Reizen met de trein wordt niet alleen duurder, maar ook nog eens slechter. Dat heeft staatssecretaris Vivianne Heijen (CDA, Infrastructuur en Waterstaat) de Tweede Kamer per brief laten weten. De NS krijgt toestemming de kaartprijs in de spits te verhogen en tegelijkertijd te schrappen in de dienstregeling.
Het kabinet wil dat de NS ook de komende tien jaar nog het vervoer op het hoofdrailnet blijft verzorgen. Probleem is echter dat de kosten oplopen, terwijl de opbrengsten dalen. De stijgende kosten worden veroorzaakt door stijgende loonkosten en energietarieven, maar tegelijkertijd werken er meer mensen thuis waardoor het aantal reizigers afneemt.
Om die gedaalde opbrengsten te compenseren, heeft de NS nu toestemming gekregen een zogenoemde spitstoeslag te heffen. Reizen met de trein is nu al in veel gevallen duurder dan met de auto. Een nog hogere ritprijs zal vermoedelijk weinig positiefs betekening voor de duurzaamheidsdoelen die het kabinet heeft gesteld om zich aan de klimaatafspraken te kunnen houden.