Er is al vele jaren gesteggel over de door de luchtvaart veroorzaakte vervuiling en het lawaai. Nu de luchtvaart vrijwel geheel uitvalt kunnen er metingen worden gedaan.
De coronacrisis is een ramp voor het land. Veel mensen vrezen voor hun baan. Wij allen proberen, via de belastingpot, bedrijven te redden van de ondergang. Dat is terecht. Maar deze benarde situatie biedt ook kansen. Ik pak er eentje uit.
Er is al vele jaren gesteggel over de door de luchtvaart veroorzaakte vervuiling en het lawaai. De Schiphol Group zegt A, de milieukundigen zeggen B, de actievoerders zeggen C en de KLM zegt dan weer D. Waarbij de actievoerders vooral naar deskundigen luisteren en niet naar de bureaus die geen metingen doen voor de luchtvaartsector, maar berekeningen. Dat levert een enorm gedoe op en veroorzaakt een groot wantrouwen bij de omwonenden van de luchthavens. Zo erg zelfs dat de actievoerders met een eigen lawaaiapp zijn gekomen (Explaneapp) en systematisch de berekeningen van de luchtvaartindustrie betwisten en zelfs onderuithalen.
Het is nu het moment om die ruzie te beslechten. Nu de luchtvaart vrijwel geheel uitvalt kunnen er metingen worden gedaan. Die metingen kunnen nu laten zien hoe het is als er geen luchtvaart is. Daar hoeven we niets extra’s voor te doen. We kunnen van een enorme nood een geweldige deugd maken. Noem het een nulmeting. Als alles weer wordt opgestart kunnen eerlijke vergelijkingen worden gemaakt tussen de situatie nu en straks. Wie kan daar nu tegen zijn? Ik neem aan dat de voorstanders van de luchtvaart ook graag eerlijke cijfers hebben. Want op basis van eerlijke cijfers kun je een correcte afweging maken over wat je acceptabel vindt en wat niet. En we beseffen het ook allemaal: meten is weten.
Dus, minister: laat direct metingen verrichten door onafhankelijke deskundigen. Het is nú de kans om een einde te maken aan jarenlang getouwtrek over de vervuilings- en overlastcijfers. Haal nog iets goeds uit deze ramp. Later kan dan de overheid dan nooit verweten worden dat ze nalatig is geweest. Doe dus nu de nulmeting op en rond de luchthavens.
Allen, Ga er vanuit dat bestaande meetsystemen gewoon doorgaan met de metingen, Dat geldt in ieder geval voor de systemen voor geluid en luchtkwaliteit van Sensornet rondom #Schiphol, #Eindhoven, #Maastricht en #Lelystad. Dat geldt ook de systemen van #Luistervink die via #Sensornet zichtbaar zijn gemaakt (Amstelveen) op haar website. Wij kunnen niet spreken namens Nomos, maar zie geen reden dat zij zouden stoppen.
Nieuwe systemen er "even" bijplaatsen zal niet zomaar gebeuren. Ook wij willen onnodig contact tussen bewoners en installateurs voorkomen.
De gegevens die we nu verzamelen is heel interessant, maar je moet jezelf inderdaad afvragen of deze corona-situatie echt "representatief" is als nulmeting.
Meten en wel meteen.
We kunnen dan wanneer het verkeer, industrie en Schiphol weer op gang komen allerlei vergelijkingen construeren.
Dat het verkeer stilligt is geen argument. 'S avonds is het verkeer rond Schiphol in normale tijden ook veel minder terwijl er dan wel volop wordt gevlogen. Dan kun je een vergelijking maken.
Kantoren zie ik niet echt als grote vervuilers, de elektriciteit voor hun verlichting, airco en computers en iften zal niet vee minder zijn en vervuilt op de plek van de centrale, niet op Schiphol of in Hooddorp.
Een van de grootste vervuiling van Schiphol, het lawaai, daar is geen enkele argument om dat niet nu te meten.
Met een beetje geluk, of pech, net hoe je er tegen aan kijkt, dan start na de coronacrisis het autoverkeer en de lokale industrie sneller op dan het vliegverkeer. Kun je weer prachtig meten wie wat veroorzaakt.
Hear, hear! Maar de overheid onderscheidt zich niet bepaald door doortastend handelen. Zelfde gevalletje. Jaren geleden vroeg ik het Ministerie van Verkeer of ze onderzoek hadden gedaan naar de doorstroming en verkeersveiligheid toen van de A10 ff de bestaande rijbanen werden versmald en de snelheid terugging naar ik dacht 70 km/u.... In verband met werkzaamheden. Moet ik nog antwoord geven?
Ik stel dan ook voor om een nulmeting te doen bij de IND voorpost in ter Apel waar zich normaal tussen de 500 en 700 asielverzoekers per week melden en, nu alle grenzen binnen Schengengebied landen zijn gesloten , er al een grote daling heeft plaatsgevonden nu degene die normaal tig Schengenlanden doorkruizen om in land van voorkeur asiel aan te vragen dit niet meer kunnen.Maar nu even alle gekheid op een stokje: het Coronavirus mag nooit misbruikt worden door politici ter linker en rechterzijde om hun eigen stokpaardjes door te drukken daarvoor is de situatie veel te ernstig en de menselijke, economische en maatschappelijke gevolgen te groot. Dat de natuur/ het milieu en omwonenden van luchthavens nu profiteren van veel minder vervuiling en geluidsoverlast is mooi meegenomen ( alhoewel wat heb je eraan als je straks misschien verplicht binnen moet blijven) net als het feit dat Nederland tijdelijk veel minder aanvragen krijgt van asielzoekers die blijkbaar economische factoren hoger op prioriteitenlijst hadden staan dan puur hun veiligheid , maar dit mag nooit misbruikt worden !
Er rijd amper verkeer op de snelwegen in Amsterdam. De toevoer van winkels is gestopt, etc. Mensen gaan niet meer op stap etc.
Die vermindering heeft niets met luchtvaart te maken, maar zit wel in de meting.
Daarnaast heeft iedereen in deze tijd wel wat anders aan zijn hoofd.
Jammer dat u niet wilt weten hoe de luchtkwaliteit nu is in vergelijking met als de situatie weer is van voor de crisis.
Het is een staaltje van ik weet niets dus ik doe niets. https://www.youtube.com/watch?v=y2v-b_HY_qA
Wat u zegt, zeg ik helemaal niet.
Ik zeg alleen dat het geen zin heeft om nu enkel te meten wat het effect van “geen luchtverkeer” is (daar gaat uw stukje over) omdat ook al het andere stil ligt.
Voordat u begint over “het is een staaltje van” (hetgeen ik overigens überhaupt geen passende toon vindt), lijkt het mij goed om te begrijpen waar de discussie over gaat. Die ging alleen over de luchtvaart.
Deze nulmeting is weliswaar interessant maar heeft weinig waarde: er is ook veel minder autoverkeer en minder industriele aktiviteit.
Schiphol zal kunnen blijven aanvoeren dat zij niet de grote vervuiler zijn omdat als alles weer op gang komt er ook weer meer verkeer en bedrijfsactiviteiten zullen zijn.
Het lijkt wel zinvol om nu (echte!) metingen te doen om een soort referentieniveau te hebben van hoe de lucht in Nederland zou kunnen zijn als (bijna) alle vervuilers hun uitlaten dicht houden.
Heeft u het artikel goed gelezen? Er staat ook "op de luchthavens". Daar heeft het verkeer slechts heel beperkte invloed.
Maar goed, u wilt het gewoon niet weten, toch? Als je het weet moet je namelijk actie ondernemen als het verkeerd uitpakt.......
Er lopen allemaal snelwegen rondom Schiphol. De vervuiling van auto’s heeft echt wel impact op de luchtkwaliteit boven oa de landingsbaan. Beetje naïf door te denken dat auto vervuiling alleen boven een snelweg meetbaar is.
Wat de heer Blokhuizen vergeet is dat er ook veel andere vervuilende activiteiten niet meer plaatsvinden. Oftewel heeft deze nulmeting voor de luchtkwaliteit nauwelijks waarde. In China zie je dit nu ook. Het zou dus betekenen, dat wanneer de economie weer wordt opgestart, dan álle verontreiniging aan het vliegverkeer wordt toegeschreven. Voor het geluid kan het wel, aangezien dit veel meer plaatsgebonden is. Alhoewel je het geluid ook 's nachts kunt meten, want dan vliegt er ook niks in de normale situatie.
Ik heb niets vergeten. En uw constatering klopt niet, want wat staat er in het stuk? Meten "rond en op de luchthavens".
Overigens wordt geluid niet gemeten maar berekend, zo ook met de luchtvervuiling. Daar zit het grote probleem. Ook dat staat in mijn stuk. Kennelijk leest men daaroverheen, als reaguurder......
Het is een poging om een einde te maken aan de snoeiharde discussie over emissies. Daar kunt u toch niet tegen zijn?
Het getuigt in ieder geval van een gebrek aan deskundigheid dat er nu als uniek moment een betrouwbare nulmeting gedaan zou kunnen worden zoals de heer Blokhuizen stellig beweert.
Hij heeft als gepokt en gemazelde anti-Schiphol-actievoerder in ieder geval niet naar deskundigen geluisterd zoals, naar hij beweert, actievoerders anders dan anderen wel doen.
Want behalve het weliswaar momenteel sterk afgenomen vliegverkeer geldt dat ook voor het verkeer over de weg en met een steeds meer voorkomende vrijwillige bedrijfssluiting of anders werktijdverkorting waardoor behalve door werkverkeer veel uitstoot door bedrijven beperkt is.
Dus is een meting nu geen nulmeting ter onderscheid van wat normaal door het luchtverkeer wordt uitgestoten.
Het meer typische opportunisme die je momenteel van wel meer activisten hoort is dan ook eerder het geval.
Mag ik uit uw opmerkingen opmaken dat u milieukundige bent? U reaguurt anoniem, dus uw mening is niet te toetsen aan mogelijke deskundigheid. Ik was zo vrij om mijn mening wel voor te leggen aan deskundigen. Het is haalbaar en nuttig.
Er staat een onwaarheid in uw stukje. Ik ben geen "anti-Schiphol activist". Daarmee geeft u uw bias al aan in uw reactie. Jammer.
Ik ben best bereid uw inspanningen als anti-luchtvaart-activisme, of nog anders zoals u dat wilt te omschrijven wat mij betreft, ipv alleen tegen Schiphol of KLM Air France, los ervan dat u dat u zichzelf zo vaak tot die beperkt in uw opinies. Dan zijn we van die onwaarheid volgens u af.
Maar waarom zou ik een milieudeskundige moeten zijn in reactie op uw opinie?
Ik kritiseer uw eigen bewering dat activisten, zoals u, zich anders dan anderen in hun opinies steunen op deskundigen. Dat doet u hier niet want u verwijst met uw stellige bewering dat er een nulmeting mogelijk zou zijn.
"Nu de luchtvaart vrijwel geheel uitvalt kunnen er metingen worden gedaan. Die metingen kunnen nu laten zien hoe het is als er geen luchtvaart is."
"Noem het een nulmeting. Als alles weer wordt opgestart kunnen eerlijke vergelijkingen worden gemaakt tussen de situatie nu en straks."
U voert hierbij dus geen enkele deskundige bron aan die dit objectief wetenschappelijk ondersteunt.
En dan nu opeens in reactie op mijn daaruit beredeneerde kritiek: "Ik was zo vrij om mijn mening wel voor te leggen aan deskundigen."
O ja? Welke dan? En waarom ter verifiëren niet direct al genoemde deskundige bronnen? En noem ze dan eens?
En toegevoegd. Mijn anonimiteit hier is door mij in alle vrijheid niet anders verkozen. Het is een stokpaardje van u daartegen gekant te zijn wat juist in strijd is met te verdedigen vrijheden bij normale discussies.
Het doet hierbij ook niets af aan mijn kritiek op juist de door u zonder deskundige bronnen gedane beweringen.
Die anonimiteit is niet anders dan de uwe eerder (en nog steeds?) als radiodiscjockey.
"Overigens was het tot de eeuwwisseling heel normaal dat presentatoren en presentatrices een pseudoniem gebruikten, vaak om hun privéleven los te maken van hun openbare leven."
https://alfredblokhuizen.nl/radio/
Of moet ik zeggen Dirk de Vries?
Om dat de prioriteiten elders liggen heeft niemand het meer over de klimaatcrisis, eco-diversiteit, CO2-uitstoot en aanverwante zaken.
Ik kan me goed voorstellen dat activisten alles aangrijpen om deze zaken toch op de agenda te houden. Maar op dit moment is een week al heel ver in de toekomst. Het is dan ook logisch dat nog maar heel weinig mensen bezig zijn met de zeespiegelstijging in 2100. Dat is ook de reden dan niemand het meer heeft over Greta.
Er is hier al overvloedig op gewezen dat een nulmeting geen enkele zin heeft omdat de allerlei activiteiten die ook bijdragen aan de uitstoot, enorm gereduceerd zijn. Daar komt nog bij dat de uitstoot van het inkomende en uitgaande vliegverkeer in een grote cirkel rondom Schiphol plaats vindt.
Dat klopt niet, want ook allerlei andere activiteiten stoten nu veel minder uit waaronder het wegverkeer, kantoren, horeca en fabrieken op en rond Schiphol.
Als je nu een nulmeting neemt en die gaat vergelijken met de normale uitstoot wordt het verschil veel groter dan het in werkelijkheid is. Dat is een vorm van misleiding.
In dat opzicht is dit inderdaad een gouden kans. Wereldwijd trouwens, omdat er zichtbaar wordt gemaakt dat de mens daadwerkelijk het probleem is. En de zin en onzin van politieke spelletjes voor wat de maatregelen betreft.
Ik ben benieuwd wat de inwoners van Amsterdam straks zeggen als alles weer voluit gaat, nu ze ervaren hebben hoe het ook kan zijn. En de omwonenden van Schiphol. En de aanwonenden van elke snelweg.
Never waste a good crisis.
Blokhuizen heeft groot gelijk, na die IJslandse vulkaan destijds is dit een uitstekende mogelijkheid een "normaal" vast te stellen voor wat betreft luchtvervuiling en stiltevervuiling en het effect van condensstrepen.
Deze kans mogen we niet voorbij laten gaan, niet iedereen zit nu iets met corona te doen.
P.S. de rust hier zonder vliegtuigen is weldadig...
Alfred, ik begrijp dat het heel verleidelijk is om een 'nul' meting te doen. Maar los van of dit nu met Corona voor Cora echt een prioriteit moet zijn, en jouw blijkbaar geobsedeerdheid met Schiphol, luchtvaart etc, vraag ik mij twee eenvoudige dingen af: We doen dus nu een in jouw ogen (betrouwbare?) nul meeting. Maar hoe zuiver is die als tegelijkertijd ook de vervuiling van verkeer en activiteiten rondom Schipol drastisch is afgenomen; dus wat is dan 0 voor Schiphol? Ten tweede: Wat ben je nou echt aan het meten. Wat is de waarde van deze 0 nu tov een 'bedrijfssituatie', en in relatie tot jouw stelling dat partijen (daarna) toch sowieso elkaars meetmethoden blijven betwisten? en wat is dus je eigenlijk doel van de meting? Wees helder zonder erborgen agenda….. Dusbv 0 isheel lag en daarna gaan we niet meer vliegen?
Op zich een goed voorstel, maar je houdt het probleem van andere factoren. Het meten van het aandeel van de luchtvaart in de vervuiling en overlast blijft nu net zo lastig als in geval volledige economische activiteiten. Dat er een algemeen grote daling van overlast en vervuiling is, hoeft niet gemeten te worden. Dat is evident. Maar het aandeel van de luchtvaart, gaat nu ook niet lukken zonder aannames en daarmee discussie.
Ik begrijp het niet. Er is nu geen geluidsoverlast, dat meet je, geen enkele reden waarom, als er straks weer gevlogen wordt, je niet opnieuw gaat maken. Er is nu geen vervuiling, straks wel, en die nulmeting nu belemmert de ruzies straks heus niet.
Ik heb me er niet in verdiept, maar ik snap het niet echt. Een nulmeting zonder vliegverkeer, die kun je toch ook doen op de veluwe... of desnoods in de sahara?
En als het gaat om de hoeveelheid omgevingsgeluid zonder vliegverkeer is het nu waarschijnlijk ook niet representatief... want er rijden ook veel minder auto's, bedrijven die (deels) stilliggen, minder mensen buiten, etc
Maar op zich prima om waar mogelijk gebruik te maken van deze uitzonderlijke situatie. Ik ben ook wel benieuwd naar de echte bijdrage van het vluchtverkeer aan stikstofuitstoot e.d.
Dus de overheid moet nu capaciteit vrijmaken voor het meten van geluid en uitstoot terwijl de ambtenaren zich momenteel over de kop moeten werken om de crisis te bestrijden zowel medisch als economisch. Het is overigens feitelijk onjuist dat alleen de activisten zich op wetenschap baseren maar dat u zich door de waarheid niet laat tegenhouden is sinds uw vorige artikel (over de KLM, u weet wel) wel duidelijk.
U denkt toch niet dat mensen die nu de luchtmetingen doen nu opeens aan ziekenhuisbedden staan? Ik begrijp uw reactie echt niet! Die mensen werken door inde havens om die luchtkwaliteit te meten. Dus het is verlegging van het werkterrein.
@Alfred, dus een 0 meting, die door andere reaguurders al als zinloos is onderbouwt, op Schiphol is zinvoller dan in de havens? Maar hoe dan ook moeten die metingen gedaan worden en verwerkt door ambtenaren. Ambtenaren die nu keihard nodig zijn op andere dossiers. En nee, ik doel niet op dat ze aan het bed staan. U versimpelt het wel heel erg. Er zijn ook ambtenaren nodig om de mondkapjes te bestellen, om te zorgen dat de economische maatregelen doorgevoerd kunnen worden, etc. Dus extra capaciteit op zoiets zou automatisch ten koste gaan van wat anders terwijl er al heel veel capaciteit nu moet worden ingezet om deze crisis te bezweren. Maar waarom gaat u niet in op mijn punt over dat in uw ogen alleen activisten gebruik maken van wetenschap? Of houdt uw stilzwijgen in dat u uw fout toegeeft?
De minister van Verkeer&Waterstaat zit niet in het Corona crisismanagement, maar gaat ook, net als andere werkenden, zo goed mogelijk in deze crisis verder. "Zo goed mogelijk" betekent hier dat je nu uitstekend nulmetingen kunt doen. Beter dan ooit. Zoals iedereen zijn of haar werk voort probeert te zetten, heeft ook de regering nog de taak, naast het crisismanagement, van regeren.
Pardon?
Ik doe een constructief voorstel en u komt niet verder dan met een belediging? Wellicht kunt u mijn stuk nog eens heel rustig lezen, er nog eens even goed over nadenken en dan pas reageren. Wat u nu doet is ver onder de maat en onder de gordel.
Het lijkt mij heel verstandig om het denken, ook in tijd van crisis, niet stil te laten staan. Maar goed, intussen komt u niet met een inhoudelijk tegenargument. Dat is mooi, dat is er kennelijk niet.
Ik ben het vaak niet met hem eens, maar nu heeft Alfred volkomen gelijk. Volgende week zouden er een paar nulmetingen gedaan kunnen worden. Dan weten we echt hoeveel de luchtvaart en het wegverkeer uitstoten.
Weten we eindelijk het eerlijke verhaal. Al vrees ik dat niet iedereen op het eerlijke verhaal zit te wachten.