Londen heeft een probleem, zoals veel gemeenten in de Westerse wereld die veramerikaniseerd zijn: de inwoners zijn veel te dik. Een van de oorzaken daarvoor is de import van de Amerikaanse eetcultuur van junkfood waarbij mensen grote hoeveelheden ongezond eten naar binnen werken in plaats van een normale maaltijd te nuttigen. Burgemeester Sadiq Khan wil reclame voor dergelijke maagvulling die teveel vet, zout of suiker bevat in het openbaar vervoer gaan verbieden. Hij wil zo de sociale druk om fastfood te consumeren verminderen. Vooral kinderen zijn gevoelig voor de vreetreclames, met als resultaat dat veertig procent van de 10- en 11-jarigen te zwaar is, met name in de arme wijken.
"Burgemeester Khan krijgt alvast steun van specialisten. De Britse federatie van kinderartsen noemt reclame “een van de belangrijkste oorzaken van de toename van obesitas bij kinderen”. Londen volgt daarmee het voorbeeld van Amsterdam, dat sinds dit jaar geen reclame gericht op jongeren voor ongezond voedsel meer toelaat in de metro."