Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Koffie en chocola worden onbetaalbaar door klimaatcrisis

  •  
16-06-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
367 keer bekeken
  •  
chocola

© cc-foto: Oscar Toche

De klimaatcrisis kan de aanvoer van landbouwproducten als koffie- en cacaobonen ontregelen. Ook de toelevering van sojabonen en palmolie kan in gevaar komen, zo blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit en R2Water Research and Consultancy dat is gepubliceerd in Nature Communications.
Volgens de wetenschappers is meer dan 44 procent van alle landbouwproducten die de EU importeert, kwetsbaar voor klimaatverandering. Extreme hitte en droogte in landen als Brazilië, Indonesië, Vietnam, Thailand, India en Turkije kunnen tot grote problemen leiden.
Als de levering van landbouwproducten stokt, kan dat tot economische schade en sociale onrust leiden, waarschuwen de onderzoekers. Zo importeert de EU nu de helft van alle koffiebonen uit Brazilië en Vietnam.
Een zo mogelijk nog groter probleem vormt de aanvoer van sojabonen, die worden gebruikt als veevoer. Maar liefst 60 procent van alle soja-import komt uit landen die bijzonder kwetsbaar zijn voor extreme droogte.
“Klimaatverandering heeft niet alleen gevolgen voor wat er binnen de grenzen gebeurt”, verklaart onderzoeker Ertug Ercin tegenover The Guardian. “Ons onderzoek laat zien hoe klimaatrampen elders directe gevolgen kunnen hebben voor onze levens.”
Hoogleraar Elizabeth Robinson van de University of Reading wijst erop dat met name mensen met lage inkomens de dupe zullen worden van de voedselschaarste die het gevolg zal zijn van de toenemende droogte. Ze wijst erop dat in 2008 gezinnen met een laag inkomen ook al te lijden hadden tijdens de wereldwijde voedselcrisis.
cc-foto: Oscar Toche
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (12)

tempest
tempest
17 jun. 2021 - 21:42
Tja, het zal. Kunnen de armeren geen koffie en chocolade meer nuttigen. Maar als klimaatverandering echt onze voedselvoorziening in gevaar brengt, buiten deze niet-essentiële producten, dan is de consequentie mogelijk zelfs oorlog en wordt er helemaal niet meer naar het klimaat of het milieu gekeken.
Freddy2
Freddy2
17 jun. 2021 - 6:52
Het is simpel. Alles wat stikstof uitstoot gewoon verbieden. Dat lost heel veel problemen op. Van klimaatproblemen tot aan oorlogen en dierenleed.......
1 Reactie
bv-user-44825
bv-user-4482517 jun. 2021 - 11:37
Simpele ziel... jij pleit voor het uitroeien van alle zoogdieren?
Greendutch
Greendutch
16 jun. 2021 - 21:13
"Ons onderzoek laat zien hoe klimaatrampen elders directe gevolgen kunnen hebben voor onze levens.” klimaat = wereldwijd, niet elders, het wordt niet begrensd net als landen. hier is te zien dat de natuur zichzelf regelt, zich niet laat sturen door de mens, net zoals te zien was met het rechtmaken van de Rijn vorige eeuw leidde tot overstromingen in de 90'er jaren in de polders hier.
1 Reactie
vdbemt
vdbemt17 jun. 2021 - 10:06
"hier is te zien dat de natuur zichzelf regelt," De natuur regelt zichzelf. Maar dan wel naar de mogelijkheden van de omgeving. Dat de heide en andere uitzonderlijke planten overgroeid raken en verdrongen door grassoorten is een reactie van de natuur op de enorme uitstoot die wij teweegbrengen. Het is wel een reactie die tot verdergaande verarming leidt. Dus zo 'zichzelf' regelt de natuur zich nou ook weer niet.
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman
16 jun. 2021 - 16:22
Ach zolang we nog landbouwproducten in benzine stoppen zal het wel meevallen. Vol inzetten op bevolkingsreductie is het beste voor alles.
Grietje Genot
Grietje Genot
16 jun. 2021 - 15:57
Djezus Christu & f*ck-a-duck, ik heb minstens - minstens! - 20 bakkies per dag nodig. Die auto kan ik missen, maar mijn bakkie troost, dat wordt wel een hele harde dopper, jongelui. Waar mot de rikketik nu opdraaien, en wat houdt alzheimer nu nog uit de hersenpan? Had ik nu toch maar op GL gestemd. Stemt GL voor een bakkie bruin!
5 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland16 jun. 2021 - 16:30
Die greenwashen de boel alleen maar dus daar schiet/schoot je niks mee op
EenMening
EenMening16 jun. 2021 - 19:04
Dat wordt dan weer cichorei of Ersatz Kaffee, net als 78 Jahre her.
EenMening
EenMening16 jun. 2021 - 19:24
Koffie en chocolade worden dan, net als in de 18e eeuw, weer luxe producten die in speciale koffiehuizen worden geconsumeerd. In etablissementen als Café Central, Café Sacher, Quincampoix of Café de la Paix.
DanielleDefoe
DanielleDefoe16 jun. 2021 - 21:59
Ik begin de dag met koffie maar 20 koppen haal ik niet al kwam ik op kantoor een heel eind.
Zandb
Zandb17 jun. 2021 - 6:25
Grietje Dat worden er alleen maar meer natuurlijk, zou die dementie een klein vingertje achter de deur krijgen. Ook wel weer wat voor te zeggen; je kunt beter van armoedig sterven dan gedemonteerd.
bv-user-44825
bv-user-44825
16 jun. 2021 - 15:46
Het probleem is eerder dat het blijkbaar nog steeds rendabel is voedsel aan de andere kant van de wereld te verbouwen en het vervolgens hier heen te halen. Vervoer is veel te goedkoop. Houdt natuurlijk wel in dat een aantal niet-locale producten van ons menu gaan verdwijnen, maar dat is geen ramp.
vdbemt
vdbemt
16 jun. 2021 - 15:32
"Koffie en chocola worden onbetaalbaar door klimaatcrisis". Gelukkig is het niet zo dat ons leven van koffie en/of chocolade afhangt. (Tenzij je er teveel van neemt ) En zijn er ook nog andere genotsmiddelen.
5 Reacties
IkHebOokEenMening
IkHebOokEenMening16 jun. 2021 - 16:20
Oh nee dan is het goed.
DanielleDefoe
DanielleDefoe17 jun. 2021 - 7:33
toch liever koffie & chocola dan andere "middelen"
vdbemt
vdbemt17 jun. 2021 - 8:53
@Daniëlle. 'Andere middelen' in de zin van drugs. bedoel ik niet. Mijn punt is dat chocola geen levensbehoefte is EN een medeveroorzaker is van de toenemende obesitas. Dat daar minder van over de wereld gaat, kan ik niet echt als een probleem zien. En zo is dat met koffie eigenlijk ook: geen levensbehoefte @Mening. Hangt ervan af wat 'het' is. De klimaatcrisis mag er dan voor zorgen dat koffie en chocola duur worden. Het is geen levensbehoefte. Wat betreft "Ook de toelevering van sojabonen en palmolie kan in gevaar komen," : omgekeerd is het de natuurverwoestende productie van soja (olie) en palmolie die medeveroorzaker zijn van de klimaatcrisis. Dat mag dus ook best wel minder.
DanielleDefoe
DanielleDefoe17 jun. 2021 - 10:11
Chocolaconsumptie zal wel niet de hoofdoorzaak zijn van obesitas. Frisdranken zijn een groter probleem en palmolie ook om andere redenen. Dat zit ook in een reeks no-food producten waaronder shampoo.
DanielleDefoe
DanielleDefoe17 jun. 2021 - 10:12
non-food
bv-user-40841
bv-user-40841
16 jun. 2021 - 15:07
Mooi, eindelijk worden de gevolgen voelbaar van al die 'progressieven' die bij alles dat maar iets riekt naar 'klimaat' schreeuwen om; stoppen!. Ipv technisch slimmer doen wat we nu doen. En dat noemen we dan ook nog opportunistisch 'vooruitgang'... Gaan we dit ook weer compenseren voor de laagstbetaalden a la Dr Jan Terlouw plan?
4 Reacties
Mohawk2
Mohawk216 jun. 2021 - 17:45
"Mooi, eindelijk worden de gevolgen voelbaar van al die ‘progressieven’ die bij alles dat maar iets riekt naar ‘klimaat’ schreeuwen om; stoppen!" Heb je te lang in de zon gestaan vandaag, Buitenstaander? Je bijdrage is niet te volgen. Schrijf je nou dat het schuld is van "progressieven" dat de klimaatcrisis de aanvoer van landbouwproducten als koffie- en cacaobonen kan ontregelen, omdat ze bij alles "klimaat" roepen?
bv-user-40841
bv-user-4084116 jun. 2021 - 19:30
@Mohawk Satire, Mohawk, satire :-)
bv-user-40841
bv-user-4084116 jun. 2021 - 19:33
@Mohawk Maar even serieus: Dat gejammer elke keer. Mensen zijn vernuftig genoeg om een aanpassing te vinden, en anders gaan we zelf verbouwen als t zo erg zou oplopen..
vdbemt
vdbemt17 jun. 2021 - 8:57
@Buitenstaander. Helemaal eens. Als wereldwijd landen zelf gingen verbouwen wat ze nu van de andere kant van de wereld vandaan halen, zou dat gigantisch veel schelen. En voor hen die denken dat wij, bijv, de beste boeren ter wereld hebben, en ze het in andere landen alleen maar slechter doen, zeg ik: leer het ze dan. Maak (als je geld verdienen zo belangrijk vindt) dáár een verdienmodel van.
Jerry Bidet
Jerry Bidet
16 jun. 2021 - 14:12
Daarom is het van belang dat wij in Nederland zsm de veestapel halveren, boeren weg jagen en het vrij gekomen land volbouwen. Zo blijven we zelfvoorzienend.
3 Reacties
Klein zonnetje
Klein zonnetje16 jun. 2021 - 14:53
Ja, dat is wel tegenstrijdig. Waarschuwen dat het klimaat kan gaan zorgen voor een voedselcrisis en hier lokaal voor het klimaat minder voedsel gaan produceren. En zo zijn er nog veel meer tegenstrijdigheden te vinden. Zoals gratis kinderopvang zodat meer mensen kunnen gaan werken, dus produceren en consumeren. Of wat denk je van een hoger minimuminkomen zodat meer mensen meer kunnen consumeren. We zitten massaal in een spagaat.
Knertel
Knertel16 jun. 2021 - 15:53
Is het misschien omdat 70% van de Nederlandse agrarische productie naar het buitenland verdwijnt?
EenMening
EenMening16 jun. 2021 - 19:10
Als je we echt terug gaan naar het eenvoudige leven van lokaal produceren en consumeren en zo min mogelijk reizen, kun je met 1000 euro per maand gemakkelijk rondkomen. Net als vroeger de monniken, zullen ook de progressieven vol overgave een leven van armoede, kuisheid en gehoorzaamheid gaan leiden.
Ch0k3r
Ch0k3r
16 jun. 2021 - 14:07
Tsja. Enige lichtpuntje is dan dat het hier zo warm wordt dat je cacao en koffie in je moestuin kan verbouwen.
3 Reacties
KM2
KM216 jun. 2021 - 15:18
Nee, dat kan niet, daarvoor ligt nederland te laag. Arabicaboon groeit op 1500+ meter.
Tom Meijer
Tom Meijer16 jun. 2021 - 15:30
@KM. Maar waarom groeit die boon daar?
Willem D2
Willem D216 jun. 2021 - 17:23
Ik voel een win win situatie aankomen We gaan kassen maken waar een hoogte van 1500m wordt gecreëerd net als atleten met een kunstmatige hoogte stage. Nog mooi lokaal geproduceerd ook
Leontrotsky
Leontrotsky
16 jun. 2021 - 14:00
Eerst stoppen met vleeseten. Er zijn genoeg goede alternatieven voor vlees voorhanden, het is zaak dat de supermarkten zo snel mogelijk vlees uitfaseren in de schappen en hiervoor in de plaats beyond meat of andere alternatieven voor vlees gaan verkopen.
9 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland16 jun. 2021 - 14:06
als ik dit zo leest hoeft er geen vleestax te komen maar kunnen de rijken het straks alleen nog maar betalen
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland16 jun. 2021 - 14:12
Dan wordt het weer net zoals die goeie ouwe tijd dat je dan van die armen ziet met zwarte kringen om de ogen - fantastisch zullen de vliegtuigvliegende GroenLinksers en de aandeelhoudende VVD-ers zeggen ! Wat boffen we toch met al die aardige mensen die onze planeet besturen
KM2
KM216 jun. 2021 - 14:33
Ik koop die drek uit de baggermarkt niet
adriek
adriek16 jun. 2021 - 14:39
En Leon haalt zijn stokpaard weer van stal: stoppen met vleeseten, dan verdwijnen alle problemen als sneeuw voor de zon (pun intended).
bv-user-40841
bv-user-4084116 jun. 2021 - 15:10
@Keon Lekker trollen toch, Leon. Overal mee stoppen of zo duur maken dat alleen de bovenlaag t nog kan aanschaffen. Lekker thuis dingen verbouwen, eigen paard en wagen.
bv-user-44825
bv-user-4482516 jun. 2021 - 15:14
Beyond Meat wordt net zo goed gemaakt uit landbouwproducten die van over de hele wereld bij elkaar worden. Misschien iets beter dan vlees maar nog net zo goed eten dat eerst de halve wereld over is gesleept.
henk-alexander
henk-alexander16 jun. 2021 - 15:33
'(...) Eerst stoppen met vleeseten (...)' Als de dieren daar zelf eens mee willen stoppen ....
Ik weet het wel
Ik weet het wel16 jun. 2021 - 16:44
Heb je wel eens op de ingredientenlijst gekeken? Daar zitten dingen in die we 10 jaar geleden al uitgefaseerd hebben vanwege voedselveiligheidsvragen. Ik zou die rotzooi niet in mn mond stoppen. Daar zullen ze eerst nog even aan moeten werken. Waarom zou je nepvlees-producten willen eten, maak iets op basis van echt verse producten.
DanielleDefoe
DanielleDefoe17 jun. 2021 - 10:15
Vermindering van de vleesconsumptie is praktisch overal goed voor zelfs voor de portemonnaie
Joap oet Oskerd
Joap oet Oskerd
16 jun. 2021 - 13:53
Onmiddellijk stoppen met de invoer van palmolie en sojabonen want daar wordt veel tropisch woud voor gekapt.
4 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland16 jun. 2021 - 14:07
inderdaad geen boom meer uit het regenwoud maar ja - moet je tegen de vs zeggen dat ze niet steeds gekken aan de macht moeten brengen in landen als brazilië
adriek
adriek16 jun. 2021 - 14:40
Ik heb al mijn kookboeken gecontroleerd en alle recepten met palmolie er direct uitgescheurd...
Tom Meijer
Tom Meijer16 jun. 2021 - 15:33
@Eirda. Goed bezig! Nu nog de laatste stap nemen: niet eten.
EenMening
EenMening16 jun. 2021 - 19:11
@Tom Niet meer eten, Dan zijn binnen 2 maanden alle problemen opgelost.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor