Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Klimaatactivisten bekladden Van Gogh: waarom kunst wel beschermen en planeet niet?

  •  
14-10-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
6453 keer bekeken
  •  

Leden van de radicale klimaatactiegroep Just Stop Oil hebben in de Londense National Gallery een wereldberoemd schilderij van Vincent van Gogh besmeurd. De jonge activisten gooiden tot ontsteltenis van bezoekers tomatensoep tegen het kunstwerk, dat beschermd wordt door een glasplaat. Vervolgens lijmde het duo zichzelf vast aan de muur. Het schilderij De Zonnebloemen is een van de kostbaarste werken in het befaamde museum.

"Wat is meer waard, kunst of leven?" schreeuwde een 21-jarige Londense activiste. "Is het meer waard dan voedsel? Meer dan rechtvaardigheid? Maak je je bezorgder over het beschermen van een schilderij of over het beschermen van de planeet en de mensen?" Ze voerde de actie samen met een 20-jarige groepsgenote uit Newcastle, schrijft The Guardian.

Een woordvoerder van Just Stop Oil zegt dat voor soep werd gekozen omdat mensen die getroffen worden door de energiecrisis niet eens meer geld hebben om een blik soep op te warmen.

Bezoekers reageerden met gemengde gevoelens op de actie. Een man verklaart tegenover de krant begrip te hebben voor de zorgen van de jongeren maar vond het erg dat ze "een prachtig kunstwerk, het beste van de mensheid" tot doelwit kozen. Hij stelde dat de activisten proberen mensen aan het denken te zetten maar dit soort acties alleen maar tot woede en afkeer leiden.

Alex De Koning van Just Stop Oil verklaarde helemaal niet bang te zijn mensen van zich te vervreemden. "Dit is niet de X Factor, we zijn hier niet om vrienden te maken. We zijn er om verandering te bewerkstelligen en helaas moet dat dan maar zo."

Just Stop Oil voert sinds twee weken hard actie in de Britse hoofdstad. Daarbij gaat het veelal om het blokkeren van wegen, vaak tot woede van automobilisten en waarbij de emoties hoog oplopen. The Guardian stelt dat de actie tegen Van Gogh wijst op een verdere escalatie.

Op Twitter stelt Johan Fretz: "Juist als je betoogt dat alles van waarde weerloos is, moet je niet iets targetten dat zelf vaak lijdt onder exact hetzelfde geldgedreven denken. (…) Trouwens onbedoeld heel geestig dat ze het werk hebben besmeurd van een kunstenaar die beroemd is om het schilderen van landschappen en bloemen die juist door klimaatverandering worden bedreigd."

Klimaatactivist Jelt Roos is het niet eens met de kritiek van Fretz. Hij vindt dat er duidelijk sprake is van een verband met de klimaatverwoesters: "Oliemaatschappijen stoppen goud geld in dit soort plekken. Dat is precies wat ze altijd doen, zodat ze ondertussen gezellig door kunnen gaan met mensenrechten schenden."

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (42)

weereenmening
weereenmening
15 okt. 2022 - 15:02
Zo zie je maar dat het vernietigen van de mooie dingen om je heen iets is wat de mens niet kan weerstaan. Of het nu een kunstwerk is of de hele planeet het principe is hetzelfde. Uiteindelijk wil iedereen aandacht, macht, rijkdom en het maakt daarbij niet uit of dat ten koste gaat van de biotoop.
de passie preker
de passie preker
15 okt. 2022 - 14:33
Op HBO en MBO scholen is er vrijwel geen student te vinden die zich druk maakt om het klimaat en duurzaamheid. Op universiteiten is er wel een kleine minderheid van de studenten die zich daar heel erg druk over maken. Die minuscule minderheid van de jongeren maakt heel veel lawaai op sociale media. Daardoor wordt de indruk gewekt dat de nieuwe generatie massaal geëngageerd is om de planeet te redden (en dat de babyboomers de aarde bijna naar de afgrond hebben gebracht). Dit beeld klopt echt niet, en dat is deels logisch, als twintig bent is het vergaan van de wereld in 2040 een heel leven verder. Aan de andere kant maak ik mij oprecht zorgen over het gebrek aan engagement van de jeugd van tegenwoordig. Aangezien het vooral op de 50-plussers aankomt om de aarde nog te redden ben ik niet heel erg hoopvol voor de toekomst.
