De radicaal-rechtse Telegraaf-journalist Wierd Duk bracht de verklaring voor alles wat verkeerd gaat: ‘identiteitspolitiek is de kanker van deze tijd’
Er is een wonderlijke consensus aan het ontstaan onder witte mannen die het niet langer over ‘identiteit’ willen hebben. De één formuleert het redelijker dan de ander, de één is rechtser dan de ander. Maar allemaal weten ze wie verantwoordelijk is voor wat ons land verdeelt: het zijn de luidruchtige vrouwen, de homo’s, en de kinderen van migranten.
Ik loop de heren met u langs. Vorige week zag ik een deel van een hysterisch debat met de titel ‘Weg met ons’, georganiseerd door Leefbaar Rotterdam. Raadslid Tanya Hoogwerf claimde onder andere dat links ‘liever Sinterklaas dood wil hebben dan ook maar één islamitische vrouw achter de voordeur vandaan’. Het was echter de radicaal-rechtse Telegraaf-journalist Wierd Duk die er de verklaring inbracht voor alles wat verkeerd gaat: ‘identiteitspolitiek is de kanker van deze tijd’. De term ‘identiteitspolitiek’ wordt voor van alles gebruikt, maar wat Duk stelde is: er is in Nederland een onredelijke minderheid opgestaan die ons gezamenlijke verhaal niet wil delen, en de consensus doorbreekt door bijvoorbeeld Zwarte Piet te willen afschaffen. In reactie daarop trekt ‘de gewone Nederlander’ een streep in het zand. Polarisatie van het publieke debat is in zijn lezing dus een gevolg van aanvallen op de Nederlandse cultuur door antiracistische activisten.
Duk beschreef hier iets soortgelijks als Ewald Engelen enkele weken geleden in een bizarre column in De Groene. Daarin stelt hij dat, naast de keuze voor de Derde Weg door de sociaaldemocratie, de ophef over zaken als ‘het genderneutrale rompertje van de Hema’ dé reden is dat de linkse partijen er ondanks de economische crisis zo weinig florissant voor staan. ‘De belangrijkste reden voor de teloorgang van links is volgens mij de terreur van de identiteitspolitiek waar Nederland nu al dertig jaar onder lijdt’, schrijft hij; en er loopt ‘een kaarsrechtse causale pijl van onze collectieve preoccupatie met identiteit naar (…) stijgende woonlasten, groeiende ongelijkheid (…) en de snel oplopende opwarming van de aarde’. Dat mensen strijd voeren voor de godsdienstvrijheid van moslims of de rechten van LGBT+’ers, heeft er kennelijk voor gezorgd dat het niet over ‘belangrijker’ zaken gaat — en dáárom zouden gewone Nederlanders steeds vaker kiezen voor rechtse partijen die hun zorgen wél serieus nemen.
Jan-Willem Duyvendak maakte vorige week in een must-read gehakt van het verhaal van Engelen en van dat van de Amerikaanse politicoloog Mark Lilla, door wie naast Engelen ook bijvoorbeeld SP’er Hans van Heijningen zich laat inspireren. Terecht: alsof we pas een probleem hebben sinds gediscrimineerde groepen gelijke rechten claimen, en we daarvoor harmonieus samenleefden zonder dat één groep de norm bepaalde. Alsof sociaal-economische ongelijkheid niet verknoopt is met achterstelling op grond van bijvoorbeeld huidskleur. En alsof de linkse partijen werkelijk zo weinig aandacht hebben voor sociaal-economische problemen, en veel aandacht voor feminisme en antiracisme.
Het tegendeel is eerder het geval: links reproduceert veelal het rechtse beeld van ‘gewone Nederlanders’, die terechte zorgen zouden hebben over vluchtelingen en migranten en niks hebben met gedoe over transgenders — laat staan dat ze zelf migrant of transgender kunnen zijn. (Duyvendak haalt Lilian Marijnissen aan: ‘Als ik met gewone mensen in de wijken spreek, beginnen ze nooit over genderneutrale toiletten.’)
We leven in een wonderlijke tijd als zowel klassiek-links als rabiaat-rechts, en alles daar tussenin, hetzelfde doelwit lijkt te hebben gevonden. Volgens Wierd Duk en de zijnen willen zowel migranten als linkse actievoerders het gezellige Nederlandse feestje verstoren. Voor Ewald Engelen en Hans van Heijningen leidt de aandacht van progressieve activisten voor de positie van minderheden maar af van de klassenstrijd en maakt het de witte arbeidersklasse in de war. Tussen hen is er nog het redelijke midden, dat álle gedoe überhaupt maar lastig vindt: bij een bijeenkomst in Rotterdam afgelopen dinsdag sprak vice-premier Hugo de Jonge (CDA) zich nog uit tegen de polarisatie van zowel links als rechts en voor het ‘overbruggen van rivieren’ en ‘dichten van kloven’. Nog los van de vraag wat er eigenlijk mis is met polarisatie, leidt die positie per saldo tot dezelfde boodschap als de andere twee: stop met zeuren over alles wat met ‘identiteit’ te maken heeft. Mensen die zich sterk maken voor vrouwenrechten of vluchtelingen, of actievoeren tegen racisme of homohaat, die moeten gewoon hun mond houden.
Mijn hoop is dat ze dat niet doen, en in plaats daarvan de huidige generatie politici en columnisten met pensioen sturen.
"Mannen die willen dat jij je mond houdt"
Zou wat mij betreft moeten zijn; "Mannen die vinden dat jij niet moet overschreeuwen" zowel jezelf niet als anderen.
Mensen die in grote mate identiteitspolitiek bedrijven zijn niet voornamelijk links, daar zitten veel sociaal economisch en anderszins totaal rechtse mensen bij, ook hier op Joop, ook bij schrijvers.
De vraag is tegenwoordig; Wie noemt zich links en waarom en wanneer ben je links.
Dat onderscheid kun je m.b.t. identiteitspolitiek niet (meer) maken, die partijen overlappen elkaar. Wanneer noemt men zichzelf links als men identiteitspolitiek bedrijft en is men anderzijds in wezen totaal rechts.
Dan al dat Amerikaans gedoe geprojecteerd op Nederland. Ook dat word ik een beetje beu ben niet alleen verzadigd maar loop over.
Het is voornamelijk het eenzijdig gedram op een onderwerp dat gaat irriteren.
Je mag iets niet omdat mensen zeggen zich gekwetst te voelen. Maar je mag het andersom wel als andere mensen zeggen zich gekwetst te voelen, dan telt het gekwetst zijn niet meer als norm en wordt het niet meer gehanteerd als argument.
Ja ik ben het eenzijdig gedram ook zat en ben het overschreeuwen zat, evenals het witte Nederlanderschap. Ik ben ook het je vooral niet laten zien op sociaal economisch gebied zat, het steeds doen alsof dit onderwerp, de identiteitspolitiek, een links onderwerp is, dat is het niet en al lang niet meer. Jinek is niet links maar sociaal economisch zo rechts als wat. Ik vraag me al lang af of BNNVara nog wel links is.
Ik noem maar een par voorbeelden.
Als je je op een onderwerp overschreeuwt en je dientengevolge progressief en links noemt, laat je een ander onderwerp liggen en dat gebeurt ook massaal. Dat wil zeggen dat je er geen enkel moeite mee hebt die groep mensen ook in de kou te laten staan, die zijn geen prioriteit meer. Je wisselt in en je wisselt niet meer uit.
Wat is links en wat rechts, Noem je niet links omdat je identiteitspolitiek bedrijft, terwijl je op alle andere gebieden rechts bent. Dat is de verwarring die bewust gecreëerd wordt.
Je discrimineert als links zijnde een hele groep mensen die je volkomen links laat liggen en je overschreeuwt op een ander gebied. Over discriminatie en uitsluiting gesproken.
Ewald Engelen heeft gelijk wat mij betreft, ik ben daarom veelal afgehaakt op bepaalde onderwerpen.
Ik krijg een hekel aan zich progressief noemend Nederland.. En nee ik ben niet jaloers, allesbehalve.
Minoes, uit het hart gegrepen.
Niet volmaakt maar je standpunt komt over.
Ik ken hetzelfde gevoel. Ik kwam onlangs deze uitspraak tegen:
"Soms, als de stuitende domheid van well-to-do NL me teveel wordt denk ik: 'een kolonelsregime, helemaal zo gek nog niet'."
En ja, zo denk ik er inmiddels ook over. De stuitende domheid waarmee Amerikaanse problematiek wordt geïmporteerd en over wordt genomen stuit mij ook tegen de borst.
Europese landen hebben in tegenstelling tot Amerika bijvoorbeeld wel degelijk een sociaal democratisch verleden.
Kevin gebruikt ook nog eens een Contradictio in terminis want hij klaagt over mannen die vinden dat je je mond moet houden maar pleit uiteindelijk dat bepaalde mannen hun mond houden.
Wellicht had Kevin deze opinie al een tijdje terug geschreven en werd hij nu pas gepubliceerd. Ik hoop het maar, want na afgelopen weekend pleiten dat identiteitspolitiek ongevaarlijk is lijkt mij een beetje naïef. Het is giftige politiek en sluit mensen op in het hokje van hun etnische achtergrond. Dat niet problematisch vinden bewijst dan wel meteen weer het gelijk van wit privilege.
Ewald Engelen had afgelopen week ook een cynische column over Barosso. Ooit als communistische jeugd begonnen maar door steeds tijdig van partij te wisselen inmiddels het tot Goldman Sachs geschopt. Engelen is kritisch op zakkenvullend links. Wellicht heeft Kevin daar moeite mee en schaart hij Engelen gelijk met Duk, maar ik zou dat wat voorzichtiger doen. Het is ook een vorm om te ontkennen dat er diversiteit kan zijn in opvattingen tussen mensen met dezelfde etnische achtergrond.
Als de PvdD (waar Engelen ook aan is verbonden) het een beetje goed speelt op zaken zoals seculiere overheid e.d. verwacht ik dat de PvdD nog best wel eens een verrassing kan gaan worden.
Links moet het hebben van een eerlijke verdeling van de rijkdommen en eerlijke kansen voor iedereen en niet van 2 bussen activisten waarvan de helft op subsidies teert uit de randstad.
Het ik ben een blanke Nederlander en ik stem op een andere blanke Nederlander ongeacht zijn verkiezingsprogramma is destructief. Maar dat is wel in de kern wat identiteitspolitiek inhoudt.
We horen maar 1 identiteit te hebben: Nederlander. Wat je verder bent is privézaak. Mensen hebben gelijke rechten. De (beperkte) discriminatie moet bestreden worden, maar alsjeblieft niet toegeven aan groepseisen ( zwarte piet afschaffen, politie met hoofddoekjes, 'positieve' discriminatie, genderneutraliteit.).
In dat geval zou ik me kapot schamen om Nederlander te zijn.
Maar laten we inderdaad niet toegeven aan groepseisen zoals het willen behouden van zwarte piet, het willen verbieden van hoofddoekjes bij de politie etc..
Als ik het goed begrijp vind je dus dat hoofddoekjes verboden mogen worden als feministen zich er gekwetst door voelen, agenten een vergiet op hun hoofd mogen dragen, zwarte voetballers van de Nederlandse voetbalvelden geweerd mogen worden om tot een betere afspiegeling van de samenleving te komen en dat we moeten ingaan op de eisen die mensen stellen vanuit een zelfverzonnen identiteit.
Wel een goed verhaal, Kevin Levie.
Het is domweg absurd te beweren dat "identiteitspolitiek"-strijd voeren voor de emancipatie en rechten van achtergestelde etnische, seksuele of andere minderheden - in strijd zou zijn met de meer algemene strijd tegen de macht van grote concerns, financiële molochs en hun rechtse dienstwilligen in de politiek. Wie dit beweert is "dom-links" :).
Want, juist integendeel: ook al in de jaren zestig en zeventig was de strijd van en solidariteit met onderdrukte minderheden een belangrijk onderdeel van de strijd van links. Dat is nog steeds het geval. Figuren als Engelen laten zich m.i. imponeren door oppervlakkige publicitaire hypes en rechtse stokers als Wierd Duk. Zoals J.W. Duyvendak terecht opmerkt: rechts heeft zelf altijd al met identiteitspolitiek gewerkt, mede om onderlinge verdeeldheid te zaaien. Hij slaat aan het eind de spijker op de kop:
"Ik zie geen enkele reden waarom een progressieve economische politiek niet samen zou kunnen gaan met een linkse culturele agenda. Kunnen we niet gelijktijdig werken aan het veiliger maken van de levens van homo’s, vrouwen en migranten én het verkleinen van de economische ongelijkheid?" .
De reden dat indentiteitspolitiek niet samen kan gaan met opkomen voor zwakkeren in de samenleving is eenvoudig.
Identiteitspolitiek verdeelt de zwakkeren in de samenleving, in Witte, Zwarte, Pro-Zwartepiet, Anti-Zwartepiet mensen.
Die verdeeldheid ondergraaft de onderlinge solidariteit en het saamhorigheidsgevoel.
De exponent van de indentiteitspolitiek Sylvana Simons heeft bij de afgelopen 2e kamer verkiezingen NUL zetels gehaald. En het meerendeel van de arbeiders uit de traditionele PvdA achterban stemt tegenwoordig PVV of FvD.
Gek he, als je ze denigrerend wegzet als "WITTE" mensen.
@ Meneer Demesmaeker
“Identiteitspolitiek verdeelt de zwakkeren in de samenleving, in Witte, Zwarte, Pro-Zwartepiet, Anti-Zwartepiet mensen.”
Dat is dan het resultaat van het niet erkennen van identiteiten die niet (niet meer) passen in ouderwetse identiteitsprofielen maar ook niet passen in sociale klassenpatronen. Zij verdelen niet alleen de zwakkeren maar ook de sterken in de samenleving. Zij verdelen de rechts meer dan links, omdat ze in essentie ook bij rechts horen. Daarom principieel is het opkomen voor identiteitspolitiek geen linkse thema. Maar het niet tegemoetkomen verdeelt ook onnodig de links en “de zwakkeren”. Links dient hier de (strijdende) rechts en de rechten van deze identiteiten oprecht erkennen. Dat helpt de nodige hervormingen te versnellen. Anders blijft links geïsoleerd in een rechtse strijd onderling waarin de behoudende rechts de verliezer is.
Maar jij lijkt te kiezen voor conservatieve rechts.
“Gek he, als je ze denigrerend wegzet als “WITTE” mensen.”
Het zijn niet de antizwarte pieten die de meerderheid bestempelen maar rechts en conservatieve links (zoals jij) die hun “gezamenlijke kracht” ertegenover plaatsen. Dat “gezamenlijke kracht” is niet anders dan een WITTE meerderheid.
@ Meneer Demesmaeker
Volgens mij wordt er al langer gestemd op de PVV en heeft het activistische woordgebruik daarbij niets maar dan ook helemaal niets te maken.
@ Olav, gelijke rechten zijn er al. Er zijn partijen die hier aan willen tornen, maar voorlopig is dit nog niet aan de orde van de dag. Dat dezelfde rechten niet tot dezelfde uitkomsten leiden door bijvoorbeeld discriminatie op de arbeidsmarkt is wat aandacht verdient en bestreden dient te worden.
Echter, moeten we ook goed kijken waarom bepaalde groepen op de arbeidsmarkt minder potentieel heeft of waarom groepen slechter presteren in het onderwijs. En ze mogen er best op gewezen worden dat ze daar zelf ook een verantwoordelijkheid in hebben.
In Amsterdam was er een potje om zwakke gezinnen te ondersteunen. Geld voor extra taalonderwijs of om kinderen toch mee te laten doen aan buitenschoolse activiteiten.
Dat veel van dit geld opging aan koran lessen was o.a. de SP tegen het zere been en heeft daar toen een einde aangemaakt.
Dus ja, discriminatie op de arbeidsmarkt moet bestreden worden. Maar mensen die extra ondersteuning krijgen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. En als ouders menen dat hun kinderen beter functioneren in deze maatschappij als ze de Koran van kaft tot kaft kennen in plaats van taalachterstanden weggewerkt worden dan wordt ik toch wat sceptisch....
@ Mijnheer Demesmaeker:
[Identiteitspolitiek verdeelt de zwakkeren in de samenleving,.....]
Dat is juist nergens voor nodig. Het gaat erom de gezamenlijke belangen te verduidelijken en onderlinge solidariteit te versterken. Je trapt zo in de val van rechts. Ik ben het geheel eens met socioloog J.W. Duyvendak.
Overigens vind ik "identiteitspolitiek"een verkeerde term, en die gebruik ik voor zover nodig met aanhalingstekens.
[De exponent van de indentiteitspolitiek Sylvana Simons heeft bij de afgelopen 2e kamer verkiezingen NUL zetels gehaald.]
Dat zegt natuurlijk helemaal niets. Die partij is gloednieuw. Zo is de SP ook begonnen toen ze ging deelnemen aan parlementaire verkiezingen.
@ Edwin:
[Olav, gelijke rechten zijn er al.]
Op papier grotendeels wel, ja. Maar dat is geduldig. Het gaat natuurlijk om racisme en discriminatie in de praktijk van de samenleving, welke volop aanwezig zijn.
[En ze mogen er best op gewezen worden dat ze daar zelf ook een verantwoordelijkheid in hebben.]
Maak je geen zorgen: daarop wordt voortdurend van alle kanten op gehamerd, en niet in het minst natuurlijk door rechts.
Overigens behoren lessen in de Koran e.d. eenvoudig tot het recht op vrijheid van religie, hoor. De Islam is ook onderdeel van de Nederlandse samenleving, hoe hard ook wordt geschreeuwd door PVV, FvD en soortgenoten.
@Meneer Demesmaeker u heeft wel een punt met uw opmerking: - Identiteitspolitiek verdeelt de zwakkeren in de samenleving, in Witte, Zwarte, Pro-Zwartepiet, Anti-Zwartepiet mensen.
Die verdeeldheid ondergraaft de onderlinge solidariteit en het saamhorigheidsgevoel.-
Maar de onderlinge solidariteit wordt dan weer tot stand gebracht door intersectionaliteit (https://www.prageru.com/videos/what-intersectionality). Dat verklaart ook waarom homo's en Hamas schouder aan schouder in dezelfde demonstratie kunnen lopen tegen Israël. De eersten vergeten dat Tel Aviv gay city of the world is en ook de vraag van liberal Bill, is there a gay bar in Gaza, Maher.
De traditionele mensen geloven nog dat een fictieve werkelijkheid hen met elkaar zal verbinden.
Ze geloven dus eigenlijk nog in Sinterklaas en Zwarte Piet en kunnen er daarom geen afstand van doen.
Helaas gaat het om een fictieve band die ze met elkaar, en met de fictieve karakters, bijvoorbeeld Sinterklaas en Zwarte Piet, hebben en dat is dus geen echte band. Het is dus nep.
De anti LGBT+ wetten en het anti LGBT+ denken die voortvloeiden uit de Bijbel hebben in het verleden wel voor een soort primitieve verbinding gezorgd maar dat was dus geen echte verbinding maar een fictieve verbinding, en dus nep, en daarom was het waarschijnlijk ook niet zo gezellig in die tijd.
De fictieve verbinding lijkt eigenlijk al weg te zijn en mensen proberen zich nog te verenigen door samen tegen al het nieuwe en moderne ten strijde te trekken.
Mensen vechten eigenlijk niet eens meer vóór de traditie's omdat de traditie's en het traditionele denken de mensen eigenlijk niet meer verbind, en daarom lijken ze alleen nog verbinding te kunnen vinden in de strijd tegen alle vernieuwing.
Het kapitalistische systeem is gebaseerd op vertrouwen in de toekomst, daar zijn we veel rijker van geworden. Met het geld dat we opeens hadden waren we in staat een rechtsstaat tot stand te brengen die ervoor gezorgd heeft dat ieder individu dezelfde rechten heeft gekregen.
Dat was een behoorlijke vooruitgang omdat vóór de tijd van de rechtsstaat een mens afhankelijk was van de familie als het ging om rechten, voor zover je over rechten kon spreken.
Mensen hadden weinig of eigenlijk helemaal geen rechten maar alleen plichten, dat was helemaal geen ideale wereld. Het leven van mensen vóór de rechtsstaat ging gepaard met veel intimidatie en geweld. Kinderen werden door familie's vermoord en als slaaf verkocht en vrouwen werden verkocht aan mannen door middel van uithuwelijking.
Het draait nu om het individu en dat is een grote vooruitgang. Misschien dat sommige mensen moeite hebben met sommige aspecten van het individualisme maar het leven van vóór de tijd van het individualisme was echt niet zoveel beter, integendeel, ik denk dat het in die tijd het leven veel minder plezierig was.
Een tijd waarin mensen niet in de toekomst of vooruitgang geloofden, maar in een ondeelbare God die voor permanente stilstand of zelfs achteruitgang stond, een geloof die zichzelf waarmaakte. Mensen geloofden in stilstand en achteruitgang en de mensen stonden ook daadwerkelijk stil of gingen ook daadwerkelijk achteruit in de meest brede zin van het woord.
Het is het geloof in de toekomst geweest die voor onze welstand gezorgd heeft en daarmee voor ons welzijn gezorgd heeft, het heeft ons ook mensenrechten gebracht voor ieder individu.
Religie en traditionalisme, wat eigenlijk hetzelfde is, dat zijn primitieve pogingen geweest van de mensheid om een harmonieuze samenleving te bouwen waar mensen met elkaar verbonden zijn en verenigd zijn op basis van een verzonnen gelijkwaardigheid.
Mensen zijn op zoek naar verbinding met anderen, maar terug gaan naar de primitieve tijd is eigenlijk geen optie omdat dat gebaseerd is op fictieve verbinding met elkaar waarbij God en het geloof ons met elkaar verbond en dus geen echte verbinding is.
De echte verbinding met mensen ligt in de toekomst. We moeten ons gewoon beter ontwikkelen om de echte verbinding met anderen te kunnen vinden.
Vermoorde Onschuld
Het kapitalisme is in plaats van religie gekomen in het Westen. Vóór het kapitalisme hadden natie's weinig geld, in ieder geval niet genoeg geld om een rechtssysteem te handhaven. Sinds het kapitalisme heeft de hele wereld zo ongeveer een rechtssysteem en heeft iedereen ter wereld rechten gekregen, de één wat meer dan de ander, maar het gaat overal de goede kant op.
De één heeft als het om geld gaat er meer profijt van dan de ander maar iedere bevolking, op een paar bevolkingen na is succesvoller geworden, kijk bijvoorbeeld maar naar de bevolkingsgroei waar het kapitalisme verantwoordelijk voor is.
Vermoorde Onschuld
U bent dus een tegenstander van het kapitalisme als ik het goed begrijp, net als Jezus en Karl Marx, Boeddha, en Mohammed. U kunt er natuurlijk altijd voor kiezen om in Iran te gaan wonen, al moet ik u zeggen dat Iran dus eigenlijk ook best wel kapitalistisch is.
"Je moet toch wat proberen als er een totaal achterlijke, conservatieve en kortzichtige revolutie aan het uitbreken is."
-
Dat is zeker waar.
Maar als het inderdaad is zoals jij zegt heb ik er vertrouwen in dat jij dat met relatief weinig moeite kunt tegenhouden. Achterlijke mensen zijn immers snel van hun ongelijk te overtuigen met goede, progressieve argumenten.
@ Marq
"Achterlijke mensen zijn immers snel van hun ongelijk te overtuigen met goede, progressieve argumenten."
Was het maar zo`n feest. Kijk gerust naar Noord-Amerika. Canada is een relatief progressief land met een betaalbaar en toegankelijk zorgstelsel. Het is relatief veilig land met weinig wapen gerelateerde doden, maar ten zuiden van de grens zitten een heleboel achterlijke mensen die liever hun eigen kop eraf schieten in plaats van dat ze hun ongelijk toegeven.
Canada heeft ook een behoorlijk restrictief immigratie beleid maar ziet geen heil in fake oplossingen zoals een muur terwijl men daar in de USA wel warm voor loopt. Om conservatieve stemmers te overtuigen vergt een hoop energie. Je kan ze bombarderen met feiten, inzichten, statistieken en truthbombs (dank je Lubach). Men blijft er ongevoelig voor.
"Canada heeft ook een behoorlijk restrictief immigratie beleid maar ziet geen heil in fake oplossingen zoals een muur terwijl men daar in de USA wel warm voor loopt. Om conservatieve stemmers te overtuigen vergt een hoop energie."
-
Ik vermoed dat niet veel immigranten naar Canada willen, vandaar de overbodigheid van hoge muren (niet dat die suffe Mexico-muur gaat werken natuurlijk). En omdat niet veel immigranten naar Canada komen is het ook eenvoudiger het bestaande welzijns-peil, waaronder zorg, te handhaven.
Kortom, Canada (in de zin van immigratie) vergelijken met de USA is iets als Griekenland vergelijken met IJsland. Als je ooit die film (Bowling for Columbine-Sicko?) van Michael Moore gezien hebt ben je enigzins op de hoogte van de enorme verschillen.
Waar het Canada en fake oplossingen betreft wil ik je wel even een link geven betreffende het absurdistisch Kafkiaans genderfluide juridisch steekspel wat daar op het ogenblik op universiteiten en nu ook daarbuiten plaatsvindt:
https://www.youtube.com/watch?v=kasiov0ytEc
Hou je mond niet en stuur “de huidige generatie politici en columnisten met pensioen”.
Is zo’n wens anders dan de identiteitspolitiek? Of je jezelf met een “identiteit” identificeert of de ander een “identiteit” toekent is de normale zaak van de wereld. Maar het als een politieke motivatie te gebruiken daar gaat het vaak mis! Zoals ook met de wensen van Kevin Levie het geval is.
Het is veel interessanter om te weten waarom zo’n identiteitsvorming ontstaat en waarom na bijna twee eeuwen de identiteit opnieuw de politieke middel is geworden voor opdwingen van sociaal-culturele en zelfs economische veranderingen.
Om het kort te houden, de globalisering heeft de sociaal-culturele natieconstructie praktisch overbodig gemaakt en er dreigen de (oud) volkeren langs hun bestaande interne verschillen uit elkaar te vallen. De globalisering heeft zelf enkel een macroalternatief (als vervanger van nationalisme) voor de nieuwe eenheid voortgebracht: het neoliberalisme. Maar neoliberalisme op microniveau geeft geen antwoord op identiteitsvragen over verschillen die er zijn of nieuw ontstaan zijn. Dat is ook praktisch geen prioriteit van globalisering of neoliberalisme.
Elke uiteenvallende natie is aangewezen op haar eigen politieke tradities en publieke neigingen om een antwoord te creëren op identiteitskwesties: heeft de natie geen voldoende draagvlag en drijfveer gecreëerd inzake onderlinge verschillen? Dan valt het letterlijk uit elkaar langs hun verschillen. Anders ontstaat er een nieuwe gezamenlijke identificatie op de ruïnes van (oude) natie en nationalisme. Gezien de neigingen van neoliberalisme (en in het algemeen van globalisering) om zoveel mogelijk a-ideologisch (inhoudsloze) concentratie van macht te bereiken, op microniveau komt de nadruk te staan op verschillen. Dat is niks anders dan een nieuwe dimensie van identiteitsvorming onder de bevolking. Hoe macht bovenaan gecentreerd is, hoe divers de identiteiten zullen zijn. Deze impliceert dat diversiteit, gelijkheid en ook democratie meer dan voorheen van belang winnen en als rode draad in ontwikkelingen naar voorgrond komen. Of er een eindeloze golf van diversiteit zal ontstaan (wat gelet op regionale verschillen onwaarschijnlijk lijkt) of ergens een gezamenlijkheid zal ontstaan, maakt voor het eindstation geen verschil: een samenleving gebaseerd op diversiteit, gelijkheid en democratie. Of er zal een tirannie ontstaan.
De ontstane diversiteit is geen politiek issue en dient ook zo behandelt te worden. Maar de behoudende karakter van huidige elite maakt het onmogelijk om pijnloos over te schakelen. Zij politiseren diversiteit wat doodnormaal dient te zijn door het accent te leggen op wat ooit de natie verenigde: de volksmentaliteit (in het westen) die raciaal, patriottisch en masculien uitgelegd wordt. Deze volksmentaliteit ziet elke andere identiteit onnodig, zijdeling en niet van belang. Daarmee maken ze het voor de rest (identiteiten) onmogelijk zonder politieke krachtmeting ergens aan te komen.
Deze (transformatie in) identiteitscrisis is natuurlijk een rechts issue zoals nationalisme, wel noodzakelijk om erkend en beantwoord te worden, ook (juist) door de links. Zonder het erkennen van deze diversiteit blijft de polarisatie bepalende factor in sociaal-culturele en politieke processen. Zonder deze identificatie zijn ook de gelijkheid en democratie nietszeggende verworvenheden.
Kan het eens ophouden met niet-linkse reaguurders die menen te moeten vertellen wat links wel/niet zou moeten doen, waar links zich wel/niet mee bezig zou moeten houden en wat links wel/niet belangrijk zou moeten vinden?
Als u een probleem constateert in de maatschappij, dan staat het u en de uwen volstrekt vrij om daar wat aan te doen op wat voor manier dan ook. Alsof bijvoorbeeld de scheve huizenmarkt een exclusief 'links' probleem is. En als u daarvoor in een ideologische buikkramp komt omdat u als rasVVDer huizenbezitters moet gaan aanpakken, so be it!
Kan het eens ophouden met niet-rechtse reaguurders die menen te moeten vertellen wat rechts wel/niet zou moeten doen, waar rechts zich wel/niet mee bezig zou moeten houden en wat rechts wel/niet belangrijk zou moeten vinden?
Slapste tegel of them all, mijn waarde.
@Buzzer
'Islamofobie en homofobie kunnen niet samengaan'
Waarom niet?
En als je zegt a en B kunnen niet samen > dat is slecht nieuws voor linkse mensen, vind je dan dat linkse mensen op dit moment proberen vol te houden dat ze islamofoob en homofoob zijn?
Denk nagelt alle Nederlanders van Turkse afkomst aan de schandpaal ivm de Armeense Genocide, De Grauwe Eeuw zorgt voor een verbod op cowboy en indianenspel door kinderen, Nida wil hoofddoekjes bij de Rotterdamse politie, Anne Fleur Dekker ontvangt bedreigingen omdat ze toegeeft kennissen te hebben die FvD stemmen. In Amsterdam trekken een aantal politieke partijen op met AFA tegen racisten/fascisten in de raad, waarmee een grote groep mensen direct als racisten/fascisten zijn weg gezet.
Het kabinet erkent de genocide kwestie, heeft verder maling aan democratie, de NGO's laten zichzelf helemaal gaan op de verkeerde wijze en inderdaad ondanks dat ik veel mensen ken hebben wij het nooit over genderneutrale toiletten.... genderneutrale rookworsten of wat dan ook.
Kleine groepen worden enorm uitvergroot door beide kanten, extreem-rechts is lang niet zo groot als wat de sommige media ons wil laten geloven, extreem-links lang niet zo groot als wat anderen ons willen doen geloven en werkelijk iedereen vergeet in hun drang/dwang de allergrootste groep..
Ze zijn er echt nog wel: de Normale Nederlanders....... want het zijn allemaal maar hele kleine groepjes in vergelijk met die hele grote groep.
Alleen die hele grote groep hoor je niet. Maar ze zijn er wel. Een beetje doof geworden door het geschreeuw van beide kanten... maar ze zijn er echt.
Prachtig verwoord. De schrijver van het artikel die zich in zijn stuk afvraagt wat er misxisxmet polarisatie moet het stuk van Rob Roy maar uitprinten en boven zijn bed hangen. Er zijn inderdaad slechts weinig schreeuwers van long en rechts die baat hebben bij polarisatie. Daar ontlenen zij hun bestaansrecht uit. Dit staat los van het hebben van een eigen mening maar heeft alles van het willen opleggen van hun mening, desnoods met geweld.
@ Rob Roy... wat je zei:
De Grauwe Eeuw zorgt voor een verbod op cowboy en indianenspel door kinderen
Er is geen verbod. Niet door een politiek orgaan.
Tivoli te Utrecht heeft ook niks verboden.
Normale Nederlanders, wat zijn dat?
Volgens mij is dat een groot deel van het probleem: het categoriseren van mensen en wat niet echt ergens bij past 'normaal' noemen.
Maar de onvrede van vandaag heeft hier allemaal niet zoveel mee te maken volgens mij. Het heeft meer te maken met het vertrouwen in de toekomst in een zichtbaar veranderende wereld en het grote gebrek aan leiderschap en visie (daarvoor moet je blijkbaar naar de oogarts).
Die hele grote groep normale Nederlanders die is er inderdaad en die kijken zondagavond massaal" De Luizenmoeder" waarbij je op je eigen bank ongegeneerd kunt lachen om stereotypering zonder dat iemand je een schuldgevoel aan gaat praten. Deze normale Nederlander is het zat om uitgemaakt te worden voor racist, heeft thuis alleen baat bij een genderneutraal toilet en vindt geen aansluiting bij de gastencarrousel van DWDD en Pauw.
Hier een mooie bijdrage mbt dit onderwerp van Özcan Akyol
https://www.ad.nl/binnenland/wat-is-er-aan-de-hand-met-nederland~aa27ab76/
Ongetwijfeld ook een radicaal rechtse persoon volgens de schrijver.
Het wekt geen verwondering dat de extreem-rechtse Duk - die schrijft voor een voormalige nazi-krant: de kampioenen van de identiteitspolitiek; en die dag aan dag verlekkerd fantaseert over een gewapende putsch - met lede ogen aanziet hoe zijn superieur gemeende identiteit links en rechts voorbij wordt gestreefd.
Ik hoor je, @KnorretjeBig, maar je 'whataboutism' raakt geen doel. (Iedereen (vrijwel) was fout in WOII; - ja ook jij en ik, zij het in embryonale vorm. En ik pleit niet voor een verbod van de Tele-nsb.) De Telegraaf is tot op de dag vandaag een enthousiast pleitbezorger van een bepaald gedachtegoed dat stijfstaat van de 'identiteitspolitiek'. Dat gejammer van die bruin gevederde Duk is gewoonweg lachwekkend
@Brave Hendrik
“. (Iedereen (vrijwel) was fout in WOII;”
Waarom zeik je dan nog vijfenzeventig jaar na dato wanneer bijna iedereen fout was? Omdat de Telegraaf ruimte biedt voor meningen die u niet bevallen?
Het valt natuurlijk niet mee om een argument dat uit meer dan twee woorden bestaat, te volgen. De Teleraaf is, met de bruin gevederde Duk, nog steeds een enthousiast pleitbezorger van dezelfde identiteitspolitiek, die - een kind kan de was doen, terwijl-ie een schone luier zoekt - linea recta terug te voeren is op 't nazistische verleden. Hoe moeilijk kan dan zijn? Maar, vertel 's, waarom zeik jij daar zo over? Slecht geweten?
De term identiteitspolitiek is uit Amerika overgewaaid met de "culture wars," maar in de Amerikaanse context heeft het ook inhoud buiten die "culture wars," een inhoud die in Nederland vrijwel geheel ontbreekt. In de VS heeft een conservatief blad als de National Review lange tijd een colorblindness doctrine gehanteerd, als de enige manier om de raciale tegenstellingen in de VS te overkomen. Die doctrine staat lijnrecht tegenover identity politics, het is een reactie op de opkomst van de civil rights movement, die hele scherpe lijnen heeft getrokken in het Amerikaanse bewustzijn. Het verwijt van identity politics uit die conservatieve hoek is dan ook niet noodzakelijk een uiting van de eigen identiteitspolitiek, maar vooral een poging om de "American Dream" zo inclusief mogelijk te maken, en daarmee raciale tegenstellingen te overbruggen.
In Nederland ligt dat anders. Nederland kent geen colorblindness doctrine, omdat de dominantie van de autochtone meerderheid hier altijd impliciet is geweest. Die dominantie is altijd als de "neutrale positie" beschouwd. Dat maakt het gebruik van de term identiteitspolitiek door Wierd Duk zo potsierlijk, want die is de belichaming van de denkwijze die objectiviteit en neutraliteit pretendeert. Duk neemt graag de pose van objectieve, neutrale journalist aan, en gebruikt daarvoor een aantal retorische trucjes, zoals het opvoeren van mensen die heel toevallig precies die dingen zeggen die Duk zelf ook denkt. Aan dat arsenaal retorische trucjes heeft Duk de term identiteitspolitiek toegevoegd, en daarmee heeft hij het van elke inhoudelijke betekenis ontdaan.
In Nederland ligt dat anders. Nederland kent geen colorblindness doctrine, omdat de dominantie van de autochtone meerderheid hier altijd impliciet is geweest. Die dominantie is altijd als de “neutrale positie” beschouwd.
Is dit hetzelfde als 'white privilege' ?
Een goed stuk. Wierd Duk is een waardeloze rechts radicale journalist. Hij is een FvD en PVV propagandist. Eentje die liegt dat PVV en FvD qua media aandacht worden achtergesteld. Heb je iemand gehoord over de 1 miljoen GL kiezers die buitenspel stonden vorig jaar? Het gaat alleen maar om die 1,3 miljoen klagers. Alles draait al om die rechts radicale kiezers. Al helemaal bij Wierd Duk.
Dan laat Duk het overkomen alsof Anne Fleur Dekker, Gario, Sylvana de mening vertolken van miljoenen linkse kiezers. Terwijl ze de mening vertolken van een zeer klein deel. Om een of andere reden moet ik als volstrekt normale linkse kiezer daar elke keer afstand van doen. Terwijl AFD, Gario, Sylvana me volstrekt koud laten. AFA ook. PvdA, SP zijn ook duidelijk geweest over AFA. Jesse Klaver heeft al zeer duidelijk gezegd niets met AFA te hebben. Als je dan zo extreem leugenachtig bent dat je dat niet meldt dan ben je af.
Mijn pa heeft kanker gehad, maar kennelijk heeft Duk het nodig om op die manier zijn punt te maken. Zoals rechts radicalen alles misbruiken. Of het nu verkrachtingen, aanslagen zijn. Alles om hun eigen politieke gedram kracht bij te zetten. Identiteitspolitiek is iets heel kleins. De media doet het voorkomen alsof het heel groot is. De media doet het ook overkomen alsof deze tijd rechts is. Terwijl Nederland gewoon verdeeld is. Niet perse anti EU is. Niet perse tegen of voor referenda. Nederland is gewoon verdeeld.
Overigens ben ik tegen vrouwen onderdrukking, voor homo rechten. Tegen onbegrensde immigratie, maar ben ik tegen racisme. Ik heb weinig met de islam, maar iemand mag geloven wat hij of zij wilt. Ik ben tegen antisemitisme, maar ik ben er ook tegen dat rechts radicale de oorlog en de holocaust voortdurend misbruiken om kritiek op Joden in de kiem te smoren.
Baudet en Wilders mogen hun eigen punten verdedigen en voor sinterklaas zijn. Terwijl Gario en Sylvana ook volkomen terecht sinterklaas mogen aanvallen, omdat zij die afwijkende mening mogen hebben. Zonder bedreigd te worden door allerlei agressieve rechts radicalen.
In Nederland mag je samenwerken met wie dan ook. Geen enkele partij is hetzelfde en geen enkel inzicht is het hetzelfde. Maar kennelijk ben je al een antisemiet als de broer van de achterneef van de buurman dat is. Als je die verre kennis al kent ben je een antisemiet.
Als Duk hetzelfde had gedaan bij Baudet had het demoniseren geheten. Duk en heel veel rechts radicalen moeten eens ophouden met verdraaien en eens ophouden met media verkeerd interpreteren. Op Joop zitten meer FvD en PVV'ers als op Geenstijl er linkse mensen zitten.
De auteur heeft overigens met zijn conclusie volstrekt gelijk. Als je anders denkt als de agressieve rechts radicale goegemeente denkt ben je antisemiet, niet Nederlands, pak je kinderen hun kinderfeest af. Ben je een landverrader en sta je aan de foute kant. Rechts radicaal mag Poetin en Trump aanhangen, maar Erdogan aanhangen is een ongekende doodzonde.
Ook het bewijs dat FvD en PVV'ers helemaal niet voor vrijheid van meningsuiting zijn. Ze staan voor hun eigen vrijheid van meningsuiting. En dat is levensgevaarlijk.
Oke laat als statement de gemeente fracties van GL PvdA SP en D66 (alhoewel laatste niet links is maar meer een regenten partij aan het worden is) in Utrecht zich uitspreken tegen de boycot van een kinderfeest in Utrecht en dat Tivoli niet moet wijken voor een pressie groep die een onbenullig kinderfeestje aangrijpt om een punt te maken.
Wierd Duk vind ik iemand die tenminste zijn verstand nog gebruikt en ook nog zijn mening durft te uiten. En dan deze:
"Op Joop zitten meer FvD en PVV’ers als op Geenstijl er linkse mensen zitten. "
Een ieder die het niet met u eens is is een PVVer of een FvDer.
Ik ben het met totaal niet met u eens en ik stem SP.
Aaanvulling: ik stem SP omdat deze partij zich wel met echte maatschappelijke problemen bezig houdt, iets waarvan de racisme schreeuwers nog wat van kunnen leren.
@ JanBakker
Waarom moet er door links een statement worden gemaakt? Doen FvD en PVV dat ook bij de NVU en de oude Le Pen? Dat doen ze natuurlijk nooit. Ik ga ook geen afstand doen van AFA. Iedereen weet dat ik tegen geweld ben. Dus dan weet iedereen hoe ik over extremisme denk.
Ik ga niet door een rechtse radicaal hoepel springen omdat rechts radicalen daar hun politieke voordeel mee willen doen
@ Buzzer
Je doet een aantal stellingen en onderbouwt die op geen enkele manier. Behalve dat u het oneens bent met mij. Onderbouwt u eens wat Wierd Duk een journalist maakt dan. In plaats van een kansloze PVV propagandist. Als je al op je Twitter profiel zet dat je de David Attenborough bent van de boze burger. Dan ben je compleet niet geloofwaardig.
Ik ben het ook af en toe oneens met Daanouwens en met Bob. Ook wel eens met Hertog. Die noemt zich een FvD lid. Hertog is wat mij betreft iemand die heel fatsoenlijk is. Daar kan u nog veel van leren.
U doet overkomen alsof ik pro Sylvana of Gario ben. Of Anne Fleur Dekker. Ik verdedig hun vrijheid van meningsuiting en ik erken dat de auteur gelijk heeft. Je mag in dit land geen afwijkende mening hebben over Zwarte Piet en Sinterklaas. Ook niet over een kinderfeest. Dat mag niet. En vooral niet van de "vrijheidstrijders".
Overigens zie ik op deze site overal mensen( die niets met Baudet of Wilders beweren te hebben) het opnemen voor Baudet en Wilders. Of voor Wierd Duk. U beweert een SP'er te zijn. Het zal wel. Wat is daar dan het nut van? Denkt u nu werkelijk dat als u lief doet tegen rechts radicalen dat ze lief terug doen ofzo?
Dan uw 2e reactie. GL, D66 en PvdA houden zich met talloze zaken bezig. Identiteit is maar een heel klein onderdeel daarvan. Ben zelf PvdA lid geweest. Het idee dat de PvDA alleen bezig is met identiteit is de grootst mogelijke onzin. U weet overduidelijk niet waar u over praat.
Het is Wierd Duk en de FvD en PVV horde op sociale media die AFD, Sylvana zo groot maken. Denk je dat het de doorsnee (linkse) kiezer iets interesseert.? Ben er wel klaar mee dat je als normale (linkse) kiezer je altijd tegen of voor clubjes moet verantwoorden waar ik niets mee te maken heb.
@Sonic
Ik denk dat Jan je post voorlopig niet leest, die staat nog op het dorpsplein afstand te nemen van alles wat er fout is op rechts. Dat duurt nog wel even.
@ Sonic:
[Baudet en Wilders mogen hun eigen punten verdedigen en voor sinterklaas zijn. Terwijl Gario en Sylvana ook volkomen terecht sinterklaas mogen aanvallen...]
Hier verspreid je die leugen van rechts dat de activisten tegen Zwarte Piet het Sinterklaasfeest als zodanig zouden willen afschaffen. Nog maar eens: het gaat om de racistische karikatuur Zwarte Piet, die pas in 1850 in het Sinterklaasverhaal is gebracht. Dus juist om een Sinterklaasfeest dat voor álle kinderen fijn is.
Voor de rest kan ik me wel vinden in je verhaal.
Buzzer: Wierd Duk vind ik iemand die tenminste zijn verstand nog gebruikt en ook nog zijn mening durft te uiten.
--------------------------------
Vind ik ook. Duk denkt onafhankelijk en gaat niet met de mainstream mee. Inderdaad is hij niet te plaatsen onder de noemer Amerikaans links (identity poltics, doorgeschoten policor, climategate), maar van die stroming in de politiek - die ook Europa probeert te veroveren - hebben wel meer mensen genoeg.
De SP heeft m.i. de meeste toekomst als zij in staat is om Amerikaans links van zich af te houden. Als vrijwel enige Nederlandse linkse partij overigens.
Het gaat niet om gelijke rechten, want die zijn er al. Het gaat om gelijke behandeling in gelijke situaties. Mij is verder niet duidelijk wat hier identiteit wordt genoemd. Een persoonlijke identiteit heeft iedereen. Een groepsidentiteit is niet iets vanzelfsprekends. Want mensen met bepaalde overeenkomende kenmerken hoeven helemaal niet op dezelfde manier er mee om te gaan. En voor zover er overeenkomend gedrag en denkwijzen zijn blijven toch unieke persoonlijke kenmerken meespelen. Dus wees terughoudend in typeringen (etikettering). En laat je niet leiden door een generalisatiedrift.
Aandacht vragen voor ongelijke behandeling is terecht, maar wees wel nauwkeurig in het onderzoek naar de oorzaken. Er heerst nogal wat oppervlakkig ideologisch jargon in de kritiek. Ook bij jou Kevin.
Identiteitspolitiek.
Alweer zo'n term overgewaaid uit Amerika ? En wat bedoelt men eigenlijk ?
Wikipedia omschrijft het zo :
Identiteitspolitiek is het nastreven van politieke doelen waarbij als belangrijkste argument de 'identiteit' van de betrokkenen wordt ingezet, meestal hun etnische achtergrond of genderidentiteit, soms ook hun religieuze commitment. De term is een letterlijke vertaling van het Engelse identity politics
Mij lijkt dat Wierd Duk sinds jaar en dag doet aan identiteitspolitiek ten behoeve van zijn eigen etnische Nederlandse groep. Niks mis mee om het beste te willen voor de eigen etnische groep, maar Wierd Duk slaat wel eens door. Zoals mede een verbale beeldenstorm opzetten richting de directie van het Mauritsmuseum .
Zie dit filmpje https://www.telegraaf.nl/nieuws/1550210/stop-de-vervalsing.
Het 'identiteitsgevoel' van Wierd Duk heeft veel te maken met het wegwensen van bepaalde etniciteiten en het wegwensen van kritiek op stukjes Nederlandse geschiedenis die niet zo fraai en glorieus zijn.
Overigens heb ik een weblog met nieuws van en over Indische Nederlanders, en wat hun specifiek interesseert.... zoals identiteitsvragen en geschiedenis. Dat mag je politieke doelen noemen en daarmee past het in de wikipedia-omschrijving .
En nee.... ik overdrijf niet daarin oa door af te zetten tegen andere culturele identiteiten....en/of de 'bedreiging' van de eigen groep uit te vergroten.
Net als andere etnische minderheden hebben Indische Nederlanders zich altijd moeten 'invechten' en nog steeds . En daar mag over bericht worden. Het is Nederlandse geschiedenis en Nederlandse hedendaagse realiteit.
@ Indisch4ever:
[Mij lijkt dat Wierd Duk sinds jaar en dag doet aan identiteitspolitiek ten behoeve van zijn eigen etnische Nederlandse groep.....Het ‘identiteitsgevoel’ van Wierd Duk heeft veel te maken met het wegwensen van bepaalde etniciteiten en het wegwensen van kritiek op stukjes Nederlandse geschiedenis die niet zo fraai en glorieus zijn.]
Zo is het.
Je hebt er dan ook helemaal gelijk in aandacht te besteden aan specifieke identiteitsvragen en geschiedenis. Het is een enorme misvatting dat zoiets niet samen zou kunnen gaan met een meer algemene strijd tegen het onderdrukkende kapitalistische systeem, zoals mensen als Van Engelen beweren of suggereren. Het gaat immers inderdaad ook om "Nederlandse geschiedenis en Nederlandse hedendaagse realiteit."
Identiteitspolitiek loopt vaak langs etnische lijnen.
Wilders vindt iedereen met een kleurtje geen echte Nederlander. Ook al is men hier geboren en getogen, maar de PVV vindt je pas een echte Nederlander als je net zo bent als hen.
DENK was gisteren op de Turkse TV om te verkondigen dat Turkse Nederlanders moeten kiezen aan wie ze loyaal zijn en politici van Turks-Nederlandse afkomst af te schilderen als verraders omdat ze een andere mening erop nahouden omtrent de Armeense genocide.
Dat is waar identiteitspolitiek toe leidt, maar Kevin blijf lekker verder slapen.
Identiteitsdenkers zijn een zeer vocale minderheid die het debat kapen. Het enige goede wat Jan Willem Duyvendak schrijft is dat rechtse politici het al tijden doen.
En dat klopt, sinds Wilders bij de VVD weg is bedrijft rechts al identiteitspolitiek. En je ziet dat het werkt, de VVD presenteert zich vaak als het redelijke alternatief.
En nieuwsflash. Met genderneutrale rompertjes en genderneutrale toiletten wordt discriminatie op de werkvloer niet bestreden.
Ja, laten we alle blanke Nederlanders eens 'wit' blijven noemen. Met dat actievoerders jargon is die polariseert en biologisch niet klopt. Dat trekt mensen.
De arbeider is ook de verliezer van het vluchtelingenbeleid. Er blijft een tekort aan betaalbare woningen. Onder invloed van linkse mensen, zoals de schrijver, is er veel energie en druk gezet om deze mensen naar binnen te halen maar geen enkele om nieuwe huizen te regelen waardoor de arbeider achter in de rij kwam te staan. Ook hierin heeft gevestigd links geen baksteen op elkaar gekregen voor de arbeider.
Op het gebied van juist anti-discriminatie is het lachwekkend. Ongeveer een maand geleden was er een echte casus: uitzendbureaus werkte mee aan discriminatie. Nu zou je zeggen: doorpakken want dit is iets wat niet te tolereren is. Een maand later gaat het weer over cowboy en Indianen-kinderfeesten en straatnaambordjes. Je tegenstanders hoeven niet voor bliksemafleiders te zorgen, met dit soort vrienden heb je geen vijanden meer nodig. Criticasters zet je als racist weg en daar geloof je heilig in. Mensen, even een puntje: discriminatie vertrekt niet of neemt niet toe met Zwarte Piet. Straatnaambordjes doen niets voor of tegen racisme. Over 'wit' had ik het al gezegd. Gaybra's en genderneutrale toiletten zorgen niet dat homo's en transgenders veilig over straat kunnen. Chose your battles want nu zijn jullie een parodie op jezelf.
Verder heeft de schrijver het eenmaal over 'klassenstrijd'. en alleen omdat hij andere aanhaalt. in de tijd van werkende armen, voedselbanken (kent men dit woord nog?), flexcontractjes en ZZPerschap, is dit kroonjuweel van links verdwenen. Vroeger diende het als wisselgeld bij onderhandelingen maar nu verstoft het in de kelder. Dat weet de arbeider en die trekt de juiste conclusie: ik heb niets bij jullie te zoeken. Daarom heeft de VVD de macht. Zo is links een roepende actiegroep geworden die aan de zijlijn tegen Zwarte Piet bezig is. Dit zinloos maar dat is een klein offer voor eigen gelijk.
Inderdaad, pijnlijk juist. En niet alleen de arbeider. Wat dacht je van de middenklassen? De mensen die teveel verdienen voor een sociale huurwoning en volgens de bank te weinig voor een hypotheek? Die mogen de vrije sectorhuren neer gaan leggen, die hoe ironisch veel hoger zijn dan zelfs een hypotheek zonder hypotheekrenteaftrek.
Het onderwijs, met de rampwet Passend Onderwijs en die duizenden thuiszitters. De zorg, de veiligheid met elk jaar een nieuw dieptepunt in aangiftebereidheid omdat aangifte toch alleen zin heeft voor de verzekering. Je zou toch verwachten dat dergelijke thema's hoog op de linkse agenda zouden staan. Maar nee, identiteit, identiteit, identiteit.
@Karingin
“En ophouden de SJW’s te verwarren met linkse partijen.”
Hoeveel SJW zouden er in rechtse partijen actief zijn of alleen maar op hun stemmen?
Knor: Nul komma nul. Dus? Dat betekent nog niet dat linkse partijen in hun programma's op die toer gaan. Er zal bij de meeste wel iets staan over aanpak van discriminatie maar dan heb je 't wel gehad. Iets wat rechts ook ongetwijfeld in hun programma's hebben staan. En hoe verder naar rechts je gaat, hoe meer identiteitspolitiek je tegenkomt. Alleen dan niet ten gunste van minderheden.
Je begrijpt er niet veel van. Het grote probleem van links is dat ze geen visie of idee hebben hoe verder te gaan met alle sociaal economische problemen van deze tijd en van de toekomst. Er is geen leidraad en buiten het compromis op compromis en de hang naar de macht om heeft links geen enkel verhaal.
Nu heeft rechts dat ook niet, bij de VVD en D66 is het machtspolitiek en vul de zakken, maar die hebben toch iets meer op de agenda.
Links komt niet veel verder meer dan vingertje wijzen en benoemen van alles wat slecht is. En tegen dat slechte protesteren.
Een heleboel van die zaken waar links zich tegen afzet zijn natuurlijk ook zaken die veranderd moeten worden en die ronduit slecht of erger zijn maar het zet geen zoden aan de dijk en het is zeker geen reden voor mensen om links te stemmen.
Sterker nog de anti zwarte Piet demonstrant is anti zwarte Piet maar hoeft helemaal niet links te stemmen. De voorstander van genderneutrale toiletten wil genderneutrale toiletten maar dt wil niet zeggen dat hij/zij links stemt.
Hoe nobel dan ook om identiteitspolitiek te bedrijven, het is niet iets waar links zich in de eerste plaats mee moet identificeren en links moet veel breder zijn dan alleen dat. Temninste, wil ze ooit nog een rol van betekenis spelen.
Gaat links op deze manier door dan is het over en uit.
Ter aanvulling op mij zelf: Natuurlijk benoemt links de sociaal economische problematiek wel in haar verkiezingsprogramma's.
Maar helaas komt zulks niet naar voren in de discussies, opinies en de polemiek op zowel televisie, kranten en op internet.
Daar overheersen de discussies wat betreft zwarte Piet, racisme, genderissues en culturele thema's. Zeer lovenswaardig en nobel maar het trekt geen electoraat.
Sterker nog, het polariseerd. De lager opgeleide kiezer, de oudere en de kiezer met een andere culturele of religieuze achtergrond verdwijnen naar partijen die deelbelangen behartigen.
Wie een hypotheek heeft stemde veelal VVD ook al heeft zo iemand een lage opleiding, klote baantje en moet zijn hele leven sappelen. Denk trekt moslims. Wilders bedient de lager opgeleide die zich achtergesteld voelt en bedreigd. (overigens is Wilders totaal fake en een aanhangsel van de VVD) De oudere gaat naar Krol. Daar is het electoraat van de linkse partijen gebleven.
En natuurlijk helpt het ook niet dat links elkaar de tent uitvecht en dat GL en de PvdA constant vrijages hebben met sociaal economische rechtse partijen.
Kortom links heeft weinig meer te bieden.
Melechon, Corbyn en in mindere mate Sanders hebben dat door.
Hier zie je dat oud links wat nog steeds gelooft in de derde weg en samenwerking met rechtse partijen zoals VVD,CDA,D66 vooral haar pijlen richt op haar broeders links van haar want dat zouden populisten zijn.
Tsja dan hou je niet veel over. Wie rechts wil stemt wel op echt rechts en niet op een slap aftreksel er van zoals PvdA of GL. En wie links wil in Nederland wacht vol smart op een Corbyn of een Melechon in Nederland.
'Mijn hoop is dat ze dat niet doen, en in plaats daarvan de huidige generatie politici en columnisten met pensioen sturen.' Et voila, op het einde toch nog de reden waarom het debat niet moet polariseren: 'nee, jij moet je mond houden', uiteindelijk komt de auteur niet veel verder dan deze conclusie.
Het grote probleem mijns inziens is dat beide kampen roepen 'you're with us, or against us', en dat is precies waar de grote middenmassa zich niet voor laat lenen. Ik vind het onredelijk dat als mijn mening afwijkt, het ofwel ligt aan 'mijn witte privilege', dan wel aan 'zelfhaat'. Het debat is gegijzeld door de vorm, terwijl het om de inhoud moet gaan. Of zoals mijn lesbische buurvrouw van 60 roept: 'genderneutrale toiletten? daar heb ik niet jarenlang voor gestreden!'.
Het is zo hypocriet als de pest, rabiaat rechts is decennia geleden al begonnen met identiteitspolitiek. En maar mekkeren dat ze niet gehoord worden en dat minderheden nou eens hun bek moeten houden. En laf links laat zich gewoon ringeloren. Bah. Wat mij betreft: the only way is up.
Uit dit artikel blijkt dat je geen flauw idee hebt wat met identity politics bedoeld wordt.
Je gaat terug in de stuip door wat beschuldiging over „rabiaat rechts“, wat een ontzettende flauwekul. Ter info, je hebt hiermee Wierd Duk´s punt slechts bevestigd.
Levie bewijst met dit stuk helaas het gelijk van Duk. Waarom toch altijd die overdrijvingen? Je diskwalificeert er met name jezelf mee. Wierd Duk radicaal rechts noemen is zot. Er is voldoende aanleiding om kritiek op hem te hebben, maar hou je dan bij de feiten en verval niet altijd zo in framing.
Ook apart dat je aan de ene kant over radicaal rechts praat, maar aan de andere kant over 'progressieve activisten'. Voor mij, als gematigd links iemand, bestaat er ook een radicaal links waar ik net zo een hekel aan heb als aan radicaal rechts.
"Mensen die zich sterk maken voor vrouwenrechten of vluchtelingen, of actievoeren tegen racisme of homohaat, die moeten gewoon hun mond houden."
Nee. Dat moeten ze zeker niet, en er is volgens mij ook niemand dat dat vindt. Wat men wil is enige relativering. Mond opendoen moet, schreeuwen is niet nodig. Zaken niet op de spits proberen te drijven omdat dat een averrechts effect heeft, niet polariseren. Zaken niet zo eenzijdig belichten. In andere woorden,met radicalisme bereik je echt helemaal niets: je jaagt er mensen mee weg naar rechts.
De oplossing ligt in het midden, maar dat wordt van twee kanten overschreeuwd.
En waar hebben we het in godsnaam helemaal over. Men zou denk ik serieuzer genomen worden als men eens actie zou laten zien op zaken die nog wel in Nederland een serieus probleem zijn zoals de huizenmarkt, de uitbuiting van zzp'ers, en de uitholling van het onderwijs in plaats van genderneutrale toiletten.
"Mijn hoop is dat ze dat niet doen, en in plaats daarvan de huidige generatie politici en columnisten met pensioen sturen."
We kunnen blijven hopen of we kunnen ervoor zorgen dat ons mooie landje die kant op gestuurd wordt.
Je hoeft Duk niet als radicaal rechts te labelen (is ie niet) om het curieus te vinden hoe (blank) NL zo hecht aan een raciale, folkloristische traditie als het Sinterklaasfeest. Heeft meer met onverschilligheid en ongevoeligheid te maken, denk ik.
En wat is dan het indianen en cowboys feest wat nu in Tivoli niet meer mag. Wat schiet men toch in een kramp als een paar man commentaar heeft. En de pers het dan aandacht geeft. Waar gaat dit eindigen.
'Heeft meer met onverschilligheid en ongevoeligheid te maken'
En vooral ongevoeligheid van de antipietactivisten tegenover anderen en hysterische overgevoeligheid voor het eigen verzonnen leed.
@Henk
Er wordt af en toe wel wat overdreven gereageerd, maar in hoeverre heb jij hier last van?
'Waar gaat dit eindigen' klinkt nogal fatalistisch.Als het overdreven is (en soms is het dat denk ik ook) dan stopt het vanzelf Henk, geen paniek.
Is dit niet de tendens van deze tijd? Mensen die elkaar de mond willen snoeren als ze het niet met elkaar eens zijn? Het onredelijk modereren op sites, discussies afkappen met krachttermen en ga zo maar door? Het zgn vredig demonstreren maar erbij kijkend en gedragend alsof je de ander wil afmaken?
Dit is een tijd dat de een de ander het daglicht in de ogen niet gunt en waar het is begonnen interesseert mij eigenlijk niet eens, ik vind het veel belangrijker om te weten wanneer en of het sowieso nog wel gaat eindigen.
Boven dit stuk staat de kop: "Mannen die willen dat jij je mond houdt".
De laatste zin luidt: "Mijn hoop is dat ze dat niet doen en in plaats daarvan de huidige generatie politici en columnisten met pensioen sturen".
Blijkens het fotootje naast dit opiniestuk manifesteert Kevin Levie zich als man.
Dus waar hoort hij bij?
HanvanderHorst 24 februari 2018 at 01:43
Boven dit stuk staat de kop: “Mannen die willen dat jij je mond houdt”.
De laatste zin luidt: “Mijn hoop is dat ze dat niet doen en in plaats daarvan de huidige generatie politici en columnisten met pensioen sturen”.
“Mijn hoop is dat ze dat niet doen en in plaats daarvan de huidige generatie politici en columnisten met pensioen sturen”
-
Het is ook hoog tijd dat de huidige generatie politici, columnisten en koppenmakers het veld ruimt. Hun beleid, visies en koppen hebben niet gewerkt.
En uiteindelijk wilden ze allemaal hetzelfde: dat andere mannen hun kop hielden.
Wat is het economische verhaal van links?
Ik denk dat het echt ontbreekt aan een goed verhaal over waar men naartoe wil, hoe we daar gaan komen en hoe we als we er zijn een en ander gaan volhouden (het moet bestand zijn tegen concurrentie uit het buitenland).
Dit verhaal is echt veel makkelijker voor rechts ('ieder voor zich' zijn maar drie woorden).
Ik denk dat het formuleren van een toekomst waarin herverdeling van opbrengst via de overheid noodzakelijk is nu gestart zou moeten worden.
"Dit verhaal is echt veel makkelijker voor rechts (‘ieder voor zich’ zijn maar drie woorden). "
-
Wat een ongehoorde stupiditeit. Rechtse mensen vinden "ieder voor zich" ?
Probeer eens wat vaker andere mensen te spreken en luister eens wat beter.
En nee, niet iedereen die je op je stupiditeit wijst is per definitie rechts en vindt "ieder voor zich". Eigenlijk zou men verwachten dat diversiteitskampioentjes vanuit hun eigen principes al beter zouden moeten weten, maar helaas. Zelfs dat is al te hoog gegrepen.
Ik spreek best wel wat andere mensen, lees best wel wat hierover. Je onderbouwing mist met betrekking tot de opmerking 'ongehoorde stupiditeit', dus ik weet niet precies door welke vermomming van het ieder-voor-zich verhaal jij je laat foppen.
Schelden is een teken van populisme, niet per se links of rechts, dat ben ik wel met je eens.
Ik pak jouw reactie er maar bij. Ten eerste heeft elk verhaal( dus ook het linkse) zwaktes. Waarom links geen zwaktes mag hebben is mij een raadsel? Met een halve minuut zoeken zie je dat links met alternatieven is gekomen. Dat kan je nog op deze site( Joop) opzoeken.
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/groenlinks-sp-pvda-alternatief-regeerakkoord
Even een opsomming. De BTW gaat niet omhoog. De dividendbelasting niet omlaag. Het eigen risico wordt afgeschaft. Er komen woningen bij. Uitkeringen gaan omhoog. De energierekening( ook al zo rechtse leugen) gaat omlaag. En ga maar door. Er zijn talloze verkiezingsprogramma's en manifesten. Echt complete onzin dat er geen verhaal is. Of dat het alleen FvD en PVV bashen betreft.
De PvdA en ook schoorvoetend de SP doet overigens mee aan de Turkije deal en vergelijkbare deals. Alleen GL wijst dat af. Op EU beleid was het vorige kabinet juist euro kritischer als dit kabinet. Met D66 erin.
Ik denk dat mensen vooral erg ongeïnformeerd zijn over wat links doet. Dat ze niet weten wat hun programma punten zijn. Ook op het punt van milieu en energie zijn veel mensen erg ongeïnformeerd.
Het is een beetje vreemd om te verwijten dat links geen verhaal heeft als je dat verhaal niet doorgrond en niet weet( dat geldt voor veel mensen) wat ze nu eigenlijk voor stellen. Het is bij (radicaal) rechts vooral veel onwetendheid over de plannen van links.
"Schelden is een teken van populisme, niet per se links of rechts, dat ben ik wel met je eens."
-
Dat is prima, dat moet je maar niet doen dan, al schreef ik dat niet en is het dus jouw stropop.
Je stupiditeit uitte zich in je idiote generalisering van een hele groep andersdenkenden.
Dat gaan ontkennen is ietwat belachelijk, omdat het er zonder enige nuance nog altijd zwart op wit staat. Daar valt weinig te foppen of te framen dus.