De Franse president Emmanuel Macron wil dat er een goedkoop abonnement komt om met het openbaar vervoer te reizen. Dat heeft hij gezegd tegen een nieuwskanaal op YouTube. Macron is voorstandevan eenzelfde soort regeling als in Duitsland. Daar kunnen reizigers voor 49 euro per maand gebruik maken van alle regionale treinen en bussen.
Het miljardenproject moet de uitstoot van CO2 terugdringen, doordat meer mensen de auto laten staan en kiezen voor het duurzamere en goedkopere openbaar vervoer. In Duitsland kwamen er sinds de lancering in elk geval 11 miljoen abonnees bij. De Franse president heeft zijn transportminister gevraagd om het systeem op te zetten in alle regio's die eraan mee willen werken. Het is de bedoeling dat er op termijn een landelijk abonnement komt, net als het Deutschlandticket in Duitsland.
Om in Nederland een soortgelijk goedkoop, of zelfs gratis voor minima, ov-abonnement te realiseren, is berekend dat de overheid daar jaarlijks zo'n 4 miljard euro voor moet uittrekken. De VVD is pertinent tegen zo'n regeling omdat dit volgens die partij te duur is. Wel hebben de opeenvolgende kabinetten-Rutte tientallen miljarden euro's subsidie per jaar in de fossiele industrie gepompt. Uit onderzoek van Milieudefensie, SOMO en Oil Change International blijkt dat de fossiele subsidies jaarlijks 37,5 miljard euro bedragen.