Het nieuws halen is niet zo moeilijk. Eerst teken je Mohammed op het schoolbord met een rond mondje en zet zijn naam erboven.
Je vraagt een leerling dit van achter uit de klas met zijn mobiele telefoon met camera op te nemen. Dan ga je met je kruis bij de getekende mond van Mohammed staan en maak je obscene bewegingen met je heupen. Tot slot vraag je je leerlingen of zij het filmpje op YouTube willen zetten met de volgende tekst erbij: docent maatschappijleer wordt gepijpt door Mohammed.
Succes verzekerd! Maar wat bereik je ermee? Bekendheid verkrijgen door Moslims te kwetsen? Laten zien dat de Islam een achterlijke godsdienst is? Zo’n filmpje maken en daarmee aandacht krijgen is niet zo moeilijk, maar een eenduidige boodschap construeren en deze breed verspreiden is een stuk lastiger. Dit ondervonden we ook toen we als klas kenbaar wilden maken dat wij de meeste geluiden van Wilders niet herkennen.
Mijn leerlingen en ik wilden een tegengeluid geven tegen Wilders met zijn Islam hetze. En zo werd het idee geboren om een YouTube filmpje te maken. Het script zou als volgt zijn: Ik zou les aan het geven zijn en twee meisjes zouden niet opletten tijdens mijn uitleg. Ik zou boos worden, naar de meisjes toelopen en een hoofddoek bij een van de leerlingen van het hoofd afrukken, met als gevolg veel herrie in de klas. Het toneelstukje zou vanachter uit de klas worden gefilmd en op YouTube worden gezet. Dit filmpje zou dan veel ophef opleveren en na een paar dagen zouden we the making of van het filmpje op internet plaatsen met de uitleg dat wij dit filmpje met veel plezier hebben gemaakt om aan te tonen dat wij in Amsterdam heel goed samen met elkaar in de klas kunnen leven. Wij herkennen de Islam hetze waar Wilders het over heeft niet.
Ik heb het filmpje uiteindelijk niet gemaakt. Niet omdat ik het niet durf, maar omdat ik denk dat de boodschap tegen Wilders niet door zal komen. En dat er in het slechtste geval alleen aandacht zal zijn voor de ophef over de afgetrokken hoofddoek en daar is het juist niet om te doen. Aandacht krijgen door te kwetsen is eenvoudig, maar aandacht krijgen voor de boodschap dat bij ons in de klas geen problemen zijn met hoofddoekjes, nee daar haal je het nieuws niet mee.