Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Israël wil met 'indirecte bescherming' coronavirus bedwingen, terugkeren naar normaal

  •  
29-03-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
ISRAEL - PALESTINIAN - HEALTH - VIRUS - VACCINE

© A Magen David Adom health worker prepares a dose of the Moderna COVID-19 coronavirus vaccine to be administered to Palestinians working in Israel, at the Israeli entrance of the Mitar checkpo

Israël, dat zwaar getroffen werd door het coronavirus, heeft tot nu toe de snelste vaccinatiecampagne ter wereld uitgevoerd. Meer dan de helft van de bevolking is daardoor inmiddels beschermd tegen het virus. Daardoor ontstaan er in het land nieuwe ideeën over hoe het virus bedwongen kan worden.
De progressieve krant Haaretz meldt dat het streven naar groepsimmuniteit niet de enige methode is om de verlammende werking van het virus op de samenleving tegen te gaan. Nieuwe modellen laten zien dat het bereiken van een vaccinatiegraad van 55 procent voldoende bescherming kan bieden. De economie zou heropend kunnen worden zonder dat het aantal besmettingen nog alarmerende niveaus zal bereiken.
Aanvankelijk werd gedacht dat de razendsnelle vaccinatiecampagne zou leiden tot het spoedig bereiken van groepsimmuniteit. Die ontstaat volgens berekeningen als 70 tot 80 procent van de bevolking gevaccineerd is. Daarna zou het virus als vanzelf uitsterven. Maar wetenschappers beginnen te twijfelen of dat in het geval van corona wel klopt. Een van de redenen waarom dat groepsimmuniteit geen einde van het virus betekent is dat het voortdurend muteert en dat de immuniteit gaandeweg vermindert. Dat betekent dat de strijd tegen het virus voorlopig niet ten einde is.
Jonathan Gershoni, viroloog aan de universiteit van Tel Aviv stelt dat het bereiken van groepsimmuniteit niet meer relevant is. “We moeten ons richten op de huidige omstandigheden en zien dat enige redelijke maatregelen voldoende kunnen zijn om de pandemie onder controle te krijgen en een normaal leven te leiden.” Hij bepleit een “pragmatische” bescherming. “We weten dat het virus minder ernstig toeslaat bij kinderen en tieners en dat velen die besmet raken daar geen ernstige gevolgen van ondervinden. Als in theorie iedereen boven de 40 is gevaccineerd bereiken we een immuniteit van circa 50 procent. Dat beschermt het kwetsbare deel van de bevolking.”
Prof. Ran Balicer, lid van het Israëlische OMT, bepleit over te gaan op “indirecte bescherming”. Dat betekent dat het ongevaccineerde deel van de bevolking veilig is vanwege de vaccinaties en maatregelen die de verspreiding van het virus tegengaan. “Hoe meer het dagelijkse aantal besmettingen naar beneden gaat, hoe groter het effect van de indirecte bescherming. Als 60 procent van de bevolking gevaccineerd is, gaat het besmettingsniveau dalen. In combinatie met het dragen van mondmaskers en het afstand houden is dat voldoende om het aantal besmettingen verder naar beneden te drukken en de economie te heropenen.”
Er is volgens Balicer nu al sprake van indirecte bescherming in Israël. “We zien een sterke daling in besmettingen binnen gemeenschappen die een hoge vaccinatiegraad hebben en we gaan er van uit dat die ontwikkeling verder door zal zetten.”
Dvir Aran, die biomedisch data-onderzoek verricht, stelt dat het getal R al bij 55 procent gevaccineerden af kan gaan nemen. Bij het uitbreken van de pandemie gold in Israël een R waarde van tussen de 2 en 3. De Britse variant die later arriveerde kende een R-waarde van tussen 4 en 5. Maar als de vaccinaties tot 90 procent bescherming bieden dan zakt R al bij een vaccinatiegraad van 55 procent tot onder de 1. Op het ogenblik is dat getal 0,6.
Aran stelt dat zelfs als mensen geen maskers meer zouden dragen en weer naar het stadion zouden gaan de R-waarde niet meer boven de 0,8 zou uitkomen. Dat wil zeggen, als er geen variant komt die besmettelijker is en ook nog bestand blijkt tegen het vaccin. Of dat gebeurt is niet afhankelijk van het beleid in Israël want buiten de landsgrenzen raast het virus voort. “Zolang het bij onze buren rondwaart zijn we niet beschermd.”
