Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Marokkaanse prinsjes

  •  
04-08-2024
  •  
leestijd 7 minuten
  •  
7231 keer bekeken
  •  
ANP-459420975

Dat moest het zijn! Eureka! Na jaren van wetenschap was dit dus dé conclusie. Uhmmm, maar wat nu? 

'Marokkaanse prinsjes'... Zo worden Nederlandse Marokkanen vaak weggezet. Het is één van de 'onomstootbare uitkomsten' waarom zij thuis en buiten fundamenteel van situatie verschillen. Terwijl ik zowel vanuit mijn vak als ervaringsdekundige wel wat anders kan beamen. 

Op een idyllische ochtend hoor ik de vogels fluiten. Ik staar in mijn gandorra (Marokkaans gewaad) uit het raam. In mijn rechterhand een foto van vader die er goed uitzag en bekendstond om zijn noeste arbeid. Hij kwam hier in 1970. Naast hem op de foto mijn moeder die hier naartoe kwam in 1977. Meestal kijk er even naar op zondag. Het is mijn vaste routine, voordat ik hem bel. 

'Papa en mama waren anders'... Onzin. We waren zoals elk Marokkaan gezin was. Papa wat traditioneler, mama foutloos de taal sprekend die enorm streng was in haar opvoeding. Niets pamperen, maar hard werken. Op school, we moesten presteren. 

Terug naar de foto merk ik op; beiden van 'Arabische' komaf, kijk ik hoe zij in hun twintiger jaren Scheveningen aandeden en mijn moeder hoogzwanger was van mijn oudste broer. Papa in een broek met brede pijpen, mama met haar felgroene ogen. Ze konden zo door voor Andalusisch stel.

Hoe heeft het toen moeten zijn, vraag ik me af. Papa heeft me pas laat de verhalen verteld van toen. Een vechtend Marokko dat in 1956 eindelijk de geur opdeed van op zichzelf zijn. 

Na die idyllische ochtend ontgrendel ik mijn telefoon. 

X is inmiddels tot een rechtse modderpoel verworden waar anonieme accounts er een missie van hebben gemaakt om overal een punt van te maken. Men is zó in paniek geraakt, dat men het niet meer weet. Sinds Corona lijkt het gevoel enkel versterkt. 

Maar is dat zó erg vraag ik me af? 

Er moet voor bepaalde groepsdynamica die maar niet te analyseren valt een verklaring worden gevonden. Tot mijn verbazing is het dat men denkt dat het een probleem is dat zich pas manifesteerde na 9/11 en destijds onder de loep kwam. Maar in werkelijkheid veel eerder. Wie een beetje literatuuronderzoek doet zal tig rapporten lezen over de jaren '80 van Janmaat en de incidenten in de jaren '90.

Door agogen, psychologen, sociologen, antropologen, wijkagenten, maatschappelijk werkers en ga zo maar door. Er moet een verklaring worden gegeven. Voor wat? Voor bepaald gedrag dat niet door de beugel kan. 

Daarom ben ik in het veld goudhaantje en word en werd ik regelmatig benaderd. Maar elke keer paste ik. Want ik zou het toch enkel kunnen vignetteren. Je kunt er niets zinnigs over zeggen en toch niet goed doen en niemand luistert meer naar elkaar. En wat als er simpelweg geen verklaring is en men simpelweg als drijfzand wegdrijft in het zand van de straat? Groepsdynamica weet u nog?

En na maanden literatuurstudie komt de zeer onwetenschappelijke verklaring die ik in mijn leven had gelezen; "Marokkaanse jongens zouden te veel als prinsjes worden opgevoed".

Dat moest het zijn! Eureka! Na jaren van wetenschap was dit dus dé conclusie. Uhmmm, maar wat nu? 

Nou, ik kan u vertellen beste lezer. In mijn omgeving was dat beslist niet het geval. We werden zeker niet als prinsjes grootgebracht. Au contraire. Evenmin als mijn vrienden in de Randstad.  

