Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Max Verstappen vliegt telkens maar 25 kilometer met privéjet, Greenpeace wil verbod

  •  
20-10-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
108387 keer bekeken
  •  
maxverstappen

Het vliegtuig van wereldkampioen Formule 1 Max Verstappen vliegt regelmatig op en neer tussen Cannes en Nice: een afstand van slechts 25 kilometer. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Greenpeace.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het gebruik van privéjets schrikbarend toeneemt. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn er al meer privévluchten van en naar Schiphol en Rotterdam The Hague Airport geweest dan in heel 2019.

De privéjets die vanaf Schiphol opstijgen, worden onder meer gebruikt voor vluchten naar Antwerpen. Met de Thalys duurt die reis nog geen uur. Ook Londen en Parijs, steden die eveneens makkelijk per trein zijn te bereiken, blijken populaire bestemmingen. Het vliegtuig van Shell maakte de meeste vluchten van alle onderzochte vliegtuigen. Van de 183 vluchten waren er maar liefst 130 onder de 500 kilometer.

Greenpeace pleit voor een verbod op privéjets. “Wij zijn geschrokken dat een bepaalde groep in tijden van een klimaatcrisis niet minder maar juist meer is gaan vliegen. En ook nog met privéjets die het meest vervuilend zijn. We moeten daarmee stoppen”, zegt luchtvaartexpert Dewi Zloch.

Er zijn de afgelopen maanden meer pleidooien geweest om vluchten met privéjets te verbieden of aan banden te leggen. Zo pleitten de Franse Groenen in augustus voor een verbod, terwijl de Belgische Groenen privéjets veel zwaarder willen belasten. Ook GroenLinks wil dat privévluchten aan banden worden gelegd.

Bij een vlucht van vier uur met een privéjet komen net zoveel broeikasgassen vrij als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar uitstoot. De uitstoot van privéjets valt nu niet onder de klimaatdoelen die de Nederlandse overheid stelt voor de luchtvaart. Bizar, vindt Zloch. “Deze sector hangt van uitzonderingen en voordeeltjes aan elkaar.”

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (44)

GilbertM
GilbertM
28 dec. 2022 - 17:06
Kan Verstappen niet fietsen dan???
Mazzel Tof
Mazzel Tof
21 dec. 2022 - 15:56
Maar wat verklaarde Greenpeace aanvankelijk zelf in reactie op de kritiek over haar dagelijks tussen woonplaats in Luxemburg en werk in Nederland heen- en weer-vliegende directeur? “dat ook een organisatie als Greenpeace niet altijd kan opereren in overeenstemming met de eigen ideeën” https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/laat-de-vliegende-greenpeace-directeur-vooral-blijven
Break on through
Break on through
19 dec. 2022 - 15:09
Als je voor 25 KM het privéjet pakt heb je gewoon te weinig hersencellen om je te realiseren wat je doet. Ook als je Mark Verstappen heet. Die, heel toepasselijk in dit verhaal, zijn eer en glorie gehaald heeft met die andere milieuvervuilende onzinnige bezigheid: Formule1 races Alle auto en motorsport zou gewoon verboden moeten worden. Dient slechts tot vertier en levert op lange tetmijn weinig meer op dan onnodige milieuschade. Kun je geen bomen tegen aanplanten tegen die lui.
Viso
Viso
11 dec. 2022 - 22:41
"Verstappen vliegt telkens maar 25 kilometer met privéjet" Dus hij doet er al die tijd over om naar het vliegveld te gaan om 4 minuten in het vliegtuig te zitten?
Norsemen
Norsemen
1 dec. 2022 - 11:13
Iets negatiefs over Verstappen zeggen is voor veel mensen een soort heiligenschennis. Dat terwijl er, behalve zijn race kwaliteiten niet, niet veel positiefs over hem te zeggen valt.
2 Reacties
Hallahan2
Hallahan21 dec. 2022 - 15:04
Afgezien van zijn race kwaliteiten weet je natuurlijk ook maar weinig over hem, dus inderdaad: valt weinig over te zeggen.
Norsemen
Norsemen2 dec. 2022 - 10:26
@Hallahan2 Dit bedoel ik
Van Tax
Van Tax
1 dec. 2022 - 9:22
Wat een symboolpolitiek. Dit levert nagenoeg niets op in absolute zin. Vakanties met het vliegtuig, dat moet verboden worden. Vele malen meer milieuschade. Of wat dacht je van pleziervaart. Van die (oude) bootjes zonder roetfilters.
Sven Stevin
Sven Stevin
30 okt. 2022 - 0:26
Waarbij dan weer vergeten wordt dat Verstappen grote groepen mensen vele uren thuis aan de buis houdt waar ze anders in hun auto zouden rondrijden.
1 Reactie
Marth2
Marth213 dec. 2022 - 15:02
Dat voordeel wordt volledig teniet gedaan door de uitstoot van al die smerige raceauto's die per stuk meer gif uitstoten dan een hele snelweg vol auto's gedurende het spitsuur (om nog maar te zwijgen over het onverdragelijke lawaai dat die monsterlijke machines maken).
Romeo164
Romeo164
23 okt. 2022 - 7:45
Waar bemoeit greenpeace zich mee.
2 Reacties
hugo victor
hugo victor23 okt. 2022 - 16:12
waar bemoei jij je mee
Daan999
Daan99915 dec. 2022 - 11:13
Deze reactie is verwijderd
Kenneth Hagers
Kenneth Hagers
22 okt. 2022 - 19:15
Agh je hoeft alleen maar je excuus te maken en alles is weer goed. Dat deed de grote baas van Greenpeace zelf ook toen deze twee jaar lang met het vliegtuig van Luxemburg naar Amsterdam vloog.
Flexi
Flexi
22 okt. 2022 - 12:19
Greenpeace houd ons wakker op eventuele misstanden. Ga zo door zou ik zeggen. Wat een misplaatst schrijven om te zeggen dat Greenpeace een geldverdienende publiciteit machine is. Geld is nodig om enige tegenstand te kunnen geven tegen al een generatie greenwashing van bijvoorbeeld Shell en andere oplichters die al lang weten dat ze enorme schade aan het milieu en klimaat toebrengen. Verstappen is een fenomeen wat racen betreft. Ook ik heb daar bewondering voor. Feit is ook dat hij een exponent is van enorme vervuilers. Ook eerst echte feiten brengen over het waarom hij dat doet zou inzicht geven voordat één ieder elkaar beticht over van alles. Wel merk ik op dat er velen zijn die nog steeds alles als lemmingen tegemoet zien.
Pier2022
Pier2022
22 okt. 2022 - 7:41
Ik wil een verbod op al die zogenaamde actiegroepen, met die werkschuwe figuren, ga werken in plaats van constant dingen te zoeken om tegenaan te schoppen
4 Reacties
Zandb
Zandb22 okt. 2022 - 10:22
Pier U moet zich dan wel realiseren dat u daar vast een dagtaak aan zult hebben en dat u dan als werkschuw aan de schandpaal genageld wordt.
Romeo164
Romeo16423 okt. 2022 - 7:46
Helemaal mee eens
Proletarier
Proletarier2 dec. 2022 - 8:49
@ Pier Mensen die bij Greenpeace werken hebben gewoon een aanstelling en krijgen daarvoor betaald. Maar het is duidelijk dat je rechts bent en zoals eigenlijk altijd bij rechtse figuren ben je slecht geinformeerd. Daarnaast zijn er natuurlijk ook genoeg vrijwilligers actief bij greenpeace die gewoon vrije dagen kunnen opnemen.
Bellie2
Bellie213 dec. 2022 - 19:54
Pier kent het verschil niet tussen Greenpeace en activisten van Just Stop Oil. Greenpeace heeft betaalde medewerkers. Medewerkers die dit soort zaken aan de kaak stellen. Dat zint jouw niet, dat kan. Maar dat maakt ze nog geen werkschuwe figuren. Mensen waar je het niet mee eens bent onterecht "Werkschuwe figuren" noemen is wel goed scoren bij rechts (en ook clichématig). Dat dan weer wel.
KritischKijken
KritischKijken
22 okt. 2022 - 7:36
Ja laat Greenpeace vooral dit onderwerp aanroeren met hun morele zelfoverschatting. Heen en weer vliegen, was t toch Pascal?
1 Reactie
Zandb
Zandb22 okt. 2022 - 10:23
Kijken Wat een frame, alsof Greenpeace tegen "heen en weer vliegen" zou zijn. Ik verwacht nog steeds iets meer van iemand die zich "Kritisch Kijken" noemt.
Echtwaar raagteken
Echtwaar raagteken
21 okt. 2022 - 18:13
Je zal maar doneren aan green peace en zien dat ze drukker zijn met deze "mooie koppen acties" dan echt belangrijke dingen die veel makkelijker zijn op te lossen en veel meer aan het milieu bijdragen. Green peace is een winstgevend bedrijf dat floreert op publiciteit. Lang leve max dat hij eraan kan bijdragen
3 Reacties
Bonjourkes
Bonjourkes22 okt. 2022 - 6:41
Deze reactie is verwijderd
Zandb
Zandb22 okt. 2022 - 10:26
v Je zal maar zo vruchteloos niet doneren aan Greenpeace: Gek word je er van!
itsme3
itsme31 dec. 2022 - 11:09
Doneren heb ik jaren gedaan, maar ben daarmee gestopt, toen ik besefte wat voor hypocriete bende het is.
Jozias2
Jozias2
21 okt. 2022 - 11:48
“Max Verstappen vliegt telkens maar 25 kilometer met privéjet” Nou ja ‘telkens’, het vliegtuig heeft in totaal 3 vluchten gemaakt tussen Cannes en Nice. Onduidelijk is of Verstappen aan boord is. Onduidelijk is of dat bijvoorbeeld noodzakelijk was om onderhoud te plegen of inspecties uit te voeren. Dit is op een totaal van bijna 100 vluchten waarbij de gemiddelde afstand zo’n 1700 km per vlucht was. Dus ‘telkens’ maar 25 km vliegen is onjuist. https://ce.nl/wp-content/uploads/2022/10/CE_Delft_220391_De_extra_CO2-uitstoot_van_luxe_luchtvaart_DEF.pdf
2 Reacties
Zandb
Zandb22 okt. 2022 - 10:28
Jozias Als u denkt dat het er om gaat, wie waarom in een vliegtuig zit, dat 25 km aflegt, dan ben ik bang dat u niet zo'n heel goed begrip heeft van waar het hier om gaat.
Jozias2
Jozias223 okt. 2022 - 21:46
@zandb Het gaat er om dat er dingen worden gesuggereerd die geheel anders blijken te liggen. Dat is gewoon effectbejag. Natuurlijk kun je vragen stellen over een vlucht van 25 km. Misschien is er een heel logisch antwoord en misschien niet. Maar net doen alsof Verstappen TELKENS 25 km vliegt is suggestief en onjuist.
Pjotr4
Pjotr4
21 okt. 2022 - 11:44
Deze reactie is verwijderd
Ch0k3r
Ch0k3r
20 okt. 2022 - 18:30
Belachelijk. 25 km vliegen. Wtf. Daarnaast. We zouden een wet moeten doorvoeren dat sporters niet namens ons land/vlag kunnen deelnemen als ze hier geen belasting betalen.
2 Reacties
Jozias2
Jozias221 okt. 2022 - 7:30
@choker F1 is geen sport waar mensen ‘namens een land’ deelnemen. Mensen hebben een nationaliteit, ongeacht waar ze belasting betalen.
KritischKijken
KritischKijken22 okt. 2022 - 7:32
Ik hoor zulke opmerkingen vaak van mensen die zelf nauwelijks of geen belasting betalen.
Greendutch
Greendutch
20 okt. 2022 - 17:59
snap ’t al, hij moet wel een vliegtuig hebben , bleef niet in zadel zitten van ’t paard waar hij overheen getild is
1 Reactie
KritischKijken
KritischKijken20 okt. 2022 - 18:45
Sommigen hier komen niet eens over een hobbelpaardje heen. Kwestie van talent.....of niet. Een ander trekje: Misgunnen dat anderen meer hebben dan zijzelf.
Jozias2
Jozias2
20 okt. 2022 - 17:41
Het vliegtuig zal Cannes als thuisbasis hebben en het onderhoud en naar Nice vliegen om Verstappen op te pikken om naar de daadwerkelijke bestemming te vliegen en vv. Dus Verstappen gebruikt waarschijnlijk niet het vliegtuig om van Nice naar Cannes te gaan en vv. dan zou een helicopter veel praktischer en flexibeler zijn. Op zich geen ongebruikelijke situatie. Het regeringsvliegtuig staat ook in Eindhoven en vliegt naar Rotterdam of Amsterdam om een minister op te halen.
1 Reactie
Zandb
Zandb22 okt. 2022 - 10:29
Jozias Laat ze van Schiphol mij dan ook maar thuis afhalen; wel zo prettig.
JaapBo
JaapBo
20 okt. 2022 - 17:33
De luchtvaartsector heeft ook al een uitzonderingspositie omdat er geen accijns op kerosine zit. Het wordt tijd dat die privileges afgeschaft worden!
1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen21 okt. 2022 - 16:07
Helemaal eens.
Willem D2
Willem D2
20 okt. 2022 - 17:08
Ik vermoed dat er af en toe te weinig vliegtuigparkeerruimte is in Nice. Neem aan dat Max vanuit Monaco met de helicopter naar zijn privéjet vliegt en dan maakt Cannes of Nice niet zoveel uit. Zie je ook bij de lijnvlucht tussen Bratislava en Wenen. Blijft natuurlijk veel brandstof kosten, maar misschien kunnen onze eigen volksvertegenwoordigers beginnen met het goede voorbeeld te geven. Is zowel letterlijk als figuurlijk dichter bij huis.
Vervatte
Vervatte
20 okt. 2022 - 13:40
Zwaarder belasten helpt niet. Quota stellen voor uitstoot wel.
1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen21 okt. 2022 - 16:08
Het helpt op zijn minst de schatkist. En er is geen probleem om de twee maatregelen naast elkaar in te voeren.
Noordermeer2
Noordermeer2
20 okt. 2022 - 13:19
Hahahahaha….. https://www.guldencourant.nl/milieuvervuilende-greenpeace-directeur-vloog-2-jaar-lang-met-vliegtuig-vanuit-luxemburg-naar-zijn-kantoor-in-amsterdam/
6 Reacties
Jopie666
Jopie66620 okt. 2022 - 14:33
Alleen de link al zegt al genoeg. Dus ga lekker ergens anders struisvogeltje spelen. Ik vind het prachtig hoe jij zodadelijk moet gaan opkomen hoor. Dan ga ik als oud sectie 2 en 3 staf medewerker brigade / divisie jou naar het front sturen. Bye, bye he.
Willem D2
Willem D220 okt. 2022 - 22:12
@Jopie Deze link beter? https://www.ad.nl/amsterdam/vliegende-baas-greenpeace-biedt-excuus-aan-en-pakt-voortaan-de-trein~a6734a0f/
PGS
PGS21 okt. 2022 - 6:11
@jopie666 Maak niet uit waar hij zijn informatie vandaan haalt. Als het zo is, dan blijkt dat de directeur van Greenpeace een gigantische plaat voor zijn hoofd heeft.
Noordermeer2
Noordermeer221 okt. 2022 - 7:13
@Jopie Zodadelijk moet gaan opkomen? Hoogtijdagen gekend in de Vietnamoorlog (lekker napalm gooien op die communistenkinderen) en sindsdien terugverlangend naar die ‘prachtige tijd’?
Flexi
Flexi22 okt. 2022 - 12:30
Waar sta je nou eigenlijk voor. Wat is je eigen visie op het klimaat. Welke eventuele veranderingen om het te keren sta je voor of stel je voor. Alles laten zoals het is misschien?
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman12 dec. 2022 - 19:12
Voor Jopie666, ik hoop dat deze links wel geaccepteerd worden? https://www.hln.be/milieu/directeur-greenpeace-neemt-het-vliegtuig-naar-zijn-werk~a85f1e9b/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F https://www.parool.nl/nieuws/directeur-greenpeace-stopt-met-vliegen-naar-zijn-werk-in-amsterdam~bc16f6fc/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Jopie666
Jopie666
20 okt. 2022 - 11:31
Terecht ook en als verbod niet kan laat ze lekker driedubbel betalen. Maar ja daarvoor heb je wel een functionerende overheid voor nodig.
oproerkraaier
oproerkraaier
20 okt. 2022 - 10:55
Walgelijke man.
4 Reacties
Peterrr.
Peterrr.20 okt. 2022 - 14:44
Wie vind je een walgelijke man en waarom?
KritischKijken
KritischKijken20 okt. 2022 - 17:08
Ken je 'm dan, of bedoel je die hypocriete Greenpeace directie die zelf boter op hun hoofd heben. Selectieve verontwaardiging.
Ivan61
Ivan6120 okt. 2022 - 17:10
Ken jij hem persoonlijk? Zo Ja wat doet hij dat jij hem walgelijk vind?
Zandb
Zandb22 okt. 2022 - 10:31
Ivan Kent u die politici die u walgelijk vindt ook persoonlijk dan?
Volrin
Volrin
20 okt. 2022 - 10:30
Maar hij is toch zo gewoon gebleven, onze Monacese, ik bedoel, Nederlandse jongen.
5 Reacties
KritischKijken
KritischKijken20 okt. 2022 - 11:30
Ja je mag hier niet boven t maaiveld uitsteken, en ook bij Greenpeace niet. Laten ze eerst zelf hun ouwe boten maar eens bekijken.
vdbemt
vdbemt20 okt. 2022 - 15:19
#Kritisch. Je bent echt grappig. 1 oude boot vergelijken met het circus van de F1- formule, waarvoor een keer of 20 een stuk of 20 benzineslurpers en materialen over de wereld gesjouwd worden. Door dragers?
vdbemt
vdbemt20 okt. 2022 - 20:20
@Kritisch "... waarvoor een keer of 20 een stuk of 20 benzineslurpers en materialen over de wereld gesjouwd worden. " Aanvulling: per jaar.
KritischKijken
KritischKijken22 okt. 2022 - 7:39
@vdbemt Nee, anderen de maat nemen en een campagne directeur hebben die heen en weer vloog, da's pas grappig. Laat je toch niet foppen man door dat morele dedain.
vdbemt
vdbemt22 okt. 2022 - 20:35
@KK. Ja. Je hebt gelijk. Als je als directeur van GreenPeace naar een ander continent moet, dan behoort hij dat op de fiets te doen. Er bestaan immers ook waterfietsen.
Sven Stevin
Sven Stevin
20 okt. 2022 - 9:56
Je mag iemand verzoeken de trein te nemen, of de auto maar dan wel elektrisch natuurlijk, maar met de in Luxemburg (?) woonachtige directeur die gewoon was om met het vliegtuig naar het hoofdkantoor in Amsterdam te vliegen totdat hij daarop gewezen werd hoeft iemand die niet betaald moreel hoog te paard zit zich zich er niet zoveel van aan te trekken. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/bundel/1806706/vliegende-greenpeace-directeur
5 Reacties
itsme3
itsme320 okt. 2022 - 11:59
Dat doet me denken aan Jesse Klaver en Sylvana Simons die onlangs samen eerste klas op het vliegtuig naar Paramaribo werden gespot. Hypocriet tot op het bot.
Zandb
Zandb20 okt. 2022 - 15:25
itsme Ik ben benieuwd hoe u ooit in Paramaribo terecht wilt komen. Wat een manier van denken: U wilt maar duidelijk maken, dat alleen mensen die er voor uitkomen, dat ze schijt hebben aan het milieu, nog zonder een zweem van schijnheiligheid kunnen vliegen?
itsme3
itsme320 okt. 2022 - 22:31
@zandb Ten eerste, waarom moet klaver op zijn zoveelste snoepreisje terwijl hij vliegvakantie voor minderbedeelden onmogelijk wil maken. Ethiopië. Paramaribo. Hij laat zich wel vinden op plekken waar hij niet veel te zoeken heeft. Ten tweede, waarom moet dat business class. Er kunnen veel minder mensen op de zelfde oppervlak business class dan in economy, dus klaver verstookt ook nog eens een stuk extra brandstof. Dat bij elkaar is voldoende om hem hypocriet te noemen.
PGS
PGS21 okt. 2022 - 6:16
@ Zandb Zij hadden er ook voor kunnen kiezen om niet te gaan. Als het werk gerelateerd is, kan een vergadering prima via de computer. Doe half Nederland al meer dan 3 jaar. Maar deze politici denken dat zij geen andere keuze hebben. Maar ondertussen de anderen de maat nemen. En dat heet dus gewoon hypocriet zijn. En in dat rijtje kan de directeur van Greenpeace ook toe gevoegd worden.
Zandb
Zandb22 okt. 2022 - 10:34
Itsme, PGS Als... dan..... Feiten, daar kan ik wat mee. Ik kan jullie niet tegenhouden om wie dan ook "hypocriet" te vinden. Heb ik ook geen behoefte aan. Ik kan alleen iets met de redenen (bewijzen) die jullie voor die mening aandragen. En die dragen jullie alleen aan in de vorm van fletse vermoedens.
Dropmiepsiep
Dropmiepsiep
20 okt. 2022 - 9:35
Laat Greenpeace het goede voorbeeld geven en hun boot Artctic Sunrise met extreem vervuilende 2945 Pk dieselmotor uit 1975 inruilen voor een elektrische fluisterboot.
2 Reacties
Zandb
Zandb20 okt. 2022 - 15:26
Drop Goed voorstel. Laten we dat ook doen.
Flexi
Flexi22 okt. 2022 - 12:38
Dan moet u doneren
Mr Ed
Mr Ed
20 okt. 2022 - 9:27
Misschien kan hij dezelfde smoes gebruiken als politici en koningshuis: de piloten moeten hun vlieguren maken, dus het vliegtuig vkiegt toch al.
1 Reactie
PGS
PGS21 okt. 2022 - 6:17
Een beter excuus is dat zijn agenda het onmogelijk maakte om met de boot of trein te gaan. Werk altijd. Kijk maar bij Hoekstra.
RaymondenJoop
RaymondenJoop
20 okt. 2022 - 8:52
Bij Kaag kregen we als verklaring dat het logistiek allemaal zeer lastig is om het anders te organiseren. Zal hier niet anders zijn. Dat ze Max eruit pikken vind ik dan wel weer typerend. De halve wereld is fout, incl greanpeace met dieseltjes op zee. Ach, als we maar deugen met een dun laagje chroom...
2 Reacties
Volrin
Volrin20 okt. 2022 - 10:31
Ach, als we maar kunnen relativeren, maakt niks meer uit.
Zandb
Zandb20 okt. 2022 - 15:27
Raymond Dat zou zo maar kunnen dat het "hier" niet anders is dan bij Kaag. Maar weten doet u dat natuurlijk niet. U zegt, net als kaag, ook maar wat......
Wie-o-wie
Wie-o-wie
20 okt. 2022 - 8:51
Er zijn al vliegtuigen in ontwikkeling om afstanden van 300km elektrisch te doen. Prima hoor.
2 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine20 okt. 2022 - 10:29
@wie-o-wie, wel mee eens. De innovatie van de vliegtuigindustrie zal beginnen bij de kleinere vliegtuigen en privé jets. De rijkeren zullen deze innovatie waarschijnlijk gaan stimuleren, om deze imago-'schade' te ontlopen.
itsme3
itsme320 okt. 2022 - 16:39
Maar 300 kms? Dat klinkt als behoorlijk nutteloos. Een extra rondje moeten cirkelen omdat je moet wachten tot je kunt landen en de begrafenisondernemer draait weer overuren.
vdbemt
vdbemt
20 okt. 2022 - 8:50
Is dat een verrassing? Is er echt iemand die verwacht van deelnemers aan de F1 dat die zich om het milieu bekommeren??? Als dat zo was, was allang de E1 het gezicht van autoraces geworden. De F1 is zo NIET van wat er in deze tijd nodig is.
5 Reacties
KritischKijken
KritischKijken20 okt. 2022 - 11:31
Nee, Greenpeace wel met die ouwe boot. Selectief shoppen noemen we dat.
Mr Ed
Mr Ed20 okt. 2022 - 14:43
Formule E rijdt met electrische auto's, maar die worden opgeladen met dieselgeneratoren, verder gaat alles precies zoals bij de formule 1. Al die festivals die veel beter voor het milieu zouden zijn dan een weekend Zandvoort: draaien allemaal op dieselgeneratoren. Soms staan er een paar zonnepanelen voor de vorm. Al die buitenlandse artiesten komen ook bij voorkeur met privévliegtuigen trouwens.
vdbemt
vdbemt20 okt. 2022 - 20:23
@Kritisch. Ik zie dat je maar 1 argument hebt. Je herhaalt het steeds. Nog een slecht argument ook. Zie mijn reactie bij je andere, zelfde, reactie.
KritischKijken
KritischKijken22 okt. 2022 - 7:40
@vdbemt Blijkbaar wel een goed voorbeeld: Ga anderen niet de maat nemen als je zelf nog veel te verbeteren hebt, aldus Pascal
vdbemt
vdbemt22 okt. 2022 - 20:40
@KK. "Ga anderen niet de maat nemen als je zelf nog veel te verbeteren hebt." Nou stel ik me zo voor dat aan ieder persoon altijd wel iets te verbeteren is. Als we dat niet mogen zeggen, verandert er helemaal NIETS op deze wereld op weg naar haar ondergang. Dan heeft zelf kritisch kijken helemaal geen zin. Dan bedoel ik écht kritisch kijken. Dat van jou, zo laat je steeds zien, heeft sowieso al weinig waarde.
Bert van der Neut
Bert van der Neut
20 okt. 2022 - 8:43
Misschien moeten de Franse groenen zich eens druk maken om het verhuis circus van Brussel naar Straatsburg.
3 Reacties
Volrin
Volrin20 okt. 2022 - 10:31
Wie zegt dat ze dat niet doen dan? Het is geen of/of.
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk20 okt. 2022 - 11:19
Als de EU echt principes had, zouden ze het milieubelastende verhuiscircus ter stond definitief de nek omdraaien. Maar dan hebben ze op eens geen ballen.
Peterrr.
Peterrr.20 okt. 2022 - 14:50
@Volrin, stoppen met die maandelijkse verhuizingen zou in ieder geval wel een positief signaal afgeven. Overigens kun je het verhaal over het vliegtuig van Verstappen redelijk nuanceren... https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20221019_59824373?utm_source=google&utm_medium=organic
korheiden
korheiden
20 okt. 2022 - 8:32
Tsja. Vliegen is vervuilend. Nogal wat politici stappen regelmatig in een vliegtuig. Het aantal internationale bijeenkomsten is enorm toegenomen. Straks weer de klimaattop in Egypte, met bijbehorende vliegreizen. Het aantal sportwedstrijden is gigantisch. We hadden al Champions League en Europa League en nu ook de Conference League en de Nations League. De kalender van de Formule 1 puilt uit, net als die van het tennis. In Frankrijk wordt de camping Domaine de Chalain gesloten want het Lac Chalain is sterk vervuild door de vele toeristen. Regelmatig moet de route naar Machu Picchu worden schoongemaakt. Al dit soort zaken zou in feite moeten worden aangepakt. Terug naar de jaren 50. Toen ging je naar een vakantiehuisje in Nederland, was er geen enorme hoeveelheid internationale sportwedstrijden en conferenties. Maar ja, verander het maar eens.
Gaai2
Gaai2
20 okt. 2022 - 8:30
Dat Verstappen en alle Formule1 wappies inclusief prins Zandvoort weinig/niks op hebben met milieu en klimaat mag toch wel bekend worden verondersteld. Waar komt nu de hypocriete verontwaardiging vandaan in de populistische media? Eerst dit soort klimaatverziekende lol in de ban doen en dan pas weer met veel roeptoeters achter de boeren e.d. aangaan.
3 Reacties
vdbemt
vdbemt20 okt. 2022 - 9:31
Wat is daar hypocriet aan? Dat is toch alleen maar consequent? De F1 is klimaatverziekend. En de bio-industrie ook.
Zandb
Zandb20 okt. 2022 - 15:30
Gaai Blijkbaar weet u niet, dat verontwaardigd zijn over het een of ander per definitie hypocriet is.
stokkickhuysen
stokkickhuysen21 okt. 2022 - 16:14
Pupulistisch in welke zin? Ik denk dat het gros van de NLers nog altijd prijs belangrijker vindt dan milieuschade?
theepot2
theepot2
20 okt. 2022 - 8:27
Dus Greenpeace heeft CE Delft de opdracht gegeven, en vast betaald, om uit te zoeken hoe vaak Verstappen vliegt. Als we zo gaan beginnen moeten we ook maar even nakijken of de medewerkers van Greenpeace wel netjes hun huisvuil sorteren, of ze de thermostaat niet te hoog hebben staan, of ze de auto wel genoeg laten staan etc. Dit moet dan uitgezocht worden door een extern bureau, en het rapport gepubliceerd. Dan gaan we daar eens even onze mening over geven, maar dat zal vast niet gebeuren.
2 Reacties
Volrin
Volrin20 okt. 2022 - 10:32
" Als we zo gaan beginnen moeten we ook maar even nakijken of de medewerkers van Greenpeace wel netjes hun huisvuil sorteren, of ze de thermostaat niet te hoog hebben staan, of ze de auto wel genoeg laten staan etc." Niemand houd je tegen. Het wordt er niet minder een tu-quoque drogredenatie van.
Bert van der Neut
Bert van der Neut20 okt. 2022 - 16:39
Dat is gedaan en het vlieggedrag van één van hun directeuren viel daarbij nogal op. Hypocrieter dan dit wordt het niet.
Ranonkel2
Ranonkel2
20 okt. 2022 - 8:26
Kom met een alternatief dat kwa comfort privacy en rijsduur gelijkwaardig of beter is dan een privé jet en er zullen vanzelf mensen overstappen. Tot nu toe is dat alternatief er simpelweg niet voor deze kleine groep rijken.
2 Reacties
Volrin
Volrin20 okt. 2022 - 10:33
Wat een arme mensen zijn het eigenlijk toch. Al die gewone mensen maar met het openbaar vervoer gaan en die arme rijkaards maar gedwongen met vervuilend privé vervoer te gaan....
Mr Ed
Mr Ed20 okt. 2022 - 11:08
"Al die gewone mensen maar met het openbaar vervoer gaan en die arme rijkaards maar gedwongen met vervuilend privé vervoer te gaan...." De meeste gewone mensen gaan ook met privé-vervoer naar het werk, of zijn al die auto's tegenwoordig openbaar?
bv-user-39675
bv-user-39675
20 okt. 2022 - 8:22
Hij mag best ook wat vaker de auto laten staan.
2 Reacties
RaymondenJoop
RaymondenJoop20 okt. 2022 - 8:54
Ook lullig als P1 bij de start ineens niet bezet is en hij vast op het Podium gaat staan.
TheunT
TheunT20 okt. 2022 - 10:28
Hij heeft de titel al dus hij kan verstek laten gaan.
Joop  den Uil
Joop den Uil
20 okt. 2022 - 8:14
Max koopt waarschijnlijk compensatie met het planten van bomen. Doen de arabieren ook om Qatar energieneutraal te maken. Voor alles bestaat een oplossing ... als je maar betaalt.
2 Reacties
Volrin
Volrin20 okt. 2022 - 10:34
Jammer dat die compensatie vaak oplichting is. Niet alleen duurt het veel te lang voordat zo'n boom de gebruikte uitstoot compenseert, in veel gevallen worden ze geplant op plekken waar helemaal geen garantie is dat ze daar blijven staan.
bv-user-44825
bv-user-4482520 okt. 2022 - 17:54
CO2 boekhoudkundige trucks - moderne aflaten. Enige wat helpt is minder gebruiken, maar dat past niet in de groeimodellen.
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk
20 okt. 2022 - 8:08
Dit statement van GP lijkt eerder te berusten op een soort jaloerzie dan dat het hout snijt. Ja privévluchten op korte afstanden zou men liever vermijden. Deden ze dat ook bij de laatste klimaattop in Glasgow? Een paradijs voor vliegtuigspootters was dat Daar hoorden we ze niet over. Of dat er weer ergens op een exotisch oord een klimaattop wordt gehouden in plaats van via videovergaderen (zoals echt met het klimaat begane mensen zouden doen).
3 Reacties
Volrin
Volrin20 okt. 2022 - 10:36
"Dit statement van GP lijkt eerder te berusten op een soort jaloerzie dan dat het hout snijt." Het kan ook allebei. "Deden ze dat ook bij de laatste klimaattop in Glasgow? Een paradijs voor vliegtuigspootters was dat Daar hoorden we ze niet over." Misschien moet je eens even een paar seconden googlen, zodat je geen onderbuik onzin plaatst: https://www.verkeerskunde.nl/artikel/greenpeace-eist-europees-verbod-op-korte-vluchten En zo nog veel meer resultaten: https://www.google.com/search?q=greenpeace+vliegen+klimaattop&client=firefox-b-d&sxsrf=ALiCzsaLuk1rJZMNwTYs7yGqwJqTxUb6tA%3A1666261837347&ei=TSNRY-rkFIzpsAfH0aGoBg&ved=0ahUKEwiqv6uHze76AhWMNOwKHcdoCGUQ4dUDCA4&uact=5&oq=greenpeace+vliegen+klimaattop&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQghEKABMgUIIRCgAToKCAAQRxDWBBCwAzoNCAAQ5AIQ1gQQsAMYAToMCC4QyAMQsAMQQxgCOgQIIxAnOgUILhCRAjoECAAQQzoFCAAQgAQ6CwguEIAEEMcBENEDOgUIABCRAjoLCC4QxwEQrwEQkQI6BQguEIAEOgQILhBDOggILhCABBDUAjoHCC4Q1AIQQzoICAAQgAQQywE6CwguEMcBENEDEJECOgsILhCABBDHARCvAToGCAAQFhAeOgUIABCGAzoGCAAQHhANOggIABAIEB4QDToECCEQFToFCAAQogQ6BwghEKABEApKBAhNGAFKBAhBGABKBAhGGAFQ2QNYpShguCloAnABeAGAAfYBiAHPGZIBBzE1LjE0LjGYAQCgAQHIAQ_AAQHaAQYIARABGAnaAQYIAhABGAg&sclient=gws-wiz
Peterrr.
Peterrr.20 okt. 2022 - 14:55
@Volrin, als je dan toch gaat googlen. Waarom zet je deze link er dan niet bij? https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/bundel/1806706/vliegende-greenpeace-directeur#:~:text=De%20in%20Luxemburg%20woonachtige%20Greenpeace,nu%20de%20trein%20te%20pakken.
Flexi
Flexi22 okt. 2022 - 12:48
Ben je klimaat begaan?
Gio Servas
Gio Servas
20 okt. 2022 - 7:43
Het is heel simpel. Hoe minder je in de klimaatdoelen zet, hoe makkelijker het is om je er aan te houden. Stel je voor, we zouden zaken zoals zwavelhexafluoride (een zeer zwaar broeikasgas) binnen de regeltjes houden, dan zouden we niet eens meer windmolens mogen gebruiken en dan moeten we gaan verzinnen wat echt werkt voor het klimaat en je kunt zeker van de huidige politici niet verwachten dat ze iets slims en wat wel werkt verzinnen?
3 Reacties
Zandb
Zandb20 okt. 2022 - 8:12
Gio Geniaal Des te lagere eisen je stelt, des te makkelijker je er aan te voldoet.
Volrin
Volrin20 okt. 2022 - 10:38
Misschien dit artikel even lezen: https://www.knack.be/factcheck/factcheck-windmolens-stoten-zwaar-broeikasgas-sf6-uit/
Gio Servas
Gio Servas20 okt. 2022 - 11:31
@Volrin, een artikel van wij wc eend.... Dat is zeer betrouwbaar en er wordt ook niets gemeld over de lekkages, alleen maar over wanneer voor onderhoud iets geopend wordt. Ach... waarschijnlijk staan lekkages ook niet in de klimaatdoelen.
Miss Piggy
Miss Piggy
20 okt. 2022 - 7:38
Ik las net dat er de afgelopen jaren nog nooit zoveel gevlogen is met privé-jets. Maar laten we vooral blijven hameren dat de individuele burger moet bezuinigen op energie.
3 Reacties
Zandb
Zandb20 okt. 2022 - 8:17
Piggy Ik begrijp wel wat u wilt zeggen maar ik vind het toch een rare denkwijze. Ik bedoel, als u in uw benzineslurpend monster totaal overbodige ritjes maakt, wie dwingt u dan te bezuinigen?
Miss Piggy
Miss Piggy20 okt. 2022 - 9:54
@Zandb Uiteraard moet de hele samenleving ervan worden doordrongen om te veranderen, om zuiniger aan te doen, te investeren in schone energie, landbouw en productie methodes. Mijn punt gaat vooral om de hypocrisie en oneerlijkheid. Er is een rijke elite die zelf voor een groot gedeelte ook achter die verandering staat, maar nog steeds voor elk wiswasje een duur, vervuilend privé-vliegtuig neemt. Terwijl wij allemaal de prijs betalen.
Zandb
Zandb20 okt. 2022 - 15:35
Miss Piggy Uw denkwijze komt er op neer, dat iemand die arm is nu eenmaal minder schijnheilig kan zijn, dan iemand die rijk is. Dat vind ik een rare gedachte. Iemand die niet in staat is om te vervuilen is die dan werkelijk minder schijnheilig is, dan wie er wel toe in staat is?
KritischKijken
KritischKijken
20 okt. 2022 - 7:10
Greenpeace en verbieden. Een grijsgedraaide plaat. Sterkte.
3 Reacties
Zandb
Zandb20 okt. 2022 - 8:19
Kijken Als het nu een probleem is, dat mensen totaal onnodig het milieu belasten, moeten we daar dan niet iets aan doen? En kent u dan maatregelen die wel zouden werken?
Volrin
Volrin20 okt. 2022 - 10:39
Inhoudelijke reactie: 0,0/
KritischKijken
KritischKijken20 okt. 2022 - 11:36
@Volrin Ik probeerde in stijl met u te blijven:-) Greenpeace ea komen vaak niet verder dan 'Stoppen!' zonder realistisch alternatief. Zeg dan gewoon, vliegen mag maar dan schoon. Dat biedt perspectief.
Kuifje3
Kuifje3
20 okt. 2022 - 7:02
Ik heb Greenpeace nog steeds niet gehoord over de vele vliegreisjes van bepaalde kabinetsleden. Kabinetsleden die liever een plezierreisje naar een leuke conferentie maken dan bijvoorbeeld algemene beschouwingen bijwonen. Max Verstappen zal best wat meer vliegen dan de gemiddelde wereldburger, maar de verontwaardiging had best wat breder gekund aangezien dat hele F1-circus massaal continue de hele wereld afreist.
5 Reacties
Zandb
Zandb20 okt. 2022 - 8:21
Kuifje Wat denkt u, valt er nog te discussiëren over wat we dan als "totaal overbodig" zouden moeten vaststellen?
vdbemt
vdbemt20 okt. 2022 - 8:53
Greenpeace wil verbod op vluchten waarvoor alternatieve treinritten van minder dan 6 uur bestaan . Daar staat NIET bij: met uitzondering van bepaalde kabinetsleden.
Volrin
Volrin20 okt. 2022 - 10:39
"Ik heb Greenpeace nog steeds niet gehoord over de vele vliegreisjes van bepaalde kabinetsleden." Dan heb je niet de moeite gedaan om eventjes te googlen: https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/10/27/greenpeace-wil-verbod-korte-vluchten-in-eu-en-meer-treinvervoer/
KritischKijken
KritischKijken20 okt. 2022 - 11:38
@vdbemt En de volgende stap is dat Greenpeace vaststelt dat treinen te veel ijzer- en fijnstof veroorzaken...
vdbemt
vdbemt20 okt. 2022 - 15:21
@KK .............
Norsemen
Norsemen
20 okt. 2022 - 6:32
Verstappen heeft tot nu toe niet laten zien, zoals zijn collega's Hamilton en Vettel dat wel hebben gedaan, zich maar iets te interesseren voor maatschappelijke problemen.
11 Reacties
spelregeltoerist2
spelregeltoerist220 okt. 2022 - 6:47
Je bedoelt het bukken voor BLM? All lives matter, waarde vrind….
KritischKijken
KritischKijken20 okt. 2022 - 7:06
Omdat ie niet obligaat knielt voor racisme?
bv-user-44599
bv-user-4459920 okt. 2022 - 7:12
Want Hamilton heeft zijn vliegtuig al ingeruild voor een roeiboot? En Vettel heeft al geknield in Qatar voor alle slaven die daar aan het werk zijn ter meerdere eer en glorie van de sport?. Verstappen is de enige niet.
Sam V
Sam V20 okt. 2022 - 7:52
Ja, dus? Hij is autocoureur, geen wereldverbeteraar.
Norsemen
Norsemen20 okt. 2022 - 8:09
@Spelregeltoerist Jij geeft ook geen geld aan kankeronderzoek, want nieronderzoek is ook belangrijk?
Volrin
Volrin20 okt. 2022 - 10:41
@spelregeltoerist "Je bedoelt het bukken voor BLM? All lives matter, waarde vrind…. " Nog eentje die snapt waar het omdraait en zich er duidelijk ook niet maar enigszins in verdiept heeft. Tip: Vind KiKa dat alleen kinderkanker er toe doet?
Volrin
Volrin20 okt. 2022 - 10:42
@kritisch "Omdat ie niet obligaat knielt voor racisme? " Het is niet obligaat, anders had hij sowieso geknield. En het is tegen, niet voor racisme.
Peterrr.
Peterrr.20 okt. 2022 - 15:03
@Norsemen, Hamilton zet zich idd in tegen racisme, maar vliegt verder zonder aarzelen de hele wereld over. Soms zelfs om even mee te doen aan een modeshow. En dan vind je prima, omdat hij zich aan heeft gesloten bij BLM?
Norsemen
Norsemen20 okt. 2022 - 20:04
@Peter Nee, dat vind ik niet prima. Waar haal je vandaan dat ik dat wel prima zou vinden?
stokkickhuysen
stokkickhuysen21 okt. 2022 - 16:20
@spelregelt Precies, en daarom moet aandacht worden besteed aan het verschil in impact op al die levens en daar zijn de zwarte levens op dit moment meer bedreigd dan de witte levens. Voor die realiteit wordt aandacht gevraagd.
Peterrr.
Peterrr.21 okt. 2022 - 17:42
@Norsemen, dat baseer ik op je eerste reactie in dit draadje. Daarin zet je Verstappen tegenover Hamilton. Beetje lachwekkend hoe je dat doet.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor