Je hoeft maar een speelgoedwinkel binnen te stappen om te zien dat er nog steeds een scherp onderscheid wordt gemaakt tussen speelgoed voor jongens en speelgoed voor meisjes. Poppen en speelkeukentjes zijn voor meisjes, en speelgoedauto’s en -boormachines zijn voor jongens, zo dicteert de norm. Onderzoek laat zien dat het genderen van speelgoed langdurige impact heeft op de ontwikkeling van kinderen. De boodschap ‘ roze is voor meisjes ‘ wordt net zo makkelijk geïnternaliseerd als de boodschap ‘wiskunde is voor jongens’. Of zoals minister Ingrid van Engelshoven vandaag opmerkt in het AD : ‘Meisjes zijn verzorgend, jongens zijn avontuurlijk.’ Volgens de minister leiden genderstereotypen ertoe dat de persoonlijke en professionele ontwikkeling van vooral vrouwen wordt gehinderd.
Om te voorkomen dat kinderen gaan geloven dat ze beperkt zijn tot de rol die sommige speelgoedfabrikanten hen toedelen maakt Frankrijk vanaf 2020 een einde aan de indeling ‘jongens’ en ‘meisjes’ in speelgoedwinkels. Folders zullen niet langer speelgoed als ‘voor jongens’ danwel ‘voor meisjes’ aanprijzen en in de winkel wordt ook niet meer naar het gender van het kind waarvoor het kado is gevraagd. Minister Van Engelshoven roept speelgoedfabrikanten vandaag op om rolbevestigend speelgoed in hun collectie ‘onder de loep te nemen’ en gaat met uitgevers van schoolboeken in discussie over stereotypering. Er is dus in Nederland geen sprake van een verbod op wat dan ook. Desondanks is haar oproep slecht gevallen bij coalitiepartners VVD, CDA en ChristenUnie, die zich hardop afvragen of de bewindsvrouw op Onderwijs niets beters te doen heeft.
Een paar jaar geleden kwam speelgoedwinkel Bart Smit nog onder vuur te liggen , nadat het in een folder speelgoedstofzuigers, -strijkijzers en -dweilemmers aanprees met de woorden: ‘Zo goed zijn als mama, dat wil jij ook.’ Jongens die huishoudelijk taken verrichten waren in geen velden of wegen te bekennen. Een jaar later namen zowel jongens als meisjes de stofzuiger ter hand. Inmiddels zijn er meer winkels die het niet meer nodig vinden om kinderen te vertellen wat ze leuk zouden moeten vinden, maar hen lekker zelf laten kiezen. En ook de speelgoedfabrikanten zien brood in een genderneutraal aanbod. Mattel bestaat al 74 jaar en is vooral bekend van de Barbiepop. De speelgoedfabrikant lanceerde onlangs Creatable World, haar eerste serie genderneutrale poppen. De poppen hebben geen brede schouders, volle heupen of lange wimpers. Kleding en haarstijlen zijn volledig flexibel voor alle poppen en kinderen kunnen er dus van maken wat of wie ze maar willen.
In een persverklaring schrijft het bedrijf:
"Speelgoed reflecteert cultuur en aangezien de wereld de positieve impact van inclusiviteit viert, vonden wij het tijd om een pop te maken die vrij is van labels. Onderzoek vertelt ons dat kinderen niet willen dat hun speelgoed gendernormen dicteert. Deze lijn geeft kinderen de kans om zichzelf vrij uit te drukken."