Een museum in Londen heeft na vijftien jaar een van zijn hoofdtentoonstellingen gesloten, omdat die bolstond van “racisme, seksisme en validisme”. Het museum dat de collectie van Henry Wellcome beheert, die meer dan een miljoen objecten verzamelde met betrekking tot wereldwijde gezondheid en geneeskunde, noemt de stap “een betekenisvol keerpunt”.
Controversiële objecten zijn onder meer een schilderij uit 1916 waarop een zwarte Afrikaan knielt voor een witte missionaris en meerdere roofobjecten. De afgelopen jaren heeft het museum geprobeerd meer recht te doen aan gemarginaliseerde groepen, onder meer door toevoegingen van hedendaagse kunstenaars. Maar, zo laat het museum weten: ”De tentoonstelling laat nog steeds vooral een versie van de medische geschiedenis zien die is gebaseerd op racisme, seksisme en validisme.”
Volgens het museum was de huidige collectie bovenal het verhaal van een man “met een enorme rijkdom, macht en privilege”. Het gevolg was dat zijn verhaal een verhaal werd “waarin gehandicapten, zwarte mensen, inheemse volkeren en mensen van kleur werden geëxotiseerd, gemarginaliseerd en uitgebuit - of zelfs helemaal werden genegeerd”.
Het museum Wellcome Collection stelde in 2019 een nieuwe directeur aan, Melanie Keen, die bij haar aantreden direct liet weten te willen onderzoeken hoe de objecten in het museum zijn beland en wie de rechtmatige eigenaren zijn. Daarbij zei ze destijds dat het onrechtvaardig is om “al dit materiaal in ons bezit te hebben, zonder te onderzoeken wat het is, welke verhalen er op een dieper niveau begrepen moeten worden en hoe het in onze collectie terecht is gekomen.”
De komende jaren zal het museum een nieuwe collectie tentoonstellen waarin nieuwe gezondheidsverhalen worden verteld van mensen die voorheen werden gemarginaliseerd of genegeerd.