Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Klimaatcrisis: temperatuur in Rio stijgt aan vooravond carnaval naar 44 graden

  •  
18-02-2025
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
3191 keer bekeken
  •  

Grote delen van Brazilië, waaronder Rio de Janeiro, worden aan de vooravond van het carnaval geteisterd door een zware hittegolf. Er worden temperaturen tot wel 44 graden gemeten, zeer ongebruikelijk. De stad Rio heeft een hitte-waarschuwing op niveau 4 afgegeven, op een alarmschaal van 5. Er zien tientallen punten geopend waar mensen kunnen afkoelen en hydrateren. De burgemeester heeft verklaard dat de carnavalsvieringen gewoon door zullen gaan, die evenementen trekken miljoenen toeristen naar de stad. Wel worden deelnemers opgeroepen zelf voorzorgsmaatregelen te nemen.

Burgers klagen dat de hitte ondragelijk is en verlangen naar regen maar die blijft vooralsnog uit. Het vorige hitterecord van februari stond op 41,8 graden celsius en werd bereikt in 2023. Nu gaat de temperatuur daar een paar graden overheen. Vorig jaar maart liep de gevoelstemperatuur in de stad op tot 62 graden en gevreesd wordt dat het weer die kant op gaat.

Op de spoedeisende hulpafdelingen van ziekenhuizen neemt het aantal noodgevallen als gevolg van uitdroging en verheviging van chronische ziekten toe. De hitte slaat het hardste toe in de favela's, de uit beton en steen opgetrokken sloppenwijken waar geen voorzieningen als airconditioning zijn om zich te beschermen. Bovendien stokt de watertoevoer.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (20)

IetsjeLinks
IetsjeLinks
20 feb. 2025 - 20:27
Deze reactie is verwijderd
Editerhorst
Editerhorst
19 feb. 2025 - 15:34
Deze reactie is verwijderd
Editerhorst
Editerhorst
19 feb. 2025 - 15:18
Deze reactie is verwijderd
Editerhorst
Editerhorst
19 feb. 2025 - 15:02
Deze reactie is verwijderd
Palans
Palans
19 feb. 2025 - 7:05
Deze reactie is verwijderd
Frans Veldman
Frans Veldman
19 feb. 2025 - 2:47

Opmerkelijk hoe weinig mensen weten hoe dat nou zit met "gevoelstemperatuur", en "zweten".

Als je lichaam nat is voelt dat meestal koud aan. Dat komt omdat het vocht op je huid verdampt en het is de verdamping van vocht die warmte onttrekt.

Dat is ook de reden dat je transpireert.

Maar... Als de luchtvochtigheid 100% is dan kun je zweten wat je wilt, maar het werkt niet meer omdat er geen verdamping meer plaatsvindt. Als het 40 graden is terwijl de luchtvochtigheid 100% is, dan ga je dood. Terwijl 40 graden geen probleem is wanneer de luchtvochtigheid laag is, want dan is zweten effectief.

Gevoelstemperatuur heeft niet zozeer te maken met "gevoel" maar met de mate waarin het lichaam in staat is bij een bepaalde temperatuur te overleven. Dat is prima uit te rekenen.

Backtobasics
Backtobasics
18 feb. 2025 - 17:44

Tja de natuur trek zich natuurlijk niets aan van de huidige poging tot machtsovername van de klimaatopwarming ontkennende megalomane kapitalisten en oligargen.

De klimaatverandering gaat in snel tempo door, en nog veel sneller als populistisch rechts het voor het zeggen krijgt.

Niet alleen het "politieke klimaat" maar ook het klimaat in het algemeen zal onaangenamer en grimmiger worden, vooral voor ouderen en degenen met een zwakkere gezondheid.

En het treurige is dat we zelf aansturen op deze koers met onze kortzichtige politieke keuzes.

2 Reacties
haarklover
haarklover18 feb. 2025 - 23:45

"voor ouderen en degenen met een zwakkere gezondheid".

.

En helemaal als ze arm zijn.

PauI_Spijkers
PauI_Spijkers19 feb. 2025 - 3:27

Degenen die niet megelamomaan of olicharch zijn doen er ook niks aan. Men spreekt over net zero groei. Niet minder. Men inversteert in vanalles en de groene technologie werkt en is gebaseert of de fossielle dat nog steeds groeit. De IPPC sectie 3 vind het ook steeds meer al goed. De conferenties zijn gekaapt. De beloftes zijn maar schrijfsels.

Mohawk2
Mohawk2
18 feb. 2025 - 16:00

Leest elke "kritische" reaguurder hieronder nou expres over de toevoeging heen van "gevoelstemperatuur" bij die 62° C?

. .

Kom op, jongens...

4 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew19 feb. 2025 - 7:42

Nee, maar dat stond er eerst niet.

Crunchy Frog
Crunchy Frog19 feb. 2025 - 9:32

[Nee, maar dat stond er eerst niet.]

En dus ga je gelijk mekkeren in plaats van even op de link te klikken om te zien wat er bedoeld wordt?

EricDonkaew
EricDonkaew20 feb. 2025 - 7:33

@Crunchy Frog

--------------

Ik reageer op wat er staat. En ga ik mekkeren.

Crunchy Frog
Crunchy Frog20 feb. 2025 - 8:24

@Donkaew

Dat verklaart waarom je zo makkelijk onzinpraatjes verspreidt die ook 'ergens staan'.

Tegu
Tegu
18 feb. 2025 - 15:52

Het is daar toch... zomer?

5 Reacties
LaBou
LaBou 18 feb. 2025 - 17:38

Tuuurlijk jjochie. Maar vertele eens: waar heb jij gelezen dat deze temperraturen daar dan wel normaal zijn. Want in het artikel stond het niet.

Tegu
Tegu18 feb. 2025 - 21:07

@labou

Dat hep op Facebook gestaan!

LaBou
LaBou 19 feb. 2025 - 8:24

Ja en? Maar het past wel bij jou: gewoon maar wat roepen zonder benul van wat je zegt.

vdbemt
vdbemt19 feb. 2025 - 10:07

Ja. Maar ben jij niet een beetje ......onnozel?

Editerhorst
Editerhorst19 feb. 2025 - 15:23
Deze reactie is verwijderd
Noam Salomon III
Noam Salomon III
18 feb. 2025 - 15:51

Als deze hoge temperaturen in dit jaargetijde structureel worden daar, lijkt het me verstandig om het Carnaval in Brazilië te verzetten naar een koelere periode in het jaar. Als het tropisch warm is, is het ook onverantwoord om de Nijmeegse Vierdaagse te lopen.

2 Reacties
Backtobasics
Backtobasics18 feb. 2025 - 17:51

Het gaat natuurlijk niet om het Carnaval maar om de structuele opwarming.

Dan kun je wel leuk elke keer "praktische" tijdelijke oplossingen bedenken, om maar het maar niet over het structuele probleem van te veel broeikassen door overconsumptie en vervuiling te hoeven hebben.

itsme3
itsme318 feb. 2025 - 18:11

Even aan de plaatsvervanger van petrus vragen of hij Pasen kan verlaten. Carnaval is het startpunt van de vasten tot Pasen.

Herr Vorragend
Herr Vorragend
18 feb. 2025 - 15:47

Door de geo-politieke aardverschuivingen en dito dreigingen, waar we nu acuut mee te maken hebben, raakt de klimaatcrisis compleet uit beeld. Al helemaal bij de de geschifte oligarchen, die we nu als onze nieuwe wereldleiders moeten zien.

migrant
migrant
18 feb. 2025 - 15:36

De gemiddelde temperatuur in Rio in Februari is 24-31°. Dan is 44° toch wel erg hoog.

Erik20
Erik20
18 feb. 2025 - 14:58

Rechts gaat klimaat pas een probleem vinden wanneer we met klimaatvluchtelingen te maken krijgen.

1 Reactie
Mirzas
Mirzas18 feb. 2025 - 17:11

nee hoor, dan zijn nog altijd de vluchtelingen het probleem.

EricDonkaew
EricDonkaew
18 feb. 2025 - 14:48

@(...) 62 graden (...)

--------------

Officieel: De warmste temperatuur ooit op Aarde gemeten is 56,7°C, geregistreerd op 10 juli 1913 in Furnace Creek, Death Valley, Californië, VS.

Er is echter discussie over deze meting. Sommige meteorologen geloven dat een recentere meting, 54,4°C in Death Valley op 16 augustus 2020 en opnieuw op 9 juli 2021, mogelijk de hoogste betrouwbare temperatuur ooit is.

Geen 62 graden dus. Bij lange na niet zelfs. Er gaan stemmen op om klimaatleugens te verbieden en klimaatleugenaars te veroordelen, maar vallen dit soort claims daar ook niet onder? 62 graden is natuurlijk wel wereldrecordhouder als het gaat om 'lekkere sfeertjes'.

5 Reacties
Herr Vorragend
Herr Vorragend18 feb. 2025 - 15:30

Gevoelstemperatuur was 62 graden

Roodhaan
Roodhaan18 feb. 2025 - 15:36

GEVOELStemperatuur. Moet ik het uitleggen?

PVDB2
PVDB218 feb. 2025 - 16:23

Ja, in een stad is altijd veel warmer omdat er meer beton en asfalt is. Zwart absobeert meer warmte dan wit. Wat een degelijk verschil kan maken. In een grote stad kan het zelfs 7 graden warmer zijn dan daarbuiten. Een soort warmte eiland zijn. Zoals weer apps ook aangeven wat de gevoelstemperatuur is (koude en hitte) is dat wat je voelt. Maar kan ook tot 7 graden schelen. Wat wil zeggen dat 55 graden celsius niet onmogelijk was. In een grote stad dus.

Of het officieel gemeten is, is een 2de vraag. Niet dat het niet hoger kan zijn zonder officiele meting.

+

Zoals het KNMI zelf bevestigd dat gevoelstemperaturen van 55 of meer graden levengevaarlijk zijn. Maar met het genie Trump weten we dat het vaker voor zal gaan komen. En natuurlijk heb je altijd radicale rechtse betweters dan de experts op dat gebied.

+

Gelukkig neemt China het stokje over en investereerd en produceerd in grote mate duurzame producten van zonnepanelen, tot batterijen en EV's, welke later een economisch voordeel zal blijken.

Gajes
Gajes18 feb. 2025 - 16:30

Eric , het artikel is al aangepast voor klimaat dummies zoals jij , die geen link klikken, of die niet goed lezen en het woord perceived niet begrijpen.

De temp was 44.8, de gevoelstemp perceived temperature was 62 en dat kwam door de extreem hoge luchtvochtigheid, waardoor mensen nauwelijks konden ademhalen maar ook niet meer gingen zweten ( dus geen warmte konden kwijtraken, dat maakt dat de gevoelstemp hoger ligt ). Er zijn toen duizenden mensen overleden in die hittegolf.

:

Brazilië is een land geteisterd door hitte of overstromingen en 1 factor daarin was het beleid van voormalig president Bolsanero die een slachting heeft aangericht in het Amazone regenwoud.

750.000 mensen zijn nu aan het migreren binnen Brazilië omdat hun regio onleefbaar is geworden. Dat zal alleen maar gaan oplopen.

:

Per jaar sterven nu in Europa 175.000 mensen aan hittestress. Ook dit getal zal ieder jaar hoger gaan worden.

EricDonkaew
EricDonkaew19 feb. 2025 - 3:45

@Gajes: (...) het artikel is al aangepast (...)

---------------

Ja, dat dacht ik ook. 'gevoels-' vóór temperatuur stonde er eerst niet volgens mij. Ook gezien andere reacties.

BerendGaatNietWeg
BerendGaatNietWeg
18 feb. 2025 - 14:16

Die 62 graden kan je beter maar niet melden dat zal een fout zijn, wat op zich kan gebeuren maar de klimaat wappies weer een wapen in handen geven

6 Reacties
Roffa Sam
Roffa Sam18 feb. 2025 - 14:32

De werkelijke temp lag toen op 44,8 °C , maar de gevoelstemp was 62 °C omdat het toen ook erg vochtig was. Er zijn toen aardig wat mensen overleden.

itsme3
itsme318 feb. 2025 - 14:34

Die 62 graden was complete onzin. Dat betrof "gevoelstemperatuur", wat natuurlijk iets heel subjectiefs is.

.

De hoogste temperatatuur ooit daadwerkelijk gemeten is 56.7 graden, in Death Valley op 10 Juli 1913, ruim honderd jaar geleden.

Gajes
Gajes18 feb. 2025 - 16:51

Nee, itsme3 ( zucht )

Gevoelstemp is niet subjectief en kan ook worden gemeten, uitgerekend.

De AccuWeather RealFeel Temperature houdt rekening met de effecten van meerdere factoren , waaronder luchttemperatuur, windsnelheid, zonne-intensiteit, (lucht)vochtigheid, neerslagintensiteit/-type, hoogte en atmosferische druk.

:

Doordat de luchtvochtigheid heel hoog was konden mensen nauwelijks zweten, en raakten dus geen warmte kwijt. Daar reageert het lichaam op en kan gaan afsluiten. Ook jonge, gezonde mensen zijn toen overleden.

itsme3
itsme318 feb. 2025 - 18:22

@gajus

.

"Gevoelstemp is niet subjectief en kan ook worden gemeten, uitgerekend."

.

Nee hoor. Gevoelstemperatuur is volledig subjectief. Het kan niet gemeten worden en volledig gebaseerd op door mensen verzonnen formules. Het is net zo subjectief als het woord hittegolf.

haarklover
haarklover18 feb. 2025 - 23:53

Ik weet niet de berekening, maar er is een tabel voor.

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/gevoelstemperatuur-bij-warm-weer

Dus de "gevoelstemperatuur" bij hitte is objectief afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid.

Gajes
Gajes19 feb. 2025 - 4:58

itsme3

op door mensen verzonnen formules.

Externe factoren, zon, wind, temp, luchtvochtigheid of droogte kunnen wel worden gemeten.

Ok, een mens kan te warm worden, bv als die geen warmte meer kan verliezen dmv zweten. Bij een bepaalde te hoge luchtvochtigheid kun je juist niet meer zweten, warmte kwijt raken en raak je oververhit. En dat is de gevoelstemperatuur die ze door honderdduizenden, miljoenen gevallen al in een ziekenhuis hebben gehad, kunnen berekenen. Er kan bv schade aan organen zijn, hier gebeurd het meer met drugs, dat mensen oververhit raken, dus ook hier kennen ziekenhuizen gevoelstemp.

En ik vind het saai om met gasten zoals jou te praten. Jij kan je iets niet voorstellen dus het bestaat niet. En volgens mij kam jij je heel veel niet voorstellen.

de passie preker
de passie preker
18 feb. 2025 - 13:40

De opwarming van de aarde hoef je niet te overdrijven, die is al overtuigend genoeg. Met verwijzingen naar fake News : 62 graden speel je de klimaatsceptici alleen maar in de kaart.

9 Reacties
Roffa Sam
Roffa Sam18 feb. 2025 - 14:45

Het is geen fake nieuws als je gewoon ff de link had geklikt en daar gaat het over de gevoelstemp omdat het toen ook erg vochtig en benauwd was en mensen nauwelijks konden ademhalen. De temp was toen 44,8 °C , en er zijn toen ook veel mensen overleden.

itsme3
itsme318 feb. 2025 - 15:27

@roffa

.

Interessant. U begint de tekst met te zeggen dat het geen fake nieuws was, om vervolgens te eindigen met de bevestiging dat het fake news was.

de passie preker
de passie preker18 feb. 2025 - 16:38

@roffa: het blijft slordig en misleidend door het woord “gevoels” weg te laten. De media begrijpt niets meer van het weer of wil scoren; gisteren nog een bericht in de “kwaliteitsmedia” dat het -20 in Duitsland vroor. (-20 bleek aan de grond gemeten, en dat scheelt echt 10 graden met op officiële ooghoogte meten) .

Gajes
Gajes18 feb. 2025 - 17:14

itsme3 en de passiepreker

Gevoelstemp is ook een echte temp en geen interview met iemand van de straat die puft van " nou, nou het voelt nu als 62 graden ".

Gevoelstemp is ook meetbaar, :welke invloed heeft bv een temperatuur op de organen van een mens als x factoren daar bij komen.

Dus als een mens in 44.8 graden loopt en de zonintensiteit is x, de luchtvochtigheid is x, de windsnelheid is x, etc.

In dit geval was de luchtvochtigheid zo hoog dat het lichaam niet meer kon zweten, dus geen warmte meer kwijt kan raken en niet meer kan afkoelen. Mensen konden ook nauwelijks adem halen.

:

Door even simpel die 62 te klikken had ik dat niet 4x ( al ) hoeven te herhalen.

En ook weer zo frappant dat juist xtreemrechts weer tegen wetenschap ingaat door niet (goed) te lezen bij de gegeven link en daarna nog blijft zeiken om een gelijk te halen.

Mijn irritatie gehalte daarover is al gestegen tot + 100.Mijn gevoelsmatige irritatie ligt ergens bij de 1000.000.009..

Pagadder
Pagadder18 feb. 2025 - 20:45

gAjes jij schrijft:

dit geval was de luchtvochtigheid zo hoog dat het lichaam niet meer kon zweten.

Wat n onzin weer. Hoe warm t ook is je kunt altijd zweten.

Karingin
Karingin18 feb. 2025 - 23:29

Adder heeft nooit van uitdroging gehoord...🙄 Bovendien heeft zweten geen zin als de buitentemperatuur hoger is dan je lichaamstemperatuur slimmerik

EricDonkaew
EricDonkaew19 feb. 2025 - 7:49

@Gajes: In dit geval was de luchtvochtigheid zo hoog dat het lichaam niet meer kon zweten.

-------------

Ga maar eens naar een stoombad van 70-80 graden Celsius (voor de goede orde: geen gevoelstemperatuur) en je zult merken dat het grote onzin is wat je beweert. En als dit al onzin is, zak de rest dat ook wel zijn.

Pagadder
Pagadder19 feb. 2025 - 12:25

Ringen ik snap gezien je reactie dat je mij slim vindt. Wat jij bazelt slaat idd nergens op😆

Pagadder
Pagadder19 feb. 2025 - 12:26

Karingin

TheunT
TheunT
18 feb. 2025 - 12:55

Zuidelijk halfrond ist nog ff zomer...

Roodvuur
Roodvuur
18 feb. 2025 - 12:51

vroeg in het voorjaar. Zuidelijk halfrond slimpies. Het is daar augustus omgerekend. Blijft wel warm, dat wel.

r d h
r d h
18 feb. 2025 - 12:39

Wow, vorig jaar 62. Echt niet normaal. Maar ik ben bang dat het nog erger wordt, klimaatdoelen 2030 zie ik niet gehaald worden.

1 Reactie
itsme3
itsme319 feb. 2025 - 8:55

Het wordt ook erger als de klimaatdoelen wel gehaald worden. Ten eerste houdt alleen Euroa zich daar mee bezig en blowt de rest van de wereld lekker door, waardoor de totale jaarlijkse uitstoot nog steeds fors groeit. En ten tweede., broeikasgassen verdwijnen niet spontaan uit de lucht.

badgast
badgast
18 feb. 2025 - 12:38

maar klimaatverandering is een hoax, toch?

1 Reactie
Oldhabbits
Oldhabbits18 feb. 2025 - 14:45

Wel als je onzin verkoopt over temperaturen van 62 graden. Dan maak je je niet echt geloofwaardig.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor