Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Laat je geen oorlog aanpraten

  •  
13-04-2025
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
11690 keer bekeken
  •  
ANP-520821936

Nico schrijft een serie over aspecten van oorlog, dit is aflevering 48

Als fervent tegenstander van zinloos geweld en oorlog snap ik niet waarom er in Nederland voortdurend op een oorlog wordt aangestuurd. Het is net of we naar een oorlog verlangen of ons erin willen laten rommelen. Waarom toch?

Twee recente voorbeelden: de dagorder en het noodpakket.

 1) Afgelopen week verscheen een dagorder van generaal Onno Eichelsheim om het Nederlandse leger versneld in gereedheid te brengen voor inzet. Bedoeld als een signaal aan alle 76.000 medewerkers van Defensie om Rusland af te schrikken. Een vakbondsman zei in het NOS-Journaal dat het goed is om ons op een oorlog voor te bereiden.

Dit soort nieuws roept bij mij direct allerlei vragen op. Waarom moet de generaal paniek zaaien? Gaat ons parlement nog kritisch discussiëren over de vraag of we ons wel in het conflict in Oekraïne willen mengen, na alle mislukkingen in bijvoorbeeld Afghanistan en Srebrenica? Ook moet ik denken aan de aanval op Hawija in Irak waarbij zeventig burgers sneuvelden. En – nog een vraag - zou Rusland inderdaad enorm schrikken van zo’n Hollandse dagorder?

2) Noodpakket. Via slimme campagnes en talkshow-gesprekken worden we door de overheid aangespoord om snel een noodpakket in huis te halen. Alsof dat zin heeft wanneer een idioot besluit om de atoombom of iets vergelijkbaars te gooien. Bij SOS Central kun je een gratis noodpakket aanvragen, maar ons prachtige kapitalisme voorziet ook in dure pakketten. Hoe duurder, hoe idioter. Op internet tref ik een Premium XXL pakket aan voor € 895,00, dat eigenlijk € 1.295,00 kost. Een koopje dus. In deze ‘rampenrugzak’ zitten onder andere thermische slaapzakken, een tactische bijl en een ‘overlevingsmes’. Leuk als je op zoek bent naar het woord van het jaar 2025. Is het overlevingsmes bedoeld om je huisgenoot op te eten als het te lang mocht duren? Je kunt ook overwegen om naar een veilig land te verkassen.

De doorsnee media doen driftig mee met het angst aanjagen voor een oorlog. Hoge militairen kunnen ook ongestraft roepen dat als je vrede wilt, je je op oorlog moet voorbereiden. Breng daar maar eens wat tegenin. En op maandagavond kun bij de AVRO/TROS in ‘Strijders’ zien hoe je soldaatje kan spelen.

Gelukkig logenstrafte het tv-programma Buitenhof van 13 april dit beeld. Het begon met commandant Eichelsheim die verklaarde weer even alles op scherp te willen zetten. Wat later merkte Pieter Jan Hagens (tijdens zijn laatste uitzending) op: “Hoe meer we erover praten, hoe groter de kans dat het mis gaat.” De generaal: “Je moet dealen met de feiten die op je af komen. Rusland kan binnen drie tot vijf jaar een EU-land binnenvallen.” Waarom geen nul of vier jaar?

Vervolgens kwam historicus Beatrice de Graaf aan het woord. Ze constateerde dat er recent een grondtoon van strijd en intimidatie is ontstaan en riep op om de traditionele liberale waarden serieus te nemen. Als uitsmijter gooide de Belgische psychiater Dirk de Wachter er nog een schepje bovenop. “De vraag is hoe we in deze tijd overeind blijven? Ik vertrouw nog op diplomatie. In moeilijke tijden is vooral de verbinding met de ander belangrijk. Aandacht voor de ander, daar gaat het nu om. De Westerse wereld neigt te veel naar ikkigheid. Beleg niet in geld, maar in verbinding. Dat geeft ook rendement op de lange termijn. Wees geen ‘lone wolf’. Engageer je. Als psychiater vraag ik mij af hoe we nog voor onze patiënten kunnen zorgen als we veel geld voor onze defensie nodig hebben.”

Toevallig vraagt Hagens of Dirk al een noodpakket in huis heeft. Het antwoord: “Nee. Ik weet niet of dat de oplossing is. En tot slot: Mijn hoop zit in de verbinding met de ander.”

Zijn woorden zijn mij uit het hart gegrepen. Ik zou zeggen: gebruik je gezonde verstand en laat je niet te snel een oorlog aanpraten. Benadruk de vrede en komt er toch oorlog, handel dan naar bevind van zaken.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (11)

Nooitmeeropel
Nooitmeeropel
27 okt. 2021 - 18:31
Dat is mooi dat het gelukt is om een proces op te zetten dat je een dealer in Nederland in gebreke kunt stellen. Volgens mij is dat een deel van het consumentenrecht, maar wat als je een bijna nieuwe Opel Insignia B koopt in het buitenland (normale prijs) omdat die uitvoering in der tijd in Nederland niet lever baar was. Dan kun je niets. Ondanks de fabrieksgarantie kun je nergens terecht. Sterker nog je kunt niet eens meer kaarten van je navigatie kopen (model eind 2017). Deze wordt door Opel niet meer ondersteund zeggen ze. Ze willen geen opdracht meer geven aan Here om deze te laten maken. Dus samengevat: 1 geen on-star, geen navigatie te gebruiken (kaarten uit 2016 bij Almere en Amsterdam?), auto-android werkt na software-update door een dealer nog steeds niet met Huawei, 1 jaar oude auto (15d km) heeft een nieuw subframe nodig, nieuwe schijven voor de remmen en nieuwe remblokken!! Deze auto is door Opel duitsland gereden en door een dealer geleverd. Hoe dan duitse kwaliteit!! Opel is nergens te bereiken wat ik wel erg lastig vindt.
leonjon
leonjon
22 feb. 2021 - 16:31
Koop in 2011 een nieuwe Opel Corsa na een paar maanden kom ik erachter dat er een verouderd navigatie systeem inzit. De wegen waren van 2011. Heb een bericht gestuurd naar Opel en ik kreeg als reactie dat op mijn kaartje de nieuwste software zat en dat ik fout zat.
Henk De Zevende
Henk De Zevende
22 feb. 2021 - 10:51
Dus in plaats van €150 krijg je dan €300, nou dat zal een boel schelen. Het maakt maar wéér eens duidelijk dat je geen enkele garantie hebt op het blijven werken van firmware omdat je daar ook geen contract voor hebt en het lang bevochten idee dat je garantie krijgt van je leverancier en niet van de fabrikant gewoon niet werkt bij software.
astra29
astra29
21 feb. 2021 - 16:52
Ook ik heb een Opel met Onstar systeem gekocht Eind Januari 2019. Het is een dooddoener van Opel om 150 Euro te betalen middels een voucher, want als je een andere auto koopt en je laat dat merken via internet krijg je sowieso een bon van 250 Euro aangeboden als lokkertje.
ampera
ampera
21 feb. 2021 - 9:51
Was een goede uitzending, helaas heb ik een punt gemist. Geen enkele compensatie is een oplossing. Er moet een werkend e-call systeem in nieuwe autos vanaf 2018 aanwezig zijn. Is zelfs een reden voor APK afkeuring als dat er niet inzit of niet werkt. De "experts" van de communicatie afdeling van Opel Nederland hebben daar nog niet aan gedacht. Bel voor meer info RDW. We hebben onze Opel een half jaar geleden nieuw gekocht, dealer vertelde toen dat ONSTAR zou worden vervangen door een ander systeem, Opel connect of iets wat er op lijkt. Dealer beweerd nog steeds, ook per email, dat er een vervanging komt, Opel Nederland spreekt dat tegen.
2 Reacties
ampera
ampera21 feb. 2021 - 10:55
zie ook: Wettelijk verplicht Het Europees Parlement nam in 2015 al het besluit om het gestandaardiseerde systeem E-Call per 1 april 2018 verplicht te stellen voor alle nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens met een nieuwe typegoedkeuring in de EU. Ook in modellen van merken die zelf al een dergelijke noodoproepdienst aanbieden, tenzij die al voldoen aan de E-Call-richtlijnen, zoals de systemen van BMW, Opel, Volvo, Peugeot, Citroën en Volkswagen.
lieve opa
lieve opa28 apr. 2021 - 13:26
Ik heb vandaag naar rdw gebeld i.v.m. het volgende , i.v.m. apk afkeur e-cal. Ik zal het even duidelijk omschrijven wat rdw mij vertelden. Het E-CAll systeem heeft niks met het onstar systeem te maken , zodra u met u auto een ongeval krijgt gaat het e-call systeem gelijk werken dit is verplicht , dus geen problmene met u ecall systeem. het onstar systeem is een product van opel zelf waarbij je met het onstar zel je afspraken met je beurt en andere dingen kon doen , met onstar zat ook nog een mogelijkheid als u ergens een ongeval kreeg /krijg dan drukte u op sos en konden hun zien dat u in problemen zat . maar E-call en het ONstar is niet met elkaar te vergelijken. Ik kreeg trouwens vandaag een telefoontje i.v.m. dat onstar is verdwenen uit mijn nieuwe auto , en binnen 5 dagen ga ik horen wat voor compensatie er gaat komen hopelijk.
Vincent H
Vincent H
21 feb. 2021 - 9:35
Aangezien ze het hebben verkocht alszijnde "Veiligheid systeem" dat deze ook zal moeten blijven werken zolang de auto nog rijdt, net als een airbag, zou van de zotte zijn dan ze maar 2 jaar werk garantie geven op zo airbag? Of denk ik nu zo krom?
SurvivorJM
SurvivorJM
21 feb. 2021 - 8:49
In 2018 mijn Opel nieuw gekocht met Onstar als extra. De afwikkeling van dit probleem (of eigenlijk het gebrek hieraan) heeft mij er allang toe doen besluiten om van Opel af te stappen. Ik snap werkelijk niet dat, voor een paar 100 euro, zo'n bedrijf dit niet handiger aanpakt. Wat voor signaal geef je af naar je potentiële toekomstige klanten? Voor mij en mijn vrouw in ieder geval geen Opel meer, wie volgt?
Meuk
Meuk
21 feb. 2021 - 8:47
Naast OnStar hebben ze sinds de overname ook de kaart updates laten vallen. Autos met het Navi 900 Intellilink systeem zoals de Astra K en Insignia B (tot in begin 2019 geleverd met dit systeem) moeten het doen met kaarten uit 2019 wat technisch 2018 is. Zelfde geintje hebben ze gedaan bij de Navi 950 in de Astra J en Zafira C uit 2017. Laatste kaarten zijn uit 2017. GM heeft voor de USA voor beide navigatie systemen nog gewoon de laatste kaarten. Waarom kan Opel dit dan niet!
Henk Mol
Henk Mol
21 feb. 2021 - 7:05
Wat zijn de rechten van een prived lease rijdende Opel Corsa van 2017 met een niet meer werkende Onstar systeem? Groet Henk Mol 0629402579.
Jumomo
Jumomo
20 feb. 2021 - 19:25
Waar vind ik de voorbeeldbrief van de ANWB om naar de opel dealer te sturen waar naar verwezen wordt ?
Ardiklokkers
Ardiklokkers
20 feb. 2021 - 18:53
Volgens deze link stelde mevrouw kroes in de Europese commissie dat auto’s verplicht een werkend systeem moeten hebben. https://nos.nl/l/270886 Kassa kan wellicht uitzoeken of dit klopt en samen met de anwb en Consumentenbond Opel rijders helpen mbv de Europese commissie?
1 Reactie
ampera
ampera21 feb. 2021 - 9:55
Beste Ardiklokkers, zie mijn bericht net geplaatst. ben het helemaal met je eens. groeten, Ampera

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor