D66 wekt met haar plannen de indruk dat de auto nog steeds als luxeartikel moet worden beschouwd voor een kleine elite groep burgers.
De uitgelekte plannen van minister Jetten om benzine en benzine-auto’s zwaar te gaan belasten om de transitie naar de aanschaf en gebruik van elektrische auto’s te versnellen, gaan volledig voorbij aan de huidige weinig rooskleurige inkomenssituatie van veel burgers tot en met de middeninkomens. Waarbij ook de toekomstige ontwikkeling van de inflatie nog eens ongewis is.
Weliswaar zal volgens die plannen de aanschaf van elektrische auto’s gesubsidieerd worden. Maar feitelijk zal dat niets opleveren voor alle burgers in voornoemde geplaagde inkomensgroepen, die maandelijks ternauwernood bij het huidige prijspeil de financiële eindjes nog aan elkaar kunnen knopen.
D66 wekt met haar plannen de indruk dat de auto nog steeds als luxe artikel moet worden beschouwd voor een kleine elite groep burgers, waarvan alleen de groep die het zich financieel kan permitteren, zonder daarvoor al teveel op te hoeven geven, een elektrische auto kan rijden.
De tijd van de auto als luxeartikel ligt echter ver achter ons. In de huidige samenleving is de auto gewoon niet meer weg te denken voor de meeste Nederlanders als uiterst noodzakelijk vervoermiddel. Niet alleen voor woon-werkverkeer en andere doeleinden maar ook voor ouderen die moeilijk ter been zijn en een auto nodig hebben om langer zelfstandig zorgbehandelaars te kunnen bezoeken en deel te kunnen nemen aan het maatschappelijk verkeer.
Er zullen weinig burgers tegen de noodzakelijke transitie van benzine auto’s naar elektrische auto’s zijn. Maar dan wel een transitie die past bij de financiële mogelijkheden van alle huidige bezitters van benzineauto’s die verleid moeten worden om uiteindelijk te switchen naar een elektrische auto.
Iedere transitie kost tijd, geld en is vooral afhankelijk van een slimme aanpak, om een transitie daadwerkelijk ook goed uitgevoerd te krijgen. Voor Nederland houdt dat in dat eerst goed gekeken moet worden hoe de netto inkomsten kant van een grote groep burgers tot en met de middeninkomens zo verbeterd kan worden dat kostenstijgingen vanwege klimaatdoelstellingen en de klimaattransitie door iedere burger betaald kunnen worden en niet alleen door een kleine financiële elite.
Het beleid van vier kabinetten-Rutte heeft niet voor niets negatieve gevolgen gehad voor de laagste inkomensgroepen tot de middeninkomens in Nederland. Met alle uitvoeringsgevolgen voor de thans zo noodzakelijke transitie van benzine auto’s naar elektrisch rijden.
D66 presenteert vaker mooie plannen waar vooraf goed nadenken over grootschalige uitvoerbaarheid onder alle inkomensgroepen nogal eens te wensen overlaat. Dat gaat ook op voor deze jongste plannen van minister Jetten.