Het vliegtuig van wereldkampioen Formule 1 Max Verstappen vliegt regelmatig op en neer tussen Cannes en Nice: een afstand van slechts 25 kilometer. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Greenpeace.
Uit het onderzoek blijkt verder dat het gebruik van privéjets schrikbarend toeneemt. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn er al meer privévluchten van en naar Schiphol en Rotterdam The Hague Airport geweest dan in heel 2019.
De privéjets die vanaf Schiphol opstijgen, worden onder meer gebruikt voor vluchten naar Antwerpen. Met de Thalys duurt die reis nog geen uur. Ook Londen en Parijs, steden die eveneens makkelijk per trein zijn te bereiken, blijken populaire bestemmingen. Het vliegtuig van Shell maakte de meeste vluchten van alle onderzochte vliegtuigen. Van de 183 vluchten waren er maar liefst 130 onder de 500 kilometer.
Greenpeace pleit voor een verbod op privéjets. “Wij zijn geschrokken dat een bepaalde groep in tijden van een klimaatcrisis niet minder maar juist meer is gaan vliegen. En ook nog met privéjets die het meest vervuilend zijn. We moeten daarmee stoppen”, zegt luchtvaartexpert Dewi Zloch.
Er zijn de afgelopen maanden meer pleidooien geweest om vluchten met privéjets te verbieden of aan banden te leggen. Zo pleitten de Franse Groenen in augustus voor een verbod, terwijl de Belgische Groenen privéjets veel zwaarder willen belasten. Ook GroenLinks wil dat privévluchten aan banden worden gelegd.
Bij een vlucht van vier uur met een privéjet komen net zoveel broeikasgassen vrij als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar uitstoot. De uitstoot van privéjets valt nu niet onder de klimaatdoelen die de Nederlandse overheid stelt voor de luchtvaart. Bizar, vindt Zloch. “Deze sector hangt van uitzonderingen en voordeeltjes aan elkaar.”