De Europese Unie maakt per 2035 een einde aan de verkoop van nieuwe auto's die rijden op benzine en diesel. Het Europees parlement heeft ingestemd met een voorstel daartoe van de Europese Commissie. Daarmee komt straks na bijna 160 jaar een einde aan het motorvoertuig dat in Europa werd uitgevonden. Of althans de fossiele versie daarvan. Of althans de nieuwe modellen want occasions die op de giftige brandstoffen rijden blijven gewoon verhandeld worden.
De maatregel is onderdeel van een heel pakket dat moet helpen de klimaatcrisis enigszins onder controle te krijgen. Diesel- en benzinewagens zijn nu verantwoordelijk voor zo'n 15 procent van de Europese broeikasgasuitstoot. In 2030 moet de uitstoot van broeikasgassen in de Unie met 55 procent zijn verminderd. Twintig jaar later zou de EU klimaatneutraal moeten zijn.
Het parlement stemde niet met het hele pakket in. De herziening van het emissiehandelssysteem voor broeikasgassen werd verworpen. bedrijven mogen uitstoten, werd afgekeurd
De steun in het parlement voor de emissieloze auto vanaf 2035 was onzeker. Onder druk van de auto-industrie lagen er voorstellen van de Europese christendemocraten om na dat jaar nog auto’s toe te staan die 90 procent minder CO2 uitstoten dan nu. Uiteindelijk sneuvelde deze versoepeling. Eurocommissaris Frans Timmermans, architect van de Green Deal, waarschuwde eerder voor halfzachte oplossingen. De auto-industrie zou volgens hem beter af zijn met een duidelijke einddatum.
Meer over:
europese unie, klimaatcrisis, auto's, frans timmermans, autoindustrie, nieuws, fossiele energie