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (25)

calimero1
calimero1
30 okt. 2013 - 6:12
En als je dacht alles meegemaakt te hebben in deze klucht: Narisch Parsan (fractievoorzitter PvdA Zuid-Oost) noemde deze motie ,waarmee getracht werd zwarte piet te weren uit een intocht waarvoor uberhaupt geen vergunning was aangevraagd, een Rosa-Park momentje. Hij heeft hem dan wat mij betreft ook verdiend. Op elke buslijn in Amsterdam: http://4.bp.blogspot.com/_81ciGgyMVqA/TFtyreoJOkI/AAAAAAAAADs/95ZIQiaahTo/s1600/IMG_0613.JPG Maar dan wel natuurlijk met Narisch Parsan erop.
MarjoleinS2
MarjoleinS2
30 okt. 2013 - 6:12
Een patsstengel kan je geen gesteggel noemen!! In stadsdeel Amsterdam Zuid-Oost wordt het debat over zwarte Piet nu werkelijkheid. Het dilemma: wie krijgt gelijk? Niet wie heeft gelijk, want er bestaat hierin geen 'gelijk hebben' . Het blijft een subjectieve waarheid Zelden zal er in de Nederlandse samenleving mensen zo radicaal tegenover elkaar gestaan hebben dan nu met de Zwarte Piet discussie. Ben benieuwd naar het vervolg.
Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa
30 okt. 2013 - 6:12
Niet mee eens, geen pepernoten geen oliebollen. Want wij moeten alles kunnen bakken of niets bakken!
Zeddicus
Zeddicus
30 okt. 2013 - 6:12
Kijk hier komt de ware aard van de PVDA boven. Alles wat nederlands is het lieft verkopen en afschaffen.
Blisss
Blisss
30 okt. 2013 - 6:12
Vind ik dat het sinterklaas en zwarte pieten feest dor moet gaan : ja....Vind ik het treurig dat kinderen en surinaamse mensen( in deze video) gepest en bedreigd worden: ja....Een kinderfiets in de racistische hoek trekken vind ik niet kies...Zwarte mensen wegzetten als zwarte piet en dreigend vragen of ze voor of tegen dit feest zijn, door blanke jongeren, vind ronduit debiel en schoftig.
meijerlahn
meijerlahn
30 okt. 2013 - 6:12
De Hoekse en Kabeljauwse twisten, er kwam maar geen einde aan.
MarjoleinS2
MarjoleinS2
30 okt. 2013 - 6:12
Ik kijk nu vol vertrouwen uit naar de uitvoer van de WMO, niet dus :-(((
Patrick Faas
Patrick Faas
30 okt. 2013 - 6:12
"Op Twitter laat hij weten dat hij geen vergunning kan weigeren, enkel omdat er onrust zou kunnen ontstaan." Op die basis kun je een vergunning wel weigeren, want onrust vergt veel politie-inzet. Een racistische optocht in een zwarte wijk is net zulke provocatie als protestantse optochten door katholieke wijken in Noord-Ierland. Ze voeden segregatie en wederzijdse haat. Dat moet de overheid niet willen, ook niet als zulke pesterij jarenlang "traditie" was. Daar komt bij dat extreem-rechts dol is op geweld, net als de wannabe gangsters onder jonge Surinamers (de pro-Bouterse generatie). Een confrontatie zou flink uit de hand kunnen lopen.
dino_radja
dino_radja
30 okt. 2013 - 6:12
De "weg met ons" mentaliteit van de racistische pro-pieten gaat rechtstreeks in tegen een democratische beslissing. Onrust wegens afgelasten van een racistisch feestje? Dan moet dat maar. Pak de racisten eens aan!
FransAkkermans1947
FransAkkermans1947
30 okt. 2013 - 6:12
Zwarte Piet is racisme. Als je met die leus de zaak bespreekbaar wilt maken zal politiseren het gevolg zijn. Vanaf de deelraad tot aan de VN. Desintegratie, iets anders kan ik het niet noemen.
Yochnahan
Yochnahan
30 okt. 2013 - 6:12
Sinterklaasintocht Amsterdam-Zuidoost nooit gepland' De politieke ophef over de aanwezigheid van zwarte pieten in Amsterdam-Zuidoost is wellicht wat voorbarig geweest. De voorzitter van de lokale winkeliersvereniging Amsterdamse Poort en de woordvoerder van het stadsdeel laten woensdag allebei weten dat er helemaal geen sinterklaasintocht op stapel staat in Zuidoost. Naar aanleiding van de discussie in de stadsdeelraad, waar dinsdagavond een meerderheid van de politieke partijen een PvdA-motie tegen Zwarte Piet aannam, hebben ambtenaren van het stadsdeel woensdag ontdekt dat er helemaal geen vergunning is aangevraagd voor een intocht. De winkeliersvereniging heeft ook niet de intentie een intocht te organiseren. http://www.nu.nl/algemeen/3615448/sinterklaasintocht-amsterdam-zuidoost-nooit-gepland.html
PeterDraman
PeterDraman
30 okt. 2013 - 6:12
Ah, want deze beslissing kan vanuit het perspectief pro-piet natuurlijk niet gezien worden als een provocatie. En daar bovenop, LOL Deelraad Zuidoost
hvwrd
hvwrd
30 okt. 2013 - 6:12
Vergadertijd gebruiken om te steggelen over een vergunning die helemaal niet aangevraagd is is niet zo efficiënt hoor.
msj_meijerink
msj_meijerink
30 okt. 2013 - 6:12
Simpelweg: lariekoek. Dit wekt alleen maar onrust op, net als bij de manifestatie op het Malieveld. Dat pakte ook helemaal verkeerd uit, doordat de pvv (en zijn hersenloze sympathisanten) met de bijbehorende publiciteit aan de haal ging.
[verwijderd]
[verwijderd]
30 okt. 2013 - 6:12
Zou voorstopper Denswil als hulpknecht van coach Frank de |Boer ook racisme bij Ajax zijn? Vanzelfsprekend niet. Hopelijk stopt die hele even schaamteloze als onzinnige Zwarte Piet discussie heel snel, want het is niets anders dan 'vermeend racisme in stand houden' omwille van eigenbelang. Schreeuw het maar vaak genoeg, dan blijft de subsidiekraan wel stromen in dit multi'kul'ti land.
1 Reactie
JAWEH
JAWEH30 okt. 2013 - 6:12
Grappig dat je dat aanhaalt Wim. Iedereen die Ajax volgt weet dat Patrick Kluiver, Clarence Seedorf en Winston Bogarde, in het jaar nadat ze de CL hadden gewonnen een contract aangeboden kregen van 40.000 euri terwijl waterdragers als Dannny Blind en Frank de Boer voor een miljoen euri op de loonlijst stonden. Je maakt het me wel makkelijk hoor. Ik vind dat je echt aan het zuigen bent maar dan wel op zo'n domme manier dat ik bijna medelijden met je krijg. Bijna.
[verwijderd]
[verwijderd]
30 okt. 2013 - 6:12
Waarom moet Piet eigenlijk zwart zijn ? Niet meer om die schoorsteen. Wij zijn het land van Oranje en daar passen gewoon licht oranje pieten bij. Mijter zonder kruis. Dat kruis past ook niet meer bij kinderen en de multi-culti. Gewoon alles wat vrolijker maken. Te beginnen in Amsterdam
1 Reactie
calimero1
calimero130 okt. 2013 - 6:12
Leuke gedachte maar hierop zal zonder enige twijfel ook wel weer kritiek uitgeoefend gaan worden. Een citaat van de twitter accout van Quinsy Gario: "voor de duidelijkheid gekleurde pieten en pieten met roetvegen zijn esthetische oplossingen voor een ethisch probleem. dus geen voorstander." Ik zie hem volgend jaar weer bij P&W zitten. Die piet mag dan wel oranje zijn maar hij voelt zwart. Mooie televisie, dat dan weer wel.....
[verwijderd]
[verwijderd]
30 okt. 2013 - 6:12
Dan hebben anti-pieten het over slavernij en racisme, maar als ze een meerderheid in een gebied hebben werken ze direct feestjes van minderheden tegen onder het mom van democratie.
1 Reactie
WilWortel
WilWortel30 okt. 2013 - 6:12
Lijkt mij ook niet de gewenste gang van zaken. En ik ben tegen zwart op de Piet.
[verwijderd]
[verwijderd]
30 okt. 2013 - 6:12
Hoe fout kan de Nederlandse politiek zijn om ten koste van een ludiek kinderfeest en oer-Hollandse traditie het egocentrisme van een piepkleine minderheid te willen laten zegevieren. Het maakt de zieke 'weg met onszelf'-mentaliteit van bepaalde partijen weer eens duidelijk.
1 Reactie
JAWEH
JAWEH30 okt. 2013 - 6:12
Jij zit niet zo met het racistische element van Zwarte Piet he. Zeker ook niet naar het filmpje gekeken. Racisme ludiek noemen. Je moet maar durven.
Xoral
Xoral
30 okt. 2013 - 6:12
De slavernij kwam van het Byzantijnse rijk af wat in die tijd heerste. Sinterklaas is door de propaganda rascistisch gemaakt. Zwarte Piet was een vrijwillge hulp (een ex slaaf)
1 Reactie
Diantha2
Diantha230 okt. 2013 - 6:12
Heeft u daar wetenschappelijke bronnen van? Ik heb namelijk wel een lijstje met publicaties die wat anders beweren. Laten we het wel op niveau houden en niet bij verzinsels, aub.
[verwijderd]
[verwijderd]
30 okt. 2013 - 6:12
wat ik apart vind is dat de pvda het feit dat er veel gekleurde mensen in zuidoost wonen als argument gebruikt, nog los van het ietwat racistische element en de implicatie( betekend dat dat shariawijken en christelijke enclaves ook de buitenruimte mogen indelen?) is het feit dat de overheid niet de inhoud van feesten hoort te bepalen toch wel belangrijk. De overheid hoort vrijheden te bewaken.
2 Reacties
Diantha2
Diantha230 okt. 2013 - 6:12
Ik weet zeker dat als morgen een Islamitische organisatie een feest begint onder het mom van traditie en openlijk viert dat blanke Nederlanders symbolisch dhimmi's zijn met rare stereotype kenmerken, die vergunning er ook niet komt. Dus wat is uw punt?
JAWEH
JAWEH30 okt. 2013 - 6:12
Heb je het filmpje gezien ? Weet je hoe moeilijk is om daar over te praten voor donkere mensen ? Je doet ze ernstig tekort, en gebruikt bovendien een drogreden.
[verwijderd]
[verwijderd]
30 okt. 2013 - 6:12
Goed, in Amsterdam Zuidoost dus een verbod op het Sinterklaasfeest (want daar komt het feitelijk op neer), omdat het 'onrust' zou veroorzaken. het wachten is op het verbod op Kwakoe. Dit veroorzaakt namelijk ook onrust, daar tijdens dat 'herdenkingsfeest' enkel de kwalijke rol van de 'witte' man ten aanzien van de slavernij wordt belicht, en de rol van de 'zwarte' man, als slavennemer, onderbelicht blijft. Dit stigmatiseren kan tot gevaarlijke situaties leiden, en derhalve zou Kwakoe niet meer moeten kunnen, zeker niet in de huidige vorm. Iedereen zal het hier wel mee eens zijn lijkt me.
2 Reacties
JAWEH
JAWEH30 okt. 2013 - 6:12
Dat is een drogreden beste man. Maar succes met je kruistocht tegen Kwakoe. Heb begrepen dat het elk jaar moeilijk is om de organisatie rond te krijgen, dus misschien maak je wel een kans joh.
WilWortel
WilWortel30 okt. 2013 - 6:12
Dan toch geen Kwakoe? Zie je hoe makkelijk het is? Overigens zou ik wel even de motie willen inzien. Hij staat nog niet op de stadsdeelraad webpagina. Van wat ik uit het verhaal begrijp wil de meerderheid van de deelraad de vergunning geweigerd zien vanwege het zwart op de Piet. Nu weet ik niet hoe de evenementenprocedures lopen in deze gemeente maar het lijkt mij vrij simpel om dan een verzoek in te dienen voor een intocht zonder zwart op de Piet. En dan heb je alsnog je feestje. En zoals iemand al zei, desnoods haal je je waterkanon erbij.
kalmpjes
kalmpjes
30 okt. 2013 - 6:12
Nee, nee, wees dan tenminste eerlijk over de werkelijke reden. De motie gaat over eventuele openbare orde verstoringen, de indieners menen dat de politie hier niet adequaat op zal kunnen reageren. Mensen met tegenstrijdige meningen zijn ineens een gevaar voor de samenleving schijnt het. Dit ondanks tegenstrijdig advies en met de kennis dat op voorhand is aangegeven dat de motie in zijn huidige vorm niet uit te voeren is. Het is ook meer dan treurig dat een politieke partij een stemming als deze gebruikt als "politiek experiment" om te kijken in hoeverre het mogelijk is zaken af te dwingen. Het is ook treurig dat je mensen uiteindelijk voor ziet stemmen, inclusief onderbouwing dat ze het niet eens zijn met de manier waarop en vervolgens verbolgen zijn over de motie van Groen Links. Deze motie was nagenoeg gelijk, maar haalde enkel de passage eruit waar men aangaf moeite mee te hebben. Hoe doorzichtig.
1 Reactie
WilWortel
WilWortel30 okt. 2013 - 6:12
Ik vraag me af in hoeverre de deelraad Zuidoost zich eigenlijk tegen vergunningverlening aan mag bemoeien? Tekst hieronder van de website: "De Stadsdeelraad is het hoogste bestuursorgaan in Zuidoost. De raad bestuurt het stadsdeel op hoofdlijnen. Dat betekent dat de stadsdeelraad zich niet bemoeit met de dagelijkse gang van zaken en met de organisatie van de uitvoering van beleid. Wel stelt de Stadsdeelraad de hoofdlijnen van het bestuursprogramma vast, en ieder jaar de begroting. Ook benoemt en controleert de raad de leden van het Dagelijks Bestuur." Ik ben tegen zwart op Piet maar bestuur moet wel zuiver blijven. Het verlenen van vergunningen valt volgens mij onder de dagelijkse gang van zaken.
boswachter2
boswachter2
30 okt. 2013 - 6:12
PvdA: De moraalridders van Nederland. De A van PvdA staat inderdaad niet meer voor Arbeiders maar voor Allochtonen.
1 Reactie
JAWEH
JAWEH30 okt. 2013 - 6:12
Ze komen dus niet op voor de derde generatie allochtonen, die in de meeste gevallen autochtoon zijn omdat de ouders hier zijn geboren ? Dat moet Uw verzuurde hartje ongetwijfeld goed doen. Het woord migrant is overigens een beter woord dan het woord allochtoon. Dat woord wordt echt alleen in Nederland gebruikt. Net zoals het woord 'apartheid' dat zelfs door engelstaligen wordt gebruikt. Waar een klein land groot in kan zijn, nietwaar ?
rbakels
rbakels
30 okt. 2013 - 6:12
Zwarte Piet is al sinds mensenheugenis een traditie, en nooit heeft er iemand geklaagd. Dan hebben de mensen hun "recht verwerkt", zoals dat juridisch heet. Dat racisme wordt ons gewoon aangepraat, om niet te zeggen opgedrongen. Maar wat weinigen beseffen is dat dit puur een actie van het Grootkapitaal is, dat om efficiencyredenen graag wereldwijd wil standaardiseren op Kerstmis, omdat Nederland raar uit de pas loopt met een als bisschop vermomde kerstman die drie weken eerder komt. Dat is lastig voor de cadeaubusiness. Heeft de VN mevrouw niet zelf gezegd dat ze niet begreep waar Sinterklaas voor nodig is als er ook Santa Claus is (de kerstman dus)?
2 Reacties
Diantha2
Diantha230 okt. 2013 - 6:12
U heeft ook bronnen en referenties voor uw beweringen? Al die mensen die al sinds de jaren 30 bezwaar maken en al die minderheden die zich gekwetst voelen zijn dus eigenlijk set-up van een big corporate money? De pro-pieten kant is inderdaad geen grass-roots beweging. Die hele pietitie bleek een commerciëel initiatief waarin een bureau met een case wilde laten zien dat zij de menigte kunnen opjutten. Mooi voor hun portfolio. Maar al die bezwaren, dat zijn tot nu toe echte mensen, individuen geweest. Dus waar zijn uw bronnen? Ik heb namelijk al zoveel verzinsels voorbij zien komen..
Diantha2
Diantha230 okt. 2013 - 6:12
"Zwarte Piet is al sinds mensenheugenis een traditie, en nooit heeft er iemand geklaagd. " Pardon?! U heeft lef! Er wordt sinds de jaren 30 (!!) continue bezwaar aangetekend, het hele jaar door geprotesteerd en geklaagd. Maar in uw 'milieu' zal u daar wel niet mee in aanraking komen. Dat u zoiets doorzichtigs als agenda setting in de media niet doorziet en dat u niet begrijpt dat racisme juist betekent dat bepaalde groepen niet gehoord worden, geeft al aan dat u niet op niveau mee zit te denken en niet weet waar het hier om draait. Laten we niet vergeten dat die Quincy vorig jaar onterecht is opgepakt met zijn zwarte pieten protest. Is u óók ontgaan? Tsja.. De feiten liggen er hoor.
PietKonings
PietKonings
30 okt. 2013 - 6:12
Tijd voor een referendum.
1 Reactie
Diantha2
Diantha230 okt. 2013 - 6:12
"De meeste stemmen gelden" is niet van toepassing bij overtreding van de grondwet zoals bij discriminatie. Zoiets heet een democratische rechtstaat, juist om de beschaving te behouden in een periode met volksgericht.
BNNVARA LogoWij zijn voor