Miljoenen zijn er uitgegeven om jongens met een Marokkaanse achtergrond te analyseren en er wat over neer te pennen. Ook ik doe het nu. Maar Marokkaanse prinsjes? Kom op zeg. 

Het is niet bepaald een geheim dat we al een aantal decennia immens veel over 'minderheden' spreken en optekenen met enorm veel dedain. En de daarbijbehorende 'mislukte migratie' en natuurlijk de 'daarbijbehorende integratie'. En het blijft hot topic. Maar er kwam nog één boosdoener na het prinsjesverhaal. De islām moest het zijn. Natuurlijk!

Er kwamen steeds meer Nee-knikkende verklaringen. De islām biedt dit soort jongens juist rust, houvast, broederschap en erkenning. En o ja, het zorgt ervoor dat veel moslims gaan lezen en zich ontwikkelen. Want "kennis opdoen is verplicht voor elke moslim", enfin. 

Rechts blijft opperen dat we er maar niet over mogen spreken. Verbatim kan ik je met meer zekerheid zeggen dat het het meest besproken 'vraagstuk' is van de laatste decennia. Nog meer dan de nonchalante Turkse man op de Olympische Spelen die even met één hand in de zak zilver haalde. 

Dus heb ik mijn hersenen erover laten kraken. Vanuit drie wetenschappelijke oogpunten. 

Een kleine analyse - wat een deel van het probleem verklaart - én tevens wat oplossingen biedt. 

Onderdeel van de groep
Ik kan met klem zeggen dat ik onderdeel ben van de groep. 

Wie onderdeel is van de groep en simultaan de praktijk analyseert en bestudeert, ziet veel meer. En mijn bevinding is dat ik zelden een accurate verklaring en benadering van dit vraagstuk zie, noch heb gezien. Sterker nog; er wordt zelden iets aangestipt wat écht hout snijdt. 

Wat niet werkt
Het exorbitant demoniseren is in ieder geval iets wat NIET werkt. Het levert een boomerang- en reboundeffect op. 

Het gevolg hiervan is dat groepen zich naar aanleiding van deze beeldvorming naar de beeldvorming gaan gedragen. Ja, u leest het goed. Groepen vertonen dit gedrag naar aanleiding van wat men van hen vindt. En wellicht is dit ook het doel van de gehele demonisering die sedert de jaren '80 al bezig is. Dat zijn sociologisch gezien twee generaties. 

Staan wij dan ook stil bij wat voor gevolgen dit heeft en welke kant wij opgaan? Niet echt. Het journaille blijft maar doorgaan. Voorbeeld is het evident racistische motief van Gerben op de kersverse vader Hamza in Stampersgat. De Telegraaf wilde de dader humaniseren leek het. 

Je gedragen naar de beeldvorming die van je is gemaakt noemen we binnen de psychologie selffulfilling prophecy, maar wordt ook wel het Pygmalion-effect of het Rosenthal-effect genoemd. 

Iedereen die een beetje duikt in maatschappelijke kwesties en literatuur zal deze theorie dan ook veelvuldig terugvinden voor gedragsverklaring. Maar met name in de Engelse literatuur wat veel breder is en een veel groter draagvlak kent.

Wat er gebeurt wanneer wij op deze theorie inzoomen zijn er drie belangrijke facetten in dit kader;

1) Iemand die tot de 'gedemoniseerde' groep (vaak de outgroup genoemd in sociologische termen) behoort, gaat compensatiegedrag vertonen en juist 'het tegendeel' proberen te bewijzen en trekt ten strijde tegen de beeldvorming gecreëerd door de media, instanties, ambtenarij, enz.

2) Iemand die tot de 'gedemoniseerde' groep behoort gaat juist het gedrag vertonen wat het beeld primair al bevestigt. Waarom? Het maakt dan immers toch niet uit wat zij doen. De beeldvorming - zoals ik reeds zei - is immers al gevestigd, dus gedraagt men er zich ook naar en wellicht zelfs erger

3) Een mogelijk derde reactie is dat iemand apathisch wordt en er met de pet naar gaat gooien. De hele maatschappij kan hem/haar gestolen worden. Er wordt niet 'ten strijde getrokken' noch gaat iemand 'het beeld bevestigen'. Vaak krijg je hierbij ook dat men zich gaat isoleren van mensen en distantiëren zich van de samenleving (Coleman, 1990)

In alledrie de gevallen krijg je een voortbrengsel dat je niet wil. Maar alledrie zijn dus het gevolg van deze selffulfilling prophecy door de jarenlange demonisering van. 

Frases als 'het is ook nooit goed' en dergelijke klinken dan door de wandelgangen van de outgroup. En natuurlijk wordt dat door de media bewust ingezet en aangedikt. 

Gevolg? 
Iemand raakt het spoor bijster en gaat zich dus gedragen naar wat voor beeld men heeft van deze groep. En daarom is deze selffulfilling prophecy zó krachtig (in dit geval negatief) en tevens een veelgebruikte tool bij onder andere demonisering via de media. Zij dienen hun rol ook eens serieus onder de loep te nemen. 

Wat zijn een aantal mogelijke oplossingen hoor ik u hardop vragen?

1) De eerste oplossing ligt hem in de deconditionering en het tenietdoen van demonisering. Het debat moet weer met alle groepen gevoerd kunnen worden en niet de ene groep die over de ander spreekt met een demoniserende houding, hoe lastig ook. Anders heeft het geen positieve uitwerking

2) De outgroup dient zichzelf en anderen van die outgroup actief tot de orde te roepen

3) Professionals dienen thuis te zijn in en vertrouwd met hulp bieden aan de jeugd

4) De outgroup ontwikkelt zich goed, maar er zijn nog stappen te maken. De ingroup dient zich daarnaast meer open te stellen voor de demografische veranderingen. Ook dient de ingroup zich interpersoonlijker op te stellen. Want hoe je het wendt of keert; we leven nu eenmaal met elkaar en moeten het samen doen. Doen we dit niet, ben ik bang dat we straks een tweede Frankrijk of een Verenigde Staten krijgen waar een parallelle samenleving ontstaat (die er deels al is in de grote steden) en wijken nóg verder aftakelen en een soort banlieues gaan worden. Dan is het hek écht van de dam

3) Het kan zijn dat een land verandert in een parallelle samenleving. Iets waar FvD veel voor pleit en ik niet. Het is levensgevaarlijk  

4) Zelfreflectie. Eenieder dient bij zichzelf na te gaan wat de consequenties van hun daden kunnen zijn. Mij is bekend dat veel mensen dit niet (willen) doen en waarschijnlijk van dit artikel zullen smullen en zelfs in zulle n zetten en misbruiken. 

Tot slot - met oog op de toekomst - in wat voor samenleving wij gezamenlijk willen leven?

Ik in ieder geval in een verrijkend stad/dorp waar ik de buur groet, naar de moskee kan, mensen elkaar bijstaan, en ga zo maar door.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (6)

android1984
android1984
5 aug. 2024 - 6:11
Als religie kennelijk geen invloed heeft op het handelen of de levensstijl. Waarom geloven mensen dan? Waarom noemen mensen zich dan hindu/rooms katholiek/moslim? Het heeft toch geen enkele inhoud? Die spagaat moet ooit geslecht worden. Telkens dat flipperen tussen "waarom maakt de samenleving steeds zo een punt van religie" en "Maar omdat ik geloof XXX aanhang moet er natuurlijk wel XXX voor geregeld zijn anders is artikel 1 van de grondwet geschonden".
Joop  den Uil
Joop den Uil
4 aug. 2024 - 16:25
Heel kleine -en bescheiden- kanttekening: als iemand jouw /eigen kinderen ''prinsjes'' noemt, is dat geen compliment. Integendeel: staat voor verwende *** (en nog erger is de term ''prinsesjes'')
2 Reacties
Redskibeat
Redskibeat4 aug. 2024 - 19:22
Dank voor de zinvolle toevoeging waardoor we nu pas in staat zijn het artikel in volle omvang te begrijpen. Hulde, heer Den Uijl!
LaBou
LaBou 5 aug. 2024 - 5:30
Ik weet wel een term voor "joop de uil", maar die kan ik hier niet plaatsen.
Gajes
Gajes
4 aug. 2024 - 14:16
Eigenlijk zie ik de opvoeding van Marrokaanse eerstgeboren zoon exact hetzelfde als hoe het bv in Nederland jaren 50 ging. Veel aandacht voor dit kind, als er studiegeld was ging het naar hem en niet naar zijn zusje. De zoon had meer privileges, ook al was zijn zus ouder. Diezelfde privileges zie ik in meerdere culturen, en ook in de Marokkaanse cultuur en dat kan ver gaan maar zal per gezin verschillen. Wat is het verschil dan, waarom ontspoort het ene gezin wel en is een andere Marokkaanse knul wel prima in staat om perspectief van studie en werk of wat dan ook te houden ? Onze Nederlandse cultuur nu heeft weinig sociale controle , waar in de jaren 50 een hele straat de kinderen opvoedde, bemoeit nu iedereen zich met zijn eigen gezin en het is ieder voor zich op straat. De Arabische cultuur is veel socialer, een baby kan zo even naar de buurvrouw, ook voor voeding. Waarom het geweld bij een aantal van die jongens ? Ik vind dat moeilijk om te bepalen. Lhbt wordt bv als groep ook gedemoniseerd en vooral het " gevaar voor kinderen " is het dan, naast alle andere shit die er rondgaat maar vanuit die groep komt er geen geweld. Ik denk dat zoiets wel cultuur gebonden is. Misschien is het leven harder en meer onder druk in Marokko, is er een bepaald man en vrouw beeld. Wat de ouders in Nederland nog steeds overbrengen of overdragen naar hun kinderen. Geen idee eigenlijk maar dit artikel maakt het zeker niet duidelijker.
2 Reacties
Hank Nozemans
Hank Nozemans5 aug. 2024 - 12:31
Dat het na drie/vier generaties nog steeds cultuur gebonden is, vind ik qua integratie toch wel problematisch.
Zandb
Zandb6 aug. 2024 - 8:07
Hank U denkt dat de 'Nederlandse jeugd' zich 'cultureel ongebonden' gedraagt en de 'Marokkaanse jeugd' - Die in wezen ook Nederlandse jeugd is! - niet?
Redskibeat
Redskibeat
4 aug. 2024 - 10:51
De term 'prinsjes' bij Marokkaanse jongens is m.i. voortgekomen als een reactie op hun overmatig en buitensporig zelfbewustzijn en alpha-haantjesgedrag... Ken helaas een aantal mensen die hier ervaring mee hebben.
1 Reactie
Zandb
Zandb6 aug. 2024 - 8:16
Redskibeat Anekdotisch bewijs is geen bewijs. Uw opmerking heeft geen enkele waarde, als u niet duidelijk wilt - maar ik denk 'kunt' - maken of u in de diverse 'milieus' voldoende mensen kent om, en zo ja of u objectief in staat was, te oordelen. Eigenlijk zou zo'n kutreactie als die van u, hoe goed bedoeld misschien ook, niet eens in deze vorm geplaatst moeten worden. Juist zulke reacties voeden alleen maar een verkeerd soort sentiment.
Michiel4
Michiel4
4 aug. 2024 - 10:07
En hoe zit het dan met al die groepen die ook last hebben (gehad) van'demonsering' (wat trouwens een schromelijk overdrijfwoord is) en niet hetzelfde gedrag hebben? Verder is persoonlijke ervaring geen wetenschap.
10 Reacties
Vuurrood
Vuurrood4 aug. 2024 - 10:38
En u beweert dat demonisering een, en ik citeer, schromelijk overdrijfwoord is! Is dat uw persoonlijke ervaring of stoelt u uw bewering op wetenschap? Zo ja, welke wetenschap? Ultimus duimzuigerus?
Gerygrr
Gerygrr4 aug. 2024 - 14:35
Dat is een term in de wereld gebracht door Pim Fortuyn. Degene, die zich gedemoniseerd voelde…. Neem niet de terminologie over van de meest extreme tegenpartij…..
Michiel4
Michiel44 aug. 2024 - 15:49
@Vuurrood Nou, ik heb zeg maar aardig wat gelezen over propaganda met een lichte voorkeur voor Stalinistische en nationaal-socialistische propaganda. Verder lees ik veel de reacties op deze site waar 'rood' net zo 'demoniseert' als 'ns-bruin' maar goed. Ik vind dat 'demonisering' niet hetniveau heeft van Der Stürmer op een goede dag of de Pravda ten tijde van de zuiveringen.
Michiel4
Michiel44 aug. 2024 - 16:04
@Vuurrood bovenstaand stuk is ook niet wetenschappelijk trouwens, het is een opiniestuk. Ik ben benieuwd naar de 'literatuur'studie, zat daar bijvoorbeeld de hoge prevalentie voor schizofrenie bij Marokkaanse jongens bij.
Zandb
Zandb5 aug. 2024 - 7:47
Michiel U vraagt hoe dat zit. Maar is dat niet een vraag waar u zelf antwoord op dient te geven? Hoe zit dat dan met die groepen (Welke? Vraag ik u.), die op vergelijkbare wijze (Hoe bepaalt u dat dan?) gedemoniseerd worden? En dan niet 'hetzelfde' (Wat is dat precies?) gedrag vertonen. Waarom stelt u dat persoonelijke ervaring geen wetenschap is. Of anders gevraagd: Waarom hebt u het idee, dat hier iemand zijn persoonlijke ervaring als wetenschap presenteert? Samengevat komt het er dus op neer, dat u waarschijnlijk niet tot meer in staat bent dan deze (kwalijke, dat dan wel) suggesties. Wat uw reactie tot een zeer verachtelijke zou maken.
Hank Nozemans
Hank Nozemans5 aug. 2024 - 17:38
Zandbergen, u vraagt daadwerkelijk waarom persoonlijke ervaring geen wetenschap is? Ik mag toch hopen dat u dat zelf ook wel kan bedenken.
Zandb
Zandb6 aug. 2024 - 8:24
Hank U zit gigantisch fout. Ik vraag waarom Michiel meent dat hier iemand zijn persoonlijke ervaring als wetenschap presenteert. (Om een ander misverstand te voorkomen - zie hierboven bij mijn reactie aan Redskibeat. Er is niets mis mee om persoonlijke ervaringen op te voeren om te laten zien dat een algemeen geldende aanname, niet juist is. Dat is wat de schrijver, volgens mij althans, hier doet.) Overigens: Michiel zwijgt in alle talen. Die valt dus wel door de mand. (Ik dus niet.) Maar dat is dan weer iets waar u liever geen aandacht aan schenkt?
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 aug. 2024 - 11:03
De wat hogere prevalentie van schizofrenie onder migranten werd voor het eerst opgemerkt door een Noorse onderzoeker. Noren emigreerden tot in de eerste helft vorige eeuw in grote aantallen naar de US en namen de integratie daar voortvared ter hand. De nazaten noemen zich geen Noor en spreken zelden Noors. Degenen die ik in Oslo op zomercursus leerde kennen waren zich wel bewust van hun roots en konden hun Noorse stamboom een heel eind volgen tot soms in de 14de eeuw. Dat zal veel Nederlanders niet lukken.
