Meerdere Franse influencers, die bij elkaar alleen al meer dan anderhalf miljoen abonnees op YouTube hebben, melden dat ze zijn benaderd door een communicatiebureau om tegen betaling negatief campagne te voeren tegen het Pfizer-BioNTech vaccin.
Onder meer de komiek Sami Ouladitto (400.000 abonnees) en Léo Grasset (een popularisator van wetenschappelijke onderwerpen met 1,17 miljoen abonnees) laten op Twitter weten dat ze soortgelijke aanbiedingen kregen. Ze moesten hun volgers onder meer wijs maken dat het sterftecijfer onder gevaccineerden veel hoger is dan gemeld. Voorwaarde was dat ze deden alsof het hun eigen advies was, hun volgers zouden aanmoedigen “zelf research te doen en hun eigen conclusies te trekken” en niet bekend zouden maken dat de bijdragen gesponsord werden. Er zouden forse bedragen mee gemoeid zijn.
Volgens de Franse nieuwssite Numérama dat de desinformatiecampagne onderzocht gaat het om een bureau dat zegt in Londen gevestigd te zijn maar daar niet bestaat. Wel leiden tal van sporen naar Rusland en maakt het bureau promotie voor het Spoetnik V vaccin.
De Georgische site MythDetector blijkt in februari op een soortgelijke campagne te zijn gestuit. Onder meer de homeopatische goeroe Tina Topuria verspreidde een dergelijk bericht.