Ivan61
Ivan61
15 okt. 2022 - 11:25
Planeet redt zich zonder ons,mensen. Wij worden vernietigd omdat wij dat verdienen en geen enkele respect voor planeet hebben. En zulke acties zijn gewoon belachelijk.
Martin van der Linde
Martin van der Linde
15 okt. 2022 - 11:19
Deze reactie is verwijderd
HenryHansen
HenryHansen
15 okt. 2022 - 11:13
OK de aap komt uit mouw nu.. dame links is mevrouw Phoebe P., die ging naar de prive school St Mary's school Ascot, voor het luttele bedrag van £15K per jaar, daana ging zij naar Mander Portman Woodward, een prive college voor hetzelfde luttele bedrag per jaar... Verwende kinderen van hele rijke linkse ouders...
3 Reacties
Frans Akkermans3
Frans Akkermans315 okt. 2022 - 13:08
Hebben ze wel gelijk als ze van arbeiders-of boerenkomaf zijn?
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa15 okt. 2022 - 13:15
In principe staat dat er los van hé, of hun ouders rijk waren of niet . Als hun ouders arm waren, had je dit ook niet goedgekeurd
LaBou
LaBou 15 okt. 2022 - 16:23
Ja, met zo'n achtergrond mag je niet eens demonstreren voor een beter milieu.
korheiden
korheiden
15 okt. 2022 - 11:05
Ik begrijp de wanhoop van de jonge actievoerders wel. Ze hebben de indruk dat de wereld veel te weinig doet om de opwarming te stoppen. Het vervelende van acties is dat, wil je er enig succes mee hebben, die acties op een of andere manier overlast geven. Het besmeuren van kunstwerken, daar maak je geen vrienden mee. Beter richt je de acties tegen bedrijven en instituties die invloed en macht hebben.
spelregeltoerist2
spelregeltoerist2
15 okt. 2022 - 8:48
Alles moet stuk, omdat het kan!
2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe15 okt. 2022 - 11:32
De meeste mensen (vermoedellijk vooral die op rechts) zijn helemaal niet geinteresseerd in kunst.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa15 okt. 2022 - 12:55
Kunst moet verboden worden
Nicolay2
Nicolay2
15 okt. 2022 - 8:33
Ik vind dat deze jonge dames het nog netjes doen er zit een glazen plaat voor, want deze generatie leven in grote onzekerheid over hun toekomst en worden geconfronteerd met een nieuwe Premier (zieke geest) die als eerste de belastingen gaat verlagen voor de rijken terwijl miljoenen Engelsen onder de armoede grens leven. En de Multinationale grote Energie en Olie maatschappijen super winsten maken net als hier en ook daar geen belasting betalen.
1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa15 okt. 2022 - 12:58
De vraag is alleen, heeft dit effect? Wat kan een oliemaatschappij dit schelen? Trekken ze hier sympathisanten mee naar zich toe? Word hun beweging hier sterker van? Of zwakker? Dit is meer een soort van overtreffen van elkaar. Kijk hoe ver ik durf te gaan, kijk hoe begaan ik wel niet ben. Voor jonge mensen, gaat veel over zichzelf. Vergeet dat niet.
Gio Servas
Gio Servas
15 okt. 2022 - 7:38
Toch wel een hele domme reactie :["Dit is niet de X Factor, we zijn hier niet om vrienden te maken. We zijn er om verandering te bewerkstelligen en helaas moet dat dan maar zo."] Veranderingen krijg je nooit voor elkaar zonder vrienden. Dit soort acties zorgen er eigenlijk alleen maar voor dat steeds meer mensen dit een stelletje vandalen gaan vinden en dat hun verhalen niet meer serieus genomen gaan worden.
bv-user-19476
bv-user-19476
15 okt. 2022 - 7:30
Een domme actie, maar laten we links hetzelfde behandelen als "rechts". Ze doen dit uit een bepaalde zorg. Laten we die zorg serieus nemen! En wat doen om de oorzaken hiervan weg te nemen. Dit is niet alleen schertsend bedoeld, maar ook serieus. Waarom nemen we de zorgen van deze mensen niet wat meer serieus? Omdat ze van de "foute linkse kant" zijn? Voor de veelal "rechtse" reageerders hier?
Eric Minnens
Eric Minnens
14 okt. 2022 - 22:09
Just stop oil. Ik ben meer geraakt doordat deze actievoerders zich 'the last generation' noemen, dan door de schade aan dat schilderij /die schilderijen. Die schade valt wel mee en staat in geen verhouding tot de de schade die 'die letzte Generation', en uiteindelijk de wereld, ondervindt van de 'climate change'. En tjee, is dit nu Joop? Een links platform met vooral rechtse reageerders? Ik vond hieronder slechts (ex- of impliciete) waardering voor deze actie(s) bij Mark Huijsman, Greendutch, rvb, drs Q en... Baloem. Ik weet dat er nog wel een paar zijn hoor, die nog niks van zich hebben laten horen, en ook ik sluit me graag bij hen aan. Het staat immers allemaal in de traditie van de anti-globalisten en de Extinction Rebellionisten, die een beetje geweld niet schuwen. Moet kunnen toch, of kan er tegenwoordig niemand meer tegen een stootje? Het zijn moedige, zelfbewuste, maar in wezen ook wanhopige mensen, die bewustzijn willen creëren. "Und bist du nicht willig, so brauch ich Gewalt", zei Goethe al ( in een andere context, maar goed...).
12 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew15 okt. 2022 - 3:23
@Eric Minnens: En tjee, is dit nu Joop? ---------------------------- Het punt is een beetje dat sommige gebeurtenissen linkse reacties oproepen, andere rechtse. Dit is typisch een voorval dat standaard rechtse reacties oproept. Een zaak als de toeslagenaffaire daarentegen, die vooral arme mensen, grotendeels van allochtone komaf, treft, juist linkse. Het grote politieke midden, dat je ook hier op Joop veel tegenkomt, kruipt in dit geval naar rechts. Als je iets wilt bereiken, linksom of rechtsom, bedenk dan acties waarmee je het midden meekrijgt. Met deze actie lukt dat niet. En natuurlijk is het niet zo erg. Het glas wordt gemakkelijk weer schoongemaakt. Maar in zijn algemeenheid houden mensen niet van dit soort manifestaties.
KritischKijken
KritischKijken15 okt. 2022 - 7:05
Er is een verschil tussen niet het maximale willen doen aan hetvklimaat en deze actie toejuichen. Maar dan ben he dus rechts, en mag je hier niet komen, want we moeten allemaal gelijkgestemd in onze (extreem) linkse bubble blijven. Fijne democratie heet dat. En dat dramatische 'last generation', hou toch even op. De mens is uiteindelijk intelligent genoeg om de boel bij te sturen. Dit is voor de buehne.....
Nicolay2
Nicolay215 okt. 2022 - 8:15
EricDonkaew 15 okt. 2022 - 5:23 “Maar in zijn algemeenheid houden mensen niet van dit soort manifestaties.” Ik denk dat jij ook niet zo van stakingen houd.
Eric Minnens
Eric Minnens15 okt. 2022 - 8:57
@KritischKijken "Maar dan ben je dus rechts, en mag je hier niet komen, want we moeten allemaal gelijkgestemd in onze (extreem) linkse bubble blijven." Nee, zo bedoel ik dat zeker niet. Ik ben juist blij met liberaal-rechtse reacties, want dan valt er iets te discussiëren. Al ligt de grens wel bij extreemrechts. Hun opvattingen zijn zo abject, en hun drogredenen zo stompzinnig, daar is geen discussiekruid tegen gewassen. Waar ik me over verbaasde, was niet de kwaliteit van de linkse of rechtse reacties, maar de kwantiteit. Zoveel rechtse reaguurders op een linkse site. Maar voel je welkom hoor, als 'normaal' kritische rechtse kijker.
KritischKijken
KritischKijken15 okt. 2022 - 9:01
@Eric Oke dan snappen we t. Het las anders. Even goeie vrienden. :-)
Eric Minnens
Eric Minnens15 okt. 2022 - 9:08
@EricDonkaew "bedenk dan acties waarmee je het midden meekrijgt" Daar heb je wel een punt, maar toch heb ik waardering voor het schokeffect dat deze activisten teweegbrengen. Om eerlijk te zijn was ikzelf in eerste instantie ook geschokt door hun 'destructieve' werkwijze. Maar na enig nadenken kwam ik al gauw tot de conclusie dat ze gelijk hadden. Ze hebben dus ook mij over de streep getrokken! En tja, het midden meekrijgen... Foldertjes uitdelen helpt volgens mij ook niet echt...
Mark Huysman
Mark Huysman15 okt. 2022 - 9:28
@Eric M Joop wil een linkse opiniesite zijn maar dat betekent niet dat alleen linkse mensen reageren. Veel reageerders zijn behoorlijk rechts, uiteenlopend van D66 tot Ja21 en aanverwanten. Dat is volgens mij overigens op bijna alle discussiesites het geval. Om de een of andere reden hebben vooral extreem-rechtse types behoefte om zich overal te laten gelden. Je kunt je afvragen of discussie met dergelijke figuren zin heeft. Ik heb wat linkse vrienden die zich hier verre van houden omdat ze het zonde van de tijd vinden. Ik denk dat het wel zin heeft. Niet zo zeer omdat je je rechtse opponenten overtuigt maar wel omdat de discussies door anderen gelezen worden die hun opvattingen misschien nog niet helemaal gevormd hebben en door bijdrages van linkse reageerders (die vaak sterker onderbouwd zijn dan die van rechts) een duwtje in de goede richting krijgen.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans315 okt. 2022 - 9:29
Tja, wat is links nog in dit land? Socialisten zijn voor het organiseren van massa-acties en tegen dat kleinburgerlijk gedoe in de kunsttempels. Maar, waren dit arbeiderskinderen, hadden ze thuis geen geld voor eten, moeten ze de gevangenis in, dan verandert dat de zaak en dus ons oordeel.
LaBou
LaBou 15 okt. 2022 - 9:35
"Het punt is een beetje dat sommige gebeurtenissen linkse reacties oproepen, andere rechtse." Bij vrijwel alle columns zijn het de (extreem)rechtse reageerders die als eersten hun stukjes schrijven. Eric Minnens heeft daar dus wel degelijk een punt.
Eric Minnens
Eric Minnens15 okt. 2022 - 10:38
@Mark Huysman "omdat de discussies door anderen gelezen worden die hun opvattingen misschien nog niet helemaal gevormd hebben" Dat lijkt mij zeker ook. Maar bij mij geldt tevens dat ik mijn standpunt al schrijvende vorm of aanscherp. Ik zoek vanuit een soort algemeen linkse gedachtenbrij naar de voor mij 'juiste' argumenten (ook m.b.v. links - meervoud van link) bij het aan de orde zijnde topic. Klinkt gek, maar ik verrijk dus in de eerste plaats mijzelf. Ook in mijn streven om scherp en eventueel humoristisch te formuleren. Kortom, al mijn reaguursels zijn in principe argumentatie- en stijloefeningen. Misschien zelfs oefeningen in links zijn, haha.
KritischKijken
KritischKijken15 okt. 2022 - 11:25
@Mark Het is wel grappig dat u het omdraait: Als er ook maar een groep is die er als de kippen bij is om te reageren, dat is het fanatie links wel. En als u het vrijwel direct roepen van "extreem rechts"; " fascisme" etc onderbouwing noemt dan geeft dat meer aan welke onderbouwing blijkbaar door sommigen hier gewenst wordt. En als je zelfs als sociaal democraat hier wordt aangepakt als extreem rechts moet je je pas echt zorgen gaan maken over t gehalte.
