seizoen eerst aan de bevolking moet vragen welke gasten wel en welke gasten niet welkom zijn? En als dat niet bevalt komt de goegemeente wel even verhaal halen? Het moet niet gekker worden! Ter Apel zit met de gebakken peren omdat andere gemeenten weigeren vluchtelingen op te nemen. Omdat de VVD een kabinet heeft laten vallen. De spreidingswet had er allang moeten zijn!
Ewout Pool
Ewout Pool28 nov. 2023 - 15:26
Beste Dehnus, De gemeente Den Haag (waar Kijkduin onder valt) is anders prima in staat om omwonenden een brief te sturen als er werkzaamheden aan de tram zijn weet ik uit ervaring. Of heeft u nog nooit een brief van de gemeente gehad? En @Zandb: u heeft volkomen gelijk. De raad bestaat uit volksvertegenwoordigers. Het was dan ook netjes geweest dit voornemen eerst aan de gemeenteraad voor te leggen. Dan was het er ook wel doorheen gekomen maar hadden partijen die tegenstander zijn hun mening kunnen geven. Ook hadden burgers in kunnen spreken. Nu is het een collegebesluit geweest zonder voorafgaande consultatie. En dat vind ik niet heel fraai.
Bert van der Neut
Bert van der Neut28 nov. 2023 - 15:38
Zo is dat wettelijk geregeld. Nou Zandb, niet zo als u omschrijft in elk geval. U kon er niet verder naast zitten.
Oki Doki
Oki Doki28 nov. 2023 - 19:22
Als de gemeente besluit om vluchtelingen op te vangen in een hotel in mijn buurt dan zou ik niet weten waarom ik daar problemen mee zou moeten hebben. Het gaat hier om volwaardige mensen die in nood zijn en hulp nodig hebben. Waarom wilt u geïnformeerd worden? Verandert dat de uitkomst? Of wilt u op tijd geïnformeerd worden puur en alleen omdat u er dan nog tegen in verzet kunt gaan? Ik zou niets anders weten. U wilt ertegen in verzet gaan omdat u de mensen als minderwaardig beschouwd en u ze daarom niet in uw buurt wilt hebben.
Mardya
Mardya29 nov. 2023 - 9:20
"Als de gemeente besluit om vluchtelingen op te vangen in een hotel in mijn buurt dan zou ik niet weten waarom ik daar problemen mee zou moeten hebben. " Okidoki, Dat dachten mijn partner en ik ook. Inmiddels weten we wel beter. Wekelijks hebben we nu 'bezoek'. Dan sluipt men 's nachts door de tuin, probeert de voor- en achterdeur en morrelt aan het portier van de auto. Vergeet je een keer die auto goed af te sluiten, dan is de kans groot dat ie de volgende morgen wel voor je leeggehaald is. De beveilingscamera's van buurtbewoners laten een duidelijk beeld zien. In de buurt schaft men massaal camera's aan, en gaat over tot het plaatsen van alarmsystemen in huis. Er is een buurt app gekomen, en de mensen houden elkaar op de hoogte. Zelf merk ik dat ik door dit bezoek 's nachts bij een mooie heldere nacht niet meer buiten ga om de sterren te kijken, wat ik vroeger graag deed. Het voelt niet langer veilig. Zijn het alle asielzoekers die dit doen? Natuurlijk niet, maar de raddraaiers komen wel mee met de groep, en de politie is al overbelast. Zolang het niet gierend uit de klauwen loopt, kunnen zij weinig. Vluchtelingen opvangen? Tuurlijk. Tegelijk moet er absoluut iets gedaan worden aan het criminele gedrag van de 'veiligelanders'. Dit soort verhalen zijn er teveel rond AZC's, maar het lijkt erop dat je bij zo'n overlastgevend AZC gewoond moet hebben voordat je echt kunt begrijpen wat voor impact die overlast kan hebben.
Antipopu
Antipopu
28 nov. 2023 - 10:13
Opvallend in Nederland. Ondanks de grote verkiezingswinst is er weinig feest. Weinig vlaggen/ Pvv symbolen. Schaamt met zich?, op wat echte groot bekken, hooligans na.
Iedereenisgelijkwaardig
Iedereenisgelijkwaardig
28 nov. 2023 - 10:00
Dag Raakt de koelkast van Geert Wilders al zo snel vol een week na de Tweede Kamerverkiezingen? Eerst heeft hij zijn mond vol van allerlei bullshit zoals *ik wil de Premier van alle Nederlanders worden*. Daarna wil hij zelfs even langs een asielhotel om openlijk racistische Nederlanders aan te moedigen. Als Geert Wilders de Premier zal worden zal Nederland een pleefiguur worden in de hele wereld. Qua verdraagzaamheid en openmindedness van 100 naar 0 in no time. Geachte meneer Pieter Omtzigt, neemt u nu uw verantwoordelijkheid als oud-Christen Democraat en fatsoenlijk mens om z.s.m. nee te zeggen tegen een eventuele samenwerking met Geert Wilders en zijn PVV. Misschien moet Nederland in het voorjaar van 2024 opnieuw naar de stembus. Alles is beter dan een fascistische regering o.l.v. Geert Wilders, Fleur Agema, Martin Bosma, Dion Graus en allerlei andere zeer dubieuze figuren. Fijne dag🙏🏼🙏🏼🙏🏼
1 Reactie
TheBigLebowski
TheBigLebowski28 nov. 2023 - 11:11
omtzigt stemde in 2010 vrolijk voor samenwerking met de pvv, dus hij is net zo bruin als wilders.
Patrice Majoor
Patrice Majoor
28 nov. 2023 - 9:48
Er is niets racistisch aan. Mensen willen dat de vrijwel ongereguleerde stroom ophoudt vooral veroorzaakt door mensensmokkelaars en een met hen in het verlengde samenwerkende asielindustrie. In geval van serieuze vluchtelingen moet er een EU-beleid komen wat mensen een veilig heenkomen verschaft in plaats van de huidige chaos waar vooral andere belangen van allerlei partijen gediend worden.
5 Reacties
vdbemt
vdbemt28 nov. 2023 - 9:59
Hier is niets racistisch aan: "De bezetters intimideerden ............... en zeiden dat ze niet meer “aapjes” in hun stad wilden hebben, " ??????????????
Satya
Satya28 nov. 2023 - 10:39
Lego de onzin van ongereguleerde asielzoekers is gemakkelijk te weerleggen met de honderdduizenden doden waar jij op danst. Het is nogal wat om een hotel te bezetten met die apen willen we niet. Hoe is dat niet racistisch?
bv-user-58837
bv-user-5883728 nov. 2023 - 12:40
Asielzoekers aapjes noemen is racisme, met spullen gooien en medewerkers intimideren is geweld. Kom op bij de feiten blijven.
Dehnus
Dehnus28 nov. 2023 - 12:56
Ongereguleerde stroom? Die lag dit jaar alleen wat hoger door Oekraine, en daar mogen we een van de geldschieters van de Grote Geile Geer Beer voor bedanken. En aangezien jou soort het helpen van een vluchteling al als "mensensmokkelen" ziet (tenzij het Johny de Mol of andere SBS Seks media is natuurlijk, die meer kapot maakt dan helpt).... is er weinig aan te doen om dit te verbeteren. Je wilt ook geen ontwikkelingshulp, dus de handen zijn gebonden. Het is weer het oude debet van de Nederlander, hij:"Kan niks, wil niks en heeft nergens zin in".. behalve Heineken paardenpis zuipen natuurlijk op de maat van kindergroomer Hazes.
Zandb
Zandb28 nov. 2023 - 13:09
Patirce (in dit geval klets) Majoor Het gaat hier om mensen van wie u en ik en bijna niemand iets weet. Dus ook niet hoe ze hier gekomen zijn. Okay, misschien is dit dan geen racisme, wil je spijkers op laag water zoeken, maar er is hier in Kijkduin, waar dit speelt wel degelijk sprake van discriminatie op grond van afkomst. Hele andere mensen, die ze daar ook niet kennen, zijn daar vast van harte welkom. Of wilde u dat bestrijden?
Kuifje3
Kuifje3
28 nov. 2023 - 9:44
Wilders is, in tegenstelling tot veel “linkse” politici, ook wezen praten met bewoners van Budel en ter Apel. Daar hoorde hij hoe vreselijk onze asielzoekers daar tekeer gaan. Als hij dan daarover in de kamer aandacht vroeg dan kreeg hij geen enkel gehoor. Bewoners van Kijkduin maken zich grote zorgen over wat er daar gaat gebeuren. Het besluit is al gevallen nog voor bewoners zich daarover konden uitspreken. De inloopavond is te laat om nog zinnige discussies daarover te hebben. Om mensen die zich zorgen maken over wat ze nu overkomt racisten te noemen is precies de reden waarom diezelfde mensen nu zo massaal op Wilders stemmen. Er gebeurt iets wat behoorlijk ingrijpend is en dan geeft het geen pas zo’n stempel te plakken. Dit soort stempels maakt de aanhang alleen maar nog groter. Overigens heb ik geen mening over de locatie zelf. We hebben een groot probleem en dat moet linksom of rechtsom opgelost worden.
9 Reacties
Mardya
Mardya28 nov. 2023 - 10:34
Kuifje, Ik ben het grotendeels met je eens, vooral de eerste twee alineas. Natuurlijk is het belachelijk dat een inloopavond wordt georganiseerd nadat de asielzoekers er al zitten. Daar kun je weinig meer mee. Echter, door de asielzoekers 'aapjes' te noemen en het hotelpersoneel te intimideren gaan deze buurtbewoners fiks over de schreef. Ik begrijp hun zorgen - ik ervaar zelf ook de minder prettige gevolgen van een AZC in de buurt - maar dit is niet de manier om daarmee om te gaan.
Satya
Satya28 nov. 2023 - 10:41
De racistische knokploeg van de pvv heeft een zwarte man het ziekenhuis ingeslagen in Ter Apel. Er was geen bewijs van diefstal. Maar bedankt Kuifje.
Bert van der Neut
Bert van der Neut28 nov. 2023 - 10:51
De locatie is op z'n minst onhandig gekozen. Er is in de nabije omgeving niets te doen anders dan een klein winkelcentrum er pal naast. Het is bijna een 100% garantie voor gedoe en overlast.
Kuifje3
Kuifje328 nov. 2023 - 12:06
@Satya: Graag gedaan hoor, maar ik snap niet wat ik daarmee te maken heb. In ter Apel lijkt de situatie steeds verder uit de hand te lopen. Bewoners worden bedreigd, geïntimideerd, bestolen. Jij vindt dat kennelijk allemaal prima. Bedankt daarvoor? Natuurlijk net zo’n onzin. Wat betreft wat in dat hotel gebeurd is kan ik daar geen oordeel over vellen. Berichten hierover zie ik uitsluitend hier en deze berichten zijn bijzonder gekleurd. Als er geweld is gebruikt is dat natuurlijk (altijd) af te keuren.
Kuifje3
Kuifje328 nov. 2023 - 12:13
@Bert: Ik ken deze locatie zelf best wel goed. Ik kan me de geschrokken reactie ook erg goed voorstellen. Het is aan de gemeente om te zorgen dat de situatie niet zo uit de hand gaat lopen als in ter Apel. Tot nu toe faalt de gemeente daarin (on)behoorlijk. Overigens was er bij een voorgaande asielcrisis ook een (tijdelijke) opvang redelijk dichtbij waar ik woon in Zoetermeer. Ook daar veel bezorgdheid, maar uiteindelijk relatief weinig overlast. Een groot verschil met Kijkduin was wel een veel fatsoenlijkere begeleiding van de situatie vooraf door de gemeente.
stokkickhuysen
stokkickhuysen28 nov. 2023 - 12:59
'Om mensen die zich zorgen maken over wat ze nu overkomt racisten te noemen' Mensen die zich zorgen maken over meer aapjes in hun buurt zijn racisten. De nederlanders van kleur zijn de aapjes, de vluchtelingen meer aapjes. En omdat ze racist zijn stemmen ze op Wilders. En hier kun je zelfs met een 'wij bedoelden natuurlijk de criminele aapjes' niet mee wegkomen. Deze eigenrichting moet zo snel mogelijk de kop in worden gedrukt, want zelfs de Kuifjes van deze wereld beginnen dat al normaal te vinden.
Zandb
Zandb28 nov. 2023 - 13:15
Kuif Hoe komt u erbij dat het nodig is, dat voor een besluit als dit, de bewoners zich hierover kunnen uitspreken? Dat is feitelijk onzin. Als u vindt dat de bewoners zich hierover kunnen uitspreken, dan is de enige mogelijkheid om daar om te vragen of, als dat niet gaat, om te demonstreren. Dat een demonstreren dat zoals hier, het karakter van discrimineren draagt, dat is natuurlijk alleen maar een reden om juist niet te luisteren. Opvallend genoeg weer is het nu juist de enige partij die een loopje neemt met de democratische rechtsstaat, de PVV, Wilders dus, die bereid is om deze vorm van discriminatie serieus te nemen. Hoe duidelijk willen mensen het nog hebben?
BrotherV
BrotherV28 nov. 2023 - 20:42
Kuifje, blad, blad. Je hebt begrip voor racistisch geweld en je loopt het te bagatelliseren. Durf je dat nu openlijk te doen omdat je held nu de grootste is?
Vim Schuurmans
Vim Schuurmans29 nov. 2023 - 1:48
VerzONnen problemen. ONnodig moeilijk doen.
Mardya
Mardya
28 nov. 2023 - 9:25
Ik woon in de buurt van een asielzoekerscentrum en ik begrijp de zorgen van de buurtbewoners. Echter, verwachte overlast of niet, dit gedrag van deze buurtbewoners gaat alle perken te buiten. Dat Wilders deze mensen een hart onder de riem wil steken begrijp ik, maar dit zou wel gepaard moeten gaan met een duidelijk afwijzen van hun gedrag.
1 Reactie
TheBigLebowski
TheBigLebowski28 nov. 2023 - 11:12
Wilders is de man van het conflict, niet van de verzoening.
Panthera
Panthera
28 nov. 2023 - 9:09
"Als ik de grootste wordt, dan sluit ik morgen de grenzen.; Een groep kiezers van Wilders denken dat je deze voor verkiezingspropaganda bedoelde slogans serieus moet gaan nemen. En nu komt Wilders ze uitleggen dat hij morgen bedoeld heeft! Mañana, mañana!
2 Reacties
Kuifje3
Kuifje328 nov. 2023 - 12:27
@Panthera: Wilders heeft best vaak al aangegeven wat hij bedoeld heeft. Natuurlijk ken jij die uitleg niet, maar dat ligt vooral aan jouzelf. Wilders zegt bijvoorbeeld vaak dat het grootste deel van de asielzoekers aankomen via veilige landen als België en Duitsland. Dat zijn dan geen echte asielzoekers, maar migranten. Ze kunnen eenvoudig teruggestuurd worden zonder nieuwe wetten of verdragen te schenden naar de landen waar ze vandaan kwamen. Dat doen overigens veel meer landen in de EU. Natuurlijk zijn er nog veel meer opties. Heel veel mensen komen uit landen waar vanuit ons land heel veel geld naartoe gaat. Ik durf te wedden dat als we die geldstroom dreigen te stoppen het probleem bijzonder snel is opgelost. Ook weer zonder aanpassing van een wet of verdrag. Het gaat bijvoorbeeld om mensen uit Marokko, Tunesië of Algerije. Best een grote groep. Ik ben het overigens lang niet eens met veel van wat er nu door Wilders wordt voorgesteld. Zo vind ik dat Ukrainers die hier via Duitsland komen best milder behandeld mogen worden dan anderen. Ik mis die nuance bij Wilders.
Olav Meijer
Olav Meijer28 nov. 2023 - 21:07
@ Kuifje: [Ik mis die nuance bij Wilders.] Ooit (te) verwacht(en) dan?
Erik20
Erik20
28 nov. 2023 - 9:09
Niet heel verrassend, Wilders is nog steeds hetzelfde. Tijdens de lockdown bleef hij stil toen mensen aan het rellen waren op Urk en in Duindorp (want dat is zijn achterban), maar toen er vervolgens ook in de Schilderswijk flink wat aan de hand was was hij de eerste die riep om het leger in te zetten. Voorproefje van wat we gaan krijgen de komende jaren.
Ter Havested
Ter Havested
28 nov. 2023 - 9:08
Een illegale activiteit wordt door onze toekomstige premier publiekelijk gesteund. Mevr. Kaag krijgt sneller dan verwacht haar gelijk.
1 Reactie
Iedereenisgelijkwaardig
Iedereenisgelijkwaardig28 nov. 2023 - 10:13
Dag Ter Havested Mevrouw Kaag heeft inderdaad haar nek uitgestoken met haar ontzettend moedige woorden in The Guardian vorige week. Chapeau❤ Geert Wilders and your followers, the whole world is watching all of you. Fijne dag
pahan
pahan
28 nov. 2023 - 8:58
Zo kennen we de harde kern PVV weer. Goed dat Wilders heen gaat. Hij zal moeten laten zien waar de verandering dan zit die hij pretendeert, en zich presenteren als Premier als de formatiepoging met de PVV ook maar enige kans van slagen moet hebben. Ik ben vooral benieuwd naar 6 december. Eens kijken of hij zich kan beheersen, als Kaag in vak K zit en hij zijn keldering kan toelichten. En dan natuurlijk de maiden speeches van de nieuw geïnstalleerde PVV Kamerleden, hoe mild zullen die zijn?
itsme3
itsme3
28 nov. 2023 - 8:44
"Kortstondig bezet"? Deed XR dat ook maar, in plaats van wekenlang de mensen lastig te vallen.
5 Reacties
MG1968-2
MG1968-228 nov. 2023 - 9:37
Dat jij het verschil tussen de openbare ruimte en particulier bezit niet kent is toch echt wel jou probleem. Dat heeft -natuurlijk- voor het recht van demonstreren verschillende implicaties.
Backtobasics
Backtobasics28 nov. 2023 - 9:38
Tegen klimaatopwarming protesteren is natuurlijk heel vervelend voor mensen die daar niets mee hebben en flink willen doorrijden. Zou misschien die asielstroom ook iets met klimaatopwarming te maken kunnen hebben?
E w T
E w T28 nov. 2023 - 9:46
Itsme3. Wilders valt met z'n PVV het land al +17 jaar lastig. Daar hoor jou dus ook niet over .
itsme3
itsme328 nov. 2023 - 12:47
@MG1968 " Dat jij het verschil tussen de openbare ruimte en particulier bezit niet kent is toch echt wel jou probleem. " Ik durf te wedden dat u iets heel anders zei toen clubs als XR het privé domein van boeren binnendrong en inbraken in de stallen.
MG1968-2
MG1968-228 nov. 2023 - 16:17
@Itsme "Ik durf te wedden dat u iets heel anders zei toen clubs als XR het privé domein van boeren binnendrong en inbraken in de stallen." Daar hebben ze niets te zoeken naar de openbare weg er naar toe mogen ze overigens wel blokkeren. Overigens is het wel zo dat in sommige gevallen inbreuk op het eigendomsrecht wel degelijk proportioneel is, maar daar ga ik je maar niet mee vermoeien ;)
Puin Ruimer
Puin Ruimer
28 nov. 2023 - 8:32
Dit is nog maar het begin. Op de sociale media gaan de rechtsextremistische tokkies te keer tegen de voorlopige opvang in Kijkduin. Dat belooft niet veel goeds voor vanavond. Onbegrijpelijk dat iemand die met belastinggeld beveiligd wordt in staat wordt gesteld de mensen persoonlijk op te hitsen. Dat moeten we toch niet willen. Geef hen maar een avondje huisarrest, in belang van zijn veiligheid en pak de grootste herrieschoppers preventief op, om erger te voorkomen.
BrotherV
BrotherV
28 nov. 2023 - 8:23
Nederland, let op u zaak!
1 Reactie
Kuifje3
Kuifje328 nov. 2023 - 12:33
@Brother: Dat doet Nederland al via de democratische weg. Kijk naar de uitslag van 22 november. 1/4 van de stemmen naar Wilders en nog eens bijna zo’n aantal naar NSC en BBB. In totaal 64 zetels naar partijen die op ook uw zaak willen letten.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor