De stikstofcrisis dreigt door jarenlang politiek getalm en het dramatische BBB-beleid van dit ultrarechtse kabinet volledig uit de hand te lopen. Vorige week nog ontdekte het kabinet dat een uitspraak van de Raad van State van eind vorig jaar verregaande consequenties kan hebben. Daarom komt Mobilisation for the Environment (MOB) van Johan Vollenbroek nu met een voorstel om de stikstof- en natuurcrisis op te lossen. De milieuorganisatie wil op die manier een einde maken aan “een lange periode van juridische procedures”.
“Omdat het kabinet tot nog toe niets heeft gepresteerd in het natuur/stikstofdossier biedt MOB de helpende hand om op structurele wijze uit de huidige impasse te komen”, schrijft Vollenbroek. Hij wijst erop dat het oplossen van de problemen “helaas ook enorme financiële gevolgen heeft”. Dat kan een probleem zijn. BBB besloot bij de kabinetsformatie om de miljarden die het vorige kabinet had uitgetrokken voor hulp aan de boeren, te schrappen.
De oplossing voor de crisis ligt al jaren voor de hand: de stikstofuitstoot moet omlaag. Aan de hand van verscheidene rapporten legt MOB uit hoe het kabinet dat kan bewerkstelligen. Zo bepleit MOB de “gehele dan wel gedeeltelijke sluiting van Tata Steel”. Zo’n sluiting zou volgens MOB gepaard moeten gaan met “nieuwe werkgelegenheid en ruimte voor huizen”. Ook andere industriële uitstoters zouden minder stikstof moeten uitstoten.
Daarnaast moet het aantal vliegbewegingen bij Schiphol fors omlaag, en wordt het vliegveld bij Rotterdam gesloten als het aan MOB ligt. De maximumsnelheid op snelwegen wordt ’s nachts verlaagd naar 100 kilometer per uur. Elektrificatie van het wegverkeer en invoering van rekeningrijden moeten tot een verdere daling van de stikstofuitstoot leiden.
MOB wil dat de overheid stopt met het verstrekken van nieuwe vergunningen voor de intensieve veehouderij. Om de acute problemen met de schietbanen van defensie op de Veluwe op te lossen, moet de eenden- en kalversector op de Veluwe worden opgeheven.
“Het is MOB niet te doen is om de bouw stil te leggen, wel om de natuur te redden”, legt de organisatie uit. Het is daarbij onvermijdelijk dat de industrie, de veesector en het verkeer minder gaan uitstoten. “Heel veel mensen zouden blij zijn met minder vliegtuiglawaai en ongezonde uitstoot.”
Vollenbroek hoopt dat de ernst van de situatie nu ook doordringt tot het kabinet. Niet alle bewindslieden begrijpen de problemen, constateert hij. De milieubeschermer denkt daarbij bijvoorbeeld aan Mona Keijzer die vorige week nog sprak van “kruistocht tegen allerlei bedrijven”. “Deze minister heeft het dus nog niet begrepen of wil het niet begrijpen.”
Ook Caroline van der Plas, die de boeren al jaren een rad voor ogen draait met onhaalbare ‘oplossingen’, krijgt een veeg uit de pan van MOB. Van der Plas bepleitte nieuwe wetgeving die strijdig is met de uitspraken van het Europese Hof. “MOB vindt dit bizar. Wil Nederland nog verder het stikstofmoeras in?”