Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Klimaatcrisis: Nederlanders moeten fiks minder drinkwater gaan verbruiken

  •  
25-11-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2751 keer bekeken
  •  
5210506259_2c8546cd17_k

© cc-foto: screenpunk

Door de klimaatcrisis wordt drinkwater vrijwel overal ter wereld schaarser, ook in Nederland. Het kabinet neemt daarom maatregelen om het drinkwaterverbruik terug te dringen. Nu verbruikt de burger dagelijks gemiddeld 125 liter drinkwater. Over twaalf jaar moet dat teruggebracht zijn tot 100 liter per dag, een vermindering van 20 procent.

Tegelijkertijd komen er regels om er voor te zorgen dat bedrijven het schaarser wordende drinkwater niet verder in kwaliteit verminderen. Zo wordt de lozing van koelwater in onder meer rivieren teruggedrongen. Er wordt ook nieuw beleid gemaakt om  toekomstige overstromingen en de schade daarvan te beperken. 

Het kabinet wil verder dat er niet meer wordt gebouwd op plekken die nodig kunnen zijn om water te kunnen bergen of afvoeren. Denk hierbij aan uiterwaarden van rivieren of het diepste punt van polders. En tegelijkertijd moeten steden ervoor gaan zorgen dat er minder stenen komen en meer groen. Daardoor kan overtollig regenwater eerder worden afgevoerd en warmen steden in hete perioden minder op. (…) ,,We lopen nu steeds meer tegen de grenzen aan, vanwege het intensieve gebruik en de klimaatverandering”, stelt minister Mark Harbers (I&W). ,,Door meer rekening te houden met ons water, kunnen we ook in de toekomst blijven wonen en werken in Nederland.”

cc-foto: screenpunk 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (27)

Minoes&tuin
Minoes&tuin
28 nov. 2022 - 5:03
Probleem is ook de grote hoeveelheid medicijnen/medicijnresten in het water, waardoor het reinigen een steeds zwaardere last is.
1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin28 nov. 2022 - 12:40
Maar het grootste probleem is dat Nederland steeds meer huizen moet aansluiten, dus groei inwoneraantal.
Kuifje3
Kuifje3
27 nov. 2022 - 11:41
In veel landen is het inmiddels gebruikelijk of zelfs verplicht bij de bouw van een woning regenwater op te vangen en te gebruiken voor het spoelen van het toilet. Dit lijkt me ook hier een hele goede maatregel die de overheid niets kost en waar iedere burger begrip voor zal hebben. Mijn huis is inmiddels alweer bijna drie jaar geleden gebouwd, maar opvangen van regenwater was totaal geen optie helaas. Zoals eigenlijk altijd loopt ons land achter de feiten aan en worden niet de juiste maatregelen bedacht.
korheiden
korheiden
27 nov. 2022 - 10:53
Zoals ook anderen al stellen : voor alles wordt drinkwater gebruikt. In landen als Frankrijk en Italië drinkt men veel meer water uit flessen. Misschien moeten we in ons land een lagere kwaliteit van het drinkwater accepteren.
1 Reactie
Jansen7
Jansen728 nov. 2022 - 21:55
Net zoals met hun woning, openbaar vervoer, verwarming, medische zorg en ouderenzorg, ik vergeet nog de GGZ. Heeft u nog wat meer gebieden waarin Nederlanders met spoed minder veeleisend moeten gaan worden?
Minoes&tuin
Minoes&tuin
27 nov. 2022 - 6:04
Hier zijn ze wel begonnen om de riolering voor regenwater en rioolwater volledig te scheiden. Het grondwater stond vroeger altijd al hoger. Echter onder druk van de boeren werd die kunstmatig laag gehouden.
1 Reactie
KritischKijken
KritischKijken28 nov. 2022 - 7:33
Deels juist, maar ook omdat het watermanagement in NL gebouwd is op afvoeren...
Greendutch
Greendutch
26 nov. 2022 - 19:44
de NL’er moet sowieso bezuinigen want heeft jarenlang op te grote voet geleefd. bang dat velen niet meer weten hoe ’t werkt en aangezien meerderheid laatste jaren rechts stemt wordt e.e.a. nog moeilijker, daar wil men niet samenwerken maar alles voor eigen gebruik hanteren. we hebben tijdens de pandemie gezien waar ze allemaal tegen protesteerden zodra om loyaliteit gevraagd werd. hoor ze al zeggen: ik doe niet aan bezuinigen, ik ga gewoon lekker lang douchen. alsof het alleen daarom gaat. alles dat de afgelopen decennia voor niks of overdreven is opgemaakt is zo jammer. we moeten zuiniger zijn met alles wat de aarde biedt, langer doen met goed geproduceerde kleding, geen voedsel weggooien, etc. en niet alleen wachten op een regering die bezuinigingen aankondigt
1 Reactie
Gerygrr
Gerygrr27 nov. 2022 - 10:32
Zeker, Greendutch! Maar vooral het goede voorbeeld geven! Het zou ook helpen als de kinderbijslag wordt afgebouwd voor meer dan 2 kinderen per vrouw….
Peter Arold
Peter Arold
26 nov. 2022 - 19:43
Deze reactie is verwijderd
1 Reactie
vdbemt
vdbemt27 nov. 2022 - 9:51
@Peter. Probeer het eens opnieuw. Terug naar bed. Goed slapen. En dan echt wakker worden. "Het thema bevolkingsgroei mag ondertussen wel eens op de agenda van linkse partijen komen te staan. " Dat heeft weinig zin, zolang rechts regeert. ALS je al denkt hier snel (ONmogelijk) resultaat mee te boeken (duurt op zijn minst 1 a 2 generaties), moet het op de agenda van rechts (VVD, CDA, CU, D66 e.a ) staan. "De marketing gaat voor principes" Maar DAT is nou waardoor we na decennialang liberaal beleid, waarvan bijna 14 jaar Rutte, in zoveel problemen zitten met de zorg, de huisvesting, de energiemarkt, gasproblemen Groningen, etc. .
BBuijsman
BBuijsman
26 nov. 2022 - 17:59
Lijkt me dat deze verantwoordelijkheid niet alleen bij de burger ligt: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/terwijl-tata-steel-bijna-gratis-34-miljard-liter-leidingwater-verbruikt-moet-u-zuinig-doen-met-zwembaden~b7d6b361/
Frans Akkermans3
Frans Akkermans3
26 nov. 2022 - 15:21
Zuiniger omspringen met drinkwater is makkelijker dan op verwarming besparen. Kou lijden doet zeer maar wat regenwater opvangen voor de planten kost enkel wat moeite. Elke dag douchen is nergens voor nodig als je gezond van lijf en leden bent. Alleen de grote boodschap doorspoelen deden we thuis vroeger ook al. De auto hoeft echt niet elke week in het sop. En zo kun je wel een poosje doorgaan tot je weer in de jaren van de wederopbouw terecht bent gekomen.
4 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin27 nov. 2022 - 9:54
De auto wegdoen is beter!
Rob12342
Rob1234227 nov. 2022 - 15:50
Maar volgens mij bepaal ik zelf hoe lang ik wil douchen en wanneer ik water gebruik.. Als water schaars wordt stijgt de prijs. Dan wordt het waterverbruik vanzelf minder. Ik zou zeggen gooi de waterprijs flink omhoog!
Jansen7
Jansen728 nov. 2022 - 22:00
Klein verschil: vroeger was je zuinig omdat je wat wilde opbouwen voor jezelf en voor je kinderen. Nu moeten we zuinig zijn zodat allerlei bedrijfs- en overheidskartels daar hun voordeel mee kunnen doen. Vergelijk het ook meteen maar met de zelfgekozen zuinigheid van Calvinisten in het westen en de gedwongen zuinigheid van mensen in Rusland onder het communisme (of nu).
Jansen7
Jansen728 nov. 2022 - 22:01
Aanvulling: sommige producten waren in het Oostblok in overvloed beschikbaar, maar iedereen in het westen wist dat dit een compensatie was voor alle zaken waar men jaren op moest wachten.
Mooie Marc
Mooie Marc
26 nov. 2022 - 12:27
Er is in Nederland in principe geen tekort aan zoet water en ook niet aan het relatief zeer goedkoop uit dat zoet water te produceren drinkwater. Door de toenemend tijdelijke zoetwatertekorten, nadrukkelijk in de zomerperiode, is het wel nodig om de grote hoeveelheid zoet water die Nederland jaarlijks binnenkrijgt te bergen zodat het in periodes dat het nodig is beschikbaar is. Maar verder ie er geen reden om je te schamen om het dan ruim voorradige zoet- en drinkwater te verbruiken. https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-sproeischaamte-is-nergens-voor-nodig~b94444ba/
4 Reacties
LaBou
LaBou 26 nov. 2022 - 17:42
Als de terrorboeren en de oppermachtige industrie zo door gaan als ze tot u toe doe wordt het steeds moeilijker om betrouwbaar drinkwater te produceren. En verspilling van water is altijd iets waar we voor moete waken.
LaBou
LaBou 26 nov. 2022 - 22:26
Overigens, waar lego een opinie vindt staat er ook een ander stuk in dezelfde krant: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/water-zat-dus-sproeien-maar-dat-getuigt-van-simplisme~bd10650c/.
vdbemt
vdbemt27 nov. 2022 - 9:56
Het is wat je zegt: het is wel nodig om de grote hoeveelheid zoet water die Nederland jaarlijks binnenkrijgt te bergen zodat het in periodes dat het nodig is beschikbaar is. Zo zit ons waterbeheer NU nog NIET in elkaar. Daar heeft de overheid een taak te zorgen dat dat gebeurt. Zolang dat nog niet geregeld is, is het ECHT wel belangrijk, zuinig met ons drinkwater om te gaan.
Rob12342
Rob1234227 nov. 2022 - 15:52
Labou : terrorboeren? Dat dei term door de moderatie komt bij Joop verbaasd mij. Zo ga je niet om met een beroepsgroep. Al iemand het waagt om terror KOZP te schrijven is het lijden in last..
Wakker Dier
Wakker Dier
26 nov. 2022 - 10:34
Meer mensen, meer huizen, meer economische groei, maar wel verwachten dat het verbruik af neemt?
7 Reacties
vdbemt
vdbemt26 nov. 2022 - 14:43
Nee. Het is juist duidelijk dat zo, bij onveranderd gedrag, het gebruik enorm toeneemt. Daarom moeten we ons gebruiksgedrag aanpassen. Maar ook bijvoorbeeld (overheid) het watersysteem scheiden. Voor koelen van servers in datacentra, voor het spoelen van het toilet, geen drinkwater meer gebruiken.
Ejoth
Ejoth26 nov. 2022 - 17:02
Bemt. Het watersysteem scheiden. Dus 2 leidingen naar de voordeur. Dat gaat een hoop centjes kosten. Of heeft U een ander idee hoe dat ingevoerd kan worden ?
Minoes&tuin
Minoes&tuin27 nov. 2022 - 9:56
Ejoth Het gaat bijvoorbeeld om rioolwater en regenwater,
vdbemt
vdbemt27 nov. 2022 - 10:04
@Ejoth. Voor de goede oplossing zijn er slimme mensen. Maar ja: het gaat altijd geld kosten. Kost het nu GEEN geld? Gemalen, die het water moeten reinigen. Overstromingen, tegenover droogtes, waardoor de boeren oogsten missen. Schade aan de natuur.
Kuifje3
Kuifje327 nov. 2022 - 11:46
@Ejoth: Het is niet zo moeilijk hoor. Vang regenwater op en maak een leiding richting het toilet. In België is dit al jarenlang verplicht bij de bouw van een nieuwe woning.
Minoes&tuin
Minoes&tuin28 nov. 2022 - 5:04
Kuifje In België lozen ze ook nog heel veel vervuild (riool) water in de rivieren en beekjes. Dat komt recht in natuur en grondwater terecht.
vdbemt
vdbemt29 nov. 2022 - 13:24
@Minoes. (en anderen) zoals in Nederland nog steeds vervuild industrieel afvalwater in rivieren en zelfs de Waddenzee geloosd wordt.
Jantje Beton2
Jantje Beton2
26 nov. 2022 - 10:24
Dit zal wel de opmaat zijn voor een forse prijsverhoging. Water is tenslotte de enige overgebleven betaalbare nutsvoorziening. Dit kan natuurlijk niet zo blijven wegens klimaat. Ook is het nog niet geprivatiseerd, gaat vast wel in een moeite door. Ik wou dat het wat minder doorzichtig was.
1 Reactie
Wakker Dier
Wakker Dier26 nov. 2022 - 17:09
Oppassen dat het drinkwater niet geprivatiseerd wordt, er zijn al genoeg essentiële voorzieningen in handen gevallen van kapitalistische investeringsmaatschappijen.
Rechtse   Bal
Rechtse Bal
26 nov. 2022 - 9:56
125 l pp pd ? lijkt me immens veel... voor een gemiddeld gezin van 5 personen is dat heel veel. Hoog tijd voor besparen (en , ik moet zeggen ... water uit de kraan is wel erg goedkoop ... 80 cent per kuub , oftewel 125 liter kost je een dubbeltje)
1 Reactie
Ejoth
Ejoth26 nov. 2022 - 17:08
125 liter lijkt me ook aan de hoge kant. 30 liter voor wc, 13 liter vaatwasser, 30 liter douchen, blijft 50 liter over voor handen wassen, planten water geven, auto wassen, wasmachine, koken. Sommige zaken per week maar nu ik het bekijk zou het best kunnen. Ik verbruik 150 m3 per jaar met 4 personen is 102 l/dag.
KritischKijken
KritischKijken
26 nov. 2022 - 8:55
Volgens Harbers is 'voldoende goed drinkwater niet langer vanzelfsprekend'. Door de verwachte bevolkingsgroei - van 17.5 miljoen inwoners nu naar bijna 19 miljoen inwoners in 2035- neemt de drinkwatervraag fors toe. Daarom moet 'de watervraag van bestaande functies' worden verminderd, zo schrijft Harbers aan de Tweede Kamer.
1 Reactie
RDZ1993
RDZ199326 nov. 2022 - 13:31
Maar wat heeft het dan met het klimaat te maken?
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman
26 nov. 2022 - 8:12
Drinkwater wordt schaars door overpopulatie niet zozeer klimaatverandering, er verdwijnt geen water, we leven in een gesloten systeem. Bevolkingskrimp een probaat middel voor een hele hoop moderne problemen.
7 Reacties
RDZ1993
RDZ199326 nov. 2022 - 13:34
Er zijn inderdaad erg veel problemen in Nederland die gelinkt zijn aan onze hoge bevolkingsdichtheid. Toenemende waterstress, toenemende energietekorten. Overbelasting op het electriciteitsnetwerk, de zorg, onderwijs, huisvesting, fileproblemen, luchtkwaliteit, enz. enz. enz.
vdbemt
vdbemt26 nov. 2022 - 14:48
Aahh. Daar istie weer: bevolkingskrimp als oplossing. ALS dat al lukt door overheidsbeleid (moet je een Nederlander met beleid opleggen: je mag maar 1 kind hebben. Alsof DIE dat pikt), dan duurt het op zijn minst 1 generatie. Intussen niets doen is geen optie. Maatregelen EN gedragsverandering, zo snel mogelijk, zijn echt nodig.
Pietje Puk139
Pietje Puk13926 nov. 2022 - 15:49
Zo is dat. Ik pleit voor een inkomensafhankelijke prijs van anticonceptie voor alle vrouwen over de hele wereld. De vrouwen in Nigeria krijgen GEMIDDELD 8 kinderen. ACHT. Waanzin.
RDZ1993
RDZ199326 nov. 2022 - 20:20
@vdbemt, Nederland heeft al sinds 1973 een geboortecijfer wat onder het vervangingscijfer ligt. Denk dat je het elders moet zoeken.
vdbemt
vdbemt27 nov. 2022 - 10:09
@RDZ1993. IK ben het niet die zo hard voor bevolkingsvermindering pleit, hoor. Ik zeg juist dat dat geen oplossing is voor de klimaat-, milieu- en natuurproblemen (met o.a. overmatig gebruik aan water ). Het duurt een halve eeuw voordat je daar iets van zou gaan merken. Burgers en industrie moeten het gedrag veranderen. NU.
Mr Ed
Mr Ed27 nov. 2022 - 12:00
"Het duurt een halve eeuw voordat je daar iets van zou gaan merken." Als je vandaag de migratie beperkt merk je daar morgen iets van.
vdbemt
vdbemt29 nov. 2022 - 13:29
Bullshit Mr Ed. Die paar honderdduizend op de 18 miljoen ga je niet merken. Dat is 1. 2 is: het totaal aantal mensen op de wereld danwel in Europa, blijft hetzelfde. En dus ook hun effect. 3 is: dat lukt nooit in 1 dag. Jij, ik, iedereen, de industrie zal zijn gedrag moeten veranderen. Wijzen naar wat anders, wat dan ook, gaat niet helpen.
Creature from the Black Lagoon
Creature from the Black Lagoon
26 nov. 2022 - 8:02
Zolang 1 liter water zo'n 0,0014 euro kost (die 125 liter is dan 17 cent per dag), zal het niet erg snel gaan met de besparing.
Vervatte
Vervatte
26 nov. 2022 - 7:31
"En tegelijkertijd moeten steden ervoor gaan zorgen dat er minder stenen komen en meer groen" Steden moeten juist inbreiden om aan de vraag naar woningen te kunnen voldoen en om het groen te besparen.
haarklover
haarklover
26 nov. 2022 - 6:57
Niet meer bouwen op het laagste punt: Niet alleen voor als de pompen het niet bijhouden, maar ook omdat zout zeewater langzaam het grondwater verdrijft (omdat we op het laagste punt steeds het water wegpompen). Ik ben blij als er eindelijk een beleid voor de langere termijn komt.
Déjà vu
Déjà vu
26 nov. 2022 - 0:20
Nederlanders moeten fiks minder drinkwater gaan verbruiken??? Dacht eerder dat boeren geen zeggenschap meer mogen hebben over het grondwaterpeil. Door hen droogt Nederland namelijk uit!
Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout
25 nov. 2022 - 22:54
De gulzige consumptieburgerman in dit land moet gewoon minder bier willen in het weekend. Zulks is vooral verwérpelijk omdat hij denkt daar récht op te hebben. Is zó corpsballenachtig van teneur. Beperking van het het brouwerijgebeuren scheelt echt een jas op de beschikbaarheid van gezond leidingwater voor de gemeenschap.
KritischKijken
KritischKijken
25 nov. 2022 - 20:35
Deze reactie is verwijderd
Y-Line
Y-Line
25 nov. 2022 - 20:32
Deze reactie is verwijderd
RDZ1993
RDZ1993
25 nov. 2022 - 20:09
Deze reactie is verwijderd
MicroWolf
MicroWolf
25 nov. 2022 - 19:39
Ja. Roep ik al jaren. We spoelen de plee door met drinkwater, douchen met drinkwater, besproeien de tuin met drinkwater, en wassen de auto met drinkwater. En zo kan ik nog wel effe doorgaan. Dus: er moet een systeem komen om drinkwater slechts te gebruiken voor integrale consumptie, en hemelwater en whatever voor de rest.
2 Reacties
Hann63
Hann6326 nov. 2022 - 5:10
En hoe gaan we dat doen als het niet regent? Ik snap je punt en ben het er mee eens. Maar dan zul je dat regenwater moeten opvangen. Hoe wil je dat doen als je een huis huurt? En de corporatie werkt, bijv. , niet mee......
Willem D2
Willem D226 nov. 2022 - 10:11
Als we warmtepompen en van het gas af wel kunnen verplichten, dan moet het verplicht opvangen en hergebruiken van hemelwater niet het moeilijkste te regelen zijn.
Greendutch
Greendutch
25 nov. 2022 - 19:33
dan moet er ook veel meer uitleg en voorlichting gegeven worden want telkens als er een voorstel van de regering is, komen er protesten van lieden die het niet begrijpen. vandaar ook dat ik denk dat het goed is als nu meer tekst en uitleg gegeven wordt over het hoe en waarom/waarvoor omtrent Poetins oorlog en dat Oekraïne onze hulp nodig heeft.
2 Reacties
LaBou
LaBou 25 nov. 2022 - 22:32
Ik begrijp dat water schaars wordt in de toekomst. Ik begrijp ook dat er een oorlog aan de gang is in Oekraïne. Wat me niet duidelijk is is het verband tussen die twee zaken. Maar Greendutch kan dat vast wel uitleggen.
Volrin
Volrin25 nov. 2022 - 22:47
"dan moet er ook veel meer uitleg en voorlichting gegeven worden want telkens als er een voorstel van de regering is, komen er protesten van lieden die het niet begrijpen." Dat is ook deels door populisten en complottheoristen die een verdraaide versie van de feiten geven om mensen op te jutten.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
25 nov. 2022 - 19:33
Gewoon de gasprijs hoog houden, douchen is de grootste verbruiker. En verder iedereen een toilet met een knop voor de kleine boodschap.
3 Reacties
Hann63
Hann6326 nov. 2022 - 5:11
Wij betalen al de hoogste gasprijs..........
haarklover
haarklover26 nov. 2022 - 6:55
Ik denk dat ik meer toiletwater dan douchewater verbruik
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine26 nov. 2022 - 16:49
@haarklover, je kunt de (gemiddelde) getallen zo vinden, douchen is de grootste verbruiker, daarna het toilet, wasmachine, wastafel, etc. Dus beginnen met de grootste bronnen. We kunnen het wel over de tuin sproeien hebben, maar is gewoon niet nuttig als douchen 50x meer water is op jaar basis bijvoorbeeld.
EenMening3
EenMening3
25 nov. 2022 - 19:22
Nederland heeft aan de ene kant teveel en aan de andere kant te weinig water. We voeren aan de ene kant ca 10 miljard m3 per jaar naar zee af. Aan de andere kant hebben we te maken met soms ernstige droogte. Oplossingen: water langer vasthouden door de-kanaliseren van beken, ontstenen, een hoger grondwaterpeil en (nog meer) ruimte voor de rivier(en).
Nejras
Nejras
25 nov. 2022 - 19:03
Data centra worden gekoeld met ons drinkwater en als grootverbruiker betalen ze daar ook nog eens minimaal voor. Om het lauwe water vervolgens te lozen in onze natuur. Ons regering is werkelijk knettergek.
8 Reacties
EenMening3
EenMening325 nov. 2022 - 21:19
Zegt een gebruiker van een data center...........................
Jozias2
Jozias226 nov. 2022 - 6:57
@nejras En die datacenters zijn er omdat u daar iets over wilde zeggen.
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman26 nov. 2022 - 8:09
Ik weet van bestaande datacenters die met hun koelwater een hele tuinbouwkas verwarmen, dat wordt de toekomst.
Gio Servas
Gio Servas26 nov. 2022 - 10:10
Onzin, https://www.drinkwaterplatform.nl/datacenters-dreigt-er-een-drinkwatertekort-en-8-andere-vragen/#:~:text=Hoeveel%20drinkwater%20gebruiken%20datacenters%3F,het%20totale%20leidingwatergebruik%20in%20Nederland.
PGS
PGS26 nov. 2022 - 12:55
Het is inderdaad van de gekke dat de overheid van de burgers van alles en nog wat vraagt en eist, en verwacht dat de burgers dan ook nog de hoofdprijs moeten betalen. Maar voor grote bedrijven worden allerlei manieren gevonden dat zij zo goedkoop mogelijk drinkwater kunnen verbruiken en vervuilen. Laten die data-centra maar ook eens meer betalen voor het gebruik van drinkwater.
Nejras
Nejras26 nov. 2022 - 13:30
@jozias & een mening Klopt als een bus. De hypocrisie ontgaat me niet. Ik eet ook en verplaats me doorgaans gemotoriseerd. Daarbij kan ik als consument keuzes maken: minder vlees, zuinige benzine auto (elektrisch kan ik nog niet betalen). Ik kan niet kiezen welk datacenter ik gebruik. U ook niet. Bij uitstek een (groei)sector die nu baat zou hebben bij innovatie en wat regelgeving ter motivatie. Data centra gebruiken absurd veel drinkwater en dat word geloosd op het oppervlakte water. Paar jaar geleden werd in groningen opgeroepen om in de zomer minder water te consumeren wegens een tekort aan drinkwater. Dat dit ontstond door een nieuwe industriele grootverbruiker werd daarbij niet vermeld. Het zou aan het klimaat liggen. Dat probleem is opgelost door de capaciteit van een waterzuivering op te schalen. Ik vind dat kwalijk. We móeten ook als consument andere keuzes gaan maken voor de toekomst. Maar om elk probleem af te schuiven op klimaatverandering is schadelijk voor draagvlak als het niet waar is. En waarom betalen (industriele) grootverbruikers minder voor hun water dan consumenten? De 100% duurzame burger heeft geen hartslag. Tot dat moment kun je niks anders dan je best doen. Ik probeer dat. En mijn bloed gaat echt koken van de halve waarheden waar onze overheid mee strooit om de burger te motiveren, terwijl de grootverbruikers ontzien worden wegens het vestigingsklimaat.
Nejras
Nejras26 nov. 2022 - 13:36
@gio Bedankt voor dit artikeltje. Goed om te lezen dat er wel plannen zijn om op betere manieren te koelen. Heel goed. En toch heb ik mijn voorbeeld niet uit de duim gezogen. Mijn broer heeft beroepsmatig wat te maken gehad met die tweede nieuwe waterinstallatie. Voordat die af was: werd er wel degelijk opgeroepen om als burger maar wat minder de plee door te spoelen in de stad groningen. In die zin vind ik het artikeltje wat u deelde niet helemaal volledig: wellicht valt de waterconsumptie door datacentra op het totale geheel wel mee: echter lokaal kan dit nog steeds voor uitdagingen zorgen.
Jozias2
Jozias226 nov. 2022 - 18:58
@nejras Sportieve en goede reactie. Is ook waar ik bezwaar tegen maak. Vinden dat ‘we’ wat moeten doen maar kijken dan vooral naar anderen zonder zelf die bijdrage te willen leveren.
BNNVARA LogoWij zijn voor