Mark Huysman
Mark Huysman15 okt. 2022 - 11:30
@Eric M Dat is ook waar: door te schrijven ben je gedwongen je gedachten aan te scherpen en je argumenten op een rijtje te krijgen. Het verrijkt ook je eigen kijk en kennis, dat klopt.
Phantom3
Phantom3
14 okt. 2022 - 21:11
Weer een klimaatactiegroepje. Ze schreeuwen om het hardst voor de meeste aandacht. Dit zet geen zoden aan de dijk. Klimaatactivisten verenigd u.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
14 okt. 2022 - 21:11
Deze reactie is verwijderd
Frans Akkermans3
Frans Akkermans3
14 okt. 2022 - 21:07
Als zo’n schilderij verloren gaat door brand, oorlog of vandalisme, is dat jammer maar geen ramp voor de mensheid. Als Shell nu stopt met de productie van fossiele energie zoals Just Stop Oil wenst dan hebben die activisten en hun sympathisanten geen idee wat de mensheid boven het hoofd hangt aan rampspoed en ellende. Fossiele energie blijft de komende decennia nog hard nodig.
a.doorgeest
a.doorgeest
14 okt. 2022 - 20:32
Geen fraaie actie van deze jongelui, wat mij betreft. Maar die knipoog naar het werk van Andy Warhol, met dat soepblik, dat was natuurlijk fenomenaal. Een gelaagde actie, kunnen wij wel zeggen - Warhol verbonden aan Van Gogh en de lieden van de actie zichzelf verlijmdend aan de museummuur alsof er ook een Duits kunstenaar gespecialiseerd in het opzetten van menselijke resten aan het werk was. Zo krijgt één en ander meer van een performance dan van 'n demo. Het doel is zinnig, ongetwijfeld, maar kinders, ga voortaan ergens anders (buiten)spelen. Dit overtuigt (mij) totaal niet...
Aldtsjerk
Aldtsjerk
14 okt. 2022 - 20:07
Deze reactie is verwijderd
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
14 okt. 2022 - 19:33
Dit doet me op een of andere manier denken aan dat futuristische manifest, waarin de futuristen zeiden dat ze alle musea wilde platbombarderen https://nl.wikipedia.org/wiki/Futurisme
Joop  den Uil
Joop den Uil
14 okt. 2022 - 19:09
Pubers .... en ze krijgen nog aandacht ook.
Berend22
Berend22
14 okt. 2022 - 19:08
Ik geloof zo langzamerhand echt niet meer dat deze demonstranten zijn wie ze zijn. Dit wekt zoveel antipathie en werkt zo averechts dat deze actie wel opgezet moet zijn door de partij waar ze zogenaamd tegen demonstreren.
Greendutch
Greendutch
14 okt. 2022 - 18:57
schilderijen bewust gekozen, zijn als ’t goed is, altijd afgedekt met beschermende lak om originele verf te sparen. bovendien gelijk want waarom wel zo ontzettend veel geld uitgeven aan vergankelijke dingen en niet aan het belangrijkste?
6 Reacties
GeenProbleem
GeenProbleem14 okt. 2022 - 19:16
Dus als we uw huis bekladden met verf is dat prima?
Sven Stevin
Sven Stevin14 okt. 2022 - 20:39
Geld, oftewel het ruilmiddel als tussenproduct van de vrucht van inspanningen, "verdwijnt" niet als je het ergens aan uitgeeft maar komt in andere handen die er weer iets anders mee kunnen doen. Als je een schilderij, ander kunstwerk, b.v. ook opbrengst van muziek of een boek, net als ieder andere productie zoals allerlei arbeid, tegen betaling levert kan de ontvanger er dus mee doen wat deze wil zonder dat het verdwijnt want het komt daarna met behoud van waarde weer in andere handen. Gewelddadige vernieling, dus het ontdoen van waarde, is in ieder geval vernietiging van potentie om iets te doen met de waarde. Maar mensen als jij begrijpen dat net als deze waardeloze gewelddadige extremisten niet.
Molly Veenstra
Molly Veenstra15 okt. 2022 - 8:18
Dit schilderij was beschermd door een glazen plaat. Doekje erover, klaar.
GeenProbleem
GeenProbleem15 okt. 2022 - 11:12
@molly Het is virtue signalling van de bovenste plank, niet zo gek dat jij daar wel begrip voor hebt gezien je uitspraken uit het verleden.
Molly Veenstra
Molly Veenstra15 okt. 2022 - 22:30
@wil weer eens problemen maken - Misschien heb ik begrip voor deze actievoerers. Misschien ook niet. Doet dat er toe? Waar voor kunstliefhebbers zoals u, om zou moeten gaan is dat het kunstwerk in kwestie, bij deze actie geen enkel gevaar heeft gelopen. Er zat een glazen plaat voor het kunstwerk. De actievoerders wisten dat.
GeenProbleem
GeenProbleem16 okt. 2022 - 9:53
@molly Een taart met poep en kots is ook ongevaarlijk, toch?
KritischKijken
KritischKijken
14 okt. 2022 - 18:51
Mooie actie. Ga lekker door zo. Kweekt veel sympathie en toont hoe gestoord ze zijn ad wereld.
Dehnus
Dehnus
14 okt. 2022 - 18:15
Jezelf vastlijmen? Okay, maar voedselverspilling en op een Van Gogh smijten (Iemand die zelf ook door de haves uitgebuit werd en door de kerk niet eens een eigenlijk een begrafenis kon krijgen? Nee. Ik denk dat je daar je punt mee voorbij gaat schieten en je meer je tegenstanders ammo geeft.
Ewout Pool
Ewout Pool
14 okt. 2022 - 17:38
Inderdaad zal deze actie weinig bijdragen aan het draagvlak. Maar daar is het deze activisten ook niet om te doen. Het gaat hun om het “gevoel iets tegen te doen” en om hun (in eigen ogen) morele superioriteit te tonen. Uiteindelijk beide zelfzuchtige motieven. Dezelfde motieven die je vaak bij Anarchisten, XR, en andere beroepsdemonstranten ziet.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
14 okt. 2022 - 17:16
Erg triest actie. Ik vraag me af in wat voor bubbel deze dames moeten leven waarin het idee kan ontstaan dat dit een goed idee is. Alleen maar negatieve publiciteit.
1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa14 okt. 2022 - 19:48
Je kan je ook afvragen, is dit niet bekostigd, gefinancierd door iets of iemand? Deze actie. Maar dat zal wel weer 'complot' zijn
Miss Piggy
Miss Piggy
14 okt. 2022 - 16:06
Activisme is meestal effectief als het wat schuurt, opstandig is. Maar je moet ook draagvlak kunnen kweken. Dit soort acties wekken eigenlijk alleen maar ergernis op. En dit soort activisten zal zelden wat bereiken. De klimaatcrisis zal door de hele maatschappij moeten worden opgelost: door de wetenschap, door de politiek, door de energiesector zelf. Maar niet door deze wereldvreemde paarsharigen.
3 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman14 okt. 2022 - 17:15
[Maar niet door deze wereldvreemde paarsharigen.] Goed gezegd. Paarsharigen moeten zich erbuiten houden!
GeenProbleem
GeenProbleem14 okt. 2022 - 19:17
@mark Die zitten bij jouw clubje.
PGS
PGS15 okt. 2022 - 7:10
Dan is in dit geval voor mij geen activisme. Het schuurt totaal niet. Het laat eigenlijk alleen het kortzichtig denken van dit activisten zien. Als zij vinden dat de oliemaatschappijen verantwoordelijk zijn voor allerlei kwalijke zaken, pak dan die oliemaatschappijen aan. Blokkeer benzinestations; snij benzineslangen door Hier treft je de portemonnee van de oliemaatschappij. Maar nee: ze zijn net als een regering: Leg het probleem bij de burger neer en laat de grote bedrijven met rust.
Piet Helmons
Piet Helmons
14 okt. 2022 - 15:31
Hoe denken deze activisten dat lijm gemaakt wordt. Volgende keer gewoon een weekje vast laten zitten aan de lijm en daarna los maken zonder oplosmiddel lijm. Dan blijkt wel of ze meer betrokken zijn met hun huid of met de planeet.
Deckard1
Deckard1
14 okt. 2022 - 15:29
Goed argument. Ik meteen een Tesla kopen nu.
1 Reactie
itsme3
itsme314 okt. 2022 - 19:25
U kunt beter een Aygo of zo kopen. Die is veel beter voor klimaat of milieu dan de vervuilende Tesla
Sam V
Sam V
14 okt. 2022 - 15:28
Ik kende al wel voetbalgeweld als uitlaatklep. Kunstvernieling als uitlaatklep is nieuw voor mij. Zo hebben het voetbalstadion en het museum toch meer gemeen dan ik verwacht had.
2 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa14 okt. 2022 - 19:50
Hooligans zijn kunstenaars !
Molly Veenstra
Molly Veenstra15 okt. 2022 - 8:20
@Sam- 'Kunstvernieling als uitlaatklep' Er is een glazen plaat vies gemaakt, waar een van Gogh achter zat.
HenryHansen
HenryHansen
14 okt. 2022 - 15:19
Ah, mooi, dit zal weer geweldig bijdragen aan de sympathie voor klimaatacties: kleutergedrag van deze klimaatclownen: als je je zin niet krijgt dan ga je lekker drammen en in dit geval de boel besmeuren en eten te verspillen. Wat was de boodschap ook al weer? Next!
Ranonkel2
Ranonkel2
14 okt. 2022 - 15:16
Vast heel stoer en dapper in hun eigen bubbel. Probleem is dat je de mensen in je eigen bubbel al mee hebt. Het zijn de mensen die het niet met je eens zijn die je over wil halen. Benieuwd bij hoe veel dat gelukt is met deze onzin.
bv-user-44825
bv-user-44825
14 okt. 2022 - 15:15
Stel dombo figuren met onbenullige redeneringen. Verder bevatten de producten om je haar roze te verven hoogst waarschijnlijk ingrediënten afkomstig uit olie, evenals de inkt waarmee hun T-shirts zijn bedrukt.
rosarosa
rosarosa
14 okt. 2022 - 15:10
Dit past in een reeks gelijkaardige acties die middels kunst aandacht vragen voor de klimaatzaak, die meisjes hebben dat niet helemaal zelf bedacht maar zetten een trend voort. https://www.sbs.com.au/news/article/climate-activists-glued-themselves-to-a-picasso-in-melbourne-why-are-famous-artworks-being-targeted/v3qxtvvqe Tja, " ik" zou het ook niet zo aan pakken, maar ja " ik " doe ook niks ( behalve dan mijn sobere consumtiepatroon bewaken)
Wie o Wie
Wie o Wie
14 okt. 2022 - 14:59
Deze reactie is verwijderd
Dropmiepsiep
Dropmiepsiep
14 okt. 2022 - 14:58
Zonder olie kan die dame haar haar niet meer paars verven....
1 Reactie
Peterrr.
Peterrr.14 okt. 2022 - 16:46
Maar dat is wat anders.... ;-)
bv-user-37948
bv-user-37948
14 okt. 2022 - 14:47
Wat men vooral zal bereiken is meer beveiliging bij kunstwerken. Ik heb de video er van gezien, en vraag mij vooral af hoe het mogelijk is dat men daar ongestoord en ongehinderd, door beveiliging of anderen, deze actie uit kan voeren. Het duurde namelijk best even voordat de blikjes open waren.
1 Reactie
Peterrr.
Peterrr.14 okt. 2022 - 16:48
Het zou goed kunnen dat de beveiligers niet meteen doorhadden wat er zou gaan gebeuren. Of misschien werden ze tegen gehouden of afgeleid door medestanders. Het is ook gefilmd door iemand die erbij hoorde. Maar ik denk dat je wel gelijk hebt... nog meer beveiliging, nog duurder allemaal. Tel uit je winst als activist.
Middenman
Middenman
14 okt. 2022 - 14:43
Bij grote wereldomvattende problemen is het belangrijk dat je mensen meeneemt en wint voor mogelijke oplossingen. Dan moet je dit soort dingen vooral niet gaan doen.
Rechtse   Bal
Rechtse Bal
14 okt. 2022 - 14:38
Primitief ... zegt wel wat over klimaatdemonstranten heden ten dage.
Sven Stevin
Sven Stevin
14 okt. 2022 - 14:37
Geweld plegende milieu-extremisten zijn net als alle andersoortige gewelddadig extremisten met hand en tand te bestrijden. Het verdiend geen onderscheid. Zij hebben in geen geval recht hun geweld te plegen, zeker niet met onschuldige objecten waar ze zich op richten. Deze zich nu snel in deze kringen verspreidende terreur moet keihard aangepakt worden. Er zijn afschrikkende voorbeelden die je gezien moet hebben om hier niet over te twijfelen. In tegenstelling tot de Britse politie die weigert hard op te treden, hebben deze Italiaanse museumofficial en Franse politie-agent er geen moeite. https://www.youtube.com/watch?v=IqLZ-e6IG0k https://www.youtube.com/watch?v=aBTLPLQTHhw
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk
14 okt. 2022 - 14:23
Voor verandering is draagvlak nodig. Of dit het middel is om dat te bereiken laat ik in het midden. Ik kan mij originelere acties indenken.
r v b
r v b
14 okt. 2022 - 14:19
niet overdrijven, het kunstwerk hangt achter glas. Het kunstwerk is niet besmeurd, het glas is besmeurd. Doekje erover en klaar.
7 Reacties
bv-user-44825
bv-user-4482514 okt. 2022 - 15:16
Hangt niet achter glas, je komt niet vaak in musea gok ik zo.
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert14 okt. 2022 - 15:44
@ Mokker - je leest niet vaak artikelen waarbij je commentaar wil geven, gok ik zo. "There were gasps, roars and a shout of “Oh my gosh!” in room 43 of the gallery as two young supporters of the climate protest group threw the liquid over the painting, which is protected by glass, just after 11am." Uit: https://www.theguardian.com/environment/2022/oct/14/just-stop-oil-activists-throw-soup-at-van-goghs-sunflowers Dit artikel op Joop meldt hetzelfde. Waarom reageer je eigenlijk zo?
oproerkraaier
oproerkraaier14 okt. 2022 - 17:06
Mokker: Volgens mij kom jij niet vaak in een museum. Kunstwerken hangen heel vaak achter glas.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa14 okt. 2022 - 19:51
Laatst hebben ze zich wel vastgelijmd aan een Picasso hé, dat werk is echt gesloopt
Bert van der Neut
Bert van der Neut14 okt. 2022 - 20:11
Nee Kraaier dat hangen ze niet. Maar het zal nu wel weer meer worden. Met dank aan deze linkse droeftoeters.
Molly Veenstra
Molly Veenstra15 okt. 2022 - 8:30
@Bert - 'Nee Kraaier dat hangen ze niet.' Maar dit schilderij dus wel.
Bert van der Neut
Bert van der Neut15 okt. 2022 - 14:18
Gelukkig wel
omaoeverloos
omaoeverloos
14 okt. 2022 - 14:15
De klimaattaliban schroomt niet om kunst aan te vallen. Zonde van de soep ook.
1 Reactie
bv-user-44825
bv-user-4482514 okt. 2022 - 15:17
Soep uit blik - doorgaans vooral water en zout. Drammers zonder smaak.
spelregeltoerist2
spelregeltoerist2
14 okt. 2022 - 14:14
Daar heeft men het woord “cultuurbarbaren” voor uitgevonden…
1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa14 okt. 2022 - 19:52
Vernietiging is ook creatie, toch? Volgens Bakoenin

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor