De Amerikaanse website The Fashion Law , die zich richt op de juridische aspecten van de modewereld, bericht dat het wereldberoemde Italiaanse modemerk Moschino een racistisch codewoord gebruikt voor zwarte klanten. Althans, in een filiaal in West Hollywood. De site bericht over een rechtszaak die is aangespannen door een oud-werknemer van Haïtiaanse afkomst. Ze stelt dat zwarte klanten zonder sterrenstatus en die niet behangen zijn met juwelen of gekleed in dure merken door de leiding worden aangeduid als ‘Serena’. Het personeel had opdracht deze ‘Serena’s’ nauwlettend in de gaten te houden en bijvoorbeeld geen andere maten voor hen uit het magazijn te halen. Ondertussen nam het personeel foto’s van hun auto’s en registreerde hun nummerplaten. Twee jaar geleden werd modemerk Versace aangeklaagd voor soortgelijke praktijken.
De klacht is onderdeel van een reeks aantijgingen, variërend van racistische en denigrerende opmerkingen tegen de werknemer in kwestie, tot onterecht inhouden van commissiegeld. De werknemer werd ontslagen toen ze de praktijken aan de orde stelde.
Omdat het gaat om een winkel in Hollywood trekt de aanklacht extra belangstelling. Moschino is een modemerk dat prat gaat op een progressief imago. Afgelopen najaar brachten de Italiaanse ontwerpers nog een collectie uit in samenwerking met H&M.