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 aug. 2024 - 11:27
Op plaatsen waar relatief veel Noorse migranten bij elkaar woonden zoals in Wisconsin ontstond een voor linguisten interessant zg "heritage Norwegian" dat zijn eigen weg ging en zwaar werd beinvloed door het Engels. Dit fenomeen staat bekend als koinévorming. https://wep.csumc.wisc.edu/american-norwegian/
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 aug. 2024 - 11:38
De eerste studie betreffende de verhoogde prevalentie van schizofrenie onder migranten dateert uit de jaren 30. Er zijn inmiddels diverse andere met vergelijkbare resultaten. Ødegaard O. Emigration and insanity: a study of mental disease among Norwegian-born population in Minnesota. Acta Psychiatr Scand. 1932;7(suppl4):1–206.
Farmer3.0
Farmer3.0
4 aug. 2024 - 9:56
Waarom al die aandacht, moeite en budgetten naar de Marokkaanse jongens ? Waarom al die aandacht, moeite en budgetten niet naar de Marokkaanse meiden ? Bereik je waarschijnlijk per besteedde euro veel meer mee.
8 Reacties
Michiel4
Michiel44 aug. 2024 - 10:34
Hoogopgeleide Marokkaanse vrouwen (ik begeleid er nu een die wat mij betreft de eerste directeur met een hoofddoek wordt) zijn erg populair bij Marokkaanse mannen die niet werken. Uiteraard moet zij ook nog voor het gezin zorgen.
Vuurrood
Vuurrood4 aug. 2024 - 13:11
Michiel4: Uiteraard moet zij ook nog voor het gezin zorgen. Hoogopgeleide Marokkaanse vrouwen zijn erg populair bij Marokkaanse mannen die niet werken. Goeiendag dan, zijn dat even wetenschappelijke feiten! En nog eens tot op de komma onderbouwt!
JoepJos
JoepJos4 aug. 2024 - 14:19
@Michiel4: Hoe komt u daar nu bij? Hoogopgeleide Marokkaanse meiden zitten helemaal niet te wachten op Marokkaanse jongens die op alle vlakken (geen opleiding, geen geld, een strafblad) de boot hebben gemist.
Willem D2
Willem D24 aug. 2024 - 17:57
@michiel mijn n=2 dames blijven om die reden vrijgezel, al is de druk op hen vanuit de familie best groot.
Michiel4
Michiel44 aug. 2024 - 19:13
@Joepjos ik zit op kantoren in drie grote steden aan de lunchtafel met die vrouwen.
Zandb
Zandb5 aug. 2024 - 7:56
Farmer U veronderstelt dat "al die aandacht, moeite en budgetten" te weinig opleveren. Lijkt me een erg lastige veronderstelling om die met kloppende feiten te onderbouwen. Uw aanname is ook dat Marokkaanse meiden makkelijker 'te helpen' - het lijkt wel of de dierenarts bezig aan het woord is - zijn dan Marokkaanse jongens. Hoe zit dat dan precies? Michiel Hierboven weet u nog wel te stellen, en ik citeer: "Verder is persoonlijke ervaring geen wetenschap." Maar daar ging het dan wel om kritiek op een Marokkaan. Dat maakt bij u blijkbaar verschil uit.
JoepJos
JoepJos5 aug. 2024 - 9:25
@Michiel4: ik werk in de grootste stad van Nederland met veel (vrouwelijke) hoogopgeleide collega's met o.a. een Marokkaanse en Turkse afkomst. Onze clientele als maatschappelijk dienstverlener, bestaat voornamelijk uit het mannelijke gedeelte van diezelfde culturen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 aug. 2024 - 11:55
Artikel uit 2010 maar wellicht niet verouderd: https://www.groene.nl/artikel/man-met-baard-zoekt-vrouw-met-hoofddoek

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor