Het ultrarechtse kabinet vindt dat de opwarming van de aarde nog niet snel genoeg gaat. Daarom verlaagt Wilders-I het fiscale voordeel voor elektrische auto’s met ingang van 2026 fors. Vanaf dat jaar krijgen bezitters van een elektrische auto nog maar een korting van 25 procent op de wegenbelasting. Maar omdat elektrische auto’s door de batterijen zwaarder zijn dan vergelijkbare benzineauto’s vallen ze in een hogere gewichtsklasse, en betalen elektrische rijders meer belasting, schrijft de Volkskrant.
“Een korting van 25 procent is te laag om dat nadeel te compenseren, waardoor de meeste elektrische rijders vanaf 2026 duurder uit zijn dan fossiele rijders. Die beleidskeuze leidt tot meer broeikasguitstoot en staat dus haaks op de noodzaak klimaatdoelen te halen. In de ambtelijke notitie wordt ook een alternatief aangedragen: het fiscale voordeel voor elektrische rijders beperken tot 30 procent in combinatie met een algemene tariefsverhoging van de wegenbelasting met 4 procent voor àlle automobilisten. Hiervoor is niet gekozen, dus blijkbaar wilde het rechtse kabinet fossiele rijders niet zwaarder belasten om elektrisch rijden voordeliger te maken.”
Tot nu toe betalen elektrische rijders geen wegenbelasting. Het vorige kabinet wilde de komende jaren een hoge korting op die belasting in stand houden, om zo de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. E-auto’s rijden op elektriciteit. Bij de productie daarvan komt minder CO2 vrij dan bij het verbranden van benzine – zeker nu meer en meer van de Nederlandse stroom uit hernieuwbare bronnen komt.