Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

MIVD: Oekraïne had plannen voor sabotage Nord Stream

  •  
13-06-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
3049 keer bekeken
  •  
nordstream

Oekraïne had plannen om de Nord Stream-gasleiding te saboteren, zo vernam de Nederlandse militaire inlichtingendienst MIVD vorig jaar van een bron in het land. Nadat de MIVD de CIA daarover had ingelicht, hebben de Amerikanen Oekraïne in juni 2022 gewaarschuwd om pijpleiding niet op te blazen, meldt de NOS.

De sabotage ging in juni niet door, maar in september werd de pijpleiding alsnog opgeblazen volgens vrijwel hetzelfde scenario dat de MIVD drie maanden eerder had blootgelegd. (…) Het plan dat door de MIVD werd onderschept vermeldde dat generaal Valeri Zaloezjny, de hoogste militaire baas van Oekraïne, de leiding over de operatie zou hebben. Het zou gaan om een klein team van duikers dat vanaf een zeilboot de sabotage zou uitvoeren. Zelensky zou niet op de hoogte zijn geweest van het plan.

Uiteindelijk vond er op 26 september alsnog een aanslag plaats op Nord Stream. Wie daarvoor verantwoordelijk is, is nog altijd niet met zekerheid te zeggen. Deense, Noorse en Zweedse onderzoeksjournalisten meldden vorige maand dat in de dagen voorafgaand aan de ontploffing Russische spookschepen werden gesignaleerd op de plaats waar de sabotage plaatsvond. Het betrof schepen waar de zenders waren uitgeschakeld.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (23)

Mark Huysman
Mark Huysman
14 jun. 2023 - 14:56
Hoekstra direct na de aanslag: "Zodra duidelijk is wie hiervoor verantwoordelijk is, moet een zeer stevige en eensgezinde reactie volgen" Benieuwd wat die actie zal zijn.
bv-user-56949
bv-user-56949
14 jun. 2023 - 8:25
Het is toch altijd curieus waarom veiligheidsdiensten dit soort berichten rond gaan sturen. Wat moeten we er mee. Het komt wel op een moment dat de bewijzen tegen de VS en Noorwegen over deze terreurdaad zich opstapelen. Altijd handig om dan naar een ander te kunnen wijzen. De CIA zal de MIVD wel dankbaar zijn. Ook al bestaat dat vertrouwen hoofdzakelijk uit misinformatie.
8 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen14 jun. 2023 - 11:12
Kun je een bron sturen?
michellekepen
michellekepen14 jun. 2023 - 11:18
PamVlam, "Het komt wel op een moment dat de bewijzen tegen de VS en Noorwegen over deze terreurdaad zich opstapelen" Kun je die bewijzen waar je mee schermt, ook met ons delen? Graag puntsgewijs. En voorzien van iets wat op serieuze staving lijkt. Bvd.
Mag
Mag14 jun. 2023 - 13:00
Stokkickhuizen: "Kun je een bron sturen? Waarop ? Volgens mij uitte hij eigen twijfels (bedenkingen ) rondom deze zaak! Mag dat van u?
DanielleDefoe
DanielleDefoe14 jun. 2023 - 13:15
Seymour Hersh. "The big point that everybody misses is Norway was very important. It was Norwegian ships, Norwegian training, Norwegian involvement. .... " uiteraard want wij Amerikanen kennen de Baltische wateren natuurlijk niet. https://seymourhersh.substack.com/p/how-america-took-out-the-nord-stream
DanielleDefoe
DanielleDefoe14 jun. 2023 - 13:29
Voor ik het vergeet: De oersaaie Jens Stoltenberg is toen hij nog op het VO zat gerecruteerd door de CIA.
stokkickhuysen
stokkickhuysen14 jun. 2023 - 14:07
@MAG 'Het komt wel op een moment dat de bewijzen tegen de VS en Noorwegen over deze terreurdaad zich opstapelen. ' Dit meot je toch ergens vandaan hebben? Zijn twijfels zijn gebaseerd op de stelling hierboven. Natuurlijk mag dat. natuurlijuk mag je ook je stelling onderbouwen. En je mag er ook voor kiezen dat niet te doen. Alles mag Mag, maar als je een punt wil maken dan is het sterker als je je bronnen deelt.
DanielleDefoe
DanielleDefoe14 jun. 2023 - 16:55
Voor de liefhebbers: Stoltenberg is een veelzijdig man, hij werkte ook voor de KGB! Bronnen overal op Youtube verkrijgbaar.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans314 jun. 2023 - 19:43
Waarom is dit een oorlogsmisdaad want dat impliceert 'terreurdaad' immers?
thjst
thjst
14 jun. 2023 - 7:38
Ik bedoel met mijn brijdrage dat Russen de pijpleidingen hebben opgeblazen om de Oekraïnes daarvan de schuld te geven.
JasDon
JasDon
14 jun. 2023 - 7:31
Het meest grappige aan de tankie/regressief linkse reacties hieronder is dat ze zo ongeveer alle informatie van het MIVD en de Westerse pers wantrouwen. Maar nu er informatie vandaan komt die past in hun wereldbeeld dit wordt gezien als een absolute waarheid, waarbij ze ook nog kunnen fantaseren dat naast een motief er ook sprake is van het daadwerkelijke feit.
10 Reacties
LaBou
LaBou 14 jun. 2023 - 10:34
Grappig is ook dat jasdon exact de tegengestelde redenatie volgt nu de informatie niet aan zijn normen voldoet.
Berend22
Berend2214 jun. 2023 - 11:39
Wie is er nou regressief links? Dat is een wel heel rare combi toch?
JasDon
JasDon14 jun. 2023 - 14:09
Voorbeelden LaBou? Ohh, die heb je niet. Next. @Berend22 Er zijn hier de nodige actoren die een heel statisch wereldbeeld hebben, de CIA is volgens hun verantwoordelijk voor al het onheil bij potentiële tegenstanders van het Westen of de VS. En denken dat de VS van nu precies hetzelfde kijkt naar de wereld als de VS van eerdere presidenten. Ze zien het Westen als een even groot kwaad als totalitaire regimes zoals in China en Rusland. De lakmoesproef bij veel van de redenaties is dan ook: bemoeit de VS/NAVO zich met een situatie of wordt er bij een uitkomst deze partijen als winnaar gezien, dan gaat regressief links gewoon de tegenoverliggende partijen ondersteunen. Ze identificeren zich ook als Marxisten, Communisten en Socialisten. Daar is niets progressiefs aan.
LaBou
LaBou 14 jun. 2023 - 17:21
"Voorbeelden LaBou? Ohh, die heb je niet. Next. " En jasdon evenmin, dus wat lul je nou. Oh wacht, jasdon probeert zich erhit te draaien. Helaas, mislukt.
Certa
Certa15 jun. 2023 - 17:49
voorbeelden? Die zijn er genoeg. In het draadje over de uitbreiding van de bevoegdheden van de Mivd https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/nieuwe-afluisterwet-verdient-referendum “ Je bent blijkbaar nog erg jong en vol vertrouwen in de homo politicus. Als wat oudere moet ik je er helaas op voorbereiden dat je een enorme teleurstelling te wachten staat.” In een ander draadje over de geheime dienst vraag je je openlijk af https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/geheime-dienst-bespioneerde-linkse-journalisten-en-werkte-samen-met-rechtse-media “ Zou het nu inmiddels anders zijn? Of is er nog steeds niets nieuws onder de zon?
LaBou
LaBou 15 jun. 2023 - 20:34
Ik heb zo'n vermoeden wie de reaguurder met de naam certa is. Maar hoe dan ook, zijn reactie hier slaat nergens op. En dat is niet zo fraai.
Certa
Certa16 jun. 2023 - 10:56
Ik kan wel andere voorbeelden aanhalen. Ook daar blijkt uit dat je geen vertrouwen hebt in de MIVD en hun bevoegdheden. Zoals ik hierboven aangeef zeg je over hun bevoegdheden "Zou het nu inmiddels anders zijn? Of is er nog steeds niets nieuws onder de zon"
bv-user-56957
bv-user-5695716 jun. 2023 - 11:21
De ergste rechtse types hier, zoals de Jasdon, en nog een paar, slaan alle reacties van weldenkende mensen op Joop op, om ze mettertijd mee om de oren te slaan. Bij wijze van zelfbenoemde geheime agenten die solliciteren naar een functie bij hun gedroomde Rijk.
bv-user-39675
bv-user-3967516 jun. 2023 - 15:23
`Het meest grappige aan de tankie/regressief linkse reacties hieronder is dat ze zo ongeveer alle informatie van het MIVD en de Westerse pers wantrouwen' Figuren als de Jasdon pretenderen zulks `grappig' te vinden maar gelet op hun furieus-frenetische reacties zouden ze het liefst meningen van andersdenkenden ter linkerzijde willen verbieden en bestraffen. Hahaha, dát zullen we nog eens zien! :-)
Certa
Certa16 jun. 2023 - 16:23
Ik laat hierboven in draadjes over bevoegdheden over de MIVD toch zien dat de comments niet positief waren met opmerkingen t.a.v. de spionage "Zou het nu inmiddels anders zijn? Of is er nog steeds niets nieuws onder de zon" Dat is negatief bedoeld. Waarom mag je niet zeggen dat eerder de MIVD werd wantrouwd (het zal u vast niet anders zijn). Daar zijn gewoon voorbeelden van.
thjst
thjst
14 jun. 2023 - 7:30
Het frapante is dat drie maanden later de pijpleidingen zijn opgeblazen comform wat de AIVD daarover mededeelde. Om een wig te drijven tussen de bondgenoten van Oekraïne kwam het de Russen goed uit om synchroom aan eerdere berichten de pijpleidingen op te blazen, zodat Oekraïne de schuld kon krijgen. Een gewaagd scenerio, ik geef het toe. Maar voor de explosies zijn Russische (spook)schepen in de buurt van de leidingen gesignaleerd. Toeval? Wie geloofd er in toeval?
zeeman aan wal
zeeman aan wal
14 jun. 2023 - 7:09
Als dit waar was, was het uiteraard niet naar buiten gekomen. Deze informatie wordt nu opeens vrijgegeven? Lijkt mij eerder dat er een verhaal wordt aangeboden waarmee het volk kan denken te snappen hoe het zit. Als oekraine het gedaan heeft, heeft het verder geen gevolgen, want oorlog. Dat is dus een veilige schuldige. Lijkt mij toch aannemelijk dat het een westerse actie is en dat dit een dwaalspoor is.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
14 jun. 2023 - 6:02
Het helpt ons gelukkig wel van het gas af. Al is het gevolg ook dat Duitsland weer kolen gaat stoken. Oekraïne keek naar Nederland en dacht "Die boycot valt ze moeilijk, wij zullen ze een handje helpen." Daar hadden ze dan weer gelijk in. Alle gekheid op een stokje het maakt mij in deze fase niets meer uit als ik zie waar de Russen toe in staat zijn, het uitmoorden van een heel volk.
2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe14 jun. 2023 - 9:18
Oekraïne moet kapot.
Woeki Hypo
Woeki Hypo14 jun. 2023 - 13:51
@ Minoes&tuin, 14 jun. 2023 - 8:02, Zouden de Westerse / Europese (militaire / geopolitieke) strategen m.b.t. het Ukraine conflict geen “(zeer) slechte gevallen” scenario’s opgesteld hebben (o.a. via de : (militaire) “spel”theorie)? Waarom hebben Westerse / Europese (hoogopgeleide !) politici deze “(zeer) slechte gevallen” scenario’s geaccepteerd, met de bijbehorende massale nevenschade? Een vorm van roekeloosheid? Waarom hebben ze het hele conflict met een potentiële oorlog niet voorkomen? Via een veiligheidsstructuur of vredesstructuur in Europa. Waarom herhalen leiderschap en wetenschap, hoogopgeleiden, in de kennismaatschappij de grote fouten van het verleden? We zouden toch leren van de geschiedenis (gezegd na de tweede wereldoorlog met de economische crisis daarvoor)? Met name Progressief en Links. Woeki Hypo.
Déjà vu
Déjà vu
13 jun. 2023 - 21:07
We blijven het hier in Europa maar vreemd vinden, dat de Russen níet hun eigen zaken -zoals de Nord Stream gasleiding- opblazen. Dat komt natuurlijk omdat wij er geen enkele moeite mee hebben onszelf te benadelen door Russisch gas te boycotten en door dure alternatieven daarvoor te importeren. Hierdoor staat de concurrentiepositie van de EU-landen op het spel. Zo is de economische groei van Duitsland reeds gereduceerd tot 0%. Ook is het inflatie spook nog niet bedwongen. Daarnaast vormt het gebruik maken van kernwapens een reëel gevaar. Wij zullen zien of de Europeanen over een aantal jaren nog steeds achter het gevoerde beleid staan.
JaapBo
JaapBo
13 jun. 2023 - 20:01
De vraag is hoe betrouwbaar de informatie is die inlichtingendiensten loslaten. Ik zet er mijn geld niet op
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout
13 jun. 2023 - 18:37
Pontius CIA Pilatus. Al sinds Gary Powers (1960 U-2 incident)
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen
13 jun. 2023 - 18:01
Schandalig dat Oekraïne het gore lef zou hebben om de Russische Federatie de middelen te ontnemen waarmee het de vernietigingsoorlog tegen Oekraïne financiert. Is dan wel weer aardig van Oekraïne om dat te doen op een moment dat de gasleveranties aan Europa toch al beëindigd waren en het is ook superbehulpzaam dat ze zo ongeveer exact op de plaats delict een volkomen intacte (explosiebestendige) laars hebben achter gelaten. Zo hebben de Joost Niemollers van deze wereld ook eens iets leuks en kan Nieuwsuur Tucker Carlson nog eens vragen om hier zijn "licht" over te laten schijnen.
3 Reacties
henk-alexander
henk-alexander13 jun. 2023 - 21:23
We moeten erkennen dat vanuit het perspectief van het huidige Oekraïense bewind (én de VS) dit een uitermate effectieve actie is. Want hiermee is de toevoer naar de EU (i.h.b. Duitsland en Nderland) van Russisch gas - die het Oekraïens grondgebied mijdt, permanent afgesneden. Het is een illusie dat het een coldturkey-effect tot gevolg heeft die de energietransitie in Nederland kan versnellen -de Amerikaanse LNG-export heeft nu groeikansen.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen14 jun. 2023 - 9:42
Nee, dat is het niet voor zover het Oekraïne betreft. Rusland viel op 24 februari 2022 Oekraïne binnen. Volgens de berichtgeving maakten Oekraïners (wat niet per definitie hetzelfde is als de Oekraïnse regering) plannen om die pijpleidingen op te blazen. Op dát moment werd er door Rusland nog steeds aan Europa geleverd en werd de oorlog onder meer uit de gasopbrengsten gefinancierd en leek het een fantastisch chantagemiddel voor Rusland te zijn. Drie maand later werden de leidingen volgens exact hetzelfde scenario opgeblazen terwijl de leveranties aan Europa al afgeknepen waren. Oekraïne had dus geen enkele reden om die zooi op te blazen, eens temeer omdat ze voor de wapenleveranties sterk afhankelijk zijn van de publieke opinie. Die publieke opinie wordt op dit moment negatief beïnvloed. Oekraïne zou niet alleen de pijpleidingen hebben opgeblazen, ze waren zelfs zo attent om dat volgens het bekende scenario te doen én een volstrekt onbeschadigde laars achter te laten. De paspoorten en vingerafdrukken mankeren er nog maar net aan. Deze hele fakeshow lijkt mij op touw gezet om de wapenleveranties aan Oekraïne te stoppen en dát is uitsluitend in het belang van de Russische Federatie. Die Russische Federatie had overigens geen enkel nadeel bij het opblazen van die leidingen. Europa wilde toch al van het gas af en bovendien had de Russische Federatie de leveringen al stopgezet, dus het geld dat ze in de aanleg hadden gestoken waren ze sowieso al kwijt.
henk-alexander
henk-alexander14 jun. 2023 - 22:51
Beide pijpleidingen (NS1+NS2) werden niet alleen bekostigd door de RF. Met de vernietiging daarvan zijn ook westerse ondernemingen zijn gedupeerd - waarmee we overigens geen medelijden moeten hebben. Buiten dat ontvangt Oekraïne nog steeds de nodige 'fees' voor de transitie van Russisch gas naar de EU (ca. $7 mld. p/j). Kortom het ligt wat gecompliceerder en cynischer dan je denkt. https://www.energievergelijk.nl/nieuws/zoveel-russisch-gas-stroomt-er-nog-steeds-naar-de-eu
pahan
pahan
13 jun. 2023 - 17:48
Goh. Ook wel weer bijzonder dat de disclaimer meteen meegegeven wordt: maar Zelensky weet van niks! Daar probeert men Rutte al jaren voor weg te krijgen. Even pinda's pakken, the plot thickens.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
13 jun. 2023 - 17:45
Dus iedereen wist dat ze het gingen doen, ze zijn gewaarschuwd door de Amerikanen om het niet te doen, en toch deden ze het... of toch niet.
KC1
KC1
13 jun. 2023 - 17:06
'Rusland was het!' = Foei Rusland!!!! 'Oeps, het was toch Oekraïne!' = oorverdovende stilte
6 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde13 jun. 2023 - 18:43
Nee hoor, luid applaus.
Mark Huysman
Mark Huysman13 jun. 2023 - 19:34
Martin, ik herinner me dat je er tamelijk stellig over was dat Rusland de dader was. Ook in dat geval ‘luid applaus’?
Martin van der Linde
Martin van der Linde13 jun. 2023 - 22:34
Mark, je hoeft van mij in deze kwestie geen onpartijdigheid te verwachten. Al het slechte komt uit Rusland. Dus inderdaad luid applaus dat Oekraïne een einde aan deze farce heeft gemaakt. Nu nog een black op om Poetin te lanceren en dan is iedereen weer tevreden.
JasDon
JasDon14 jun. 2023 - 7:34
Ik kan me nog herinneren dat Mark en co. het in stelling brengen van de Russische troepen en de waarschuwingen van Westerse inlichtingendiensten als propaganda zag dat Rusland in een kwaad daglicht moest zetten. Maar nu het MIVD iets deelt wat hij kan gebruiken....... hypocriet much?
Mark Huysman
Mark Huysman14 jun. 2023 - 9:23
@JasDon Ik was niet de enige die dacht dat het niet tot een oorlog zou komen, zelfs de Zelensky-regering dacht dat. En dat Westerse spionagediensten valse verhalen in omloop brengen zou zelfs voor jou niet onbekend moeten zijn. Ter herinnering: Irak, WMD. Mijn vraag hierboven aan Martin is gebaseerd op *zijn* aanname dat het huidige MIVD-verhaal klopt. Eerder was hij er stellig van overtuigd dat het de Russen waren die de pijpleiding opgeblazen hadden. Zelf denk ik dat het logisch is dat Oekraïne en/of de VS het gedaan hebben omdat die een motief hadden. Biden had het ook min of meer aangekondigd en verschillende Amerikaanse regeringsfunctionarissen konden hun blijdschap nauwelijks verbergen na de aanslag. Of het zo is gegaan als de MIVD beweert of dat het een rookgordijn is om de Amerikanen uit de wind te houden, weet ik niet.
JasDon
JasDon14 jun. 2023 - 14:16
"Ik was niet de enige die dacht dat het niet tot een oorlog zou komen" En nog steeds heeft er na deze ervaring geen herkalibratie van je benadering van de partijen en dit conflict plaatsgevonden. Je gaat op bijna precies dezelfde manier door: de VS/NAVO beschuldigen van allerlei zaken zonder bijzonder veel bewijs en je nauwelijks op de eigenlijke agressor richten. "zelfs de Zelensky-regering dacht dat." De Zelensky regering kon weinig, ook qua communicatie. Het mes lag op de keel, eerder acteren had een eerdere invasie getriggerd en eerder communiceren had voor paniek onder de bevolking gezorgd.
Herr Vorragend
Herr Vorragend
13 jun. 2023 - 17:04
Ondanks dat ik in deze oorlog fel anti Poetin/Rusland ben, wil dat niet zeggen dat Oekraïne een onfeilbare modelstaat is. Uiteindelijk is het nog steeds een ex-Sovietstaat met een erfenis van corruptie en leugens. Uiteindelijk zal ook Oekraïne verantwoording moeten afleggen voor de (mis) daden die zij in deze oorlog plegen. Maar eerst de Russen terugwerken op hun eigen grondgebied.
JasDon
JasDon
13 jun. 2023 - 16:55
Ook recent in het nieuws: "Last month, a documentary by Nordic public broadcasters reported that Russian ships able to undertake subsea operations were also present near the explosion of the Nord Stream pipelines before the act of sabotage." https://www.politico.eu/article/zelenskyy-denies-ukraine-involvement-in-nord-stream-pipeline-blasts/ Maar de bekende tankies trekken zonder bewijs alweer hun conclusies. En als de Oekraïne of een clubje dat onafhankelijk opereert van de regering dat heeft gedaan. Is het per se erg dat we niet meer afhankelijk zijn van een massamoordende dictator? Maar of het nu problematisch is dat we minder afhankelijk
Olav Meijer
Olav Meijer
13 jun. 2023 - 16:55
Het staat dus nog steeds niet met zekerheid vast, wie werkelijk verantwoordelijk is voor deze wandaad.
7 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe13 jun. 2023 - 16:58
Inderdaad, maar dat complot waar Hersh mee kwam is er niet waarschijnlijker op geworden.
bv-user-56949
bv-user-5694913 jun. 2023 - 17:10
Misschien dat dit helpt. https://www.youtube.com/watch?v=FVbEoZXhCrM
bv-user-46205
bv-user-4620513 jun. 2023 - 18:02
"Nadat de MIVD de CIA daarover had ingelicht, hebben de Amerikanen Oekraïne in juni 2022 gewaarschuwd om de pijpleiding niet op te blazen, meldt de NOS." Dat is een code waarbij het tegenovergestelde wordt bedoeld en feitelijk opdracht wordt gegeven om het uit te voeren. Zo gaat dat in die kringen.
Martin van der Linde
Martin van der Linde13 jun. 2023 - 18:45
Leeman, je kunt zo bij wappie-tv.
GeenProbleem
GeenProbleem13 jun. 2023 - 18:59
@leman 'Dat is een code waarbij het tegenovergestelde wordt bedoeld en feitelijk opdracht wordt gegeven om het uit te voeren. Zo gaat dat in die kringen. ' Jij zit in die kringen?
Pindaklaas
Pindaklaas13 jun. 2023 - 20:15
@Leman, "Zo gaat dat in die kringen" en 'in die kringen' is een code woord voor het Westen tegen de rest?
DanielleDefoe
DanielleDefoe14 jun. 2023 - 9:24
Youtube gebruik ik alleen voor muziek
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen
13 jun. 2023 - 16:50
Dan zijn er berichten over Oekraïners op een gehuurd zeiljacht, dan komt Seymour Hersch weer met een verhaal over de VS, dan worden er weer Russisch spookschepen gesignaleerd, en nu zijn het toch weer de Oekraïners? Als het naast de sabotage zelf ook de bedoeling was om verwarring te zaaien is dat bij mij aardig gelukt.
2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe13 jun. 2023 - 17:16
Hersh heeft het wel vaker mis gehad.
DanielleDefoe
DanielleDefoe13 jun. 2023 - 17:22
Er ligt ook heel wat meer op de zeebodem waarvan de vernieling ons behoorlijk zou ontrieven dan alleen een gasbuis.
Robbin_T
Robbin_T
13 jun. 2023 - 16:27
Hadden de “Poetin vrienden” misschien toch gewoon gelijk toen ze zeiden dat het een beetje raar was van Rusland om haar eigen onderhandelingstroef op te blazen. De hypothese dat het de Amerikanen waren was ook al een betere. Die zijn nooit dan geweest van Nordstream.
1 Reactie
pahan
pahan13 jun. 2023 - 17:49
Klopt. Die hebben Allseas gewoon bedreigd, omdat ze het contract niet naar de VS kregen.
Gabapentine
Gabapentine
13 jun. 2023 - 16:22
Is dit nu ook een misdaad tegen de mensheid? Op naar Den Haag...
bv-user-39675
bv-user-39675
13 jun. 2023 - 15:55
Kabinet voelt zich behoorlijk ongemakkelijk. En dat zal Rutte moeten uitleggen! Want het is naar mijn bescheiden opinie ondánkbaar van de Oekraïne om onze gasleidingen óp te blazen met de ene hand, terwijl de andere hand welhaast smékend wordt opgehouden om als maar meer wapenen te krijgen toebedeeld, op kosten van de belastingbetaler, die óók nog de rekening van de zg. `energiecrisis' krijgt voorgeschoven.
7 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde13 jun. 2023 - 16:24
Hannes, die twee dingen hebben helemaal niets met elkaar te maken. Of wil je nu de levering van wapens stopzetten en het land aan Poetin uitleveren? Feitelijk mogen we de aanslag plegers dankbaar zijn dat ze ons een symbolische Cold Turkey gaven om van het gas af te komen. Symbolisch omdat al besloten was om nord stream te beëindigen. Dat zal mede de reden zijn geweest om de aanslag uit te stellen. Met een big bang werd het einde van een tijdperk van ongegeneerde hypocrisie gevierd. Mijn zegen hebben ze.
GeenProbleem
GeenProbleem13 jun. 2023 - 17:36
@Martin 'Of wil je nu de levering van wapens stopzetten en het land aan Poetin uitleveren? ' Ja, dat is inderdaad wat de Hannes Achterhouts en Mark Huysmannen van deze wereld willen; want Oekraïne = NATO. En NATO is de vijand.
Martin van der Linde
Martin van der Linde13 jun. 2023 - 18:49
GP, dat mogen ze vinden maar dan moeten ze wel met argumenten komen.
henk-alexander
henk-alexander13 jun. 2023 - 21:55
Martin, De agenda van de NAVO was en is nog steeds anti-Russisch. Na het uiteenvallen van de USSR werd de overgebleven grootste zogenoemde Sovjet republiek, de Russische Federatie, c.q. de Russen even gepaaid door het Westen, zonder dat ze serieus genomen werden, gelet op de constante expansie van de NAVO richting hun grens. Nu kan er wel gesteld worden dat de toegetreden landen een soevereine beslissing genomen hebben, maar die was wel op basis van anti-Russische sentimenten en niet op grond van een verzoenende optiek. Er is in het verleden wel eens geopperd om Rusland op te nemen in westerse allianties. Maar kan een EU of een NAVO zo'n groot land als Rusland als volwaardig lid accepteren? Natuurlijk niet, want de jarenlange anti-Russische propaganda tijdens de Koude Oorlog, die haar sporen heeft nagelaten, heeft dat kunnen voorkomen.
GeenProbleem
GeenProbleem14 jun. 2023 - 4:32
@martin 'GP, dat mogen ze vinden maar dan moeten ze wel met argumenten komen.' Dat 'is' het argument, ze hebben zo'n hekel aan de NAVO en Amerika dat ze principieel tegen het steunen van Oekraïne zijn. Zo is 'Mark Huysman' ook altijd heel kritisch op het gebied van mensenrechten en racisme *behalve* als het over de Chinese regering gaat: dan is het allemaal niet zo belangrijk. Want de Chinese regering wil het Amerikaanse 'imperialisme' indammen.
bv-user-39675
bv-user-3967514 jun. 2023 - 10:35
`Ja, dat is inderdaad wat de Hannes Achterhouts en Mark Huysmannen van deze wereld willen' Dat is dan jóuw probleem! Overigens ben je net een klit die zich kleeft aan elke opinie mijnerzijds.
stokkickhuysen
stokkickhuysen14 jun. 2023 - 14:15
Martin, jij weet ook beter dan GP's duidingen blind te volgen.
PGS
PGS
13 jun. 2023 - 15:52
Maar iedereen is er toch van overtuigd dat het de schuld is van Rusland ?!
Pindaklaas
Pindaklaas
13 jun. 2023 - 15:50
En toen sommige mensen zeiden -inclusief ikzelf- maar even af te wachten met vroegtijdig conclusies trekken om de verantwoordelijkheid bij Rusland neer te leggen, waren ik en anderen, poetinlovers. Terwijl, als men direct in alle hevigheid een schuldige aanwijst, kun je er donder op zeggen dat de wijzende meer weten en de als schuldig aangewezen persoon meestal onschuldig is.
2 Reacties
Gabapentine
Gabapentine13 jun. 2023 - 16:25
Putinlover is de Godwin van deze tijd. Ik lach er om en ben er zelfs een beetje trots op. Neem in ieder geval niet alle propaganda uitgestort over ons klakkeloos aan
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen13 jun. 2023 - 16:53
Pindaklaas, "Terwijl, als men direct in alle hevigheid een schuldige aanwijst, kun je er donder op zeggen dat de wijzende meer weten en de als schuldig aangewezen persoon meestal onschuldig is." Nou, daar zou ik niet vanuit gaan. Beschuldigingen worden soms ook volledig uit de lucht gegrepen en dan zeggen ze weinig over de beschuldigde. Of niet volledig uit de lucht gegrepen, maar gebaseerd op wat magere aanwijzingen. Bijvoorbeeld louter op grond van een motief, dat hebben we gezien in deze kwestie.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor